X2 (2003)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Bryan Singer
met Halle Berry, Hugh Jackman en Ian McKellen

Wanneer een onbekende, vermoedelijk een mutant met buitengewone krachten, de president aanvalt krijgen de mutanten met nog meer argwaan en discriminatie te maken dan al het geval was. Er komt bredere steun in de samenleving voor een registratieplicht voor mutanten. Militair leider William Stryker is één van de grootste voorstanders van dit plan, en leidt een aanval op de X-Men opleiding. De ontsnapte Magneto begint een opmerkelijke samenwerking met Professor Xavier om Stryker te stoppen. Ondertussen begint Wolverine een onderzoek naar zijn verleden.

Pinbacker
super vervolg op deel 1. deze film is nog beter en nog spannender! iedereen is weer terug en nu hebben we ook een paar nieuwe mutants zoals nightcrawler en die vrouw die dezelfde powers heeft als wolverine. brian cox doet het ook goed als stryker hoewel ik toch liever danny huston heb, die was toch net iets beter en enger. verhaal is ook prima en de special effects nog beter. topfilm!

avatar van Al DeNiro
Eerst vond ik deze het minste, maar daar is inmiddeld verandering in gekomen.

Deze heeft toch een betere verhaal en oogt wat realistischer en volwassener.

avatar van oemoemenoe
heb deze film op 70 min. stop gezet en gewist .
ik heb niks met dit genre , zonde van m,n tijd.
mutanten die in van alles en nog wat veranderen , door de lucht vliegen met fletse ogen raketten ontmantelen en dan een verloren mutant FF uit de ruimte terughalen binnen 2 sec.
1 heeft een vlammenwerper in z,n vingers de ander stalen klauwen en kogelvrije botten.
weer een andere kan alles laten bevriezen of ze lopen dwars door muren.
enz....
tevens wordt de mensheid zonder al die maffe eigenschappen als gemeen en agressief neergezet.
dat vond ik nou van die mutanten , zij vechten oneerlijk met al die high-tech in hun lichaam.
dat ik dan nog 1.5 ster geef is voor de fantasie van de bedenkers en de grootse filmeffecten.
anders was ik op 0 uitgekomen.

avatar van mock turtle
goede film. met opvallend sterke karakters en veel losse eindjes die om deel 3 vragen

avatar van AjaxRulezzz
Mooie actiefilm. Ik vond deze mooier als de 1ste.

avatar van Vinokourov
Net als X-men I ook leuk!

Net zoals de eerste X-men een prima werkje van een stripverfilming. Prima actie en special effects. plus weer een sterke cast en verhaal.

avatar van sofripa
Heerlijk vervolg op deel 1. Vooral de zoektocht van Wolverine naar zijn verleden was een mooi deel van het verhaal. 4 sterren

Het deed me iets minder dan het origineel, but still enjoyable: 3.00 (3.10)
Een aardig vervolg die weinig onderdoet voor het origineel, ware het niet dat het onbedoeld toch een beetje uitgekauwd aandoet. Zo is het plot nogal eenvoudig, wat een grote mate aan voorspelbaarheid opwekt; en waardoor het verhaal nooit echt van de grond wil komen. Verder had ik persoonlijk meer actiemomenten verwacht, maar die tijd is besteed om meer diepgang in het script te leggen, hetgeen slechts mondjesmaat aanslaat. Een enorm pluspunt is het feit dat de voltallige cast bijeen is gebleven en het overgrote deel naar behoren presteert. Verder is het opvallend dat de special effects toch wat aan kwaliteit hebben ingeleverd (soms enorm goed, en soms maar zo-zo), terwijl we toch alweer drie jaar verder zijn sinds de aftrap. De drie sterren blijven gehandhaafd; op naar de volgende.

avatar van Thorongil
Een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste film.
Prachtige introductie van Nightcrawler die de president aanvalt in het Witte Huis.
Vooral de grotere focus op Wolverine bevalt me ook in deze film.
Wolverine gaat helemaal los in deze film. De Adamantium klauwen flitsen heen en weer, wat leidt tot een gevecht met Lady Deathstrike. Het plot met het ijzer in het bloed van de cipier was ook een leuk bedachte manier om Magneto vrij te krijgen. Oude vijanden moeten zich verzoenen en trachtten te verhinderen dat alle mutanten uitgeroeid worden. In mijn ogen de beste X-Men film.

avatar van Lennert
Meer actie, een beter script en beter acteerwerk: X2 is in ieder opzicht een grote verbetering ten opzichte van de eerste film. Berry en Paquin proberen minder wanhopig een raar accent uit, Jackman gedraagt zich al meer als Wolverine zoals ik hem gewend ben en Nightcrawler is een bijzonder geslaagd weergegeven personage. In tegenstelling tot de vorige film ook een sterk einde wat je meteen benieuwd maakt naar een vervolg. Nergens te dramatisch, maar ook niet te oppervlakkig, en bij vlagen best spannend. Petje af voor Cox als slechterik en McKellen die eindelijk sympathiek over begint te komen (als Magneto, niet als acteur).

dominion
Ik vind dit de beste van de serie.
Vaak bij superhelden films richten ze het eerst deel compleet op het verhaal dus vaak zit daar het minste actie in.
Maar bij het tweede deel ken je alle personages dus dan kunnen ze lekker tekeer gaan met de actie.
De special effects waren heel erg mooi zeker voor een film van 7 jaar oud.
Sommige films van deze tijd hebben niet eens zo goeie effecten.
De acteurs waren heel erg goed en passen helemaal bij de film.
Ik vind Hugh Jackman de perfecte Wolverine.
En ook omdat ik fan van de X-men strips ben geef ik hem een dikke 5.

avatar van Betamax
Viel me wat tegen.
Ik vond hem dus de slechtste van de serie.
Deel één en drie waren véél beter.
Vooral het verhaal vond ik wat slap.

avatar van mauzst
Waarschijnlijk enorm offtopic maar kun je deze film volgen zonder het vorige deel gezien te hebben?

wss te laat maar ja dat kan wel.

avatar van Minotaures
Mijn 2de X-Men. Deze beviel nog beter dan de vorige.

Ik heb het idee dat ze beter en beter worden. Terwijl de meeste trilogy/quadrilogy bergafwaarts gaan.

Hoe dan ook, deze X-Men deel is een hele toffe. Meer en interessante personages, waaronder Nightcrawler, Pyro, Iceman (Pyro en Iceman komen ook enkele minuten in deel 1 voor, maar hier wat meer in de voorgrond) en de mooie Aziatische Lady Deathstrike. Wat ik wel jammer vind is dat je Sabretooth hier niet tegenkomt. Ik weet niet hoe het met de 3de deel zit, maar ik dacht dat Sabretooth de gezworen vijand van Wolverine is en dat ze bestemd zijn om altijd elkaars rivalen te zijn.

Ook heb je hier meer confrontatie's en (verbeterde) gevechten (tussen Stryker's troepen en de mutanten studenten in de school en Wolverine tegen Lady Deathstrike, als voorbeeld). De effecten vond ik ook een goed verbetering, een duidelijk voorbeeld is de teleportatie's van Nightcrawler.

Je leert ook wat meer over Wolverine, aangezien die hier wat meer in zijn verleden gaat graven en ontdekken. Je merkt ook dat Jean steeds verandert en anders gedraagt richting de machtige Phoenix Jean, loyaal aan de comics. En om nog meer hout op de vuur te gooien, heb je hier de meest onwaarschijnlijke samenwerking tussen Magneto en zijn mutanten met de mutanten van de X-Men om zo Stryker en zijn huurlingen de kop in te drukken.

Zowel als meer mutanten, meer gevechten en tientallen soldaten hierin voorkomen komt ook wel wat humor voorbij. Niet te vaak en op de goede momenten.

Een sterk 2de deel die zeker grote vooruitgang heeft geboekt tegenover zijn voorganger.

avatar van donkied
Lekkere vlotte film met genoeg actie. Ik vond de kwaliteit van het verhaal af en toe wat afzwakken maar de effecten en de leuke karakters maken dat opzich wel weer goed.

Ik had meer Logan verwacht echter. Zijn geschiedenis was iets waar ik echt op zat te wachten maar die is maar een klein beetje naar voren gekomen. Daarom is Origins ook zo goed

avatar van _Moonwalker
Één van de beste actie scénes die ik ooit heb gezien was het begin van deze film. Prachtig gedaan!

Voor de rest goede visuele effecten en erg sterk geacteerd door de hele cast. Plus een mooi verhaal die wist te boeien van begin tot eind.

Top film!

avatar van dave
Knap vervolg waarin de tweestrijd tussen mens en mutant beter uit de verf komt. De korte collaboratie met Magneto is leuk en alle personages komen wederom uitgewerkt naar voor. Een paar nieuwelingen moeten zeker niet onderdoen trouwens. Boeiend verhaal en fraaie settings, beter dan in deel één. Singer brengt alles treffend in beeld. Nooit is iets onoverzichtelijk, wat de actie absoluut ten goede komt. Entertainment pur sang.

3,50

avatar van Stu-Pot
Meer dan vermakelijk vervolg, zelfs iets beter dan zijn voorganger. Alleen spijtig dat Magneto als een slecht iemand wordt afgeschilderd. Als ik me met één iemand kan identificeren is hij het wel. De rest van de personages konden me wederom niet boeien wat verdomd spijtig is, Pyro is dan nog de enige uitschieter.

avatar van Shinobi
Beter dan deel één, alleen had het voor mij niet zo lang hoeven duren. Dat gedoe met dat Professor X de mutanten moest vermoorden duurde mij net iets te lang.

Verhaal vond ik ook wat beter, alleen je moet deze film toch met enige voorkennis in bezit kijken. Want je ziet hier en daar toch hints naar de strip en tekenfilm. Overigens wel goed hoe je Jean gedurende film met haarzelf ziet worstelen en op het eind kun je ook zien waarom. Ze zal waarschijnlijk terugkeren als Phoenix net zoals in de tekenfilm.

Ik zou deze film 3,0 sterren geven, maar door een fenomenale Nightcrawler trek ik dit toch met een halve punt omhoog: 3,5 sterren.

avatar van sofripa
ff meegepikt gisteravond. Blijft lekker snoepgoed voor de ogen.

NightSpirit
Deze schoot toch wel qua niveau boven zijn voorganger hoor. Naast dat het verhaal veel luchtiger was dan van deel 1, hadden ze ook zeker niet bezuinigd op de special effects. Echt een gaaf vervolg.....

Weer matig.

De reeks in een ietwat onorthodoxe volgorde gezien, maar veel maakt het allemaal niet uit. De film houdt zich mooi aan een probleem -> drama en actie -> joepie! structuurtje en is niet echt cruciaal voor enige vervolgen.

Dit tweede deel is kwalitatiever iets beter dan het eerste deel, maar het extra half uur zorgt dat de score zeker niet hoger uitkomt. Daarvoor wordt het allemaal veel te lang gerekt en blijft de hele climax veel te lang aanslepen.

Visueel blijf ik weinig onder de indruk van dit soort films. Effecten zien er vaak cheesy uit, camerawerk komt uit een boekje en hoewel Singer met veel grandeur alles probeert te vertellen wil het niet echt uit de verf komen. Ook de muziek heeft geen enkele meerwaarde in deze film.

De setting blijft verder wel aardig, maar de uitwerking is pover. Er komt een hoop menselijk geleuter bij kijken, wat romances hier en daar, maar het boeit voor geen meter. Verder blijft het wat problematisch dat de krachten en kunstjes van de X-Men nogal situatie gevoelig lijken, waardoor ze alles wél of niet kunnen afhankelijk van wat het beste uitkomt voor het script. Maakt het er verder ook niet spannender op.

De mix van allerlei mutants maakt de film aangenamer dan de meeste standaard actiehelden films, maar verder doet Singer weinig met het potentieel. De eerste twee zijn de minste films uit de reeks.

avatar van mjk87
Onderhond schreef:

Toch vind ik de eerste scène in het Witte Huis niet zomaar een doorsnee stuk actie. Er zit veel gevoel voor ritme in. In beelden, montage, snelheid van de gehele scène. En natuurlijk het Dies Irae van Mozart, muziek dat wel degelijk wat toevoegt, door het haast iets buitenwerelds te geven en groots. Hoe had je dat anders gewild?

Ik vond het al bij al geen indrukwekkende actiescene. Sowieso vind ik de muziek niet geweldig, maar het mist gewoon verfijnder camerawerk, het betere ritmegevoel, wat vlottere moves en wat snediger edit werk.

TMP
Een prima X-Men film, beter dan deel 1. De personages worden verder uitgewerkt ten opzichte van deel 1 en er worden enkele nieuwe personages geintroduceerd. Helaas zijn ze niet allemaal even boeiend. Wolverine en Mystique zijn net als in deel 1 de moeite waard, daar komt nu ook Nightcrawler bij. Een zeer goede toevoeging, zowel qua verschijning als qua humor. Er zijn echter ook mindere personages zoals Cyclops, die enigzins overbodig lijkt en ook niet erg goed wordt vertolkt door Marsden.

De openingsscene in het Witte Huis is echt heel erg goed. Naarmate de film vorderde werd het iets minder boeiend, zeker het gedeelte in de basis bij Alkali Lake had korter gemogen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan het eerste deel. De mutanten krijgen hier wat meer persoonlijkheid. De jonge mutanten brengen toch wat meerwaarde en sommige gekende waarden als Wolverine en Mystique komen beter uit de verf. Toch is het niet de grote topper geworden, want alles gaat toch te veel volgens het boekje. Maar de settings zien er toch al beter uit. Denk maar aan de plastieken gevangenis of de opening bij de president. Hopelijk blijven personages als Cyclops niet te lang, daar zit echt niets in.

Tarkus schreef:
Dit is de enige film uit de reeks die ik al eens had gezien.
Ik vond hem de eerste keer al prachtig, maar nu, door het bekijken van het eerste deel, wordt het verhaal uit dit tweede deel nog veel duidelijker.
Net als in de eerste film zijn de special effects fantastisch, zoniet nog beter dan in de vorige prent.
Ook alle hoofdrollen worden met verve vertolkt door een resem aan klasseacteurs en -actrices.
Als deel 3 dezelfde richting uit gaat als de eerste 2 dan is dit wel een van de beste SF-actie trilogie van de laatste jaren.
Genieten van de eerste tot de laatste minuut.

Ook deze film heb ik opnieuw bekeken, de derde maal dus, en ook op blu-ray nu.
Prachtige film die het verdiend een BD uitgave te hebben.

avatar van jipt
Leuke film, mooi gemaakt. Beetje te veel personages en subplotjes maar over het algemeen lekkere superhelden ongein. 3/3,5*