Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

X2 (2003)

Alternatieve titels: X-Men 2 | X2: X-Men United | X2 - XMen United

Canada / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Bryan Singer
met Halle Berry, Hugh Jackman en Ian McKellen

Wanneer een onbekende, vermoedelijk een mutant met buitengewone krachten, de president aanvalt krijgen de mutanten met nog meer argwaan en discriminatie te maken dan al het geval was. Er komt bredere steun in de samenleving voor een registratieplicht voor mutanten. Militair leider William Stryker is één van de grootste voorstanders van dit plan, en leidt een aanval op de X-Men opleiding. De ontsnapte Magneto begint een opmerkelijke samenwerking met Professor Xavier om Stryker te stoppen. Ondertussen begint Wolverine een onderzoek naar zijn verleden.

avatar van Jordy
Als ik er zo aan terugdenk vond ik het vooral jammer dat de film wat minder interessante verwijzingen en metaforen naar de "echte" wereld bevatte (behalve misschien de ouders die ontdekken dat hun zoon mutant is, op dezelfde cliche manier waarop ouders er in films altijd achter komen dat een zoon homo is. "Have you tried NOT being a mutant?", erg vermakelijk).

De actie en effects waren misschien wel iets beter, maar dat was niet de reden dat ik deel één goed vond... wel de verwijzingen naar de holocaust e.d. Er had hier wat meer nadruk mogen liggen op de postitie van de mutanten, en hoe het "probleem" in de wereld behandeld wordt.

avatar van Phoenix
Een waardig vervolg op de eerste film. Het is mag dan wel gewoon meer van hetzelfde zijn, maar dan wel een half uur meer. En dat merk je... Nightcrawler steelt de show in met name de openingsscene, maar ook in de rest van de film vertoont hij zijn kunsten (en humor). De special effects zijn naar een nog hoger niveau getild en ook het geluid mag er wezen. Verder prima geacteerd. Kortom een film waarvoor je graag 8 euro 50 in de bioscoop neertelt en niet (zoals het inleidmeneertje nog even fijntjes benadrukte) van je pc-tje kijkt. Dit tweede deel doet zeker niet onder voor het eerste en daarom geef ik hem dan ook dezelfde beoordeling: 4*

Trouwens:
Is die Phoenix nou een mutant van aarde of een of andere alien die Grey heeft "gekopieerd"?

avatar van otherfool
Net als deel 1 zeer amusant en spectaculair, maar het blijft allemaal wat oppervlakking (mede door het grote aantal karakters). Deel 3 zal wel weer meer van hetzelfde worden...

Toch 3,5*.

neo (crew)
Vond de eerste film toch wat beter. Het had een aangenamer tempo, met goede aandachtsverdeling tussen karakters en actie. De eerste had zo zijn magische momenten, deze niet echt. Er wordt nu veel meer op actie gericht. Zag ook daarstraks tussendoor een commercial van de derde, en ik vermoed dat ie nog meer enkel op actie gericht zal zijn. 3 sterren

avatar van thunderball
Vervolg op de eerste X menfilm vind ik toch stukken minder.

Waar de eerste te kort was is deze eigenlijk veel te lang.
De actie wordt nog al eens onderbroken door wat verdacht veel lijkt op soapachtige toestanden en da's niet best.

Toch genoeg om van te genieten en vooral Jackman en McKellen zijn weer erg goed, maar de rest mag er ook wezen.

avatar van Rianneke_Dan
Geweldige film hoor!
Effecten waren echt amazing, en het verhaal was goed.
Ook heel leuk dat er meerdere personages in voor kwamen, en het acteren was ook goed!
Vond deze iets beter dan de eerste wel, vooral de effecten waren echt top! Op naar deel drie

avatar van josseheijmen
Openingssequentie is erg vermakelijk.

Verder vind ik het verhaal slecht (weinig origineel, zo nietszeggend dat ik niet eens zin had om moeite te doen het te begrijpen, zonder subs).

Leuk om Sir Gandalf weer eens te zien. Ook leuk om captain Picard te zien.

Best aardige effecten

Ik vond dit persoonlijk de beste superhelden verfilming. Het verhaal was goed en hij was ook nog eens boeiend.

avatar van HarmJanStegenga
Prima film, maar niet beter dan deel één wat mij betreft. Het verhaal vond ik niet echt bijzonder en begon op een gegeven moment wel behoorlijk langdradig te worden. Vooral dat gedoe met dat opsoren van de mutanten, en daarna de mensen. Dat had ik op een gegeven moment wel gezien eigenlijk.

De actie is bij vlagen wel weer erg leuk en de special effects zagen er goed uit. Logan a.k.a. Wolverine, was wederom cool en is zo nu en dan nog grappig. Wel jammer van die scéne in het huis van die jongen, wanneer zijn broertje de politie belt. Beetje triest wat mij betreft, maar oké. Dit deel was in ieder geval vermakelijk en krijgt een voldoende. Op naar deel drie en daarna uiteraard X-Men Origins: Wolverine.

avatar van Montorsi
Beetje net als deel 1. Ben sowieso geen fan van comics, laat staan de verfilmingen. Het leukste gegeven van X-Men is toch wel dat het onderscheid tussen goed en slecht niet zo duidelijk is.

Het verhaal van X2 is toch ook weer niet bijzonder te noemen en soms gewoon een beetje langdradig. Coolste karakter blijft Wolverine.

avatar van The One Ring
Absoluut niet beter dan de eerste film. En dan te bedenken dat ik al langer vermoed dat ik de eerste X-Men al te hoog beoordeelt heb.

X2 leverde bij mij dezelfde irritatie op als bij deel 1. De serie heeft namelijk een geweldig potentieel en er wordt soms aan diepere onderwerpen geraakt, maar uiteindelijk wordt dit allemaal slechts geleid naar actiescènes. Niet dat ik het erg vind dat er actiescènes in de film zitten, maar ik zie hier gewoon een verhaal in dat naast de actiescènes veel meer te bieden heeft, maar de film werkt het nauwelijks uit. Wellicht moeten ze ook wat minder X-Men in zo'n film stoppen. We hebben op deze manier een overload aan plotlijnen die allemaal aan de beurt moeten komen, maar nooit genoeg aandacht kunnen krijgen in een film van 133 minuten. Gevolg is dat geen enkel persoonlijk drama overtuigd. En het is best schandalig dat Storm, Jean Grey en Cyclops al twee film erop hebben zitten en nog geen enkele karaktertrek toebedeelt hebben gekregen. Leuke superkrachten hebben ze, maar een andere bijdrage aan de film hebben ze niet. Rogue vond ik in deel 1 het boeiendst, maar die krijgt ook niet te doen. Eigenlijk is in dit deel alleen Ian McKellen als Magneto nog echt leuk. De schurk gespeeld door Brian Cox is wellicht de slechtst uitgewerkte villain uit alle comicverfilmingen die ik zag.

Jammer dat de actiescènes zelf ook niet veel voor stellen. Die opening is nog wel aardig, maar de rest van de actiescènes zijn op z'n best standaardwerk. Verder is het me recent opgevallen dat buiten de Batmanfilms (en wat afwijkerende gevallen als Sin City en 300) al die comicverfilmingen er lelijker uitzien dan de gemiddelde blockbuster. Ik zou zelfs zeggen ouderwets. Er zit heel weinig sfeer in deze film. Eigenlijk gewoon geen sfeer. Ook bij de CGI werd ik er regelmatig aan herrinnerd dat ik gewoon naar CGI zat te kijken. Ik mis een bepaalde degelijkheid waar je Hollywood toch op zijn minst op kan vertrouwen.

Ik heb geen idee verder hoe de comics zijn, want ik heb er nooit een gelezen, maar ik verbaas me er over hoe fans van die reeks deze films zo geweldig kunnen vinden. Laat de comic evenveel kansen onbenut? Of vinden de fans van de comics deze films zo goed omdat ze juist door de comics de personages en hun persoonlijke drama's beter kennen en zo al meer een band met ze hebben?

Uiteindelijk kijkt het aardig weg, maar dat is het dan ook wel. Omdat dit de beste film uit de reeks zou zijn had ik nog wel iets verwacht, maar hier zie ik niets anders dan een standaard blockbuster in.

Ik ben het trouwens eens met HarmJanStegenga dat de scène waarin Bobby's broertje de politie belt zeer zwak is. De enige motivatie die ik weet is dat het broertje gewoon mutanten haat, maar in een situatie als deze lijkt het me sterk dat iemand de politie gaat bellen, hoe diep de haat ook zit.

avatar van Elineloves
Ook het tweede deel heeft me positief kunnen verrassen, het verhaal stak weer goed in elkaar, de personages waren weer sterk neergezet, hier en daar een tikkeltje voorspelbaar, maargoed dat hebben de meeste films. Deze film heeft me nieuwsgierig gemaakt naar het 3e deel, vanavond meteen maar kijken!

avatar van Goldenskull
Herzien.

In mijn herinnering was dit het beste deel. De 4,5* die ik eerst gaf, waren al bijgesteld naar vier sterren. Maar na deze herziening gaat dat zeker niet zo blijven.

Op Wolverine na boeien de meeste personages slechts mondjes maat, of helemaal niet. Bovendien spelen er nog al wat matige (Storm, Rogue, Jean) tot zeer beroerde (Scott ) acteurs/actrices in deze film.

Kleine ergernis puntjes zoals een tenenkrommend (moralistisch) dialoogje, overdreven gehannes, die vreselijke Scott etc. zorgen toch voor een tegenvallend geheel. Een matige/redelijke film, maar het is niet die ene superhelden film die boven de middelmaat uitsteekt, zoals ik eerder dacht.

avatar van Spetie
Sterk vervolg, dat uitblinkt in sterke special effects en een verhaal heeft waarin deze keer wat dieper wordt ingegaan op de personages, al blijft het grotendeels oppervlakkig, omdat het er simpelweg te veel zijn. Hugh Jackman is weer heerlijk op dreef als Wolverine en daarnaast is vooral Ian McKellen als Magneto weer heerlijk bezig. Het verhaal is interessant en blijft voor mij van begin tot einde boeiend al heb ik natuurlijk voor enige voorkennis omdat ik al bekend was met de comics.Zeer vermakelijk geheel dus en als liefhebber verveelt het eigenlijk geen moment. Het is alleen jammer dat Scott echt overkomt als een enorme loser. Niet dat hij nu het interessantste personage is, maar dat had wat mij betreft wel iets beter gekund. Verder is dit wat mij betreft nog steeds de beste superheldenfilm tot nu toe.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na recent voor de 1e keer deel 1 te hebben gezien heb ik vanmorgen de 2e ook maar eens aangezet.

De film is op elk front een stuk beter dan de 1e moet ik zeggen. Laat ik voorop stellen dat ik eigenlijk niks van de X-Men wereld weet en dat het na het zien van de 2 films me eigenlijk ook niks boeit. Ze zijn voor mij een beetje nietszeggend. Ik ken wel interessante superhelden of Marvel characters. Maar ach, de film keek wel lekker weg.

De film heeft itt deel 1 minder verhaal en dialogen en meer actie en avontuur en dat pakte voor mij een stuk beter uit. De film begon erg sterk in het Witte Huis en had later nog een stel prima momenten. Denk aan de inval bij Xaviers villa en met de dam op het einde.

Maar het X-Men plot zelf boeide me gewoon niet zo. Dat hele mutantengedoe werd nergens boeiend. Het zal wel meer voor de echte fans zijn. Gelukkig zaten er wel genoeg boeiende personages in. Hugh Jackman vind ik wederom sterk als Wolverine. Toch 1 van de coolere figuren. De rest deed het ook niet slecht.

Het grote pluspunt van deze film is dat veel actiescene's wel aardig indrukwekkend zijn door de meer dan uitstekende special effects. De hele aankleding van de film was sowieso prima en de effecten maakten het aardig overtuigend. Een film als deze heeft dat toch nodig om het publiek te overtuigen aangezien alle fantasy zaken er goed uit moeten zien.

Conclusie; leuke wegkijker maar meer ook niet. Echte fans zullen hem vast hoger waarderen dan ik. Ik twijfel tussen 3* en 3,5*. Ik geef de film maar het voordeel van de twijfel en rond hem af op het 2e.

avatar van wwelover
Net als deel 1, een vermakelijke amusement film. In tegenstelling tot deel 1 is de actie top, maar hier vind ik het verhaal wat minder eigenlijk. Af en toe is ie wat saai, maar hij kijkt lekker weg. De sfeer is hetzelfde als in deel 1, alleen de bij personages vind ik hier wat leuker dan in deel 1, en ja het is wat mooier aangekleed mede door de betere actie en special Effects. Muziek is ook weer prima in orde.

Ja kan ook vrij weinig nieuws over de cast zeggen, is gewoon hetzelfde als in deel 1, ze doen het goed. De vrouwen vond ik wat minder op Paquin na, Jackman steekt er weer bovenuit met zijn talent en zijn personage natuurlijk.

avatar van sinterklaas
Weer een zeer vermakelijk vervolgje dat er ook wel in kan. Opnieuw zijn Strom, Wolverine, Cyclops weer van de partij en krijgen we dit keer ook te maken met de duivel Kurt Wagner, die ik ook best goed vond. Wel vaag dat het eerst een slechterik was en toen ineens een goederik. Verhaal is ook weer een beetje hetzelfte als deel 1 maar daar kijk je de superhero-film niet echt voor. Ook worden er een paar mooie actiescenetjes voorgeschoteld dit keer en krijgen we ook weer nieuwe X-Mens genaamt: Iceman en zoals gezegt Kurt Wagner. Ook geinig dat die Mistique die in allerlij andere mensen kan veranderen nu ook van de goede partij is. Ook zijn er erg veel leuke scenes aanwezig die mij wel aanspraken: Die achtervolging per jet tussen die Tornado's die Storm heeft gecreerd en ook hoe die Pyro die hele politiebrigade doet exploderen.

Al met al toch weer een erg vermakelijke 2de deel van X-men. Met weer leuke rollen van vooral Hugh Jackman als Wolverine die ik nog steeds de beste vind. En natuurlijk zijn ook Patrick Steward en onze Famke Janssen van de partij. Helemaal geen afgezaagd vervolg. Gewoon weer hetzelfte topvermaak.(maar toch ietsje beter)

avatar van Flipman
Eindelijk komt de menselijke kant van het verhaal iets naar voren. In ieder geval, de haat van mensen richting mutanten, ook al wordt die grotendeels gepersonifieerd door de wrok koesterende William Stryker. Maar ik kreeg nog beter het gevoel dat mutanten in de samenleving niet veilig zijn door dit tweede deel. Dat miste ik een beetje in de voorganger.

Wat continuïteit betreft vind ik X-Men Origins: Wolverine niet helemaal goed aansluiten op deze film, maar dat komt vooral door de nieuwste aanvulling op deze franchise. Ik ga niet in op details; dat zijn er teveel en bovendien zijn het allemaal spoilers.

Er worden wat karakters toegevoegd, erg fijn! Nightcrawler, Lady Deathstrike -helaas en beetje onderbelicht- en Pyro. OK, die was in de laatste film ook al te zien, maar heel kort, slechts. Ook leuke cameo's van Colossus, Kitty Pryde en Siryn (waarvan ik eerst dacht dat het Banshee was). Daarnaast vele referenties aan andere mutanten, die op lijsten voorkomen en/of op TV te zien zijn.

Ik blijf het ook zeer aangenaam vinden aan heel het verhaal dat Charles Xavier en Eric Lensherr eigenlijk altijd vrienden zijn gebleven, alleen met een ontzettend groot verschil van mening. Nu zijn ze opnieuw op elkaar aangewezen, want mutanten blijven mutanten.

Voor ik deze film voor de tweede maal zag meende ik me te herinneren dat het verhaal wat ondergesneeuwd was door de actie,maar dat valt reuze mee. Een stuk beter dan het eerste deel.

avatar van Vinokourov
Net als X-men I ook leuk!

avatar van Thorongil
Een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste film.
Prachtige introductie van Nightcrawler die de president aanvalt in het Witte Huis.
Vooral de grotere focus op Wolverine bevalt me ook in deze film.
Wolverine gaat helemaal los in deze film. De Adamantium klauwen flitsen heen en weer, wat leidt tot een gevecht met Lady Deathstrike. Het plot met het ijzer in het bloed van de cipier was ook een leuk bedachte manier om Magneto vrij te krijgen. Oude vijanden moeten zich verzoenen en trachtten te verhinderen dat alle mutanten uitgeroeid worden. In mijn ogen de beste X-Men film.

avatar van Lennert
Meer actie, een beter script en beter acteerwerk: X2 is in ieder opzicht een grote verbetering ten opzichte van de eerste film. Berry en Paquin proberen minder wanhopig een raar accent uit, Jackman gedraagt zich al meer als Wolverine zoals ik hem gewend ben en Nightcrawler is een bijzonder geslaagd weergegeven personage. In tegenstelling tot de vorige film ook een sterk einde wat je meteen benieuwd maakt naar een vervolg. Nergens te dramatisch, maar ook niet te oppervlakkig, en bij vlagen best spannend. Petje af voor Cox als slechterik en McKellen die eindelijk sympathiek over begint te komen (als Magneto, niet als acteur).

avatar van Minotaures
Mijn 2de X-Men. Deze beviel nog beter dan de vorige.

Ik heb het idee dat ze beter en beter worden. Terwijl de meeste trilogy/quadrilogy bergafwaarts gaan.

Hoe dan ook, deze X-Men deel is een hele toffe. Meer en interessante personages, waaronder Nightcrawler, Pyro, Iceman (Pyro en Iceman komen ook enkele minuten in deel 1 voor, maar hier wat meer in de voorgrond) en de mooie Aziatische Lady Deathstrike. Wat ik wel jammer vind is dat je Sabretooth hier niet tegenkomt. Ik weet niet hoe het met de 3de deel zit, maar ik dacht dat Sabretooth de gezworen vijand van Wolverine is en dat ze bestemd zijn om altijd elkaars rivalen te zijn.

Ook heb je hier meer confrontatie's en (verbeterde) gevechten (tussen Stryker's troepen en de mutanten studenten in de school en Wolverine tegen Lady Deathstrike, als voorbeeld). De effecten vond ik ook een goed verbetering, een duidelijk voorbeeld is de teleportatie's van Nightcrawler.

Je leert ook wat meer over Wolverine, aangezien die hier wat meer in zijn verleden gaat graven en ontdekken. Je merkt ook dat Jean steeds verandert en anders gedraagt richting de machtige Phoenix Jean, loyaal aan de comics. En om nog meer hout op de vuur te gooien, heb je hier de meest onwaarschijnlijke samenwerking tussen Magneto en zijn mutanten met de mutanten van de X-Men om zo Stryker en zijn huurlingen de kop in te drukken.

Zowel als meer mutanten, meer gevechten en tientallen soldaten hierin voorkomen komt ook wel wat humor voorbij. Niet te vaak en op de goede momenten.

Een sterk 2de deel die zeker grote vooruitgang heeft geboekt tegenover zijn voorganger.

avatar van dave
Knap vervolg waarin de tweestrijd tussen mens en mutant beter uit de verf komt. De korte collaboratie met Magneto is leuk en alle personages komen wederom uitgewerkt naar voor. Een paar nieuwelingen moeten zeker niet onderdoen trouwens. Boeiend verhaal en fraaie settings, beter dan in deel één. Singer brengt alles treffend in beeld. Nooit is iets onoverzichtelijk, wat de actie absoluut ten goede komt. Entertainment pur sang.

3,50

avatar van Shinobi
Beter dan deel één, alleen had het voor mij niet zo lang hoeven duren. Dat gedoe met dat Professor X de mutanten moest vermoorden duurde mij net iets te lang.

Verhaal vond ik ook wat beter, alleen je moet deze film toch met enige voorkennis in bezit kijken. Want je ziet hier en daar toch hints naar de strip en tekenfilm. Overigens wel goed hoe je Jean gedurende film met haarzelf ziet worstelen en op het eind kun je ook zien waarom. Ze zal waarschijnlijk terugkeren als Phoenix net zoals in de tekenfilm.

Ik zou deze film 3,0 sterren geven, maar door een fenomenale Nightcrawler trek ik dit toch met een halve punt omhoog: 3,5 sterren.

Weer matig.

De reeks in een ietwat onorthodoxe volgorde gezien, maar veel maakt het allemaal niet uit. De film houdt zich mooi aan een probleem -> drama en actie -> joepie! structuurtje en is niet echt cruciaal voor enige vervolgen.

Dit tweede deel is kwalitatiever iets beter dan het eerste deel, maar het extra half uur zorgt dat de score zeker niet hoger uitkomt. Daarvoor wordt het allemaal veel te lang gerekt en blijft de hele climax veel te lang aanslepen.

Visueel blijf ik weinig onder de indruk van dit soort films. Effecten zien er vaak cheesy uit, camerawerk komt uit een boekje en hoewel Singer met veel grandeur alles probeert te vertellen wil het niet echt uit de verf komen. Ook de muziek heeft geen enkele meerwaarde in deze film.

De setting blijft verder wel aardig, maar de uitwerking is pover. Er komt een hoop menselijk geleuter bij kijken, wat romances hier en daar, maar het boeit voor geen meter. Verder blijft het wat problematisch dat de krachten en kunstjes van de X-Men nogal situatie gevoelig lijken, waardoor ze alles wél of niet kunnen afhankelijk van wat het beste uitkomt voor het script. Maakt het er verder ook niet spannender op.

De mix van allerlei mutants maakt de film aangenamer dan de meeste standaard actiehelden films, maar verder doet Singer weinig met het potentieel. De eerste twee zijn de minste films uit de reeks.

TMP
Een prima X-Men film, beter dan deel 1. De personages worden verder uitgewerkt ten opzichte van deel 1 en er worden enkele nieuwe personages geintroduceerd. Helaas zijn ze niet allemaal even boeiend. Wolverine en Mystique zijn net als in deel 1 de moeite waard, daar komt nu ook Nightcrawler bij. Een zeer goede toevoeging, zowel qua verschijning als qua humor. Er zijn echter ook mindere personages zoals Cyclops, die enigzins overbodig lijkt en ook niet erg goed wordt vertolkt door Marsden.

De openingsscene in het Witte Huis is echt heel erg goed. Naarmate de film vorderde werd het iets minder boeiend, zeker het gedeelte in de basis bij Alkali Lake had korter gemogen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan het eerste deel. De mutanten krijgen hier wat meer persoonlijkheid. De jonge mutanten brengen toch wat meerwaarde en sommige gekende waarden als Wolverine en Mystique komen beter uit de verf. Toch is het niet de grote topper geworden, want alles gaat toch te veel volgens het boekje. Maar de settings zien er toch al beter uit. Denk maar aan de plastieken gevangenis of de opening bij de president. Hopelijk blijven personages als Cyclops niet te lang, daar zit echt niets in.

Tarkus schreef:
Dit is de enige film uit de reeks die ik al eens had gezien.
Ik vond hem de eerste keer al prachtig, maar nu, door het bekijken van het eerste deel, wordt het verhaal uit dit tweede deel nog veel duidelijker.
Net als in de eerste film zijn de special effects fantastisch, zoniet nog beter dan in de vorige prent.
Ook alle hoofdrollen worden met verve vertolkt door een resem aan klasseacteurs en -actrices.
Als deel 3 dezelfde richting uit gaat als de eerste 2 dan is dit wel een van de beste SF-actie trilogie van de laatste jaren.
Genieten van de eerste tot de laatste minuut.

Ook deze film heb ik opnieuw bekeken, de derde maal dus, en ook op blu-ray nu.
Prachtige film die het verdiend een BD uitgave te hebben.

avatar van jipt
Leuke film, mooi gemaakt. Beetje te veel personages en subplotjes maar over het algemeen lekkere superhelden ongein. 3/3,5*

Verrassend, doordacht, onderhoudend, intens en pakkend vervolg, dat geen moment verveelt, met sterke karakterontwikkeling, prachtige decors en special effects (vuur, water, rook, bliksem en gedaanteveranderingen zien er realistisch uit). Professioneel gemaakt en een cast die opnieuw overtuigt.