The Dark Knight Rises (2012)

Alternatieve titel: T.D.K.R.

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway

Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.

avatar van Flipman
Toch heeft ie wat mij betreft met Dunkirk een hoop goed gemaakt.

avatar van des1
Flipman schreef:
Toch heeft ie wat mij betreft met Dunkirk een hoop goed gemaakt.

Yep, mee eens.

avatar van Uier
Nolan heeft m.i. nog geen slechte film gemaakt. Apart dat smaken zo kunnen verschillen en dat er mensen zijn die bijvoorbeeld een Sharknado, of Asylum producties, hetzelfde waarderen als Nolan’s Batman drieluik.

TDKR vond ik overigens wel de minste van de drie.

avatar van Flipman
Tja, ik blijf het zeggen, ik beoordeel de totaalervaring. En ook al is die dan misschien anders dan van iets als Sharknado of Transformers of wat dan ook, er heerst bij mij tijdens het bekijken van deze trilogie toch zo'n gevoel van teleurstelling en ergernis aan plotholes en sentimenteel gezwets dat de boventoon voert, dat ik mij er absoluut niet in kan vinden. Ik kan Batman en de andere personages ook niet verzoenen met de figuren waar ik al sinds mijn kinderjaren aan verknocht ben. Dat ze de details niet op de letter volgen vind ik prima maar ook dat reken ik mee in mijn eindoordeel.

Uiteindelijk plaats ik deze trilogie niet in dezelfde categorie als Twilight of Meet the Spartans. Maar qua kijkplezier, of eigenlijk het gebrek eraan, kom ik toch op hetzelfde oordeel uit.

Maar da's niet zo vreemd want de films die ik juist hoog waardeer, verdienen deze lof ook om een heel scala aan uiteenlopende redenen.

The Dark Knight Rises weet mij echter niet te overtuigen, wil te veel elementen in één film proppen, slaat de interessante facetten compleet over en verkwanselt daarmee alle potentie die 't had en is veel te melodramatisch. Ik voelde 'm echt niet. En de vele onvergeeflijke plotholes halen ook al geen wit voetje bij mij.

avatar van Shadowed
Ook best tof.

The Dark Knight overtreft deze film niet, maar nog steeds erg tof gemaakt. Beter dan wat Schumacher heeft gemaakt. Die waren veel kinderlijker, en dat heeft Nolan in zijn films toch echt wel teniet gedaan, wat ik erg kan waarderen.

Hardy als schurk dit keer. Haalt het niveau van de schurk Ledger absoluut niet, maar zet nog steeds een best leuk karakter neer. Visueel is de film ook gewoon goed, en is het groots opgezette gijzelingsactie en genot om naar te kijken.

Duurt wat lang met de 165 minuten, maar Nolan weet het allemaal boeiend genoeg te houden om te vermaken. Krijgt hetzelfde cijfer als The Dark Knight.

Flipman schreef:

Hier een 0.5 voor geven is gewoon de grootste onzin. en ja dat mag ik ook gewoon vinden(dat verhaaltje hang je zelf de hele tijd op). Ik zou alleen een 0.5/1 geven aan films die ik niet af kan zien van ellende. ,aar dan nog stem ik er niet op. Zeg gewoon dat je populair wilt doen.

avatar van Zwolle84
Royalere schreef:

Hoe kun je de ervaring van iemand nou van de zijlijn beoordelen? Een 0,5* hoeft niet per se een van de slechtste films te betekenen die je hebt gezien, het kan ook gewoon een grote bron van ergernis zijn zoals hier het geval lijkt. Als het een van je allervervelendste ervaringen is en dat komt door de film, dan is zo’n score gewoon op z’n plaats ook al herken ik me er totaal niet in.

Royalere schreef:
Wil ik best doen! Ik weet echter niet hoe 't met jouw moeder zit maar van de mijne mag ik niet liegen.

En tuurlijk joh, dan doe jij dat toch? Bestaan er dan richtlijnen voor hoe hoog of hoe laag een stem moet zijn op basis van wat je vindt van wat je hebt gezien? Op deze site of daarbuiten?

Nee. En da's maar goed ook.

- Plotholes, plotholes en nog 's plotholes
- Karakters die overtuigen noch boeien
- Kansen voor een interessant verhaal die mijns inziens zijn vergooid
- Melodramatiek van jewelste
- Duurt veel te lang voor wat het wil vertellen
- Tenenkrommende dialogen
- Totaal verkeerde karakterisering van door mij geliefde personages

Maar hé, de snor van Gary Oldmans Jim Gordon was helemaal perfect dus geef ik 'm een 11/10!

Nou blij?

Zwolle84 schreef:

Als deze film een van je slechtste films is dan heb je imo gewoon geen smaak. En ja dat mag ik vinden.

Flipman schreef:

Nee. En da's maar goed ook.

- Plotholes, plotholes en nog 's plotholes
- Karakters die overtuigen noch boeien
- Kansen voor een interessant verhaal die mijns inziens zijn vergooid
- Melodramatiek van jewelste
- Duurt veel te lang voor wat het wil vertellen
- Tenenkrommende dialogen
- Totaal verkeerde karakterisering van door mij geliefde personages

Nou blij?

Je geeft hem een 0.5 vriend. Ik denk dat je dat cijfer geeft puur om reacties uit te lokken. Ik ben niet van gisteren.

Hier een 0.5 voor geven is gewoon totaal niet denkbaar. Je hebt hem uitgezeten? Ik vond hem vermakelijk maar niet echt briljant. Maar mensen die dit soort films 0.5 geven neem ik niet serieus.

avatar van Flipman
Ik zal d'r 's wakker van gaan liggen, zodra ik de tijd daarvoor kan vinden.

En ik wil die 'reacties' juist niet. Discussie vind ik hartstikke leuk, daarom zit ik hier ook. Maar ik heb er een hekel aan me telkens verdedigen tegen fanboys en puristen die stramienen in het stemmen proberen aan te brengen op MovieMeter.

En aan de personificatie in The Dark Knight Rises van Batman, waar ik al heel m'n hele leven een groot fan van ben. Die wordt hier gruwelijk verneukt, als je 't mij vraagt. Nog een reden voor mijn extreem lage cijfer.

En al zijn bijvoorbeeld cinematografie, montage, muziek, geluid, effecten nog zo geweldig - kostuums in ieder geval niet, dat van Batman ziet er echt niet uit als je 't mij vraagt -, dan nog is er een heleboel waaraan ik me erger, waardoor de kijkervaring allesbehalve plezierig is.

Lees ook vooral deze slordigheden eens door. De meesten waren me zelf al opgevallen en dat zorgt er nog eens extra voor dat ik deze film niet serieus kan nemen.

Jij en ik hebben gewoon andere criteria. Maar mijn mening is niet bepalend; mensen die 'm om hun redenen helemaal geweldig vinden, gun ik 't plezier van harte. Natuurlijk, als ze er iets over zeggen waar ik het helemaal niet mee eens ben, kan ik wel 's reageren. Puur omda'k 't interessant vind hoe zij dat dan meemaken.

Royalere schreef:
Als deze film een van je slechtste films is dan heb je imo gewoon geen smaak.
Hier had ik helemaal overheen gelezen. Mocht je nog van plan zijn om ooit nog eens op mijn argumenten in te gaan, nogmaals; lees eerst dit! Dan snappen we elkaar misschien beter.

En ja, qua beeld, geluid en montage zit alles wel goed in elkaar. Maar dat weet de kijkervaring gewoonweg niet te redden. Na afloop krijg ik zin om grote en zware voorwerpen naar het scherm te smijten. Tijdens de film al!

Wil ik overigens niet mee zeggen dat Nolan per definitie een slechte filmmaker is want zijn kwaliteiten bewijst ie maar weer met Dunkirk. Daar sloeg ik steil van achterover.

avatar van umbra
Flipman schreef:
Ik zal d'r 's wakker van gaan liggen, zodra ik de tijd daarvoor kan vinden.

Volledig mee eens, vond zelf de film geweldig, maar maak het hier zelf ook wel vaker mee dat er steeds zijn die hun mening en kijkervaring willen opdringen aan zij die er heel andere mening over hebben, zit hun blijkbaar diep dat mn iets totaal anders kan ervaren en beleven dan zichzelf

avatar van konijnenkop
Op zich aardige film het lijkt wel of ze de voorganger van deze film willen kopieeren en dat is een beetje jammer -------