The Dark Knight Rises (2012)

Alternatieve titel: T.D.K.R.

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway

Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.

rayman
Minste van de trilogie, maar ze halen alledrie niet het niveau van de Tim Burton Batman's.
Vervelend, langdradig en Bale is gewoon een slechte Batman.

avatar van des1
rayman schreef:
Vervelend, langdradig en Bale is gewoon een slechte Batman.

Hear-hear.

Fed
In deze film heeft Batman een kleinere rol. Dit vind ik echt de slechtste Batman film gemaakt. Christian Bale als Batman...ver-schrik-ke-lijk. Dan liever Adam West uit 1966,is nog beter. In deze film absoluut geen spanning. Ook het pak van Batman is minder. Dankzij deze film schrijf ik Batman voortaan met een "d"...Badman dus.

avatar van Ben de Hoog
Van deze film snap ik dus helemaal nix. Wat is die Batman eigenlijk een raar mannetje met zijn geknepen Clint Eastwood-stemmetje. Slaat nog geen deuk in een pakkie boter. Totaal geen verhaallijn, allemaal flarden waar wat aktie in gepropt is. En al die aktie lijkt wel in slow-motion. Die volgraketten gaan zo langzaam dat ze normaliter uit de lucht zouden moeten vallen. Ik kon maar niet ontrafelen wie nu goed en slecht was, dat veranderde weer naargelang de scene die dat bliefte. Degene die me wel boeide was Marion Cottilard, en alleen maar omdat ik haar herkende van een uitermate indrukwekkende film die ze later maakte....De rouille et d'os. Ze heeft zich verlaagd door zich te lenen voor deze kul-film.

Nog eens herzien en blijft de beste van de trilogie. Topverhaal compleet met spanning, dramatiek en schitterende actiescènes. Vooral Hardy steelt hier de show met zijn transformatie in Bane. Duurt bijna 3 uur maar die vliegen gewoon voorbij. Wel spijtig dat Caine zo weinig in deze film voorkomt.

avatar van Zwolle84
schrans schreef:
Nog eens herzien en blijft de beste van de trilogie.

Helemaal mee eens. Ultieme afsluiter van een erg mooie trilogie en nog nét een tikkeltje beter dan TDK.

Bruce Wayne
Zo mogelijk nog slechter dan The Dark Knight.
haalt het in de verste verte niet bij Tim Burton's Batman (1989)
Bale is gewoon een slechte Batman/Bruce Wayne.
Als Batman heeft hij een idiote stem.
Vechtscene's lijken nergens op, Batman staat als een houten klaas te vechten, tegenstanders wachten met geweer in de aanslag tot ze een klap op hun bek krijgen.
batman pak is lelijk, timing klopt bij sommige scene's gewoon niet.
Batman's gebroken rug is ineens genezen na een tijdje hangen aan een touw, de klim uit de pit waarbij hij weer naar beneden valt en zijn val wordt gebroken door touw had zijn rug weer opnieuw moeten doen breken.
De onnodige plotwending op het eind van de film en de idiote sterfscène van Talia.

avatar van John Milton
Welkom op de site Bruce Wayne. Dat soort plotpoints graag tussen spoilertags, voor de mensen die de film nog niet gezien hebben

Bruce Wayne
John Milton schreef:
plotpoints graag tussen spoilertags,

aangepast

avatar van Flipman
Eergisteren nogmaals bekeken en het cijfer verlaagd naar het minimum. Als ik mijn vooroordelen - de Nolan/Bale versie van het titelpersonage vind ik qua uiterlijk en klank gewoon geen echte Batman - terzijde schuif vind ik de film nog te kort om je echt mee te slepen.

Er gebeurt van alles over een behoorlijk tijdsbestek maar er wordt niet genoeg tijd en aandacht besteed aan de status van het door Bane's leger bezette en geterroriseerde Gotham City, om maar iets te noemen. Ja, er wordt verteld hoe erg het is maar van de burgers krijgen we nauwelijks iets te zien. Hoe is het om daar te leven? Het zou de basis kunnen zijn voor meerdere films of een TV serie maar ook al is The Dark Knight Rises - ik ga nog steeds over m'n nek van die titel - 12 minuten langer dan de succesvolle film die hij opvolgt, het is alsnog niet genoeg. Ik voel het gewoon niet en daarom leef ik met niemand mee.

Dan spelen ze het ook nog eens heel erg op safe en sentimenten zoals we van de twee voorgangers gewend mogen zijn en ik erger me kapot. De stem van Hardy's Bane vond ik de eerste keer nog wel een interessante keuze maar nu een echte misser.

Ik weet dat Nolan een goed verhaal kan vertellen maar dat bewijst ie hier toch niet wat mij betreft.

avatar van Madeks
Ben ik dan de enige die Bale een fantastische Batman vindt. De Nolan trilogie is naar mijn mening de beste batman films. Ik denk dat mensen deze films laag beoordelen vanwege nostalgie naar oude films / comics, want al bekijk je dit objectief kan je niet ontkenning dat de spanning, het plot, de graphics en de cast behoorlijk in orde zijn.

Madeks schreef:

ben het helemaal met je eens.komt nog bij dat ik dit deel de beste deel van de trilogie vind.al vind ik de oude reeks van batman ook wel leuk maar deze trilogie is veel serieuzer.en dat is een grote pluspunt.

avatar van Roger Thornhill
Wanneer wordt vermaak kunst? Als alle ambachtelijke elementen op uitzonderlijk hoog niveau uitgewerkt en verfijnd zijn: meerdere personages die allemaal een eigen identiteit krijgen, plotstrengen die allemaal op een logische manier afgewikkeld worden en die tegen het einde steeds strakker in elkaar gevlochten worden (Batman vs Bane, Blake organiseert vlucht, Gordon zoekt truck, Selina forceert opening bij tunnel, de agenten vechten tegen de huurlingen, en wat doet Miranda?), motieven en verhaalgegevens die in de loop van het (complexe) verhaal op de juiste manier en in een ander perspectief nogmaals aangestipt worden, en het gevoel van een meesterhand die alle onderdelen op de juiste manier gerangschikt heeft en vervolgens geheel en al uit zijn eigen produktie is verdwenen zodat de film als een onafwendbare rollercoaster op het uiterst bevredigende slot afdendert, de kijker (mij) in ademloze bewondering achterlatend. Wanneer dat allemaal klopt, wanneer ik in een kleine jubelstemming achterblijf omdat ik eindelijk weer eens een film heb gezien die in de loop van het verhaal steeds hogere verwachtingen wekt en die al die verwachtingen ook nog eens op haast achteloze wijze inlost, ja, dan waag ik het te spreken van een actiefilm die zó goed gemaakt is dat hij zijn genre overstijgt en zo –mag ik het woord gebruiken?– kunst wordt.
        Daarnaast een opmerkelijke film omdat hij een verstikkende en noch bij actiefilms noch bij superheldenfilms gangbare neerslachtigheid in de hand werkt, vanwege de onverzettelijkheid en meedogenloosheid van de bijzonder lugubere Bane en diens afzichtelijke plannen, die in feite de chaos waar de Joker in de vorige film naar streefde in de praktijk brengen. Daartegenover ook mooie emotionele pay-offs voor Gordon, Blake, Bruce, Selina (met parelketting) en vooral Alfred.
        Tenslotte zijn er nog twee meesterlijke rollen het vermelden waard. Tom Hardy loopt vrijwel de hele film met zijn belangrijkste “asset” als acteur –zijn gezicht– verborgen achter een gruwelijk masker, maar compenseert dat moeiteloos met zijn kolossale lichaam, zijn ogen en de briljante minzame intonatie van zijn stem (hij noemt zelf Richard Burton en bare knuckle fighter Bartley Gorman als inspiraties). Bijna net zo indrukwekkend (maar dan op een andere manier) is Anne Hathaway als Selina Kyle – mooi, elegant vechtend, uitstekend met de one-liners, ontroerend wanneer ze tegen Blake zegt niet te weten of Bruce is vermoord, hilarisch wanneer ze “spontaan” hysterisch begint te krijsen in de bar, en uiterst sexy (kostuumontwerpster Lindy Hemming meent dat “Catwoman hasn’t got a sexual cat-suit, but she’s got a practical cat-suit”, maar zelf zie ik dat toch enigszins anders).
        Een titanisch einde van een overdonderende trilogie.

Ook al eindigt de film niet al te best, zorgt de journey naar de einde toe er wel voor dat het de volle pond krijgt. Wat is het gewoon een heerlijke film, met een Hardy die zo dreigend overkomt en een aantal geweldige scenes, stadion invasie en Bane sloopt batman.

avatar van horizons
Hachiman schreef:
en Bane sloopt batman.

Dat blijft vreemd. In Batman Begins denk je dat Batman nog een vernuftige ninja opleiding heeft gehad. Gaat die dan als een amateur boksertje op Bane af.......

Je moet het eigenlijk zo zien. Batman was na 7 jaar tijd dacht ik compleet uit vorm en Bane zag dat ook en zei ook 'you are weak, peace has defeated you'. Hiermee bedoelt hij dat batman te lang in vrede heeft geleefd. Hierdoor had hij de scherpte van de eerdere delen niet meer. Uiteindelijk komt dan de gevangenis scene, waar hij zichzelf moet uitdagen en herpakken om weer de oude te worden.

avatar van FlorisV
Beduidend beter dan voorganger The Dark Knight. De schurk Bane maakt veel meer indruk (alleen die opgezwollen stem al) en is een waardige tegenstander voor Batman. Hathaway als Catwoman probeert nog wel wulps over te komen maar maakt een veel te fletse en kille indruk, weg is de speelsheid van de ongrijpbare stoeipoes uit de stripboeken. De film verveelt gelukkig geen moment door de grimmige insteek (anarchie breekt uit in Gotham City) en de spanning door een geduchte, bijna onverslaanbare tegenstander. Ook kun je wat meer meeleven met een Batman die weer terug in vorm moet komen en dus wat kwetsbaarder is. Vechtscenes zijn ook beter.

Maar Gotham City ziet er weer gewoontjes uit. Batman heeft een nieuw voertuig dat kan vliegen en ook die blinkt wederom niet uit in ontwerp.

Het gebruikelijke gebrek aan fantasie wederom, maar evengoed een waardige afsluiter van Nolan's trilogie.

avatar van Phantasm
Prima afsluiter van de triologie, genoeg aktie en het kijkt lekker weg.

avatar van des1
"Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane, een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham".... Uhh... *Gaaaaap*... je zegt?

Bantavoer
Wat betreft actie, special effects en acteurs was het prima in orde. Verhaal vond ik minder, net als deze film. Duidelijk minder dan zijn voorganger met de Joker (die ik ook veel minder vond dan de Joker met Jack Nilcholson). Ook de terrorist met masker. Boring! Dacht eerst dat de stem van Sean Connery was. Maar die motor. Man, ik wou dat ik 'm had.

Roger Thornhill schreef:
Wanneer wordt vermaak kunst? Als alle ambachtelijke elementen op uitzonderlijk hoog niveau uitgewerkt en verfijnd zijn.
Nou, het discipline dat scenario schrijven heet schiet hier wat mij betreft anders toch schrikbarend tekort. Plotholes van hier tot Tokyo en ontwikkelingen en beslissingen die eigenlijk in een komediefilm thuis horen. The Dark Knight Rises bevat zelfs een scène waardoor de koelkastsequentie uit Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull geloofwaardig wordt. En Nolan ging nog wel voor realisme!
Roger Thornhill schreef:
[...]dan waag ik het te spreken van een actiefilm die zó goed gemaakt is dat hij zijn genre overstijgt en zo –mag ik het woord gebruiken?– kunst wordt.
Dat mag jij. Wel heel abstracte kunst, dan .

avatar van thriller97
Sorry, maar zijn mensen nou echt serieus bezig wanneer ze voor deze film (of de voorgangers) een 0,5 of een 1 geven?! Als dat zo is dan heb je een behoorlijk gebrek aan film kennis/smaak.

Ik hou persoonlijk totaal niet van superhelden films, maar de Batman trilogy behoort toch overduidelijk wel tot de betere films van de laatste jaren.

thriller97 schreef:
Ga jij nou de filmkennis en/of smaak van anderen en mijzelf in twijfel trekken omdat we het nou toevallig niet met je eens zijn over dit drieluik? Serieus? Ik kan mijn gebrek aan waardering voor deze trilogie namelijk beargumenteren, hoor.
thriller97 schreef:
Hoezo 'overduidelijk'? Over smaak valt niet te twisten, ken je dat gezegde? Als de grote meerderheid deze film fantastisch vindt, hoef ik het daar niet mee eens te zijn. Ik denk niet voor de groep, ik denk voor mezelf. Datzelfde geldt wanneer ik het wél met de groep eens ben. Zo waardeer ik Inception juist wel, alleen om andere redenen dan veel mensen. Maar da's weer een heel ander verhaal. Kortweg, ik ga mijn mening niet aanpassen omdat de massa het wel of juist niet met me eens is.

En ik gun het mensen wanneer ze van The Dark Knight Rises of hun voorgangers genieten, ik kan dat alleen niet. De personificatie van the Batman staat me niet aan, ik kan me er totaal niet in vinden. Verder zitten er vooral in het slotstuk gigantische plotholes die onvergeeflijk zijn en het voor mij onmogelijk maken om deze 'realistische' film serieus te nemen. Bovendien kunnen de personages me echt niet boeien. En de kansen om binnen dit verhaal om iets interessants in beeld te brengen worden totaal genegeerd. Ik wil bijvoorbeeld meer zien van de mensen in Gotham, de gewone bevolking onder het bewind van Bane maar hier wordt absoluut niks mee gedaan.

Ik beoordeel de totaalervaring. En die leert me dat ik als kijker enorm teleurgesteld word. Goeie muziek, decors, effecten, acteerprestaties daargelaten, het script rammelt aan alle kanten, ik vind de kostuums lelijk, de karakters laten me koud en de cliché's werken ook niet mee. Wat moet ik je nog meer vertellen?

avatar van Fisico
Voor mij toch de mindere film van de trilogie. De eerste film kon rekenen op de ontwikkeling van Bruce tot Batman. De tweede stoelde volledige op de geweldige perfomance van Heath Ledger als The Joker, maar in dit afsluitende deel vond ik amper tot geen elementen om een hogere score toe te kennen dat gewoon "degelijk" tot "goed".

De aandacht wordt volgens mij te veel verplaatst naar de pure actie in plaats van het inhoudelijke of de kwaliteit. Bane vond ik niet zo'n interessant figuur en lijdt onder wie de revue passeerde in The dark knight. De ontwikkeling van Bane en zijn familiestamboom boeide me dan ook maar matig. De actie is wederom spectaculair te noemen en de grondverzakkingen in het footballstadion waren leuk. De gevechten tussen Bane en batman blijven beperkt tot wat gemot en het blijft me ergeren in vele films dat de twee grote confrontaties tussen 2 vijanden steeds zo verschillend van elkaar kunnen zijn. Bane leek onoverwinnelijk, maar laat zich zoals het Hollywood belieft, steeds in de doeken doen in de rematch. Verder allemaal net een beetje té: nieuw vliegend speeltje voor Batman, 2 comebacks om u tegen te zeggen, wederom een bende hersenloze politielui enz ...

Tot slot eervolle vermelding voor Gordon-Levitt die zich erg goed weet staande te houden. Bale blijft geslaagd en is gewoon Batman. Degelijk, maar ik had meer verwacht na deel 1 en 2, nipte 3,5*.

Net nog even de trailer herbekeken en kreeg er weer kippenvel van. Uiterst vermakelijke film zoals ze niet vaak gemaakt worden.

avatar van IH88
“Peace has cost you your strength! Victory has defeated you!”

IJzersterke afsluiter van Nolan's Batman trilogie. Nolan neemt in het begin zijn tijd om wat nieuwe personages te introduceren, en ook de oude garde is weer van de partij. Hardy, Hathaway, Oldman, Freeman, Caine, Cotillard, Gordon-Levitt etc. Ze leveren allemaal vakwerk af. Maar het is natuurlijk wachten totdat Bruce Wayne, die als kluizenaar leeft, weer zijn Batman kostuum aantrekt. Christian Bale is weer op dreef en is ook wat prominenter aanwezig dan in The Dark Knight, waar hij in de schaduw stond van the Joker.

Het verhaal zit goed in elkaar, en uiteraard moet Gotham City weer gered worden. Van Bane dit keer, een anarchist die Gotham City 'terug wil geven aan de gewone mensen'. In het middengedeelte van The Dark Knight Rises zakt het niveau en het tempo wat, maar zodra Wayne uit de Lazarus Pit komt is het een vermakelijke en actievolle achtbaansrit tot het einde. De twist op het laatst had van mij niet gehoeven, en het doet toch wat afbreuk aan het karakter Bane. Ook de zoetsappige laatste scene smaakt voor mij wat bitterzoet, en er had best voor een open einde gekozen mogen worden. Twee kleine minpunten in een voor de rest uitstekende afsluiter van een geweldige trilogie.

avatar van TornadoEF5
Vandaag was het tijd voor het laatste deel uit de Batman trilogie, en uiteindelijk is de film ook wel oké. Niet slecht, verre van zelfs. Maar ik zie er ook geen topper in. Al zijn dit soort films nu niet bepaald voor mij gemaakt. Daarvoor is het wellicht allemaal te episch. En net zoals de twee andere films ligt het tempo hoog, met een grote cast en veel gebeurtenissen. Wel is het zo dat de balans tussen drama en actie in deze film voor mij het best zit, en heb ik het gevoel dat de film niet echt over ups en downs beschikt, maar zijn niveau over de gehele film kan aanhouden. Een iets wat ik niet ervoer bij de twee eerdere Batman films uit deze trilogie. Het is ook erg duidelijk dat deze Batman film over het grootste budget beschikte. Qua verhaal en kenmerken vind ik deze film eigenlijk niet veel afwijken van The Dark Knight, maar The Dark Knight heeft natuurlijk wel die geweldige acteerprestatie en heeft misschien een net iets beter tweede deel, hoewel ik het eerste deel hier interessanter vond dan in The Dark Knight.

avatar van TornadoEF5
Tom Hardy moet trouwens toch echt wel de acteur zijn waar ik al het meest over gehoord heb, en het meest in film gezien heb, zonder dat ik ook enigszins weet wat zijn haarkleur is. Ik kan hem gewoon echt totaal niet herkennen als hij in een film tevoorschijn komt. En in deze film heeft hij ook constant een masker voor zijn gezicht, dat helpt ook niet voor bij een toekomstige referentie. Ook nooit nog gehoord van Anne Hathaway trouwens. De anderen (gelukkig) wel. Waren meestal ook wel lui waar Nolan al eerder mee samenwerkte of in de eerdere Batman films tevoorschijn kwamen.

Rayman zegt eindelijk net als ik de waarheid over al nolan zijn batman films zeg zijn allemaal het kijken niet waard geef mij maar al de oude daar werkten ze tenminste aan zonder computers en zo daar moesten acteurs nog echt acteren en niet voor een groen doek staan praten. Geef mij maar oudere films dat waren tenminste goede films waar ze het niet deden enkel voor rap hun zakken te vullen maar echt om nog een mooie film te maken. Dus kan weeral maar een halfje geven omdat je geen 0 kunt geven