The Dark Knight Rises (2012)

Alternatieve titel: T.D.K.R.

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Christopher Nolan
met Christian Bale, Tom Hardy en Anne Hathaway

Het is acht jaar geleden dat Batman (Christian Bale) in de duisternis is verdwenen en van een held in een banneling is veranderd. Hij heeft de schuld van de dood van Harvey Dent op zich genomen en voor het grotere goed alles opgeofferd. Deze leugen heeft een tijd standgehouden, want onder het gewicht van de Dent Act, een antimisdaadwet, zijn de criminele activiteiten in Gotham City verpletterd. Maar alles verandert met de komst van een sluwe inbreekster met een mysterieuze agenda. Veel gevaarlijker echter is de opkomst van Bane (Tom Hardy), een gemaskerde terrorist die meedogenloze plannen heeft voor Gotham en Bruce Wayne dwingt om uit zijn zelfopgelegde ballingschap terug te keren. Maar zelfs als hij zijn cape opnieuw aantrekt, zou Batman wel eens geen partij voor Bane kunnen zijn.

avatar van Flipman
Toch heeft ie wat mij betreft met Dunkirk een hoop goed gemaakt.

avatar van des1
Flipman schreef:
Toch heeft ie wat mij betreft met Dunkirk een hoop goed gemaakt.

Yep, mee eens.

avatar van Uier
Nolan heeft m.i. nog geen slechte film gemaakt. Apart dat smaken zo kunnen verschillen en dat er mensen zijn die bijvoorbeeld een Sharknado, of Asylum producties, hetzelfde waarderen als Nolan’s Batman drieluik.

TDKR vond ik overigens wel de minste van de drie.

avatar van Flipman
Tja, ik blijf het zeggen, ik beoordeel de totaalervaring. En ook al is die dan misschien anders dan van iets als Sharknado of Transformers of wat dan ook, er heerst bij mij tijdens het bekijken van deze trilogie toch zo'n gevoel van teleurstelling en ergernis aan plotholes en sentimenteel gezwets dat de boventoon voert, dat ik mij er absoluut niet in kan vinden. Ik kan Batman en de andere personages ook niet verzoenen met de figuren waar ik al sinds mijn kinderjaren aan verknocht ben. Dat ze de details niet op de letter volgen vind ik prima maar ook dat reken ik mee in mijn eindoordeel.

Uiteindelijk plaats ik deze trilogie niet in dezelfde categorie als Twilight of Meet the Spartans. Maar qua kijkplezier, of eigenlijk het gebrek eraan, kom ik toch op hetzelfde oordeel uit.

Maar da's niet zo vreemd want de films die ik juist hoog waardeer, verdienen deze lof ook om een heel scala aan uiteenlopende redenen.

The Dark Knight Rises weet mij echter niet te overtuigen, wil te veel elementen in één film proppen, slaat de interessante facetten compleet over en verkwanselt daarmee alle potentie die 't had en is veel te melodramatisch. Ik voelde 'm echt niet. En de vele onvergeeflijke plotholes halen ook al geen wit voetje bij mij.

avatar van Shadowed
Ook best tof.

The Dark Knight overtreft deze film niet, maar nog steeds erg tof gemaakt. Beter dan wat Schumacher heeft gemaakt. Die waren veel kinderlijker, en dat heeft Nolan in zijn films toch echt wel teniet gedaan, wat ik erg kan waarderen.

Hardy als schurk dit keer. Haalt het niveau van de schurk Ledger absoluut niet, maar zet nog steeds een best leuk karakter neer. Visueel is de film ook gewoon goed, en is het groots opgezette gijzelingsactie en genot om naar te kijken.

Duurt wat lang met de 165 minuten, maar Nolan weet het allemaal boeiend genoeg te houden om te vermaken. Krijgt hetzelfde cijfer als The Dark Knight.