Zootopia (2016)

Alternatieve titel: Zootropolis

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Byron Howard, Rich Moore en Jared Bush
met de stemmen van Ginnifer Goodwin, Jason Bateman en Idris Elba

Nick Wilde is een vos die woont in de dierenstad Zootopia, die is onderverdeeld in wijken als Tundratown, Sahara Square, Little Rodenta en Burrowborough. Nick slaat op de vlucht wanneer hij onterecht beschuldigd wordt van een misdaad en Lt. Judy Hops, een zelfingenomen konijn en de beste agent van Zootopia, hem op het spoor zijn. De twee moeten echter een team vormen wanneer blijkt dat ze het doelwit zijn geworden van een samenzwering.

avatar van huiguh
Geweldige animatie! Zeker ook voor als je iets ouder ben dan 8 jaar.

avatar van Filmkriebel
De verdwenen otter

Dit detective-verhaal kijkt makkelijk weg maar voor een Disney vond ik de humor ver te zoeken, al is het op bepaalde momenten wel een lieve film en werkt het konijn en vos duo Hopps - Nick Wilde wel. Zootopia is een karikatuur van de huidige (stedelijke) samenleving, met de apps, de oplichters, de mafia; de drugsdealers. De makers hebben heel wat fenomenen uit onze eigen samenleving in Zootopia gepropt in de hoop dat deze herkenbaarheid het allemaal leuker zou maken. Geen topper maar makkelijk behapbaar.

avatar van Alathir
Filmkriebel schreef:
De verdwenen otter

Ja, van humor is er weinig sprake, maar staat ook niet ingedeeld in die categorie.
Verder ben ik het zeker eens met wat je zegt.

Ik geef de film 3.5* door de luiaards, Flash is voor mij de held van de film lol

avatar van Filmkriebel
Alathir schreef:

Flash is voor mij de held van de film lol

Eén van de zeldzame hilarische momenten, daar ben ik het mee eens... Top dat Flash nog eens terugkeert als wegpiraat Had ik niet echt verwacht

avatar van m1chel
Disney is na een aantal magere jaren de laatste jaren weer prima bezig. Na het razend populaire Frozen was Big Hero 6 opnieuw een voltreffer en dit keer komt de maatschappij met Zootropolis, in Amerika verschenen als Zootopia. Regisseurs Byron Howard, Rich Moore en coregisseur Jared Bush sloegen de handen in een om van Zootopia een echte Disney klassieker te kunnen maken. Toch wijkt de film in een aantal dingen flink af van wat we van Disney gewend zijn. Het meest in het oog springt dat liedjes opnieuw ontbreken. Maar goed, met Big Hero 6 bewees Disney dat dit een goede film niet in de weg hoeft te staan. Daarnaast is de film door de gevatte humor en de zeer leuke verhaallijn opnieuw een meer dan geslaagde film geworden.

Natuurlijk mogen we weer rekenen op animatie van het hoogste niveau, waarbij het oog voor detail duidelijk weer aanwezig is. Daarnaast is de film doorspekt met humor, die het goed doet bij zowel jong als oud. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin Judy en Nick een kenteken moeten natrekken bij het kantoor dat wordt gerund door zeer trage luiaards. Maar ook over de stemmencast is weer goed nagedacht. Zo is de relatief onbekende Ginnifer Goodwin perfect ge(stemmen)cast als konijn Judy naast de Jason Bateman als vos Nick. Daarnaast hebben mannen als Idris Elba en J.K. Simmons precies dat timbre in hun stem dat personages als chief Bogo en Mayor Lionheart nodig hebben.

Natuurlijk is het plot van de film wat doorzichtig en stevent de film uiteraard af op een happy end. Het is en blijft natuurlijk een Disney film. Het is echter knap hoe de makers actuele thema’s als vooroordelen, racisme en discriminatie in de film hebben weten te stoppen. Zo draait Zootropolis uiteindelijk helemaal om hoe verschillende culturen toch in vrede met elkaar kunnen samenleven in één en dezelfde maatschappij. Het is opvallend dat Zootropolis in Nederland niet het zoveel aandacht kreeg als Frozen en Big Hero 6, want met Zootropolis zetten zij de succesvolle lijn van deze film in kwaliteit zeker voort.

Zootropolis is een zeer geestige animatiefilm, die op enkele punten zeker afwijkt van de traditionele Disney films. Zo ontbreken de liedjes, iets wat soms bijna plichtmatig aanwezig was. Geen gemis dus, zeker niet met de sterk aanwezige humor van hoog niveau waarbij jong en oud soms niet meer zullen bijkomen van het lachen. Het een prachtige kleurenpalet van de film springt er extra uit door de hoogstaande animatie, iets waarin Disney ons de laatste jaren sowieso niet teleurstelt. Zootropolis verdient zeker een plekje tussen de Disney Classics die we allen een warm hart te dragen, al is het maar door de prachtige subtiele wijze waarop de film ook maatschappijkritisch durft te zijn. Op deze manier en met deze kwaliteit mag Disney ons ieder jaar weer verblijden met een nieuwe release!

avatar van Ruben24
een hele leuke animatie film waarin humor en tempo zitten. erg mooi gemaakt ook weer , Disney is met deze animatie weer geslaagd!

avatar van n00r
Kan niet wachten tot dat die op netflix staat !

avatar van Antonev
Onlangs toegevoegd op Netflix en gisteren maar eens een tweede kans gegeven. De eerste keer kon het me niet helemaal bekoren. Dat kwam misschien ook doordat ik het niet de volledige aandacht gegeven heb die het verdiende. Bij de tweede kijkbeurt vielen de details (de eerste keer veel over het hoofd gezien) me veel meer op en kwam het allemaal een stuk geestiger over. Al met al een kleurrijk animatiefilmpje met toch wel veel leuke elementen. Wat mij betreft een halve ster er bij.

avatar van Vinokourov
Disney timmert de laatste tijd prima aan de weg met erg eigentijdse en hippe animatiefilms. Zootopia zit boordevol leuke vondsten, karakters en zelfs de humor is nog wel okee. Wat me ook opvalt is dat de kwaliteit van de animatie nog steeds toeneemt, terwijl je steeds denkt: "dit is toch wel het uiterste wat je kunt bereiken met animatie". Knap hoor !

De hoofdpersoon Judy het konijn vond ik eigenlijk niet heel geweldig. Vond haar iets te netjes en correct in alles. Gelukkig krijgt ze hulp van de vos Nick Wilde om een misdaadplot op te lossen. Met hem erbij wordt het nog wel wat en krijg je de ene coole scene na de ander te zien. Uiteraard biedt deze film nog een moralistische boodschap, maar goed dat heb je ook bij fabels en in feite is Zootopia niets anders dan een leuke lang uitgerekte fabel .

avatar van Timothyvdmeer
Leuke film. Zag er allemaal erg goed uit.
Humor was ook zeker ok.

Vorig jaar volgens mij nog in de bios te zien en nu al op Netflix...dat biedt perspectief.

avatar van très joliette
Wat een ontzettend leuke animatiefilm, met een erg belangrijke boodschap, vooral in deze tijd. Aanrader

avatar van n00r
Wat een super film.. Hier word je toch blij van op een zaterdagmiddag.

avatar van De zonderling
Toch wel een van de grotere verrassingen van dit jaar voor mij. Ging erin met de verwachting een vrij oppervlakkige animatiefilm te kijken (what's in a vooroordeel?), maar kwam er naar mate de film vorderde steeds meer achter dat er onder het kinderlijke oppervlakte een best wel intelligente en vooral volwassen onderlaag schuilt die op een uiterst originele manier de thema's uitlichten die op dit moment heel erg spelen in de samenleving. Dat het allemaal heel moralistisch is, ach, dat nam ik op de koop toe. De boodschap kwam bij mij in ieder geval zeker over. Vond de film ook hele grappige details bevatten, zoals Fleetwood Yak, de wortel ipv de appel op de telefoon, de luiaards als bureaucraten etc.

avatar van david bohm
Aardige animatiefilm met een aantal geinige personages. De animatie an sich valt mij wel wat tegen moet ik zeggen. Het idee Zootopia een welhaast perfecte dierenmaatschappij met zeer verschillende landschappen is dan wel weer sterk. Redelijk.

Een wederom sterke film van Disney. Hun box office succes van dit jaar is echt niet gestolen...

Super animatiefilmpje met de nodige "interessante" verhaallijn, de twist, en natuurlijk de nodige gags (slakken!). Dikke aanrader!

avatar van avdj
Disney Feature #59

Na de eeuwwisseling was Disney de draad volledig kwijt, maar de laatste jaren zit de studio minstens op het (gemiddelde) niveau van Pixar. Persoonlijk vond ik alleen Big Hero 6 wat uit de toon vallen. Zootopia is echter weer ‘ouderwets’ goed.

Het blinkt uit op alle vlakken waar Pixar de afgelopen twintig jaar om bekend stond: verhaallijn, karakterontwikkeling en dubbele bodems. Soms lijkt het wel of er na de overname veel creatieve geesten van plek zijn verruild. Niet lang na het niemendalletje Cars 2 kwam Disney bijvoorbeeld met het zeer originele Wreck-It Ralph. Is Zootopia ook beter dan, op het moment van de release, Pixars meest recente creatie The Good Dinosaur?

Niet geheel verassend luidt het antwoord daarop volmondig ‘ja’. Toneel voor al dit fraais is de megastad Zootopia. Een mengelmoes van Metropolis, Sim City en Star Trek. Toch schuilt de echte kracht niet zozeer in de vormgeving of de karakters maar in de complexe onderwerpen die aan bod komen: racisme, vooringenomenheid, de invloed van de media op de politiek etc. etc. Kinderen zullen deze waarschijnlijk lang niet allemaal opvallen, maar dat maakt de houdbaarheidsdatum alleen maar langer. Na elke herziening zullen er namelijk puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Eigenlijk kan ik alleen de niet al te briljante muziek en de geringe hoeveelheid humor als minpuntjes opnoemen. Op sommige momenten wordt Zootopia daarom bijna zwaarmoedig. Enkele voorbeeldjes hiervan zijn de ontdekking van Mr. Bigs limousine en de achtervolging in de jungle. Maar toch overheersen de positieve aspecten. Orwelliaanse elementen vermengen in een kinderfilm is niet iedereen gegeven, maar Disney slaagt glansrijk in haar poging.

avatar van AmazingPP
Disney flikt het weer! Wat een geweldige film is dit geworden! Wat een leuk verhaal, wat een prachtige animatie, wat een geweldige 3D en wat een heerlijke verwijzingen naar andere films. Ik heb hem gezien vanaf Blu Ray in geweldig 3D en ik heb zitten schaterlachen! Aanrader!! 4,5 *

avatar van murtcelP
Knap gemaakte film, leuk voor kinderen en interessant voor volwassenen. Verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in politiek! Grappige verwijzingen naar andere films ook!

avatar van linxde1
Mijn dochter va 9 vindt dit de beste film van het jaar. Ik vondt hem ook erg leuk. Jeugdfilm van het jaar!

avatar van doncorleone
murtcelP schreef:

Eh.. is een zo'n dikke moraal Disney niet juist bedoeld om mensen die geen interesse hebben in politiek op kinderlijke wijze stiekem ook even na te laten denken?
Vermakelijke film trouwens. Niet briljant of bijzonder creatief in het genre (als altijd bij Disney), maar wel leuk.

Hele goede animatie film voor zowel kinderen als volwassenen!

avatar van Gerlof1378
Jep helemaal mee eens een leuke film voor jong en oud, heb deze film met veel plezier gezien en kan hem iedereen aanraden vooral de setting en kleuren in de film maken het leuk om te zien.

Geweldige film , terechte Oscar

Ik vond deze prent niet mooi, niet grappig, niet origineel, niet spitsvondig, niet ontroerend... maar wel euh... erg druk...

avatar van Henry Spencer
Ik vind Disney al langer een soort propagandamachine voor een bepaalde maatschappijvisie. Bij deze alvast duidelijk bevestigd...
Frappant vond ik wel de nogal duidelijke verwijzing naar de lapsus van Hillary Clinton toen ze afro-amerikaanse criminelen vergeleek met roofdieren.

avatar van Henry Spencer
Dat dit trouwens de oscar afgesnoept heeft van Kubo and the two strings is wel heel spijtig. Die is zoveel beter, zoveel meer magie, een veel puurder en sterker verhaal, veel mooier ook en prachtige animatie-techniek.

avatar van Fisico
Toch één van de beste (commerciële) animatiefilms die ik de laatste jaren zag. Erg genoten van deze Zootropolis. Het begint al erg sterk met de prachtige beelden van de stad. Dieren met menselijke trekjes zijn niet nieuw, maar worden in deze film mooi uitgewerkt. De karaktereigenschappen en skills worden perfect "gecast" door een dier. Vele leuke personages die boeiend zijn en het tempo in de film hoog houden. Dat levert dikwijls een glimlach of herkenbaarheid op. De film probeert ook een bepaalde moraal mee te geven. Het is meer dan een hersenloze vermakelijke animatiefilm.

Thema's als racisme en het hebben van vooroordelen komen nadrukkelijk aan bod. Daarnaast spelen de media en de politiek een bepalende rol. De film wisselt uitstekende humor af met spannende en zelfs griezelige momenten (voor de kleinsten onder ons). Het knappe van de film is ook dat hij geschikt is voor letterlijk jong en oud. Voor ieder wat wils: inhoudelijk sterk, maar eveneens erg luchtig voor kinderen. Ook de ludieke vondsten zijn leuk om te ontdekken (Een Apple is een Wortel bvb). Mooi!

avatar van Flavio
Aardige film met een hoop maatschappelijke en pop-cultuur verwijzingen, niet allemaal even origineel zoals een wel erg gemakzuchtige Godfather-imitatie, en een redelijk verhaal dat de (Amerikaanse) samenleving een spiegel voorhoudt. En natuurlijk een Amerikaanse moraal dat je je dromen moet najagen etc (spoiler tags niet nodig lijkt me).

Toch ook wel de nodige geinige momenten, waarbij de luiaards als RDW-ambtenaren wel het hoogtepunt vormden. Dat extreem langzame dieren op de lachspieren werken weten we al sinds J-o-d-o-c-u-s maar Flash is een leuke Amerikaanse verwant.

Een meevaller uit de Disney-stal, jammer van de te dik erop liggende moraal - maar ja, Disney - en de erg matige afsluiter van Shakira.

avatar van IH88
“It's called a hustle, sweetheart.”

Zootopia blijft leuk. De film is een kleurrijk schouwspel met mooie graphics, leuke personages, veel humor en zelfs een maatschappijkritische boodschap. Het begin alleen al met konijn Judy, die met de trein dwars door verschillende werelden naar Zootopia reist om als politieagente aan de slag te gaan, is indrukwekkend.

Maar ook de introductie van verschillende personages/dieren zoals leeuw burgemeester Lionheart, poolspitsmuis Mr. Big, bizon Chief Bogo, wolven, gazellen, otters en luiaards (beste scene van de film), die konijn Judy natuurlijk niet serieus nemen, is geweldig. Vos Nick Wilde blijft het leukst als sjacheraar met een gouden hart. Zootopia begint heel luchtig en humoristisch, maar naarmate de film vordert krijgt het ook een donker randje met een verhaal over discriminatie, rassenscheiding en seksisme. Uiteraard met een Disney sausje eroverheen gegoten, zodat het nergens echt heel zwaar wordt. Zootopia is een voltreffer.

avatar van gizzegiz
Behoorlijk flauwe film. De maffia-mollen waren nog ok, maar de rest kon mij absoluut niet boeien.

avatar van nadrin
Super grappig. Vooral de luiaards

Mooi gemaakte animatiefilm, met wat leuke scènes.
Maar het verhaal vind ik iets te kinderachtig voor een avondfilm...
Niet echt mijn ding dus...

avatar van Shadowed
Ook lollig.

Misschien ook wel een van de beste Disneys die er zijn. Vooral omdat deze Zootopia stiekem wat kritiek in zijn film heeft gestopt. De soms wel erg realistische kijk op de maatschappij valt weleens op, terwijl de makers het nog steeds vrij kinderlijk houden.

De grappen zijn inderdaad wat flauw, maar de film weet eigenlijk wel te boeien. De kritiek vind ik perfect vermengt zodat kinderen niet meteen doorkrijgen dat dit in de maatschappij zit maar wel een idee krijgen dan discrimineren vanwege bepaalde vooroordelen fout is.

Al met al geslaagde Disney film.