X-Men Origins: Wolverine (2009)

3,38

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Gavin Hood
met Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston

Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.

1003 BERICHTEN 75 MENINGEN
avatar van MRDammann
Wat is dit jammer. De vorige films waren allemaal voldoende tot goed, maar deze slaat de plank volledig mis. Het verhaal is echt een drama. Ik kan het nauwelijks een plot noemen. Het gaat helemaal nergens naartoe. Het is zo voorspelbaar, je weet precies wat er gebeurt. Er is natuurlijk veel actie en die is natuurlijk over de top. Zwaar irritant. Onwaarschijnlijk en vermoeiend.
Een pluspuntje? Hij was wel leuk om te kijken en heb me niet verveeld, dus vandaar de 2 sterren.

avatar van filmfan0511
Erg leuke film!

Deze spin-off-film van het personage Wolverine was erg goed. Het verhaal is niet bepaald hoogstaand, maar toch erg vermakelijk. Ook leuk om de hele geschiedenis van het personage Wolverine te zien. Je wist natuurlijk hoe het met hem ging aflopen, maar nog niet 'hoe' en dat wordt hier mooi getoond. De special effects waren goed en ook de acteerprestaties waren goed. Hugh Jackman is echt de geknipte persoon om de rol van Wolverine te spelen. Ook leuk om enkele verwijzingen naar de oorspronkelijke x-men-trilogie te zien.

Een erg goede film dus (jammer dat de tweede Wolverine-spin-off dit niveau niet kon aanhouden)

Wederom een fantastische film uit de X-men reeks. Super dat er geen slechte delen volgen! Dat is bij andere 'superhelden' wel eens anders.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben onlangs begonnen met de x-men films en volgens ingewijden kon ik het beste met deze film beginnen (voor de algehele x-men verhaallijn). Mijn eerste kennismaking met Wolverine was een aangename. De rol lijkt wel geschreven te zijn voor Hugh Jackman! Afgezien van wat vreemde scriptkeuzes (er is ineens een compleet team waar Wolverine en zijn broertje deel van uitmaken?) is de film goed opgezet en prettig om naar te kijken qua verhouding actie en plot. Wel vreemd: op het eind dwingt de "vriendin" van Wolverine de bad guy te laten lopen totdat zijn voeten bloeden en daarna nog even door want zo legt ze uit: "Ik wil je niet vermoorden anders ben ik net zo slecht als jij." Nee, deze oplossing is inderdaad veel meer humaan ?

avatar van ambrosini
Goed film

avatar van frodok
Aardige film, onderhoudend. Soms wat inconsequente scenario-keuzes, maar heb me wel vermaakt.

avatar van jippie2010
Misschien niet een hoogstaand plot, maar de meeste films in deze categorie nemen niet de moeite om enigszins verdieping aan te brengen in de karakters. En dat vond ik juist in deze film wel sterk gedaan. Daardoor spreekt het geheel me veel meer aan. Visueel is het redelijk tot goed, op 1 van de slotscènes na. Ik heb me zeker vermaakt, een dikke *3,5.

Een leuke film omdat er nu echt duidelijkheid is over The Wolverine en zijn verleden.
Minder goed dan de vorige drie x-men delen maar slecht zeker niet!
Ook leuk dat deadpool hierin voorkomt.

avatar van Daan258
Blijft een heerlijk deel uit de x-men reeks.
Ook dit keer weer heerlijk van genoten. Prima actie, leuk verhaal, goede cast en prima acteerwerk.
Nu op naar First Class.

Mijn stem van 3,5* blijft zeker staan.

avatar van tbouwh
William Stryker: Your Country Needs You
Wolverine: I’m a Canadian

Enkele maanden terug bekeek ik in de aanloop naar X-Men: Apocalypse alle voorgaande X-Men films. Nuja, alle… Twee films bleven achter. Want met de verschijning van Hugh Jackman in de eerste X-Men (2000) was het verhaal van zijn oorsprong nog niet verteld. Dat gebeurde in 2009, nadat er reeds drie X-Men’s verschenen waren. Een volgende solofilm zou volgen (in 2013), en naar mijn weten staat de laatste Wolverine met Jackman in de hoofdrol voor 2017 op de planning…

Wat mij betreft is het zeer de moeite dat Marvel de moeite heeft genomen het verhaal achter de Wolverine te vertellen. In de verscheidene X-Men- films komen er wat flarden tot ons van een menselijk experiment, geleid door William Stryker (een ietwat masochistische legeroverste), dat de geklauwde Jackman tot gevolg had. In detail treden deze nachtmerrie-achtige flashbacks echter niet, en dat maakt het leuk deze film achteraf eens te zien.

Na een ietwat rommelig begin rol je in het verhaal van Logan (Hugh Jackman), een mutant met de opmerkelijke gave klauwen uit zijn vingerknokkels te kunnen laten komen. Na een ingrijpende gebeurtenis wordt hij de Wolverine(en ja, ook die naam wordt verklaard), en begeeft hij zich op zijn weg naar wraak en gerechtigheid voor wat hem is aangedaan.

X-Men Origins: Wolverine is een zeer vermakelijke film; door het hoge verteltempo en de vrij strakke actiescènes verveelt ze geen moment, en Hugh Jackman toont aan dat hij als de Wolverine in zijn eentje een film kan dragen.

Sowieso lijkt deze eerste Wolverine met veel plezier te zijn gemaakt, waarbij een aantal leuke bijrollen de film nog wat extra kleur geven. Zo is Liev Schreiber erg sterk als de vampierachtige mutant Victor Creed, is Taylor Kitsch een degelijke Gambit (volgend jaar verschijnt als het goed is een solofilm van Gambit, met Channing Tatum in de hoofdrol), en zien we ook Will i.am (die rapper, echt waar) en Dominic Monaghan (o.a. The Lord of the Rings en Lost) acte de présence geven. Tenslotte speelt ook Ryan Reynolds mee als Deadpool. Dat is helaas wél een flink minpunt; in tegenstelling tot in Deadpool (2016) wordt het personage van Wade Wilson in deze film nauwelijks uitgewerkt. En dat is zonde, want zijn personage behoeft wel degelijk introductie. In deze Wolverine gebeurt dat slechts zijdelings, ter ondersteuning van het overkoepelende plot.

Ook op narratief vlak ontbreekt het nog wel aan het een en ander. Heel diepgaand en origineel is het allemaal niet, en de intelligente verwijzingen die veel X-Men films bevatten miste ik hier ook (behalve aan het einde van de film).

Concluderend kan gesteld dat Origins: Wolverine niet per se erg sterk, maar wel uiterst vermakelijk is. De film is een aanrader voor eenieder die iets heeft met het X-Men universe en zich, net als ik, beperkt had tot het kijken van de reguliere X-Men-films.

avatar van krosnicky
wess16 schreef:
Is deze film ook goed te kijken als je andere delen niet hebt gezien?

Deze is eigenlijk deel 1

leuke film.heb me weer prima vermaakt.

avatar van IH88
X-Men Origins: Wolverine

Mindere X-men film over het verleden van Wolverine. Het duurt lang voordat de film op gang komt en echt interessant of spannend wil het niet worden. Visueel ziet het er allemaal mooi uit en de vechtscènes (met de krachten van de verschillende mutanten) zijn goed gedaan. En Hugh Jackman blijft sterk als Wolverine en heeft genoeg charisma om de film te dragen. Met acteurs als Schreiber, Reynolds, Huston en Collins aan zijn zijde. Niet slecht, maar Wolverine verdient beter.