X-Men Origins: Wolverine (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Gavin Hood
met Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston

Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.

avatar van ILDIB
De beelden zijn geweldig, maar t verhaal is veeel en veeeeeel te vlak. Te gehaaste emoties, hak op tak sprongen etc. En de kunstjes her en der, tsja, het zal wel.

movie-edje
wat was deze film slecht zeg.
heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de x men reeks.

avatar van j3ff5kywalker
Erg vette film, van Wolverine mogen er wel meer komen!!

Goeie film .. zoals je van X-men verwacht

avatar van nadrin
ILDIB schreef:

Klopt

Ik ben grote liefhebber geweest van de xFilms 1,2 en 3.
Deze film evenwel vond ik teleurstellend.
Om een voorbeeld te geven de super x daar was men wel de diamanten skin vergeten.
Ik denk ook dat doordat dit een prequel was en men terug in de tijd moest gaan, er een foute tijdsgeest leefde.

Na 'X-Men: First Class' mijn tweede X-Men film en zonder meer goed gelukt; het smaakt naar meer. Meer dan solide vermaak en ontspanning. Fabelachtige beelden, geweldige, imposante special effects en spectaculaire decors. Hugh Jackman, goed uitziend en door en door getraind, overtuigt als de ongetemde, wilde en eenzame (wolf) mutant Wolverine. En ook met de rest van de cast zit het snor.

avatar van J.Ch.
Viel me nogal tegen. X-men 1, 2 en 3 heb ik allemaal gezien (in willekeurige volgorde) en het wordt hoog tijd voor een herziening, maar deze wilde ik eerst zien.
De allereerste scène sloeg de plank helaas al mis, ik vond het nogal lachwekkend. De opening titles-scène, waarin je de broertjes gezamenlijk in alle grote oorlogen ziet vechten, zag er daarentegen juist veelbelovend uit.

De relatie tussen twee broers is meestal interessant omdat broers toch vaak 'niet mét en niet zonder elkaar kunnen' en dat vind ik altijd een goed thema. In het verhaal zit best potentie, denk ik, maar het acteerwerk is niet altijd even jofel en soms rammelt het script. De chemie tussen Logan en de schooljuf was vooral in het begin ver te zoeken en hun gezamenlijke scènes waren soms nogal pijnlijk om naar te kijken. Gelukkig waren daar nog vele bijfiguren die het geheel wat boeiender maken en verwijzingen naar andere delen - die ik niet altijd begreep omdat het te lang geleden is dat ik ze gezien heb. Sommige actiescènes zagen er spectaculair uit, andere compleet nep, zoals dat stuk bijna aan het einde waar de ontsnapte mutanten richting de helikopter van Charles Xavier lopen. Helemaal geen groots spektakel, en toch ziet het er nep uit, hoe kan dat nou?

In de X-mentrilogie is Hugh Jackman me nooit negatief opgevallen, maar in deze film helaas wel. Over zijn acteerprestaties ben ik niet zo te spreken, en ik denk dat vooral daarom de film me nogal is tegengevallen. In de trilogie had je onder andere nog de fenomenale Ian McKellen als de véél interessantere Magneto, die de film naar een grotere hoogte liet stijgen. Wolverine moet het vooral van z'n bijfiguren hebben. Tot mijn verbazing speelde Will.I.Am mee (die is toch van The Black Eyed Peas?) en tot mijn grotere verbazing deed hij het helemaal niet slecht. Ook de andere mutanten vond ik boeiender (en beter geacteerd) dan Wolverine zelf, maar helaas is dit toch zijn film.

Nu eerst maar eens First Class kijken, waarvan ik veel verwacht omdat zowel James McAvoy als Michael Fassbender erin spelen. En dan de hele trilogie nog maar eens een keer, die zijn een tweede kijkbeurt wel waard. Wolverine niet, vrees ik.

puckb96
vanmiddag weer eens gekeken. Ik blijf dit toch gewoon de beste in de reeks vinden. Vanavond maar eens First Class kijken want die heb ik nog niet gezien.

avatar van Timothyvdmeer
Wederom herzien en blijf het een goede film vinden.
Ok special effects konden op sommige momenten beter maar de actie is super!

avatar van K. V.
dit was toch de minste van de X-Men films. De film is redelijk wisselvallig, al bevat de film redelijk veel actie, maar minder verhaal. De film kon me wel niet altijd evenveel boeien en zakt af en toe wat in. De film gaat dus voornamelijk over Wolverine, maar 'k heb toch liever de gewone X-Men films, waar men toch iets meer verschillende personages introduceert.
Geef mij dan maar het recentere "First Class".

avatar van aburex
Erg goede film. Hoe Wolverine Wolverine werd. Een prequel maar een zeer goede. Fantastische speciale effecten. Vond hem beter dan de trilogie. Nu nog kijken naar de volgende prequel: hoe het allemaal begon.

Sterke film! tegen mijn verwachting in.. Ik dacht echt dat deze film puur uitmelken was, maar er is echt werk van gemaakt met sterkte vertolkingen en goede effecten. (ok, op het einde na dan) Sterk verhaal ook en loopt naadloos over in het oorspronkelijke x-men verhaal. 4 starssss

avatar van Insignificance
Op de boerderij. Eindelijk eens een scène die een aardig contrast geeft tussen de gewone wereld en die van de mutanten. Stuk interessanter dan de zoveelste confrontatie tussen het spul onderling met al hun krachten en wat kansloos kijkende militairen in de buurt. Het uitstapje in Afrika is ook niet verkeerd.

Toch een hele andere toon dan elders in de reeks. Hood doet het hier en daar nog eens cool met patronen, zwaarden en kaarten, maar de film is te wisselvallig om het daaraan op te hangen. Luide actie, maar voordat het heftig wordt, is er al geknipt. Of je krijgt een niet al te denderende slow motion.

Het steeds brakker wordende verhaaltje is nog niet zo storend, maar dat is zo'n bokspartijtje natuurlijk wel. Wat een klucht. En dan dat slot. Dat zou het toch moeten zijn met de machtige Deadpool, maar het houdt op bij een lelijk en saai gevecht. Braaf, kleurloos en doorsnee, ondanks de afwijkende start.

avatar van fionepoon
Verhaal? Was er een verhaal? 'k Zag alleen Hugh Jackman....eyecandy!!

Ik vond de film wel redelijk tot het einde toen er ineens veel te veel plotwendingen waren.

Alsof ze nog wat "verhaal" wilde toevoegen. Ga gewoon 100% voor aktie of verhaal, maar probeer het niet allebei.

avatar van 3bdelilah
In middels de film afgekeken, maar kreeg Wolverine zijn klauwen niet door dat 'mislukte experiment' van Stryker? Nu blijkt dus dat hij als klein kind al zulke klauwen had (weliswaar niet van dat sterke materiaal). Zo heb ik het tenminste verstaan van de X-Men trilogie, ben niet echt bekend met de stripboeken.

Hoe dan ook, toffe film maar naar mijn mening niet zo goed als X-Men en X2. Ben toch wel benieuwd naar het vervolg in 2013. Wel tof om Gambit, Deadpool en een jonge Cyclops te zien. Vooral erg jammer dat eerstgenoemde niet voorkomt in de trilogie. Vraag me af waarom, want dat is toch echt een van de bekendste X-Men als ik me niet vergis?

SENGOK
Geweldige actie en mutants.

avatar van wess16
Is deze film ook goed te kijken als je andere delen niet hebt gezien?

avatar van Shinobi
wess16 schreef:
Is deze film ook goed te kijken als je andere delen niet hebt gezien?

Je kunt 'm gewoon kijken hoor. Dit is voordat Wolverine zich bij de X-Men voegt.

avatar van Daan258
Erg toffe film.
Leuk verhaal dat goed in elkaar zit.
Ook heerlijke actie, gave special effects en erg goed acteerwerk.
Nu ik deze film na jaren weer gezien heb en mij goed heeft vermaakt, ga ik zeker ook de andere
x-men films bekijken. Ik hoop dat ik dat ook wat vind

Dikke 3,5*

Deze ga ik ook maar eens herkijken. Blijft een leuke film, net zo leuk als de game!
Toch wel de beste in de reeks ...

avatar van Illum Sphere
Het begon redelijk, maar naarmate het einde naderde kwamen de gebreken van de film sneller naar boven. De grootste teleurstelling was het einde die een spektakel moest zijn, maar dat bleef blijkbaar uit en in de plaats kreeg ik lelijke en goedkope CGI scènes. Ik ken wel betere films uit de X-men serie.

avatar van RuudC
Altijd leuk om een bepaalde geschiedenis of achtergrond uit te diepen. Aangezien Wolverine een van de interessantste karakters is uit de X-Men serie, verdient hij ook wel een eigen film. Kies je er voor de mystiek rondom hem in ere te houden, kijk je ‘m niet. Alle anderen zullen hier op een bepaalde manier best voldoening uit halen. Natuurlijk speelt dit zich voor de eerste X-men film uit 2000 af en wordt nauwkeurig uitgelegd hoe Wolverine in de bekende situatie verzeild raakt. Het hele verhaal an sich is leuk. De relatie met zijn broer (gespeeld door een sterke Liev Schreiber) wordt goed uitgediept en daarbij biedt deze verhaallijn voldoende mogelijkheden voor veel vlotte actie.

Wat ik zelf prettig vind, is dat Wolverine net als in de andere films als een tragische held wordt neergezet. Hugh Jackman speelt hem dan ook met verve. Binnen fantasierijke settings als deze passen goedzakken met een wat fout verleden als gegoten. Waar ik me wel aan stoor zijn de situaties en personages die me te cartooneske zijn. Voor de rest is dit leuk spektakel.

Aardige film die het verhaal van Wolverine verteld. Een spin-off van de X-men reeks waarin het Wolverine-personage dus centraal staat. Het duurt even voordat de film een duidelijke richting heeft en het verdere verhaal is vrij standaard allemaal. Wel is de actie goed in beeld gebracht en het ziet er dan ook spectaculair uit. Ook is Hugh Jackman goed op dreef als het titelpersonage.

avatar van baasbas17
vond het vooral mooi om een groot scala marvel figuren te zien gambit, deadpool,blob,cyclops,strykerverder wel aardige film. al vraag ik me nog steeds af wat will.i.am in deze film te zoeken had met zijn domme hoedje. zeker het begin waarin wolverine alle oorlogen afstroopt vond ik erg mooi.

Ik hou van wolverine. Ik vind dit eigenlijk wel de beste van de x-men.
Maar ik heb toch een ander figuur in mijn hoofd als Sabretooth, zijn grootste vijand, die hier zijn broer is. En in x-men 1 kwam sabretooth eigenlijk amper voor. Véél te kleine rol.
Dat vond ik toen het grootste minpunt. Het is wel goed gedaan maar als je de tekenfilm serie hebt gevolgd dan is dit zo anders dat het een minpunt is naar mijn idee.
Maar Liev Schreiber speelt hem wel geweldig een ik heb er vrede mee gesloten.
Daarom toch 4 sterren.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

De film opent vrij degelijk en kan dat eventjes aanhouden, maar zwakt af naarmate de speelduur vordert. Dat hele gedoe met die Stryker zorgt ervoor dat het plot te klein blijft. Als ik aan X-Men denk, denk ik aan mutanten die hun plaats willen in de gewone wereld, iets wat alle andere films uit de franchise doen. Hier blijft dat aspect achterwege: Logan wordt een supermutant, wordt erin geluisd en moet het opnemen tegen een nog completere mutant. Lakser kan bijna niet.

Maar daar staan wel wat pluspunten tegenover en dat zijn dan Hugh Jackman en Liev Schreiber als charismatische "slechterik". Danny Huston is cliché, iets waaraan nog een paar castleden lijden. Ryan Reynolds zet met Deadpool de rol van z'n leven neer.

Met Logan's wederopstanding na de diamantiuminjectie is Gavin Hood erin geslaagd de film één goede scène mee te geven, waarin Wolverine echt tot z'n recht komt. Verder oogt het soms vrij lelijk. De actie wordt meermaals ontsierd door slecht getimede slomo's - Victor's stijl had stukken leuker kunnen zijn - en ook de CGI is niet om over naar huis te schrijven.

Kleine 3

floriaan97
X Men Origins: Wolverine is voor mij de film die de X Men series omlaag heeft gebracht.
Hugh Jackman en Liev Schreiber kruipen weer erg goed in hun rol maar voor de rest zijn er weinig memerobale karakters of scenes in de film.
Mutanten waar we niks over willen weten krijgen hier de spotlichten, zoals het personage van Wil.i.am. Ondanks het middelmatige verhaal blijft het een degelijke film, Maar X Men kan vele malen beter.

ipman-99
"Nobody gets to kill you but me!" ... " !!!

Fantastische Marvel Comics (Heropfrissing) !!! Deze film is uiteraard gebaseerd op het Marvel Comic's personage
Wolverine. De film vormt een prequel op de eerste "X-Men" film. Net als in de "X-Men" films wordt de rol fantastisch gespeeld door Hugh Jackman !
Lynn Collins zet ook een opvallende mooie rol neer.
Heerlijke actie en zeer indrukwekkende effecten die in een heerlijke vaart over je scherm razen ... ! Als het ware een heerlijke adrenaline rush met één van mijn favoriete personages ... Wolverine !

avatar van Captn Kaos
Mooi om te zien hoe Wolverine zo geworden is zoals ie is.
Dat is dan ook het enige.
Vond de special effects, het CGI gebeuren, WAARDELOOS!
Veel te nep. Tijdens de achtervolging met de Harley en de chopper vond ik de kogelinslagen in het woud duidelijk té nep. Jammer dat men hier geen "echte" kogels/explosietjes gebruikt, maar daarentegen alles uit de computer tovert. Je zag duidelijk dat het nep was.
Verder vond ik de emoties zoals eerder al gezegd veel te hak-op-de-tak.