X-Men Origins: Wolverine (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Gavin Hood
met Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston

Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.

avatar van Phoenix
Vrij teleurstellende prequel die vooral vergeet te profiteren van de charismatische supporting cast/rollen. Met acteurs als Schreiber en Reynolds heb je nogal wat mensen die een dialoog kunnen versieren, respectievelijk met weinig en met veel woorden. Reynolds heeft echter nauwelijks drie volzinnen te zeggen (terwijl zijn personage zogenaamd zijn mond niet kan houden) terwijl Schreiber juist de ene na de andere foute oneliner op moet dreunen. Verder wordt Gambit (naar ik meen toch een erg kleurrijke mutant) volledig monddood gemaakt. Strooit een dozijn kaartjes, springt wat en zwiept drie keer met zijn stok en dat is het.

Opvallend vond ik het, één van de twee scenaristen heeft toch behoorlijke films op zijn conto staan.

Hood faalt verder volledig in het creëren van suspense en adrenalineverhogende actiescènes. Warrig geschoten (deel van de crew zat ook bij Bourne 3) en matte choreografie. De acrobatische capriolen en kleurrijke powers moeten juist goed zichtbaar zijn, niet in een flits voorbijkomen. De spaarzame longshots en beeldvertragingen kunnen het tij niet keren.

Erg veel goedkoop melodramatisch effectbejag ook. Wolverine die stoer voor een vlammenzee wegloopt of tot twee keer toe zijn handen ter hemel heft en een oerkreet slaakt. Denk de SFX even weg en het is net of je naar een Stallone-verhikel zit te kijken.

Nee, de franchise begint sporen van slijtage te vertonen. Jammer.

Bijzonder vermakelijke film die de verwachtingen volledig waar maakt. Dat komt natuurlijk vooral door de kracht van het personage Wolverine/Jackman. Hij is zo cool en heeft zoveel uitstraling dat je al een waardeloos regisseur moet zijn wil je daar niets mee kunnen. Gelukkig is Hood dat niet getuige alleen al de fantastische openingscredits

Ook Schreiber is uitstekend als de halfbroer. Alleen vond ik het jammer dat hij hier nog weinig met Sabretooth te maken heeft. Verder zien een aantal actiescenes er werkelijk prachtig uit. De inval in het zwaarbewaakte gebouw is bijvoorbeeld geweldig Naast de hoofdrolspelers ook eindelijk Gambit die zijn intrede doet en dat doe hij bijzonder sterk. De scenes waarin hij zijn krachten gebruikt zijn stuk voor stuk verbluffend goed. Blijft als je dit ziet toch eeuwig zonde dat hij in de X-men reeks niet opduikt.

Iets minder vond ik dan weer de aanwezigheid van Cyclops want die voegde dan weer bijzonder weinig toe. Al met al uitstekend vermaakt en een ijzersterk eerste deel van de Origines reeks. Ben nu al benieuwd naar Magneto. Ook een van mijn favoriete X-men.

Voorlopig een kleine 4,5 ster

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
X-Men en X2 waren uitmuntende werkjes, maar bij The Last Stand ging het al de verkeerde kant op. Het was dus maar de vraag wat er van de prequel rond Logan zou komen. Jammer genoeg neigt Gavin Hood's Wolverine nog het meest naar het niveau van de derde film uit de X-Men serie. Kleurrijk, veel personages die niet of nauwelijks uit de verf komen (of gewoon te weinig te doen krijgen), veel humor dat de plank misslaat en behoorlijk wat lelijke special effects. Maar het was bovenal veel te braaf. Het gedoe rondom Logan en zijn gelukkige leventje met zijn vriendin was oervervelend, geef mij die chagrijnige Wolverine uit de eerste scènes uit X-Men maar. Het had sowieso wel heel wat grauwer en grimmiger gemogen; minder sentiment en soap- geneuzel.

Maar er zijn gelukkig ook pluspunten op te noemen. Liev Schreiber is bijvoorbeeld een prima aanwinst, hij heeft aardig wat meer charisma dan zijn voorganger Mane en maakt van Sabretooth een alleraardigst karakter. Verder was ook Jackman opnieuw prima op dreef, op een aantal zwakke momenten in het script na. Want laten we eerlijk zijn; dat op je knieën neervallen en als een Darth Vader 'nee' in de lucht schreeuwen is en blijft erg fout. Verder een paar aardige bijrollen, maar niemand springt er echt uit. Die zwijgende Weapon XI gast aan het einde wel ook wel geinig, maar wederom zo'n voorbeeld van iemand die verrekt weinig te doen krijgt. En jammer dat Brian Cox vervangen werd, had hem toch liever in de rol gezien dan Danny Huston. Verder genoeg aardig amusement en een hoofdkarakter dat sowieso wel weet te vermaken, maar X-Men: Wolverine is desondanks een flinke teleurstelling. Had veel meer uit zo'n karakter gehaald kunnen worden.

3 sterren.

avatar van HarmJanStegenga
Lekker leuk filmpje hoor, deze Wolverine. Ten eerste vind ik alle personages meer dan geslaagd. Hugh Jackman is en blijft gewoon fantastisch als Logan, een betere had er gewoon niet gecast kunnen worden en Liev Schreiber is met zijn enorme brok charisma een erg grote aanwinst als Logan's halfbroer. Totaal geen problemen met Cox die vervangen is door Huston, want Huston doet het voortreffelijk en ook de andere rollen, vooral ook Ryan Reynolds zijn uitstekend.

De actiescénes zijn voortreffelijk, vooral de inval in het gebouw - bewaakt door gigantisch veel lui - is fantastisch. Eerst Agent Zero lekker stoer te doen, één van de heerlijke lachjes van Sabertooth tussendoor en vervolgens Deadpool die met zijn zwaarden de kogels afketst. Heerlijk gedaan en één van de beste - misschien wel dé beste - scéne uit de film. Beetje jammer dat mensen over het feit vallen dat Deadpool een kletskous wordt genoemd, terwijl hij niet zoveel gezegd heeft. Vind ik een beetje gezeur. Moet hij eerst tot het irritante toe zijn bek opentrekken? Neuh, als hun zeggen dat hij een kletskous is, is hij dat gewoon. Net of we dat persé eerst moeten zien en horen. Dit ís gewoon zo, maar oké. Het is hierna vooral Wolverine die de film draagt. Hij is gewoon cool, grappig, stoer en past precies in het plaatje. Dat gedoe dat zijn vriendin dood gemaakt is, maar toch nog leeft is cliché natuurlijk en een aantal personage's zijn niet evengoed uitgewerkt. Zo lijkt Gambit een beetje uit de boot te vallen, omdat hij zo nu en dan alleen even leuk door het beeld springt, maar opzich maakt dat niet veel uit. Hij weet toch ook een paar stoere scénes te creëren en hoort er gewoon bij. De special effects zijn prima in orde, al zagen de klauwen van Wolverine er wat lelijk uit in de badkamer bij die oude lui. Kwa humor vond ik de film ook prima, vooral Deadpool en Sabertooth met hun leuke opmerkingen, maar ook zeker Wolverine die o.a. even lekker hilarisch uit de hoek komt bij die dikke

Naar het einde toe zakt de film een beetje af, al ziet het er nog wel mooi uit allemaal. Vooral de vechtscéne tussen Deadpool (die er lekker uitzag) en Logan en Sabertooth op dat hoge ding is erg leuk. De rest was niet zo bijster (dat gedoe met Stryker en Logan's vriendin weer), maar de intrede van professor Xavier is dan weer een leuk iets. Wat er met de rest gebeurt mogen we in een volgend deel meemaken. Njah, eigenlijk heb ik me meer dan vermaakt bij deze film. Ik vond 'm in ieder geval niet minder dan de voorgaande delen. Op naar Magneto denk ik dan maar.

avatar van DVD-T
Ik heb erg lang uitgekeken naar Wolverine, en vanavond was het dan zover. En het resultaat was toch wel erg bevredigend. Zelf ben ik altijd al een grote fan van de man geweest, en het was een traktatie voor mij om naast Wolverine enkele van mijn favorieten uit de strips en de tekenfilm voorbij te zien komen.

Tuurlijk ga je Wolverine vergelijken met de X-Men serie (vooral X2), en als je die naast elkaar zet kloppen er toch een heel aantal dingen gewoon niet. Als losstaande film werkt hij echter prima. De vertelling is even wat anders, maar de manier waarop hij transformeerd is nagenoeg hetzelfde gebleven. De film begint met Wolverine als klein jochie en daarin wordt de broederschap en tevens grote vriendschap tussen de broers Victor en Logan voorgestel. Dan komt de title sequence die ik niet echt super goed vond werken Victor en Logan zitten in dienst en vechten mee in de burger oorlog van Amerika, de 1e en 2e wereldoorlog en de vietnam oorlog. . Bij het zien van deze montage had ik niet echt een goed gevoel over de verdere verloop van de film. Maar dan begint het verhaal echt, en wordt het vanaf dat moment ook leuk, en worden we getrakteerd op een erg fijne actie scène, waarin ook een aantal mutanten worden voorgesteld, waaronder twee van mijn favorieten "The Blob" in een nog wat magere vorm en Wade Wilson waar hij nog geen Deadpool is . Een andere favoriet van mij is Gambit, maar daarover straks wat meer.
Dan neemt het verhaal een andere wending. Wolverine besluit de groep te verlaten en krijgt wat beginnende ruzie met z'n broer. Wat volgt is een wat lang uitgerekte romance met een vleugje drama. Dit stuk had wel iets ingekort mogen worden.

Wat dan volgt is eigenlijk de geboorte van Wolverine, met de scène waar het edel metaal aan zijn botten wordt vastgehecht, die is toch precies geworden wat ik ervan verwacht had. Dan gaat Wolverine uit op wraak op zijn broer, waarin we weer wat nieuwe karakters krijgen te zien. Het was even wachten voor de fans, maar eindelijk hebben we dan Gambit gekregen. Ik kreeg gewoon een grote lach op mijn gezicht toen hij werd voorgesteld. En toen hij met die kaarten begon te gooien.... "WOW". Atlast satisfaction. Erg jammer alleen dat hij niet wat meer screentijd heeft gekregen. Tevens zien we opnieuw The Blob terug, en krijgt nog een erg gave scène. We krijgen ook nog een stukje Cyclops ertussen door. Van dat moment had ik echter iets meer verwacht, maar erg gaaf gedaan. De tweede helft is meer een aaneenschakeling van actie scènes die verder niet echt meer betrekking hebben op de origins van de man met de metalen klauwen. Alles werkt wel toe naar een fantastische climax, die mij toch nog wel lang zal bijblijven. Hier wordt ook Deadpool geintroduceerd. Echt een tof karakter waar ook wel iets meer mee gedaan mocht worden.

Het verhaal van Wolverine stelt niet veel voor, en rammelt een beetje. De echte origins worden een beetje achter gehouden, en er wordt niet veel meer duidelijk dan dat we al uit de X-Men serie kennen. Erg jammer want er had zeker veel meer ingezeten, ware het niet dat de makers het meer op het vermaak hebben gegooid. Dit is zeker erg goed gelukt. De actie scènes zijn om van te smullen voor de (meeste) fans. De special effects zien er af en toe wat nep uit, maar over het algemeen zijn ze dik in orde. Als losstaande film zonder voorkennis van de filmserie staat hij prima overeind, maar als je de films wel hebt gezien, of je gaat ze nog zien, zul je wel een aantal gebreken ontdekken. Ook erg jammer nu dat er niet meer met Sabretooth in de eerste film is gedaan. Maar dat mag de pret niet drukken want erg vermakelijk is X-Men Origins: Wolverine zeker geworden.

Liev Schreiber doet het uitstekend als Victor Creed. Die had ik ook wel in een X-Men film willen zien, hij is iig beter bezig dan de houten Tyler Mane. Hugh Jackman is weer helemaal Wolverine, al had ik hem graag wat norser gezien. Ryan Reynolds is in het begin geweldig bezig, maar zoals gezegd veel te weinig mee gedaan. Hetzelfde geld voor de acteur die Gambit speelt (ben z'n naam even kwijt) die had ook meer leuke momenten kunnen hebben. Hetzelfde voor alle mutanten met toffe krachten, die veel te kleine rolletjes hebben binnen de serie.

Helaas is het verhaal wat afgeraggeld, maar Wolverine bied daarentegen wel erg veel vermaak, en het kleine jongetje in mij vond het een erg gave film.

avatar van thunderball
Dinsdagavond wezen kijken.

Kwam bij mij over als een feitelijk veredelde b-film, waarbij door filmstudio de nodige miljoenen in zijn gepompt aan special effects.

Nergens haalde hij het niveau van de drie X-menfilms.

Als niet-X-men kenner vond ik het ook moeilijk om bv te weten wie wie was en wat hun gave precies zijn bij de mutanten, tijdens de eerste echte actie scene, in het begin van de film.

Alleen Gambit werd later in de film goed geintroduceerd, maar zijn rol was feitelijk marginaal en dus eigenlijk een teleurstelling,
net als de eindtegenstander trouwens ...

Possitieve punten:

*het begin, incl beelden bij de begintitels en spectaculaire actiescene met mutantengroep.

*hoofdrolspelers Jackman en Schreiber, die beiden een goede prestatie neer zetten.

Aardig kijkvoer, maar nergens bijzonder en gewoon te veel doorsnee.

Voor nu een magere zes, ofwel drie sterren.

avatar van Vinokourov
Voor de oplettende filmkijker, die een beetje thuis is in de pokerwereld: in een paar flitsen komt Daniel Negreanu voorbij in een cameo-rol als pokerspeler .

De film zelf dan! Die was wel erg gehaast. De spaarzame aanwezige uitdieping van de karakters wordt teniet gedaan doordat als een gek door het verhaal heen gesjeest wordt. Voor de rest kijkt het wel lekker weg met wat leuke actiescenes. Vooral de ontsnappingsscene uit het boerderijtje en de helicopter was hip. Wolverine is echter in zijn geheel helaas niet zo goed als de X-men trilogie.

avatar van Metalfist
If I learned anything about life, it's this: always play the hand your dealt. My name is Gambit... and I play for keeps

Voor de X-Men heb ik altijd al een zwak gehad. De drie films zijn zeer goed en ook de tekenfilm reeks vond ik geweldig. Ik had dus hoge verwachtingen voor deze spin-off over Wolverine. Vooral ook doordat het fantastische personage Gambit (eindelijk) zijn intrede maakt in een X-Men film.

Vanaf de openingsscène is het duidelijk dat deze Origins veel meer actie bevat dan de andere drie. En dat is nu juist waar de film een beetje op mist. Het verhaal volgt elkaar zeer snel op en bevat gaandeweg dan ook een aantal plotholes. Volgens mij was het inbrengen van het Adamantiumskelet in X-Men 2 veel bloederiger dan hier? Ook heel de Victor Creed - Logan affaire wordt niet zo goed uitgewerkt. Het klopt dan ook niet met deel 1 waar Creed nooit iets zegt over het gevecht dat ze hier hebben gehad. Oké, Logan is zijn geheugen kwijt maar Creed toch niet? Misschien slaag ik de bal compleet mis want ik zou de eerste drie nog eens moeten herzien maar toch twijfel ik wat.

De effecten waren ook overduidelijk minder. Wat is er in godsnaam met Wolverine zijn klauwen gebeurd? Ze zagen er zo verschrikkelijk fake uit, vooral wanneer hij voor de spiegel staat bij dat oud koppel waar hij zijn motor van krijgt. Maar ook de rest van de effecten waren soms beneden alle peil en was het ook zeer duidelijk dat het allemaal blue screen was. Sloeg toch wel tegen.

Jackman is zonder twijfel de beste keuze voor Wolverine en ziet er ook geweldig uit. Ik had me geen betere kunnen voorstellen maar ook Schreiber is werkelijk geweldig als Sabretooth. De gevechten en de dialogen tussen hun waren dan ook soms hilarisch. Maar de grootste misser blijft voor mij Gambit. Misschien ook wel omdat hij mijn favoriete personage is maar hier verneuken ze hem compleet. Wat is er in godsnaam met zijn Franse accent gebeurt? Het overbekende 'mon ami' dat hij in de comics en tekenfilmreeks altijd zegt komt hier gewoon helemaal niet in voor! De bijrollen waren ook goed gevuld, al vond ik Monaghan niet echt passen als Bolt. Zag er teveel Merijn in uit Lord of the Rings. Deadpool was ook wel mooi gemaakt.

Als ik zo mijn eigen stuk lees begin ik te twijfelen of 3.5* niet teveel is maar daar komt dan wel bij dat ik me ondanks deze minpunten toch wel heb geamuseerd gisteravond. Sabretooth en Wolverine zijn cool en ook de actie ziet er merendeel van de film goed uit. X-Men Origins: Wolverine is minder dan de eerste drie delen maar van mij mogen ze gerust om ook nog iets van Magneto proberen te maken.

avatar van Jawaddedadde
Gisteren wezen gaan kijken. Vond de film niet uitzonderlijk. Zeker, er waren een aantal coole actie-scènes, Jackman staat er als Wolverine (perfect gecast) en ook Liev Schreiber als Victor Creed vond ik geweldig (beter nog als Wolverine om eerlijk te zijn).

Maar verder vond ik het verhaal te zwak uitgewerkt (ze hadden zoveel meer kunnen halen uit de getroubleerde relatie Wolverine - Victor), van de hak op de tak springen en ook gewoon niet logisch: de scène waarin Wolverine Gambit opzoekt om hem de weg naar het eiland te vragen: op een bepaald moment wordt Wolverine door de muur gekeild en stuit die op zijn broer Victor. Ze beginnen te vechten, en op een bepaald moment heeft één van beide de ander in een dodelijke houdgreep, komt die Gambit toch maar even tussen zeker? Dat terwijl hij zogezegd schrik had dat ze hem terug naar dat eiland zouden voeren. Logischerwijs zou ik mijn biezen pakken en die 2 kemphanen laten vechten, but then again...ik ben geen X-man natuurlijk

Wat de special effects betreft, het is inderdaad zo dat Wolverines klauwen er bij momenten erg fake uitzagen. In plaats van staal leken ze eerder op plastic.

Ik begrijp overigens niet waarom iedereen (op een enkeling na) zo wild is van die Gambit. Wat een flauw personage was me dat. Nee, op een spinoff van Gambit zit ik niet te wachten. Wel mag er een vervolg komen, meer gefocust op Victor.

Overall 3 sterren, vooral dus dankzij Jackman en Schreiber.

avatar van Brakeburner
Jammer, Jammer, jammer... hier had ik zoveel meer van verwacht! Het begint allemaal tamelijk interessant met een mooie intro en originele openingscredits. Vanaf dan begint het verhaal te rammelen langs alle kanten. Ik vond de hele plot nogal bij de haren getrokken, soms zelf op het lachwekkende af... (het mag dan wel science fiction zijn, maar toch...). Hetzelfde geldt voor enkele personages: Zo wordt The Blob bijvoorbeeld voorgesteld als een soort Fat Bastard in Austin Powers stijl. Dit paste totaal niet bij de sfeer van de film.

De acteerprestaties zijn naar behoren (zeker van Hugh Jackman) al slaan sommige nevenpersonages de bal nogal eens mis. (Jawel, WILL.I.AM heeft na zijn R&B carriere nu ook de weg naar Hollywood gevonden!)

Ook waren er naar, aloude X-Men gewoonte, weer enkele scenes na de eindcredits. Maar ook hier opnieuw een teleurstelling! Deze scenes waren echt vrij overbodig en slaan eigenlijk helemaal nergens op: "We arresteren je, Stryker!" en "Ik ga drinken tot ik mijn geheugen terug heb" Applaus!

Ik kan alleen maar positief zijn over de mooie actiescenes en effecten, want die mogen er zeker en vast zijn. (Mooi gebruik gemaakt van "Bullettime", enkele mutanten met coole abilities,...)

Eindconclusie = mijn eerste blockbuster van dit jaar was toch wel een tegenvaller te noemen!

avatar van Naomi Watts
Als fanatic van de comics en Wolverine zelf is dit een bittere tegenvaller.

Laat ik beginnen met de positieve punten en dat is Hugh Jackman en dan houdt het wel op. Vooral zijn hele origin story die totaal omgegooid is en totaal geen enkele raakvlakken heeft met zijn werkelijke backstory valt allemaal erg tegen en is eigenlijk onacceptabel. Als je dan toch bezig bent aan een comic adaptation dan kan je nog wel enige moeite nemen om de fans tegemoet te komen.

Ook de keuze om Kayla in de film te betrekken zonder dat haar alter ego Silver Fox ook maar een enige rol speelt is misschien nog wel het punt wat ik de makers het meest kwalijk neem. Helaas is zij maar sideplot voer waardoor ook zijn band met haar erg vlak blijft.

Gelukkig bewijst Jackman dat hij de ideale acteur is om Wolverine te vertolken en vooral tegen het eind waar hij helemaal los kan gaan en waar hij soms akelig dichtbij het beest Wolverine komt, ik hoop dat de makers voor de volgende X-men film hebben opgelet. Ook fijn dat Gambit ook even wat screentime meepakt, wat na Wolverine toch wel het meest interessante X-men character is, ook hierbij geldt weer; ik hoop dat de makers van de volgende X-men film opgelet hebben.

Weer een comicverfilming waar het weer een vloek is om een fan te zijn van de comic.

Niet onaardig. De film begint behoorlijk sterk met een grappige overloop naar verschillende oorlogen in de loop der jaren heen. De toon is gezet en nu kan het alleen nog maar beter worden, als dit zo door gaat, dacht ik.

Helaas vervalt de film hierna in te veel macho-geneuzel en weet het pas in de laatste paar scènes weer echt te overtuigen. Schreiber overklast Jackman overigens op zo goed als alle fronten, aangezien Jackman een behoorlijk matig en vooral beperkt acteur blijft...

Een magere 3*, omdat de film je op sommige momenten toch wel van je stoel blaast, action-wise.

Mnee.

Had men mij wijsgemaakt dat dit de onaffe versie was, ik had het zo geloofd. Vond de film redelijk ondermaats, zeker visueel gezien. Nu ben ik al geen fan van de Marvel verfilmingen, maar technisch ziet het er vaak toch aardig uit. Heb hier echt niks moois gezien, wel een heleboel lelijke effecten. Viel oa erg op tijdens die motorscene. Leek bijna een Hitchcock, met wazige achtergrondbeelden op blauw scherm. Verder ook weinig inspirerende cgi. Als het gaat over iemand met diamanthuid dan stel ik me daar wat meer bij voor dan niet één of ander mak cgi layertje. Ook nogal wat aan te merken op de vreselijke photoshop zonsondergangen waar Jackman tegen afgezet werd op het eind. Pure kitsch vond ik.

Jackman zelf is fysiek perfect voor de rol, maar een te deftig acteur voor het personage. Al brullend komt hij iets te lachwekkend over vond ik. De rest van de acteurs is een bij elkaar geraapt zootje TVvolk voor zover ik kon oordelen. Vond het een hoop nobodies die echt niks toevoegden aan de bestaande personages.

Actiescenes ook mak en warrig in beeld gebracht. Ook erg gescript, met een rare laatste battle op een koeltoren waar iedereen, ongeacht alle raken klappen mooi op het randje van 1m blijft doorvechten.

Vond het een erg warrig en goedkoop ogend geheel. Sowieso helemaal m'n ding niet, maar een beetje technisch vernuft en hoogstaande actiescenes zitten er meestal wel bij, dat ontbrak zelfs voor mij in deze film.

avatar van Flipman
Voor een dergelijk karakter, dat zo beestachtig is, vond ik de film redelijk braaf. Leeftijdsgrens had dus best wat omhoog gemogen.

Ik had me al een beetje voorbereid op de film na het lezen van de recensie die op MoviEmotion te vinden is. Daarin stond dat er voor de karakters naast Wolvie zelf weinig plaats/tijd is. Toegegeven, ik zat me behoorlijk te verheugen op Deadpool en daar zag je helaas bitter weinig van. Maar ik snap ook wel dat de focus meer hoort te liggen op Logan. Dit is zijn verhaal. Een tegenargument zou zijn dat Wolverine eigenlijk in alle drie de voorgaande films al het middelpunt van de aandacht was. Daarvoor heb ik weer twee tegen-tegenargumenten:

1: Wolverine is gewoon de allercoolste X-Man;

2: Ik heb de derde film nog niet gezien, lekker pûh !

De zesdelige comic Origin zinspeelt al op het feit dat Dog Logan eigenlijk Sabretooth -en wellicht Wolverine's halfbroer- is. Ik vind de manier waarop met dit verhaal gespeeld is wel leuk. In plaats van hem op de hielen te zitten voor wraak is het juist Victor (later Sabretooth) die met James (later Logan/Wolverine) mee op de vlucht slaat. Alleen wordt in de strip(s) nog uitgelegd waar de naam Logan vandaan komt. Hier wordt ie James en Logan genoemd. Is Logan z'n achternaam? Hoe zit dat? Nou ja, ik snap 't wel, maar niet dankzij deze film.

Jammer dat ze niet minstens twee films hebben gemaakt. Ik zou het wel interessant hebben gevonden om de belevenissen van Logan en Creed in al die oorlogen te zien. Met wat meer detail. Want ook al zie je vanaf het begin dat Creed zo'n ruige kop heeft, er wordt niet echt uitgelegd waarom hij precies zo bloeddorstig is. Sowieso schept deze film wel een contrast met X-Men: Creed heeft opeens karakter! Ja, natuurlijk, dat heeft ie in de strip ook wel, maar in de eerste film is het maar een dommekracht die alles doet wat Magneto hem opdraagt. Dat viel me ook op: In X-Men werkt hij dus samen met een mutant die het mensenras wil vernietigen, maar in X-Men Origins: Wolverine jaagt ie op zijn eigen soort! Waarschijnlijk maakt zijn opdrachtgever hem niet uit, zolang hij maar mag moorden. Zijn uiterlijk vond ik wel wat toffer in deze film. Simpel, maar effectief.

Veel leuke actie in deze film. Ook humor. En eindelijk personages als Gambit en Deadpool die ten tonele verschijnen. Plus een jonge Scott Summers! Maar qua plot? Magertjes. De twists zijn niet bijzonder en werken de film eigenlijk alleen maar tegen. Want na afloop vind ik Creed, ondanks het feit dat ie Bradley vermoordde en een heleboel mutanten gijzelde voor de meest gruwelijke doeleinden, helemaal niet meer zo kwaadaardig. Alles-viel-eigenlijk-wel-mee, dat gevoel kreeg ik. Ja, natuurlijk, Logan is door hem flink in z'n rug gestoken, figuurlijk dan. Kortom, Creed blijft een cool karakter, maar tegen het einde wordt mijns inziens de boel teveel rechtgetrokken.

Oh ja, het viel me op, na zijn Wikipedia-pagina te hebben gezien, dat Danny Huston (die William Stryker speelt) een Amerikaan is. Ik dacht namelijk dat het een Brits acteur was die Yankeespeech niet goed meester was.

Allesbehalve hoogstaand, maar ik heb me er wel ontzettend mee vermaakt. Oh ja, blijf zitten tot NA de aftiteling!

avatar van Querelle
Niet zo goed als de voorgaande X-Men trilogie. Slechts vermakelijk vanwege wat spectaculaire momenten en uitstekend spel van Liev Schreiber.
Verder veel onlogische plotwendingen, zielloze stoere mannen dialogen en slap verhaal. Het mythologische aspect dat de X-Men zo interessant maakt ligt hier te ver onder de oppervlakte en moet plaats maken voor ongefundeerde actie.
In plaats van het grote aantal interessante acteurs uit de andere
X-Men films, zijn er nu ook wat zwakkere eenzijdige rollen. De acteur die Stryker speelt doet het overigens prima, maar is niks vergeleken bij een acteergigant als Brian Cox.

avatar van FillumGek
Om te beginnen ben ik eigenlijk de historie van X-Men en zijn characters weer een beetje vergeten. De tekenfilmserie keek ik af en toe, de comics heb ik nooit gelezen en heb wel de eerste drie films gezien. Dus als ik iets verkeerd beoordeel, is het waarschijnlijk gebrek aan kennis

De vorige films waren stuk voor stuk van een hoog niveau, al was The Last Stand de minste. Toch ging ik met hoge verwachtingen deze film in. Het begin is vrij sterk, waar Logan en Victor ( goed gecast door Schreiber!) soldaten zijn. Jackman als Wolverine is ook weer fantastisch om te zien.

Jammer dat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen waarom ze met de mutantkrachten geboren zijn. Wel leuk om te weten hoe Wolverine aan zijn naam is gekomen en de scene waarin hij een Adamantium skelet krijgt.
De film voelde bij vlagen afgeraffeld aan; voor het eerst vraag ik me dan ook af; heb ik dezelfde film gezien als jullie?

Ik heb de film via een torrent binnengehaald maar ik kreeg soms korte geanimeerde actiescenes tussen de normale scenes door. In de eindscene zag ik Wolverine gewoon aan touwen hangen en zag ik volgens mij zelfs nog een stukje hijskraan! Ook was er discontinuïteit tussen bepaalde scenes. Op het einde had Logan twee zwarte puntjes op zijn voorhoofd. Een seconde later waren het Adamantium kogels en weer een seconde later waren ze weg. Daarna waren ze opeens verdwenen. Ik heb sterk het gevoel dat ik op een of andere manier naar een versie heb gekeken die nog niet helemaal af was. Kan iemand dit bevestigen?

Voor de rest was het allemaal wel voorspelbaar en vermakelijk, maar het voelde allemaal wat minder spectaculair als de grote drie films. Een voldoende, wordt een halfje meer als blijkt dat ik een onafgewerkte versie heb bekeken.

avatar van The One Ring
Viel me mee, maar dat komt vooral omdat mijn verwachtingen zo laag waren dat ik niet eens echt wist waarom ik voor deze film naar de bioscoop ging.

Het is absoluut niet zo dat Wolverine een echt goede film is. Integendeel: het is slechts een b-film met groot Hollywoodgeld. Het verhaal is erg flauw, met een aantal overbodige twists en niet meer dan een excuus om zoveel mogelijk mutanten op te laten draven voor een actiescène. De vorige delen probeerden tenminste nog enige diepgang en tragiek in het verhaal te brengen (al kwam het er wat mij betrefd nooit helemaal goed uit). Hier wordt het straal genegeert.

Maar de actiescènes zelf zijn dan wel weer onderhoudend en daardoor nog een enigzins redelijke score. Het mag dan verre van hoogstaand zijn, vervelend is het nooit. Wel jammer dat die Wolverine een onsterfelijke superheld is. Dat maakt de film niet echt spannend, want zijn leven staat nauwelijks op het spel. Belachelijk is dan ook de scène waarin Stryker na Wolverine vol adamantium te hebben gegiet trots zegt dat Wolverine onsterfelijk is en nauwelijks een minuut later opdracht geeft hem uit de weg te ruimen. Met methodes waarvan hij weet dat ze niet werken (neerschieten zonder adamantium kogels).

Overigens ben ik het met Onderhond eens op één punt: veel acteurs leken inderdaad weggelopen uit tv-series. De vele cameo's hebben iets geforceert cools en worden vaak vergezelt met flauwe humor. Die Gambit, de man die kan teleporteren en die Dead Pool (in zijn oorspronkelijke vorm) zijn vooral irritant.

avatar van Captain Pervert
Een zeer degelijke, vermakelijke popcornfilm, maar de film wist me nergens te raken, verrassen of prikkelen. Leuk, maar niet speciaal.

3 sterren

Ik snapte op het begin niet erg veel van de film maar ik heb ook een stuk gemist. Later snapte ik hem wel. Het was verder een vrij boeiende film.

Ik ben pas 12 jaar en de kinderen waar ik mee was snapte het wel (altans de jongens), ik denk ook dat het meer een jongensfilm is.

Vroeger heb ik erg genoten van de X-men tekenfilm op fox kids en ik was vooral fan van gambit. Ik was dus erg blij om gambit te zien en dat heeft de film voor mij goed gemaakt. Daarnaast ben ik ook fan van Ryan Reynolds en om hem als Wade/Deadpool te zien was een mooie bonus.

Een mooie combinatie van humor, actie en drama (alhoewel het drama beter uitgewerkt had kunnen worden) heeft een mooie 4de x-men film gemaakt.

Wat ik zelf meer had willen zien is de rivaliteit/relatie tussen Wolverine en Victor Creed. Ze hebben jarenlang samen gevochten en geleefd, het moment dat wolverine besluit om weg te gaan van de groep had veel beter gekund. Victor had op zijn minst achter hem aan kunnen rennen.

Verder was de film wel vermakelijk en zeker waard om in de bios te kijken.

avatar van Kawasakiman
We zijn afgelopen weekend naar de film geweest en vond het een geweldige film. Je moet hem wel compleet los zien van de andere X-men films. Op sommige momenten waren de effecten echt nep maar dat kwam dan snel weer goed. Vond het jammer dat Gambit (geweldige effecten) zo'n kleine rol in de film heeft. Zeker een aanrader om te kijken.

avatar van wwelover
Ik heb genoten, vond hem zelfs beter dan de X-Men trilogie. Alleen een deel 2 lijkt me niet logisch aangezien, ze er weinig nog aan toe kunnen voegen qua verhaal. Maar ik vond het verhaal sterk en duidelijk en boeiend. De actie was top, en de special Effects waren goed. En ook de muziek vond ik opvallend goed, alleen leek het wel erg op dat van de Dark Knight. Verder weinig op deze film aan te merken, het is duidelijk dat Logan/Wolverine ook de meest boeiende X-Men figuur is. Dus ik verwacht niet als er nog een Origin komt, dat die deze zal overtreffen op die van Cyclops na misschien.

De cast is goed. Hugh Jackman is de ideale Wolverine en dat laat hij opnieuw zien hier. Jammer dat er zo weinig van Ryan Reynolds in de film zat, geweldige gast. En ja Lieb Schreiber speelt ook behoorlijk goed. En dat geldt voor de hele cast. Was verrast dat Wil I Am in de film zat, maar was nog meer verast dat hij ook nog eens goed kan acteren.

Net aan 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Zo, binnen een aantal dagen alle 4 de X-Men delen gezien. Deze 4e is duidelijk voor mij het leukst. Zeker het 1e uur is de film qua verhaal boeiend met het hoe en wat van Wolverine in het verleden. Waar ik in de voorgaande delen het verhaal steeds maar oninteressant vond is hij hier wel prima. Zeker het begin van de film laat mooie en aparte beelden zien. Het laatste half uur vond ik wat minder maar ach...
Sterke rol van Jackman. Hij heeft veel charisma en zet een stoere rol neer. De overige rollen zijn ook niet verkeerd. Het personage Victor werd ook sterk weergegeven. Ook stoer zijn bepaalde actiescene's waar zo te zien wel de nodige tijd in is geinvesteerd. Maar die scene's waren in voorgaande delen ook in orde.
Opvallend vond ik ook de prima soundtrack. Ik weet niet meer hoe het in de vorige delen was maar ik vond deze erg sfeervol en toepasselijk.

Meest interessante X-Men film tot nu toe.

avatar van Shinobi
Vandaag in de bios gezien en als ik eerlijk ben had ik hier toch wel iets meer van verwacht.
Op zich is de actie wel goed en hetzelfde geld voor de special effects. Alleen ik vond het ontstaan van Wolverine toch wel afwijkend van de strip en hoe zijn geliefde verliest enz.

Verder vond ik die klauwen er soms echt te fake uitzien. En nog zoiets bij een paar gevechten steekt hij een klauw in een tegenstander en als hij z'n klauw er weer uithaalt zit er nog geen eens bloed aan... Lame.

Any way voor mij gewoon een doorsnee actiefilm. Overigens speelt Jackman Wolverine als de beste en die Schreiber als Creed was ook erg goed.

3, 0 Sterren van mij.

avatar van Chimpz
Heeft mijn verwachtingen perfect ingelost: een grote rommel op belangrijke, verhaalvertellende vlakken, maar doorspekt met toffe actie. Het algemene verhaal is vrij saai (wraak, heel het plot in één woord) en staat bol van de plotholes. Om de onmogelijkheden die er voor de stijlvolle actie in zitten te accepteren: zowel op zichzelf staand (de adamantium kogels niet aan ik-mis-nooit-Zero geven, teleporters en dergerlijke vasthouden in metalen kooien, wanneer de uiteindelijke reden voor de vete tussen Logan en Victor niet blijkt te kloppen: "THIS CHANGES NOTHING", etc... zo zijn er tientallen) maar ook in continuïteit met de X-Men trilogie (Sabretooth sterft in X-Men van duidelijk minder ernstige schade dan hij hier ondergaat, Sabretooth die Wolverine niet herkent , de flashbacks in X2, ...). De actie maakte wat goed (behalve dan de motor/helikopter scène, die stonk naar green screens en slechte editing) en Hugh Jackman heeft een geweldig charisma (wat niet gezegd kan worden van iedereens favoriet Gambit, die spijtig genoeg een enorme homo geworden is). De actie is genietbaar, de rest niet en het ergste aan de film is nog wel dat de originele trilogie (waarvan vooral X2 zéér goed was) gewoon doet wankelen.

Nog een keer gezien, en viel nu echt enorm tegen. De special effects waren lang niet zo goed als ik me herrinerde, net zoals het verhaal. Het subplot van zijn vriendin die "dood" is lijkt nu nogal nep.
Het enige dat echt is blijven staan zijn de prestaties van Jackman. Topacteur.

Vanwege mijn slechte ervaringen met X-men 1 en 3 verwachtte ik weinig van deze film. Maar achteraf gezien viel hij me erg mee. De vaart zat er goed in, er zat veel actie in, de special effect waren ook aardig en er zat op het einde zelfs een verrassende wending in. Het enige wat in feite wel tegenviel was het verhaal, maar de eerder genoemde onderdelen compenseren dit ruimschoots. Zowel Hugh Jackman als Liev Schreiber vond ik aardig spelen.

avatar van JacoBaco
Een film over Wolverine met Hugh Jackman had eigenlijk beter gemoeten, maar ik vind het absoluut geen vervelende film.
Van alle good guys is Wolverine natuurlijk de meest stoere en ruige van allemaal en een film over hem is dan ook zonder twijfel op zijn plaats.

De film laat wat geschiedenis over Logan zien en je ziet o.a. hoe hij en Victor uitgroeien tot vijanden van elkaar. Ook gaan ze in op het experiment met het Adamantium. Uiteraard schuilt er een addertje onder het gras wanneer Logan deelneemt aan het experiment.
De film heeft goede actiemomenten die af en toe (zelfs voor een X-Men film begrippen) te overdreven zijn, maar storend vind ik het niet.
En Wolverine heeft ook al zijn sarcasische humor.
Het totaalplaatje is een waardige film over het begin van Wolverine. Vreemd is wel dat er zo'n beetje in de hele film geen druppel bloed te vinden is.
Maar wel leuk is dat in zo'n beetje ieder shot van Wolverine zijn kapsel weer anders zit.

Jammer is trouwens dat je in X-Men 1 ziet hoe Logan in het begin van de film Victor tegenkomt en Victor niet laat blijken dat hij Logan kent. Maar daarvoor moeten we bij Bryan Singer zijn.

Een volle 3,5*

avatar van Stuntman_Jasper
Best een redelijke X-Men film. Hugh Jackman speelt goed, het verhaal is aardig, de villains (op Deadpool na dan) zijn cool, en het voelt lekker vlot aan. Helaas mist de film wat diepgang. De eerste helft van de film word het verleden van Wolverine goed verkent, maar de tweede helft is eigenlijk alleen nog maar actie.

avatar van omnitoaster
X-men origins wolverine sluit zoals eerder gezegd inderdaad niet perfect aan op de eerdere x men films en al helemaal niet op de comics, maar als je dit detail even vergeet en besluit het als semi-losstaand filmpje te zien is het zeer te pruimen

de special effects waren naar mij mening dik in orde, kon er niet heel veel lelijks aan ontdekken.

het verhaaltje is een mooie dekmantel voor de actie en humoristische one liners.

wat ik echt zeer meesterlijk gedaan vond was de intro met die overgang van de ene naar de andere oorlog door de geschiedenis heen

acteerwerk was ook aardig, waarbij hugh jackman zoals al zo vaak gezegd een meesterlijke wolverine neerzet.

soundtrack was inderdaad vrij matig, maar ik kom al met al toch op een ruime voldoende uit

4 ster