X-Men Origins: Wolverine (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Gavin Hood
met Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston

Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.

avatar van MRDammann
Wat is dit jammer. De vorige films waren allemaal voldoende tot goed, maar deze slaat de plank volledig mis. Het verhaal is echt een drama. Ik kan het nauwelijks een plot noemen. Het gaat helemaal nergens naartoe. Het is zo voorspelbaar, je weet precies wat er gebeurt. Er is natuurlijk veel actie en die is natuurlijk over de top. Zwaar irritant. Onwaarschijnlijk en vermoeiend.
Een pluspuntje? Hij was wel leuk om te kijken en heb me niet verveeld, dus vandaar de 2 sterren.

avatar van filmfan0511
Erg leuke film!

Deze spin-off-film van het personage Wolverine was erg goed. Het verhaal is niet bepaald hoogstaand, maar toch erg vermakelijk. Ook leuk om de hele geschiedenis van het personage Wolverine te zien. Je wist natuurlijk hoe het met hem ging aflopen, maar nog niet 'hoe' en dat wordt hier mooi getoond. De special effects waren goed en ook de acteerprestaties waren goed. Hugh Jackman is echt de geknipte persoon om de rol van Wolverine te spelen. Ook leuk om enkele verwijzingen naar de oorspronkelijke x-men-trilogie te zien.

Een erg goede film dus (jammer dat de tweede Wolverine-spin-off dit niveau niet kon aanhouden)

Wederom een fantastische film uit de X-men reeks. Super dat er geen slechte delen volgen! Dat is bij andere 'superhelden' wel eens anders.

Ben onlangs begonnen met de x-men films en volgens ingewijden kon ik het beste met deze film beginnen (voor de algehele x-men verhaallijn). Mijn eerste kennismaking met Wolverine was een aangename. De rol lijkt wel geschreven te zijn voor Hugh Jackman! Afgezien van wat vreemde scriptkeuzes (er is ineens een compleet team waar Wolverine en zijn broertje deel van uitmaken?) is de film goed opgezet en prettig om naar te kijken qua verhouding actie en plot. Wel vreemd: op het eind dwingt de "vriendin" van Wolverine de bad guy te laten lopen totdat zijn voeten bloeden en daarna nog even door want zo legt ze uit: "Ik wil je niet vermoorden anders ben ik net zo slecht als jij." Nee, deze oplossing is inderdaad veel meer humaan ?

avatar van ambrosini
Goed film

avatar van frodok
Aardige film, onderhoudend. Soms wat inconsequente scenario-keuzes, maar heb me wel vermaakt.

avatar van jippie2010
Misschien niet een hoogstaand plot, maar de meeste films in deze categorie nemen niet de moeite om enigszins verdieping aan te brengen in de karakters. En dat vond ik juist in deze film wel sterk gedaan. Daardoor spreekt het geheel me veel meer aan. Visueel is het redelijk tot goed, op 1 van de slotscènes na. Ik heb me zeker vermaakt, een dikke *3,5.

Een leuke film omdat er nu echt duidelijkheid is over The Wolverine en zijn verleden.
Minder goed dan de vorige drie x-men delen maar slecht zeker niet!
Ook leuk dat deadpool hierin voorkomt.

avatar van Daan258
Blijft een heerlijk deel uit de x-men reeks.
Ook dit keer weer heerlijk van genoten. Prima actie, leuk verhaal, goede cast en prima acteerwerk.
Nu op naar First Class.

Mijn stem van 3,5* blijft zeker staan.

avatar van tbouwh
William Stryker: Your Country Needs You
Wolverine: I’m a Canadian

Enkele maanden terug bekeek ik in de aanloop naar X-Men: Apocalypse alle voorgaande X-Men films. Nuja, alle… Twee films bleven achter. Want met de verschijning van Hugh Jackman in de eerste X-Men (2000) was het verhaal van zijn oorsprong nog niet verteld. Dat gebeurde in 2009, nadat er reeds drie X-Men’s verschenen waren. Een volgende solofilm zou volgen (in 2013), en naar mijn weten staat de laatste Wolverine met Jackman in de hoofdrol voor 2017 op de planning…

Wat mij betreft is het zeer de moeite dat Marvel de moeite heeft genomen het verhaal achter de Wolverine te vertellen. In de verscheidene X-Men- films komen er wat flarden tot ons van een menselijk experiment, geleid door William Stryker (een ietwat masochistische legeroverste), dat de geklauwde Jackman tot gevolg had. In detail treden deze nachtmerrie-achtige flashbacks echter niet, en dat maakt het leuk deze film achteraf eens te zien.

Na een ietwat rommelig begin rol je in het verhaal van Logan (Hugh Jackman), een mutant met de opmerkelijke gave klauwen uit zijn vingerknokkels te kunnen laten komen. Na een ingrijpende gebeurtenis wordt hij de Wolverine(en ja, ook die naam wordt verklaard), en begeeft hij zich op zijn weg naar wraak en gerechtigheid voor wat hem is aangedaan.

X-Men Origins: Wolverine is een zeer vermakelijke film; door het hoge verteltempo en de vrij strakke actiescènes verveelt ze geen moment, en Hugh Jackman toont aan dat hij als de Wolverine in zijn eentje een film kan dragen.

Sowieso lijkt deze eerste Wolverine met veel plezier te zijn gemaakt, waarbij een aantal leuke bijrollen de film nog wat extra kleur geven. Zo is Liev Schreiber erg sterk als de vampierachtige mutant Victor Creed, is Taylor Kitsch een degelijke Gambit (volgend jaar verschijnt als het goed is een solofilm van Gambit, met Channing Tatum in de hoofdrol), en zien we ook Will i.am (die rapper, echt waar) en Dominic Monaghan (o.a. The Lord of the Rings en Lost) acte de présence geven. Tenslotte speelt ook Ryan Reynolds mee als Deadpool. Dat is helaas wél een flink minpunt; in tegenstelling tot in Deadpool (2016) wordt het personage van Wade Wilson in deze film nauwelijks uitgewerkt. En dat is zonde, want zijn personage behoeft wel degelijk introductie. In deze Wolverine gebeurt dat slechts zijdelings, ter ondersteuning van het overkoepelende plot.

Ook op narratief vlak ontbreekt het nog wel aan het een en ander. Heel diepgaand en origineel is het allemaal niet, en de intelligente verwijzingen die veel X-Men films bevatten miste ik hier ook (behalve aan het einde van de film).

Concluderend kan gesteld dat Origins: Wolverine niet per se erg sterk, maar wel uiterst vermakelijk is. De film is een aanrader voor eenieder die iets heeft met het X-Men universe en zich, net als ik, beperkt had tot het kijken van de reguliere X-Men-films.

avatar van krosnicky
wess16 schreef:
Is deze film ook goed te kijken als je andere delen niet hebt gezien?

Deze is eigenlijk deel 1

leuke film.heb me weer prima vermaakt.

avatar van IH88
X-Men Origins: Wolverine

Mindere X-men film over het verleden van Wolverine. Het duurt lang voordat de film op gang komt en echt interessant of spannend wil het niet worden. Visueel ziet het er allemaal mooi uit en de vechtscènes (met de krachten van de verschillende mutanten) zijn goed gedaan. En Hugh Jackman blijft sterk als Wolverine en heeft genoeg charisma om de film te dragen. Met acteurs als Schreiber, Reynolds, Huston en Collins aan zijn zijde. Niet slecht, maar Wolverine verdient beter.

avatar van nathaniel177
Echt een stuk minder goed dan de andere x-men films. Vreemd niet kloppend verhaal

avatar van Kondoro0614
Wederom ga ik door met mijn ‘marathon’ om de X-men films allemaal gezien te hebben, ik moest er nog héél wat herzien (bijna allemaal wel) dus ik vond het eens de hoogste tijd om deze herzieningen door te zetten. Echter vind ik het werk wat achteruit gaan en ook dit deel vond ik minder ‘spectaculair’. Hoewel de film bordenvol actie zit, zoals we langzamerhand gewend zijn bij de X-men films vond ik het verhaal nogal mager, en vond ik het niet zo goed en sterk zoals de eerste twee delen vooral waren.

Toch kan X-men mij nog heerlijk vermaken, en blijven dit waarschijnlijk wel mijn favoriete films op het gebied van Marvel met een groepering samen (dus beter als de Avengers sowieso in mijn ogen). En ook dit vierde deel wist mij uitstekend te vermaken alleen, zoals ik al zei vond ik het verhaal héél erg slapjes en was het daarom soms wat minder interessant om deze film te blijven volgen, al deed je dat wel de actie was goed en de film kijkt prima weg maar ik vond dat het verhaal net zo sterk mocht zijn als het tweede deel, dit sterke verhaal vond ik in deel drie al wat wegzakken.

William Stryker: “Your country needs you.”
Logan: “I'm Canadian.”

De cast van deze film is weer ontzettend goed. Natuurlijk is het gezicht van de X-men films Hugh Jackman weer aanwezig en hij laat ook zien in deze film dat hij het weer voorbeeldig kan. Hugh blijft toch een persoon waardoor ik de films nog aardig interessant vind want met zijn steeds groeiende biceps steelt hij vaak de show en zijn personage is gewoon weg ontzettend gaaf, en dat heb ik altijd al gevonden. Hoewel ik SpiderMan waarschijnlijk altijd blijf prijzen en die echt op nummer één blijft bij mij (van de Marvel helden dan wel te verstaan), zit Hugh met The Wolverine hem wel op de hielen want echt een ontzettend gave personage.

De rest van de cast is ook super gaaf, en misschien wel in mijn ogen de beste cast die de X-men films hebben gehad, op één persoon na: Liev Schreiber. Ik heb hem al sinds het begin van mijn film verslaving verafschuwd en het blijft gewoon een acteur die ik erg irritant blijf vinden. Nee, Liev Schreiber daar kan ik maar niet aan wennen, ook al is hij het broertje van Wolverine in deze film, dat maakte hem nog niet goed. Toch kende de cast ook nog een verrassend leuke naam, die ik wel zag zitten: Ryan Reynolds. Hoewel hij niet vaak aanwezig was in de film (alleen het begin en het einde) vond ik hem gewoon weer heerlijk acteren, en dan zeker het vechten op de kern toren was super gaaf.

Ik prijs in de afgelopen films de CGI erg hoog, deze waren van goede klasse en er was met passie aan gewerkt dat kon je zien. Toch heeft dit vierde deel dit niet, en ziet het er allemaal een stuk slechter uit dan met zijn voorgangers waar ik persoonlijk toch wel ontzettend van baalde. Vooral met de actiescénes natuurlijk was dit echt niet om te genieten en kon het in mijn ogen wel echt een stuk beter, zeker in de naam van Marvel, die er om bekend staan ontzettend veel werk in hun CGI te stoppen.

Het verhaal was erg leuk, we zien hier de geboorte en de opkomst van de Wolverine zoals we hem in de voorgaande films kennen. We beginnen met een scéne waarbij de ‘vader’ van Logan vermoord word door de biologische vader van hem. Nadat hij zijn biologische vader heeft vermoord gaan we al gauw verder hoe hij met Victor Creed samen de wereld regeren. In de Amerikaanse Burgeroorlog, de eerste en tweede wereld oorlog en de vietnam oorlog. De twee waren niet te stoppen. Victor proefde helaas het bloed maar al te goed in zijn mond en wou meer, maar Logan zag dit niet zitten en vertrok en liet zijn oorlogsmaten achter.

Niet veel later heeft Logan een ander bestaan opgebouwd als houthakker. Van de één op de andere dag kwam opeens William Stryker aanzetten, en niet kort daarna werd Logan’s vrouw vermoord door Victor Creed. Logan zint op wraak en na een gevecht komt hij weer bij Stryker uit die met hem een proef wil gaan uitvoeren. Hiermee komt logan vol met ijzer/lood te zitten en ook zijn klauwen zijn nu vlijm scherp. Hij gaat langzamerhand achter iedereen aan die wat met de oorlog en dood van zijn vrouwtje te maken hebben, toch om een soort wraak te nemen
. Na héél wat epische gevechten is daar Logan geboren.

Ik heb me uitstekend weten te vermaken met deze film, ondanks het slechte verhaal en de wat afgeraffelde CGI. Voor de rest ging het prima, en de film scoort niet beter als zijn voorgangers al was het zeker geen vervelende zit om even uit te zitten en de film eindigt na een 100 minuten vrij snel.

avatar van krosnicky
nathaniel177 schreef:
wel ja het verhaal is wat puzzelen maar er is nog redelijk simpel te volgen