Logan (2017)

Canada / Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Stephen Merchant

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

avatar van tbouwh
Een patriarchale baard, diepe rimpels en Johnny Cash-klassieker Hurt in de trailer. Een scenario dat gebaseerd is op een comic book met de weinig ambigue titel Old Man Logan. Hugh Jackmans laatste vertolking van de agressieve mutant met adamantium klauwen is menselijker dan ooit. Met het gewicht van negen X-Men-films op zijn schouders gaat Logan nog één keer de strijd aan.

Verder lezen: klik

avatar van nclo
Dit is een behoorlijke brok in mijn keel waar ik nog niet weet hoe ik erop moet reageren. Dit is namelijk meer dan een gewone superheldenfilm, maar James Mangold kiest er specifiek voor om de menselijke kant van het oerwezen Wolverine aan het licht te brengen (de titel is al veelzeggend, om de menselijkheid van hem aan te tonen wordt niet voor een titel gekozen met zijn superheldennaam Wolverine erin verborgen, maar is zijn mensennaam het enige wat als titel wordt aangeboden). De gevoelige brok die er daardoor groeit voedt zich aan twee kanten. Aan de ene kant heb ik een fantastische portrettering gezien van een aftakelende en gevoelige Logan, die zat is van het leven en wil sterven als een gewone stervelingen aan de andere kant kwamen er veel radicale beslissingen in een hoog tempo voorbij die flink op je gevoel werken. De brute dood van Charles en de familie, het harde bestaan van de kinderen en hoe verzorgster Gabriela er op wordt gewezen dat de kinderen geen mensen zijn, maar proefratten zijn allemaal harde wendingen die je wel voelt. Tel daarbij de vrij desolate omgeving en de destructieve levenswijze van Logan op en je hebt te maken met een mentale post-apocalyptische wereld. Je leeft met Logan mee en je voelt zijn verdriet. De woorden die professor Xavier (ooit een groot genius die nu steeds meer lijkt weg te kwijnen in zijn ouderdom en teleurstelling) die Logan er keer op keer op wijst dat hij hem heeft teleurgesteld en hem mentaal en fysiek maar laat afsterven bevestigt jouw medeleven.

Daarnaast brengt Marvel in een tijdsbestek van een jaar, twee R-rated films uit. Maar waar Deadpool nog een humoristisch en haast slapstick randje aan het geweld en het verhaal kleeft, voelen de actiescenes hier veel intenser aan. Bij Deadpool moet je stiekem lachen bij een afgehakt hoofd, bij Logan schrik je daadwerkelijk. Dit betekent ook de zwakte van de film. Voor mijn gevoel deed de harde omgeving, de moeilijke tocht met het meisje en het rimpelige voorhoofd van Logan al genoeg om er een rauwe sfeer omheen te bouwen en daardoor moet je zuinig zijn met je actiescenes. Daar heeft Mangold geen boodschap aan gehad en geregeld vliegt er menig lichaamsdelen over het witte doek. Soms voelde dat heerlijk, maar soms ook vreselijk ongepast. Maar wellicht heeft dat ook te maken met mijn persoonlijke smaak.

Bij elkaar een prima film, met een mooie overgang naar de volgende Wolverine. Hopelijk horen wij daar snel meer van.

avatar van Shinobi
"The world is not the same as it was."

Het was als fan lang wachten op een film die eer doet aan het personage Wolverine, vooral als je bedenkt dat de vorige twee delen matig zijn. Maar James Mangold - die een aardige poging deed met 'The Wolverine' - weet zich te revancheren.

Dit sluitstuk is gesitueerd in het jaar 2029; een nagenoeg post-apocalyptische wereld waar mutanten niet meer zijn te vinden en Wolverine zijn klauwen aan de wilgen heeft gehangen. Het is opmerkelijk om te zien hoe hij zich al strompelend, zuipend en vloekend voortbeweegt om de zorg te dragen voor Charles. Dit alles verandert zodra hij opgescheept zit met een jonge mutant die veel gelijkenissen met hem vertoont.

'Logan' is niet de zoveelste superheldenfilm, ondanks het rechtlijnige verhaal. In alles is te merken dat men zich voornamelijk richt op het menselijke. Op deze manier wordt er een prachtige karakterstudie gecreëerd waarin je als kijker een getormenteerde held volgt die in zijn nadagen het liefst met rust gelaten wil worden. Een zeer groot contrast ten opzichte van de vorige films. Het resulteert zich in een sombere sfeer die in combinatie met de worstelende Wolverine voor een aantal interessante thema's zorgt.

Hugh Jackman is op zijn best en zet zonder twijfel een onnavolgbare Wolverine neer. De bezieling waarmee hij zijn wanhoop uit tot aan elke slag en stoot. Daarbij moet gezegd worden dat Patrick Stewart een formidabele Charles is. De Rated R keuring is dan ook passend. Het vormt de opmaat naar lekker rauwe actiescènes waar de ledematen en het bloed in de rondte vliegen, zonder rekening te houden met tere zieltjes. Hierdoor krijgen deze momenten meer gewicht mee.

Al met al de perfecte Wolverine film die je zowaar met een brok in de keel achterlaat. Eindelijk een waardige adaptatie dat het personage, Jackman en bovenal het publiek verdient.

4,0 Sterren.

avatar van jippie2010
Sjonge, wat een bruut geweld... ik heb de finesse gemist...
Het was hard, grafisch, niet wat ik gewend ben, maar misschien was dat wel de bedoeling.
Ik vond het de film geen recht doen. Het drama was plat uitgewerkt, wist me nergens te raken.
Voor mij weer een film uit de Marvel-machine, die niet eens deed aanvoelen als een Marvel.
Prachtig gefilmd en goede CGI, dat wel, maar deze film zal me niet lang heugen. *3.0

avatar van Rosicky
Prettig hoe Logan in alles het tegenovergestelde wil zijn van de standaard superheldenfilm. SFX maken plaats voor emotie en pijn. De grote stad wordt verruild voor prairie en bos. Goed te pruimen.

Wat ik een stuk minder vond was het wel erg dunne plot, dat waanzinnig leek op dat van Stranger Things. Ook vond ik de keuze om een nieuwe Wolverine als slechterik te kiezen ongelukkig.

Een fijne film die eenvoudig nog een slag beter had kunnen zijn.

avatar van mrklm
De franchise neemt een verfrissende wending door de Science Fiction [en de bijbehorende special effects] echt terug te brengen tot een minimum, ondanks het feit dat Logan zich in de nabije toekomst [2029] afspeelt. En de moderne technologie is er niet als opvulling, maar heeft ook een functie in het verhaal. De volledig geautomatiseerde vrachtwagens en de enorme dorsmachines in de laatste 45 minuten zijn de enige tekenen van een sterk te bekritiseren vooruitgang. Verfrissend is ook dat er relatief weinig actie is en dat de focus dus meer ligt op de onderlinge relaties. Charles Xavier [een uitmuntende Patrick Stewart] is de 90 gepasseerd en is, doordat hij zijn mentale krachten niet meer volledig onder bedwang kan houden, een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving geworden als hij zijn medicatie niet neemt. Logan [Hugh Jackman] probeert nog steeds zijn draai te vinden in een wereld waarin geen plaats meer is voor (zichtbare) mutanten en merkt dat zijn herstelvermogen ook aan het afnemen is. En dan is daar het weesmeisje Laura, een indrukwekkend filmdebuut van de elfjarige Dafne Keen, dat ontsnapt is aan een wetenschappelijk experiment waarbij Dr Rice [Richard E. Grant] DNA van mutanten - waaronder die van Wolverine - gebruikt om kinderen om te smeden tot perfecte soldaten. De ontwikkeling van de verstandhouding tussen Charles, Logan en Dafne is prachtig geschreven en de sequentie waarbij ze overnachten op de boerderij van een eenvoudig gezin, leidt tot de meest ontroerende momenten uit de franchise. De actie is nog steeds bloederig, maar bevat voldoende verrassingen om te blijven boeien. En komedieschrijver- en acteur Stephen Merchant houdt zich prima staande in zijn bijrol als de albino-mutant die met Logan voor Charles zorgt.
Kortom: voldoende reden om ook deze Wolverine-film te gaan zien

avatar van horizons
Je kunt je nu toch echt afvragen wat Mangold & Jackman waren aan het doen bij de vorige Wolverine. Daar hadden ze in basis ook een enorm sterk verhaal maar dat mislukte faliekant. Gelukkig weten ze met Logan de perfecte revanche neer te zetten.

En het blijft toch wel vermakelijk om te zien dat 20th Century Fox nog steeds de betere superhelden films maakt ten opzichte van Marvel & Warner/DC zelf. De eerste twee X-Men, First Class en Days of Future Past toonden dat al en Logan veegt nu de vloer aan met ze. Marvel en Warner zijn niet eens slecht, ze vermaken dat zeker maar Logan nu is toch wel een paar niveaus hoger.

Daar waar de de meeste superheldenfilms groot, groter, groots gaan en de wereld weer eens gered moet worden blijft Logan in zijn vertelling klein. Het verhaal verzet geen bergen maar bied de juiste balans om de karakters hun werk te laten doen. Het bied eindelijk eens de kans om Logan echt te leren kennen. Maar ook Charles en Laura tonen een fijne karakter ontwikkeling.

Jackman levert weer eens een keer een sterke acteerprestatie misschien wel van hetzelfde niveau zoals hij the Fountain wist te dragen. In de eerdere films was het de "Cool"-heids factor die hij naar Wolverine vertaalde nu zijn kwetsbaarheid en onzekerheid. Zijn keuze om nog een keer in de huid van Wolverine te kruipen bleek de juiste en nu is hij inderdaad gewoon klaar met dit personage. Stoppen op het hoogtepunt.
Gesteund door Stewart die ook deze keer weer heel fijn gestalte geeft aan de Charles Xavier. Als een vader en opa figuur probeert hij zijn laatste lessen over te brengen. Als Stewart ermee wil stoppen dan mag dat ook na deze film. (Met McAvoy loopt er natuurlijk nog een ontzettende sterke acteur rond die in de rol van Charles Xavier kruipt).
En wat een knap debuut van Dafne Keen als Laura. Sterk. Ze appelleert aan het hart van Logan en weet dat te tonen. Het werkt en je hebt met haar te doen. Je hebt met alle drie de acteurs van doen.

Alleen al het werk van bovenstaande drie acteurs tilt de film naar een hogere plan. Krijg daar bij ook nog eens ondersteuning van de goede bijrollen van Merchant en Holbrook en het zit helemaal goed.

En daar waar de acteerprestaties dus fijn en sfeervol zijn is de actie hard en bruut. De klauwen van Logan lieten nog nooit zoveel bloed vloeien. De openingsscène zet op dat gebied direct de toon en gedurende de film weten ze nog steeds op momenten een trap extra te geven zodat je op actie gebied toch wel verrast wordt over hoe ze het in beeld brengen en wat een stel klauwen weet aan te richten. Alleen hard en bruut is niet voldoende natuurlijk maar het is daarbij ook nog eens erg strak en goed in beeld gebracht.

Niet onvermeld mag de mooie soundtrack van Beltrami zijn; spanningsondersteunend wanneer nodig en gevoelig wanneer daarom gevraagd wordt. Geluid is sowieso goed in deze film. Sterke productie dus ook op dit gebied.

En dan weten ze de film ook nog eens op de juiste manier af te sluiten.

tl;dr?
Geweldige film. Vijf Sterren.

avatar van Fonzzz002
Om iets controversieels te zeggen: eindelijk, sinds Iron Man 1 heeft Marvel weer een film gemaakt waarin mij daadwerkelijk het verhaal kon bekoren. Logan is niet de vrolijke Deapool, Guardians of the Galaxy, Avengers of Doctor Strange waarin we een stel sarcastische helden het in een cliché verhaal het zien opnemen tegen vijanden zonder diepgang. Ik zou eerder vergelijken met The Dark Knight qua emotionele toon: Logan is een sombere, dramatische film over een oude ex-held die het allemaal niet meer ziet zitten. Wolverine is lichamelijk en mentaal brak geworden en hij kan niet eens meer de motivatie vinden het meisje waar hij in aanraking mee komt te helpen. Niet alleen Wolverine, maar ook een zieke Xavier is niet meer wie hij geweest is. Dit creëerde hele andere type hoofdpersonages dan ik gewend ben van superheldenfilms, waardoor ik nieuwsgierig raakte naar hoe zij zouden reageren op de dingen die mogelijk op hun pad gingen komen. Ik raakte ten oprechte benieuwd naar de plek waar het meisje heen wou gaan: wat is daar? Wat gaat er gebeuren als ze er komen? Etc. Deze spanning heb ik in een hele tijd niet meer gevoeld bij Marvel films. Het verhaal is niet bijzonder origineel: er zitten nog steeds cliché vijanden en voorspelbare wendingen in, maar ik vond dat het genoeg verfrissing gaf in zijn personages en de hoofdlijn van het verhaal dat de clichés de film niet verpeste.

Logan is voor 16 jaar en ouder, en het geniet ten volle van deze leeftijdsgrens. Het geweld van X-Men voelde nog nooit zo bloederig en bruut. Hoofden vliegen eraf, bloed vliegt in het rond en Wolverine houd zich niet in regelmatig grof taalgebruik eruit te gooien. Maar deze volwassen toon paste goed binnen te context van de film. Wanneer je ziet in wat voor situaties Wolverine beland snap je waar deze grote frustraties vandaan komen.
Wat minpunten betreft duurde de film wat lang voor mijn smaak. Er waren meerdere momenten waarin het tempo te langzaam voelde en het even duurde voordat de film zich herpakte. Voornamelijk toen er geen mysteries meer waren merkte ik dat mijn nieuwsgierigheid naar wat er verder ging gebeuren aanzienlijk minder was.

Al met al een hele aardige film. Verhaal heeft voldoende verfrissing om spannend te zijn, actie is bruut en er waren hier en daar wat lachmomenten. Tempo is wat langzaam en op een bepaald punt hield de spanning voor mij op, maar ik vond het een bevredigende afsluiter voor de Wolverine films.

avatar van mjk87
Het fijne en frisse en originele aan deze film is dat we een apocalyptisch wereldbeeld krijgen in een wereld die dat niet is. Het is enkel voor sommigen door druk van buiten of vanwege eigens keuzes niet de fijnste plek om te wonen. Xavier wordt achtervolgd, Logan leeft eigenlijk in een zelfgekozen isolement. Dit is heel anders dus dan het beeld van Days of Future Past. Voor de rest is het gewoon een prima plek om te leven. Qua sfeer zit dan ook wel goed. Het heeft iets definitiefs, iets dat ten einde loopt, zonder dat het het einde is. Ja, voor mij als kijker dan allicht. Net als een Harry Potter een tijdje terug dat toen stopte, is dit iets dat al jaren loopt. Ik zal 14 zijn geweest toen ik de eerste X-Men zag en hiermee komt die lijn ten einde.

Eigenlijk is dit heel erg X-Men, dat zich altijd wat verborgen afspeelt van de rest van de wereld, maar nu met wat meer bloed en fucks erdoorheen. Jackman en vooral een geweldige Stewart zitten ook helemaal in hun rol en weten perfect dat gevoel weer te geven van het leven dat ze hebben. Die sfeer mag soms ook best in de andere X-Men-films zitten.

Jammer alleen dat het bij die sfeer blijft. De plot zelf is heel erg matig en ook een beetje een herhalingsoefening. Natuurlijk, de film is een soort road movie, maar er had best iets meer inhoud in gemogen. En hoewel de actie wat harder is, vind ik het niet briljant gefilmd. Soms ook wat onoverzichtelijk waardoor het nooit echt geweldig wordt. Iets dat ik wel verwacht bij een actiefilm, zelfs al draait die meer om het drama. Wel vermaakt de film. Hij duurt een goede 130 minuten, maar die glijden opmerkelijk gladjes voorbij. 3,5*.

avatar van JacoBaco
Logan is een film welke mij aan van alles deed denken. Bijvoorbeeld aan de film Children of Men. Maar nog het meeste aan de videogame The Last of Us. En Logan lijkt ook nog eens als twee druppels water op de hoofdpersoon (Joel) uit deze game. Maar goed, Logan dus.. Het laatste deel en wat mij betreft hebben ze het zeer goed afgesloten op deze manier. Afscheid kan treurig zijn en dat is ook wat deze film is. Een sombere film, maar wel in een aangename uitvoering. De film is o.a. R-rated en dat maakt de film absoluut intenser en beter. En Logan/ Wolverine vind ik nou eenmaal een R-rated personage.

Helaas is de film nou ook weer geen meesterwerk geworden, want er had best wel een beetje in geknipt mogen worden en dan hadden 110 a 120 min voldoende geweest. Logan was sowieso al een goed ontwikkeld karakter en het verhaal in deze film is verre van verrassend en we leren in principe niet heel veel nieuws over Logan. Hetgeen wat we al weten, wordt verder uitgewerkt. Plus hier en daar wat slordigheidjes in de plot. En sommige zaken hadden ze best iets anders mogen aanpakken.

Maar ik kan niet anders dan een dikke 8 geven. De sfeerverhogende main theme (piano tune), iedereen zit uitstekend in zijn rol en ook Laura is een waardevolle toevoeging! De actiescènes in combinatie met R-rated zijn om te smullen. En dan is de depressieve toon ook precies goed. Er zit ook wat humor in. Niet veel, maar precies genoeg. De film is in mijn beleving goed in evenwicht wat betreft actie en drama. Het drama overheerst wel, maar dat is nou eenmaal de algehele toon van de film. (zonder er in door te slaan overigens)

Dus dat was het dan, de laatste keer Wolverine! Of toch niet? Ryan Reynolds is namelijk bezig om The Wolverine nog 1 laatste keer te laten opdraven in een gastrol voor Deadpool 2! Aan de ene kant zeg ik, jaaaaa, maar aan de andere kant klaar is klaar! Ik ben benieuwd! Hugh Jackman heeft al een paar keer stellig nee gezegd, maar de aanhouder wint misschien en wie is de aanhouder? Reynolds of Jackman? De laatst genoemde schijnt een extreem sympathiek persoon te zijn, dus er is een heel klein kansje! Ik vermoed dat het toch gaat gebeuren.. Een paar minuten Wolverine in Deadpool 2.

avatar van John Milton
Wat mij betreft een nieuwe benchmark in marvel/superhelden films. Gekraaid van plezier heb ik, en was tevens ontroerd. De R-rating doet twee dingen: wanneer de actie losgaat, gaat hij ook bruutlomp los. En anderzijds is er meer ruimte om het tempo in de overige scènes omlaag te brengen. Omlaag zeg je?! Ja, omlaag. En dat blijkt een goede zaak. Met het tonen van meer geweld had die r-rating ook minder te maken.

Regisseur James Mangold:"For me, what was most interesting in getting the studio to O.K. an R rating was something entirely different. They suddenly let go of the expectation that this film is going to play for children. And when they let go of that, you are free in a myriad of ways. The scenes can be longer. Ideas being explored in dialogue or otherwise can be more sophisticated. Storytelling pace can be more poetic and less built like attention-span-deficit theater." Dat je het even weet.

Dit zal niet iedereen evenveel bevallen, maar voor mij was de combinatie van het menselijke drama, de karakteruitdieping en de actie een gouden greep. Geen overdaad aan CGI, geen end-of-the-world scenario, geen leger aan mutanten, maar een handvol mensen op hun laatste benen, die om verschillende redenen toch doorgaan. Krachtig in zijn eenvoud, en des te geloofwaardiger (voor zover die term van toepassing is in het Marvel Cinematic Universe). Hugh Jackman, Patrick Stewart en 'het jonkie' krijgen hierdoor alle ruimte om te schijnen. Weinig luchtigheid hier, maar wat een menselijkheid en rauwe emotie.

Ik vond de actiescènes heel fijn gechoreografeerd, vernieuwend en heerlijk hard: zo hoort het in een Wolverine film. Je beseft nu pas wat we met de PG-13 Wolverine hebben moeten missen. Uiteraard zijn er bloed en lichaamsdelen na zo'n uithaal! Nieuwkomer Dafne Keen is niet alleen geweldig gecast, maar brengt de actiescènes echt naar een ander niveau. De dynamiek is fenomenaal. Wat kan die compleet berserk gaan. Smullen, die woede. Behoorlijk indrukwekkend, om de bad guys op zo'n atletisch agressieve wijze om zeep te zien worden geholpen.

De toon van deze film is dus anders, dood en depressie zijn nooit ver weg. Uitzichtloosheid wellicht evenmin. Dat zijn we niet echt gewend van Marvel, maar voor mij smaakt het absoluut naar meer. Logan is voor mij niet alleen de beste Wolverine film, maar de beste Marvel film period.

Yes Deadpool. That includes you.

Meer van dit alsjeblieft. Ruime 4*

avatar van starwarsfans
Ik ben een beetje laat met mijn review, ik heb de film afgelopen donderdag gezien en ik vind het een geweldige film. 1e puntje, R-rating wel verdient en schokkend met hart. Je hebt films waarin de personages het verhaal sturen en films waarbij het verhaal een personage stuurt en die tweede is hier tot in bijna de perfectie het geval. In Logan maakt The Wolverine als persoon een geweldige reis door. In de eerste acte zien we alle personages en wordt alles goed geïntroduceerd en geherintroduceerd op een spannende manier zonder al te veel informatie te geven wat dat spannende gevoel dan ook aanhoudt tot de tweede acte begint waarbij er verder wordt gebouwd aan Logan als personage en waarbij motivaties duidelijk worden gemaakt en Charles Xavier zijn invloed goed worden duidelijk gemaakt op een hele simpele directe wijze zoals ook bijvoorbeeld bij Hell or High Water. Laura het meisje heeft ook uiteraard invloed op Logan en dit pakt fantastisch uit in de derde acte waar de verhaallijn van Logan zeer netjes wordt afgesloten en je met een zeer tevreden gevoel de zaal zal verlaten. Logan is een hele directe, op personage gerichte film die kleinschalig veel emotie opwekt met daarbij een geloofwaardigheid factor die normaal bij comic book films toch ontbreekt. Het liefst geef ik de film als X-Men fan een 5, maar ik ga niet fanboyen op deze website. Veruit de beste "X-Men" film en daarom een 4,5 van mij.

avatar van Donucius
Een mooie dikke vette actiefilm die om Wolverine is gebouwd, met een goed te behappen tempo.
Rated-R voor een reden. Laat weinig aan de verbeelding over, wat in dit geval erg goed gedaan is.
Goede afwisseling tussen actie en dialogen. Precies genoeg diepgang om het verhaal te begrijpen.
Ietsjes anders als voorgaande Wolverine delen, met een ander soort sentiment, maar past uitstekend bij deze film.
Mijn uiteindelijke indruk van de film is dat deze anders is als de voorgaande x-men en wolverine films. Kan niet goed aangeven of het nou aan het iets wat aparte (superheld)karakter Wolverine ligt of aan de manier van filmen en monteren van de film. Het heeft wat mij betreft iets weg van de stijl die in de comics gebruikt wordt, maar dan uitgebeeld in bewegend beeld. Kortom, aangenaam vermaak.

avatar van ForrestHanks
JacoBaco

Uiteraard kan je hem prima kijken zonder alle voorgaande delen. Maar ik denk dat je deze film dan nooit op waarde kan schatten.
Je mist dan de emoties waar deze film op mikt.

Waarom wordt Logan van binnenuit vergiftigd? Wat doet dat metaal daar en hoe komt dat daar? Waarom is Logan zo wrokkig en eenzaam? Waarom hebben hij en professor X zo'n diepe band? Het gevoel dat je krijgt als beiden overlijden, wanneer het kruis gedraaid wordt als X krijg je nooit als je zomaar even deze film als eerste XMen kijkt.

Geen wonder dat deze film dan ook door deze kijkers laag wordt beoordeeld.
Ze missen teveel voorgeschiedenis.

avatar van glimlicht
Gebakken lucht in mijn mening, de karakters waren redelijk eendimensionaal (vooral de villains) en het verhaal ging ook niet echt ergens heen. Vanaf het moment dat de andere kindmutanten in beeld kwamen had ik er helemaal geen vertrouwen meer in. En als je dan ook nog Hugh Jackman in een dubbelrol nodig hebt is dat voor mij een teken dat de inspiratie op is. Dat gedoe met die westernfilm op tv was ook erg geforceerd. Ik zag de eindspeech al aankomen..

Maar ik heb wel een paar keer goed moeten lachen om Professor X als seniele bejaarde, dat was wel vermakelijk.

avatar van LOTR-lover
Zo, dat is nog is andere koek dan wat we gewend zijn van Marvel. Dat was het eerste wat in me opkwam nadat Logan was afgelopen. Wat een emotionele rollercoaster was deze film en wat een ontzettend brute (en dus geweldige) vechtscenes zitten erin. Man, man, man, ik moet toegeven dat ik even moest wennen in het begin aan het rauwe stijltje maar pfff... 'it fits like a glove'. Ondanks het feit dat ik Logan soms net even te traag vind (en daarom dus op 4* blijf steken) is dit wel de kant die ik graag zie van Marvel. Wat minder onderbroekenlol en kinderachtige superheldenfilms en wat meer volwassenheid. Aanrader om deze film zeker te gaan checken in de bios!

8/10 [IMDB]

avatar van Ajax&Litmanen1
Prachtige grauwe, donkere, depressieve maar vooral hele pakkende afsluiter van het tijdperk Hugh Jackman in deze franchise. De film kent 2 enorme pluspunten, het mooie, intieme verhaal rondom de oude en versleten Logan, maar zeker ook de r-rating.

Man, wat is Logan een brute, bloederige film geworden. Deze snoeiharde geweldsmomenten zijn prettige afwisselingen van het verhaal rondom Logan, Charlies Xavier en het nieuwe mutentenmeisje Laura. Van Jackman en Stewart wisten we al dat ze ontzettend goed hun rol spelen, maar nieuwkomer Dafne Keen is ook echt indrukwekkend als kind met een belangrijke hoofdrol in deze film. Ze acteert prima en ze is echt top in de actiescènes, zeker als ze samen met Jackman eens flink los gaat. Maar om ook nog even terug te komen op de rollen van Jackman en Stewart; wat een chemie heerst er tussen beiden zeg. Logan is een kwetsbare, in zichzelf gekeerde oude man die de hoogbejaarde Charles Xavier zo goed als mogelijk is probeert te verzorgen, maar tegelijkertijd ook een beetje te onderdrukken omdat hij er klaar mee is.

Hij werkt voor het snelle geld, zodat hij medicatie voor zijn vriend kan kopen en verder boeit de wereld hem nog maar weinig. Het zal geen verrassing wezen dat hij een beetje bij draait dankzij Laura, maar wat een geweldig acteerwerk zien we toch zeg. Het voelt dan ook best wel een beetje pijnlijk (maar wel heel passend, dus alle lof voor deze keuzes van de makers) dat beide mannen sterven. Zo hoor je een reeks als deze te eindigen. Sowieso kiest men bij deze film voor pijnlijke momenten, denk ook aan het uitmoorden van het donkere gezin. Zulke shockmomenten komen hard aan en vormen de sterkste momenten van de film. Gelukkig is er hier en daar wel wat donkere, relativerende humor dat ook precies de juiste toon en dosering kent. Ook op visueel vlak is de film genieten, met hele mooie shots. Dat men er voor heeft gekozen om de hectiek van drukke steden te ontwijken en dit grotendeels af te laten spelen in rustige gebieden vind ik een pluspunt.

Fraai slotakkoord van een reeks die voorheen best wisselvallig van niveau was. Tevens 1 van de weinige superheldenfilms waar ik het verhaal echt boeiend vond. En nu is het klaar, al hoop ik dat we Jackman toch stiekem nog in een rolletje in Deadpool 2 terug gaan zien. Al zal die kans niet groot zijn.

avatar van El ralpho
Nature made him a freak. Man made him a weapon. And director Mangold made it last too long.

De aanhef van deze review kan eventueel wat misleidend overkomen, want het laatste optreden van Jackman als The Wolverine is een waardige afsluiter voor de acteur. Het gemiddelde van een 8,6 die momenteel op IMDB prijkt wil ik dan wel weer even rechttrekken, omdat er toch nog wel een aantal haken en ogen aan deze hekkensluiter zitten waardoor het gemiddelde van een 7, dichter bij de waarheid zou liggen.

Om met de positieve punten te beginnen is met name de eerste helft van Logan nagenoeg perfect. Jackman ís Logan en Logan is Jackman. Het geweld spat hier ongenuanceerd van je scherm af (zoals iedere superheldenfilm wel zou mogen zijn, want voor de kinderen zijn er de cartoons al) en het tempo ligt hoog. Als dan vervolgens Stewart als Charles in beeld verschijnt zou je in de praktijk weinig meer fout bij mij kunnen doen. De roadtrip die vervolgens volgt met Logan, Charles en Laura (uitstekend neergezet door de jonge actrice Dafne Keen!) blijft het niveau constant hoog houden. Het gaat echter allemaal een beetje bergafwaarts nadat de confrontatie met de Wolverine kloon bij de Munson familie plaatsgevonden heeft en Charles op een wel heel knullige manier om het leven komt. Dit geweldige personage verdiend wat mij betreft een veel sterker uiteinde. Heel de film begint vanaf dit moment ook een beetje langdradig aan te voelen en ook de badguys lijken hun zaakjes niet meer zo goed op orde te hebben terwijl ze voorheen nog zo georganiseerd overkwamen.

De grootste misstap volgt als er vervolgens een heel blik aan kindacteurs wordt opengetrokken, die de ontsnapte kind mutanten uit het onderzoekslab dienen te vertegenwoordigen. Hun acteerprestaties liggen allemaal veel lager dan die van acteer talent Keen en daarnaast is het ook nog eens een overkill aan nieuwe personages die geen van allen een verdere achtergrond meekrijgen met als gevolg dat ze allemaal zo plat als een dubbeltje zijn. Dit gaf de film voor mij een beetje een leeg gevoel en deed me met weemoed terugverlangen aan het eerste deel van de film waarbij de nadruk lag op de dynamiek tussen Logan, Charles en Laura en de film op zijn sterkst was.

Ook de dood van Logan voelde een beetje geforceerd aan, omdat ons niet duidelijk genoeg gemaakt kon worden dat dit toch écht de laatste Wolverine film van de acteur zou zijn. Al met al zijn er slechtere manieren om voor de laatste maal de rol van een inmiddels iconisch geworden personage te vertolken. Logan is dan ook een waardige afsluiter voor Jackman, wat met name te danken is aan de eerste helft van de film.

Wow.. Een Marvel blockbuster die mij kan bekoren, wat is hier aan de hand?!

Mooi dat hier eens de nodige superhero conventies aan de kant worden geschoven. Er wordt gewoon rustig en goed een klein verhaal verteld, weinig stompzinnige humor, rauwheid, goed acteerwerk, superhero's die kwetsbaarzijn (zeg maar minus 'super'), rustig camerawerk met verrassend strakke shots in een setting die zich daarvoor leent, rake actiescenes die er echt toe doen ipv de continue, nietszeggende en bombastische onzin die je normaal voorgeschoteld krijgt, r rated en zo kan ik nog lang doorgaan met aspecten die mij erg goed bevielen.

Logan voelt haast aan als een soort moderne western en kwam op mij over als een een mengelmoes van Children of men, Terminator 2 en de game The last of us.

Normaal 4* maar ik gooi er een halfje bij op voor deze regisseur, omdat ik zo verrast ben. Meer van dit graag!

avatar van Vinokourov
Wow, een Marvel-film die de middelmaat ontstijgt! Komt toch niet heel vaak voor maar Logan is bijzonder vermakelijk door een gezonde dosis actie én met een prima verhaal, dat alle ruimte krijgt in deze film. Dat moet ook wel, want er gebeuren wel een hoop 'grootse' dingen, die je ook niet zo snel verwacht. Het road-trip element kan daarbij ook altijd op wat pluspunten rekenen bij mij. Volgens mij is dit de eerste keer dat ik een film uit het X-men-genre met vier sterren waardeer.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na belachelijk geanimeerde klauwen in het knullige Wolverine Origins en het gezanik en gemiep in het matige The Wolverine is er dan eindelijk een échte Wolverine film. Eindelijk is daar een film die het personage - en de acteur die hem al die tijd met succes vertolkt - eer aan doet. Logan is de film waar menig fan al op zit te wachten sinds ze Hugh Jackman tekeer zagen gaan in X2. In Logan is Wolverine wie hij moet zijn; chagrijnig, bot en charmant en met woedeaanvallen, waarbij hij zijn klauwen flink aan het werk zet.

Het feit dat Logan Rated-R is, heeft er veel mee te maken. De 'fucks' vliegen je om de oren, het bloed stroomt als nooit tevoren en koppen en ledematen vliegen in het rond. Maar - wellicht nog belangrijker - de R-rating zorgt ervoor dat regisseur Mangold veel vrijer is. De film hoeft niet gemonteerd te worden voor jongeren van 16, die zich snel vervelen en - volgens de studio - om de 5 minuten een exploderende helikopter nodig hebben. Scènes mogen hier echt scènes zijn, de pacing en feel is anders dan een gemiddelde superheldenfilm en dus voelt Logan erg fris in een tijd waarin het superheldenfilms regent.

Een ander belangrijk element: Logan is simpel. Godzijdank! Superheldenfilms moeten steeds grootser, complexer en bombastischer worden (zoals X-Men: Apocalypse - het dieptepunt uit de franchise - vorig jaar nog liet zien). Logan is echter een roadtrip met ons hoofdpersonage, de oude Professor X en een klein mysterieus meisje. Daarover gesproken; uiteraard is Hugh Jackman fenomenaal in zijn rol en bereikt hij wederom hoogtepunten, maar enkel om Patrick Stewart is deze film al volledig de moeite waard. Compleet anders dan we hem eerder zagen als Charles Xavier zien we Stewart in een paar ijzersterke scènes die voor kippenvel en een brok in de keel zorgen. Enkel de chemie tussen Stewart en Jackman is al waardig om een volledige film omheen te breien.

Naast drie interessante hoofdpersonages is er ook een charismatische, eenvoudige bad guy. Boyd Holbrook speelt een fijne klootzak, die zich opvallend goed staande houdt tegenover Jackman en interessanter is dan de meeste bad guys die we de afgelopen jaren in superheldland voorbij zagen komen. En ook de actie en het spektakel is uitmuntend, duo Wolverine en X-23 zitten alles behalve stil. Logan is wellicht niet overal extreem vernieuwend, bepaalde gebruikelijke ingrediënten komen zeker voorbij, maar het voelt allemaal wel enorm fris. Maar Logan is vooral énorm goed gemaakt. Wolverine blijft één van de tofste superhelden aller tijden. En zijn zwanenzang is één van de beste superheldenfilms tot dusver.

4,5 sterren.

avatar van Donkerwoud
Een lichte tegenvaller. Het is leuk dat Hugh Jackman en Patrick Stewart eindelijk de ruimte krijgen om meer duistere kanten van de iconische figuren te onderzoeken. De R-Rating geeft mogelijkheden in de actiescènes die buitengewoon positief uitpakken. En het voelt als een fijn afscheid van de X-men franchise in haar huidige vorm. Maar ik werd maar niet écht van mijn sokken geblazen. Voor mij werkt een film in dit pulp-segment zo goed als de slechteriken die tegenover de (moreel ambigue) goeierikken worden geplaatst, en daarin stelt 'Logan' (2017) teleur: de bad guys zijn een tikkeltje flets. Zeker in een film waarin zo duidelijk in wordt gezet op realisme, zijn juist de schurken wel erg voorspelbaar en eendimensionaal. Hun gemene plannetjes kunnen door de R-rating extra gemeen zijn, maar een meer volwassen conflict met Logan/Xavier/Laura is er verder ook niet. Het is extreem bevredigend als Wolverine met zijn klauwen van adamantium door schedels gaat, maar het verhaal blijft net te simplistisch en te rechtlijnig om het superheldengenre écht een volwassen draai te geven.

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Logan begint goed. Eindelijk een Wolverine-film die het personage en de vertolking ervan eer aan doet: een échte sombere sfeer, wat rauwer, met geweld dat eindelijk geweld genoemd mag worden. Eindelijk bloeden mensen als ze Wolverine kwaad maken.
De roadtrip met Charles en Laura zit ook goed in elkaar. Maar inderdaad, vanaf het moment dat die Wolverine-kloon ten tonele verschijnt, wordt het in een wip en een zucht erg magertjes. De spanning valt meteen weg: Charles sterft wederom, zij het op een volstrekt idiote manier, en het wordt al snel duidelijk dat Logan feitelijk geen match vormt voor zijn kloon. Zeker omdat de makers hun uiterste best doen om hem het laatste half uur uitsluitend te laten strompelen. Een beetje zonde.

Te meer ook omdat de cast wel snor zit: Hugh Jackman en Patrick Stewart zijn op hun best en de perfecte tandem voor deze film. Dat meisje dat Laura speelt is een goede aanvulling. Boyd Holbrook en zeker Richard E. Grant zijn nu niet de meest geslaagde slechteriken maar bon.

James Mangold bereidt dik anderhalf uur lang het goede einde voor Logan/ Hugh Jackman voor, zeker met die R-rating en een degelijke soundtrack. Helaas verslikt hij zich in de finale. Die had kleinschaliger, persoonlijker, rauwer en meer alles-of-niets moeten zijn.

avatar van wwelover
Prachtig slotstuk van Wolverine. Moet zeggen dat ik de eerste 2 films ook al prima vond. Maar deze ontstijgt dat niveau natuurlijk behoorlijk. Het is sowieso veel harder en grauwer dan de vorige delen. De R-Rating past goed bij de film en natuurlijk het woeste karakter van Logan.

Schitterende cast natuurlijk. Jackman op zijn best, een ontroerende Stewart en een veelbelovende Dafne Keen. Visueel is de film ook erg sterk, maar ben sowieso een liefhebber van Mangold.

Verhaal is misschien niet bijster verrassend, maar ondanks de lange speelduur gaat het vlot en blijft boeien tot het eind. De actie was ook gewoon top.

Hugh Jackman voor 1 laatste keer op het grote scherm als the WOLVERINE . Dit is het verhaal van Logan de verouderde versie van Wolverine waar we eindelijke zijn ware aard zien een onstopbare slacht machine!
In deze tijdlijn vinden we Logan (Wolverine) als 1 van de laatste mutanten in leven. Hij zorgt voor zijn oude maar zieke vriend Charles Xavier (Professor X). Op een dag komt een mysterieus meisje bij Logan aan kloppen genaamd Laura. Logan wil eerst niks met haar te maken hebben. Maar nadat de Reavers Logan komen confronteren komt Logan er achter dat Laura de zelfde krachten heeft als hem. Laura behoort tot een project dat Wolverine wil klonen om een “super” leger te maken. Logan besluit hier om Laura te beschermen samen met Xavier. Het trio slaat op de vlucht voor het schimmige project, mutanten jagers en meer.
Het verhaal van Logan is gebaseerd op de strip boeken van “Old man Logan”.

De film Logan is in het kort gezegd een geweldige afsluiter van Hugh Jackmans carrière als Wolverine. Ik hoop meer te zien van Laura (X-23) die hoogst waarschijnlijks de mantel van Wolverine zal overnemen.

Wat een topfilm. Veel leuker dan ik had gedacht. Wat ik ook erg kan waarderen aan deze film is de marketing. De verschillende trailers lieten eigenlijk continu dezelfde beelden zijn met enkel andere muziek. Hierdoor ging ik deze film eigenlijk zonder echt hoge maar ook geen lage verwachten naar binnen. Uiteindelijk blijkt dit een geweldige film te zijn met hier en daar wat valkuilen. Dan heb ik het vooral over de langdradigheid.

Deze film was erg gewelddadig en bloederig. Iets dat ik zeer kan waarderen. Mede door het feit dat films tegenwoordig altijd maar een zo groot mogelijke doelgroep moeten trekken en dus vaak ook zo min mogelijk bloed en gore moeten bevatten.

De muziek viel me bij deze film eigenlijk helemaal niet op. Een minpuntje zeker toen ik later de soundtrack opzocht en erachter kwam dat de film echt behoorlijk subtiele en donkere filmmuziek bevatte.

Desalniettemin, erg vermakelijke en vooral vernieuwende FOX-Marvel film.

avatar van Justinw
Logan is een film die Marvel op dit moment nodig had naar mijn mening.

Ten eerste ben ik niet perse een fan van superhero movies, al mag ik graag kijken naar goede varianten hiervan. Ik was ik een beetje klaar met de ophemeling van The Avengers en de meeste films die daarom heen hangen. Het werden teveel standaard formule films waar ik weinig plezier meer aan kon beleven. DC wordt vaak afgeschreven tegenover Marvel, terwijl Marvel naar mijn mening ook veel steken laat vallen. De laatste jaren kwam hier wel een tegengeluid op door films als Deadpool en Guardians of the Galaxy die een frisse wind gaf tussen al deze andere Marvel films.

Logan doet dat in zekere zin ook, met name in de volwassenheid van de film. Logan is een gekwelde persoon die uitstekend wordt vertolkt door Hugh Jackman. Patrick Stewart is ook ijzersterk en zorgt voor de enige komische noot in Logan.

Toch vindt ik dat de film op een gegeven moment te langdradig werd, het had naar het einde toe best wat korter gemogen. Ook het einde vond ik wat clichématig en simpel. De R-rating van Logan is zeker een pluspunt en draagt bij aan de volwassenheid van de film. Als alle actie off-screen plaats ging vinden werkt deze film gewoon niet.

Het is het allemaal net niet, alleen doet Marvel hier naar mijn mening zeker een stap in de goede richting naar films die wat meer body en diepte kennen.

avatar van n00r
Ik heb nog nooit een X-men of Wolverine film gezien. Geen idee hoe mensen deze serie noemen. Ik snapte dus niet de hele film maar dat maakt de film niet slecht.

Ik snapte namelijk niet waarom er een van de hoofdrolspelers in de rolstoel zat maar buiten dat was er niet veel niet te snappen. Het verhaal is erg sterk en goed geacteerd.

Het enige minpunt is dat hij te lang duurt. In het midden hadden echt wel een paar stukjes weg gelaten mogen worden. Verder een goede film

7,3/10

Even heel eerlijk. Hoe is het mogelijk dat deze film hier 3,75 scoort??
Ik ben gek om x-men en alles wat ermee te maken heeft maar bij deze film ben bijna weggelopen uit de bios. Over smaak valt natuurlijk te twisten maar vergeleken met de rest van de reeks is dit een zeer negatieve film met een teleurstellend einde. Een echte tegenvaller

avatar van cantforgetyou
Op zich best een goede film. Ik ben alleen op een te laat tijdstip naar de bios gegaan, waardoor ik af en toe in slaap viel. Dus kan niet helemaal objectief beoordelen. Ik vond het begin niet echt denderend. Later werd de film beter. Toch af en toe verveeld, vandaar dat ik in slaap viel. Einde werd weer beter. Ben wel een beetje klaar met al die MARVEL films. Ik weet het nu wel. Vechten, krachten, bla, bla, bla.