Logan (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Dafne Keen

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

avatar van mama_peet
wow een hele andere genre als die andere wolverine films, in the wolverine kwam al wat meer aktie maar deze spande de kroon. heb op het puntje van mijn stoel gezeten. wat een acteer werk van dafnee keen en wat een power!
waardig afscheid van wolverine heb echt zitten snotteren

avatar van Decec
Uitstekend actie/drama/SF/thriller film...
Uitstekend verhaal...
Prima vervolg na X-Men...
Uitstekend acteerwerk...
Wel bekende acteurs...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...
Heerlijk genoten...

avatar van Thomas83
Lekker filmpje hoor. Ik hou absoluut niet van superheldenfilms over het algemeen, maar wat Logan zo leuk maakt is dat de malle pakjes en al die onzin grotendeels overboord worden gegooid. Dit is een meer serieuze en "realistische" superheldenfilm. En niet op zo'n misplaatst ernstige manier zoals in de Batman-films van Nolan, waar realistische elementen ietwat komisch contrasteren met af en toe ineens een verkleed persoon tussendoor.

Feitelijk is de film ook gewoon een roadmovie en halve western met een superheldensausje. Best geniaal om een parallel te trekken tussen de X-Men stripboeken en die ietwat vergelijkbare boekjes over revolverhelden die kinderen in de tijd van het Wilde Westen lazen. Jackman en Stewart zijn echt heel erg goed, en op het voor haar wat te veel gevraagde emotionele einde na is Keen ook gewoon goed, vooral ook in de actiescènes. Jackman en Keen maken die heel rauw, en voor de verandering bereiken de schuddende camera's hun beoogde effect en laten je vaak het ritme en de energie van de actie echt voelen. Ook de opvallend veel (maar net niet over de top) gore draagt zijn steentje bij.

Het hele verhaal stelt uiteraard geen zak voor, en de film neemt wel wat gemakkelijke vluchtwegen (die komisch volledige geheime opnames van Gabriela, Xavier en Laura die precies op het juiste moment hun verstand/stem terugkrijgen), maar het tempo is ondanks net wat te veel actie erg fijn en de vooral stoffige Amerikaanse setting is al helemaal aangenaam.

Over het algemeen is het einde ook prima. De dood van Logan kon je wel zien aankomen, maar die van Xavier had ik dan weer niet verwacht, althans niet op dat moment in de film. Een emotioneel moment zoals de dood van Logan dat helaas niet was. Ik moest een beetje lachen toen Laura op die boom in liep te hakken terwijl Logan brulde van de pijn, maar spijtiger nog is dat Keen haar enige zwakke momenten toont in deze scène. En het is me toch wat misplaatst sentimenteel gemaakt met Laura die ineens "daddy" zegt en dat eerbetoon met de X. 3.5*.

avatar van Kondoro0614
Aangezien ik vandaag ziek thuis ben gebleven, vannacht niet geslapen, misselijk en zware buiksteken vond ik het wel eens tijd nu dan toch eindelijk mijn X-men / Wolverine en noem zo maar op eens volledig af te sluiten, en hoe kan ik dit nou beter doen dan gelijk de gloednieuwe film ‘Logan’ aan te slingeren aangezien deze gelukkig op ‘Film 1’ beschikbaar was gezet had ik hier ook weinig moeite mee om hem dan even aan te klikken, ook al ben onder de film door wel even in slaap gevallen (ik had hem gelukkig wel net op pauze kunnen zetten), is de film me mee gevallen en heb ik me nergens echt verveeld.

Er gaan al enige tijd geruchten over het feit dat Hugh Jackman stopt als de Wolverine. En misschien is ‘Logan’ een film waarmee we dit hoofdstuk fantastisch mee kunnen eindigen. Rauw, hard en bordenvol goeie actie, daar kon deze film erg mooi op bouwen en het kende geen limiet. ‘Logan’ laat zien dat ook Hollywood het nog in zich heeft geweldige karakters te laten overlijden, echter werd ik soms wel op een verkeerd been gezet.

The New Mutants’ staat als eerste op de planning, een horrorfilm waar notabene de Wolverine al niet in voor komt en maar goed ook. ‘Deadpool 2’ volgt waarvan ik vrijwel zeker er van ben dat de Wolverine hier geen rol in krijgt, en dan komen we aan bij ‘Dark Phoenix’ een X-men film wat volgt, ook zonder Jackman. Dan is toch het einde hierbij bestempeld.

Ik had wel wat negatieve punten in deze film, zo vond ik het erg naar om Charles Xavier weer te zien in deze film, aangezien deze een paar X-men films terug toch al was overleden, en deze film zich volgens mij weer verder afspeelt dan al die gebeurtenissen. Of ik moet in de tussentijd wat gemist hebben dat hij weer herrezen is maar ik vond dat één minpunt. Ook is het zo dat ik de ziekte van Logan niet heb mee kregen, althans waar hij aan leed zodoende dat zijn krachten langzamerhand vervaagde was mij een raadsel en dat was zo de hele film wel door. Echter zijn dit niet de grootste rampen van de wereld, en de film draait gewoon heerlijk door alleen waren het wel twee dingen waar ik tegen aan stootte.

Charles Xavier: “Logan, what did you do?”
Logan: “The world is not the same as it was, Charles. Mutants... they're gone now.”

De film oogt vaak heel erg dramatisch. Een punt waarop Logan spijt heeft van zijn gedaantes is er niet maar, je voelt een zekere pijn als het gaat om zijn slechtere levensloop. Echter ziet Charles Xavier er ook niet goed uit en word er vrijwel geneigd naar nieuwe personages voor de X-men reeks. Echter laat de film ‘Logan’ twee keiharde feiten achter, de mutanten zijn bijna uitgestorven, en worden om het verhaal een beetje te redden nu farmaceutisch gefabriceerd. En de film laat bijna vanaf het begin af wel merken dat de personages dood gaan als een Charles Xavier en Logan, en dat ze vrijwel snel worden vervangen voor nieuw jonger bloed. Toch voelt het aan als een soort voorproefje voor de nieuwe films die in dit jaar uit worden gebracht, en dat zijn dan wel drie type films van de X-men serie uit. Marvel laat hierbij dan toch wel weer weten de serie niet verloren te laten gaan maar, misschien is het tijd voor verfrissing? Die films heb ik hierboven al benoemd.

Logan staat als een huis en weet vanaf minuut één welke kant hij op wil. Het tonen van nieuwe karakters waar vooral Dafne Keen in de hoofdrol stond als Laura. Blijkbaar is dit het dochtertje van onze wolf en het betekende wel iets goed, want door dit te maken is Marvel wel zeker dat ze een soort gelijk personage als de Wolverine achter de hand hebben mocht het helemaal fout gaan, de Wolverine was uiteraard voor mij en misschien voor veel anderen het gezicht van de X-men reeks en misschien wel één van de beste personages uit de kast van Marvel. Door deze kant op te gaan hoeft James Mangold zich niet in de nesten te werken, en kan hij de film best neutraal houden. Hoewel er toch wel een paar leuke toevoegingen in de film zaten vond ik dat James Mangold er soms best makkelijk mee weg kwam.

“You know, Logan... this is what life looks like. A home, people who love each other. Safe place. You should take a moment and feel it.”

De film kent een mooie setting en feel leuke sfeerbeelden van vooral mooi natuur. En als de sfeerbeelden er niet waren begaven de acteurs zich wel tussen de rotsen of midden in het bos. James Mangold maakt er nog een behoorlijk puik werkje van waarvan ik toch vaak gewoon van heb kunnen genieten, en ook al mocht dit misschien de laatste film van Logan zijn, hij lag wel in de goeie handen.

De acteerkunsten waren prima. Hugh Jackman speelt een perfecte rol van Logan waar hij toch langzamerhand mee getrouwd lijkt te zijn, want er is geen Logan zonder Hugh, het gezicht. En hij zet hier een prima rol neer, en dit keer niet als de onverslaanbare Logan. Patrick Stewart speelt ook een prima rol als Charles Xavier en ook waarschijnlijk voor dit karakter het laatste werkje, de krachtigste hersens van de wereld laten ook aan zijn wensen over. Voor de rest kent de film nog wat leuke kind karakters en was Boyd Holbrook ook in een heerlijke vorm als Pierce, perfecte rol al zeg ik het zelf.

De film begint hard, met een mooie actie scene tussen Logan en wat straatschoffies laat snel zien dat Logan het in zich heeft, er is alleen iets wat hem zwak houd en maakt. Zo willen zijn wonden niet meer goed helen zoals ze deden en is hij sneller uitgeput dan hiervoor. Snel na deze scéne maken we kennis met Charles Xavier en Caliban, samen met deze twee mannen en Logan zijn ze de enige mutanten waarvan we nog iets vernemen. Op een dag komt Logan aan bij een vrouw wat een meisje bij haar draagt, Logan word gevraagd dit meisje naar een bepaalde plek te brengen voor een som geld van $50.000,-. Het meisje komt even later aan bij Charles Xavier en die laat haar met open armen binnen.

Al gauw is het duidelijk dat het meisje niet voor de gezelligheid komt, het meisje daar is iets mis mee. Opeens komt Pierce weer aanzetten om het meisje op te halen waarna Logan en Laura besluiten Pierce en zijn leger aan te vallen en dan word al gauw duidelijk wat er met haar aan de hand is, wanneer er ook vier messen (twee aan ieder kant) uit haar handen komen zetten en zelfs nog eentje uit haar voet. Samen met zijn tweeën en ook het meisje slachten iedereen af waarna ze vluchten.

Ze komen later aan bij een casino alleen, omdat Caliban ontvoerd is door Pierce en zijn leger weten ze telkens waar Logan met Laura en Charles is, en ook al wil Caliban het niet hij word gedwongen om hun locatie af te geven. Wanneer Logan terug naar de Casino / hotel rijd met hun nieuwe auto komt hij er achter dat Charles weer in een fase zit waarmee hij iedereen weet te verlammen. Hij word bijna mee genomen door de mannen van Pierce en laat dit niet toe, maar volgens mij door angst raakt hij in zo’n aanval. Erg gaaf vervolgens hoe het gemaakt is dat Logan de mannen uitschakelt en je de klauwen van Logan dwars door hun gezichten ziet gaan. Dat geeft alweer een plus punt.

Het is snel duidelijk met welk doel Laura zo haastig weg moest. Ze is een ontsnapt project uit een laboratorium waar ze de mutanten kweken, zoals ik al eerder zei. Echter wou men zo’n sterk beest maken dat het fout ging en dat iedereen moest vluchten, maar tijdens het vluchten lieten ze de mutanten los. Er staat dus een soort bounty op het hoofd van Laura en Logan word eigenlijk gevraagd haar te beschermen.

De conditie van Logan gaat echter wel steeds meer achteruit, en hij kan het bijna niet meer aan. Door hulp te bieden aan een boer met zijn familie worden ze uitgenodigd om avond te eten, waarop ze een bezoekje krijgen van X-24. Een gefabriceerde mutanten vorm wat sprekend lijkt op Logan en hij kan ook dezelfde aanvallen voorbereiden. X-24 moord het hele huis uit en ook Charles Xavier moet er aan geloven en word vermoord door dit wezen. Logan pikt dit niet en samen met Laura valt hij X-24 aan waarna hij dood geschoten word door de boer.

Wederom veel slachtoffers gemaakt omtrent Wolverine, en dan sluit het verhaal mooi aan op het eind. Als Laura en Logan dan maar met hun tweetjes verder trekken Amerika in en uitkomen bij de bestemming waar ook de andere gevluchte muntanten kinderen onder zitten. Ze besluiten om met z’n allen richting de Mexicaanse grens te vluchtten waar dan vervolgens Pierce met zijn leger hun niks meer kon maken. Echter komt tijdens deze vlucht poging Pierce hun weer op de hielen en dan is het snel bekend dat ze het nog lastig gaan krijgen. Logan rent met de jongeren mee om hen te beschermen en injecteert zichzelf ook met een middel waardoor zijn krachten weer tijdelijk full-pull gaan. Na héél wat stevige gevechten moeten ze het weer tegen een X-24 opnemen waarna Logan komt te overlijden en we de jongeren nu eigenlijk door zien vluchten.

“Nature made me a freak. Man made me a weapon. And God made it last too long.”

De film zit dus bordenvol goeie actie, en dat is ook te merken. Ook is dit één van de eerste films waarvan ik mijn superHELD eens zie verliezen, en dat doet soms ook best wel goed want altijd winnen doe je niet, dat is ook in het echt zo. Ik heb me dan toch prima weten te vermaken met ‘Logan’, 137 minuten zou lichtelijk aan de lange kant zijn alleen overtreft het leuke verhaal, de mooie scénes en het toch best dramatische gehalte in de film de speelduur, en aangezien we niet op één vaste plek blijven hangen maar op een soort rondtocht zijn heb je constant wat anders te zien, en dat houd je ook bezig. En dan ben ik achteraf nog best positief over ‘Logan’ en is het een film die we niet uit serie mogen vergeten.

avatar van Zwolle84
Halfje erbij na het zien van de zwartwitversie. Het blijft een van de mindere moderne Marvels, maar deze uitvoering geeft het wel net dat fijne rauwe randje dat ze met de kleurenversie tevergeefs probeerden te creëren. Nu dus alsnog, met een ruimere voldoende als gevolg. En Cash onder de aftiteling blijft sowieso schitterend.

avatar van wilofski
Beste superhelden film die ik in een tijd heb gezien.

Waar veel superhelden films tegenwoordig nogal een generisch verhaaltje lijken te worden, of de humoristische kant op gaan (waar trouwens niks mis mee is) is dit een veel rauwer verhaal waar de ruwe kantjes er niet af worden geveild voor gemakkelijk kijkplezier.

De wolverine films heb ik altijd graag gezien, zeker omdat Logan geen stijve "held" is maar een mens met eigen beweegredenen en heel wat bagage. En laat net dat zijn wat deze film zo goed maakt voor mij.
Het verhaal zelf stelt niet super veel voor en is meer een reden om alles in gang te krijgen maar dat stoort hier niet.
Hier wordt alles gedragen door een selecte cast met volwaardige karakters en een paar knappe scenes die "road movie gewijs" aan elkaar worden geknoopt. Fijn voordeel hiervan zijn de vele prachtige beelden van steeds wisselende settings.
Hierdoor stoorde ik mij ook niet zo erg aan de enkele korte bochten die het script soms nam want een diepere uitleg hoef je sowieso nergens achter te zoeken. Op misschien de snelheid van het privé leger en het gebrek van helicopters na dan. Hoe kunnen die nu allemaal robot armen hebben, proef mutanten tjokvol adamant maar geen budget voor enkele snelle helicopters of andere luchtsteun? Kom zeg... Nu ik er aan denk: hoe moet een 11-jarig meisje met adamant op haar botten nog verder groeien?

Ik heb er alvast van genoten!

avatar van Metalfist
I always know who you are. It's just sometimes I don't recognize you

Volgens mij was het ten tijde van Logan dat ik een beetje moe begon te worden van die talloze superhelden films die tegenwoordig het grote scherm sieren. Ik ben een grote liefhebber van comics en ik zal de X-Men altijd een warm hart toedragen, maar heel het Cinematic Universe, waar X-Men dan zelfs nog niet onder vallen, is er naar mijn gevoel te snel achter elkaar gekomen. Ik probeer ze wel bij te houden, maar het zal telkens met een beetje vertraging zijn. Vandaar ook nu pas een review voor Logan, met ruime voorsprong de hoogst gewaardeerde film in de Wolverine saga.

Dat is op zich nu ook wel niet zo enorm moeilijk, want X-Men Origins en The Wolverine zijn nu niet meteen de beste voorbeelden van goede films. Een ietwat vreemde eend in de bijt omdat regisseur James Mangold (die dus ook de vorige Wolverine film voor zijn rekening nam) besluit om hier een compleet losse film van te maken. Geen opzichtige verwijzingen naar de andere films in de reeks, geen verplichte cameo's, geen after credits stuk om de volgende film in de reeks te promoten, ... Neen, gewoon een film die zich afspeelt in de toekomst (handig, kun je meteen die fucked up tijdlijn voor een groot stuk negeren) en waarbij je je concentreert op 3 personages. Interessante personages trouwens, want de dynamiek tussen Xavier en Logan heeft altijd voor een leuk plot gezorgd en de toevoeging van X-23 was ook een slimme zet. Alleen bijzonder jammer dan dat Mangold blijkbaar zoveel tijd nodig heeft om zijn al bij al simpel plot uit de doeken te doen. Met een speelduur van bijna 2 uur en half duurt dit dan ook veel te lang en verliest de film naar het einde wat zijn drive waardoor de climax niet meer het gewenste effect had.

Film is ook een stuk explicieter dan zijn voorgangers, maar of dat dat effectief een goede keuze is geweest? Oké, het is fijn om Wolverine eens wat meer contact te zien maken met zijn klauwen maar dat continue gevloek? Ik vond het verre van passend bij deze personages. Qua cast natuurlijk weinig op aan te merken. Hugh Jackman en Patrick Stewart doen wat gewichtiger dan in hun vorige performances, maar het personage zit ondertussen zo goed in hun vingers dat ze er perfect mee weg geraken. Dafne Keen is een goede X-23/Laura maar ik ben wel serieus teleurgesteld in hetgeen Stephen Merchant van Caliban maakt. Nu heb ik X-Men: Apocalypse verre van hoog zitten, maar waarom opnieuw een andere acteur? Zeker wanneer je dan nog eens zo'n opvallend iemand als Merchant hebt die in elke rol zijn typische trekjes laat doorschemeren. Verder lijdt Logan ook wat onder aan het gemis van een degelijke slechterik. Boyd Holbrook probeert nog wel een iconische Pierce neer te zetten, maar geraakt niet bijzonder ver.

Mjah, beetje lastig te beoordelen. Ik blijf een zwak hebben voor X-Men en dan kun je met Stewart en Jackman in de hoofdrol weinig verkeerd doen. Het avondeten bij de Munson familie is misschien wel één van de leukste scènes in het X-Men universum (en naar het schijnt ook geïmproviseerd door de acteurs) maar ik had toch een iets waardigere afsluiter willen zien. Vooral de speelduur is hier het grote hekelpunt en dat kun je met de R-Rating niet opvangen.

Nipte 3.5*

avatar van Flipman
Zwolle84 schreef:
Halfje erbij na het zien van de zwartwitversie.
Is die nou ook op de Nederlandse Blu-ray aanwezig? Op Bol.com staan wel zwart-wit foto's, namelijk.

Edit: ik heb al antwoord van de Bol.com klantenservice. Logan Noir is niet bij de Nederlandse versie inbegrepen.

avatar van Shadowed
Best leuk.

Maar dan is het ook vooral omdat Logan de meeste superhelden cliches aan zijn laars lapt en gewoon in een lekker tempo door hakt. Deze veel rauwere en sfeervolle superhelden film is dan ook best geslaagd. Misschien zelfs een van de betere X-Men films.

Het kind was bij vlagen toch wel een beetje irritant, maar in het algemeen best lollig. Dat ze bij elke beweging moest gaan schreeuwen was wat overbodig, Jackman heeft een goede uitstraling en Stewart is zoals gewoonlijk een leuke Charles Xavier.

Weinig minpunten, van bijzonder camerawerk of decor is deze film niet gemaakt. Actie is leuk gedaan, niet over the top en lekker vlot. Film verveelt bijna niet. Ik maak er gewoon een mooie 3,5* van.