Logan (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Dafne Keen

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

Wat een prachtfilm.
Echt een waardig einde voor hugh Jackman als wolverine.
Echt kippenvel bij deze.

avatar van dvdfreak123
Toch wel prima genoten van logan. Maar had er toch nog meer van verwacht door de vele positieve reacties. Beter dan de 2de wolverine film wel vind ik persoonlijk. Wel heerlijk brute actie soms. Maar film duurt misschien net iets te lang vond ik. Wel waardig einde zoals hierboven beschreven. Verhaal was wel goed, maar is toch wel weer een beetje uitmelkerij. waarschijnlijk weer nieuwe films maken nu met een nieuwe generatie x men. Voor mij mag het misschien wel eens stoppen. Zijn nog steeds vermakelijk maar de eerste films van xmen en de eerste wolverine zijn nog steeds te beste. Zeker en vast toch wel genoten, maar zijn ook wel minpunten. 7/10

avatar van horizons
Je kunt je nu toch echt afvragen wat Mangold & Jackman waren aan het doen bij de vorige Wolverine. Daar hadden ze in basis ook een enorm sterk verhaal maar dat mislukte faliekant. Gelukkig weten ze met Logan de perfecte revanche neer te zetten.

En het blijft toch wel vermakelijk om te zien dat 20th Century Fox nog steeds de betere superhelden films maakt ten opzichte van Marvel & Warner/DC zelf. De eerste twee X-Men, First Class en Days of Future Past toonden dat al en Logan veegt nu de vloer aan met ze. Marvel en Warner zijn niet eens slecht, ze vermaken dat zeker maar Logan nu is toch wel een paar niveaus hoger.

Daar waar de de meeste superheldenfilms groot, groter, groots gaan en de wereld weer eens gered moet worden blijft Logan in zijn vertelling klein. Het verhaal verzet geen bergen maar bied de juiste balans om de karakters hun werk te laten doen. Het bied eindelijk eens de kans om Logan echt te leren kennen. Maar ook Charles en Laura tonen een fijne karakter ontwikkeling.

Jackman levert weer eens een keer een sterke acteerprestatie misschien wel van hetzelfde niveau zoals hij the Fountain wist te dragen. In de eerdere films was het de "Cool"-heids factor die hij naar Wolverine vertaalde nu zijn kwetsbaarheid en onzekerheid. Zijn keuze om nog een keer in de huid van Wolverine te kruipen bleek de juiste en nu is hij inderdaad gewoon klaar met dit personage. Stoppen op het hoogtepunt.
Gesteund door Stewart die ook deze keer weer heel fijn gestalte geeft aan de Charles Xavier. Als een vader en opa figuur probeert hij zijn laatste lessen over te brengen. Als Stewart ermee wil stoppen dan mag dat ook na deze film. (Met McAvoy loopt er natuurlijk nog een ontzettende sterke acteur rond die in de rol van Charles Xavier kruipt).
En wat een knap debuut van Dafne Keen als Laura. Sterk. Ze appelleert aan het hart van Logan en weet dat te tonen. Het werkt en je hebt met haar te doen. Je hebt met alle drie de acteurs van doen.

Alleen al het werk van bovenstaande drie acteurs tilt de film naar een hogere plan. Krijg daar bij ook nog eens ondersteuning van de goede bijrollen van Merchant en Holbrook en het zit helemaal goed.

En daar waar de acteerprestaties dus fijn en sfeervol zijn is de actie hard en bruut. De klauwen van Logan lieten nog nooit zoveel bloed vloeien. De openingsscène zet op dat gebied direct de toon en gedurende de film weten ze nog steeds op momenten een trap extra te geven zodat je op actie gebied toch wel verrast wordt over hoe ze het in beeld brengen en wat een stel klauwen weet aan te richten. Alleen hard en bruut is niet voldoende natuurlijk maar het is daarbij ook nog eens erg strak en goed in beeld gebracht.

Niet onvermeld mag de mooie soundtrack van Beltrami zijn; spanningsondersteunend wanneer nodig en gevoelig wanneer daarom gevraagd wordt. Geluid is sowieso goed in deze film. Sterke productie dus ook op dit gebied.

En dan weten ze de film ook nog eens op de juiste manier af te sluiten.

tl;dr?
Geweldige film. Vijf Sterren.

Ik heb nog nooit een film van x-men gezien. Kan ik gewoon zo in deze film stappen?

avatar van mjk87
polopolo150 schreef:

Ja, dat kan prima. Zolang je maar een vaag idee hebt wat dat hele X-men nu inhoudt en wie Charles Xavier is (En Logan natuurlijk).

avatar van Fonzzz002
Om iets controversieels te zeggen: eindelijk, sinds Iron Man 1 heeft Marvel weer een film gemaakt waarin mij daadwerkelijk het verhaal kon bekoren. Logan is niet de vrolijke Deapool, Guardians of the Galaxy, Avengers of Doctor Strange waarin we een stel sarcastische helden het in een cliché verhaal het zien opnemen tegen vijanden zonder diepgang. Ik zou eerder vergelijken met The Dark Knight qua emotionele toon: Logan is een sombere, dramatische film over een oude ex-held die het allemaal niet meer ziet zitten. Wolverine is lichamelijk en mentaal brak geworden en hij kan niet eens meer de motivatie vinden het meisje waar hij in aanraking mee komt te helpen. Niet alleen Wolverine, maar ook een zieke Xavier is niet meer wie hij geweest is. Dit creëerde hele andere type hoofdpersonages dan ik gewend ben van superheldenfilms, waardoor ik nieuwsgierig raakte naar hoe zij zouden reageren op de dingen die mogelijk op hun pad gingen komen. Ik raakte ten oprechte benieuwd naar de plek waar het meisje heen wou gaan: wat is daar? Wat gaat er gebeuren als ze er komen? Etc. Deze spanning heb ik in een hele tijd niet meer gevoeld bij Marvel films. Het verhaal is niet bijzonder origineel: er zitten nog steeds cliché vijanden en voorspelbare wendingen in, maar ik vond dat het genoeg verfrissing gaf in zijn personages en de hoofdlijn van het verhaal dat de clichés de film niet verpeste.

Logan is voor 16 jaar en ouder, en het geniet ten volle van deze leeftijdsgrens. Het geweld van X-Men voelde nog nooit zo bloederig en bruut. Hoofden vliegen eraf, bloed vliegt in het rond en Wolverine houd zich niet in regelmatig grof taalgebruik eruit te gooien. Maar deze volwassen toon paste goed binnen te context van de film. Wanneer je ziet in wat voor situaties Wolverine beland snap je waar deze grote frustraties vandaan komen.
Wat minpunten betreft duurde de film wat lang voor mijn smaak. Er waren meerdere momenten waarin het tempo te langzaam voelde en het even duurde voordat de film zich herpakte. Voornamelijk toen er geen mysteries meer waren merkte ik dat mijn nieuwsgierigheid naar wat er verder ging gebeuren aanzienlijk minder was.

Al met al een hele aardige film. Verhaal heeft voldoende verfrissing om spannend te zijn, actie is bruut en er waren hier en daar wat lachmomenten. Tempo is wat langzaam en op een bepaald punt hield de spanning voor mij op, maar ik vond het een bevredigende afsluiter voor de Wolverine films.

avatar van mjk87
Het fijne en frisse en originele aan deze film is dat we een apocalyptisch wereldbeeld krijgen in een wereld die dat niet is. Het is enkel voor sommigen door druk van buiten of vanwege eigens keuzes niet de fijnste plek om te wonen. Xavier wordt achtervolgd, Logan leeft eigenlijk in een zelfgekozen isolement. Dit is heel anders dus dan het beeld van Days of Future Past. Voor de rest is het gewoon een prima plek om te leven. Qua sfeer zit dan ook wel goed. Het heeft iets definitiefs, iets dat ten einde loopt, zonder dat het het einde is. Ja, voor mij als kijker dan allicht. Net als een Harry Potter een tijdje terug dat toen stopte, is dit iets dat al jaren loopt. Ik zal 14 zijn geweest toen ik de eerste X-Men zag en hiermee komt die lijn ten einde.

Eigenlijk is dit heel erg X-Men, dat zich altijd wat verborgen afspeelt van de rest van de wereld, maar nu met wat meer bloed en fucks erdoorheen. Jackman en vooral een geweldige Stewart zitten ook helemaal in hun rol en weten perfect dat gevoel weer te geven van het leven dat ze hebben. Die sfeer mag soms ook best in de andere X-Men-films zitten.

Jammer alleen dat het bij die sfeer blijft. De plot zelf is heel erg matig en ook een beetje een herhalingsoefening. Natuurlijk, de film is een soort road movie, maar er had best iets meer inhoud in gemogen. En hoewel de actie wat harder is, vind ik het niet briljant gefilmd. Soms ook wat onoverzichtelijk waardoor het nooit echt geweldig wordt. Iets dat ik wel verwacht bij een actiefilm, zelfs al draait die meer om het drama. Wel vermaakt de film. Hij duurt een goede 130 minuten, maar die glijden opmerkelijk gladjes voorbij. 3,5*.

Veel donkerder dan de voorgaande films, ik vond het een beetje TE depri, zeker niet de hoge waardering voor mij, zoals eerder gegeven is.

Gelikte actiescenes en geen verkeerde acteerprestaties, maar daarmee houden de positieve punten ook wel op wat mij betreft. Aardig niemandsdalletje deze film. Verhaaltechnisch stelt het allemaal vrij weinig voor en het krabbelt maar een beetje voort. De liefhebber zal deze film ongetwijfeld kunnen waarderen, maar voor mensen zonder specifieke voorliefde voor dit genre (waaronder ikzelf) stelt Logan maar vrij weinig voor.

Gevalletje leuk om een keer gezien te hebben, maar volgende dag alweer vergeten.

avatar van JacoBaco
Logan is een film welke mij aan van alles deed denken. Bijvoorbeeld aan de film Children of Men. Maar nog het meeste aan de videogame The Last of Us. En Logan lijkt ook nog eens als twee druppels water op de hoofdpersoon (Joel) uit deze game. Maar goed, Logan dus.. Het laatste deel en wat mij betreft hebben ze het zeer goed afgesloten op deze manier. Afscheid kan treurig zijn en dat is ook wat deze film is. Een sombere film, maar wel in een aangename uitvoering. De film is o.a. R-rated en dat maakt de film absoluut intenser en beter. En Logan/ Wolverine vind ik nou eenmaal een R-rated personage.

Helaas is de film nou ook weer geen meesterwerk geworden, want er had best wel een beetje in geknipt mogen worden en dan hadden 110 a 120 min voldoende geweest. Logan was sowieso al een goed ontwikkeld karakter en het verhaal in deze film is verre van verrassend en we leren in principe niet heel veel nieuws over Logan. Hetgeen wat we al weten, wordt verder uitgewerkt. Plus hier en daar wat slordigheidjes in de plot. En sommige zaken hadden ze best iets anders mogen aanpakken.

Maar ik kan niet anders dan een dikke 8 geven. De sfeerverhogende main theme (piano tune), iedereen zit uitstekend in zijn rol en ook Laura is een waardevolle toevoeging! De actiescènes in combinatie met R-rated zijn om te smullen. En dan is de depressieve toon ook precies goed. Er zit ook wat humor in. Niet veel, maar precies genoeg. De film is in mijn beleving goed in evenwicht wat betreft actie en drama. Het drama overheerst wel, maar dat is nou eenmaal de algehele toon van de film. (zonder er in door te slaan overigens)

Dus dat was het dan, de laatste keer Wolverine! Of toch niet? Ryan Reynolds is namelijk bezig om The Wolverine nog 1 laatste keer te laten opdraven in een gastrol voor Deadpool 2! Aan de ene kant zeg ik, jaaaaa, maar aan de andere kant klaar is klaar! Ik ben benieuwd! Hugh Jackman heeft al een paar keer stellig nee gezegd, maar de aanhouder wint misschien en wie is de aanhouder? Reynolds of Jackman? De laatst genoemde schijnt een extreem sympathiek persoon te zijn, dus er is een heel klein kansje! Ik vermoed dat het toch gaat gebeuren.. Een paar minuten Wolverine in Deadpool 2.

Acteergeweld in een superhelden film.
Zelfs een traantje weg moeten pinken.
Werd er toch wel een beetje nostalgisch van.
De eerste X-men is al weer 17 jaar geleden en als fan heb ik Professor Xavier en Logan in mijn hart gesloten.
Het doet daarom wel een beetje pijn om ze in deze film zo te zien.
Maar omdat zij de karakters zo goed neerzetten is het tegelijkertijd ook een genot om naar te kijken.
Het samenspel tussen Patrick Stewart en Hugh Jackman is echt goed.
De chemie, de vriendschap is echt voelbaar. Twee kibbelende vrienden door dik en dun.
Het zijn geen afstandelijke helden maar meer mensen die toevallig in het bezit zijn van een superkracht.
The Wolverine is de ultieme anti-held en daarom mag ik hem zo graag.
Net als de Hulk. Mijn andere favoriet.
De film is niet zoetsappig maar behoorlijk gewelddadig en laat niks aan de verbeelding over.
Erg goed gedaan want alles lijkt net echt.
Geen irritante CGI beelden maar perfecte trucage.
Ik kan er net geen meesterwerk van maken maar een dike 4,5 is verdiend wat mij betreft.

Gaaf. Als kind al dol op de magische animatieserie maar niet álle films van laatste jaren gevolgd. Nu deze...en ook ik moest zeker wel een traantje wegpinken. Men weet waarom. En het meisje 3 stoelen naast me ook, dat was cute. Zat bij brute actie geschokt met handjes voor de mond en aan t eind heerlijk te snikken. Schattig.
Qua plotverloop vond ik de film wel flink clichématig. Maar Hugh Jackman is weer supercool en lekker grumpy, Charles X mooi uitgewerkt hoe die verouderd is en wie Hitgirl bruut vond kan smullen van Laura. Actie ook top, karige fx ook. Zat naar 4* te neigen tot aan het eind de mutant kids gingen wegrennen ipv hun gaven in te zetten... Flauw plotsaver (wel efficient op zich) die m voor mij subiet weer naar 3.5* knalde.
Qua nostalgie, degelijkheid en acteerwerk top, qua script niet meer dan gemiddeld. Al wint die door de lange X achtergrond aan lading.

avatar van wess16
Is deze ook te begrijpen als je voorgaande delen niet hebt gezien?

Ja vind ik wel.

avatar van horizons
Mee eens.

wess16 schreef:
Is deze ook te begrijpen als je voorgaande delen niet hebt gezien?

Dus ja.

avatar van zoutzak
Grappig dat tegenwoordig een film voorspelbaar maar toch relatief origineel kan zijn...

avatar van Fortune
JacoBaco schreef:
Ja vind ik wel.

Lijkt me wel dat je dan een soort emotionele impact mist als je personages niet kent.

avatar van JacoBaco
Dat wel Fortune, maar wess16 vroeg of de film ook te begrijpen is wanneer je de voorafgaande films niet gezien hebt. In principe wel.

De film neemt wel echt de tijd om er alsnog emotioneel bij betrokken te worden vind ik. Optimaal zal het niet worden nee wanneer je personages zoals Logan en Charles niet kent. Maar bijvoorbeeld Caliban zag ik voor het eerst en ik had het zeker wel met hem te doen.

avatar van Walter S.
Ik heb volgens mij alleen de eerste X-Men film gezien en die van vorig jaar. Superheldenfilms zijn vaak vooral visueel de moeite waard, verhaal stelt meestal niet zo veel voor. Dit was een film die wat mij betreft het superheldengenre ontstijgt, niet vanwege het verhaal maar vanwege de sfeer. Zeer coole film die weliswaar lang duurde maar (mij) nooit verveelde.

Eindelijk een serieus bloederige Marvel (na Blade niet meer gezien, en Deadpool neem ik niet serieus)... heerlijk brute lompe moord en doodslag waar de klauwen voor gemaakt zijn......en daar is het dan ook mee gezegd..
Het is een langdradige film waarbij het vooral lijkt dat er serieus een poging gedaan wordt een oscar nominatie te pakken.. Sorry Ik ga niet naar een Marvelfilm voor een trage tranentrekker en dat is Logan te vaak.
Ook erg veel onlogische gebeurtenissen. Vooral aan het eind. Laura spreekt wonderbaarlijk goed Engels in slechts 1 week tijd. Haar accent verdwijnt met de zin;-)
De kinderen aan het eind zijn eerst weerloos en ineens gebruiken ze enorme krachten? Waarom niet eerder??
De bad guy komt in eerste instantie goed over maar heeft een onduidelijke inpact in het ' bad' zijn en is eigenlijk helemaal niet gevaarlijk... Dus totaal overbodige rol volgens mij.
Jackman acteert het super.. Laura is ook goed gecast en Steward kan wel degelijk goed acteren, maar ook hij lijkt soms volledig overbodig in dit verhaal....
Het voelt allemaal als een drama en niet als een x-men spin off van Marvel.. Waarvoor je in eerste instantie toch naar dit soort films gaat.
De "seasure" scene is trouwens wel briljant en intens. net als het eerste gevecht met zijn eigen kloon

DiskjockeyEast
Laura is een mutant hè en een super wapen, dus ik vermoed dat ze erg slim is. En waarom praatte ze niet eerder? Geen idee. Misschien was ze een beetje getraumatiseerd door alles. En het is nou ook weer niet zo dat ze complete monologen van 10 minuten aan het houden is. En ik denk dat Charles Xavier haar ook geholpen heeft met zijn speciale krachten. En tevens heeft ze misschien ook wat telepathie van haar moeder (Jean Grey) meegekregen. Ik vind het in elk geval niet echt raar en/of een probleem.

En waarom gebruiken de kinderen hun krachten niet eerder? Wellicht omdat ze geen moordenaars willen zijn. Ook al zijn het de bad guys, vluchten was de eerste optie. Uiteindelijk gebruiken ze toch hun krachten, want het vluchten wilde niet echt lukken.

En die bad guy Pierce. half mens, half cyborg vind ik er wel mee door kunnen en verre van
overbodig. Een ander groot gevaar kwam van X-24. Een Wolverine kloon. En hij was zeer gevaarlijk als je het mij vraagt. Dus met de bad guys zit het wel goed vind ik. En Pierce had trouwens een leidinggevende functie.

avatar van Dick Starbuck
Met een hoge verwachting, mede door goede kritieken Logan gecheckt. Helaas, ik heb me verveeld. Brute actie soms (te weinig ..c'mon its the Wolverine), puik acteer werk maar de film was zo traag en te lang. Laaste film met Jackman als wolverine miste iets in mijn optiek. Het had veel epischer kunnen/moeten zijn.

avatar van John Milton
Wat mij betreft een nieuwe benchmark in marvel/superhelden films. Gekraaid van plezier heb ik, en was tevens ontroerd. De R-rating doet twee dingen: wanneer de actie losgaat, gaat hij ook bruutlomp los. En anderzijds is er meer ruimte om het tempo in de overige scènes omlaag te brengen. Omlaag zeg je?! Ja, omlaag. En dat blijkt een goede zaak. Met het tonen van meer geweld had die r-rating ook minder te maken.

Regisseur James Mangold:"For me, what was most interesting in getting the studio to O.K. an R rating was something entirely different. They suddenly let go of the expectation that this film is going to play for children. And when they let go of that, you are free in a myriad of ways. The scenes can be longer. Ideas being explored in dialogue or otherwise can be more sophisticated. Storytelling pace can be more poetic and less built like attention-span-deficit theater." Dat je het even weet.

Dit zal niet iedereen evenveel bevallen, maar voor mij was de combinatie van het menselijke drama, de karakteruitdieping en de actie een gouden greep. Geen overdaad aan CGI, geen end-of-the-world scenario, geen leger aan mutanten, maar een handvol mensen op hun laatste benen, die om verschillende redenen toch doorgaan. Krachtig in zijn eenvoud, en des te geloofwaardiger (voor zover die term van toepassing is in het Marvel Cinematic Universe). Hugh Jackman, Patrick Stewart en 'het jonkie' krijgen hierdoor alle ruimte om te schijnen. Weinig luchtigheid hier, maar wat een menselijkheid en rauwe emotie.

Ik vond de actiescènes heel fijn gechoreografeerd, vernieuwend en heerlijk hard: zo hoort het in een Wolverine film. Je beseft nu pas wat we met de PG-13 Wolverine hebben moeten missen. Uiteraard zijn er bloed en lichaamsdelen na zo'n uithaal! Nieuwkomer Dafne Keen is niet alleen geweldig gecast, maar brengt de actiescènes echt naar een ander niveau. De dynamiek is fenomenaal. Wat kan die compleet berserk gaan. Smullen, die woede. Behoorlijk indrukwekkend, om de bad guys op zo'n atletisch agressieve wijze om zeep te zien worden geholpen.

De toon van deze film is dus anders, dood en depressie zijn nooit ver weg. Uitzichtloosheid wellicht evenmin. Dat zijn we niet echt gewend van Marvel, maar voor mij smaakt het absoluut naar meer. Logan is voor mij niet alleen de beste Wolverine film, maar de beste Marvel film period.

Yes Deadpool. That includes you.

Meer van dit alsjeblieft. Ruime 4*

Dank voor je review, John Milton waarin je mijn mening perfect verwoord, wat mij zelden goed lukt. Alleen vind ik nog steeds het script in de basis te weinig verrassend om tot 4* te komen, maar de geweld(dad)ige uitwerking en die balans in drama/actie is inderdaad heel erg fijn gedaan. Binnen de superhelden- en Pathé/Hollywood-actiefilms absoluut een topper. Shit, misschien moet ik 'm toch hoger zetten...heb toch ook erg genoten met nog de X-nostalgie d'r bij op die hier toch wel een piek/einde bereikte...damnit.

avatar van starwarsfans
Ik ben een beetje laat met mijn review, ik heb de film afgelopen donderdag gezien en ik vind het een geweldige film. 1e puntje, R-rating wel verdient en schokkend met hart. Je hebt films waarin de personages het verhaal sturen en films waarbij het verhaal een personage stuurt en die tweede is hier tot in bijna de perfectie het geval. In Logan maakt The Wolverine als persoon een geweldige reis door. In de eerste acte zien we alle personages en wordt alles goed geïntroduceerd en geherintroduceerd op een spannende manier zonder al te veel informatie te geven wat dat spannende gevoel dan ook aanhoudt tot de tweede acte begint waarbij er verder wordt gebouwd aan Logan als personage en waarbij motivaties duidelijk worden gemaakt en Charles Xavier zijn invloed goed worden duidelijk gemaakt op een hele simpele directe wijze zoals ook bijvoorbeeld bij Hell or High Water. Laura het meisje heeft ook uiteraard invloed op Logan en dit pakt fantastisch uit in de derde acte waar de verhaallijn van Logan zeer netjes wordt afgesloten en je met een zeer tevreden gevoel de zaal zal verlaten. Logan is een hele directe, op personage gerichte film die kleinschalig veel emotie opwekt met daarbij een geloofwaardigheid factor die normaal bij comic book films toch ontbreekt. Het liefst geef ik de film als X-Men fan een 5, maar ik ga niet fanboyen op deze website. Veruit de beste "X-Men" film en daarom een 4,5 van mij.

avatar van Donucius
Een mooie dikke vette actiefilm die om Wolverine is gebouwd, met een goed te behappen tempo.
Rated-R voor een reden. Laat weinig aan de verbeelding over, wat in dit geval erg goed gedaan is.
Goede afwisseling tussen actie en dialogen. Precies genoeg diepgang om het verhaal te begrijpen.
Ietsjes anders als voorgaande Wolverine delen, met een ander soort sentiment, maar past uitstekend bij deze film.
Mijn uiteindelijke indruk van de film is dat deze anders is als de voorgaande x-men en wolverine films. Kan niet goed aangeven of het nou aan het iets wat aparte (superheld)karakter Wolverine ligt of aan de manier van filmen en monteren van de film. Het heeft wat mij betreft iets weg van de stijl die in de comics gebruikt wordt, maar dan uitgebeeld in bewegend beeld. Kortom, aangenaam vermaak.

avatar van ForrestHanks
polopolo150 schreef:

Nee.
Dat zou ik niet doen.
Wat moet dat heerlijk zijn....alle Xmen films nog voor het eerst mogen kijken! !!

ForrestHanks
Nou, ik denk dat de meeste het erover eens zijn dat Logan een goede stand-alone film is welke je prima kunt kijken en volgen wanneer je nog nooit een X-Men film gezien hebt. De film draait hoofdzakelijk om Logan en Laura en er wordt zo goed als niet gerefereerd naar de voorgaande delen. Slechts 1x als ik het mij goed kan herinneren en zelfs dat stelt maar weinig voor. Het enige wat iemand zich kan afvragen is hoe dat zit met Professor X en zijn krachten, maar dan kan polopolo150 vooraf ook even op internet opzoeken. En dat geldt overigen ook voor Logan. Qua verhaal is het wel echt stand-alone vind ik. The X-Men zijn er namelijk niet meer. Logan en Professor X zijn in principe als laatste over van de groep.

Edit: Hij heeft de film inmiddels gezien. 1,5*

avatar van Zwolle84
Is 4* niet wat zuinig voor een nieuwe benchmark, John Milton? Bij zo'n term denk ik aan 5*, of toch minimaal 4,5*.

avatar van John Milton
Neuh, niet zozeer hoor. Ik heb geeneen x-men, Marvel of superhelden film op een 9 staan, voor zover ik weet...

Ik schaal hem op een 8,4 voor nu, na een keer kijken... Das voor mij heel hoog.

edit: TDK heb ik op een 9. Ik kan zo gauw niet zeggen of ik die echt beter vind, is te lang geleden, én vaker gezien dan Logan.