Logan (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door James Mangold
met Hugh Jackman, Patrick Stewart en Dafne Keen

In 2029 is de mutant bevolking aanzienlijk geslonken en de X-Men zijn ontbonden. Logan (Hugh Jackman) zijn vermogen om zichzelf te genezen is slinkende en hij ontfermt zich nu samen met de mutant Caliban (Stephen Merchant) over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Zij zullen daar de rest van hun leven ondergedoken blijven. Maar wanneer een jonge mutant op de vlucht voor een gevaarlijke organisatie zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen en voelt hij zich uiteindelijk gedwongen haar te helpen.

Hey de eerste 3000 stemmen zijn weer gekocht op imdb.

avatar van eltorro
martijnk schreef:
Hey de eerste 3000 stemmen zijn weer gekocht op imdb.
Of veel mensen vinden de film goed, gezien de film overal goede cijfers krijgt.

avatar van tbouwh
naar imdb moet je pas kijken als films een paar maanden uit zijn. Zeker voor dit soort films. Rotten tomatoes werkt vaak wel, of een verzameling van toonaangevende critic reviews (al geeft dat ook weer geen goed beeld van de waardering onder Marvel en X-Men fans).

avatar van Walter S.
Ah, deze man heeft ook de Cash biopic Walk the Line geregisseerd, vandaar wellicht ook het mopje Cash in de trailer.

avatar van tbouwh
Of omdat Hurt nu eenmaal uitstekend past bij de Logan die hier te zien is.

avatar van baspls
Is die poster fan art of heeft Hollywood eindelijk weer eens fatsoenlijke posters?

Wat een heerlijke retro poster. Die zal vast niet veel gebruikt worden

avatar van Walter S.
tbouwh schreef:
Of omdat Hurt nu eenmaal uitstekend past bij de Logan die hier te zien is.

Had ie ook voor de originele versie kunnen kiezen.

Houden we het er maar op dat de regisseur een Cash fan is en dat Hurt goed bij Logan past.

avatar van max cady
Heerlijke trailer. Poster is niks voor mij ..

avatar van john mcclane 2
wolverine goes out with a bang!
dit moet toch wel de beste wolverine worden,al ligt de lat niet bepaald hoog.
ze mikken ook op een volwassen publiek.Logan Officially Rated R!!!!

avatar van Spoilalot
Zo, wat een knaller was dit. Heerlijk genoten. Gaat dat zien!

Slappe hap.

Persoonlijk vond ik het verhaal om te "zuigen" en kwam de film ook nog eens erg traag op gang.
Ik ben fan van de vorige X-men films, dus daar ligt het niet aan.
Maar wel aan het cliché gehalte wat maar bleef door bungelen.

Sorry, niet hoger dan 1,5*

avatar van Spoilalot
De meningen zijn duidelijk verdeeld! Het verhaal was weliswaar dunnetjes, maar het spektakel loog er in mijn ogen niet om. Er wordt ook totaal niet moeilijk gedaan over een paar bloedspetters meer, wat bij menig ander superheldenfilm wel anders is geweest. Ook dat vond ik bewonderenswaardig. Er zaten inderdaad wat trage stukjes in, maar die werden kort daaropvolgend gecompenseerd met snoeiharde actie.

Het is geen diepzinnige character study, wat sommige mensen wellicht wel verwachten gezien de manier waarop de film gepromoot wordt. Je leert Logan iets beter kennen als 'mens', maar verder dan dat komt het niet. Verwacht daar dus niet te veel van.

avatar van grid8400
Wat een heerlijk film! Eindelijk geen over the top CGI meuk, maar heerlijk rauw gefilmd.

Het verhaal is simpel, en gaat over de nadagen van Logan. Verwacht geen over the top actie en superhelden film, maar een ingetogen rustige film, wat meer neigt naar een drama. Als echter de actie los gaat gaat het ook goed los Einde van de film vond ik wat minder, omdat het lijkt alsof ze daar alsnog toch nog een spektakel actie stuk moesten maken. De scene dat hij samen met zijn dochter tagteam doet tegen de badguys is erg gaaf!

Toppertje, en wat mij betreft een must see in de bioscoop. Dikke 4*

avatar van jokemeistah
lolMarnixlol schreef:
Slappe hap.

Ik ben fan van de vorige X-men films, dus daar ligt het niet aan.
Maar wel aan het cliché gehalte wat maar bleef door bungelen.

Sorry, niet hoger dan 1,5*

Het was ook de bedoeling dat het zou verschillen met de sfeer,etc van de vorige x-men films.

avatar van de grunt
Heeft iets weg van Mad Max Fury Road. Heel erg veel zin in!!

avatar van tbouwh
Een patriarchale baard, diepe rimpels en Johnny Cash-klassieker Hurt in de trailer. Een scenario dat gebaseerd is op een comic book met de weinig ambigue titel Old Man Logan. Hugh Jackmans laatste vertolking van de agressieve mutant met adamantium klauwen is menselijker dan ooit. Met het gewicht van negen X-Men-films op zijn schouders gaat Logan nog één keer de strijd aan.

Verder lezen: klik

Ik heb de film gezien en het is voor de mensen hier misschien interessant om van iemand die geen enkele Wolverine heeft gezien, te horen hoe de film overkwam.

De film kent duidelijk veel referenties naar (voorgaande?) delen, maar de film is op zichzelf prima te volgen. Het hele gedoe van "als je de grens over bent dan ben je veilig" vind ik qua logica wat krom: rijd er lekker overheen met je privé milities, niet overal staan Mexicaantjes te wachten.

Wat de film goed doet is dat de humor spot-on is. Niks geen zoetsappig gedoe, lekker rauwe en botte humor van onze Wolverine, geweldig. De actie is prima (John Wick 2 net gezien en daar tipt het niet aan) en je wordt soms verrast door wat het verhaal doet (zo sterft Wolverine en ook wordt de het hele zwarte gezin uitgeroeid, niet verwacht!).

De actie was bevredigend, verhaal was prima, acteerspel was degelijk en de pijn en wanhoop van Wolverine wordt echt goed naar voren gebracht.Twee puntjes van kritiek:
1. De wereld komt een beetje leeg over. Ik houd niet zo van die deprimerende settings en dat is toch wel wat de film erg is: een beetje deprimerend. Het is niet fout hoor, puur persoonlijke smaak.
2. Als men op een gegeven moment op "de plek" aankomt voelt het alsof de film kan eindigen en er naar een deel twee toegewerkt kan worden. Dit gebeurd niet, maar het einde voelt een beetje snel en ongeorganiseerd. Ik weet niet, de rode lijn zat er wel in, maar het voelde niet alsof de film afgemaakt zou worden, wat het wel werd. Lastig uit te leggen, ga het zien zou ik zeggen!

Ik heb de voorgaande delen niet te zien, dus ik beoordeel de film zoals ik hem heb ervaren en ik denk dat ik niet lieg als ik zeg dat het een degelijke film is. Daarvoor zou ik 3 sterren geven, maar omdat de humor zo geweldig lomp en bot is, geef ik de film 3.5 ster.

avatar van LPereboom
Genoten van de eerste tot de laatste minut, deze Wolverine film gaat er uit met een stevige brok! De toon is meteen gezet met de openings scene die lekker brut is en ohja daarmee weet je direct hoe alle andere actie scenes eruit zien.... lekker bloederig en stevige scenes! Het is een rollercoaster van mooie effects, een apocalyptische sfeer en Logan die met zijn eigen in de knoop zit en waar Jackman goed in slaagt omdat ook te verwezenlijken.Ik had ook geen probleem met het verhaal die eigenlijk interessant was en die ik niet uitgemolken vond. Dus voor mij een dikke 9/10 voor een sterke en mooie afsluiter!

avatar van nclo
Dit is een behoorlijke brok in mijn keel waar ik nog niet weet hoe ik erop moet reageren. Dit is namelijk meer dan een gewone superheldenfilm, maar James Mangold kiest er specifiek voor om de menselijke kant van het oerwezen Wolverine aan het licht te brengen (de titel is al veelzeggend, om de menselijkheid van hem aan te tonen wordt niet voor een titel gekozen met zijn superheldennaam Wolverine erin verborgen, maar is zijn mensennaam het enige wat als titel wordt aangeboden). De gevoelige brok die er daardoor groeit voedt zich aan twee kanten. Aan de ene kant heb ik een fantastische portrettering gezien van een aftakelende en gevoelige Logan, die zat is van het leven en wil sterven als een gewone stervelingen aan de andere kant kwamen er veel radicale beslissingen in een hoog tempo voorbij die flink op je gevoel werken. De brute dood van Charles en de familie, het harde bestaan van de kinderen en hoe verzorgster Gabriela er op wordt gewezen dat de kinderen geen mensen zijn, maar proefratten zijn allemaal harde wendingen die je wel voelt. Tel daarbij de vrij desolate omgeving en de destructieve levenswijze van Logan op en je hebt te maken met een mentale post-apocalyptische wereld. Je leeft met Logan mee en je voelt zijn verdriet. De woorden die professor Xavier (ooit een groot genius die nu steeds meer lijkt weg te kwijnen in zijn ouderdom en teleurstelling) die Logan er keer op keer op wijst dat hij hem heeft teleurgesteld en hem mentaal en fysiek maar laat afsterven bevestigt jouw medeleven.

Daarnaast brengt Marvel in een tijdsbestek van een jaar, twee R-rated films uit. Maar waar Deadpool nog een humoristisch en haast slapstick randje aan het geweld en het verhaal kleeft, voelen de actiescenes hier veel intenser aan. Bij Deadpool moet je stiekem lachen bij een afgehakt hoofd, bij Logan schrik je daadwerkelijk. Dit betekent ook de zwakte van de film. Voor mijn gevoel deed de harde omgeving, de moeilijke tocht met het meisje en het rimpelige voorhoofd van Logan al genoeg om er een rauwe sfeer omheen te bouwen en daardoor moet je zuinig zijn met je actiescenes. Daar heeft Mangold geen boodschap aan gehad en geregeld vliegt er menig lichaamsdelen over het witte doek. Soms voelde dat heerlijk, maar soms ook vreselijk ongepast. Maar wellicht heeft dat ook te maken met mijn persoonlijke smaak.

Bij elkaar een prima film, met een mooie overgang naar de volgende Wolverine. Hopelijk horen wij daar snel meer van.

Ik vond het een geweldige film!!

avatar van JacoBaco
Zo te lezen een groot verschil met The Wolverine van diezelfde James Mangold. Van Ninja's op bromfietsen die van daken af komen rijden -sorry voor de spoiler- naar een serieuze Wolverine film!

avatar van Shinobi
"The world is not the same as it was."

Het was als fan lang wachten op een film die eer doet aan het personage Wolverine, vooral als je bedenkt dat de vorige twee delen matig zijn. Maar James Mangold - die een aardige poging deed met 'The Wolverine' - weet zich te revancheren.

Dit sluitstuk is gesitueerd in het jaar 2029; een nagenoeg post-apocalyptische wereld waar mutanten niet meer zijn te vinden en Wolverine zijn klauwen aan de wilgen heeft gehangen. Het is opmerkelijk om te zien hoe hij zich al strompelend, zuipend en vloekend voortbeweegt om de zorg te dragen voor Charles. Dit alles verandert zodra hij opgescheept zit met een jonge mutant die veel gelijkenissen met hem vertoont.

'Logan' is niet de zoveelste superheldenfilm, ondanks het rechtlijnige verhaal. In alles is te merken dat men zich voornamelijk richt op het menselijke. Op deze manier wordt er een prachtige karakterstudie gecreëerd waarin je als kijker een getormenteerde held volgt die in zijn nadagen het liefst met rust gelaten wil worden. Een zeer groot contrast ten opzichte van de vorige films. Het resulteert zich in een sombere sfeer die in combinatie met de worstelende Wolverine voor een aantal interessante thema's zorgt.

Hugh Jackman is op zijn best en zet zonder twijfel een onnavolgbare Wolverine neer. De bezieling waarmee hij zijn wanhoop uit tot aan elke slag en stoot. Daarbij moet gezegd worden dat Patrick Stewart een formidabele Charles is. De Rated R keuring is dan ook passend. Het vormt de opmaat naar lekker rauwe actiescènes waar de ledematen en het bloed in de rondte vliegen, zonder rekening te houden met tere zieltjes. Hierdoor krijgen deze momenten meer gewicht mee.

Al met al de perfecte Wolverine film die je zowaar met een brok in de keel achterlaat. Eindelijk een waardige adaptatie dat het personage, Jackman en bovenal het publiek verdient.

4,0 Sterren.

avatar van Public Enemy #1
2017 bevalt me nu al beter dan 2016 op filmgebied.

Na John Wick 2 een paar weken geleden gezien te hebben, heb ik nu weer een actiefilm gezien die helemaal in mijn straatje ligt.
Bruut, overzichtelijk en een minimum aan CGI.

The Wolverine vind ik een goede film alleen vind ik het jammer dat die film op het einde niet dezelfde serieuze toon wist vast te houden, dat weet deze film gelukkig wel te doen.

Alle acteurs spelen allemaal uitstekend en je moet echt dood van binnen zijn als je ogen niet beetje waterig worden op het einde.

Jammer dat het Hugh Jackman laatste optreden als Wolverine is maar hij stopt gelukkig wel op zijn hoogtepunt (oscarwaardig).

avatar van jippie2010
Sjonge, wat een bruut geweld... ik heb de finesse gemist...
Het was hard, grafisch, niet wat ik gewend ben, maar misschien was dat wel de bedoeling.
Ik vond het de film geen recht doen. Het drama was plat uitgewerkt, wist me nergens te raken.
Voor mij weer een film uit de Marvel-machine, die niet eens deed aanvoelen als een Marvel.
Prachtig gefilmd en goede CGI, dat wel, maar deze film zal me niet lang heugen. *3.0

Ja het kan gewoon top . Kippenvel op het einde

avatar van voskat
Fenomenaal.

De allereerste Wolverine-film. En jammer genoeg ook de laatste (met Hugh Jackman althans).

avatar van geezoes
Lekker rauw randje. Dat kan ik wel waarderen.

Flinterdun verhaaltje verder met een niveau dat helaas steeds verder daalt richting einde toe. Laatste half uur vond ik zeer matig. Leek het ineens net alsof ik naar the Hunger Games zat te kijken ofzo.

avatar van Rosicky
Prettig hoe Logan in alles het tegenovergestelde wil zijn van de standaard superheldenfilm. SFX maken plaats voor emotie en pijn. De grote stad wordt verruild voor prairie en bos. Goed te pruimen.

Wat ik een stuk minder vond was het wel erg dunne plot, dat waanzinnig leek op dat van Stranger Things. Ook vond ik de keuze om een nieuwe Wolverine als slechterik te kiezen ongelukkig.

Een fijne film die eenvoudig nog een slag beter had kunnen zijn.

avatar van mrklm
De franchise neemt een verfrissende wending door de Science Fiction [en de bijbehorende special effects] echt terug te brengen tot een minimum, ondanks het feit dat Logan zich in de nabije toekomst [2029] afspeelt. En de moderne technologie is er niet als opvulling, maar heeft ook een functie in het verhaal. De volledig geautomatiseerde vrachtwagens en de enorme dorsmachines in de laatste 45 minuten zijn de enige tekenen van een sterk te bekritiseren vooruitgang. Verfrissend is ook dat er relatief weinig actie is en dat de focus dus meer ligt op de onderlinge relaties. Charles Xavier [een uitmuntende Patrick Stewart] is de 90 gepasseerd en is, doordat hij zijn mentale krachten niet meer volledig onder bedwang kan houden, een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving geworden als hij zijn medicatie niet neemt. Logan [Hugh Jackman] probeert nog steeds zijn draai te vinden in een wereld waarin geen plaats meer is voor (zichtbare) mutanten en merkt dat zijn herstelvermogen ook aan het afnemen is. En dan is daar het weesmeisje Laura, een indrukwekkend filmdebuut van de elfjarige Dafne Keen, dat ontsnapt is aan een wetenschappelijk experiment waarbij Dr Rice [Richard E. Grant] DNA van mutanten - waaronder die van Wolverine - gebruikt om kinderen om te smeden tot perfecte soldaten. De ontwikkeling van de verstandhouding tussen Charles, Logan en Dafne is prachtig geschreven en de sequentie waarbij ze overnachten op de boerderij van een eenvoudig gezin, leidt tot de meest ontroerende momenten uit de franchise. De actie is nog steeds bloederig, maar bevat voldoende verrassingen om te blijven boeien. En komedieschrijver- en acteur Stephen Merchant houdt zich prima staande in zijn bijrol als de albino-mutant die met Logan voor Charles zorgt.
Kortom: voldoende reden om ook deze Wolverine-film te gaan zien