Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ook weer typisch een film waar ik enkel de meest beroemde Liam Neeson scene van kende. Nu ook eindelijk eens gezien en mij hier ook geen moment mee verveeld. Het verhaaltje is recht toe recht aan, we zagen het al ontelbare keren eerder bij steeds verschillende acteurs in de hoofdrollen. Liam Neeson is in ieder geval wel echt een badass en past perfect in dit soort rollen. Wel duidelijk is te zien in de actiescènes dat het allemaal heel vlug gemonteerd is en de actiescènes soms zelfs vermoeiend zijn om naar te kijken, dit vind ik dan bijvoorbeeld in een oude Seagal film weer wat beter in beeld gebracht, daarentegen vind ik Neeson dan overduidelijk wel weer de betere acteur en daar valt ook zeker wat voor te zeggen

Ja het is voorspelbaar van begin tot eind, maar toch weet Taken een hoop spanning in het verhaal te creëren en voelt het als een typische 80s/90s actiefilm die stiekem heerlijk zijn om naar te kijken als je in de juiste stemming bent.

avatar van joeygamer2
Lekkere actie,

heb een paar keer geprobeerd deze film te kijken, maar ik kwam niet verder dan 10/15 minuten in het begin. Ik weet ook niet meer waarom, misschien vergeten op te nemen de hele tijd.. Gelukkig stond deze mooi op Videoland en kon ik hem kijken!

Het duurt eventjes voordat de actie begint, maar als de actie er eenmaal is is deze erg goed! Af en toe vond ik het wel vervelend dat de camera wat schudde tijdens de actiescènes, maar na een tijdje vond ik het niet zo erg meer! Er is genoeg vlotte actie die de film de hele tijd boeiend houdt. Toch wel afgevraagd waarom deze film zo'n hoge beoordeling krijgt. Ik vond hem dan toch niet zo goed voor deze beoordeling. Daarom ook een nipte 3,5!

Ben benieuwd naar deel 2. Voor mijn gevoel heb ik daar ook het begin al eens van gezien..
Actie: 4,0
Thriller: 3,0

goeie aktiefilm met voorspelbaar einde

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nog altijd een goeie actiefilm. Voor Liam Neeson ook de deur naar de actiefilms als een gepensioneerde 007 die wat securitywerk doet als bijverdienste. Het concept is eigenlijk simpel met een jonge vrouw die ontvoerd wordt maar waarvan de bad guys spijt zullen hebben om tegen de verkeerde schenen te stampen. Vader gaat er met alle macht achter en niets is veilig. John Wick zou het later ook doen voor zijn hond met dat verschil dat de naam Wick alleen al mensen deed huiveren.

De film kent genoeg vaart wat de soms toch mindere actiescènes minder doet opvallen. Het gaat ook niet om de gevechten, maar wel het plezier van Neeson door Europa te gaan zien om kost wat kost zijn dochter te redden. Een actiefilm om van te genieten. Met de ultieme boodschap dat het gevaarlijk is om naar Europa te trekken.

avatar van Movie Jim
Het eerste Taken deel en ook de beste vindt ik zelf.
Het is erg spannend, van begin tot eind voldoende actie, en een goed tempo heeft de film.
Een spannend huiverend verhaal, over mensenhandel en ontvoering.
De vervolgen van Taken vond ik minder en overdreven ook het verhaal.
de actie scenés vindt ik niet slecht.
Liam Neeson is een redelijk acteur,
die goed past in deze rol als Bryan Mills.

avatar van wihu61
Als ik al die tientallen lovende kommentaren op dit en ander soort Netflixniveau-rommel lees vraag ik mij wel eens af of ik hier wel thuishoor of moet blijven. Met een klein beetje smaak of ontwikkeling zet je dit soort pulp toch na twintig minuten meteen uit?
Maar goed, ik weet het, er is markt voor.. en ik zit niet meer op de middelbare school... sorry.
En inderdaad, veel harde actie, Albanese boeven en een gemene sjeik! Meer iets voor een slecht jongensboek eigenlijk.

avatar van Beffrey28
Juist een ontwikkeld iemand weet zo nu en dan te genieten van pretentieloos vermaak.

avatar van schram101
wihu61 schreef:

Jij voelt je wel een hele grote meneer, niet?

Lekkere triller. Fijne spanning met een heerlijk stoere Neeson. Goed tempo, lekker zwartwit qua goed en kwaad en een bevredigend einde, al had dat bezoek aan Holly Valance achterwege mogen blijven.

avatar van Don Homer
Heerlijke actiefilm met Liam Neeson, die mede door zijn zware stem schittert als vastberaden, brute, nietsontziende oud beveiliger als zijn dochter wordt ontvoerd. Een solide verhaal, mooie doorlopende actie. Iets minder is de clichématige introductie en slotscène.