Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van Kondoro0614
Taken is sowieso wel één van mijn lieveling actiefilms die is uitgebracht waarin Liam Neesson speelt. De film blijft ook bij deze herziening aardig spannend en ook ik zat nu weer op het puntje van me stoel, heerlijk genoten en ik moet eindelijk toegeven dat ik me weer eens vermaakt heb bij een herziening en dat de spanning goed erin blijft. Een herziening weet het toch altijd voor elkaar te krijgen dat mijn meningen korter zijn dan films die ik voor het eerst kijk, misschien is de indruk er dan wel van af maar toch blijft Taken erg goed.

Liam Neesson is toch wel één van mijn favoriete acteurs en ik heb net even mijn top 10 gewijzigd want ik miste hem daarin. Liam speelt ook zijn rol in Taken geweldig met toch zulke mooie uitdrukkingen op zijn gezicht dat de angst, woede en verdriet vaak van zijn gezicht af te lezen is en dat maakt deze film waarschijnlijk ook zo ontzettend sterk. Maar ook Taken kent mooie Liam scénes waarvan ik de afschud scéne erg mooi vond in Parijs waarbij Jean-Claude al een tijd aangeeft dat Liam geen herrie moet schoppen maar dit wel doet en er een undercover agent achter hem aanzit die hem moet observeren naar zijn gedrag. Hij ziet een auto hem achtervolgen en schud deze af waarbij je een geweldig shot krijgt waarbij Liam zijn middelvinger even opstak, die vond ik wel leuk. Maar ook weer geweldige teksten als:

“I will Look for you,
I will Find you,
And I will kill you.”

Zijn natuurlijk heerlijk om te kijken en daarbij gaat het spanning niveau wel even omhoog. Of het feit dat Liam al aangeeft bij zijn dochter dat ze sowieso ontvoerd gaat worden maar wel een aantal instructies moet opvolgen zodat hij een paar details over de persoon weet zijn prima. De film kent niet alleen goeie scénes maar ook wel wat slechte als je kijkt dat Liam iedereen aankan en bijna niet vermoord kan worden want dan heb je dus echt totale prutsers in je ‘legertje’ zitten.

Daarbij is de film taken niet echt iets verassend nieuws, een kidnappings filmpje waarbij gelukkig beter geacteerd word dan bij andere films en ik moet zeggen dat ik me niet verveeld heb. De actie is prima en het verhaal is leuk om te volgen, Pierre Morel heeft een prima filmpje geregisseerd in zijn eigen land waarbij de vonken er van af spat en, een harde kant in de vrouwen handel laat zien (al zal misschien niet alles zo zijn zoals in het echt), we zien mensen die de meiden imponeren en ontvoeren met slimme trucage, de ontvoerders en de ‘werknemers’ die er voor zorgen dat de meiden onder de drugs komen te zitten en alvast gebruikt worden als prostituee. Daarna zien we de handelaren die goud geld in het wereldje zien en de meiden werden voor aardige bedragen verkocht de dochter van Liam (ook al drukte hij zelf op het knopje) stond voor een waarde van $500.000 dollar.

Zoals al gezegd vond ik het verhaal wel leuk. We volgen Liam Neeson als Bryan Mills, een agent van de Amerikaanse overheid (daar ga ik althans vanuit) die zijn vrouw en dochter is kwijtgeraakt door zijn werk. Wanneer zijn dochter zeventien word en hij op bezoek is geweest heeft hij weer eens contact met zijn dochter waarop ze afspreken om een keer wat te gaan drinken. Eenmaal bij het drankje aangekomen te zijn blijkt het dat zijn dochter hem gebruikt en ze eigenlijk een handtekening nodig heeft om op vakantie te mogen gaan, ze wil de band U2 volgen door Europa samen met haar vriendin Amanda. Wanneer zijn dochter Kim aankomt ontmoeten ze de charmante man Peter die samen met hun in de taxi gaat zitten en zo achter de verblijfplaats komt. Wanneer de meisjes ontvoert worden zegt Bryan alles op alles om de ontvoerders tegen te gaan en komt hierdoor op de meest gruwelijke plekken uit. Hij vind zijn dochter weer terug maar Amanda heeft het niet overleefd en Frankrijk was weer een paar Albanezen armer.

Al om al, zeker een geslaagde herziening en uitstekend genoten van Taken. Heerlijke films blijven dit en op na deel twee. Ik was blij om te zien dat Netflix de trilogie had toegevoegd dus dan pik ik ze natuurlijk even lekker mee, want zo ben ik dan ook wel weer .

Heerlijk lekker vlotte maar ook spannende aktie film waarin liam zijn ontvoerde dochter terug gaat halen.

Aanrader!!

Wat een belachelijk hoge beoordeling. Ik kom niet verder dan een 3 voor een aardige intro, een 2 voor een inspiratieloos middendeel en een 1 voor een vervelend, wel heel erg voorspelbaar einde. 2.0/5

avatar van wihu61
Wat een onzinnige film met deze Steven Seagal/James Bond-kruising tegen al die door en door boosaardige criminelen (met als uiteindelijke superslechterik, ahum... een sjeik natuurlijk). Clichés aan de lopende band, en ook nog serieus bedoeld. Toevallig moest zijn dochter ook nog de hoogste prijs opbrengen... hoe verzin je 't

Vergelijkbaar uitgangspunt: Frantic, ook in Parijs, en naar mijn mening meer de moeite van het aanzien waard, zeker de eerste helf.

avatar van Phantasm
Spannende vlotte aktiethriller die lekker wegkijkt.

(verwijderd)
4 jaar geleden vond ik dit heel gaaf, helaas nu niet meer. Realisme is héél ver te zoeken en dat past zelfs niet in deze context. Er wordt 'de bouwplaats' of 'de boot aan de kade' genoemd en Bryan weet precies om welke het gaat tussen de tientallen, zo niet honderden die er zijn in Parijs, dat stoorde me. Ook is het vrij voorspelbaar waardoor het nergens spannend is. Een Liam Neeson in vorm, prima tempo en aardige gevechten zorgen toch nog voor een minimaal zeventje.

avatar van JacoBaco
wihu61 schreef:
Clichés aan de lopende band.Toevallig moest zijn dochter ook nog de hoogste prijs opbrengen... hoe verzin je 't

Hoe verzin je 't? Nou, clichés zijn niet moeilijk te verzinnen.

avatar van Mercurio
Badass Neeson, jammer dat zijn geverfde haar zo afleidde.

Zeer vermakelijke actie/thriller, 1 van de betere in dit genre. Liam Neeson speelt in tegenstelling tot zijn andere films een sterke rol. Verhaallijn is vrij simpel maar enkele sterke actie/vechtscenes in combinatie met een aantal oneliners maken alles goed. De slimmigheid en trucs van een oud-agent van de geheime dienst waarmee hij zijn dochter probeert op te sporen is leuk uitgewerkt ondanks dat er natuurlijk een aantal toevalligheden waren, maar dat is bij deze film zeker niet storend. geen onnodig gepoespas en vele verhaallijnen, gewoon lekker simpel en sterk. dikke 3,5.

avatar van mjk87
Lekkere actiefilm wel. Die eerste 15 minuten met gescheidenvaderonzin moeten we maar vergeten, daarna is dit een vlot verteld filmpje, sfeervol in Parijs en soms lekker hard, lomp en humorvol. Neeson is perfect voor deze rol met zijn postuur en uitstraling. Ook leuk is dat het verhaal zich blijft ontwikkelen, het is niet de zoektocht van a naar b, maar die b komt al halverwege en de zoektocht gaat door naar c en verder. Zo blijft het geheel boeiend. Af en toe volstrekte kul, maar zo'n filmpje kan dat hebben. 3,5*.

Een erg goede film en een uitstekende acteur. In deze film heb ik Liam Neeson 'leren kennen' en zal ik hem blijven herinneren. Deel 2 en 3 zijn ook erg goed maar deze blijft de beste.
Heb hem denk ik al zo'n 8 keer gezien.
Blijft goed!

Echt een goeie film met liam neeson.heb hem ook al ongeveer wel 8 keer gezien.hij blijft goed vind ik.verders ook een prima cast.

avatar van teigertje
De eerste Taken, absoluut Meesterwerk in het genre.
Met een weergaloos goede rol van top acteur Liam Neeson.

Een van de beste aktie films ever !

avatar van Angel9999
Eigenlijk is dit het pareltje van alle wraakfilms.

De legendarische woorden :

“I will Look for you,
I will Find you,
And I will kill you.”

Met de vreselijke sexy stem van Liam erbij.

Ik ga gewoon van 4 sterren naar 5.

avatar van Shadowed
Normaal actiefilmpje.

Ik vind dit eigenlijk nergens echt boven andere actiefilms uitsteken, behalve dat het nergens echt verveelt en de vaart er goed inzit. Er zitten enkele ruige beelden in, maar niet echt met heel veel bloedvergieten, meer om een soort drama effect te creëren.

Neeson is wel lekker op dreef als Bryan. Hij weet zijn personage in de 93 minuten genoeg kleur te geven om tegenaan te kijken zonder enige verveling. Al kreeg ik nergens heel veel medelijden met de beste man. Hij heeft enkele mooie quotes, waarvan we er eentje allemaal wel kennen, maar uiteindelijk vind ik het maar een wat doorsnee actieheld.

Prima, snelle actie die nergens verveelt. De film neemt even de tijd om erin te komen, en gaat dan wel goed los met de actie. Echter, alle geloofwaardigheid is er al snel vanaf wanneer Neeson zonder enige stop door al zijn vijanden heen gaat alsof ze boter zijn.

Film had eigenlijk langer moeten duren, zodat we misschien een soort band met Neeson kunnen krijgen. Het is me uiteindelijk een beetje een raadsel waarom dit zo hoog gewaardeerd wordt. Dit is toch gewoon weer een achtervolgings actiefilmpje. Gelukkig is het met een goede vaart gebracht en zijn enkele scenes lekker spannend. De "taking" van Grace is hier bijvoorbeeld wel een voorbeeld van.

Ach ja, het blijft allemaal wel vermaken.

NRT
Heel simpel: het is een actiefilm en er zit geweldige actie in. Kijkt HEERLIJK weg. De volle 5 sterren. Prachtige actiefilm.

Vandaag weer herzien.heb weer heerlijk genoten.echt een heerlijke vette actie film over wraak.ben echt fan van liam neeson films.hij heeft iets over hem,dat de films met hem echt leuk zijn om te zien.echt een fijne stem heeft hij ook,heel rustig en kalm.hij is echt een geweldige acteur.

avatar van Fisico
Sowieso erg verbaasd waarom deze actieprent zo hoog scoort op MM en IMDB. Ik zag een doordeweekse actie-/wraakfilm waarin ik weinig tot geen elementen zag die deze score verklaren. Vermakelijk is hij wel, de negentig minuten vliegen letterlijk voorbij, maar voor mij geen referentie omdat ik zowat elke film wel tof vind. Geen slechte film binnen het actiegenre, maar ik zie niet in wat beter is dan in andere actietoppers.

Taken wordt enkel naar een iets hoger niveau gehesen door Liam Neeson die erg lekker een overbezorgde vader speelt wiens dochter ontvoerd wordt. De nodige clichés passeren de revue en de zoektocht naar de dochter gaat wel erg vlot, te vlot naar mijn zin. De one man show kan ik nog redelijk plaatsen, maar er waren wel andere dingen die me stoorden. Bryan Mills weet altijd waar en wanneer hij moet zijn, wat hij moet doen of zeggen. Het komt daarom wat geforceerd over. Ook de vechtscènes vond ik bij momenten rommelig door het matige haastige camerawerk. Het plot op zich stelt weinig voor en het tragere begin van de film komt irritant over met de melige vader-dochterrelatie. Tijdens zijn overmeestering was het ook weer typisch dat die bout loszat zodat hij weer erg snel bevrijd was. En de gansters mochten wel wat schietlessen nemen. Jammer ook dat het ene meisje dat het jasje van Kimmie had ineens verdwenen was van het scherm. Vermakelijk dus, maar nogal slordige film, net geen voldoende.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, blijft een geweldige actiefilm met Liam Neeson!
Het begon rustig maar daarna 1 en al actie en spanning!
Ook een goed einde, op naar deel 2

avatar van Lovelyboy
Prima film waarin Neeson excelleert in en rol die hem op het lijf geschreven is. De film kenmerkt zichzelf verder als sober, degelijk, niet te ingewikkeld, Neeson die zich uitstekend aan zijn zwijgzame rol houdt en met snoeiharde actie.

Goed, er zijn wel wat dingetjes die het allemaal wat minder geloofwaardig maken, zoals de vele tegenstanders, kogels die in het rond vliegen en de achtervolging, en Neeson die overal ongeschonden uitkomt, het is pas de laatste tegenstander die hem pas echt serieus pijn doet. Daarnaast is de wijze waarop hij de VIP in het begin afvoert niet echt correcte beveiligers/bodyguard stijl. Dan hoort hij haar met de linkerhand in de nek beet te pakken en met de rechterhand haar rechter bovenarm, dan kan hij haar sturen en alle kanten opbrengen die hij wil. Met dat slappe handje in de onderrug dat ik zie heeft hij geen enkele controle.

Goed dat mag allemaal de pret niet drukken. Een vlotte en degelijke actiefilm trekt aan het scherm voorbij met Neeson als mean motherfucker die uitvoert wat we allemaal willen, stelletje gore klerelijers om zeep helpen. De martelscene van Marko is heerlijk zo ook de meeste knok- en schietpartijen die er goed en kundig uit zien. Helaas is de vechtpartij met de laatste op het schip minder geslaagd wat ik voornamelijk aan de montage en camerastandpunten wijt. Met langere takes en iets verder af had dat een episch en geweldig gevecht kunnen zijn. Verder fijne film, lekker voor een avondje vermaak.

avatar van JR-Style
Nee, dit kan niet.

Wat een belachelijk slechte film is dit zeg, ultradunne personages en een idioot plot. En dat terwijl de premise best interessant leek en er best een hoop gedaan kon worden op het thriller/drama vlak, maar uiteindelijk zat dat er totaal niet in want de personages waren zwak en eendimensionaal en er zat totaal geen spanning in (want woehoe Liam Neeson verslaat toch iedereen wel en al zijn stunts lukken) en ook totaal geen twist van een badguy oid waardoor er nog iets interessants te vinden is. Ze zijn ook even vergeten wat er met die ene gevonden meid in het hotel nog verder is gebeurd en er is totaal geen rouwverwerking om die vriendin die gestorven is, uh oké. Nee hoor, het dochtertje gaat gewoon meteen weer over tot de orde van de dag na zo'n traumatische ervaring.

Snap niet hoe dit zo'n hoog cijfer heeft gekregen hier, vrijwel elke scène was het of cringe door de dialogen of door onlogische gebeurtenissen (waarom had die dochter trouwens toestemming nodig van haar vader om te reizen, haar moeder kon dat toch gewoon ondertekenen? Belachelijk slecht personage ook, een moeder die totaal geen weerstand kent dat haar minderjarige dochter gaat reizen en het personage van Neeson alleen maar afkat terwijl hij vrij legitieme argumenten op tafel legt maar oké.