ad

Geregisseerd door: Pierre Morel

Met onder meer: Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Releasedatum: 1 mei 2008

Over Taken

"They took his daughter. He'll take their lives."

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Ook weer typisch een film waar ik enkel de meest beroemde Liam Neeson scene van kende. Nu ook eindelijk eens gezien en mij hier ook geen moment mee verveeld. Het verhaaltje is recht toe recht aan, we zagen het al ontelbare keren eerder bij steeds verschillende acteurs in de hoofdrollen. Liam Neeson is in ieder geval wel echt een badass en past perfect in dit soort rollen. Wel duidelijk is te zien in de actiescènes dat het allemaal heel vlug gemonteerd is en de actiescènes soms zelfs vermoeiend zijn om naar te kijken, dit vind ik dan bijvoorbeeld in een oude Seagal film weer wat beter in beeld gebracht, daarentegen vind ik Neeson dan overduidelijk wel weer de betere acteur en daar valt ook zeker wat voor te zeggen

Ja het is voorspelbaar van begin tot eind, maar toch weet Taken een hoop spanning in het verhaal te creëren en voelt het als een typische 80s/90s actiefilm die stiekem heerlijk zijn om naar te kijken als je in de juiste stemming bent.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Lekkere actie,

heb een paar keer geprobeerd deze film te kijken, maar ik kwam niet verder dan 10/15 minuten in het begin. Ik weet ook niet meer waarom, misschien vergeten op te nemen de hele tijd.. Gelukkig stond deze mooi op Videoland en kon ik hem kijken!

Het duurt eventjes voordat de actie begint, maar als de actie er eenmaal is is deze erg goed! Af en toe vond ik het wel vervelend dat de camera wat schudde tijdens de actiescènes, maar na een tijdje vond ik het niet zo erg meer! Er is genoeg vlotte actie die de film de hele tijd boeiend houdt. Toch wel afgevraagd waarom deze film zo'n hoge beoordeling krijgt. Ik vond hem dan toch niet zo goed voor deze beoordeling. Daarom ook een nipte 3,5!

Ben benieuwd naar deel 2. Voor mijn gevoel heb ik daar ook het begin al eens van gezien..

Actie: 4,0

Thriller: 3,0

avatar van stratmans

stratmans

goeie aktiefilm met voorspelbaar einde

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Nog altijd een goeie actiefilm. Voor Liam Neeson ook de deur naar de actiefilms als een gepensioneerde 007 die wat securitywerk doet als bijverdienste. Het concept is eigenlijk simpel met een jonge vrouw die ontvoerd wordt maar waarvan de bad guys spijt zullen hebben om tegen de verkeerde schenen te stampen. Vader gaat er met alle macht achter en niets is veilig. John Wick zou het later ook doen voor zijn hond met dat verschil dat de naam Wick alleen al mensen deed huiveren.

De film kent genoeg vaart wat de soms toch mindere actiescènes minder doet opvallen. Het gaat ook niet om de gevechten, maar wel het plezier van Neeson door Europa te gaan zien om kost wat kost zijn dochter te redden. Een actiefilm om van te genieten. Met de ultieme boodschap dat het gevaarlijk is om naar Europa te trekken.

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Het eerste Taken deel en ook de beste vindt ik zelf.

Het is erg spannend, van begin tot eind voldoende actie, en een goed tempo heeft de film.

Een spannend huiverend verhaal, over mensenhandel en ontvoering.

De vervolgen van Taken vond ik minder en overdreven ook het verhaal.

de actie scenés vindt ik niet slecht.

Liam Neeson is een redelijk acteur,

die goed past in deze rol als Bryan Mills.

avatar van wihu61

wihu61

Als ik al die tientallen lovende kommentaren op dit en ander soort Netflixniveau-rommel lees vraag ik mij wel eens af of ik hier wel thuishoor of moet blijven. Met een klein beetje smaak of ontwikkeling zet je dit soort pulp toch na twintig minuten meteen uit?

Maar goed, ik weet het, er is markt voor.. en ik zit niet meer op de middelbare school... sorry.

En inderdaad, veel harde actie, Albanese boeven en een gemene sjeik! Meer iets voor een slecht jongensboek eigenlijk.

avatar van Beffrey28

Beffrey28

Juist een ontwikkeld iemand weet zo nu en dan te genieten van pretentieloos vermaak.

avatar van schram101

schram101

wihu61 schreef:

Jij voelt je wel een hele grote meneer, niet?

avatar van Panoramix

Panoramix

Lekkere triller. Fijne spanning met een heerlijk stoere Neeson. Goed tempo, lekker zwartwit qua goed en kwaad en een bevredigend einde, al had dat bezoek aan Holly Valance achterwege mogen blijven.

avatar van Don Homer

Don Homer

Heerlijke actiefilm met Liam Neeson, die mede door zijn zware stem schittert als vastberaden, brute, nietsontziende oud beveiliger als zijn dochter wordt ontvoerd. Een solide verhaal, mooie doorlopende actie. Iets minder is de clichématige introductie en slotscène.

avatar van Lebarron

Lebarron

Taken is een heerlijke actiefilm met Liam Neeson in de hoofdrol als Bryan Mills, een ex special forces operative en ex-CIA agent of zoals hijzelf treffend zegt: A man with very particular set of skills, skills that make me a nightmare for people like you.  Hij werkt nu als bodyguard voor celebrities. Wanneer zijn dochter Kim (Maggie Grace) op vakantie gaat naar Parijs wordt ze ontvoert door een bende brute Albanese mensenhandelaren. Bryan gaat achter haar aan en is vastberaden om haar terug te krijgen en hij laat een portie bruut geweld los op iedereen die hem in de weg staat. Hoewel Neeson al eerder in actiefilms had gespeeld zoals Next of Kin en Darkman brak hij met Taken echt door als actieheld. Hij wist eindelijk het ietwat stoffige imago wat aan hem kleefde af te schudden. Taken speelt goed in op de angst die veel ouders hebben om hun kinderen op vakantie te laten gaan aangewakkerd door incidenten als de verdwijning van Natalee Holloway. Het is dan ook beter voor ouders van kinderen in die leeftijdscategorie om hem niet rond vakantietijd te kijken net zoals Marathon Man vermeden moet worden voor een tandartsbezoek. De film kreeg twee vervolgen maar die vond ik veel minder dan deze.

avatar van Hance

Hance

wihu61 schreef:

Als je dit onder een smakeloze way tot much of everything marvel film had gespost kon ik er in mee gaan. Maar dit is toch best een sterke film. Heb normaal niks met actie films, liever een diepgaand scifi verhaal. Maar in vergelijking met een bourne of die hard is dit toch beter.

avatar van ramsamoetsingh

ramsamoetsingh

wihu61 schreef:

Dat idee heb ik eigenlijk bij alle RTL7 'meer voor mannen' films. Voornamelijk kinderachtige achtervolgings-rommel.

Maar deze film is toch wel aardig.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Hij is nu op TV, ik kijk een stukje en ben meteen weer 'hooked'. Het meest verrassende aan deze film is dat het twee zeer matige vervolgen kreeg. Hoe krijg je het voor elkaar.

avatar van RobertKR

RobertKR

Taken 1 vond ik echt fris en spannend toen ik hem voor het eerst zag. Goede herinneringen aan, was net verhuist vlakbij een oude vriend van me en als de meiden vrijdag weg waren kwam er altijd bier en gooiden we er een film in. Taken was een van de eerste weet ik nog. Als ie er op is laat ik hem meestal wel staan.

Taken is lekker rauw.

Captain Pervert schreef:

Luc Besson.

Die melkt zijn scripts gewoon enorm uit. Colombiana was ook al een soort parodie op Leon. De Taken sequels zijn eigenlijk een parodie op het origineel. In 2 wordt hij zelf ontvoerd en in 3 zijn vrouw, tja.

avatar van De filosoof

De filosoof

Simpel actiefilmpje dat geheel over-the-top en dus ongeloofwaardig is maar dat fijn weg kijkt omdat het pretentieloos en lekker intens is. Op een gegeven moment wordt het wel een soort Bud Spencer & Terence Hill zoals hij aan de lopende band complete legers tot moes mept terwijl al die brede tegenstanders niet een keer raak kunnen slaan of schieten, maar gelukkig is de film lekker kort en is ie net op tijd afgelopen.

avatar van frans123

frans123

Die Famke Janssen is ook ver gekomen met haar lekkere bekkie..Acteren kan ze niet. Speelde ze ook niet met Michael Douglas, waar ze de hele tijd in bed lag.?

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Niet te veel nadenken en laat maar komen.

Zeer onderhoudende actiefilm met een rammelend en over-the-top script, maar dat is ook niet zo erg bij dit type van films.