Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van Kondoro0614
Taken is sowieso wel één van mijn lieveling actiefilms die is uitgebracht waarin Liam Neesson speelt. De film blijft ook bij deze herziening aardig spannend en ook ik zat nu weer op het puntje van me stoel, heerlijk genoten en ik moet eindelijk toegeven dat ik me weer eens vermaakt heb bij een herziening en dat de spanning goed erin blijft. Een herziening weet het toch altijd voor elkaar te krijgen dat mijn meningen korter zijn dan films die ik voor het eerst kijk, misschien is de indruk er dan wel van af maar toch blijft Taken erg goed.

Liam Neesson is toch wel één van mijn favoriete acteurs en ik heb net even mijn top 10 gewijzigd want ik miste hem daarin. Liam speelt ook zijn rol in Taken geweldig met toch zulke mooie uitdrukkingen op zijn gezicht dat de angst, woede en verdriet vaak van zijn gezicht af te lezen is en dat maakt deze film waarschijnlijk ook zo ontzettend sterk. Maar ook Taken kent mooie Liam scénes waarvan ik de afschud scéne erg mooi vond in Parijs waarbij Jean-Claude al een tijd aangeeft dat Liam geen herrie moet schoppen maar dit wel doet en er een undercover agent achter hem aanzit die hem moet observeren naar zijn gedrag. Hij ziet een auto hem achtervolgen en schud deze af waarbij je een geweldig shot krijgt waarbij Liam zijn middelvinger even opstak, die vond ik wel leuk. Maar ook weer geweldige teksten als:

“I will Look for you,
I will Find you,
And I will kill you.”

Zijn natuurlijk heerlijk om te kijken en daarbij gaat het spanning niveau wel even omhoog. Of het feit dat Liam al aangeeft bij zijn dochter dat ze sowieso ontvoerd gaat worden maar wel een aantal instructies moet opvolgen zodat hij een paar details over de persoon weet zijn prima. De film kent niet alleen goeie scénes maar ook wel wat slechte als je kijkt dat Liam iedereen aankan en bijna niet vermoord kan worden want dan heb je dus echt totale prutsers in je ‘legertje’ zitten.

Daarbij is de film taken niet echt iets verassend nieuws, een kidnappings filmpje waarbij gelukkig beter geacteerd word dan bij andere films en ik moet zeggen dat ik me niet verveeld heb. De actie is prima en het verhaal is leuk om te volgen, Pierre Morel heeft een prima filmpje geregisseerd in zijn eigen land waarbij de vonken er van af spat en, een harde kant in de vrouwen handel laat zien (al zal misschien niet alles zo zijn zoals in het echt), we zien mensen die de meiden imponeren en ontvoeren met slimme trucage, de ontvoerders en de ‘werknemers’ die er voor zorgen dat de meiden onder de drugs komen te zitten en alvast gebruikt worden als prostituee. Daarna zien we de handelaren die goud geld in het wereldje zien en de meiden werden voor aardige bedragen verkocht de dochter van Liam (ook al drukte hij zelf op het knopje) stond voor een waarde van $500.000 dollar.

Zoals al gezegd vond ik het verhaal wel leuk. We volgen Liam Neeson als Bryan Mills, een agent van de Amerikaanse overheid (daar ga ik althans vanuit) die zijn vrouw en dochter is kwijtgeraakt door zijn werk. Wanneer zijn dochter zeventien word en hij op bezoek is geweest heeft hij weer eens contact met zijn dochter waarop ze afspreken om een keer wat te gaan drinken. Eenmaal bij het drankje aangekomen te zijn blijkt het dat zijn dochter hem gebruikt en ze eigenlijk een handtekening nodig heeft om op vakantie te mogen gaan, ze wil de band U2 volgen door Europa samen met haar vriendin Amanda. Wanneer zijn dochter Kim aankomt ontmoeten ze de charmante man Peter die samen met hun in de taxi gaat zitten en zo achter de verblijfplaats komt. Wanneer de meisjes ontvoert worden zegt Bryan alles op alles om de ontvoerders tegen te gaan en komt hierdoor op de meest gruwelijke plekken uit. Hij vind zijn dochter weer terug maar Amanda heeft het niet overleefd en Frankrijk was weer een paar Albanezen armer.

Al om al, zeker een geslaagde herziening en uitstekend genoten van Taken. Heerlijke films blijven dit en op na deel twee. Ik was blij om te zien dat Netflix de trilogie had toegevoegd dus dan pik ik ze natuurlijk even lekker mee, want zo ben ik dan ook wel weer .

Heerlijk lekker vlotte maar ook spannende aktie film waarin liam zijn ontvoerde dochter terug gaat halen.

Aanrader!!

Wat een belachelijk hoge beoordeling. Ik kom niet verder dan een 3 voor een aardige intro, een 2 voor een inspiratieloos middendeel en een 1 voor een vervelend, wel heel erg voorspelbaar einde. 2.0/5

avatar van wihu61
Wat een onzinnige film met deze Steven Seagal/James Bond-kruising tegen al die door en door boosaardige criminelen (met als uiteindelijke superslechterik, ahum... een sjeik natuurlijk). Clichés aan de lopende band, en ook nog serieus bedoeld. Toevallig moest zijn dochter ook nog de hoogste prijs opbrengen... hoe verzin je 't

Vergelijkbaar uitgangspunt: Frantic, ook in Parijs, en naar mijn mening meer de moeite van het aanzien waard, zeker de eerste helf.

avatar van Phantasm
Spannende vlotte aktiethriller die lekker wegkijkt.

(verwijderd)
4 jaar geleden vond ik dit heel gaaf, helaas nu niet meer. Realisme is héél ver te zoeken en dat past zelfs niet in deze context. Er wordt 'de bouwplaats' of 'de boot aan de kade' genoemd en Bryan weet precies om welke het gaat tussen de tientallen, zo niet honderden die er zijn in Parijs, dat stoorde me. Ook is het vrij voorspelbaar waardoor het nergens spannend is. Een Liam Neeson in vorm, prima tempo en aardige gevechten zorgen toch nog voor een minimaal zeventje.

avatar van JacoBaco
wihu61 schreef:
Clichés aan de lopende band.Toevallig moest zijn dochter ook nog de hoogste prijs opbrengen... hoe verzin je 't

Hoe verzin je 't? Nou, clichés zijn niet moeilijk te verzinnen.

avatar van Mercurio
Badass Neeson, jammer dat zijn geverfde haar zo afleidde.

Zeer vermakelijke actie/thriller, 1 van de betere in dit genre. Liam Neeson speelt in tegenstelling tot zijn andere films een sterke rol. Verhaallijn is vrij simpel maar enkele sterke actie/vechtscenes in combinatie met een aantal oneliners maken alles goed. De slimmigheid en trucs van een oud-agent van de geheime dienst waarmee hij zijn dochter probeert op te sporen is leuk uitgewerkt ondanks dat er natuurlijk een aantal toevalligheden waren, maar dat is bij deze film zeker niet storend. geen onnodig gepoespas en vele verhaallijnen, gewoon lekker simpel en sterk. dikke 3,5.

avatar van mjk87
Lekkere actiefilm wel. Die eerste 15 minuten met gescheidenvaderonzin moeten we maar vergeten, daarna is dit een vlot verteld filmpje, sfeervol in Parijs en soms lekker hard, lomp en humorvol. Neeson is perfect voor deze rol met zijn postuur en uitstraling. Ook leuk is dat het verhaal zich blijft ontwikkelen, het is niet de zoektocht van a naar b, maar die b komt al halverwege en de zoektocht gaat door naar c en verder. Zo blijft het geheel boeiend. Af en toe volstrekte kul, maar zo'n filmpje kan dat hebben. 3,5*.