Taken 3 (2014)

Alternatieve titel: Tak3n

Frankrijk / Verenigde Staten / Spanje
Actie / Misdaad
108 minuten / 115 minuten (extended cut)

geregisseerd door Olivier Megaton
met Liam Neeson, Forest Whitaker en Maggie Grace

De wereld van ex-CIA agent Bryan Mills stort in wanneer hij valselijk beschuldigd wordt van een moord, die in zijn huis wordt gepleegd. Hij wordt op de hielen gezeten door een snuggere rechercheur, maar Mills wendt zijn speciale vaardigheden aan om de echte moordenaar op te sporen en zijn unieke vorm van rechtvaardigheid te voltrekken.

TEASER

avatar van IH88
“All your problems solved. All your worries over. But it didn't quite work out that way.”

Beter dan het tweede deel. Het ontvoeringsaspect wordt losgelaten en Taken 3 is eigenlijk een conventionele actiefilm. Helemaal niet erg, want het plot zit redelijk in elkaar, de vechtscènes zien er goed uit en Liam Neeson heeft er duidelijk zin in. Neeson krijgt ook met wat meer tegenslag te maken en is hier geen onoverwinnelijke superheld. Natuurlijk zit de film weer vol met belachelijke plotontwikkelingen en onrealistische actiescènes, maar hier stoorde dat niet zo veel. De rol van Grace is ook veel beter uitgewerkt, en als no-nonsense actiefilm is Taken 3 zeer vermakelijke onzin.

avatar van lars-pixar
Eerder nam regisseur Olivier Megaton het stokje over van regisseur Pierre Morel, waarbij Megaton een aansluitend vervolg maakte op de eerste Taken film. Waar het eigenlijk op geen enkel vlak vroeg om een vervolg was het succes van het eerste deel wel weer zo groot om er verder op door te borduren. Ook al was het puur om acteur Liam Neeson meer actie te geven in zijn goed uit bedachten karakter. Toch was een derde deel wellicht wat overbodig, hierbij moest Megaton namelijk een volledig nieuw plot weten te verzinnen om definitief een derde deel waar te kunnen maken.

Het verhaal is daarbij wel beter bedacht dan je had voor kunnen stellen. En met een korte opbouw van het verhaal weten ze al snel een kat en muisspel neer te zetten die tot aan het einde niet te stoppen is. De verwerking daarvan is dan ook zeker geslaagd. Het verveeld namelijk voor geen moment en het weet dan ook op elk moment goed te vermaken. Voor actiescenes weet Megaton wel raad en wordt de kijker niet teleurgesteld. Hij weet net als in het tweede deel dit perfect neer te zetten. Soms wat snel, maar vooral kwalitatief in detail.

De casting is gelukkig het zelfde gebleven, daarbij keert onder andere Neeson dan ook terug als Bryan Mills. Daar en tegen is er voor in dit derde deel een bijzondere rol neergelecht voor zowel Famke Jansen (Lenore st John) als voor Maggie Grace (Kim Mills). Het acteerwerk van de casting is weer prima in orde, gelukkig ook hier en daar wat bijgesteld vergelijken met in het eerste deel. En dan spreken we vooral over Grace die net als in het tweede deel ook hier wat meer verdieping krijgt in haar rol als dochter Mills. Ook haar acteerwerk is daarbij wat beter geworden en weet nu wat geloofwaardig over te komen.

Voor een onnodig derde deel weet Megaton dit toch neer te zetten als een vermakelijke goede actiefilm. Wellicht zit er nog meer potentie in de personage van Bryan Mills wat natuurlijk nog wel even verder uitgemolken kan worden, maar dan meer afzonderlijk van de titel gezien. Zolang het vermaak maar hoog ligt en de actie goed is, dan kan het door de meeste filmkijkers nog wel door de vingers gezien worden.

avatar van mjk87
Iets beter dan deel 2, maar nog steeds matig. Het verhaal is echt een excuus nu om nog maar een derde deel eraan vast te plakken en boeit nauwelijks. De rol van Whitaker brengt nog iets mee, alleen geen idee wat hij met dat schaakstuk steeds deed. Het lijkt alsof de film meer wil laten zijn dat het eigenlijk is, een degelijke thriller die echter de pure fun of hardheid van het eerste deel mist om boven de middelmatigheid uit te komen. 2,0*.

avatar van AardeWerk
Deze viel me zo tegen, en dat terwijl ik er al geen hoge verwachtingen van had. Heel voorspelbaar ook, in het begin van de film weet je al wie ' de slechterik' is....

Weer een prima vervolg.iets beter weer als deel 2 in mijn ogen.maar alle 3 de delen geniet ik van.weer een leuk verhaal.ook weer een goeie cast.ja een goeie film.

Wat een klapper weer.

Zo fantastische film.