• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.462 stemmen

Kingsman: The Secret Service (2014)

Actie / Komedie | 129 minuten

Gesproken taal: Engels en Arabisch

Releasedatum: 12 februari 2015

Plot Kingsman: The Secret Service

"Manners maketh man."

Gary, een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door in de kroeg te hangen met vrienden. Harry Hart, een doorgewinterde agent van een geheime organisatie, neemt hem onder zijn vleugels om een oude schuld te vereffenen. Hij draagt Gary voor om deel te nemen aan een trainingsprogramma voor geheim agent, precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

Social Media

avatar van TronMan

TronMan

Uiterst kinderachtige kleuter film., incl. stupide rol van S Jackson . Zelf als persiflage is dit gewoon niet te genieten. Wat we hierin nog missen zijn, Carlo en Irene. Bah.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

Een film die de succesfactoren van de afgelopen twee decennia probeert te combineren.

De referenties naar James Bond liggen voor de hand, maar ook het stilistisch geweld a la Tarantino, met veel vernuftige wapens, bloed, bakken humor en af en toe een gevoelige touch.

Het verhaaltje is redelijk dun, maar door de prima (met referenties doorspekte) dialogen blijft het allemaal heel aardig overeind, neigend naar fragmentarische onevenwichtigheid, al blijft het allemaal net aan de goede kant.

Er is een enorme sterrencast die over het algemeen prima weet te overtuigen. Taron Edgerton (Eggsy) weet uitstekend overeind te blijven tussen al deze grote mannen, er is veel commentaar op Jackson, maar feitelijk zet hij een prima, bipolaire over de top schurk neer

Al met al een prima film, pretentieloos, want het voegt niks toe aan wat er al is, geen klassieker in de dop wat mij betreft. Een klein zeventje.

avatar van Xastur

Xastur

Psycho-M schreef:

[/i]

Alweer een tijd geleden dat ik de eerste Kingsman had gekeken.

Nu hij op tv kwam, toch maar even opgezet.

Hij blijft toch echt heel erg vermakelijk.

De recruitment van de jonge Kingsmen en de tests die ze moeten doorstaan.

En vervolgens uiteraard het saving the planet verhaal.

Met dikke knipogen naar oa James Bond en Mission Impossible, is het een humorvolle actiefilm en laten we eerlijk zijn, heerlijke over the top actiescenes. De film neemt zichzelf nooit te serieus en daarin ligt ook de kracht van deze film. De britse taal/accenten maken het geheel af.

Geheel met je eens

avatar van Don Homer

Don Homer

Spetterende actie, leuk James Bond achtig verhaaltje maar dan bij vlagen heel raar. De film neemt zichzelf niet al te serieus en dat blijkt uit het foute einde die zo creatief was dat ik naar boven afrond. Symbolisch voor de film: Samuel L Jackson met hazelippie en een roze petje!

avatar van Piem

Piem

Fantastische film! Lekker vol actie en humor. Inclusief goede muziek. Ga snel het volgende deel kijken.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Ik heb de Bluray maar weer eens uit de kast gepakt, want ik had zin in een lekkere actiefilm en met Kingsman krijg je die ook. Een keer in de bios gezien en nu twee keer alweer thuis en de film blijft nog steeds enorm fijn om te zien. Het is een hommage en een parodie van het spionage-genre ineen en het is vooral de heerlijk absurde actie (de film neemt zichzelf geen seconde serieus) en de enorm gevatte humor waar ik steeds voor val. Dat stijve, elitaire Britse sfeertje in samenhang met een jongen uit de achterbuurten werkt zó goed. Colin Firth is geweldig, maar dat is Taron Egerton ook, net als de bijrollen van Michael Caine en Samuel. L Jackson. Dit blijft voor mij een van de betere actiefilms van de jaren '10.

4,5* blijven staan

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Van dergelijk genre heb ik wel nog wat gaten op te vullen. Kingsman dus deze keer. Ik moet zeggen dat ik me best vermaakt heb met deze soort van parodie van James Bond. Geen Johnny English uiteraard, maar best wel wat leuke en spitsvondige momenten. Allerminst flauw en zeker ook met het nodige geweld, maar nooit extreem, misschien de kerk uitgezonderd.

Had er eigenlijk geen idee van dat de film ruim draaide over de opleiding van Gary. Zit best mooi verweven met het andere plot waarbij de bad guy de wereld dreigt te veroveren. De over the top actiescènes in combinatie met de humor is zeker geslaagd. Ook het stijve Britse gedoe komt hier goed tot zijn recht.

Eentje die me alvast veel beter beviel dan Kick-Ass, toch een soortgelijk genre.

avatar van mrklm

mrklm

Lancelot [Jack Davenport] komt om bij een poging Professor Arnold [Mark Hamill] te bevrijden uit handen van Valentine [Samuel L Jackson]. Arthur [Michael Caine] geeft de overige leden van The Kingsmen de kans om een vervanger te nomineren om mee te doen aan een training die moet aantonen wie de nieuwe Kingsman wordt. Galahad [Colin Firth] vereffent een ereschuld door kruimeldief Eggsy [Joel Egerton], de zoon van een eerder omgekomen Kingsman die ooit Galahads leven redde, te nomineren. De Kingsmen moeten het mysterie oplossen rondom de verdwijning van koninklijke familieleden. Gebaseerd op het stripboek ‘The Secret Service’ van Mark Millar en totaal niet serieus te nemen, dus laat je lekker meeslepen door de charismatische Egerton en Colin Firth die, met hulp van zijn persoonlijke trainer Eddie Chow, blijkt aardig van wanten te weten in een gevecht van man tot man, en het belachelijke petje van de slissende Samuel L. Jackson. Uitstekend popcornvermaak, en vergeet niet: Manners Maketh Man!

avatar van frans123

frans123

Ik heb voor een prikkie 400 dvd's gekocht Deze zat er bij Mmmm.??.. Een half uur gezien en ik geloof het wel. Film voor boeren en scheten latende pubers. "Lachuhhhh johhhh!!!" Voor deze film ben ik te oud...

avatar van frans123

frans123

m1chel schreef:
Kick-Ass regisseur Matthew Vaughn is de man achter Kingsman: The Secret Service, een film die erg geïnspireerd is op de oude James Bond-films. De herkenningspunten zijn dan ook talrijk. Zo herken je veel scènes vrijwel direct uit onder andere From Russia with Love, On Her Majesty’s Secret Service en You Only Live Twice. De dik aangezette stijl (eerder te zien in Kick-Ass) die Vaughn hieraan toevoegt, maken deze film tot een zeer vermakelijke en flitsende spionagefilm, waarbij de overdreven trap van bruutheid hoog in het vaandel staat. Je wordt dan ook direct in het verhaal geslingerd als een zwarte helikopter de boel begint op te blazen onder het genot van de klanken van Money for Nothing van The Dire Straits. Qua muziekkeuze is dat iets wat je natuurlijk wel aan Vaughn kan overlaten, want de soundtrack van Kick-Ass bevatte eerder ook erg veel goede muziek. Zijn regie en stijlkeuzes zorgen ervoor dat het tempo hoog ligt en nog knapper is dat dit de hele film vastgehouden wordt.

In de rol van Eggsy zien we Taron Egerton. Deze Britse acteur maakte zijn debuut op het grote witte doek met de indrukwekkende film Testament of Youth, die in Nederland overigens pas na Kingsman in de bioscoop verscheen. Met Kingsman: The Secret Service zet hij een prima tweede rol neer, maar de meest briljante rol is weggelegd voor Samuel L. Jackson. Jackson speelt de slissende schurk Valentine zoals alleen Jackson hem kan spelen. Natuurlijk komt het grove taalgebruik daar ook weer bij kijken, hoewel we vele malen erger van hem gewend zijn. Colin Firth is daarnaast dan toch wel een vreemde eend in de bijt, hij heeft namelijk toch een meer serieuzer imago. Hij zet trouwens wel een erg goeie rol neer als geheimagent Harry Hart. In de niet minder dan briljante scène in een haatkerk maakt Firth direct duidelijk dat hij perfect mee kan als doorgewinterde actieheld. Kingsman kent ook een aantal bizarre karakters die we eigenlijk alleen nog maar zien in de films van tegenwoordig. Zo is daar Gazelle, een dame die allebei haar onderbenen mist en die heeft vervangen voor vlijmscherpe messen. Je kan al aan je water aanvoelen dat deze messen veelvuldig, en op de meest bizarre manieren, worden gebruikt.

Het is dan ook zeker niet zo dat de actie opgespaard wordt tot het einde. We worden er al vroeg in de film mee verwend, als de mensen van Valentino professor Arnold hebben ontvoerd. Deze professor maakt deel uit van het snode plannetje van Valentine, maar de organisatie van Kingsman wil daar natuurlijk een stokje voor steken. Het zal ondertussen niemand verrassen dat dit gepaard gaat met de nodige afgehakte ledematen en een aantal zeer gevatte oneliners. Toch zijn er ook punten van kritiek. Zo is er de scène met de ontploffende hoofden. Natuurlijk is de hele film zwaar over de top, maar ook daarin kan je tever gaan. De scène is gewoon erg slecht gemaakt uit en past niet in de stijl van de rest van de film. Daarnaast had de film met zijn speelduur van tegen de twee uur best een kwartiertje korter mogen zijn. Ondanks het hoge tempo voelt het geheel toch wat uitgesmeerd aan.

Kingsman: The Secret Service biedt de service die het op voorhand belooft, al gaat de film aan het einde over zijn top. Het tempo ligt de hele film hoog, de actie spat van je scherm af en met kleurrijke karakters als Gazelle en de slissende Valentine zal je je zeker nergens vervelen. Colin Firth bewijst met zijn rol in Kingsman: The Secret Service dat hij meer kan dan het spelen van serieuze en romantische rollen en wellicht biedt dat hem nieuwe perspectieven voor de toekomst. Een vervolg is ondertussen aangekondigd, maar bevindt zich in een dusdanig vroeg stadium van ontwikkeling dat er nog niks valt te zeggen over een releasedatum.

Man ,man wat een verhaal voor zo'n flutfilm

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Filmpje die ik bij uitkomst, en eerste kijk, een beetje weggezet had als vermakelijke pulp, een soort van middle-of-the-road-actieavond-filmpje. Nu toch wat jaartjes later ben ik Kingsman toch gaan waarderen als een meer dan behoorlijke film, niet in de laatste plaats door het flink mindere tweede deel die het nieuwe en de goede mix van de eerste extra benadrukt.

Het verhaal zoals in zoveel spionage films is één van vaste ingrediënten. Een spionagedienst, een wel hele stijlvolle uiteraard, een werelddreiging, een rookie die het ver weet te schoppen en diens training, een naderende catastrofe en een narrowescape. Je kan het bijna uit tekenen en in die zin biedt de film weinig nieuws en dus niets bijzonders. Dit was waarschijnlijk mijn eerste ervaring destijds tot ik toch wat meer oog ontwikkelde voor de film en zijn details.

Wat ik eerst flauw vond, dat over de top stijlvolle en always a gentleman gedoe, kan ik nu in al zijn stijl veel meer waarderen. Interessant zijn dan ook de lessen die de verruwde Eggsy krijgt met de boodschap dat dingen met klasse doen vooral een keuze is. Leuk zijn dan ook de rekrutering en de daarop volgende opleiding. Met de werelddreiging wordt toch een beetje ingespeeld op de belangrijkheid van telefonie en internet en de controle en technologie die daar achter schuil gaat en informatie uit gedrag verzamelt. Interessant is de speurtocht en het experiment in de haatkerk, kostelijke scene overigens deze slachting. Ook erg fijn de vechtpartij in de pub. Eggsy ontwikkelt zich uiteraard in de uitstekende finale met verve tot voorvechter. Sterk zijn Firth als gentlemanspy, Egerton net zo als de jonge hond Eggsy en Mark Strong is zoals altijd goed. De dames mogen ook genoemd worden met Boutella en Cookson.

Toch zit het sterke punt van Kingsman vooral in de goed uitgebalanceerde mix van humor, actie en stijl. De gezochte contradictie tussen personen werkt prima met enerzijds het agentschap en anderzijds de ruwe Eggsy die natuurlijk zijn eigen invulling geeft. Een van de weinige minpunten is toch wel karakter Valentine, Jackson doet zijn best en heeft aardige momenten maar echt eng of bijzonder wordt Valentine nooit. Veel maakt dit niet uit want Kingsman heeft dan allang zijn punt gemaakt.

BBarbie

Mogelijk is de film bedoeld als parodie op films over James Bond en aanverwanten. Ten tijde van mijn middelbareschooltijd zou ik dit waarschijnlijk wel leuk gevonden hebben. Met het stijgen der jaren is mijn lat toch wat hoger komen te liggen. Afgezien van een handjevol leuke scènes vind ik het helemaal niks. Een kinderlijke, groteske film volgepropt met buitensporig geweld. Gezien de sterke bezetting een aanfluiting.

avatar van mrkos

mrkos

Kingsman: The Secret Service

Wat was dit een heerlijke actie komedie. Vanaf het begin tot het einde lekker vlotte tempo, veel actie en hier en daar een dosis komedie.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Vreemde film. Laat ik het nou net leuk vinden, als een film tegenwoordig nog iets 'anders' kan toevoegen, omdat we het eigenlijk allemaal al wel hebben gezien.

Daarom is dit toch een interessante actiefilm. Soms lekker grof. De humor was niet echt mijn stijl. Maar ik snapte het wel dat het in deze stijl van de film paste.

Zeker de moeite waard, als je van actie en harde vechtscenes houdt.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Wel een aardig filmpje. Met veel plezier gespeeld, fijne aankleding, enkele actiestukken die prima zijn (gevechten in de kroeg, dat deel met die parachute) en een redelijk tempo al weet de basisplot niet volledig te boeien en duurt de film ook net iets te lang. En eigenlijk mist de film een beetje een eigen smoel of leuke ideeën die regisseur Vaughn meestal wel in zijn films verwerkt. Dit is Brits en vooral degelijk daarmee. 3,0*.

avatar van Shadowed

Shadowed

Geweldig vermakelijke actiefilm. Films zoals Kingsman zijn toonaangevend voor de kwaliteiten van Vaughn. De opvolgende delen in deze reeks waren van mindere kwaliteit, maar waar het allemaal begon blijft heerlijk vermaak. Een film waarin Egerton echt goed paste. Veel heb ik niet van hem gezien, maar hij kiest altijd de wat excentriekere, geschiktere projecten. Bijrollen zoals die van Firth, Boutella, Strong en Cookson mogen er ook absoluut wezen. Het personage dat ik in mindere mate geslaagd vond was die van Jackson. Zeker voor zijn doen eigenlijk gewoon te flauw, dat accent had ook achterwege gelaten mogen worden. Qua actie loopt de film heel lekker. Van de vechtpartij in de bar naar de iconische slachting in de kerk. Het zijn juist die momenten die films als deze naar een hoger niveau tillen. Daar helpt de energieke en zeer vlotte regie van Vaughn uitstekend aan mee. Passend camerawerk, gelikte montage en een tempo waar je u tegen zegt. De film duurt 129 minuten wat normaal erg lang is voor een actiefilm, maar Vaughn slaagt erin om het allemaal aan te laten voelen als minder dan 80. De film kijkt als een trein. Eeuwig jammer dat Vaughn dit niveau niet vast kon houden, want zijn latere films halen het niveau van zijn regie tussen 2010-2014 bij lange na niet.

avatar van AngelicV

AngelicV

Hoe fijn is toch een Britse aanpak contra de Amerikaanse. Subtiele humor, geen continu patriotistisch gedoe. Totaal pakket goed verpakt met verschillende filmstijlen en links naar vroegere klassiekers. Een verademing in het actiefilm genre.