Kingsman: The Secret Service (2014)

3,56 (2079)
2079 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Colin Firth, Taron Egerton en Samuel L. Jackson

Gary, een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door in de kroeg te hangen met vrienden. Harry Hart, een doorgewinterde agent van een geheime organisatie, neemt hem onder zijn vleugels om een oude schuld te vereffenen. Hij draagt Gary voor om deel te nemen aan een trainingsprogramma voor geheim agent, precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

avatar van mrklm
"Manners Maketh Man". Colin Firth, die een Oscar won voor zijn rol als Koning George VI in 'The King's Speech, is perfect gecast als de ultieme 'gentleman' die behoort tot een groep superspionnen die - volgens de principes van De Ronde Tafel uit de Arthur-legende - werkt vanuit een geheime locatie, in dit geval een sjieke zaak voor herenkostuums genaamd 'Kingsman'. Taron Egerton weet zich meer dan staande te houden als Eggsy, het ontspoorde schoffie dat niet alleen ontdekt dat zijn vader een superspion was die zijn leven gaf om zijn companen te redden, maar ook de kans krijgt om zelf een Kingsman te worden. Daarvoor moet hij met een aantal andere kandidaten een serie tests, geleid door Merlin [Mark Strong] ondergaan en dat alles terwijl filantroop Valentine [een sssscènessstelende Samuel L Jackson] een geniaal plot in werking zet om de overbevolking van de wereld op te lossen en het restant van de mensheid aan zijn voeten te krijgen.

Het extreme geweld past niet bij de toon van de film, die vooral een hommage is op de ouderwetse spionagefilms (niet voor niets is er een stevige bijrol voor Michael 'Harry Palmer' Caine) alsmede een antwoord op de (te?) serieuze toon van de meest recente Bondfilms. Veel wink-wink, tongue-in-cheek humor dus van een topcast, uitstekende choreografie van de actiescènes (met de bloederige finale in een kerk als hoogtepunt) en zeer verzorgd camerawerk maken je wel zeer nieuwsgierig naar de sequel.

avatar van des1
Aardig. Firth excelleert in dit soort rollen. Michael Caine mag weer opdraven voor de rol waar de recent overleden Roger Moore bekende zo jaloers op te zijn jegens zijn twee kornuiten, Caine en Connery. Beiden blijven tot op hoge leeftijd acteren, terwijl Moore na 007 voor het laatst gespeeld te hebben in 1985 niks meer kreeg aangeboden praktisch. Zat (voor de jeugd) weer de nodige (zeg maar onnodige) actie akrobatiek in. Ruime 3*. Voor wie 'm gemist heeft, vanavond weer op TV.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien, nu deel 2 gaat draaien. Kingsman was 3 jaar terug denk ik mijn leukste film van het jaar die ik zag. Heerlijk rauw, met geweldige Britse humor en echt hele fijne personages in de hoofdrol, Colin Firth voorop. Ook Taron Egerton was echt goed gecast. Dat de special effects er soms wat goedkoop uitzagen nam ik op de koop toe, want verder valt er niks aan te merken. Met de scenes in de kerk en de kills op klassieke muziek zaten er ook absolute hoogtepunten in de film. Ik heb geen reden om de 4,5* die stonden te verlagen.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm met een spannend verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van Rickazio
Zag hem nog weer op tv, waardeloze film.

Als je niet van inhoud, verdieping of boeken houdt ga dan films als deze kijken.

avatar van Toontje G
Een ding weet ik zeker, ik ga deel 2 niet kijken.

avatar van W.V.
Mooie mix van James Bond en Mission impossible. Firth doet het uitstekend als flegmatieke Brit, daarbij goed terzijde gestaan door Caine en Strong. Alleen jammer dat Jackson weer eens zwaar over de top gaat, alhoewel hij in een scene met Firth een prachtig verbaal gevecht vol met steken onder water met deze aangaat, dat is wat mij betreft het hoogtepunt van de film. Voor de rest is het een lekkere actie film zoals die behoort te zijn, de mix van de twee serie's doet het goed. Kijk al uit naar het volgende deel.

avatar van Daan258
Thank you for such a " happy Meal "

Uitstekende actie/comedy film.

Actie/comedy is niet altijd zo'n mijn ding geweest. Bijna 9 van de 10 slagen er niet in om een leuke film neer te zetten. Gelukkig was dit een film die het wel fantastisch deed.

De comedy en de actie word goed afgewisseld en gelukkig is de comedy niet te overdreven waardoor het erg leuk blijft.
Het verhaal is niet bijster bijzonder maar zeker erg leuk en vermakelijk om naar te kijken. Hiernaast een erg sterke cast wat ervoor zorgde dat het nog leuker was.
Colin Firth was absoluut de leukste personage in de film en deed het ook het best. Ook was ik zeer verbaasd voor de voor mij onbekende acteur: Taron Egerton hij acteerde zeer sterk en ook hij had een toffe rol. Helaas vond ik Samuel L Jackson dan toch een minpuntje. De personage van hem was een beetje "te" waardoor het soms zelfs wat vervelend was.

Het camerawerk was ook ijzersterk gedaan en dan vooral bij de actiescene's. want man wat was de actie toch heerlijk om naar te kijken bij de film. Dan heb ik het ook vooral over de kerk shoot out met Colin Firth wat was dit een spektakel om naar te kijken. Dan ook nog het nummer Free Bird eronder, man, man dat maakte het helemaal af.

Ik heb me fantastisch vermaakt met dit eerste deel en kijk ook zeker uit naar de opvolger.
Zoals ik al zei: Actie/comedy films doen het vaak niet zo best maar een film als Kingsman is TOP.

Laatst ook de film The Hitman's Bodyguard gezien maar Kingsman overtreft het zeker.

Net niet een 4,0*
7,5/10

avatar van Metalfist
Manners maketh man

Ik denk dat ik altijd ergens een aversie tegen Kingsman heb gehad omdat dit de film was die ervoor zorgde dat Matthew Vaughn de set van X-Men: Days of Future Past verliet en het stokje doorgaf aan Bryan Singer. Hoewel dat uiteindelijk nog allemaal goed is gekomen, het was pas met X-Men Apocalypse dat Singer de boel weer naar de knoppen maakte, was dat altijd blijven hangen. Het vervolg is echter net uitgekomen en hier uiteindelijk toch eens voor gaan zitten.

Vooral omdat mijn kameraad erg graag de sequel wilt zien en niet begreep dat ik de eerste nog niet gezien had. Ik moet zeggen, het is me beter meegevallen dan verwacht. Er is best wel wat verkeerd met deze Kingsman (vooral de lispelende slechterik is echt pijnlijk niet-grappig) maar er straalt voldoende fun af om je voor iets meer dan 2 uur te boeien. Vaughn maakt er in ieder geval een leuke ode van aan oude James Bond films maar slaagt er tegelijkertijd ook in om dit een eigen smoel te geven. Dat zorgt misschien hier en daar wel voor ietwat chaotische actiescènes maar ze werken wel. Altijd leuk natuurlijk dat er een paar van mijn favoriete nummers aller tijden (Money for Nothing tijdens de openingscredits, Free Bird tijdens het gevecht in de kerk, ...) worden gebruikt ter ondersteuning. Verder is de link met King Arthur wat te vergezocht naar mijn gevoel, maar dat wordt gelukkig niet te ver doorgedrukt. Kan me voorstellen dat dat in de originele comics waar dit op gebaseerd wel beter tot zijn recht komt.

Aangenaam verrast door Colin Firth trouwens. Had dit soort rollen niet echt aan hem gelinkt, maar Firth overtuigt over de gehele lijn als Harry Hart (aka Galahad) en schudt een aantal indrukwekkende scènes uit zijn mouw. Dat kan ook gezegd worden van nieuwkomer Taron Egerton trouwens die er verbazingwekkend genoeg in slaagt om naarmate de film vordert meer en meer uit de schaduw van een aantal acteerkannonen te komen. Niet dat die grote namen altijd even goed zijn trouwens. Samuel L. Jackson is hier weer zijn eigen zelve en hoewel dat meestal wel een goed plan is, werkt dat hier niet zo goed. Ook Michael Caine heeft al betere rollen neergezet en Mark Hamill loopt er een beetje verloren bij. Is dat erg? Er zijn gelukkig nog genoeg andere rollen die wel de moeite waard zijn. Mark Strong is een leuke Merlin en ook Sophie Cookson kan er zeker en vast mee door als Roxy.

Niet dat ik sta te springen om de sequel maar ik wil wel eens zien wat Vaughn en de zijnen er opnieuw van maken. Hopelijk is er geleerd uit de fouten uit deze film en kan de regisseur opnieuw nog eens knallen. Bij deze eerste Kingsman zit er wel een zekere potentie maar het komt er niet altijd even goed uit.

avatar van notsub
Kingsman: The Secret Service is gewoon een leuke film. De referenties naar de bekende titels liggen er bewust erg dik bovenop en de parodie is direct zichtbaar. Samuel L. Jackson was niet op zijn best hier, maar verder voldoet het allemaal prima. De humor gaat alle kanten op en de actie is goed gedoseerd. Zo kon ik deze film gedurende de gehele speeltijd met een glimlach aanschouwen, prima entertainment.

avatar van Tapa
Kwam onlangs toevallig uit bij deze film op TV, was erg aangenaam verrast door de aktie en humor die in de film zat. Ik heb er enorm van genoten, een echte aanrader.

avatar van horizons
Stuk leuker dan verwacht. De onbelans tussen lichtvoetigheid en rondvliegende ledematen werkt wonderwel goed. De parodie op Bond en consorten is uiterst geslaagd; en vooral Egerton maakt een goede indruk in deze film.

avatar van martijn011
Herzien met het oog op het tweede deel wat ik morgen hoop te gaan zien.
Ook na herziening staat deze film als een huis. De combinatie van actie en humor is hier erg sterk, niet alleen dankzij Vaughn, maar ook de acteurs zijn geweldig op dreef.
Colin Firth is helemaal geweldig als Harry Hart, vooral omdat je bij hem niet zo'n rol verwacht. Samuel L. Jackson gooit alles wat hij heeft in z'n schurkenrol en dat levert een aantal hilarische scènes op.
Egerton is natuurlijk de grote onbekende in deze film, maar ook hier gewoon een erg leuke en stoere rol.

Het verhaal is natuurlijk ondergeschikt aan alle actie en humor. Eigenlijk slaat het helemaal nergens op, maar dat ik me daar nooit aan gestoord heb is alleen maar een compliment aan de regisseur en scriptschrijver.
De scene in de kerk blijft geweldig, al is het net iets minder leuk wanneer je weet dat het er aan zit te komen.
Maar verder is deze film een uitstekende actiekomedie en blijven de vier sterren gewoon staan!

avatar van ILDIB
van begin tot einde genoten. mooie knokpartijen grappige passages en ja helaas soms over de top maar nooit echt storend.

avatar van knusse stoel
Om het kort en krachtig weer te geven: EEN PRACHTFILM! Het verhaal is in metaal gegoten, zo mooi strak en geen rimpelige fouten die je nog wel eens tegenkomt in andere films. Ook het spel wordt zo prachtig weergegeven dat het soms lijkt of je zelf in het geheel bent betrokken. Een echt Britse kwaliteitsfilm! (en een klein beetje van over de oceaan)
En daar moet u het mee doen.
Een 8 als waardering.

avatar van nathaniel177
Super film! een van mijn favoriete. Heel goed acteerwerk van Colin Firth, Taron Egerton, Mark Strong etc. Een ding waar ik me wel aan stoorde was dat geslis van Samuel l Jackson. Dat stuk in die kerk is ook erg grappig.

Top cast, top special effects, top film!

avatar van Angel9999
Dit is zo'n film die niet meteen mijn interesse zou hebben maar door de goede kritieken wel ben gaan kijken vanmiddag, en ja, deze film is gewoon goed. Sommige scenes zijn echt juweeltjes. Colin Firth is geweldig in deze film. De schietpartij met Colin in de bar vind ik legendarisch. Maar er zitten vele vreselijke mooie momenten in deze film. Voor een film die niet mijn ding is in eerste instantie, geef ik deze een vette 4,5.

avatar van Roger Thornhill
Leuk, met een aardige balans tussen actie, humor, plot en stijl en met een geweldige cast, Colin Firth voorop. Maar allemaal ook weer niet héél erg leuk, hoewel de vechtscènes met de keurige Firth hilarisch zijn.

Ik had zeer hoge verwachtingen van deze film maar vond deze zeer teleurstellend ondanks de goede recensies op dit forum. Samuel L Jackson vond ik zeer zwak, niet meer de acteur die hij ooit was helaas.

avatar van J.Ch.
Wat een aangename verrassing! Deze film was me al een aantal keer aangeraden, maar het genre is iets waar ik niet vaak zin in heb en dat bovendien vaak tegenvalt. Zoniet Kingsman. Wat maakt deze film nou zo onverwacht leuk?
- de hele film geeft mij het gevoel dat hij met plezier gemaakt is. Iedereen lijkt het zo enorm naar zijn zin te hebben dat het aanstekelijk is.
- de personages zijn sympathiek en worden over het algemeen prima neergezet. Samuel L. Jackson valt misschien iets tegen. Daar staat tegenover dat debutant Taron Egerton het juist boven verwachting goed doet.
- de film is zo heerlijk Brits. Over het algemeen slagen Britten er nou eenmaal beter in dan Amerikanen om zowel subtiel te zijn als schaamteloos over the top. Dat zie je terug in de humor, de personages, de hele verhaallijn.
- de film doet serieuze thema's aan zonder pompeus over te komen. De discriminatie die voortkomt uit de klassenmaatschappij bijvoorbeeld. De film maakt er grappen over (Eggsy's poging om upperclass over te komen: "Martini. Gin, not vodka, obviously. Stirred for 10 seconds while glancing at an unopened bottle of vermouth. Thank you'') maar stipt ook nog even aan dat 'nobility' niets te maken heeft met afkomst, maar met gedrag en boven jezelf uitstijgen. En dat op een manier die niet eens tenenkrommend is.
- een beetje aansluitend bij het vorige punt: de positie van Lancelot wordt uiteindelijk gewonnen door een vrouw en dit is de normaalste zaak van de wereld, geen geforceerd statement.
- de actie is uitstekend gechoreografeerd. Niet heel realistisch, wel erg vermakelijk.
- het plot is goed te volgen en overzichtelijk zonder saai te zijn. Wereldschokkende plottwists zijn er niet, wel onverwachte momenten, zoals Harry die de slachting in de kerk overleefd om vervolgens doodleuk een kogel door zijn hoofd te krijgen als hij buiten komt.
- het plot is ook mooi gebalanceerd, waar de meeste actiefilms mijns inziens te veel doorslaan naar slapstick of matig geslaagd drama. De ene scène hakt Eggsy's moeder haar badkamerdeur in in een poging om haar dochtertje te vermoorden, een andere scène toont een vuurwerk van exploderende hoofden met Land of Hope and Glory op de achtergrond. Kingsman komt er nog mee weg ook.
- de sfeer, de muziek, de algehele aankleding zijn allemaal prima.

Negatieve punten kan ik nauwelijks noemen. Ik vond het gedoe met de prinses op het eind net iets teveel van het goede (maar de mid-credits scène vond ik dan wel weer geweldig). Misschien had er net iets meer tijd besteed kunnen worden aan de training van de aspirant-Kingsmen. Heel veel meer kan ik echter niet verzinnen. Ik heb met veel plezier naar Kingsman gekeken en beschouw hem als een positieve uitschieter binnen het genre. Voor nu vier sterren.

avatar van Hellboy!
Mix van James Bond en humor. Heb me bijzonder goed vermaakt met deze film.

avatar van Shadowed
Heerlijke film.

Manners maketh man. 3 mooie woorden van een goed gespeeld karakter door Firth. Maar ook Taron Edgerton valt op in deze leuke actie/komedie dat precies de rede is waarom ik zo van Matthew Vaughn films hou. Ze zijn zo luchtig en zo vlot.

Beter dan Kick-Ass vind ik hem niet. Maar Kingsman behoort zeker wel tot 1 van mijn favorieten. Kingsman 3 mag er van mij ook wel aankomen. Al was deel 2 iets minder leuk. Edgerton zet perfect de rol van Eggsy neer. De effecten zien er simpel maar oh zo leuk uit.

Lekkere vlotte actiefilm waar je in no time doorheen bent. Lekker luchtig, niks mis mee. Verdient zijn 4,0* sterren dubbeldik.

avatar van Traiannnn
Rickazio schreef:
Zag hem nog weer op tv, waardeloze film.

Precies dit.

Net gezien echt een super leuke film.een leuke cast.en een leuk verhaal.heb me prima vermaakt.ben benieuwd naar deel 2.maar dit deel is zeker goed.

Tarkus schreef:
Bijzonder leuke actie-komedie.
Komedies zijn niet mijn genre, dat weet ondertussen iedereen, maar uitzonderingen zijn er wel, en dit is er eentje.
Het is duidelijk een satire op de zo succesvolle Bond-reeks en andere spionagefilms.
Prima cast in deze film met enkele grote namen, maar ook de minder bekende acteurs doen het prima.
Ook de beelden zijn mooi, goede speciale effecten en een puike soundtrack.
Voor mij dus een geslaagde film.

Hoewel komedies helemaal niet mijn ding zijn, is dit wel de uitzondering op de regel.
Het is reeds de tweede maal dat ik de film zie en vind hem zelfs deze keer nog beter dan de eerste keer.
Topper deze film, en hoop dat de tweede dezelfde weg inslaat !!

Het is echt genieten tot de top in deze actiekomedie. Goede film om bekend mee te worden.

avatar van Perry Meer
afgehaakt, rare film

avatar van FunkStarr
Apart filmpje, duurt iets te lang vind ik maar enigszins vermakelijk. Einde is ook wel humoristisch met die prinses. Twijfel tussen 3.0* en 3.5* maar omdat ik sommige dingen toch wat "te" over the top vond hou ik hem even op 3. Qua humor zit het wel goed, actie is ook ok en acteerwerk is prima. Verhaal is wel beetje standaard en het had wat mij betreft toch wel wat harder gemogen nog met sommige actiescenes. Had nu af en toe het "net niet" gevoel bij sommige scenes. (Zo vond ik bijvoorbeeld de "afrekening met die stiefpa" een beetje suf en ook half afgekapt. Had het leuker gevonden om hem helemaal in elkaar gebeukt te zien worden wat ook wel beter in de film had gepast denk ik. Ook het snelle bewegen van de camera ben ik geen voorstander van. Al met al toch prima vermaak.

avatar van Psycho-M
This ain't that kind of movie, bruv.

Alweer een tijd geleden dat ik de eerste Kingsman had gekeken.
Nu hij op tv kwam, toch maar even opgezet.
Hij blijft toch echt heel erg vermakelijk.
De recruitment van de jonge Kingsmen en de tests die ze moeten doorstaan.
En vervolgens uiteraard het saving the planet verhaal.
Met dikke knipogen naar oa James Bond en Mission Impossible, is het een humorvolle actiefilm en laten we eerlijk zijn, heerlijke over the top actiescenes. De film neemt zichzelf nooit te serieus en daarin ligt ook de kracht van deze film. De britse taal/accenten maken het geheel af.

avatar van TronMan
Uiterst kinderachtige kleuter film., incl. stupide rol van S Jackson . Zelf als persiflage is dit gewoon niet te genieten. Wat we hierin nog missen zijn, Carlo en Irene. Bah.