ad
  • 8.143.424 stemmen

The Imitation Game (2014)

Biografie / Drama | 114 minuten
3,71 2.293 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Morten Tyldum

Met onder meer: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley en Matthew Goode

Releasedatum: 8 januari 2015

Over The Imitation Game

"The true enigma was the man who cracked the code."

Film over het levensverhaal van Alan Turing, een Britse wiskundige en informaticus. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte hij voor de Britse crypto-analytische dienst, die als doel had onderschepte gecodeerde berichten van de Duitsers te ontcijferen. Turings grootste verwezenlijking bestond erin om als één van de eersten de Duitse Enigma-codes te breken waardoor de Geallieerden de controle over de Atlantische Oceaan kregen en uiteindelijk de oorlog zouden winnen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Stewart Menzies

Sergeant Staehl

avatar van shrink

shrink

Matige film. Er wordt te veel tijd besteed aan de ontwikkeling van het apparaat. Ik had liever meer gezien wat men er allemaal mee gedaan heeft. Einde vond ik ook niet sterk.

avatar van frans123

frans123

• 2094 berichten

shrink schreef:

Dat is mijn kritiekpunt ook. Er wordt helemaal niet duidelijk gemaakt hoe het gebruikt werd, hoe het invloed had op de oorlogvoering. Strategie Maar ik denk dat de makers zich alleen bezig hielden met het trieste leven en einde van Turing. Een biografie. Voor mij is dat twee uur lang te mager voor een film. Zijn decodeer machine was nota bene het prototype van de latere computer. Na een uur vond ik de film vervelend worden. Krappe 2,5

avatar van frans123

frans123

• 2094 berichten

Zwolle84 schreef:

Tienercrush die nooit helemaal is overgegaan. Vind het erg leuk om haar te volgen, mede vanwege haar mooie, diverse filmografie. Misschien is ze technisch niet de beste actrice, maar het voelt altijd weer speciaal om ‘de nieuwe Keira’ te zien.

M’n kat heet overigens ook Keira.

Wat zie je in haar eigenlijk?? Een doorsnee Engelse, waar geen reuk of smaak aan zit.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Lovely, isn't he...

Filmpje dat ik enkele jaren geleden al eens keurde, toen niet bepaald kapot van was en vooral vast liep op de zonderlinge Turing. Hoewel ik er met tegenzin aan begon beviel de film me nu de tweede keer al vele malen beter.

De film begint met een aangename tempo en brengt uiteraard al snel het karakter van Turing, wat eigenlijk het best te beschrijven is als Sheldon Cooper in het kwadraat. Weinig empathie, gevoel voor groepschemie, samenwerking of welke vorm van sociaal warm contact is Turing vreemd. Toch komt de vreemde eend in de bijt met een idee die veel zal veranderen. Een heel aardig en typisch beeld van onbegrip, miscommunicatie en zelfs zwart maken komt daarna voorbij. De zogenaamde info waar de telegrafiste mee komt, een fenomeen dat bekend zou worden als 'crib' en de daadwerkelijke ontcijfering realiseerde, wordt grappig gebracht.

Behalve dat ik de licht komische en droge toon de eerste keer miste, nu echter niet, die het verder zware gebeuren rond Turing iets versoepelt, heeft de film een prima soundtrack en zijn er weinig valse noten in de zin van fouten te ontdekken. Vast zullen er details fout zijn maar wat mij betreft komt de film daarmee weg. Het 'Ultra' programma wordt ook op prima wijze gebracht. De cover up had nog al wat om het lijf, niet te vergeten offers als Coventry, dat men bewust heeft laten plat gooien, en tevens het onderschepte en neergestorte toestel in de golf van Biskaje naar ik meen met een bekende Amerikaanse filmster, zullen ongetwijfeld moeilijke beslissingen geweest zijn. Het gebeuren rond het konvooi, hierboven weg gezet als melodrama en GTST niveau, zal toch echt niet veel anders gegaan dat de broedermoord en voors en tegens zoals nu. Ook nog aardig zijn de gemonteerde archiefbeelden, een flits van de Bismarck overigens met zijn kenmerkende beschildering, ook aardig de CGI beelden van een konvooi en een slagschip van de King George klasse. Wel verschrikkelijk is het CGI beeld van maar liefst vier u-boten die vlak bij elkaar varen wat zeer onrealistisch is.

The imitation game is dé film over het kraken van de code. Saillant detail is dat de Polen het vlak voor de oorlog al grotendeels gedaan hadden. Er kan gerust gezegd worden dat films als Enigma en U-571 op de grote hoop kunnen, hoewel er door de Britten wel een coderingsmachine buit gemaakt werd. Helaas is een machine niet per direct een code. Al met al is deze film meer dan prima en vermakelijk.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matig.

Wel een vermakelijke film, maar voor de rest ook niet veel meer dan dat. Tyldum had in ieder geval met Passengers een best positieve indruk nagelaten. Die is hij met The Imitation Game meteen weer kwijt. Nog zo'n biografiefilm zoals alle andere waarvan je het meeste al redelijk goed kan voorspellen. Knap van iemand die Alan Turing niet eens kende.

Cumberbatch doet het aardig. Het is geen wereldrol die hij speelt. Af en toe iets te overdreven maar hij houdt zich in het algemeen heel degelijk staande. Knightley was vreselijk. Zo'n iemand als Dance speelt ook weer zo'n compleet belachelijk figuur. De "schurk" van de biografiefilm. Kom op.

Visueel redelijk. Genoeg kleuren tijdens de korte oorlogsscenes en de hele codekraakkamer ziet er best tof en kleurrijk uit. Alhoewel ik graag meer van de buitenwereld had willen zien. Daar pakt de film zich namelijk het beste uit. Er heerst echt wel een sfeertje.

Jammer dat de film elke vorm van impact mist. Zeker richting het einde als Turing bijna de pijp uitgaat mist de film gewoon wat impact. Voor de rest is elke scene best sterk en Amerikaans aangezet. Ik betwijfel sterk of ik dit echt moet geloven als biografiefilm. Het is gewoon zo Amerikaans met Britse acteurs en actrices. Zo'n scene als gezamenlijk naar de kamer rennen als Turing een idee heeft om de enigma te kraken en dat daadwerkelijk ook doet. En dat de broer van Beard op die boot zit. Ik kan dit soort zaken maar moeilijk geloven.

Dat is ook het pijnpunt van de film. Ik kan dit totaal niet serieus nemen als biografiefilm. Of als dramafilm. Het oogt vaak wat stompzinnig. Visueel dik in orde en het acteerwerk van Cumberbatch is solide. Voor de rest wel vermakelijk en vlot, maar of ik dit bijzonder vind? Nou nee.

avatar van nadrin

nadrin

Ondanks de goede vertolking van Benedict Cumberbatch was de film teleurstellend. En deze wordt goed weergegeven door Shink

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Deze biopic kijkt niet op een cliché meer of minder. Even afvinken. Het misbegrepen genie? Check. De empowered vrouw (en soort van muze) die de vloer aanveegt met haar mannelijke concurrentie. Check. Vijanden die vrienden worden, vrienden die vijanden worden? Check. Deadlines - “Your last chance!” - die net gehaald worden door een plotse ingeving? Check. En zo kan ik nog wel een tijd doorgaan.

En toch vond ik het ditmaal niet echt storend. Het verhaal is zó boeiend dat ik de klassieke, brave opbouw graag door de vingers zie. Bovendien brengt Cumberbatch het er meer dan behoorlijk vanaf in een rol die toch niet bepaald evident is. Ook de rest van de gang deed het prima. Alleen Knightley vond ik iets te licht voor haar rol.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19237 berichten

De enige reden waarom ik deze film wilde bekijken is omdat Turing met het bouwen van zijn machine wel heel belangrijk was geweest in de ontwikkeling van een toestel dat voor mij dagelijks een heel belangrijke plaats inneemt voor zowel werk als ontspanning, de computer.

Hoewel het natuurlijk draaide om het kraken van Enigma, vond ik het ook wel goed dat er voldoende inkijk was in het leven van Turing zelf goed vertolkt door Benedict Cumberbatch.

De film heeft me niet weggeblazen maar evenmin teleurgesteld.

avatar van Niné.K

Niné.K

Het is al even geleden maar ik denk dat dit de beste film is die ik ooit heb gezien. Ik heb gewoon geen kritiek punten. Het is nooit saai, het acteerwerk van iedereen is uitstekend, de cinematografie is van wat ik me kan herinneren heel mooi. Prachtige verfilming van een ongelofelijk tragisch verhaal.