Kingsman: The Secret Service (2014)

3,56 (2084)
2084 stemmen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Komedie

geregisseerd door Matthew Vaughn
met Colin Firth, Taron Egerton en Samuel L. Jackson

Gary, een jongeman wiens leven dreigt te ontsporen, vult zijn dagen door in de kroeg te hangen met vrienden. Harry Hart, een doorgewinterde agent van een geheime organisatie, neemt hem onder zijn vleugels om een oude schuld te vereffenen. Hij draagt Gary voor om deel te nemen aan een trainingsprogramma voor geheim agent, precies op het moment dat de wereld wordt bedreigd door een IT-genie met kwaadaardige bedoelingen.

avatar van staralfur
Vandaag in de bios gezien en ik vond 'm FANTASTISCH!

Ik ben sowieso een liefhebber van flitsende lompe actie, en als je er een Brits sausje overheen gooit (en mannen in pak) kun je me zowat wegdragen Wat heb ik gelachen zeg! Leuke acteurs, prima verhaaltje en prachtig in beeld gebracht.

avatar van Shinobi
"Give me a far fetched theatrical plot any day."

De stripverfilmingen van Mark Millar blijven geweldig.

Het leuke aan 'Kingsman: The Secret Service' is dat er slim wordt omgesprongen door meermaals te refereren aan de welbekende klassiekers uit het spionagegenre. Op een bepaalde manier is het zelfs meta te noemen. Het ligt er allemaal lekker dik op, maar niet zo overdreven dat het irritant wordt. Hierdoor wordt er een fijne mix tussen actie en humor gecreëerd.

Toch vind ik dat het qua narratief en karakterontwikkeling beter in elkaar had kunnen steken; het plot en de personages blijven plat. Daarvoor wordt er te veel tijd besteed aan het trainingsgedeelte, wat gerust ingekort had mogen worden. Tevens zijn de motieven van lispelende bad guy Valentine te vaag, ondanks dat Samuel L. Jackson een kleurrijk personage neerzet. Uit een dergelijke schurk had zo veel meer gehaald kunnen worden.

Gelukkig weet Matthew Vaughn voldoende te imponeren met heerlijke over-the-top actiemomenten waarbij de kijker zowat alles tot in de details krijgt te zien. Wat dat betreft schakelt de film in de tweede helft een aantal tandjes bij om je te trakteren op een hoop toffe scènes, met als hoogtepunt Colin Firth die zijn mannetje staat in een kerk en uiteraard de onzinnige finale.

Al met al een vermakelijke no-nonsense actiefilm die onderhoudend genoeg blijft. Desondanks ontkom ik niet aan het gevoel dat hier meer in had gezeten.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van filmfatale
Met het oog op Valentijn werd deze film gekozen als zijnde ´´ leuk voor allebei´ Vreemd genoeg weinig over gehoord.´
De film verraste beiden partijen. Waarom is deze film niet bekender.

De humor pakte goed uit, zorgt er zelfs voor dat deze film net een tikje te scherp is als predikaat Family film. Het gelikte james bond gehalte scoorde goed. De film wist zich meerdere malen met een geslaagde korrel zout te presenteren.

Het zijn de keuze's die de film onderscheiden van de rest.
de keuze om een dode hoofdrolspeler falende protege, psycho moeder, een begrijpelijke bad guy theorie, en een on- hollwywood's einde
Deze film lijkt flinterdun, maar laat je keer op keer verrassen,

Mix wat james bond, bewezen britse formule´s, een vleugje tarantino met humor., En het resultaat is deze verrassend nieuwe kaskraker:

Lang geleden dat ik zo vermaakt ben in de bioscoop, daarom:
3,5 ster.

avatar van wwelover
Was behoorlijk verrast door deze film, omdat ik er vooraf weinig van af wist. Had mede door de aanwezigheid van Firth niet verwacht dat dit zo'n over the top actiefilm zou worden. Maar ja achteraf gezien, stripboek verfilming en Vaughn als regisseur was het wel voor de hand liggend. Maar de actie is echt heerlijk, erg vergelijkbaar met Kick-ass. En terwijl ik me normaal gesproken aan stoor wanneer vechtscenes versneld worden afgespeeld vond ik het hier heel goed gedaan. Camerawerk was echt voortreffelijk daar. De cast is ook erg goed en Firth verraste me weer eens behoorlijk (niet dat ik hem slecht vind). De vergelijking met de oude Bond films snap ik wel, maar dat is puur de spionage en gekke gadgets.

Het verhaal en de humor is ook erg goed. Natuurlijk veel clichés en knipogen naar het genre maar dat maakt het erg leuk. En de karakters hebben ook allemaal leuke trekjes.
Al bij al een hele leuke bioscoopfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
I'm a Catholic whore who needs to visit my black, Jewish boyfriend who works in an abortion clinic. Hail Satan.

Soms ga je naar een film waar je nauwelijks weet wat je er van kan verwachten. Ik had de trailer van Kingsman wel gezien, maar was 'm daarna weer vergeten, totdat ik deze week zag dat de film al ging draaien.

Het resultaat is ieder geval dat ik 1 van de leukste bioscoopervaringen sinds lange tijd heb gehad. Kingsman is een fantastische mix van actie, avontuur, geweldig gevatte en lompe humor en een subliem Samuel L. Jackson die weer eens een excentrieke idioot mag spelen. De film is een grote knipoog naar het spionagefilm-genre, met behoorlijk veel geslaagde verwijzingen, duidelijk zichtbaar of juist in kleine grappen of opmerkingen. Dit wordt gemengd met die heerlijk droge Britse humor, waardoor de hele zaal regelmatig zat te lachen. Overigens is de actie vrij grof en heeft het precies de toon die bij de film past. De scene op het einde waarbij alle hoofden onder begeleiding van klassieke muziek ontploffen, heer-lijk!

Buiten de humor is het ook een interessante film geworden. Het camerawerk is geweldig en vrij stijlvol. De hypermontage past bij de film en stoort niet. Als ik 1 fantastische scene uit mag lichten, dan is het die in de kerk. Iedereen die de film heeft gezien weet dan wel wat ik bedoel. Fantastisch! De hele scene lang heb ik met een grote lach zitten kijken. Wat me trouwens goed beviel is dat de film alle clichés van het genre wel benoemt, maar zelf dan wel afwijkt van datgene. Dat werkte goed.

De personages zijn me ook goed bevallen. Van Firth tot Caine tot Jackson; allemaal ruim voldoende. Ze lijken zichtbaar plezier in het maken van de film te hebben, zoveel enthousiasme is zichtbaar.

Kingsman kan wel eens hoog eindigen in mijn top 10 van filmjaar 2015. Ik ga de film zeker nog eens terugkijken.

avatar van Hans Gruber
Ik wist niet precies wat ik ervan moest verwachten. Dus ben er maar rustig voor gaan zitten. Ik moet zeggen het is een geweldige film. Duurt bijna 2 uur maar het vliegt voorbij. Goeie acteurs met Jackson in een slissende hoofdrol. De actie, humor en avontuur wisselen elkaar perfect af. Alle spionage verwijzingen zijn grappig. Zelfs de jaren 70 muziek misstond niet bij deze film. Enig minpuntje was de climax waar de bad guys het loodje legden. De toegift was daar en tegen wel weer geweldig. Je weet dat het gaat gebeuren maar als het dan gebeurd is het ook heel leuk. Een dik verdiende 4 sterren van mij.

avatar van cordiacovens
Matthew Vauhn wist met Kick-Ass een graphic novel op een geslaagde manier naar het witte doek te brengen. Met zijn nieuwste film doet hij hetzelfde, alleen gaat het hier niet om een gemaskerde superheld, maar om een groep geheim agenten. Kingsman zit vol knipogen naar ‘oude’ spionagefilms en doet denken aan de James Bond films met Roger Moore, maar zoals wordt aangegeven in de film is het niet zo’n soort film, bro. Vaughn weet humor en actie prima te combineren in deze zeer stijlvolle film die meer een hommage is aan de oude spionagefilms dan dat het deze op de hak neemt.

'Kingsman: The Secret Service' Recensie - Filmtakers

avatar van Rosicky
Vermakelijke hommage aan de ouderwetse Bondfilm, die hoe langer hoe debieler wordt. Vaughn probeert het in het begin wel, maar slaat ongeveer halverwege de film compleet door. Kingsman verandert dan in een hersenloze bullshit-explosie die zijn weerga niet kent. Had best meer in gezeten. Nu is het hooguit een geinige knipoog.

avatar van John Lee Hooker
Originele en creatieve actiekomedie waarin, ondanks de vele bizarre voorvallen, de - op kleur geselecteerde - outfits en het slissen van Samuel L. Jackson me eigenlijk het meeste opvielen. De jonge knaap Gary vond ik maar bijdehand en hij maakte de boel niet veel geloofwaardiger met zijn typische gedrag. Het was op zich wel geinig om Colin Firth in deze ludieke rol te zien vertoeven en Sofia Boutella mocht er absoluut wezen in haar strakke zwarte broek. De scène met de kleurrijke 'headshots' door middel van vuurwerk is het meest bizarre wat ik sinds tijden op het scherm heb aangetroffen. Wel jammer dat het daarna weer volledig ontspoord en werkelijk iedereen met elkaar op de vuist gaat (op het honkbalveld, in de metro, op het strand...). Uiteindelijk zeker de moeite waard om te zien, al is de regie iets te speels.

avatar van Maikeru
Het is misschien dat ik al te veel van dit soort films heb gezien, maar ik kon niet zo veel met Kingsman. Qua plot neemt het elke standaard route die je je kan voorstellen, waardoor voor mij de spanning ver te zoeken was. De film voelt verhalend als door een machine gemaakt, extreem berekenend en extreem voorspelbaar. Personages zijn zo plat als menig Nolan film, maar zijn daarbij ook nogal karikaturen. Uiteraard is de film dan ook met een grote knipoog gemaakt, wat ergens de verhalende miskleunen zou kunnen goedmaken, maar helaas vond ik het nergens grappig of gevat. Dat maakt het best een vervelende film om te kijken.

Filmisch best in orde. CGI vond ik niet echt mooi, actiescènes waren behoorlijk generiek, maar hier en daar kwamen er wel wat leuke dingen voorbij. Wel opvallend hoe tof de film probeert te zijn, wat echt totaal niet aankomt bij mij.

Kortom een erg plastische infantiele film, in plot en uitwerking, die niet aan mij besteed is helaas. Had ik toch naar Inherent Vice moeten gaan...

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: Kingsman: The Secret Service (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be

Kingsman is een stijlvolle knipoog naar ouderwetse spyfilms die geen schrik heeft om “over the top” te gaan. De film is compleet ongeloofwaardig, helemaal bewust van zichzelf en weet een goede balans te vinden tussen humor en brute actie. Vooral Colin Firth en (nieuwkomer) Taron Egerton zijn echt aangenaam om naar te kijken, hoewel elk personage iets speciaal toevoegt aan het verhaal. Samuel Jackson daarentegen kwam net iets te cliché over. Een stijlvolle actieprent met een fantastische soundtrack en een hoog tempo, die in gewaagde richtingen durft gaan. Kick-ass meets James Bond … misschien het begin van een nieuwe franchise?!

Film begon heel leuk en verrassend (had er vooraf niets over gelezen). Een verhaal dat wat weg heeft van de oude Bond films, met spionnen, actie, gadgets, humor. Maar terwijl de Bond films de laatste tijd steeds rauwer worden, voelde Kingsman sterk aan als een soort van Spykids. Maar dan wel weer gecombineerd met soms harde expliciete scenes. Een beetje hinken op twee gedachten; zo vond ik de seksueel getinte grap aan het einde totaal niet passen. Ook best wel lang voor zo’n soort film. Al met al vind ik ‘m ook achteraf nog steeds leuk en anders, maar heeft de film mij eigenlijk nooit echt gegrepen.

avatar van El ralpho
De geheim agent opnieuw uitgevonden

Wauw, wat een topper is dit. Het is zo jammer dat met name het eerste deel van de film uitvoerig in de trailer terug te vinden is ( ik haat dit soort voorvertoningen) maar alsnog zaten hier genoeg verassingen in. De finale is daarnaast werkelijk zinderend, en voor de verandering ook weer eens het hoogtepunt van deze film. Kingsman komt daarnaast uit dezelfde koker als Kick-ass, en dit is te merken. Een soortgelijk stijltje druipt hier namelijk vanaf (gelijkwaardig aan die uit het sterke eerste deel welteverstaan) en het is allemaal op een goede manier over de top.

De veelgehoorde opmerking die ik gehoord heb dat er hier sprake is van een Kick-Ass meets James Bond, gaat dan ook zonder meer op. De bond films van de laatste jaren zijn veel te stijfjes geworden, en de frisse wind die Kingsman je hier brengt, is net wat je als kijker nodig hebt en waardoor dit de ideale combinatie geworden is. De regisseur is niet bang om de spot te drijven met dit inmiddels vaak uitgekauwde genre, maar houdt de lijntjes gelukkig strak genoeg als het op kwaliteit aan moet komen.

Naarmate de speelduur vordert en het verhaal ook steeds beter wordt, begint Kingsman ook steeds meer te stijgen in kwaliteit. Waarbij het begin nog aanvoelt als een langgerekte versie van de trailer en ik precies wist wat, wanneer ging komen ging de trukendoos verderop in het verhaal, pas echt open. Wat je dan allemaal te zien krijgt is ongeëvenaard en wat mij betreft al een van de verassingen van 2015. De actie spat van je scherm af, en het verhaal is dan wellicht wel heel dunnetjes, de invulling ervan blijkt wel effectief genoeg te zijn. Daarnaast onderstrepen de dialogen, setting en met name de actie die er hier omheen gebouwd zijn ook nog eens zonder meer dat entertainment wat zich wat minder op diepgang richt ook nog steeds gewoon heel lekker kan zijn. Aanrader!

Wat een heerlijke film! Eindelijk weer zo'n film waarbij ik met een grote glimlach de bioscoopzaal uit liep. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen.

Colin Firth, ik heb hem nooit echt een boeiende acteur gevonden, maar hot damn, wat laat hij hier een andere kant van zichzelf zien en dat werkt echt als een motherfucker. Daarnaast is er Taron Egerton, de nieuweling die Eggsy speelt, waar ik een beetje heel veel verliefd op ben geworden. Hij heeft dé Britse, jongensachtige charme waar ik een enorm zwak voor heb. En het accent helpt zeker mee. Ik ga verder niet teveel uitweiden over de geweldige cast, maar Samuel L. Jackson is natuurlijk ook een enorme baas.

Kingsman: The Secret Service is gewoon leuk, écht leuk. Het is energiek, spannend, origineel, heerlijk luchtig en al bij al gewoon enorm badass. Ja, je ziet inderdaad terug dat het van de makers van Kick-Ass is, maar dát is juist waarom ik zo hield van die kijk op een superheldenfilm. Deze kijk op een spionnenfilm was ook enorm welkom.
De makers van Kick-Ass weten in ieder geval wel hoe ze bepaalde briljante gebeurtenissen neer kunnen zetten en dat hebben ze in Kingsman ook weer heerlijk bereikt (zoals bijvoorbeeld de ontploffingen van de hoofden en de vecht-scene in de kerk)

Ik ga gewoon voor een *4.5, puur omdat ik weer helemaal aan het nagenieten ben van zóveel fijne dingen aan deze film.

Pluspunten voor de heerlijke soundtrack (Bonkers en Free Bird waren echt perfect) en dan met name ook Give It Up naar het einde toe. Ik ben groots fan van een hoog contrast tussen sommige scene's en muziekkeuze hierin en dit nummer zorgde er echt voor dat ik ultiem genoot.

avatar van NERD
Wat een geweldige mix, gedurft, origineel en toch lichthartig. Colin Firth is simpelweg geweldig, net zoals de muziekkeuze. Prachtige sfeer en leuk om eens te zien wat je krijgt als je moderne James Bond, 60s James Bond en Austin Powers mixt. En dat bedoel ik op de meest respectvolle manier.

"I'm a Catholic whore, currently enjoying congress out of wedlock with my black Jewish boyfriend who works at a military abortion clinic. Hail Satan, and have a lovely afternoon madam." Waarschijnlijk 1 van de filmquotes van de eeuw tot nu toe, gevolgd door een kick-ass scene

4,5 sterren en die geef ik niet gemakkelijk.

avatar van Quentin
Behoorlijk vermakelijk, maar visueel nogal ondermaats voor een productie van dit formaat. Chaotische montage, extreem matige CGI en middelmatig camerawerk. Jammer hoor!

In 1 woord : geweldig.
Op sommige momenten nog gestoorder dan kickass.
De kerk. Bizar grappig grof.
Happymeal : dacht dat ik er in zou blijven.
Wel een hoop doden voor een komische parodie.
En dat hondje : hou niet van honden maar dit
Zie wel een vervolg.
Op gelijke hoogte met kickass en lichtjaren beter dan deel 2.
Voor mij tot nu toe enige film dit jaar waar ik niet op mijn horloge keek.

Gewoon een leuke en goede Actie / Komedie, die natuurlijk niet meer of minder is dan een James Bond parodie (daar wordt in de film zelf ook genoeg naar gerefereerd).

Het verhaal was leuk gevonden en wist ook wel te boeien, maar het was vooral de uitvoering van het verhaal die deze film zo leuk maakt. Zo valt er genoeg te lachen (in mijn geval wel hoofdzakelijk glimlachen) en bevat de film ook meer dan voldoende actie en zelfs actie die behoorlijk hard is (met name de geweldige kerkscene die zeer fraai in beeld werd gebracht). Ook is de actie geregeld spectaculair en mochten de speciale effecten er wezen (o.a. toegepast op Sofia Boutella in de leuke rol van Gazelle), hoewel het er soms wat goedkoop en te nep uitzag (misschien wel bewust gedaan). Visueel (aankleding, decors en locaties) zag het er overigens allemaal fraai uit en ook de gehele cast doet het goed. Degene die me vooral goed bevielen waren Colin Firth (in de rol van Galahad), Mark Strong (in de rol van Merlin) en Samuel L. Jackson (in de rol van de ietwat irritant pratende Valentine). Van nieuwkomer Taron Egerton (die tevens de hoofdrol speelt) had ik eerlijk gezegd nooit van gehoord, maar hij deed het best verdienstelijk.

Het eerste uur van het verhaal vond ik eigenlijk niet zo heel bijzonder (een beetje flauw en cliché) en is misschien ook ietwat langdradig, maar vanaf de fraaie kerkscene is het eigenlijk alleen maar genieten geblazen tot en met het sterke (ook wel spannend) en zeer spectaculaire einde. Het einde met "als je de wereld red, dan mag je me in de kont nemen" vond ik overigens hilarisch en is natuurlijk een vette knipoog richting James Bond

Al met al gewoon een goede en leuke James Bond parodie (overigens gezien in de bioscoop) die zich lekker wegkijkt en vooral zeer vermakelijk is. Ongetwijfeld zal er nog een tweede of zelfs meerdere delen van komen.

avatar van Sint Antonius
Zeer degelijke mix van actie en humor. In de bioscoop werd (terecht) geregeld luidop gelachen. Ik ben bovendien een zeer grote fan van de manier waarop Matthew Vaughn vechtscènes in beeld brengt (vooral de vechtscene in de kerk was geweldig). Deze deden wat denken aan de vechtscènes in kick-ass (hoewel ik die nog wel steeds beter vind). De verhaallijn op zich vond ik aanvankelijk dan weer niet zo boeiend, maar het spannende einde van de film maakte veel goed.

avatar van Glennekeeeee
een heerlijke terug in de tijdreis naar de sfeer en settings van de betere bonds. ondanks dat de film op het eerste zicht een vaak serieus toontje heeft is er toch de nodige humor, zowel in de dialogen als de actiescènes. en Vaughn heeft weer getoond dat hij een genie is in die actiescènes. net zoals in kick-ass is elke actiescène tot in de puntjes verzorgd en word er gekeken naar elk detail wat ook wel nodig was in deze film aangezien vele scènes uit éen shot lijken gemaakt te zijn en de camera éen vloeiende beweging door een locatie maakt. het hoofdpersonage eggsy (gespeeld door een nog onbekende jonge acteur) doet het niet slecht maar anderzijds vond ik die jongen ook geen supertalent maar op zich was dat ook niet echt nodig aangezien de film vooral ging om de personages van firth en jackson. Ik moet zeggen, een lispelende Jackson, je lacht er de eerste seconde mee maar op een bepaalde manier is hij best dreigend al moet ik zeggen dat ik zijn beweegredenen wel begrijpelijk vond en ik op een zekere basis sympathie had voor de man zijn denkwijze. de finale lijkt een beetje cliché te worden maar uiteindelijk komt er nog een extra'tje bij waardoor de film zich toch weet te onderscheiden net zoals het dat gedurende de hele film doet. de leuke verwijzingen en kwinkslagen naar andere spionagefilms en personages zijn de toetjes op de taart al had deze film dat misschien wel niet nodig

want KTSS is een leuke opzet voor een nieuwe frisse spionagereeks en hopelijk blijft Vaughn wel aan het roer bij de sequel(s).

avatar van Eelco8585
Een goede onderhoudende comedy, die boven de middelmaat uitsteekt. Een film die zichzelf serieus neemt, maar alles met een kleine knipoog. Dit is mijn inziens een uitstekende mix voor een actie comedy, waarbij je heerlijk zorgeloos achterover kunt hangen en kunt genieten.

Daarom ben ik een ook echt een James Bond fan, met als hoogtepunt Roger Moore: Hij wist deze stijl tot een hoogtepunt te brengen.

avatar van pako
Net in de bioscoop gezien, was veel beter dan verwacht (beetje Bond stijl maar dan beter). Alleen al de humor op leuke manier erin neergezet. Lispelen van Jackson was erg grappig, snap ook de negatieve kritiek want is wel beetje kinderlijk gemaakt.

avatar van Nuijtmans
James Bond meets Kill Bill meets Batman meets Divergent. Of zoiets. Colin Firth laat onverwacht een andere kant van zijn doorgaans wat timide gentleman imago zien.
Jackson is zeer matig (iemand anders al Jackson moe?). De begin actie scene ( met introductie van psycho bitch met killer heels) is niet onaardig. De cover-up van de kleermaker in Londen is een leuke gimmick. Maar op een gegeven moment was ik wel klaar met al het geweld. Het was gewoon too much. En ja, ik snap dat over-the-top de bedoeling was. Over de eindgrap zullen we het maar niet meer hebben. 6/10

Deze stripverfilming was onderhoudend op een verdomd leuke manier. Een combinatie tussen een ouderwetse en moderne geheimagent-spionagefilm die naast veel ironie, spannende momenten kende. Deze groteske superheldenparodie had de humor op de juiste plaats en leek een hommage aan de oudere James Bond afleveringen. De speciale effecten zagen er gelikt uit en de actiefilm had een geweldige bezetting, met een opvallende rol van Colin Firth. Dat smaakt naar meer.

avatar van hutsekluts
Blij verrast door deze leuke action-comedy die vooral uitblinkt in z'n originaliteit. Grappige scenes die doen denken aan James Bond uit de tijd van Roger Moore met de techniek van vandaag en de snelheid die we nu filmisch gewend zijn. Vermakelijk!

avatar van james_cameron
Regisseur Matthew Vaughn hanteert hier zijn Kick-Ass aanpak: een hoog tempo, kleurrijke personages, veel humor en bloederige aktiescenes. Dat de film, net als Kick-Ass, gebaseerd is op een strip van Mark Millar, is dan ook duidelijk te zien. Niet alles werkt even goed en de film is hier en daar aan de wat flauwe kant, maar op cruciale momenten weet het geheel toch te overtuigen. De virtuoze aktiescenes barsten van de energie en de cast heeft er duidelijk zin in. Wel jammer van Samuel L. Jackson's nogal standaard neergezette bad guy.

avatar van filmkul
Leuke mix van misdaad, actie en humor. Geweldig in elkaar gemixt door Vaughn. De film kent een heerlijk tempo en hakt er direct goed in vanaf de opening. De actie is hard en het bloed vloeit rijkelijk, maar wel allemaal met een dikke knipoog. De special effects zijn prima, zo ook de soundtrack. Firth en Jackson stelen de show. Prima vermaak. 3.5/4.0

avatar van sinterklaas
Matthew Vaugn bundeld zijn krachten weer met Kingsman, een heerlijke, over de toppe parodie op de oude Engelse spionagefilms/series, en lijkt hiermee ook de elementen van Kick-Ass weer terug te halen.

Het is allemaal vrij simpel; nietsnut Gary wordt, nadat hij al met zijn vrienden meerdere baldadigheden heeft uitgehaald, waarbij ze achterna worden gezeten door andere straatschorum, door gepensioneerde M16-er Harry Hart eruit geplukt om een dienst voor hem en Engeland zelf te bewijzen, namelijk, door als spion te gaan werken. Na een dosis trainingen en kennis gemaakt te hebben met de typische gadgets, is ie vermoedelijk wel klaar om de strijd aan te gaan tegen een vijand (erg leuk neergezet door Jackson) die met een druk op de knop de hele wereld kan veranderen in een bloedbad. Dat moet gestopt worden!

En dat gebeurd op een erg leuke manier, en alles is weer lekker over de top, met als hoogdepunt, die ongelofelijk foute kerk-scene en die ontplofde hoofden-scene. . De actie-scenes zijn ook lekker dik, en het lijkt erop alsof de Hitgirl stijl in de finale van Kick-Ass hier dunnetjes word overgedaan. De bijrollen van Michael Caine, Mark Strong en de rest vormen ook een prima aanwezigheid en de jaren 60 elementen proberen er ook tussen te dringen.

Al met al een lekkere knotsgekke retro-spionnenfilm.

avatar van John Milton
Ik had er meer van verwacht, na een aantal vrij lyrische reacties in mijn kennissenkring en de behoorlijk aanstekelijke enthousiaste trailer. Helaas maakte het de belofte niet helemaal waar.

Het heeft dezelfde energie die Vaughn met Kick-ass liet zien (zo niet meer), maar ik heb me er nooit zo in kunnen onderdompelen als daarbij. Nu zag ik Kick-ass in de sneak preview destijds (een zeer leuke ervaring) en deze thuis, dus dat zou wellicht een punt kunnen schelen bij een eerste kijkbeurt en een film als deze. Het is een soort mengelmoes van James Bond, The Avengers (niet de marvel), The Recruit, Divergent en andere films geworden, maar toch is Vaughns handtekening duidelijk aanwezig, al was het alleen al maar om zijn visuele stijl in de gevechten.

Het verhaal stelt nauwelijks iets voor, maar dat pretendeert Kingsman ook niet. Het is een duidelijke kapstok voor de coole shit die Vaughn je wil laten zien. Helaas was dat voor mij toch net in te geringe mate aanwezig om Kingsman naar een 7 of hoger te trekken. Ik ben me bewust van Jacksons redenering om het karakter te laten slissen, maar het werkt voor mijn persoonlijk filmisch simpelweg niet. Leuk dat hij er character motivation uithaalde, maar ik vond het helaas storend.

Colin Firth is prima gecast in deze rol en het is leuk om hem een keer zoiets te zien doen. Taron Egerton is helemaal niet slecht als Eggsy, al is het verder geen rol waar je echt in kan schijnen. Maar als je dit vergelijkt met een Josh Hudgerson/Peeta Mellark in The Hunger Games waar ik onwillekeurig aan moest denken, dan verwacht ik van deze jongen duidelijk meer.

Aardige popcornfilm die de liefhebbers daarvan vermoedelijk niet teleur zal stellen, maar ik had op iets meer gehoopt. Naar beneden afgerond kom ik op 3* sterren uit.

avatar van tattoobob
Beetje een kruising tussen James Bond en Austin Powers vind ik het...hier en daar best grappig maar verder veels te veel over de top als je het mij vraagt.
Tuurlijk...in veel films zie je dingen die niet realistisch zijn of gewoon niet kunnen,maar deze film spant de kroon...wat een onzin allemaal zeg,op een gegeven moment werd het allemaal een beetje eentonig.
Acteerwerk was best goed te noemen en daar heb ik ook niets op aan te merken(best grappig dat geslis van L.Jackson)en op visueel gebied had het van mij wel wat beter gemogen...ik hoef niet te zien dat er dingen uit de computer komen.Op het ontploffen van de hoofden na want dat was wel bedoelt zoals het was.
Tja...meer voor de actieliefhebber dit.