Simindis Kundzuli (2014)
Genre: Drama
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titels: Corn Island / სიმინდის კუნძული
Oorsprong:
Georgië
Geregisseerd door: George Ovashvili
Met onder meer: İlyas Salman en Mariam Buturishvili
IMDb beoordeling: 7,5 (4.640)
Gesproken taal: Georgisch, Russisch en Turks
Releasedatum: 12 november 2015
On Demand:
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Simindis Kundzuli
De Inguri rivier vormt de natuurlijke grens tussen Georgië en Abchazië. Eén van de overstromingen heeft ervoor gezorgd dat er een klein eiland is ontstaan in het midden van de rivier. Perfect voor het verbouwen van graan, aldus een oude man, die met zijn dochter aan de slag gaat.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
beavis
-
- 6584 berichten
- 13770 stemmen
meestal heb ik in Amsterdam geen klagen, maar vandaag had ik blijkbaar in Breda moeten wonen...
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Ben dus niet de enige die deze héél graag wilt zien?! Wellicht iets voor distributeur CF of WCA.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Alweer een nieuwe distributeur:
Richardus
-
- 1789 berichten
- 905 stemmen
Mooie zuivere film, die me aan de stijl van Kim Ki-Duk deed denken (z'n rustiger comtemplatiever films dan). Er werd heel sterk, met minimale beeldtaal en vrijwel zonder dialoog, op een efficiënte manier een toch diep en indringend verhaal verteld. Ik hou wel van dit soort cinema.
En wat is dat Georgisch, qua schrift en spraak, een prachtige taal!
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Corn Island is me door zoveel mensen aangeraden als poëtische / contemplatieve / meditatieve film maar is helaas een rechttoe-rechtaan (politiek) dramaatje. Ook veels te veel montage waardoor de film nooit echt de diepte in kan gaan. Teleurstelling.
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Oh wat jammer! Het leek mij ook echt jouw straatje, dit. Aan de hand van de trailer althans.
Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Viel mij ook tegen. Het begint mooi rustig en woordeloos, maar helaas raakt de film gaandeweg steeds meer overspoeld door te makkelijk sentiment en te herkenbare plotontwikkeling. De film lijkt ook niet goed te kunnen kiezen tussen het coming-of-age/generatie probleem en het meer politieke drama en het lukt helaas niet om deze thematische eilanden te verbinden.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Bekeek ik eergisteren het oh zo mooie Belye Nochi Pochtalona Alekseya Tryapitsyna (2014) dat zich afspeelde in het hoge noorden van Rusland, vandaag was het de beurt aan deze film die zich afspeelde in het uiterste zuiden van de voormalige Sovjet Unie, in Georgië wel te verstaan. Beide films hebben gemeen dat ze een prachtig natuurlandschap laten zien, maar verder zijn ze elkaars tegenovergestelde. Ik moest bij dit filmpje uit Georgië vooral denken aan de films van Kim-Ki Duk, dit vanwege de aanvankelijke rust die dit filmpje uitstraalde. Er werd nagenoeg ook bijna niets gezegd en er werden bovendien als maar door dezelfde soort handelingen verricht als of het om een ritueel ging. Mooi was het allemaal wel. Wat je af en toe wel hoorde waren geweerschoten in het bos die duidelijk maakten dat dit toch niet de minst gevaarlijke plek was die de oude man had uitgekozen voor het verbouwen van zijn maïs. Die dochter van die oude man - dat moet gezegd worden - had trouwens een best mooie en ook enigszins mysterieuze uitstraling.
Al met al een mooi filmpje dus dit Corn Island, dat voor mij trouwens ook de eerste Georgische film is die ik ooit gezien heb. Oh ja, voor ik het vergeet, het einde was werkelijk schitterend, ondanks dat het misschien enigszins voorspelbaar was.
4,0*
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Wat het voor mij deed was de stilte. De setting was erg goed, de idiote onbegrijpelijke oorlogsdreiging, het einde, erg goed.
En de pop hè, vergeet de pop niet.
De filosoof
-
- 2016 berichten
- 1401 stemmen
De film heeft me bijzonder aangegrepen. Het is zo’n film die nergens over lijkt te gaan en waarbij je in het begin denkt ‘waar zit ik in hemelsnaam naar te kijken?’, maar gaandeweg word je de film in gezogen en uiteindelijk zit je zelfs de hele aftiteling nog in een roes af te kijken. De film gaat in wezen over een oude man die nog traditioneel leeft en die dus zelf nog uit wat hij vindt maakt wat hij nodig heeft (terwijl wij als modernen alles in de winkel kopen en geen idee meer hebben waar alles vandaan komt) en daarmee nog in de natuur maar zo ook afhankelijk van (de grillen van) de natuur leeft - 'de natuur geeft en neemt'.
Hierboven wordt gesproken van een politiek drama, maar dat zie ik niet zo: de militairen zie ik meer als de aanwezigheid van de naderende moderne wereld (in dat opzicht zit de man ook figuurlijk op ‘een eiland’) en laten het karakter van de oude man zien hetgeen het einde ontroerender maakt. Ook zie ik geen ‘coming-of-age’-aspect: het meisje is gewoon een meisje en benadrukt voor mij in de film het belang van familie voor het traditionele leven. De oude man geeft ook zijn traditioneel leven, dat zo dicht bij de natuur zit, door aan zijn (klein)dochter opdat de traditie bewaard blijft. Als kijker kon ik niet anders dan me vaak af te vragen hoe het met het meisje zal vergaan: zal ze de traditie, die ze nog leert, kunnen bewaren of zal zij niet meer aan de moderne wereld kunnen ontsnappen? Ze lijkt gedoemd tot gespletenheid.
Overigens, over de opkomst van de moderniteit en dus het verlies van binding aan – wat de nazi’s noemden – ‘Blut und Boden’, ben ik momenteel een groot stuk aan het schrijven: Geband van Joop: Tegen de linkse geschiedvervalsing (met een filosofie van het antisemitisme) - gebandvanjoop.blogspot.nl. Misschien dat dat hielp om de film boeiend te vinden, maar sowieso is de film ‘verpletterend’ in zijn ongekende rust en stilte: de film stelt je bijna in staat om zelfs als moderne mens even weer contact te maken met de natuur waarvan we zo vervreemd zijn geraakt, hetgeen bijna een mystieke ervaring geeft. De film maakte aldus diepe indruk op me; het is beslist één van de mooiste films van het jaar.
mjk87 (moderator films)
-
- 13258 berichten
- 3902 stemmen
Mooie film, vooral heerlijk wegkijkend met dat constant kabbelend water dat voor de nodige rust zorgt. Je kan hier van alles in zien natuurlijk, maar buiten dat weet de film op het moment van kijken gewoon goed te vermaken. Er gebeurt niet veel, er is nauwelijks dialoog (na 20 minuten pas de eerste tekst), we zien een man en zijn kleindochter een houten hut bouwen en wat maïs verbouwen dan dat is het zo ongeveer. Ja, in het tweede deel komt wat meer plot, maar dat zorgt vooral voor een wat duistere sfeer in plaats van echt een verhaal. De laatste scène is zelfs aangrijpend en het meisje Buturishvili is mooi om te zien met haar sproetenkop en heeft een fijne passende mysterieuze uitstraling. Ik ben het wel eens dat de montage niet altijd even lekker loopt, vaak is deze net te snel (en gewoon slecht getimed steeds) en dat haalt wat ritme uit de film. Maar verder een bijzonder fijne filmervaring. 4,0*.
BBarbie
-
- 12758 berichten
- 7618 stemmen
Na het indrukwekkende Mandariinid (2013) is het mijn tweede film, die zich afspeelt tijdens de oorlog in Abchazië, zij het dat deze film heel anders van karakter is.
Het is een haast klinische film over de onderdanigheid van de mens ten opzichte van de natuur. De natuur geeft, de natuur neemt. Regisseur Ovashvili heeft de essentie daarvan verpakt in een filmisch gedicht, dat —zoals anderen al eerder opmerkten¬— doet denken aan Ki-duk Kim’s Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003). Door zijn eenvoud een meditatieve, louterende film dankzij de prachtige cinematografie en het passende, ingetogen acteerwerk van de twee protagonisten. Erg mooi, erg rustgevend.
Movsin
-
- 7665 berichten
- 8080 stemmen
Heel wat moois in deze film, nagenoeg zonder dialoog. De blik in de ogen van het jonge meisje die duidelijk een verlangen naar een beter bestaan uitstraalt waneer ze haar vader aan de werkzaamheden ziet beginnen en het voldane gelaat van de oude man als hij ziet dat zijn dochter hem volgt en hem aldus getrouw blijft aan zijn tradities en doen en laten.
Daarnaast natuurlijk de eenvoud, de keurige opbouw van het gebeuren, de prachtige natuurbeelden, het schitterend verfilmd slot, maar toch vooral de innemende indruk die beide hoofdpersonages nalaten.
Impressionant zonder ophef.
John Milton
-
- 21535 berichten
- 11706 stemmen
Wat een mooie mensen om naar te kijken, deze grootvader en kleindochter. Kan me de film bijna niet met twee andere gezichten voorstellen.
Fisico (moderator films)
-
- 8314 berichten
- 4679 stemmen
Erg mooie serene Georgische film over een opa en kleindochter die een kunstmatig eilandje op een rivier beplant met mais. Een film die vrij niche is, voor art house liefhebbers sowieso. Erg veel gebeurt er niet, ook dialogen zijn vrijwel onbestaande. De eerste woorden worden geuit na 19 minuten en zelfs dat verliep vrij stroef.
De verbouwing van het eiland is levensnoodzakelijk en is de reden van hun bestaan om te leven en te overleven. Het is een lotsbestemming waarin ook het meisje zich schikt. Filmisch erg mooi weergegeven met de vloeiende camerabewegingen langsheen het water. Het landschap en water wordt vanuit verschillende composities erg mooi weergegeven.
Ook het einde is prachtig waarbij de vergankelijkheid wordt gesymboliseerd. Het leven en de natuur is een gift, maar kan tegelijk verraderlijk zijn. Mooi!
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.