The Equalizer (2014)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Marton Csokas en Chloë Grace Moretz

Een voormalig geheim agent, Robert McCall (Denzel Washington), heeft zijn eigen dood in scène gezet om een rustig leven te leiden in Boston. Maar wanneer hij een jonge prostituee (Chloë Grace Moretz) probeert te redden, krijgt hij problemen met de Russische maffia. Vanuit wraakgevoelens en om boete te doen voor de zonden uit zijn verleden, gaat hij als privédetective 'The Equalizer' te werk om recht te zetten wat krom is en bij te springen waar de wet tekortschiet.

avatar van AGE-411
Neen.

De film is simpel samen te vatten: Het hoofdpersonage ontketent een 'rampage' tegen de Russische maffia, en dit klaarblijkelijk zonder reden. Iemand die je een paar keer ontmoet hebt is in het ziekenhuis geslagen, en je vind het nodig om direct 5 mensen te doodden? Serieus, dan is er echt iets mis met je.
Reken daarbij nog eens dat de hoofdrolspeler met sprekend gemak meer mensen lijkt te doden dan Rambo. Dan weet je het wel: de film heeft absoluut geen geloofwaardigheid. Dit is gewoon goedkope actie op een zwak verhaaltje.
Een aantal doorsnee kartonnen personages (het hoertje, de dikke Mexicaanse vriend, gestoorde Russische huurmoordenaar, ...). Meer is er niet nodig om een film als deze tot een succes te maken.

Om de boel te redden: Een groot deel van de dialogen zijn wel leuk, en in het begin geloof ik er wel in. Had de actie iets subtieler geweest, had de eindscène half zo lang geduurt, en had het hoofdpersonage geloofwaardiger over gekomen, dan had dit best een goede actiefilm kunnen zijn.

Toch is dit gewoon de beste "bouwmarkt-film" die ik ooit gezien heb. En, die superheldenrol in een diep verborgen ingetogenheidsjasje is Denzel Washington op het lijf geschreven. Uiteraard is deze film totaal niet werkelijkheidsgetrouw maar dat zijn de Bourne-films net zomin. Blijft over: een aardig verhaal met veel over-de-top geweld. O ja, van het literaire dipsausje zou ook Hans Teeuwen best wel pap lusten.

avatar van DBTim
Prima actiefilm. Denzel is altijd goed te doen! Leuk voor één en een prima tussendoortje.

TMP
Deze film begint nog best redelijk, maar valt uiteindelijk behoorlijk tegen. Het plot stelt weinig voor. McCall krijgt nauwelijks achtergrond mee, maar gaat om wat onduidelijke redenen achter een bende criminele Russen aan. Die Russen voldoen overigens aan alle mogelijke clichés. Het verloopt verder allemaal erg voorspelbaar en is weinig geloofwaardig. Probleem daarbij is dat de film zichzelf wel best serieus lijkt te nemen. Als het wat luchtiger was gebracht, was het wellicht wat beter te doen geweest.

AGE-411 schreef:

dit is een goeie film

avatar van Fisico
Een vrij standaard wraakfilm zelfs met de retraite en de twijfel. Desalniettemin wel ervan genoten. Zeer vlotte film die de gehele speelduur boeiend blijft. Beetje overdreven natuurlijk wanneer een einzelgänger het opneemt tegen een bende criminelen, maar vermakelijk is het wel.

In de eerste plaats zeer behoorlijk omwille van Denzel Washington natuurlijk. In de meeste van zijn rollen heeft hij een soort natuurlijke flair om zich dit toe te meten. En ook Fuqua weet wel raad met dergelijke films.

Weinig op aan te merken, weinig over te zeggen ook. Gewoon hersencellen op nu en kijken maar!

avatar van Verkaazde
Hele goede actiefilm! Ik snap sommige azijnreacties echt niet

avatar van FunkStarr
Dat snap ik ook niet, behalve dat hij misschien iets te lang duurt.

avatar van des1
Vooral de Russen waren voortreffelijk gecast. Hollywood heeft z'n nationaliteiten gehad om daar helden tegenover te zetten. The Wild Bunch: Mexicanen. Indiana Jones: de moffen. Lethal Weapon 2: Zuidafrikanen. Austin Powers 3: "I hate the Dutch". Equalizer: Russen, hoewel het niet de eerste film zal zijn die met hen aan de haal gaat. Heb de film een half sterretje meer gegeven. Gewoon goed gemaakt. Denzel goed in z'n rol.

Goeie actie, goeie sound, deze russen hadden het zelf gezocht

avatar van Brabants
AGE-411 schreef:
Neen.

Denk jij hier naar een tot in detail uitgewerkt Disney sprookje te kijken wat een onzin jouw bericht! Dit is in het genre een perfect uitgewerkt verhaal en Denzel is de man die dit als de beste kan. Verdiep je eens wat beter in dit genre man. Azijnzeikers begrijpen er echt helemaal niets van. De hoofdrolspeler is zwaar autistisch dat zie je hoe hij qua tijd en servet neerleggen alles in detail uitvoert. De logica van deze man is dan ook anders dan jij zou verwachten. Als hij een missie heeft dan is die voor hem logisch maar blijkbaar niet voor jou. Gemiste kans met jouw beoordeling.

avatar van Graaf Machine
Gewoon bam, bam, bam lekker wraak nemen op al die klootzakken. Niet zeuren over ongeloofwaardigheid en dat de held niet te verwoesten is. Dat is helemaal niet relevant. Ik wil gewoon die hufters stuk voor stuk afgemaakt zien worden. Prima film wat dat betreft.