The Equalizer (2014)

1954 stemmen

Actie / Misdaad

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Marton Csokas en Chloë Grace Moretz

Een voormalig geheim agent, Robert McCall (Denzel Washington), heeft zijn eigen dood in scène gezet om een rustig leven te leiden in Boston. Maar wanneer hij een jonge prostituee (Chloë Grace Moretz) probeert te redden, krijgt hij problemen met de Russische maffia. Vanuit wraakgevoelens en om boete te doen voor de zonden uit zijn verleden, gaat hij als privédetective 'The Equalizer' te werk om recht te zetten wat krom is en bij te springen waar de wet tekortschiet.

avatar van Left4Dead
Antoine Fuqua heeft best een mooie style, maar soms wordt het te Amerikaans glad bij hem.
Het verhaal is echt het manke been in deze prent, vooral omdat het totaal niet vernieuwend is.
De cast is oké en de soundtrack past bij het geheel, eigenlijk gaat er niets fout behalve dat het David tegen Goliath met factor tien vermenigvuldigd. En daar gaat de film voor mij wederom echt lek.

Ach klein vermaak, dit jaar komt het vervolg uit.
Blijf bij 2,5**

avatar van Phantasm
Leuke film om een keer gezien te hebben.

avatar van Lovelyboy
Licht voorspelbaar, maar wel prima vermaak. Mooie actiescenes en het ademt allemaal wel een bepaalde stijl uit. Maar ik kan het gevoel dat ik naar 'Man on fire-light' zitten te kijken niet van me afzetten. Hij mist dan ook net het stukje diepte en drama dat MOF wel heeft.

Prima filmpje voor een avondje met een biertje.

avatar van Bud Spencer
Goede film die ik vroeger hoger zou waarderen. Tegenwoordig stoor ik me eraan als het te onrealistisch is. Dit was een soort hedendaagse Rambo, 1 man die het met gemak opneemt tegen een groep. Desalniettemin een prima actiefilm.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Ben erg benieuwd naar deze film omdat ik Washington een van de stabiele en betere acteurs vind.
Heb hier trouwens al goede verhalen over gehoord en met wat geluk komt hij deze week op beeld bij ons.

Zijn nu 3,5 jaar verder , dus een dezer dagen komt de film echt langs. Ben nog steeds even benieuw naar deze film, ook al omdat de opvolger de 10e van deze maand in de bios komt.

Aardige film, waarin Washington vrijwel in zijn eentje de Russische maffia bestrijdt.

avatar van Capablanca
Terminator heeft zich vermomd als vakkenvuller. Met speels gemak laat hij het recht zegevieren. Tsja, was het echte leven ook maar zo eenvoudig. Neemt niet weg: op zich leuk kijkvermaak.

Toen ik de Equaliser 2 ben gaan kijken bedacht ik me dat ik de eerste nog niet gerecenseerd had. The Equaliser is een film (inmiddels reeks) uit een genre dat de laatste paar jaar weer wat opleeft, de 'lone wolf' die het opneemt tegen een overmacht of corrupt systeem. Denk aan de Jack Reacher serie met Tom Cruise of de John Wick serie met Keanu Reeves.

Je kan op verschillende manieren naar deze film kijken. De azijnpisser zou zeggen dat dit gewoon weer een Die Hard ripp-off is of een soort Rambo film met het verschil dat de held in een pak loopt en zich in de stad bevindt. Enerzijds is dat ook wel zo als je er wetenschappelijk naar kijkt en het vermaak aspect uit het oog verliest. De meeste films van deze soort moet je gewoon niet al te serieus nemen.

Het verhaal is bij lange na niet origineel en op zich voorspelbaar. Toch weet regisseur Fugua wel de originaliteit erin te brengen door manier van visualisering en enscenering met de combinatie van muziek en decor dat een bepaalde sfeer oproept. De openingsquote van Mark Twain zet gelijk de toon. Dat in combinatie met een, voor deze rol, subliem acterende Washington die enerzijds een gewone man neerzet die anderszijds het achterste van zijn tong niet laat zien totdat zijn duistere kant 'geactiveerd' wordt. Acteurs in vergelijkbare films, zoals Stephen Seagal en Bruce Willis komen niet eens in de buurt als het gaat om het karakteraspect van de hoofdrol. Maar hij heeft eerder goed kunnen oefenen in een vergelijkbare film Man on Fire, ook een puike film.

Alles bij elkaar ontstaat er in deze Equalizer een wat mythische sfeer rond de man en tegelijkertijd in het verhaal ook een feelgood gevoel naar het einde toe wat volgens mij de grootste verdienste van deze film is. De slotscene in Moskou was echter net weer wat te overdreven.

Moet ook bekennen dat ik de regiestijl van Antoine Fugua wel mag. Wat hij hier presteert is een totaal uitgemolken concept toch weer origineel neer te zetten. Soms indringend tot zelfs ontroerend.

Topfilm binnen het genre maar geen absoluut meesterwerk. Het einde werd toch wat te ridicuul.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Redelijk vermakelijk, maar had wat mij betreft best een half uurtje korter mogen zijn!
Denzel Washington deed mij in deze film soms een beetje denken aan Seagal, hij kan alle bad guys met gemak aan.
Ach, het kan erger!

1 man schakelt de hele Russische maffia uit, en dat tot in Moskou aan toe, wauw zeg. Erg voorspelbaar en weinig boeiend.

avatar van EVIL '84
Vermakelijke film met een steengoede en knalharde Denzel Washington. Verhaal was wat voorspelbaar, maar ik vond hem als actiefilm wel bovengemiddeld goed. De lange speelduur stoorde mij niet en vloog voorbij. Op naar deel 2!

avatar van Shadowed
Niet bijzonder.

Washington maakt op zijn leeftijd weer een actiefilmpje. Vele vonden deze film best goed voor een actiefilm, en daar ben ik het zeker niet mee oneens. Maar ik vond hem niet veel beter dan de meeste andere actiefilms. Daarvoor vind ik hem nog vrij standaard.

Washington en Moretz doen het best goed. Sommige scenes springen er inderdaad bovenuit, zoals dat Washington de kamer analyseert voor zijn volgende bewegingen. En hiermee is deze film ook vrij vermakelijk ondanks een redelijk lange speelduur.

De drama vond ik niet helemaal werken, en vond ik de film eigenlijk vrij weinig vernieuwend. Toch wel een redelijk toffe film.

Gewoon zeer goeie film je heb altyd van die zeikers die t afkraken.

avatar van john mcclane 2
Net voor de tweede keer gezien, aangezien ik binnenkort het vervolg kijk .
En wat een dikke actie film is dit zeg. Ok ,was hem vergeten.maar dat zegt in dit geval niks .
Denzel draagt de film ,al zijn de Russische gangsters ook in vorm . Maar denzel kan elke actie film wel dragen .
regisseur Antoine Fuqua is een bekwaam vakman , ik heb al zijn films gezien , en hij weet hoe het moet .gelukkig deed hij ook deel twee .
Zeer goed. En dit kan deel twee niet overtreffen vermoed ik. Maar we zullen zien .