The Equalizer 2 (2018)

Alternatieve titel: Eq2

Actie / Misdaad

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Pedro Pascal en Melissa Leo

Robert McCall is teruggekeerd als privédetective 'The Equalizer'. Hij dient een onwrikbare gerechtigheid voor de onderdrukten en uitgebuitenen, zodat zij hun stem kunnen laten horen. Maar de vraag is hoe ver hij zal gaan als het iemand betreft die hij lief heeft.

avatar van martijn011
Stukje minder dan het eerste deel, maar zeker geen slechte film.

Dit deel doet meer z'n best om wat aan karakter uitdieping te doen en het neemt uitgebreid de tijd om het verhaal te vertellen. Dat gaat mijns inziens ten koste van waar deel 1 goed in is, namelijk voor een hoop spanning en een aantal geweldige kills zorgen.
Daar bovenop komt nog dat ik het verhaal wel erg zwak vond. Veel plotlijnen zijn wat mij betreft totaal overbodig (muurschilderingen, oude mensen die elkaar weer treffen enz.). Was meer op de hoofdlijn blijven zitten zou ik zeggen.

Toch is Denzel Washington hier geweldig. Hij neemt moeiteloos het niveau van het eerste deel over, wat een charisma heeft deze man.
De eindscène in de storm is dan wel echt geweldig, zo had er meer van in de film mogen zitten.
Vermakelijke actiefilm, voldoende.

avatar van ForrestHanks
Voorspelbaar, saai, probeert een gevoelige snaar te raken....maar slaagde daar bij mij in ieder geval totaal niet in. Denzel Wachington speelde zijn standaard rol met zijn standaard gezichtsuitdrukking.

avatar van hatebreeder
Een stuk minder dan deel 1. Verhaal is minder interessant dan deel 1 en het komt ook allemaal wat moeizamer op gang. Denzel Washington speelt zn rol uiteraard wel weer overtuigend. Drie sterren voor deze film maar dan wel een krappe drie sterren.

avatar van Decec
Top actie film.
Heerlijk genoten.
Bekende acteur speelt zeer goed...

avatar van boemboem27
vond deel 1 beter,maar dit was zeker geen slechte film.
in een heerlijk tempo gaat deze film door.
in de film lijkt hij weer o zo'n rustige man maar o wee als het er op aan komt,
en er is ongerechtigheid komt ie op op voor een ieder.
opzijn tijd goede actie.
gewoon een heerlijke film.
Denzel Washington speelt hier weer gewoon fantastisch zoals hij eigenlijk altijd wel doet

Mensen die vinden dat dit geen goeie film is kunne zich beter laten opsluiten heb hem nu 12 keer gezien en elke keer verbaas ik me weer over zijn acteer werk je leest verdriet uit zijn ogen woede alles en de film kwa verhaal lijn is niks mis mee goeie vechts scene.s dingen die in het echt gebeuren met jonge kinderen die worden verleid de criminaliteit in tegaan ouderen die een hoop hebben verloren meisjes/jongens die in aanraking komen met rijke stinkerd als ouders die denken dat ze boven alles en iedereen kunne staan omdat ze rijk zijn deze film geeft zoveel dingen weer die mensen in het echt ook me maken voor mijn een dikke 10 voor acteer werk voor denzel en alle andere die je gewoon haat omdat ze hun rol zo goed spelen

avatar van JohnWilliams
The Equalizer is zo'n film die ik keer op keer kan bekijken. Daar zit nog enige verhaallijn in. Echter, deze film had een verhaallijn van een doperwt. Het was gewoon wraak, actie, wraak en dan weer actie. Waarom dan toch een quotering van ***....vanwege Denzel Washington. De man is een top acteur en was voor mij de enige reden om deze film af te kijken. Snel vergeten deze film en vooral deel 1 bekijken, die is kwalitatief een stuk beter. Laten we hopen dat er geen deel 3 komt en dat Denzel zich met andere projecten bezig houdt.

Bij het zien van het tweede deel van "The Equalizer", moest ik al snel denken aan het tweede deel van "Jack Reacher", want ook dit vervolg is inspiratieloos en het dertien in dozijn verhaal is gewoon flut. Maar dankzij Denzel Washington wordt het gelukkig niet zo slecht als "Jack Reacher: Never Go Back", want hij speelt zijn rol meer dan degelijk en dit soort rollen speelt de ervaren Oscarwinnaar met zijn ogen dicht.

In dit vervolg neemt Robert McCall (Denzel Washington) wederom het recht in eigen handen en komt hij op keiharde wijze op voor mensen die het slachtoffer zijn van een misdrijf. Wanneer iemand van wie hij houdt slachtoffer wordt, reist hij de halve wereld rond om de balans te herstellen.

Hoewel Denzel Washington weer de hoofdrol vertolkt en Antoine Fuqua weer de regisseur is, voelt dit vervolg toch anders aan. Het eigen karakter van het eerste deel is namelijk ingeruild voor een standaard actiefilm vol met clichés. Werkte Robert McCall in de eerste film nog in een doe-het-zelfzaak, in dit vervolg heeft hij dat baantje ingeruild voor een job als taxichauffeur. Dat is natuurlijk puur een dekmantel, want tussen de ritjes door hangt McCall nog altijd de moraalridder uit en dat weten we nou wel op een gegeven moment (dat had allemaal wel wat subtieler gekund en gemoeten in dit vervolg).

De stopwatch wordt wel weer gebruikt (weliswaar alleen in de openingsscène, wanneer hij in een Turkse trein een man, die zijn dochter bij haar moeder heeft weggehaald, een keiharde les leert) en Robert McCall rekent ook weer subliem af met slechteriken (voor de liefhebbers van het keiharde actiegeweld is het op een handvol scènes na, wel afzien). Want met Robert McCall valt niet te sollen, het is echter het persoonlijke verhaal wat niet werkt.

McCall is een persoon zonder vrienden, familie of naasten. Een einzelgänger die anoniem de wereld steeds een beetje beter maakt. Buurjongen Miles Whittaker (Ashton Sanders) is een goed project voor McCall, maar Susan Plummer (Melissa Leo) niet, die overigens ook maar weinig in beeld komt (wordt uiteindelijk afgeslacht). En de intrede van zijn oude oorlogsbuddy, te weten Dave York (Pedro Pascal), is al helemaal zwak te noemen en hun eindgevecht (dat zich afspeelt in een door een orkaan geteisterd havenstadje) is weinig vernieuwend en ronduit saai. Hier en daar zitten er wel wat spannende scènes in, met als hoogtepunt als buurjongen Miles zijn belagers van zich moet zien af te schudden in het appartement van McCall, welke hij aan het schilderen is.

"The Equalizer 2" biedt binnen zijn speelduur van bijna twee uur te weinig actie en de expliciete beelden missen helaas ook, waardoor dit tweede deel niet meer is dan een zeer mager vervolg. Voor mij hoeft er dan ook geen derde deel meer te komen.

avatar van Noud
Om te kotsen weer. Vooral de eerste 30 minuten. Die passagiers in de Ubertaxi van Mccall en hun linkse verhalen. Verder saai. Voorspelbaar.
Echt hoe is het mogelijk dat mensen hier een 5/5 cijfer voorgeven!