The Equalizer 2 (2018)

Alternatieve titel: Eq2

Actie / Misdaad

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Pedro Pascal en Melissa Leo

Robert McCall is teruggekeerd als privédetective 'The Equalizer'. Hij dient een onwrikbare gerechtigheid voor de onderdrukten en uitgebuitenen, zodat zij hun stem kunnen laten horen. Maar de vraag is hoe ver hij zal gaan als het iemand betreft die hij lief heeft.

• vanaf woensdag 19 december te koop op blu-ray

avatar van macrobody
Begint lekker, zakt wat in, heeft wat onnodige bijverhaaltjes, is vrij voorspelbaar en eindigt wel okay.

Kon me eerlijk gezegd ook niets meer herinneren van deel 1 dus op de momenten dat er iets werd terug gehaald uit het verleden was het blanco bij mij. Misschien goed om deel 1 en deel 2 beide te zien, maar dan valt deel 2 misschien weer tegen omdat er weinig vernieuwend is?

Ik ben een Denzel groupie, zo niks mis mee. De eerste scene was erg belovend, vanaf het moment dat zijn ex collega/vriendin wordt vermoord wordt de film erg voorspelbaar, had meteen in de gaten dat Oberin (GOT, you raped her, you murdered her) corrupt was. Vanaf het moment dat hij word blootgelegd gaat de film in kwaliteit sterk naar beneden naar een voorspellend snel einde.

Iedereen die in een panic room zit weet dat hij daar moet blijven voor tenminste een half uur tot een uur, in die bakker alles staat al gereed voor Denzel de ventilators, en waarom gooit die vent een granaat 3 meter van hem vandaan om vervolgens zichzelf op te blazen?

Er zitten wel wat leuke vernieuwende scene's in, begin scene, de scene's met overdosed Amy, boy's in the hood, en de taxi tripjes.

Ik heb erg genoten van het eerste deel van deze reeks, maar het tweede deel viel sterk tegen.

avatar van Vinco
Vergeleken met het vorige deel is dit deel toch wel erg teleurstellend.
Traag en langdradig met naar mij mening toch wel wat rare keuzes in dit verhaal.

avatar van EVIL '84
Aardige actiefilm met Denzel Washington, maar niet geweldig. Genoeg actie en leuke scenes waarin hij ook nu weer het heft in eigen handen neemt, maar ik vond hem toch minder goed dan het eerste deel. Met name het complot met de moorden op zijn ex collega's vond ik niet interessant genoeg. Hadden ze met hun speelduur van ruim twee uur toch wel iets meer van kunnen maken. De scenes waarin hij wraak neemt voor de slachtoffers die hij in zijn taxi treft vond ik wel goed gedaan en daar had ik eigenlijk wel meer van willen zien.

@extravaganza De explosie in de bakkerij wordt een stofexplosie waardoor de schade zo groot is. Schooltv: Stofexplosie - Waarom zijn ze in een graanfabriek bang voor een vonkje vuur?

avatar van john mcclane 2
Ja , als je dan een deel twee maakt met dezelfde hoofdrol speler , en regisseur , leert de geschiedenis van actie films dat het helaas niet beter word .gek genoeg .
En dat is hier niet anders . Beide blijven toppers , zowel denzel ( ofcourse ) als fuqua , deze dit is weer een buitengewone actie film . Helaas worden wel erg veel clichés niet vermeden .
Het personage Mcall is wl erg cool . Net als deel een .
Een soort deadwish figuur , dan wel om een wat recenter voorbeeld te geven John wick .
Maar hij staat eigenlijk wel op zich Zelf .
Voor de actie liefhebber is het wederom een om gezien te hebben , maar het plezier van deel een zul je er niet aan beleven .

Lang naar dit 2e deel uitgekeken maar viel tegen.

Volgens mij ging Washington akkoord met een rol in deze 2e film onder voorwaarde dat hij het verhaal wat naar zijn narcistische hand mocht zetten, want man man man, wat een wereldverbeteraar hangt ie hier uit, door foute vader ontvoerd meisje terug naar haar moeder, oude holocaust overlever herenigd met zijn zus en als klap op de vuurpijl houdt ie een jochie uit handen van een bende met zijn gepreek.

Zo erg als Stephen Seagal wordt het allemaal nog niet maar ik vrees voor het 3e deel. Zolang ie niet voor het leger des heils gaat collecteren of oude vrouwtjes helpt oversteken vind ik alles best.

De film is buiten dat best hier en daar wel vermakelijk en leuk voor een zondagavond, aktie is grappig dag nog wel.

avatar van fatshark
onverwacht slechte film, zit weinig verhaal in.
Ik ben zelf ook wel een Denzel fan en dit is niet zo goed, wel jammer.
2.5* sterren voor de film, met de hakken over de sloot!

avatar van clubsport
Het voorspelbare plot met zijn ex collega's vond ik zwak gekozen , het begin kan er nog goed mee door en de aktiescenes zijn goed te doen .
Ook word hier een charismatische badguy zoals in deel 1 erg gemist .

Ik vond het zelf echt een geweldige film!!!! Vooral die laatste actiescène dan zit ik op het puntje van de bank en heb regelmatig even teruggespoeld. Top film!!!

Geen onaardig vigilante-filmpje met de altijd goede Denzel die helaas op het einde lichtelijk ontspoort in een hoop vergezochte domheid met als dieptepunt dat ze in een megastorm op een paar 100 meter van elkaar naar elkaar staan te schreeuwen en elkaar prima verstaan

en een paar aardige zijplotjes.

avatar van Rickazio
Jezus... wat saai en voorspelbaar.

Voor de actie +1,0 op de 0,5. Dus een 1,5*.

Vermakelijke actie knaller die het vooral moet hebben van de brute en gewelddadige gevecht scenes.
Verder is "The Equalizer 2" een standaard actie filmpje die je kan weg zetten normaal gesproken in de categorie B films. Echter weet Denzel Washington de rolprent net dat tikje extra te geven waardoor het toch wederom een blockbustertje is.

avatar van Movie-Addicted
Veel minder dan het eerste deel. Zaten een paar leuke scenes in, maar daar blijft het bij. Film krabbelt voornamelijk maar wat voort. Het eind vond ik maar wat amateuristisch neergezet. Ook miste ik een lekkere revenge soundtrack (zoals bij het eerste deel) én de sfeer. Desalniettemin, Washington acteert zoals gewoonlijk goed en blijft toch leuk om naar te kijken.

*2.5

avatar van Alathir
Naar mijn mening is deze juist beter dan deel 1. Zeer zelden het geval maar deel 1 vond ik best saai, nu had ik dat gevoel nooit. Fijn verhaal, interessante ontwikkelingen en leuke actie. Dit is wat Fuqua het beste kan. Shooter blijft zijn beste film imo maar deze was ook best aardig. Soms is het ook aardig spannend met onder meer de geheime kamer en de spiegel. Deed me wat denken aan La Cara Oculta.
Denzel doet het zoals gewoonlijk meer dan degelijk. Als je vergelijkt met zijn sidekick Miles zie je al snel het verschil natuurlijk, al was die Miles wel een verfrissend element in de film. Pedro Pascal is vast verdikt voor de rol voor die ene line van Denzel te kunnen gebruiken. Plot had ik niet direct zien aankomen dus wat dat betreft een plusje. Om de negatieve stemmen weer wat op te krikken doe ik weer eens lekker averechts en geef ik 4*.

avatar van Kondoro0614
Eigenlijk is me deze film nog best tegengevallen en voldeed die vooral niet aan mijn verwachtingen waar ik dacht dat dit wederom een keiharde actie-kraker werd en het niveau van het eerste deel makkelijk bij kon komen. Geen van allen kwam echt uit of voldeed de film aan nee, de film was in mijn ogen traag, soms iets té traag met maar een matige dosis actie. Zo af en toe werd er wel leuke spanning opgebouwd maar het bleef allemaal maar cliché en wat plakkerig. Het verhaal vond ik overigens best cliché en wat saai en dat kan ik wel over de hele fim zeggen (volgens mij heb ik het ook gezegd). Echter, wanneer er actie was, was dit zeer onderhouden en voelde prima aan. Denzel schitterde weer op het scherm en nam zijn rol weer leuk aan, alleen kennen we het allemaal wel en was de hele film eigenlijk niks nieuws. En vooral de laatste scene met de harde wind zag er wel erg nep uit, en dit is slecht aangepakt en verwerkt. Ik ben aardig moe en de zin voor een uitgebreidere mening zit er nu eve niet in!

Alathir schreef:

Helemaal mee eens! Ik ging erin met de gedachte dat deze minder zou zijn vooral door de reacties hier, maar ik vond dit deel ook beter! Een tweede deel is altijd een makkelijk slachtoffer. Omdat het meer van hetzelfde is, anders is het geen deel 2.
In dit geval hoop ik op een 3e deel!

Best oké.

Washington keert terug als de koele killer, ditmaal in een iets andere setup. Maar by and large is dit gewoon dezelfde film, alleen dan in een iets ander kleedje. Niet verkeerd voor een sequel natuurlijk, maar wie wilde dingen verwacht van dit tweede deel mag z'n hoop snel weer opbergen.

Washington is geknipt voor dit soort rollen, dat ik niks nieuws meer. Hij wordt wel een dagje ouder maar kan het nog best hebben. Fuqua is dan weer geknipt voor dit soort films. Een wat duister sfeertje, aangevuld met enkele lekkere actiescenes. In dat opzicht een match made in heaven.

Maar uitschieters kent de film niet. Het wordt wat vergezocht op het einde en ook de relatie tussen Washington en dat gastje was niet meteen van een hoogstaand niveau. Een beetje knipwerk had deze film best wat korter kunnen maken, maar de basiskwaliteit is er wel en het vermaakt van start tot eind. Aardige filler dus.

avatar van hoffhaan
Aardig kijkvermaak. 3.5

avatar van james_cameron
Best oké tweede deel, feitelijk niet beter of minder dan het reeds weinig opzienbarende origineel. Denzel Washington kan dit soort rollen inmiddels in zijn slaap spelen, maar hij weet als geen ander fraaie invulling te geven aan een ogenschijnlijk vlak personage als dit, iets waardoor je gefascineerd naar hem blijft zitten kijken. Die onderkoelde, doordringende blik, die rustige maar o zo dreigende stem... heerlijk. Na een sterk eerste uur verzandt de boel een beetje in een lang uitgesponnen, meer persoonlijk verhaaltje, waarbij de aandacht helaas een beetje verslapt. Maar goed, Washington houdt de boel op de rails.

Aardige film waarin een Uber chauffeur willekeurige mensen helpt. Dit vervolg is meer van hetzelfde, alhoewel de vechtscenes een stuk minder bruut zijn. Het hoofdplot stelt niet veel voor, en de vele zij-plotjes maken het wel wat onderhoudender. De finale in de storm is wel mooi, maar gaat te lang door. Denzel Washington maakt wel veel goed in de titelrol.

avatar van Captain Pervert
Met The Equalizer wist Denzel een typisch Steven Seagal plot te overstijgen dankzij mooie, sfeervolle beelden, goede opbouw en een goede badguy. Het verhaal stelde weinig voor: ex-huurmoordenaar wil breken met zijn verleden, helpt een hoertje en krijgt de hele Russische maffia achter zich aan. Zelfs Seagal zou dit te cliché vinden. Maar dankzij een prachtige onderhuidse spanning en een bescheiden dosering actiescènes, was die film zeker de moeite waard.

Zo terughoudend als Denzel "Robert McCall" was in het eerste deel, zo vrijgevig is hij hier met zijn dienstverlening: iedereen die in elkaar geslagen is, iets verloren heeft of zelfs maar een ingescheurde nagel heeft, wordt door hem geholpen.

Als een soort Batman vigilante rijdt hij rond in zijn zwarte Chevrolet Malibu-batmobiel, waarbij hij geen enkele moeite doet om de kolossale LYFT (Über concurrent in de USA) sluikreclame enigszins subtiel te brengen. Niet alleen is LYFT een deel van het verhaal, maar je ziet hoe het werkt, hoe je chauffeurs kan 'raten' met sterren, het logo komt meerdere malen in beeld en een passagier dankt hem met "Thanks for the Lyft".

Oké, er mag wat verdiend worden, daar ben ik niet vies van. Maar besteed de centen dan aan een goede schrijver van een goed verhaal. Uiteraard krijgt Denzel de nodige motivatie om te doen waar hij goed in is - en deze zie je van verre aankomen. De geniale schrijver heeft daarna nog een open deur van een plot twist voor je in petto, met een aan de haren erbij gesleepte badguy die je als kijker eigenlijk niet kunt haten omdat hij een hele lieve familieman is met een heel schattig gezinnetje.

Je zit dan als kijker (ik ben zelf ook vader van een gezinnetje) met een dubbel gevoel te kijken. Is er geen andere oplossing dan de obligatoire shootout waarmee de film onvermijdelijk eindigt?

2.5 sterren

avatar van Daan258
Heerlijke actie film!

Niet verwacht maar dit 2e deel overtreft zijn voorganger.
Vanaf de eerste minuten zit je er al lekker in. Niet teveel gezeur maar goed beginnen met gave actiescenes.
Het verhaal heeft misschien niet veel op het lijf geschreven maar de harde actie is heerlijk om naar te kijken en maakt alles daardoor helemaal goed. Daarbij weet Denzel een fantastische rol neer te zetten.
De 2 uur vloog voorbij, ik heb me geen seconde verveeld bij dit 2e deel.