Gone Girl (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

Ik heb ben affleck altijd al een matige, overschatte acteur gevonden, en in deze film is ie weer op of net boven de middelmaat.

Film heeft verder weinig om het lijf. Matige acteerprestaties, voortkabbelend sloom plot, geen bijzondere footages, geen spanning. 3,73 op deze site? Give me a fcking break, gaat nergens over.

avatar van des1
Wat een idioot hoge appreciering voor wat misschien aardig is als TV film drama. Dit is ver-ver-ver beneden Finchers waardigheid. Affleck blijft een houten klaas bij wie je nooit het gevoel krijgt dat ie voor z'n leven vecht. En zijn vrouw Amy, gespeeld door Rosamund Pike, krijg je geen hoogte van om je eigenlijk om het hele verhaal te willen bekommeren. Erg gezocht plot. Als het bedoeld is als metafoor hoe mensen in hun huwelijk toch verstrengeld en daarmee onafscheidelijk te worden, is ie ook slecht gevonden.

avatar van Imane10
Nick: Fuck. You're delusional. I mean, you're insane, why would you even want this? Yes, I loved you and then all we did was resent each other, try to control each other. We caused each other pain.
Amy: that’s marriage

DÉ quote die de gehele film relevant samenvat. De film is opgebouwd in 3 delen: oorzaak,gevolg en slot, maar dan net andersom. Je ziet het al aankomen, het was chaotisch! Het was te volgen omdat de slordige details uiteindelijk naar voren kwamen in verloop van de film. Dit is zo een typische film die je aandachtig moeten volgen voor een verklaring, ondanks dat je al zag aankomen dat Nick niet de moordenaar was maar zijn, psychopatische, minnares. Overduidelijk en cliché, het is immers niet de eerste film die gaat over een dood die in scene is gezet. Máár de manier waarop, hoe en ‘WAAROM?’ laat het je boeien én op het verkeerde been zetten.
Dit exemplaar is vergelijkbaar met ‘the perfect guy’ alleen waren de rollen omgedraaid, dit keer was de man niet de boosdoener maar de vrouw

De acteurs, stuk voor stuk deden het uitstekend, niks op aan te merken. Ze zaten uiterst in hun rol. Naar mijn mening ontbrak bij de twee recherchers de botte toon en dreigingen, ze leken me nog te soft tegenover Nick ( voor zo een misdaad waarin alles op hem uitkomt en al het geinvesteerde geld in het procesverbaal en de publiciteit die amy bereikte) verwacht je toch wat meer druk. Wat betreft amy, het zou je vrouw maar zijn. Je zou het niet verwachten van zo een snoezig blondje dat ze zo bruut kan zijn. Ik heb genoten van haar prestatie, en dan heb ik het over haar rustgevende stem en omschakelingen van ‘the sweet heart’ naar ‘ godzilla’. De gore scene waar het bloed ervan afspat bereikte daar het hoogtepunt, leek wel alsof ik zappte naar hostel...

Toch valt niet alles op z’n plek; want als rechercheur had je toch in het verleden moeten graven van Amy’s verleden vriendjes. De 1e verkrachting, waar aangifte voor is gedaan destijds, zou verder uitgediept moeten worden aangezien hij nog vrij rond liep en er niet bij hem is aangeklopt. En waar verbleef ze de 2e en 3e dag na haar vermissing. Het huis met het zwembad en de 2 junkies die haar hadden beroofd kwamen ook opeens vannuit het niets?
Ik heb bij nader inzien niet echt een voldaan gevoel bij deze film. Net alsof er dat éne ontbreekt. Die laatste draai om de knop, die je ontdaan achterliet.. afvragend naar antwoorden. Die je de puzzelstukjes in elkaar liet zetten maar net dat ene stukje mist. En die vult de kijker in. Het mindfuck idee had ik ook niet echt. Het einde verliep nog redelijk goed in beide hun voordeel, dus zie het als een happy end. Wat valt daar nog over te twisten?

Bijna briljante film, maar het laatste stukje einde was voor mij een afknapper....

avatar van Baboesjka
Nee, dit is niet mijn ding. Ik had meer het idee dat ik naar een Amerikaanse serie keek dan een film, en ik ben geen serievolger, en ik vind het verhaal niet erg interessant. Door de hoge score ben ik 'm gaan kijken. Helaas kan ik mij dus niet aansluiten bij de zeer positieve beoordelingen. Ik vind de film nogal oppervlakkig, ingewikkeld en erg ver gezocht, alhoewel ik dat laatste niet altijd erg vind in films. Het is niet zo dat ik het echt slecht vind, het is hier en daar best goed bedacht en ik vind het acteerwerk oké, maar ik ben niet impressed. Matig. 2,5*

avatar van m1701
wat een geweldige film! het begin wat saai... maar wow geweldig verhaal. Acteerwerk ook subliem! vooral van Pike!!! 4*

avatar van ratfish
Houd je ruim twee uur bezig, maar uiteindelijk niet meer dan een lange crimi. Ben geen Affleck-hater maar Ben blijft een gemiddeld acteur qua emotionele diepgang. Pike goed, maar haar berekenend handelen komt uit de lucht vallen.

avatar van panax
SICK !!!!
maar wat een goeie film !!
twisted sick en wat een einde !!

topacteurs !!

avatar van Shadowed
Sterke film.

Ik had moeite door Fincher's Zodiac heen te komen. ik wachtte dus met deze film eventjes af, aangezien er een redelijke speelduur opstaat en matcht met het genre, ik wou me niet weer vervelen met een goed verhaal maar langdradig gebeuren.

Deze film was echter zeer boeiend. Ook al lopen er de meest onsympathieke figuren in rond en was het op sommige momenten redelijk ongeloofwaardig, ik heb me hier erg mee vermaakt. Vooral door een stijl waarin het is gefilmd bleef me boeien.

Heb deze goed uit kunnen kijken, een goede aanrader.

Gish schreef:
Ook in de herziening blijft dit een tamelijk briljante thriller. Vond hem zelfs beter dan de eerste keer omdat je dan teveel in het verloop van het verhaal vast blijft zitten. Misschien is het verhaal wat (te) bedacht, maar de manier waarop het gepresenteerd wordt verdient alle lof. Het is weer meester regisseur Fincher die deze klus met verve klaart. Rosemund Pike acteert hier echt geweldig, wat een indrukwekkende rol. En Ben Affleck maakt de afgelopen jaren alleen maar goede keuzes, zowel als acteur en regisseur.

Wie kijkt er nou twee keer een thriller??

hahhaha was vanavond op tv.....Weer gezien.Destijds gaf ik de film drie sterren...Maar wat een draak van een film...vreselijk...Onlogisch, onzin, ongeloofwaardig en noem het maar op.Ben het helemaal met Des1 eens, hierboven. Draak van een film en langdradig....

des1 schreef:

helemaal mee eens

avatar van Redlop
frans123 schreef:

Wie kijkt er nou twee keer een thriller??

Jij.

frans123 schreef:
...vanavond op tv.....Weer gezien.Destijds gaf ik de film drie sterren...

Redlop schreef:

Jij.

hahhahah ja ja ja , wist het hele verhaal niet meer...lol Maar diegene die twee keer keek koos bewust voor die film...bij mij was het toeval...wist er niks meer van....btw...kl.te film!!!

avatar van Mark de Jong
Prima film, van genoten maar persoonlijk vond ik het einde onbevredigend.

avatar van Zwolle84
Waarom is iedereen plotseling deze film aan het kijken?

avatar van horizons
Op tv.

avatar van Toontje G
Had wel wat korter gemogen. Raar einde.

avatar van ILDIB
Te lange intro einde gaat wel snel genoeg.
Wat niet klopt is dat zo'n manipulatieve vrouw zich 5 jaar laat kleineren. En ook het eindgedrag van affleck slaat nergens op..

avatar van Iron Maiden
ILDIB schreef:
Wat niet klopt is dat zo'n manipulatieve vrouw zich 5 jaar laat kleineren.

Je begrijpt dat het dagbiek grotendeels is verzonnen om Nick in een kwaad daglicht te zetten?

avatar van ILDIB
Iron Maiden schreef:

ja maar ze is al wel al die jaren ongelukkig. en iig 1.5 jaar..

Gebrek aan spanning kunt ge deze film niet verwijten. De grillige opbouw eist bovendien behoorlijk aandacht en ook enkele verrassingen in de plot en de onzekerheden over de waarheid in het gebeuren helpen aan het opvoeren van die spanning en uieindelijk is het zo dat het einde opties in de besluitvorming openlaat.
Duurt wat lang en hier en daar zitten er toch wat slordigheden in.
Rosamund Pike in hoe dan ook uitstekend in haar niet zo eenvoudige rol. Ook Affleck is wel goed, de rest valt niet op.

avatar van debbietino
Vanavond de film gezien met mijn vrouw. We zaten beide echt grotendeels geboeid te kijken en waren echt helemaal aan het meedenken hoe de film zou gaan lopen. Je weet dat er ergens een twist in komt maar we hadden nog geen idee hoe en wat en dat maakte voor ons de film spannend.
Tegen het einde zaten we echt verrast op de bank omdat er inderdaad de lang verwachte twist kwam en we vonden ‘m zeer goed gevonden en gespeeld ook. Op dat moment zat de film voor ons rond de 4 / 4,5 ster.
Echter, het einde was voor ons zo onbevredigend en vooral onvoorstelbaar dat de film een behoorlijk stuk gezakt is in onze waardering. We zaten serieus met een k*tgevoel op de bank toen de aftiteling kwam.
Het ligt natuurlijk aan onze smaak en wat wij wel en niet leuk/goed vinden aan een film, en we zijn echt niet alleen maar “into happy endings” maar dit eind kwam er bij ons gewoon niet in. Jammer....2,5 uur verloren vanavond.

Bangelijke film die - van horen zeggen - dichtbij het boek blijft. Wat als een "normale" verdwijning begint, neemt buitengewone proporties aan van zodra the other side of the story aan het licht komt. Vanaf dat punt zit je verbijsterd te kijken naar een film waarvan je niet weet voor welk personage je nu sympathie moet hebben, en word je van de ene verstomming in de andere geslagen (topacteurs btw!).
De muziek onderstreept alles perfect (beetje op achtergrond maar prominenter en bombastischer waar nodig). En met het bevreemdende doch geslaagde (en enige juiste) einde sla je helemaal tilt; in de positieve zin voor alle duidelijkheid.

Topfilm dus van fincher, en een plaats in mijn persoonlijke Top 10!

Meer dan twee jaar geleden gezien en destijds vond ik het allemaal niet best. Toch nog maar een keer gekeken om te zien of die beleving weer hetzelfde is. Helaas blijft die mening grotendeels ongewijzigd. Het ontbreekt vrijwel volledig aan spanning in de film. Het kabbelt grotendeels wat voort en de film gaat tien minuten te lang door. Zowel mijn vrouw als ik waren niet onder de indruk.