Gone Girl (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

avatar van Freespirit2
Heb me best vermaakt met dit geweldige verhaal.
Weer eens iets anders maar.........vind het eind vind ik toch wel beetje afknapper

avatar van Kondoro0614
Hele sterke film die erg met je speelt, ook op psychologisch gebied. Ik kreeg de film destijds toen die in de bioscoop draaide al wel getipt door een paar vrienden maar heb de film altijd links laten liggen, de 150 minuten joegen me wel een beetje weg en ik moet echt zin maken om naar zo’n lange film te willen kijken. Toen hij op Netflix verscheen en weer een andere maat er op stond dat ik deze moest zien heb ik hem gister avond maar opgezet. Ik zit toch nog steeds thuis omdat het niet goed gaat met mijn longen dus de ziektewet hikt nog een beetje aan, dat betekent ook dat ik zaterdag nergens na toe kon (anders had ik een heel vet live concert ☹ ). Maar toch, ‘Gone Girl’ heeft mijn avond zeker goed gevuld. Heerlijke en oprecht best harde film met een groot psychisch tintje eraan, heerlijk!

“What are you thinking? How are you feeling? What have we done to each other? What will we do?”

De cast vond ik zelf toch echt wel fantastisch hoor. Ik ben best een fan van het acteerwerk van Affleck en dat is wel gekomen door de jaren heen. Een acteur met een kaartje en je moet er soms een beetje aan wennen, de man komt soms wat houterig over maar over het algemeen speelde hij best diep en als je hem door had was het best leuk om naar te kijken. Het mooiste om te zien vond ik toch wel de knappe Rosamund Pike, prachtige dame die ik graag mag zien. Wel een ongelooflijke gek in deze film, aardig gestoord maar over het algemeen vond ik haar fantastisch acteren. Leuke rol, en ze speelde hem ook best goed, ging ook aardig diep. Voor de rest prima cast maar geen uitschieters.

Ik wil me niet al te diep op de film in gaan want er zijn al zo’n 124 mensen mij voor, toch wel gezegd te hebben dat de spanning er aardig in zit. De film had soms een neiging langdradig te worden puur door zijn verhaal wat best traag voortliep, de spanning die er in verwerkt is en het sluwe gedrag van Amy zet je toch telkens wel aan het denken. En dat houd de spanning ook nog wat in de film.

Het is natuurlijk soms best ver gezocht maar, dat iemand in het echt ook zo gek kan worden daar zal ik niet versteld van staan, zeker niet in Amerika. Het mindere aan de film vond ik de hele affaire met Nick en Andie. Dat zorgde voor wat kromme gezichten en was voor mij echt wel een kleine tegenvaller. Ook het einde is te abrupt en was zeker niet geslaagd in mijn ogen. Maar toch, als je kijkt wat Amy allemaal bedacht had en wanneer de film uitlegde hoe ze Nick te pakken wil nemen gaat er een hele wereld open, en zit je echt wel een beetje op het puntje van je stoel. Erg leuk bedacht allemaal.

Zeer geslaagde en fijne thriller film die van het begin tot aan het einde best wist te boeien maar een tikkeltje korter had gemogen. Voor de rest niks mis mee, en zeker een topper.

Weer zo'n typische Affleck film die heel aardig lijkt te beginnen maar waarbij de makers er vanaf een bepaald moment geen raad meer mee weten.
In deze film uit dat zich door dat de makers er een zeer ongeloofwaardig chantage plot aan meegeven.
Affleck heeft daar een soort patent op

avatar van horizons
eempag schreef:
Affleck heeft daar een soort patent op

Of de schrijver van het boek?

horizons schreef:

Of de schrijver van het boek?

Ja misschien ook.
Ik ken de schrijver niet en heb het boek niet gelezen maar als dit een zorgvuldige weergave daarvan is kan dat ook voor de schrijver gelden.

avatar van Rafasol
Mijn oog viel op deze film op Netflix, eerst en vooral omdat ik houd van psychologische thrillers en omdat ik Barney Stinson (Neil Patrick Harris) zag van 'How I met your mother'. Had hem nog nooit aan het werk gezien buiten deze reeks, dus was benieuwd. Maar hij bleek dus maar een bijrol te hebben.

Ik vond het een prima film, maar inderdaad een matig einde, daar was iets meer mee te doen imho.

Ken Ben Affleck zijn ander werk niet zo goed, maar hij stoorde mij zeker niet. Verder vond ik zijn echtgenote, Rosamund Pike prima spelen. Knappe dame ook.

Liefhebbers van het genre moeten dit zeker eens bekijken.

Zou gaan voor 8/10, door het einde misschien 7.5/10, maar als ik dat afrond kom ik ook op 4/5 uit.

avatar van Bram0108
Een bijzondere en goede film!

Laatst was ik eens op MM aan het rondkijken en kwam bij de regisseur David Fincher terrecht, tot toen had ik alleen Seven gezien en The Girl with the dragon tatoo heb ik ook nog staan. Deze film was ik al eerder tegengekomen en zag dat deze ook op Netflix stond, dus besloot ik deze eens te kijken!

De film heeft een origineel script. Ik heb een hoop films gezien, maar niks lijkt op dit verhaal. De film weet ook spannend te worden en trekt je ook echt mee, dat is vaak het probleem met veel films. Ik was ook echt vooruit aan het denken (van de verwachtingen klopte telkens helemaal niks). Alleen het einde was wel wat minder naar mijn mening, dat zijn samen met het matige acteer werk van Kim Dickens (de rechercheur) de enige minpunten.

David Fincher heeft dit verhaal enorm goed vertaald in beeld. De beelden zijn mooi en realistisch geschoten. Het beste vind ik het door elkaar lopen van de verhalen in niet chronologische volgorde.

Zeker een aanrader!

avatar van Brandt
Hoeveel plotwendingen kan een film aan zonder stuurloos te worden? Met deze vraag zit ik een beetje na het zien van Gone Girl. Lange tijd gaat het goed en zit je op het puntje van je stoel. Waar gaat dit heen? Wat bezielt Amy? Totdat...nou ja, ik ga het niet verklappen ook, kijk zelf maar. Het huwelijk is in ieder geval kut en het einde van deze film ook.

David Fincher heeft het voor elkaar gekregen om me op het puntje van mijn stoel te krijgen. De spanning bouwt gedurende film op. Aan het begin is het heel mysterieus er komen veel vragen in je op, je wil weten wat er is gebeurd en waarom.
Ik wil niet veel over het einde kwijt maar ik lees dat wat mensen niet tevreden zijn met het einde. Ik vind zelf dat het einde geweldig is, het roept een bepaald ongemak op en het is een einde je niet ziet aankomen en waar je lang over na kan denken en over kan discuteren. Ik vind het einde van deze film bijna als niet even goed als het einde van Seven ( een andere film van David Fincher).

avatar van Daan258
Lastig te beoordelen.

Ik wil de film echt goed vinden maar toch heb ik het gevoel dat ik iets mis.
Het weet absoluut goed te vermaken van begin ( met name de eerste helft ) tot eind. Bij vlagen best spannend en zeer mysterieus. Als je eenmaal ziet dat Amy nog wel leeft gaat de spanning er iets van af maar het acteerwerk en de bizarre personage (Amy) erg omhoog. Daarbij is dan ook gelijk te zeggen dat Rosamund Pike de show steelt. Misschien ook gelijk het grootste pluspunt aan de film. Ze weet een fantastische rol neer te zetten.
Het probleem vind ik hem het beetje bij het eind. Aan de ene kant is het een gesloten verhaal en heel goed uitgewerkt. Amy wist Nick zo te manipuleren dat Nick geen weg meer uit kon. Toch vond ik het eind dan wat te snel en vond het een beetje abrupt afgelopen, had net wat meer willen zien. Opeens kwam de aftiteling in beeld en dacht ik wel een beetje wtf, krijg ik niet meer te zien.
Toen dacht ik ook gelijk een 8,1 op IMDB? Ja het is zeker een goede film maar een 8,1 ?
Het is wel een film die ik zeker een keer opnieuw zal bekijken maar voor nu net geen 3,5*

6,5/10

avatar van WesleyX16
Ik kan best wel begrijpen dat mensen een film heel slecht vinden. Maar kijken jullie hem dan ook uit? Alleen als ik in de bioscoop zit zou ik dat doen. Ik heb verschillende films, series gewoon afgezet. Ik kijk tegenwoordig regelmatig naar Netflix en dan kom ik ook vaak mindere films tegen. Ja, die ga ik echt niet afkijken.

Deze is ook op Netflix te vinden. Lekkere bizarre film met een bizarre, zwaar psychische persoonlijkheid. Maar zij maakte de film ook helemaal. En inderdaad het einde viel helaas wat tegen. Maar voor 2 en half uur en dan nog de hele zit boeiend blijven?

avatar van Don Homer
WesleyX16 schreef:
Ze moeten het wel heel bont maken eerdat ik een film uitzet. Dat deed deze overigens niet, maar ik geef hem ook geen voldoende. Vooral door het onrealistische script en het einde.

avatar van John Barry
Deze film is een typisch voorbeeld van een goed basis idee, maar een matige uitwerking.
Nochtans is de eerste helft erg goed. De spanning wordt geleidelijk steeds meer opgebouwd en er wordt twijfel gezaaid over de onschuld van Nick . De onthulling dat Amy alles in scene heeft gezet komt te snel. Hierna is de film eigenlijk een stuk minder spannend. Dat Amy zich zo makkelijk laat beroven, is out of character.

Het slot had zo goed kunnen zijn. Het is erg sterk bedacht dat Nick min of meer verplicht is om met Amy verder te leven. Alleen is het gemak waarmee Amy wegkomt met haar verhaal ongeloofwaardig en slap uitgewerkt. Ben Affleck acteert als een houten klaas en heeft nul charisma. Rosamund Pike zet echter een glansrol neer en steelt eigenlijk de film volledig.

Net aan voldoende.

avatar van filmfan0511
Zeer sterke film, met vooral een ijzersterke prestatie van Rosamund Pike. Wat een actrice! De rest van de cast doet het zeker ook niet onverdienstelijk (met een fijne bijrol voor Carrie Coon, beetje een onderbelichte actrice toch wel), maar Pike springt er wel degelijk ver bovenuit. De typische donkere stijl van Fincher komt hier weer heerlijk duidelijk naar voren; stilistisch en visueel allemaal sterk in beeld gebracht. Wie weet was het een betere beslissing geweest om het feit dat Pike's personage alles zelf in scène heeft gezet pas later in de film te onthullen, maar al bij al kwam het plot zo ook goed tot z'n recht. Verder vond ik de film ook zeker niet te lang duren; hoewel het mysterie na het eerste uur al opgelost is, blijft de spanning doorheen de hele film hangen en je weet ook niet op voorhand hoe het allemaal precies gaat eindigen.

Ben sowieso wel een fan van Fincher, en vind dit zeker één van z'n sterkere films.

avatar van Vilmkritikus
Geweldige film maar het einde vond ik een klein afknappertje.

avatar van HollandGermany
Ik begrijp de hoge reviews niet. De opbouw, de sfeer was allemaal prima. Maar uiteindelijk was er geen enkel "wow"-gevoel of grote twist voor mij. Ik zie dat er hier mensen zijn die twijfelden of die vrouw nog leefde. Vanwaar die twijfel? Geen seconde aan gedacht dat ze uberhaupt dood kon zijn. En Nick die de moordenaar kon zijn. Uberhaupt nooit in mijn hoofd opgekomen. Moesten we dat denken? Daarna werd het een vrij standaard "de goede persoon blijkt slecht te zijn"-verhaal. Was nergens van onder de indruk, behalve de opbouw aan het begin en dat gedoe met de pers. Ik begrijp echt de hoge scores niet. Heb zelfs het woord "mindfuck" voorbij zien komen. Nou, nee. Niks was écht schokkend en onverwachts. Ik zag dat deze film dezelfde score had als "Contratiempo." Dat was nog wel de grootste shock voor mij denk ik... Die film is meer dan geweldig en laat je van je stoel vallen van verbijstering en heeft een bepaalde scene waar je U tegen zegt.. Kijktip voor iedereen hier die dit niks vond.

avatar van Aazhyd
De film was spannend en sterk opgebouwd, maar duurde te lang. Makers probeerden de kijker een paar op het verkeerde been te zetten (lukte niet bij mij), maar toen kwamen aan het eind een paar heel rare plot-twists en dan die afloop. Tsja, dat deed toch afbreuk aan de film.

Ik maak er nog net een 3.0 van, maar als ze dat laatste uur nou wat beter hadden aangepakt had het een 3.5 of 4.0 kunnen zijn.

Heb dat vaker met Amerikaanse thrillers: ze weten een uitstekend plot op te zetten, maar weten niet hoe het af te ronden.

avatar van =EL!ZE=
Amy is fucking creepy!!

avatar van tommykonijn
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee had dat dit van de hand van David Fincher was toen ik de film uitkoos. Puur afgegaan op het verhaal in dit geval, maar ik zag het wel nog net voordat de film opstartte. Het zorgde er in ieder geval voor dat mijn verwachtingen nog iets hoger kwamen te liggen. Ondanks dat ik zeker niet van al zijn films even gecharmeerd ben, vond ik Se7en, Zodiac en vooral The Game erg indrukwekkend.

Gone Girl begint nog vrij aardig. Ik heb een zwak voor mysteries, dus ik was benieuwd naar hoe de vork in de steel zou zitten. De eerste grote plottwist, Amy die de boel belazert, is wel leuk, maar van daaruit ontspoort de film ook een beetje. Het gaat allemaal iets te gemakkelijk om geloofwaardig of echt schokkend te zijn. Net wanneer je begint te geloven dat Amy een gevaarlijk genie is, begint ze zich als een randdebiel te gedragen bij die twee campinggasten. De moord op Desi is een van de meest heftige scènes uit de film, maar ook hier lijkt het weer allemaal erg gemakkelijk te gaan. De scène waarin Amy in het ziekenhuis ondervraagt wordt en ermee wegkomt was echter wel het dieptepunt. Het kwam over alsof men een obstakel voor de beoogde finale even gauw uit de weg wilde ruimen. Die uiteindelijke finale viel mij dan ook tegen. Waarschijnlijk moet je hieruit concluderen dat Nick geen kant meer op kan, maar het kwam absoluut niet bevredigend over om een film van 150 minuten zo abrupt te laten eindigen.

Vanwaar dan nog een voldoende? Het is niet zo dat de film er niet in geslaagd is om mijn aandacht vast te houden. Ik vond het, ondanks het pittige speelduur, tamelijk interessant en vermakelijk, maar het is met name het laatste gedeelte en de afronding die afbreuk doen aan die ervaring. De cast doet het daarnaast ook goed, Affleck en Pike voorop, dus de film is goed door te komen. Het is alleen jammer de hooggespannen verwachtingen, die tijdens de film zelfs nog oplopen, uiteindelijk niet waargemaakt worden.

avatar van loer
Goed verhaal. Spannende scenes. Teleurstellend einde...

avatar van cinemanukerke
Toen ik Fight club had gezien, had ik tegen Mr Fincher gezegd dat een slimme, zeer knap gemaakte en gladde puzzel film niet genoeg is voor mij. Er moet inhoud zijn. Geen holle slogans. En zie, Mr Fincher heeft geluisterd want met Gone girl is er alweer die slimme, zeer knap gemaakte en gladde puzzel maar deze keer met inhoud. Aan de ene kant een thriller/verhaal met zijn plot (gaten) en het doel tot verrassen en onderhouden (met een eerste klas score) maar er zit zo veel meer in die film. Daar gaan we : media die omgaat met sensatie, gerechtssysteem in de US, huwelijk als gevangenis, relatie als machtsspel, leven in buitenwijk, economische situatie US. Maar voor mij vooral wanneer Fincher het filmmechanisme in zijn hemd zet nl wanneer wordt de kijker door een film voorgelogen ? Op een bepaald moment switched de film van subjectieve waarheid naar subjectieve fictie dmv dagboek. Niet alles wat daar (in het dagboek) vertelt wordt, is waar maar dat merk je pas later. Dus wat (binnen het kader van het plot) is waar en wat niet. Het spel is interessant, legt een kritiek op filmmaken. Die zelfreflectie van een filmmaker, dat is waarom Fincher voor mij bij de beste van zijn generatie hoort. Aangevuld met sociaal commentaar. Daarom is het einde zeer sterk. Men leeft verder met de leugen, daar is het nochtans allemaal om begonnen en na alle venijnige plannetjes zijn we terug op punt nul. In naam van het (sprookjes) huwelijk dat de media (reality tv, damesboekjes ...) ons voorschrijft.