Gone Girl (2014)

3,73

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

508 BERICHTEN 117 MENINGEN
avatar van dikkop
Mannen die hebben geleden onder een vrouw met borderline begrijpen deze film het beste...

Toppertje dit...

avatar van Kricky

Wederom weer uiterst sfeervol en een pakkend verhaal, heb m op blu ray aangeschaft

jelmerhb
Goede film om gezien te hebben, zeker niet voor herhaling vatbaar.
Het was een sterk verhaal, alleen dat einde was zonde.

Ondanks de vele gaten in het plot, kon ik er prima mee leven, het echte leven zit er namelijk ook vol mee en ik denk dat de losse eindjes en onlogica met opzet zijn achtergelaten.

Verassende film, zonder helaas veel karakterontwikkeling van met name de mannelijke hoofdpersoon. Affleck kan me nooit echt overtuigen en nu weer niet. Hij speelt vlak en ongeïnteresseerd, helemaal als je bedenkt wat hem allemaal overkomt en boven het hoofd hangt. Na een tweede keer kijken moet ik toch mijn mening over hem wat bijstellen. Het karakter wat hij speelt is ook een beetje een softe sukkel.
Pike, de zus en de advocaat spelen dan weer erg goed. Favoriet stuk zijn de scènes met de white trash, die vreemd genoeg geen verdere rol speelden, net als de genoemde detectives die werden ingezet door de advocaat.

Mooi was het laatste shot trouwens. Zou me niets verbazen als Pike daar haar Oscarnominatie aan over heeft gehouden.
Als je met een partner met borderline-achtige symptomen hebt geleefd, zit je op het puntje van je stoel, because you know anything can happen anytime.
Een film die je met een hoop om over na te denken achterlaat. Zowel over de gemiste kansen, als over de complexe gedachte achter de film.

avatar van The Director
Goed en origineel verhaal, Peter R. de Vries zal het er moeilijk mee hebben gehad. Zou zo waar gebeurt kunnen zijn. Ik vind de hoge waardering op met name IMDB bijzonder, daar het verhaal in een matige productie op beeld is gezet. Ben Affleck wordt er niet beter op, tegenspeelster Rosamund Pike is zeker niet mijn ding, vind haar voor deze rol te ligt. De film zit gewoon niet goed in elkaar, te lang dradig en een zeer matig (afgeraffeld) slot.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede film met goede acteerprestaties. Voor de gene die beweren dat affleck niet goed speelt kijk de film nog eens dan zal je zien dat deze uitermate goed presteert.

Het eind daarentegen is naar mijn mening erg matig. Verloopt erg snel in verhouding met de rest en nog maar te zwijgen over het werk van de FBI.
Afgeraffeld en totaal niet realistisch affleck had er in de realiteit natuurlijk veel meer aan gedaan om haar te ontmaskeren.

Toch 2.5 voor het acteerwerk en de eerste 2 uur.

avatar van Capablanca
Op zich prima vermaak, maar het verhaal is gekunsteld en geforceerd.

avatar van TheDiningDead
Zet toch eens dat 'realistische' brilletje af. Deze film speelt met het concept 'fictie'; veel elementen zijn niet realistisch bedoeld.

avatar van DiDa
TheDiningDead schreef:

Inderdaad, het is ook een weerspiegeling van de huidige maatschappij. We slikken alles wat de pers ons wijsmaakt...De pers is een zeer machtig media....De onafgewerkte "plotgaten" zijn bewust erin gelaten.

avatar van dreambrotherjb
Verlies aan geloofwaardigheid of niet, ik heb me gedurende 149 minuten toch goed vermaakt, en dat gebeurt niet al te vaak bij een film van die lengte.

Thereisnospoon
Tja, David Fincher doet het weer, na de fight club en Se7en.
Ik heb me zowat tweeëneenhalf uur vermaakt met iets wat nogal
onwaarschijnlijk lijkt: een pretentieuze liefde tussen een mooie bink
en Amazing Amy. Of is het de metafoor van een versleten relatie in Missouri.
Met Fincher weet je het maar nooit: Het begin en eind van de film hebben
hetzelfde shot. Met een klein verschil: kon ik maar in zijn hoofd kijken.

avatar van 93.9
Paar aardige scenes, maar zo opgeblazen nietszeggend.
Alsof het weet niet wat bijzonders is, terwijl de hele plot zo saai is als de hel... Ongeloofwaardig en die Affleck... Eerste keer dat ik wat van 'm zie. Waardeloze acteur.

avatar van firepotatoe
uitstekende film.
Het was soms wat te langdradig maar de film bleef boeien tot het eind.

Uitstekende film waarin een man thuiskomt en zijn vrouw verdwenen blijkt te zijn. Een verhaal dat ontzettend goed in elkaar zit en waarbij de twist in het midden zit. Hierna wordt de film eigenlijk alleen maar boeiender en werkt dan ook op meerdere niveau's (thriller, drama, satire). Net als alle andere films van David Fincher ziet het er weer allemaal perfect uit en qua acteerwerk valt Rosamund Pike positief op in een toch wel bijzondere rol.

avatar van Gish
Ook in de herziening blijft dit een tamelijk briljante thriller. Vond hem zelfs beter dan de eerste keer omdat je dan teveel in het verloop van het verhaal vast blijft zitten. Misschien is het verhaal wat (te) bedacht, maar de manier waarop het gepresenteerd wordt verdient alle lof. Het is weer meesterregisseur Fincher die deze klus met verve klaart. Rosemund Pike acteert hier echt geweldig, wat een indrukwekkende rol. En Ben Affleck maakt de afgelopen jaren alleen maar goede keuzes, zowel als acteur en regisseur.

avatar van Flitskikker
Graaf Machine schreef:
Duurt eindeloos, en boeit zelden. Ongeveer alles is saai aan deze film: acteurs, beelden, muziek, verhaal, opbouw. De eerste keer kijk je de 2,5 uur uit om het hele verhaal meegemaakt te hebben, maar bij een tweede kijkbeurt kan er toch echt helemaal niets meer te beleven zijn.

Wat hij zegt.

avatar van tattoobob
Gone Girl-auteur overweegt vervolgfilm en -boek Gone Girl-auteur overweegt vervolgfilm en -boek | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl (via @NUnl)

Nice!!!

avatar van Corcicus
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Extreem goeie thriller, met een steeds krankzinniger plot. Ben zelf een groot voorstander van de doodstraf, maar dit verhaal is zowaar het beste tegenargument dat ik al heb gehoord. Een prachtig epos dat je in een ruk uitkijkt, ondanks de speelduur.

avatar van Dree
Rosamund speelt een zeer geraffineerde vrouw maar echter gaat het niet zoals zij het wou. Heel goed gespeeld. Een lange film maar wel de moeite waard om af te kijken tenslotte wil je weten hoe het afloopt. Een goede thriller daar ben ik het wel mee eens. Toch haalt deze film bij mij maar 2,5 sterren dit omdat ik het einde net niet helemaal is. Ik mis daar wat. Want wat zijn ze nou opgeschoten. Ik had er zeker wat meer van verwacht aangezien de retenties hier en een totaal score van ruim boven de 3.5 sterren haalt.

avatar van knusse stoel
Geweldig goede film die je in het eerste deel volledig laat raden waarheen de weg wordt ingeslagen, daarna geeft het verhaal onderdelen prijs maar dan nog......
Man en vrouw, waarheen leidt hun verhaal over twee teleurgestelde mensen die ieder het beste voor zichzelf proberen uit te stippelen. BOEIEND van begin tot einde!!!

avatar van MovieHolic
Wauw... some crazy shit this was... echt 2,5 uur vermaak met twist in twist in twist! Een werkelijk zeer sterke film.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
. kijk hem nu 13 minuten.. ik word er echt knetterlijp van.
ik geef het nog 15 minuten.. het begint zeer matig en werkt op mijn zenuwen

update na 55 minuten: Uiteindelijk greep het toch wel mijn aandacht, waar ik mij nu aan erger is het feit waarom Nick niet vanaf het begin af aan gewoon heel eerlijk naar de politie was. Zijn relatie was toch al niet meer te redden, ging vreemd. Had ook in mij optiek volledig eerlijk moeten zijn tegen zijn tweelingzus. Beetje ongeloofwaardig verhaal in mijn nuchterheid. Maar misschien moet ik gewoon rustig afwachten op het einde en heeft hij haar daadwerkelijk vermoord??

update bijna 2 uur:
Opeens moet hij voor de tv zijn "echte verhaal" vertellen. Waarom spelen dat je nog veel om haar geeft, je had best kunnen aangeven dat de liefde was uitgewerkt en dat hij om die reden weinig emotie kon uiten. Ik vind daarom het verhaal niet sterk genoeg. Het is een beetje een wiskundige koers inslaan die in mijn optiek totaal niet overtuigend is. Stel dat jijzelf in die situatie zou zitten, geef mij eens een goede reden waarom je alles bij elkaar zou liegen en vanaf het begin niet eerlijk kan zijn!

update na 2 uur: ik verwacht dat Amy meegaat in de bekentenis van Nick en zijn liefdesverklaring voor Amy. In het optrekje van mr Collins doet Amy nu alsof mr Collins de "bad guy" is. Wending is dus dat amy en nick alsnog als verliefd paar bij elkaar komen.

Update: haha, wending is dus precies zoals ik had voorspeld. Mr Collins wordt idd vermoord en de zaak lijkt van het ene op het andere moment te zijn opgelost (just as simple as that) Maar wat een overdosis aan losse eindjes, hoe zit het nou met Amy's dagboek en de videoeelden van mr Collins, waarom heeft de politie in een pril stadium geen contat opgezocht met Mr Collins? Zij waren toch op de hoogte van die brieven? En het geld wat weg is? Waar is dat gebleven? Is daar een verklaring voor? Daarnaast ongeloofwaardig dat hij bij haar blijft! Dag één bij haar weg gaan!! Andere staat gaan wonen!! Boeiend dat mensen je niet aardig vinden, je hebt iig niemand vermoord!
Het verhaal was in mijn optiek beter geweest als Amy was gestruikeld over de laatste koers heeft uitgezet en dat ze uiteindelijk opgepakt zou worden en in een gesticht was geschopt. Maar dat willen wij mensen niet meer zien omdat dit de bekende weg naar Rome is..

Sorry, ik heb me totaal zitten ergeren aan deze film.
Te ongeloofwaardig voor woorden

Aardige thriller met een zeker verassende verklaring.

Het verhaal gaf me erg lang het gevoel dat het verhaal alle kanten op kon gaan en dat iedereen de dader kon zijn. Dat is iets wat ik persoonlijk te simpel vind om een verhaal interessant te maken. De acteurs waarderen de film voor mij op met 1 ster.

avatar van TheDiningDead
stevebravo schreef:
. kijk hem nu 13 minuten.. ik word er echt knetterlijp van.
ik geef het nog 15 minuten.. het begint zeer matig en werkt op mijn zenuwen

update bijna 2 uur:

Sorry, ik heb me totaal zitten ergeren aan deze film.
Te ongeloofwaardig voor woorden

Je had, als ik dit zo lees, inderdaad beter na 13 minuten kunnen ophouden.

Nick had wellicht eerlijker kunnen zijn, maar Nick is niet eerlijk. Nick liegt, veel, vaak en tegen allerlei mensen. Als schrijver is dat overigens zijn vak: het creëeren van geloofwaardige leugens (oftewel: ficties).

De hele interviewscène is tamelijk briljant, en in ieder geval complex, in dat thematische opzicht. In de media is een vals beeld ontstaan (lees: geconstrueerd) van Nick op basis van Amy's leugenachtige verhaal (geschreven in dagboekvorm, een 'genre' dat oprechtheid of non-fictionaliteit impliceert, maar in het algemeen en hier in het bijzonder allerlei mogelijkheden biedt tot 'self-fashioning') en de kleinere impliciete ficties van bijvoorbeeld een ongelukkige selfie met een vrouwelijke 'groupie'. Door zijn advocaat - niet bepaald de beroepsgroep die traditioneel wordt voorgesteld als voorvechter van waarachtigheid - wordt hij getraind in het veinzen van een gescripte oprechtheid. Uiteindelijk is het Nicks eigen uiterst leugenachtige verhaal dat wordt opgevat als authentiek en dat voor Amy, die in staat is om de leugenachtigheid ervan te doorzien, aanleiding is, of liever de mogelijkheid biedt, weer 'boven te komen'.
Deze scène is, net als de film in het geheel, een spel, een experiment met de wijze waarop narratieve ficties gestalte geven aan wat wij als werkelijkheid en waarheid ervaren. En dat alles tot in de uiterste consequentie: zelfs de waarheid van het eigen ik, van het subject, is niet veel meer dan een samenraapsel van meer of minder opportune ficties.

Jij wil de film herschrijven vanuit je eigen ethisch-psychologische inzichten, maar je bent daardoor meer bezig met je eigen gelijk dan met de film. Vanuit een positie van ongemotiveerde superioriteit - jij voorziet vanalles en beschrijft hoe personages 'eigenlijk' hadden moeten reageren - regisseer je je eigen film, die als je het mij vraagt, ironisch genoeg, in alle opzichten inferieur zou zijn aan Finchers (rand)meesterwerkje.

Topfilm. Moet je zien. Tot het eind op het puntje van je stoel hoe het zit.

avatar van LOTR-lover
Ondanks de (in mijn ogen) te lange speelduur (wat is er mis met films van 1,5 uur?) weet Gone Girl toch de aandacht vast te houden. Het pakkende verhaal laat je toch tot het einde soms op het puntje van je stoel zitten omdat je simpelweg wil weten hoe het afloopt (als je het boek niet gelezen hebt uiteraard).

M'n afkeer jegens Ben Affleck opnieuw weer aan de kant moeten zetten maar ik moet toegeven dat hij me in deze film niet echt irriteerde. Biedt hoop voor Batman VS Superman. Rosamund Pike speelt overigens echt de sterren van de hemel. Wat een geweldige actrice is dat!

Hoe dan ook, de vele plotholes en ongeloofwaardigheden zorgen ervoor dat ik niet op een 8 op hoger uitkom. Maar heb me prima vermaakt met deze film en het is absoluut een aanrader als je jezelf 2,5 uur kan vrijmaken

7/10 (IMDB)

geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
TheDiningDead schreef:

Je had, als ik dit zo lees, inderdaad beter na 13 minuten kunnen ophouden.

Ik zit niet te wachten op jouw kunstmatige erudiete analyse van een film. Het is mijn mening en als je dat niet bevalt ga je maar lekker ergens anders interessant zitten doen. De film is ontiegelijk ongeloofwaardig dat ik mijn nagels er van frustraties heb afgebeten. Ik geef je op 1 punt gelijk, ik had de film idd ná 13 minuten moeten afzetten.

avatar van VincentL
Ik denk dat tegen het bovenstaande argument niets in te brengen is...

avatar van baspls
stevebravo schreef:

Ben het wel met je eens wat dat betreft. Vond het ook ontzettend ongeloofwaardig en nu ik er op terug denk ook vervelend plot. Toch vond ik het wel een goede film, maar wel bijzonder deprimerend.

avatar van Norman Mailer
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
stevebravo schreef:

En onderwijl verkeer jij in de vooronderstelling dat derden wél jouw contemplaties betreffende Gone Girl rustig doorsnuffelen?