Gone Girl (2014)

3,73

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

506 BERICHTEN 116 MENINGEN
avatar van TheDiningDead
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
stevebravo schreef:

Ik zit niet te wachten op jouw kunstmatige erudiete analyse van een film. Het is mijn mening en als je dat niet bevalt ga je maar lekker ergens anders interessant zitten doen. De film is ontiegelijk ongeloofwaardig dat ik mijn nagels er van frustraties heb afgebeten. Ik geef je op 1 punt gelijk, ik had de film idd ná 13 minuten moeten afzetten.

Als je een uitgesproken mening publiceert, loop je kans dat mensen zich erover verwonderen, erop reageren. Of jij daarop zit te wachten, is totaal irrelevant.

Met dat 'erudiete' en 'interessant' ben ik het overigens helemaal eens. Dankje.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voorspelbaar, ongeloofwaardig, oninteressant. Er was weinig goed aan deze film. Met moeite de film doorgekomen en spijt dat ik er nog voor betaald heb ook. Het enige echt vermakelijke in de film was wat mij betreft het einde waarin een ieder krijgt wat hij/zij verdient.

geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Norman Mailer schreef:

En onderwijl verkeer jij in de vooronderstelling dat derden wél jouw contemplaties betreffende Gone Girl rustig doorsnuffelen?

Na 3 seconden haakte ik af.

stevebravo schreef:
(Real-time kijkverslag van de film.)

Zo'n quasi-real-time kijkverslag kan ik best waarderen. Geeft inzicht in hoe jij als kijker de film beleefde, welke vragen onderweg bij jou werden opgeroepen, welke verbanden je tussentijds legt, en hoe je directe reactie na afloop van de film was.

Het nadeel van zo'n directe inkijk is dat hij - uit de aard der zaak - geen reflectie-achteraf bevat. Als ik met een vriend naar de bios ga, en na afloop van de film lullen we nog een uur met een biertje erbij, ga ik meestal heel wat wijzer naar huis. Niet alleen door de inzichten van mijn vriend, maar ook doordat ik zelf in dat uur wat verstandiger en samenhangender ben gaan kijken & denken. Na dat uur is mijn blik op die film beslist waardevoller dan 'heet van de naald'.

Bij goede films denk ik er nog een paar dagen over na. Soms kijk ik 'm nog eens (thuis) of lees er wat over (IMDB). Ook dan groeien begrip & waardering vaak.

Dat maakt mijn eerste 'heet van de naald'-reacties in de bioscoopzaal (of bij het verlaten daarvan) nog niet waardeloos, of illegitiem. Maar wel voorlopig, met de beperkingen die daarbij horen.

Ik ben dan best geïnteresseerd in andermans 'kijk' (ha ha) op de film. Ook al is die anders dan de mijne. Ook als die hevig afwijkt van de mijne. Waarom zou ik daar moeilijk over doen? Er is een gebied waarop geldt 'jij jouw mening, ik de mijne' en een gebied waarop je elk je voordeel kunt doen met andermans inzicht.

Het helpt dan wel als die ander niet denigrerend doet, uit de hoogte, mij van onbenul beticht. Dat roept onnodige weerstand op. In dat opzicht begrijp ik je boze reactie op 'TheDiningDead' wel. Aan de andere kant vind ik zijn analyse ook interessant en inzichtgevend. Ik neem ervan mee wat ik kan gebruiken. Net zoals bij jouw real-time observaties.

Maar ja, ik ben dan ook van het harmoniemodel

Ziegler schreef:
Na 3 seconden haakte ik af.

Jammer hoor. De overige 8937 seconden van de film waren best de moeite waard.

Karst schreef:

Kijk, dat vind ik nou een leuke stelling, waarover je volgens mij nog minstens een uur kunt doorbabbelen. Ik zou er alleen een *vraag* van maken, die in de film echt heus waar *niet* wordt beantwoord:

"Krijgen aan het einde van de film de twee hoofdpersonen wat ze verdienen?"

*Vragen* over kunst (films, literatuur, schilderijen, muziek) zijn op zich vaak interessanter dan de - snelle - *antwoorden* die er op worden gegeven. Dat zou iedereen met weer eens een snel antwoord zich moeten realiseren.

En bij een stelling horen natuurlijk argumenten. Waarom vind je dat ieder krijgt wat hij/zij verdient? Komt zij er niet gemakkelijker vanaf dan hij? Zij komt makkelijk weg met moord, list & bedrog. En wat is dan de 'winst' voor hem?

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hi Michel, ik zou bij je laatste stukje nog even de spoilertags aanzetten. Ik vind beiden nogal nare stukjes mens. Mijn toekomstvisie voor beiden is dat ze elkaar het leven uiterst zuur gaan maken. Iets wat ik ze van harte gun

Ik denk wat dat betreft dat geen van beiden er makkelijk van af komt.

mcouzijn schreef:

Jammer hoor. De overige 8937 seconden van de film waren best de moeite waard.

Die 3 seconden sloegen dan ook niet op deze film.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ben Affleck en Neil Patrick Harris....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van frolunda
Gone girl bevat nogal wat onwaarschijnlijkheden en ook het verhaal is vergezocht maar de amusementswaarde van de film ligt zo hoog dat ik daar toch vrij makkelijk overheen kon stappen.Daarnaast zijn de regie en soundtrack van hoog niveau en worden de bijrollen uitstekend ingevuld.Harris als psychopaat,Dickens als de geslepen rechercheur en Coon als zus van de hoofdpersoon maken stuk voor stuk indruk.Minder enthousiast ben ik over Pike en Affleck die beide niet al te overtuigend waren.Gelukkig was het verhaal met al z'n onvolkomenheden dat wel zodat dit toch wel Fincher's beste film sinds the Fight club is.

avatar van IH88
Gone Girl

Sublieme boekverfilming van de bestseller van Gillian Flynn. Het is echt weer een Fincher film geworden met alle geweldige ingrediënten die je verwacht. Schitterende cinematografie, een strakke regie, goede acteurs, mooie dialogen en een soundtrack die de scenes echt versterkt. Fincher weet zelfs van een onderwerp over een stel nerds die de hele tijd achter een laptop zitten een interessante, intelligente, humoristische en snelle speelfilm te maken.

Gone Girl weet vanaf het begin te boeien en (als je het boek niet gelezen hebt) is lekker onvoorspelbaar en spannend. Ik had het boek wel gelezen en toch (of juist daardoor) werd ik weer meegesleurd in het verschrikkelijke huwelijk van Amy en Nick. De twist in het boek is door Fincher erg sterk vertaald naar het witte doek en komt toch nog onverwacht. Na de twist heeft Fincher wel even problemen (net zoals het boek overigens) om de vaart erin te houden en de vele ontwikkelingen op een goed manier te verwerken in de film. Toch slaagt hij daar wel in door een aantal handige regietrucs en sterke acteerprestaties.

Ben Affleck speelt de sullige, ietwat naïeve Nick erg goed maar de grote ster is natuurlijk Rosamund Pike. Ze speelt Amy tot in de perfectie en weet zowel charmant, sluw, bedreigend en meelijwekkend te zijn. Erg knap. Er zijn ook sterke bijrollen voor Coon, Harris, Perry en Dickens. Het einde is veelbesproken en geeft je wel een ongemakkelijk gevoel.

avatar van max cady
Ben het eens met bovenstaand. Net na herziening mijn stem verhoogd met een halve ster naar 4 sterren omdat ik het toch grotendeels een ijzersterke film blijf vinden. Vooral bij de eerste kijkbeurt natuurlijk. Ik zeg grotendeels omdat ik de climax (is die er wel?) nogal teleurstellend vind en dan heb ik het dus over de laatste 20 minuten. Beslist niet bevredigend als je het mij vraagt. Had potverdorie zo een 5 sterren film kunnen zijn.. Jammer dus van het einde maar fantastisch genoten van deze film!
4 ****

Tjah. Blij dat ik het boek niet gelezen had, maar het boek met verdere uitdieping van de spanningen in het huwelijk was vast ook een fantastische ervaring geweest. Zoals immer: een grondige hekel aan de mensen die de mening zijn toegedaan dat de clou voorspelbaar was of dat ze 'm al zagen aankomen, want het overgrote deel daarvan heeft heus wel getwijfeld over de mogelijk afloop van het verhaal.

Topverhaal, heerlijk verfilmd door één van de thrillermeesters en het is ook nog eens een heerlijk groteske parodie op het huwelijk.

avatar van Boneka
Mysterieuze weird movie! Maar wel verklaarbaar als je de film verder volgt. Het middenstuk van deze film boeit het meeste. Wat ik van het einde moet vinden weet ik niet. Veel te verliezen had ie immers niet dus why? Gone girl II is daarom nog een mogelijkheid. De imagination is soms wat doorgeschoten in deze film desondanks zit hij knap in elkaar. Muziek en beeld zijn prima op blu ray. Wel jammer dat er geen extra's zijn.

Wie geen standaard vermissingsfilm wil zien zit bij Gone Girl goed.

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede film met hoge amusementswaarde. Je ziet al vrij snel aankomen dat ze haar moord heeft geënsceneerd, net wat te veel hints die die richting opwijzen, maar goed, het is ook niet het type film die het van een twist moet hebben. Er wordt goed in geacteerd, en het scenario zit goed in elkaar- uiteindelijk las ik er meer een aanklacht tegen media hypes in dan een moralistisch verhaal over ontrouw en wraak.

Wel vond ik de moord op Neil Patrick Harris nogal ondoordacht, Amy zegt zelfs tegen de politie nog dat ze de camerabeelden kunnen terugzien, maar als daar iets uit blijkt is het wel dat ze alles bij elkaar heeft gelogen.

Goede acteurs, leuk verhaal, 3,73 moviemeter + 8,2 IMDB dus ik dacht leuke film...

Ik hoopte op een gone baby gone of prisoners maar ik heb me zwaar vergist.
Acteurs behalve Affleck en Perry vond ik matig tot heel erg irritant.
Verhaal begon leuk maar wordt slechter tot waardeloos.
Dit film is helaas niet voor mij bestemd.

avatar van Zwolle84
Na zijn hele filmografie weer eens chronologisch te hebben gekeken blijft Gone Girl opnieuw fier overeind. Sterker nog, na Fight Club en Se7en is dit Finchers beste.

Prachtige slowburner met sterk acteerwerk (Rosamund Pike had die Oscar verdiend), een - zoals bijna altijd bij Fincher - prachtige cinematografie, een mooie, onheilspellende soundtrack en heel veel oog voor detail, maar bovenal een geweldige sfeer die je geen moment loslaat, ondanks de forse lengte van de film.

Het mysterie is er natuurlijk wel vanaf bij de derde kijkbeurt, maar er blijft dan nog steeds genoeg te genieten over. Vooral het begin in perspectief zien met het einde in het achterhoofd is erg vermakelijk.

Fincher blijft een van m'n favoriete regisseurs.

avatar van Zwolle84
Flavio schreef:

Is dat wel zo? Ik heb de film zojuist aandachtig zitten kijken en het is mij in ieder geval niet opgevallen. Haar verklaring richting de politie is dat ze vastgebonden op bed werd verkracht en ze ter zelfverdediging zijn keel doorsneed (de vraag hoe ze dat vastgebonden kon doen bleef wel in het luchtledige). En zo heeft ze het ook doen lijken. Ze liet de seks expres heel ruw lijken voordat ze haar ex vermoordde. Niets van wat ze zei komt volgens mij als een leugen over, tenzij ik iets heb gemist.

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien dat ik iets heb gemist maar ik meende dat het hele huis vol camera's hing? En zij kwam pas de dag voor de moord aan- wat vastgelegd moet zijn op één van de vele camera's, daarop moet toch duidelijk te zien zijn dat ze niet werd ontvoerd. Tenzij is opgemerkt dat de camera's uitstonden toen ze aankwam, maar dat kan ik me niet herinneren.

avatar van SmackItUp
Sterke thriller. Komt langzaamaan op gang maar heeft een flinke body aan plot om je mee zoet te houden. Ik vond juist dat dit einde heel erg bij deze film past.

avatar van Triple G
Prachtig in elkaar gezet. Zo prachtig dat de film mij geen moment verveeld heeft, ook niet nadat me bij een tweede kijkbeurt me de gaten in het verhaal inmiddels bekend waren. De uitvoering ervan stijgt daar bovenuit. Gaat er mij niet zozeer om of echt alle details kloppen als wel om wat een ieder beweegt om de dingen te doen die ze doen ofwel gedwongen zijn te moeten doen om daar te komen waar ze lijken te willen of moeten zijn. Zijn ze daar nu? Een vervolg zou goedkoop zijn. Of toch interessant...?

avatar van jippie2010
Zodeknetter, het verhaal mag in ieder geval absurd worden genoemd.
Een film to remember, al heb ik me gaandeweg regelmatig geïrriteerd.
Met name door de zwakke opening, plotholes, het typisch Amerikaanse sausje, voorspelbaarheid en uiteraard een stuk ongeloofwaardigheid.
Maar goed, de ongeloofwaardigheid zorgde er ook voor dat ik met verbazing op de bank zat.
De film wist me zeker te grijpen, vandaar toch de hoge beoordeling. *4.0

avatar van Mr-Mcmovie
Heel sterke thriller.

Fincher laat zien dat mistery thrillers echt iets voor hem is om te regiseren.

Ik vond heel de cast erg sterk bezig Affleck, pike Harris, de tweelingzus mischien wel de sterkste (ken haar naam niet)

Heel boeiend plot met Hoe verder de film vordert hoe boeiender ik aan het televisiescherm gekluisterd zat. Ook heeft Fincher een goed oog voor detail en is alles mooi gestileerd overgebracht.

Alleen na de dood van Harris als Pike terug thuis is zakte het geweldige sterke gehalte iets minder wat jammer is anders als dat laatste halfuur ook als de rest even sterk was kwam ik op een 4,5 maar goed het is toch een hele dikke 4,0 sterren voor deze spannende film.

avatar van maxo922
Sterk concept en script. Maar de acteurs en regie waren verder helemaal niet zo interessant. Het mist aan sfeer en intrige naar mijn mening.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matige film die moeilijk op gang komt - mede door verschrikkelijke vervelende flashbacks en een actrice die je absoluut niet kan uitstaan. Vooral in het eerste deel v/d film viel het overacteren echt op. Verder is de film audiovisueel niet gedurfd, en vallen de sound effects ook tegen. Die zogenaamde mindfucks zijn er nauwelijks, de meeste mindfucks kon je al vrij snel voelen aankomen.

Het grootste probleem heb ik met dat einde. Als je je vrouw je zoiets probeerde aan te doen, en iemand vermoord hebt, blijf je daar toch niet bij voor een mogelijk kind. Hoe kan je leven door steeds zo hard te moeten gaan liegen, gewoon voor maar een kind te hebben. Niemand zou dat doen. Niemand! Ikzelf zou in dit geval nog liever gewoon die vrouw vermoorden en zelfmoord plegen. Al zou ik gewoon naar een ander land gaan.

Misschien moet het einde geïnterpreteerd worden als een spiegeling op hoe gezinnen steeds bij elkaar blijven zonder dat er toekomst inzit en blijf je zo in een vicieuze cirkel zitten. Ik heb trouwens al een scenario voor een nieuwe film Gone Girl 2 of Gone Boy. Ben Affleck zet zijn eigen dood in scene voor Rosamund Pike als wraak voor wat er gebeurt is.

Onderhond schreef:
Meest opvallende aan de film is waarschijnlijk nog de Leffe reclame aan het begin van deze film. Niet enkel wordt het expliciet als "Belgisch" bier aangeduid, daarna komt het labeltje ook duidelijk in beeld. Zou Fincher fan zijn?

Viel me ook op. Iedere keer dat er Belgian ofzo voorkomt in de film, voel ik me voor drie seconden een chauvinist. Hé, er heeft iemand Belgie gezegd

avatar van ME1
Wanneer je bekend bent met de regisseur en soortgelijke films is dit een vrij standaard, voorspelbare film. Daarom in mijn opinie net niet genoeg voor de vier sterren.
Toch is dit een heel sterke film en een aanrader om te kijken!

avatar van dennis013
Flavio schreef:

Er nog gezegd dat de camera's iedereen filmde die naar binnen of buiten ging
Dus nie binnenshuis

Tja................bij het eerste uur van de film zit ik op het puntje van mijn stoel, en wil met 5 sterren gooien,maar op het moment dat het verhaal zich ontwikkelt, begint het me tegen te staan en zak ik naar 2 sterren. Een onvoorstelbaar onlogisch verhaal natuurlijk: wat had Nick te verliezen als hij met de echte waarheid kwam op het eind??!!! Kracht van de film is het acteren, de cinematografie, en de sfeer die de film opwekt, en natuurlijk de vraag, "hoe zit het nou"??? Als je dat na een dik uur weet (Amy gaat ongevraagd het hele hebben en houden in een lange monoloog vertellen en uitleggen en kan je de film stoppen ) de rest wat volgt is bullshit, Aardig om een keer te zien, maar je moet geen logica zoeken,want die is er niet.

domkey schreef:
Prima film....maar het einde sucks !

Mijn idee!!!!

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goed! FIncher levert weer een puik werkje af. Goede regie, goed in beeld gebracht en een uitstekende soundtrack. Affleck vult zijn rol heel erg goed in en Pike speelt voortreffelijk. Bijrollen falen ook niet. lees dat het einde vaak niet goede bevonden wordt, ik heb er in ieder geval geen moeite mee. Mooie variant op ze leefden nog lang en gelukkig. Dikke aanrader natuurlijk.