Gone Girl (2014)

3,73

Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Ben Affleck, Rosamund Pike en Neil Patrick Harris

Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.

501 BERICHTEN 114 MENINGEN
avatar van Zwolle84
geplaatst: 11 augustus 2016, 08:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
horizons schreef:
lees dat het einde vaak niet goede bevonden wordt, ik heb er in ieder geval geen moeite mee. Mooie variant op ze leefden nog lang en gelukkig. 💛

geplaatst: 11 augustus 2016, 09:40 uur [permalink]
Mee eens, prima einde van een schitterende film. 🙂 Sowieso begrijp ik dat eeuwige gezeur op eindes niet zo. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik "de film" goed vond en het einde slecht. Is toch een en hetzelfde; als het einde ruk is, vind je blijkbaar het plot van de film gewoon niet goed. [/quote]

Het einde kan we degelijk afbreuk doen aan de rest van de film wat mij betreft. Voorbeeld zo uit mn blote hoofd:the call.

avatar van John Milton
geplaatst: 11 augustus 2016, 10:00 uur [permalink]
Ik maak het ook wel eens mee hoor, maar kan zo geen voorbeeld bedenken. Er staan genoeg Lijstjes daarover online, maar grappig genoeg vind ik de daarin aangehaalde voorbeelden zelf wel meevallen 🙂

Het is meestal ook niet zo dat het einde superkut is, maar het kan soms wel afbreuk doen aan de rest, door een laffe resolution te geven bijvoorbeeld, of compleet uit de toon te vallen. Dit einde was uitstekend. Prikkelend juist, provocerend.

geplaatst: 11 augustus 2016, 10:47 uur [permalink]
Uitzonderingen op de regel zullen er altijd zijn, maar het wordt m.i. veel te snel geroepen. Het is echt zo'n dingetje geworden om "het einde" afzonderlijk van "de film" te beoordelen, alsof het twee losstaande zaken zijn.

Uitzondering bijvoorbeeld is een 10 Cloverfield Lane dat zelf heel gewaagd een andere richting opslaat. Dat vind ik persoonlijk supergaaf, maar kan me ook voorstellen dat anderen er weer niks mee kunnen. Daar zijn het echt twee delen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 11 augustus 2016, 11:10 uur [permalink]
Hoe je een film laat aflopen is een keuze: die kan mee of tegenvallen. Nog nooit van "alternate endings" gehoord? 😉 Niks mis mee dus om te vinden dat een film goed is maar niet afloopt zoals gehoopt.

avatar van horizons
geplaatst: 11 augustus 2016, 12:01 uur [permalink]
Meest vervelende eindes zijn de deus ex machina's.

geplaatst: 11 augustus 2016, 12:05 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:
Nog nooit van "alternate endings" gehoord? 😉

Nee, vertel... 😛

avatar van TheDiningDead
geplaatst: 27 augustus 2016, 11:34 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Zwolle84 schreef:

Heb je Haute Tension gezien?

avatar van Zwolle84
geplaatst: 27 augustus 2016, 11:37 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
TheDiningDead schreef:

Heb je Haute Tension gezien?

Ja.

Ik neem aan dat er iets met het einde is, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

avatar van TheDiningDead
geplaatst: 28 augustus 2016, 04:59 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Zwolle84 schreef:

Ja.

Inderdaad. Een film met een behoorlijke dosis vakmatig opgebouwde spanning die ik meer dan aardig vond tot het deus ex machina, 'alles op losse schroeven' einde.

Overigens vind ik de film de film sterk genoeg om 'm te gaan herzien, net als wellicht m'n mening erover.

avatar van trebremmit
geplaatst: 4 september 2016, 01:20 uur [permalink]
Aardige thriller, begint erg sterk maar toen het verhaal van Amy haar kant vertelt werd was het mysterieuze er wel af, en dat vond ik jammer, ook omdat het toen een beetje ongeloofwaardig werd.
Ik had gehoopt op een wat meer serieuzer verhaal, maar goed, wat overblijft is wel een redelijk thriller.

avatar van tbouwh
geplaatst: 22 oktober 2016, 22:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weten we ook weer waar de schrijfster van The Girl on the Train haar inspiratie vandaan heeft. Alleen blijkt hier niet de dominante alfa, maar de femme fatale zelf de spil in een mysterie dat zich geleidelijk laat ontrafelen.

Nu is Gone Girl verhaaltechnisch wel een stuk intelligenter (en heb ik het boek niet gelezen), maar de crux blijft hetzelfde: de plotwendingen vallen te verwachten en worden moeilijker overgebracht dan dat ze in werkelijkheid zijn. Het maakt de film, zeker in het begin, wat saai. De poging van Fincher het narratief goed op te bouwen door Affleck en Pine tweeënhalf uur screentime te geven is nobel, maar mislukt door het matige scenario dat hij tot zijn beschikking heeft gehad.

Op acteervlak doet Affleck nog wel aardig zijn best (al valt 'ie aan het begin hopeloos door de mand; wilde 'ie, omwille van het script, overkomen als onverschillige moordenaar, dan had 'ie toch een stuk minder geforceerd moeten acteren), maar Rosamund Pike kwam niet af van het aura van ongeloofwaardigheid dat ze direct al om haar character heen had hangen. Sharon Stone (in Basic Instinct had wat Pike niet had: de echt sexy attitude om niet door de mand te vallen als een nietsontziende femme fatale. Tel daarbij op dat Pike hier en daar ook vervalt in nodeloze overacting, en je hebt het al snel wel gezien.

Ik noemde Basic Instinct niet voor niets, want de climax van de film (Pike's scène met de 'box cutter' lijkt rechtstreeks uit het script van die film afkomstig. Het komt de originaliteit ook niet ten goede. En toch kom ik op een voldoende uit...

Want Gone Girl wist me nog wel de volle speelduur te boeien, is dankzij de prima regie van Fincher niet ten onder gegaan aan het matige verhaal, en hield me ondanks haar voorspelbaarheid aan het scherm(pje) gekluisterd. En omdat de film op alle nader toegelichte categorieën een krappe of iets ruimere voldoende scoort, blijft mijn score ook nog net aan de 'goede' kant van de streep.

N.B. het einde was het beste wat de film te bieden had. Uiteindelijk breekt Amy haar man volledig. Fijn om zo'n alternatief op de Disney-cliché langs te zien komen (al heeft Gone Girl daar ook weer niet direct het patent op).

geplaatst: 23 oktober 2016, 00:21 uur [permalink]
Erg goede thriller, met gelukkig maar een beetje geweld. Spannend tot het laatste moment. Goed einde!

avatar van Alathir
geplaatst: 5 november 2016, 20:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is gewoon een goede film, punt. Ik ben zeker geen fan van Rosamund Pike, maar met haar statische uitdrukking komt ze wel geloofwaardig over als psychopaat. Hetzelfde geldt een beetje voor Ben Affleck.
Alles is mooi in beeld gebracht, de film is misschien lang maar ik heb me nergens zitten vervelen. Op zich is het einde wel vrij logisch aangezien Affleck na zijn verklaringen op tv weinig anders kan doen dan bij haar blijven, lijkt me. Als hij vanaf het begin eerlijk had geweest, zag het einde er vermoedelijk anders uit maar dit zijn nu eenmaal keuzes die een filmmaker moet maken.
Gone Girl is gewoon een prima film, niet meer en ook niet minder. 3.72* komt aardig overeen met de score die ik zou geven. Helaas werkt MM met halve sterren en rond ik daarom naar boven af.

geplaatst: 13 januari, 13:07 uur [permalink]
Waanzinnig bangelijk goede film! 😱

geplaatst: 15 januari, 11:06 uur [permalink]
Geen recensies lezen en de film gewoon op je laten afkomen. Doodzonde om ook maar een klein gedeelte van het plot te spoilen. Het scenario in deze sombere Gone Girl is geweldig, zorgt voor een verrassende wending en is een verademing in tijden van hersenloze actiefilms en pulpkomedies. Zeldzame humor is subtiel maar zorgt voor de correcte toets. Rosamund Pike schittert als Amy en had eigenlijk haar Oscarnominatie moeten verzilveren. You don't know what you've got til it's gone .... 3,5

avatar van stefan dias
geplaatst: 1 februari, 14:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film als een mislukte soufflé.
Film begint FAN-TAS-TISCH. Griezelige suspense, wat ver gezocht, maar in een film mag dat natuurlijk wel. Boeiend, intrigerend, spannend. Zo is de film geweldig tot en met de overval op Amy.
En dan gaat hij helemaal de mist in. De film neemt te veel hooi op zijn vork en de extra twist is op zich wel interessant, zeker vanuit psychologisch standpunt, maar het scenario, tot hier zo ingenieus ineen gestoken, wordt plots slordig. En daardoor ook compleet ongeloofwaardig. En een tikje pretentieus.
Van mij hoefde zij niet 'gevat' te worden, maar haar plannetje liep wel heel hard op rolletjes. En door die extra twist werd de film gewoon te lang. Jammer.

geplaatst: 4 februari, 22:49 uur [permalink]
Heerlijke film, psycho muhahah.

geplaatst: 17 februari, 13:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vrouwen worden in de maatschappij veelal gezien als minder 'bepalend' dan mannen, maar als je als man (valselijk) beschuldigd wordt van verkrachting, kindermisbruik of (intrafamiliale) slagen en verwondingen, dan kan je het wel schudden en word je een paria. Damn, je zou schrik krijgen van je eigen vrouw als je erover nadenkt met deze film in het achterhoofd 😉

Ik heb graag naar deze film gekeken. Het verhaal zit goed in elkaar en ook de rollen van Nick en Amy waren goed. Ook die flashbacks van Amy brengen wat meer vaart in de film. Het einde vond ik niet perse slecht zoals ik her en der lees. Ik hou wel van plotwendingen en gruwel van sentimentele 'happy endings'. In deze film is het verhaal niet af en vraag je je verder af wat er verder gaat gebeuren met Nick. In dat opzicht is het einde open en is het vrij aan de kijker hoe het verder moet aflopen.

Ondanks het leuke verhaal, rammelt het script toch aan alle kanten, en dat is jammer. Sterren geven onmiddellijk na de film is meestal niet zo'n goed idee. Ik vrees dat ik de film moet devalueren met een halfje naar 3,5*, voor mij betekenend goed, zonder meer.

Als Nick Amy niet heeft vermoord (of ontvoerd zo blijkt), wie dan wel. Nick is dan wel buiten verdenking gesteld, maar wie heeft dan alles in scene gezet? Die 'ontvoerder'? De politie kreeg van Nick zijn naam en van een ander ex-vriendje. Het kwam niet in de film voor, maar ik veronderstel dat de politie dit toch onderzocht (en moet besloten hebben dat er een alibi was).

Amy vermoordt haar 'ontvoerder' met een cuttermes door een snee in de hals. Als je werkelijk verkracht wordt, dan dood je niet iemand met een precieze beheerste koele snee in de hals. Dan hak je onbeholpen op los tot je vrij bent, puur uit adrenaline en overlevingsdrang. En wat met al die camera's in het huis tijdens haar verblijf? Het is nu niet dat bleek dat ze toegang had tot ALLE beelden...

Amy was amazing tijdens haar eerste korte verklaring. Zij klonk vrij rustig en beheerst toen ze een aantal vragen beantwoordde. Ik denk niet dat dit normaal gedrag is van een bevrijde vrouw in dergelijke omstandigheden. Ook het feit dat ze zich pas thuis kan opfrissen in de douche is wat raar.

Het feit dat de advocaat, Nick, zijn zus en vooral de rechercheur samen zaten om te concluderen dat het dossier "afgesloten" was, maar ze ALLEN eigenlijk wel beter wisten en dat alles in scene werd gezet, vond ik maar raar. Niet geheel realistisch lijkt me.

Amazing Amy was een halve celebrity. Dat niemand haar herkend heeft in bijvoorbeeld in de bar toen ze op TV kwam is vrij onwaarschijnlijk. Ik bedoel maar, enige tijd geleden zag iedereen overal Maddy McCann lopen. Maar Amy was "onherkenbaar" het land doorgereisd.

geplaatst: 19 februari, 16:31 uur [permalink]
Ik begrijp je bezwaren Fisico, maar ze zijn eigenlijk alleen maar steekhoudend als je de film langs een realisme-lat legt. Ik denk dat er vanuit zo'n realisme-frame, dat stelt dat er een kenbare werkelijkheid is waaraan we ficties kunnen toetsen, inderdaad van alles op Gone Girl aan te merken valt, vast nog wel meer dan dat jij aankaart, maar het lijkt me de vraag of dat de manier is om deze film te bekijken. Het is juist die kenbaarheid van de werkelijkheid, of als je het nog een stapje verder doortrekt, het bestaan van die werkelijkheid, die in Gone Girl gethematiseerd en in twijfel getrokken wordt.

Wat deze film volgens mij nogal succesvol aan de kaak stelt, is de alomtegenwoordigheid (en de worggreep) van narratieven, van ficties. Zo'n type thriller met een rechercheur en een gedupeerde echtgenoot is doorgaans gestructureerd als een zoektocht naar de waarheid. In Gone Girl is er onder al die lagen van leugens, halve waarheden, vertekenende verhalen geen waarheid meer te vinden; het is allemaal perceptie die geconstrueerd wordt vanuit opportune narratieven. De film zelf is bovendien ook een narratief, een werk van fictie, waarmee vorm en inhoud elkaar nogal ingenieus tot uitdrukking brengen.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: 26 februari, 23:23 uur [permalink]
Dit was zo'n film die ik om een of andere reden nog nooit had bekeken, maar waar ik altijd wel hoge verwachtingen van had (voornamelijk vanwege de regisseur). Maar wat een teleurstelling, zeg.

Langdradig, stomvervelend en oninteressant. Zonder Affleck, die hier zowaar perfect gecast is en de film vrij aardig draagt, was het nog wel een halve ster lager geweest.
Draak.