The Girl on the Train (2016)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Tate Taylor
met Emily Blunt, Rebecca Ferguson en Justin Theroux

Het verhaal volgt een recent gescheiden vrouw, Rachel genaamd, die de trein neemt naar Manhattan. Daar is ze getuige van een ogenschijnlijk perfect koppel, Scott en Megan. Maar op een dag gaat er iets mis tussen de twee en raakt Rachel verzeild in een mysterieus complot rondom de verdwijning van Megan Hipwell.

avatar van VincentL
The Girl on the Train

Heel degelijke film. Met het bronmateriaal was ik onbekend - ik heb mij louter ingelezen door de beschrijving hier op MM te raadplegen - maar dat leek mij niet genoeg reden om mij deze film te onthouden. Ik was zeer benieuwd naar het ogenschijnlijk perfecte koppel en dat zorgt er voor dat The Girl on the Train op bepaalde punten een zeer sterke film is, maar ook wat steken laat vallen.

Een groot pluspunt is de complexiteit van het verhaal en de karakters die daarbij horen. Alle laagjes van de karakters en in welke relatie die tot elkaar staan worden prima uitgewerkt. Dat wordt verreweg het sterkst uitgewerkt rondom het karakter van Rachel, dat intrigerend, weerzinwekkend en interessant tegelijkertijd is. Haar obsessie met het koppel Scott en Megan, gecombineerd met haar eigen problematiek zorgt voor een boeiend begin. Rondom de persoon van Megan laat de film echter wat steken vallen. Haar karakter wordt door Rachel heel boeiend gepresenteerd, maar zodra haar karakter uitgediept wordt verdwijnt de aura van perfectie en haar transcendente status. Uiteindelijk vervalt haar persoon zelfs tot het ordinaire. Hierdoor komt de maniakale obsessie van Rachel met haar persoon in een wat irreëel daglicht te staan. Helemaal als Rachel ook haar persoonlijke problematiek gaat ondermijnen verliest de film aan kracht. Het einde is daarmee een moetje geworden.

Emily Blunt speelt sterk. Zij draagt grotendeels de film. Ze weet haar complexe persoonlijkheid goed tot leven te brengen. Haar missie, haar tegenslagen en haar verloren eigenwaarde komen perfect over op de kijker. De wanhoop en de afhankelijkheid waarmee haar obsessie gepaard gaat laat ze goed zien. Prima rol.
Haley Bennett heeft ook een zekere triestigheid over zich gehangen die niet makkelijk te imiteren is. In gesprek met Edgar Ramírez komt ze het best tot haar recht. Die tweede echter is vervangbaar, net als alle andere acteurs in de film. Luke Evans en Justin Theroux zijn net zo min een meerwaarde.

De sfeer in de film is vooral in het begin heel sterk. Gaandeweg de film kalft die wat af. Ik had daarom gehoopt dat het einde weer diezelfde grauwheid als het begin zou kunnen oproepen, maar dat blijft helaas uit. Suïcide van Rachel was een prima optie geweest bijvoorbeeld. Ze had best voor de trein mogen springen. Veder steekt de film cinematografisch degelijk in elkaar. De flashbackstructuur werkt prima en neem een deel van de spanning voor haar rekening.

The Girl on the Train is een zeer degelijke film die heel goed begint en dan gaandeweg het verhaal wat afzwakt. Desalniettemin zeker het zien waard.

poh wat een tegenvaller, niet echt spannend

Matige film waarin een alcoholistische vrouw meer denkt te weten over de verdwijning van een vrouw. De vertelstructuur komt wat manipulatief over (ondanks dat is de identiteit van de dader voorspelbaar). De personages weten niet echt te boeien en de film was gebaat geweest bij iets meer tempo. Emily Blunt zet een prima rol neer. Een kleine 2.5 sterren.

Warrig begin. Traag. Pretentieus.Te veel flashbacks.En de politie natuurlijk hardnekkig op het verkeerde spoor. En het boeit niet echt.Paar keer gedacht hem uit te zetten.
Is de regisseur een vrouw???Ik vond het een 'vrouwenfim, (zoals hier iemand boven beschreef)die vrouwen boeit en mannen in slaap doen vallen..
.Ja heren...???wij houden niet zo van relatiegedoe......Dus heren overslaan....doe ons maar een Rambootje...hahaha
O....ik heb helemaal niks met Blunt.

avatar van bjerik76
ik begreep er na 20 minuten niks meer van, die 3 ? dames leken zo op elkaar dat ik ze telkens met hun namen door elkaar haalde, ik ben ermee gestopt...

Een fijne film! Hij begint traag en je moet je er echt even doortrekken, vooral de verschillende verhalen lopen dan wat door elkaar heen en je kunt de drie lijnen moeilijk van elkaar onderscheiden. Naarmate de film vordert lopen deze lijnen steeds meer door elkaar heen, de film wordt spannender en geeft steeds meer hints naar wat er werkelijk is gebeurd. Het einde zwakt weer wat af, ondanks dat de spanning een hoogtepunt bereikt wordt het ook wat onwerkelijk. Want waarom niet eerst de politie gebeld? En na het verliezen van haar bewustzijn lijkt er aardig wat tijd verloren te zijn gegaan waarin er kansen zat lagen voor Theroux... Al met al een prima film als je zoekt naar iets wat aardig wat aandacht vergt gedurende de film.

avatar van Lovelyboy
Heel aardig mysterie/thriller.

Interessante benadering wat mij betreft over hoe iedereen op zijn manier met verlies en tegenslag omgaat en vooral hoe iedereen volmaakt normaal en gelukkig lijkt maar dat er bij iedereen vlak onder de oppervlakte een gitzwart randje van onvrede, ongeluk of verdriet leeft of sluimert. Eigenlijk hoe het in het echt ook gaat in het facebooktijdperk van tegenwoordig.

Al met al ook nog wel een aardige ontknoping alleen had ik eerder de psyschiater verwacht die zijn praktijk probeerde te redden en daarom Megan uit de weg wilde hebben. Nooit een moment gedacht dat Rachel het geweest was.

Leuk filmpje.

avatar van mikey
Aanvankelijk bets een redelijke mysterie. Maar de vergezochte clou die je wordt opgedrongen is nogal matig.

avatar van mikey
Lovelyboy schreef:
alleen had ik eerder de psyschiater verwacht die zijn praktijk probeerde te redden en daarom Megan uit de weg wilde hebben. Nooit een moment gedacht dat Rachel het geweest was..
Je hebt de verkeerde in het vizier. Het was iemand anders!

avatar van Lovelyboy
mikey schreef:
Je hebt de verkeerde in het vizier. Het was iemand anders!

Ik ben wel wat onduidelijk geloof ik, ik bedoel er werd gesuggereerd dat Rachel het zelf gedaan had maar dat heb ik niet een moment gelooft, het zou me zelfs zijn tegengevallen. Het moest een van de mannen geweest zijn, nu lag de man van Megan zelf ook wat voor de hand daarom vermoedde ik de psychiater maar Tom was uiteindelijk nog beter.

avatar van Nelusje
Dat had ik nou ook. Echt weer eens wat anders. Verrassend goed
LOTR-lover schreef:
Grappig, dit is dus zo'n film die ik persoonlijk eigenlijk best goed vond en waar ik nu op MM.nl echt veel slechte recensies over lees. Dat had ik niet verwacht, en heel veel dingen die men als minpunten noemt vond ik juist goed. Gelukkig kunnen meningen dus verschillen.

De opbouw met de flashbacks vond ik niet verwarrend en dus had ik eigenlijk geen probleem met het volgen van het verhaal. Overigens ben ik niet bekend met het boek dus ik had ook geen voorkennis. Het acteerwerk vond ik prima in orde met een sterke cast. Justin Theroux is in de serie The Leftovers al één van de sterkhouders en dat laat hij nu opnieuw zien. En waar sommigen zich irriteren aan Emily Blunt vind ik haar juist een fijne, integere actrice.

En tot slot kwam ook de plotwending voor mij vrij onverwacht en dat gebeurd nog maar weinig in series en films die ik kijk dus ook dat kon ik waarderen.

8/10 (IMDB)

avatar van Shadowed
Suf.

Wat heb ik me toch dood geïrriteerd aan dit project. Nergens, maar ook nergens had ik het idee naar een beetje realiteit te kijken. Daarnaast zijn zowel Emily Blunt als Evans vreselijk aan het acteren en zijn daarmee ook vrij irritant.

Ook Bennett speelt nogal een dommige rol. De film is saai, nergens realistisch en duurt te lang. Mystery is vrij flauw uitgevoerd en de film is maar saai in zijn geheel. Slechts naar het einde toe is het wat interessanter maar ook dan is de ontknoping maar zwak.

Waar ik wel punten voor kan geven is de sfeer, die was dan wel weer goed uitgevoerd op sommige momenten. Vooral de wat surrealistische scenes weten wel een ongemakkelijk gevoel op te roepen. Voor de rest een matige film met een nogal dom verhaal.