The Girl on the Train (2016)

3,04

Mystery / Thriller

geregisseerd door Tate Taylor
met Emily Blunt, Rebecca Ferguson en Justin Theroux

Het verhaal volgt een recent gescheiden vrouw, Rachel genaamd, die de trein neemt naar Manhattan. Daar is ze getuige van een ogenschijnlijk perfect koppel, Scott en Megan. Maar op een dag gaat er iets mis tussen de twee en raakt Rachel verzeild in een mysterieus complot rondom de verdwijning van Megan Hipwell.

114 BERICHTEN 34 MENINGEN
avatar van tattoobob
Nice....goede cast en een redelijk regisseur,we wachten af.

kappeuter (moderator)
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Paula Hawkins.

Vanaf 6 oktober in de bioscoop (eOne)

avatar van Zwolle84
Moet wel een héél stuk beter zijn dan het boek wil dit de moeite waard worden. Ben na een maand nog steeds de eerste hoofdstukken niet voorbij. Saaie, oninteressante opbouw en vooral erg slecht geschreven.

avatar van MH040

Zwolle84 schreef:
Vreemd, aangezien het toch een internationale bestseller is. Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar het leek me wel interessant.

avatar van mjk87
Is best makkelijk leesvoer, maar niets bijzonders. Mislukt als thriller en als roman, typische vliegveldliteratuur die je door de wachttijd heen helpt.

avatar van Zwolle84
Makkelijk wel, maar ook zo oninteressant geschreven dat ik maanden later nog geen pagina verder ben.

avatar van ibendb
Heb het boek ongeveer een jaar geleden met plezier gelezen. Ik hoop alleen dat de film goed gebruik maakt van zijn bronmateriaal. Al heb ik wel het gevoel dat Emily Blunt het geweldig zal doen.

avatar van Pollypeachum1
Ik vond het boek echt geweldig, het las als een trein, dus ik ben heel benieuwd naar de film.
Alleen jammer dat de trein niet naar Londen gaat.

avatar van cor1946

Vond het een waardeloos boek, dat gezeur brrr. Ik wil een boek lezen met tempo verhaal.

avatar van fred1946

Trailer ziet er goed uit.
Weet niets van een boek,ben geen lezer.

avatar van mjk87
Prachtige trage versie van Heartless in de trailer, en een bloedmooie Haley Bennett in de film. Ziet er sowieso allemaal wel verzorgd en sfeervol uit. Kan maar zo eens meevallen.

avatar van Steventj3
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vandaag de film mogen zien (in Ierland op 5 oktober in de bios te zien). Het boek had ik al enkele maanden geleden uitgelezen, met veel plezier. Het verhaal in het boek bouwde zich stevig op en het las gemakkelijk, met nog steeds veel plezier.

Toen ik zag dat The Girl on the Train verfilmd werd, werd ik wel enigszins enthousiast. Gezien ik het boek erg goed vond. Daarnaast werd ik ook wel enthousiast van Emily Blunt in de rol van Rachel. Gezien ik wel fan ben van Emily Blunt, de film dus gaan kijken op de eerste dag dat dat mogelijk was.

De film gaat op een lekker rustig tempo, sommigen zouden langzaam tempo, zeggen. Dat het wat langzamer was dan de meeste films van nu, stoorde me eigenlijk geheel niet. In de film word je goed ingeleid doordat je te weten komt wie de hoofdpersonen zijn en wat er gebeurt. Visueel was het allemaal keurig en de rollen waren als je het mij vraagt uitstekend gecast. Ik kon vooral genieten van de prestaties van Blunt, Bennett en Evans.

Het verhaal van de film sloot uitstekend aan op het boek. Vooral dit deed me erg goed, omdat de meeste films volledig afwijken van de boeken. Het sfeertje dat ik me voorstelde in het boek, werd ook erg goed nagemaakt in de film. Enig nadeel hiervan is dat je al wel vanaf begin af aan weet hoe het af gaat lopen als je het boek gelezen hebt. Verder vond ik nog wel een nadeel dat er heel erg ingegaan werd op de bloemetjes en de bijtjes en vreemdgaan. Dit had wat mij betreft wel iets minder gemogen.

Verder een spannende film, met uitstekend camerawerk en acteerprestaties. Zeker het kijken waard.

avatar van Zwolle84
Exact wat ik ervan verwacht had: uiterst degelijke thriller-light met onopvallend acteerwerk, verzorgde maar niet te spannende beelden, een soundtrack die geen moment opvalt. Nooit echt slecht, maar zeker ook niet goed. Precies de middle of the road-verfilming waar zo'n nikserig boek om vraagt.

avatar van predator
Zwolle84 schreef:

Raar, was er echt zo doorheen. Alleen vond ik het plot niet zo heel verrassend.

Opvallend dat de film zo'n lage waardering krijgt. Gister de film gezien en vond hem uiterst boeiend. Ondanks dat de verhaallijnen tussen personen en tijdsmomenten als een trein door elkaar heen lopen bleef het gemakkelijk te volgen en beetje bij beetje begin je de personages beter te kennen en te begrijpen waarom zij handelen zoals ze handelen. Dit soort film kunnen wij normaliter niet zo deren, maar dat was gister het tegenovergestelde. Verwacht geen actie en spectaculaire scenes, maar wel een sterk verhaal, personages en plot. (hoewel je al kan verwachten dat een film niet gaat lopen zoals je vooraf verwacht).

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet slecht, maar ook verre van een hoogvlieger. Ik was in eerste instantie wel positief verrast door de verzorgde narratieve opbouw en het haast psychedelische sfeertje dat deze boekverfilming in het begin kenmerkt. In het vervolg, en zeker richting het einde, ontspoort the Girl on the Train echter enigszins.

In de eerste plaats vond ik de plotwending al ontzettend voorspelbaar. Dat Tom Watson hier de overdominante alfa was had ik al vrij snel door, en toen moest dat gegeven ook nog in de plotverloop verwerkt worden. Gelukkig heb ik het boek nooit gelezen, want dat had het vermoedelijk alleen maar erger gemaakt. In de tweede plaats was de storyline wat mij betreft iets te veel Fifty Shades getint, met intrige als basis en de masculiniteit onder de male leads. De beelden zijn echter veelal semi-erotisch, vermoedelijk vooral omdat het een grote release betreft, die qua shock value toch enigszins ingeperkt diende te worden. In de derde plaats vond ik het einde tamelijk slecht op script gezet en erbarmelijk geacteerd. Contrasteert met een aantal sterke stukken in het eerste deel van de film.

Vallen er dan geen positieve aspecten te benoemen? Dat is wel het geval, zo vond Ik Emily Blunt erg sterk acteren (alleen haar stem al, wauw). Ook het bij vlagen bijna sussende sfeertje (de beelden vanuit de trein, de bosrijke omgeving) en het camerawerk konden op mijn goedkeuring rekenen.

Niet eens heel verkeerd dus, maar tegelijk een werkje om weer snel te vergeten.

avatar van mrklm
The Girl On The Train is een film die de potentie had om een meesterwerk te worden, maar die dat door een aantal ongelukkige elementen maar niet wil worden. Los van het vage idee dat een getrouwde vrouw zich op haar balkon laat omhelzen door haar psychiater én dat de alcoholistische ex-vrouw van de man die deze vrouw als babysitter heeft ingehuurd heeft gadegeslagen vanuit een toevallig net op dat moment passerende [en blijkbaar bijzonder langzaam rijdende] trein én dat de vrouw op het balkon later die dag spoorloos verdwijnt. Er zijn meer van dat soort opvallende toevalligheden die het kijkplezier geen goed doen. De stemmige muziek en de vele seksscènes [alleen Nicholas Roeg en Paul Verhoeven weten seksscènes interessant te maken] zijn overbodig, evenals de verwarrende structuur: de film springt van 'heden' naar 'een maand geleden' en 'zoveel maanden geleden' en 'een dag geleden'. Iemand zal ongetwijfeld bedacht hebben dat dat een briljant idee was, maar ik zie de briljantheid hier niet van in.
De film is erg zwaar op de hand, maar het acteerwerk is prima en het is bovendien aardig om Lisa Kudrow [dat blondje uit (bah) 'Friends'] eens in een kleine, maar serieuze en cruciale rol te zien. En het is knap hoe de interpretatie van Rachels flashbacks [ze heeft last van black-outs wanneer ze teveel heeft gedronken] tegen het eind van de film een totaal andere en verrassende wending krijgt. Die sterke finale maakt dat deze film het gemiddelde toch een stukje ontstijgt.

avatar van Shinobi
"I saw her from the train."

Met het bronmateriaal ben ik niet bekend, maar ik ga er voor het gemak vanuit dat het boek beter is dan deze adaptatie.

De titel doet vermoeden dat je alleen Rachel (de vrouw in de trein) volgt, maar eigenlijk wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van drie vrouwen. De verdwijning van Megan vormt hierin de spil; gaandeweg kom je meer te weten over het doen en laten van Rachel en op welke manier zij is verbonden met de mensen die ze dagelijks bespied.

In eerste instantie begint 'The Girl on the Train' nog wel interessant, omdat de rolverdeling vaag wordt gehouden. Maar al gauw begint de sleur erin te komen, wat te wijten is aan de langzame pacing. De verwarrende vertelstructuur helpt daarbij niet, waardoor de flashbacks en het heden door elkaar lopen. Als kijker moet je dan ook regelmatig onderscheid maken tussen de verscheidene overgangen.

Op de terneergeslagen sfeer is niets aan te merken, deze wordt middels verzorgde beelden gedegen getoond. Het probleem zit 'm meer in de personages die ondanks de lange speelduur miniem uitgediept worden. Hierbij zijn de - rare - plotwendingen ongeloofwaardig, laat staan dat ze voor enige spanning zorgen. Gelukkig doet de cast het naar behoren.

Al met al een vermoeiende thriller die nauwelijks indruk maakt.

2,0 Sterren.

avatar van wwelover
Vermakelijk tussendoortje maar geen topper helaas. Heb het boek niet gelezen, maar de film begint wat verwarrend en blijft rommelig eigenlijk. Acteerwerk is gewoon prima, maar nooit hoogstaand. Op zich heeft het verhaal wel veel interessante elementen en denk dan ook dat er veel meer in had gezeten. Ondanks alles is het wel best spannend.

avatar van Flitskikker
Niet best.

De trailer zag er erg aanlokkelijk uit. Het leek een spannende thriller met een fijne soundtrack eronder. Helaas pakte de daadwerkelijke film anders uit.

Ik vond het een vage en langdradige film. Het eerste gedeelte is eigenlijk een aaneenschakeling van scènes en flashbacks die niet echt verband met elkaar lijken te hebben en die al helemaal niet spannend zijn. Pas tegen het einde lijkt het iets van logica door te schemeren. Helaas is ook dat gedeelte onnodig lang uitgerekt tot uiteindelijk het einde volgt waarin alles duidelijk wordt. De rommeligheid is waarschijnlijk zo gedaan om Rachels Borderline(?) na te bootsen, maar dat maakt het voor mij als kijker geen pretje om te zien.
De film had makkelijk een halfuur korter kunnen duren. Ik kan me niet herinneren wat de laatste keer is dat ik me in een bioscoop stierlijk zat te vervelen. Er was in de zaal zelfs iemand in slaap gevallen die luid lag te snurken. I rest my case. Ik was in ieder geval blij toen-ie afgelopen was.

Het geheel deed mij een beetje denken aan Gone Girl (2014). Ook die kreeg van mij een dikke onvoldoende, om dezelfde redenen.

Aanvullend puntje van kritiek: de ondertiteling. Het vaste vertaalduo van eOne (en DFW) was duidelijk weer aan het werk geweest. "We woonden naast hun", "Welwaar!", "eh", rare accenten en zinsafbrekingen... Als ik voor een bioscoopkaartje betaal, verwacht ik wel wat beters dan dat.

3/10

avatar van mjk87
Ook al was het boek niet heel bijzonder, noch als thriller noch als roman, dan nog kan je met een verfilming er best wat uit halen. Met een film moet je toch de helft schrappen, dus zolang je de goede aspecten maar erin laat kom je al aardig ver. Heel af en toe komt dat goede ook wel langs en heeft de film op zijn beste momenten - al zijn die spaarzaam- iets weg van een heel behoorlijke psychologische thriller. Op zijn vaker voorkomende slechtere momenten is dit een vreselijk RTL 4-dinsdagavonddrama.

We krijgen dus éne Rachel als hoofdpersoon, alcoholica en iemand die haar leven sowieso niet echt op de rails heeft. Daar heb je al een basis waar je heel wat mee kan. Want wat is waar en wat is verzonnen in het hoofd van Rachel? Alles kan. Schrijfster Hawkins deed in ieder geval nog haar best dit naar voren te brengen, al heeft ze geen thrillertalent en zag je elke plotwending van mijlenver aankomen waardoor dit niet werkte. Maar in de film is dit hele idee eigenlijk helemaal losgelaten. In plaats daarvan krijgen we af en toe wel een idee van de chaos in Rachel's hoofd, an sich ook goed verfilmd, maar de regisseur is meer benieuwd naar alle onderlinge relaties (op de niet boeiende manier) en wie nu wie neukt. Zo krijg je dus een drammerige film met veel gehuil en meer soap dan thriller - spannend wordt de film eigenlijk ook nooit.

Emily Blunt staat dan nog wel aardig te acteren maar krijgt een matig script mee. Van Bennett ben ik wel fan, maar dit soort rollen zijn niet voor haar weggelegd en nergens is ze geloofwaardig. Het is verder wel leuk Lisa Kudrow in een heel klein rolletje te zien, en ze maakt daarin van iedereen veruit de meeste indruk. De rest is allemaal wat kleurloos, net als de muziek trouwens die wat doormoddert op de achtergrond. Je vraagt je af waar Heartless uit de trailer is gebleven, want die trailer was dus wel goed.

Blijft over dat de plaatjes best mooi zijn. Engeland en Londen zijn verruild voor New York en haar omgeving en dan niet het postmoderne Manhattan maar vaak de wat nettere buitengebieden met wat oudere bebouwing. Met de winterse landschappen zonder sneeuw geeft dit best een hele prettige sfeer die zo typisch is aan de herfstfilms die nu weer komen. Zo waan je je nog wel even in een andere wereld, één van de hoofdzaken waarom ik graag films kijk. Daarom nog 1,5*.

avatar van tbouwh
mjk87 schreef:

Dat. Had gemakkelijk iets mee gedaan kunnen worden, want de score is me totaal niet bijgebleven. Was volgens mij nogal doorsnee.

avatar van Dennissssss
Als je het boek gelezen hebt en dan de film gaat kijken dan moet ik toch wel zeggen dat ze het heel knap gedaan hebben! De film kwam goed overeen met het boek, volgens mij zat alles er wel in! Maar ik kan me voorstellen als je het boek niet gelezen hebt, dat het soms wat verwarrend is allemaal.

Boek was goed, film is ook goed.

avatar van Hans Gruber
Vooropgesteld ik heb me vergist in het genre. Er stond toch echt thriller aangegeven, maar dat heb ik maar zelden kunnen ontdekken. Een drama van de bovenste plank met een verhaal dat flinterdun is. Je kon al van mijlenver zien aankomen hoe het zou eindigen. Voor de acteerprestatie van Emily Blunt (en Rebecca Ferguson omdat het een knappe actrice) is, geef ik 1,5 ster. En dat is nog ruim bedeeld.

avatar van Bélon
Mjah dit is een soort chick lit van de "betere" soort oftewel: gericht op de vrouw die een man naar de bios sleept (of vriendinnen). Tegenpool is dan denk ik Dan Brown zooi als Inferno (2016)

Ik heb beide films achter elkaar gezien en deze was beter, maar niet veel

Ik heb het: dit is een "Henk & Ingrid film" en die andere ook: van die middelmatige middenklasseschlock die net zo goed niet geproduceerd had hoeven worden. NB: ik zat in een zaal met 150/300 vulling en niemand klapte maar droop gedwee af na afloop...

Wat ook zo dom was in het begin was Blunt die nep dronken was (en later), viel niet op hoor.

1,5* is wel genoeg

avatar van Walter S.
Ik heb het boek niet gelezen maar kon het allemaal prima volgen. Zo ingewikkeld was het ook niet, gewoon een beetje opletten of lezen wanneer de scène zich afspeelde was al genoeg.

Ik vond het een prima film, mooie opbouw, enig mysterie, al had ik de puzzel op een gegeven moment wel gelegd. Het is geen plat vermaak pief paf poef thriller vol actie, gewoon een degelijke thriller annex drama. Ik weet niet wat het pvv electoraat daar mee te maken heeft maar van het commentaar van de man hierboven kan ik sowieso geen chocola maken. Beetje last van superioriteitswaan misschien.

avatar van Timothyvdmeer
Goede film. Emily Blunt is zoals altijd goed. Wat kan die vrouw acteren! Boek niet gelezen maar die zal ik nog wel eens pakken.

Timothyvdmeer schreef:
Emily Blunt is zoals altijd goed. Wat kan die vrouw acteren!

Eerlijk gezegd viel die me juist enorm tegen. Vooral hoe ze de dronkelap speelde was op het randje van gekromde tenen.

Verder prima actrice hoor. In Edge of Tomorrow vind ik haar erg goed.

avatar van Dominootje
(Boek niet gelezen) Mwoah de trailer was flitsender dan de film, jammer!

avatar van John Milton
Ik vond Blunt (zeker op sommige momenten) ook wel sterk moet ik zeggen, maar de film was een beetje een rommeltje. Niet alles werkte even goed. Ik had een Haley Bennet Double Bill, toevallig. Eerst Magnificent Seven en daarna deze. Geen straf om naar te kijken. Dat die eerste echter nog de vermakelijkste film was, zegt wellicht genoeg.