Inferno (2016)

Verenigde Staten / Japan / Turkije / Hongarije
Mystery / Thriller

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Ben Foster en Felicity Jones

In Inferno wordt Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wakker in een Italiaans hospitaal, waar hij aan geheugenverlies blijkt te lijden. Samen met zijn dokter, Sienna Brooks, probeert hij zijn geheugen weer terug te halen. Er is wel haast bij aangezien er een psychopaat rondloopt die een wereldwijde plaag wil verspreiden.

avatar van des1
"Er is wel haast bij aangezien er een psychopaat rondloopt die een wereldwijde plaag wil verspreiden"
*zucht*

avatar van Velazques
Onder de maat en dan druk ik me netjes uit.

avatar van Ajax&Litmanen1
Herzien op Bluray. Destijds kwam ik wat humeurig de zaal uit, omdat ze diverse keren bij de verfilming het boek niet hebben gevolgd en veel te veel vrijheid hebben genomen. Het aangepaste einde is wel echt onvergeeflijk, in het boek is dit zwartgallig en tragisch en hier een flauw Hollywood-slot. Nouja, dat is me nu dus wel bekend. Het is verder allemaal best vermakelijk, met opnieuw Robert Langdon die de wereld moet redden via allerlei symbolen en historische zaken. Ik heb de boeken gelezen, die gewoon enorm spannend zijn. Dat mist deze film wel, Tom Hanks raast als een malle door de puzzels heen, wat naast erg ongeloofwaardig ook een serieuze smet voor de spanning is. Maar als je dat kan negeren kijkt het wel prima weg. Visueel mooi, Felicity Jones is een goede actrice en een erg mooie vrouw en door het hoge tempo verveelt het allemaal nooit.

3* blijven staan

Inferno is al weer het derde deel in de Langdonserie. Alle drie de films stonden voor de onmogelijke taak om een heel boek waar in zoveel gebeurd in een film van twee uur te krijgen. Da Vinci Code slaagde hier deels in. Angels and Demons lukte het beter maar Inferno is weer een stapje terug, helaas. Het plot is in het huidige licht van de wereld angstvallig realistisch. Helaas is de film een soort dolle achtbaanrit waar de kijker van hot naar her gesleurd word en de hoofdrolspelers in de ene na de andere hachelijke situatie terecht komen maar echt spannend wil het daardoor niet worden. Het grootste minpunt vond ik nog wel dat Tom Hanks ging vechten. Dat heeft altijd iets tragisch. Tom Hanks is een goede acteur maar ik vind hem geloofwaardiger op een onbewoond eiland en zijn beste vriend een volleybal is of wanneer hij voor onbepaalde vertraagd is op een vliegveld.

spannende film, zeer actueel in coronatijd