• 8.486.621 stemmen

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Tom Hanks, Mark Rylance en Amy Ryan

Releasedatum: 26 november 2015

Plot Bridge of Spies

"In the shadow of war, one man showed the world what we stood for."

De film vertelt het waargebeurde verhaal van James Donovan, een advocaat die zich in het centrum van de Koude Oorlog bevindt wanneer hij door de CIA gerekruteerd wordt om een haast onmogelijke missie uit te voeren: onderhandelen over de vrijlating van een door de Russen gevangen genomen Amerikaanse piloot.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

'You don't seem alarmed.'

'Would it help...?'

Een tegenvaller vijf jaar terug in de bios, nu bij herziening slechts degelijk te noemen en echt een Spielberg product wat mij betreft.

Een erg lange aanloop ronde de zaak Abel en de betrokkenheid van Donovan gaat vooraf aan het neerhalen van Powers en de uiteindelijke ruil. Iets dat logisch is gezien de betrokkenheid, toch had men in plaats van het zo te verweven best twee verschillende verhalen en tijden mogen hanteren. Er zit namelijk vijf jaar tussen de veroordeling van Abel en de dag dat Powers neergehaald werd. Zo vloeiend als de twee zaken door elkaar geschetst worden gebeurt dat niet. Iets dat door de vingers te zien valt. In de eerste fase trekt vooral Mark Rylance de aandacht als de gortdroge spion. Verder valt de mooie stijl, het tijdsbeeld en aantal prachtige shots op.

Maar ja, Spielberg hé. Van een spanningsboog is niet echte sprake en de kenmerkende Spielberg grapjes en humor slaan soms aan maar neigen in deze film naar het melige. Dan is er de ontsnapping van Powers uit het vliegtuig. Waar het eerst allemaal wel goed uitziet, met de treffer en het neerstorten, wordt er wel een hele bizarre draai gegeven wanneer Powers met zijn parachute aan het toestel blijft hangen. Niet alleen zou de beste man bloot staan aan immense G-krachten, daarnaast vind hij ook nog de kracht aan de draagriemen naar de cockpit terug te klauteren. Behalve dat er niets van terug te vinden is in Powers zijn verslag lijkt het me bijzonder sterk. Maar waar de film toch het meest tegen aan loopt is de te luchtige sfeer in een fase waar de Koude Oorlog behoorlijk op toeren begon te geraken. Natuurlijk zijn er wel een aantal sfeer makende beelden betreffende Oost-Berlijn maar voor de achterdocht, spanning en paranoia waar de wereld dat moment in verkeerde slaagt Spielberg er in een spanningsloos en weinig indrukwekkend beeld af te geven dat slechts eens de lippen doet krullen bij een grapje.

Neen, Bridge of Spies is oerdegelijk, prima tussen de lijntjes gekleurde prent, die er vooral in slaagt zowel lang aan te voelen als saai te zijn en dat ondanks een in potentie prima verhaal en boeiende tijd.

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Interessant, maar bij vlagen zeer matig.

avatar van ILDIB

ILDIB

Goed geacteerd zeker van abel en ook hanks. Met momenten wel traag maar ook met momenten prachtig in beeld gebracht.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Mooie film over een intrigerende periode.

Tom Hanks als altijd prima acteur, maar vooral van Mark Rylance was ik onder de indruk.

Voor de tweede maal bekeken, en de film blijft zeer de moeite waard. Een degelijke Spielberg film met Tom Hanks, en zeker Tom Rylance Die een prima rol neerzetten. De sfeer van de koude oorlog wordt prima verbeeld en ondanks dat ik de film al had gezien en de afloop dus kende bleef ik toch geboeid kijken naar de afloop. Enigste puntje van kritiek, de crash van het vliegtuig waar de piloot ondanks het neerstorten z'n parachute uit de cockpit weet los te wurmen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardige thriller/drama die lekker wegkijkt.

avatar van flaphead

flaphead

Als ik aan een film begin van dermate lengte, ben ik altijd benieuwd of ik er door geboeid kan blijven. Dat is hier zeker het geval, zelfs bij een door mij minder aangehangen politieke inslag. De film heeft duidelijke hoofdstukken, mooi in beeld gebracht, prima acteerwerk.
Leuk hoe het proces van veroordeling van de Russische spion samenloopt met het installeren van de Amerikaanse spionpiloten. Wel beetje jammer dat in enkele minuten tijd, bij hun allereerste missie, er direct iets misgaat, het vliegtuig neergehaald wordt en de spion gevangengenomen. Dat voelde net iets teveel 'voor het verhaal', in plaats van een logisch verloop. Zeker aangezien er toch ruim tijd wordt genomen.
Bedenkend dat het een waargebeurd verhaal is, maakt het interessanter. Maar ook, dat ik anders aan het einde nog een bepaalde twist had verwacht. Eigenlijk is het best een rechtlijnige film. Het einde is dan ook passend 'eind goed al goed'-Amerikaans, inclusief what has become of them-tekstje. Maar al met al prima drama-thriller die ondanks zijn lengte boeiend blijft.

avatar van des1

des1

Ik ga er weer eens aan vanavond. Vorige keer was ik in slaap gevallen...

Mooie film. Je ziet dat Spielberg steeds meer graphic novel enscenering gebruikt in films. Rylance was epic, Hanks vintage goed. Een goede verhaal om juist veel Amerikanen als een spiegel voor te houden.

avatar van Brandt

Brandt

Het script is geschreven door de gebroeders Coen. Maar het is toch een vintage Spielberg geworden, met Tom Hanks in een prachtige ingehouden rol. Mooi tijdsbeeld, vooral de beelden van Berlijn ten tijde van de bouw van de muur zijn sfeervol. Spielberg kon zich op het eind weer eens niet inhouden, waardoor het allemaal wat bombastisch (die muziek!) en sentimenteel wordt, daar helpt blijkbaar geen Coen broeder aan.

avatar van notsub

notsub

Toen ik bij de aftiteling de naam van Spielberg zag, kwam de herkenning direct binnen. Met Tom Hanks zit je hier goed, toch vond ik de de rol van de Russische spion nog de beste. Ik zag al direct hoe de film ging verlopen en was blij dat het verhaal zich naar Berlijn verplaatste. Dat waren duidelijk de meest inspirerende beelden. Verder is Bridge of Spies kwalitatief in orde, maar artistiek gezien wordt er erg zuinig omgesprongen met risico's. Spielberg doet wat hij bijna altijd doet en voor de ervaren filmkijker is Bridge of Spies zo weinig uitdagend gworden.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Bridge of Spies is uitermate degelijk. Vandaar dat ik de mening deel dat dit in feite weinig nieuws onder de zon is: echte filmliefhebbers zullen een film als deze zeker wel eens voorbij hebben zien komen. Ook Tom Hanks speelt een rol die behoorlijk in het verlengde ligt van veel andere rollen die hij gespeeld heeft. Ik vraag me af of hij niet inmiddels de acteur is met de meeste biografische rollen op zijn naam.

Toch vond ik de film zeker de moeite waard. Ondanks het lange speelduur wist de film immers vrijwel constant mijn aandacht vast te houden. Spielberg zorgt er namelijk voor dat het allemaal overzichtelijk blijft en er is bij vlagen (vooral tijdens het gedeelte in Berlijn) geregeld sprake van enige spanning. Tevens voelde ik me betrokken bij de personages, maar dat komt ook doordat de cast goed in vorm is. Naast Hanks vond ik ook met name Mark Rylance erg overtuigend.

De film vertelt een verhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten en doet dat eigenlijk uitstekend. Wie zit te wachten op een film vol verrassingen komt waarschijnlijk bedrogen uit, maar wie zoekt naar een sfeervolle thriller met Berlijn ten tijde van de Koude Oorlog als setting, kan hiermee zijn hart ophalen.

avatar van eempag

eempag

Tom Hanks weer in een top rol in dit geweldige koude oorlog spionnen drama.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

"Bridge of Spies" had ik al eens eerder gekeken maar nooit echt goed, vandaar dat ik hem vandaag maar eens echt goed heb gekeken. Dit soort films die op ware gebeurtenissen gebaseerd zijn zie ik graag. Zeker als Spielberg de regisseur is. Het is geen actie film, dus verwacht geen film die bol staat van de achtervolgingen en heftige gevechten, maar ondanks dat de film vrij traag is wist het verhaal me toch constant te boeien. Mede natuurlijk door het goede acteren van Tom Hanks, die ook hier weer een pracht rol neerzet. En Mark Rylance doet het ook heel goed. Die laatstgenoemde was voor mij eigenlijk een vrij onbekende acteur, maar ik kom hem toch steeds vaker tegen, zoals in o.a. Don't Look Up, Dunkirk, The BFG en Ready Player One enz. Dat is voor mij nou typisch zo'n acteur die niet echt opvallend is, maar als je er op let zie je hem steeds vaker. Ben toch blij dat ik BoS eindelijk eens goed gekeken heb. Prima Spielberg film.