Bridge of Spies (2015)

Verenigde Staten / Duitsland / India
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Mark Rylance en Amy Ryan

De film vertelt het waargebeurde verhaal van James Donovan, een advocaat die zich in het centrum van de Koude Oorlog bevindt wanneer hij door de CIA gerekruteerd wordt om een haast onmogelijke missie uit te voeren: onderhandelen over de vrijlating van een door de Russen gevangen genomen Amerikaanse piloot.

avatar van Rickazio
Berlijn... Tom Hanks... wat wil je nog meer? Top!

avatar van Decec
Uitstekend drama/historie/thriller film....
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Tom Hanks...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Deze film valt wederom in de lijn die Spielberg een paar films geleden heeft ingezet. Hij heeft voor mij niet meer die factor die hij eerst wel had. Ik heb het gevoel dat hij niet langer zijn uiterste best doet om een film van wereldformaat af te leveren. Ook deze Bridge of Spies is zeker geen slechte film, maar doet tegelijkertijd ook niets bijzonders. Tom Hanks zet weer zijn standaardrolletje neer die we al zovaak van hem gezien hebben(denk aan The Green Mile) terwijl hij zoveel beter kan. Hier had ik meer van verwacht, jammer...

avatar van Vinokourov
Weer zo'n oerdegelijke film van Spielberg waarbij ie een stuk historie behandelt. Bij Munich en Lincoln vond ik het onderwerp (gijzeling tijdens de OS of biopic van een Amerikaanse president) niet heel boeiend, maar de Koude Oorlog vind ik echt bere-interessant. Dat is ook te merken in het oordeel van deze film, want Bridge of Spies kan van mij op vier sterren rekenen . De kitcherige gebruikelijke Spielbergsaus op het einde moet ik maar vergeven, het plot is spannend en laat een realistich beeld zien van die tijd.

avatar van JoeCabot
Spielberg neemt het begrip ‘Koude’ Oorlog wel heel letterlijk met een dikke laag sneeuw in een guur, mistroostig, gemilitariseerd Berlijn. Erg dik aangezet, maar het levert wel enkele adembenemende shots op. Visueel gewoon heel mooi, ook al kleurt Spielberg als vanouds braaf binnen de lijntjes.

Om nog wat voort te borduren op dat koude-aspect: ook het script loopt over van kille diplomatie en advocatenpraat, weliswaar met de nodige toeters en bellen. Want ja, het blijft een Hollywood-interpretatie van de feiten. Spielberg kan het niet laten om er een heroïsch (lees: melig) sausje overheen te gieten en ook het continu wijzend vingertje verraadt weinig verfijning.

Hanks brengt het er aardig van af. Charismatisch maar beheerst, zonder al te veel franjes, en de chemie met Mark Rylance (de stoïcijnse Abel) is er zeker.

Koude oorlog op zijn Spielbergs. 3.5*

avatar van dvdfreak123
Toch wel een sterke Spielberg vind ik die boeit van begin tot einde. Film is traag en word niet echt spannend dat is eigenlijk een beetje een minpunt aan deze film. Maar dan ook het enige want de cast was Sterk. De chemie tussen Hanks en Mark waren heel goed voelbaar. En de scene op de brug vond ik dan ook zeer goed, kreeg een beetje een brok in de keel. Ook zeer mooi gemaakt zoals de scenes in de sneeuw visueel goed. Muziek was ook goed. Zeker en vast een sterke film. 8/10

Ik was erg geboeid door deze film ik ging er met lage verwachtingen in,maar het is echt een top film wil je een actie film zien dan moet je verder kijken. Tom Hanks is goed gecast voor deze film en speelt zijn rol heel erg goed.

Een nette film, kwam enigszins langzaam op gang, maar had genoeg diepgang.
Een goede visuele weergave van de tijd, al had ik wat bedenkingen bij sommige beelden.
Ik vond het een goede film, tot ik pas op de aftiteling las dat het een Spielberg film was - ik had van Steven Spielberg toch beter verwacht. Dat terzijde gelaten: goede rollen en in het algemeen een goede besteding van je tijd.

avatar van cantforgetyou
Een lange film voor zo'n simpel verhaaltje. Namelijk: Gevangen spion van Rusland ruilen tegen gevangen spion van Amerika. Dit alles gebeurd in Berlijn. Ik vond de film er best mooi uit zien. Het is een kunst dat Spielberg met zo'n super simpel verhaaltje toch nog een hele speelfilm weet te maken. Tom Hanks zijn gezicht gaat er steeds vreemder uitzien. Doet hij ook voortaan aan botox?

Films over spioanage kunnen soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Deze is dat absoluut niet. Goed verhaald, boeiend en razend spannend. Een zeer goede Spielberg, zou ik zeggen. Zowel het rechttbankgedeelte als daar waar het om de vrijlatingen gaat is interessant om volgen en puik in beeld gebracht, trouwens afwisseling is ruim aanwezig. Een Tom Hanks die zeker ook voor die rol zal herinnerd worden.

Ik vind dit een heel mooi gemaakte film die ondanks z'n 2 1/2 uur lengte voortdurend je aandacht vasthoud. Goed gespeeld, goed verhaal en erg boeiend vanwege het politieke getouwtrek.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd, maar het was toch iets minder m'n ding. Het was nochtans goed gemaakt, maar het verhaal lag me minder, misschien door het tragere tempo. Verder deed de cast het prima en zag het er prima uit.

avatar van MacHop
Mooie verfilming van een tijdsbeeld waarin zowel Amerika als Rusland aardig de weg kwijt waren. (hoe herkenbaar wederom). Tom Hanks is weer superieur, maar een slechte Tom Hanks film is dan ook heel moeilijk te vinden.

MacHop schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhoudend verhaal over een verschrikkelijk interessante periode van de vorige eeuw, waarbij angst en verraad overheersten bij een bevolking. Dit wordt dan ook op prima wijze getoond. Op (audio)visueel en technisch vlak valt er dan ook helemaal niks aan te merken, maar dat wil nog niet zeggen dat dit ook een fantastische film is. De speelduur is wat aan de lange kant en de boog is hierdoor niet constant gespannen. Het is degelijk, ook mede de altijd stabiele Tom Hanks, maar tegelijkertijd is de film ook nergens bijzonder. Ik mis de jaren dat Spielberg echt met bovengemiddeld opvallende avonturenverhalen aan kwam in de bioscoop.

avatar van Fisico
Degelijke film ten tijde van de Koude Oorlog. Vooral het eerste en het laatste deel waren van een uitstekend niveau. Het middenstuk moddert wat aan en heeft weinig om het lijf. Zeer mooie sfeerschepping en decoropbouw van de jaren 60 in de VS en in Berlijn. Al moet er aan worden toegevoegd dat er tegenwoordig maar weinig degelijke films meer zijn waarbij de sfeer van pakweg de 20e eeuw niet mooi tot zijn recht komt. Dus er echt mee uitpakken doe je ook lang niet meer.

Het verbaast me toch een beetje hoe een spion wordt verketterd en vrijwel onmiddellijk tot staatsvijand nummer 1 wordt gebombardeerd. De publieke opinie is echt wel bezig met zo'n zaken, wellicht omdat het recht in hun patriottische ziel raakt. De rechtbankscène vond ik echter te beperkt uitgewerkt. Audiovisueel prima film, goede Tom Hanks en Mark Rylance ook. Verhaaltechnisch soms wat bizar. Zo bleek in het eerste deel dat de assistent een (geheime) relatie had met de dochter van Donovan, maar werd daar uiteindelijk niets meer mee gedaan.

Ook de wissel op de brug vond ik erg sterk. Erg mooi in beeld gebracht in het donker en met die schijnwerpers. De scènes aan de Berlijnse Muur onderstreepten hoe gespannen de sfeer in die tijd was. Beetje Hollywoodiaans, dat wel, maar ik was tenminste terug bij de pinken.

avatar van boemboem27
erg goede film met een fantastische rol van Tom Hanks.
de ruim 2 uur durende film is zo voorbij.
goede acteurs goede regisseur goede film wat wil je nog meer
echte aanrader
ook het jaren 60 sfeertje is heel goed neergezet

jeanleeke
krijgt de Rus meppies ? lol

avatar van nadrin
Gelukkig was er een sublieme Hanks

Mooie gebrachte prent over een stukje koude oorloggeschiedenis. De film weet me niet constant te boeien, maar zeker Rylance speelt de pannen van het dak. Hanks is goed, maar zeker niet wauw. Wel enkele mooie shots zoals de 'uitwisseling' op de brug in Berlijn.