Bridge of Spies (2015)

Verenigde Staten / Duitsland / India
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Mark Rylance en Amy Ryan

De film vertelt het waargebeurde verhaal van James Donovan, een advocaat die zich in het centrum van de Koude Oorlog bevindt wanneer hij door de CIA gerekruteerd wordt om een haast onmogelijke missie uit te voeren: onderhandelen over de vrijlating van een door de Russen gevangen genomen Amerikaanse piloot.

avatar van sinterklaas
Weer een uitgebreid geschiedenislesje van Spielberg.

Ook gebaseerd op waargebeurde feiten. We gaan weer terug in de tijd van de koude oorlog en de hele spionagetijdperk en de spanning tussen Amerika en Rusland. Nu die spanningen hedendaags weer een beetje beginnen te borrelen voegt Spielberg ook wat hedendaagse elementen (jacht op terroristen) toe. Tom Hanks, de koning van de massaproducties speelt weer goed als undercover-agent/spion Donovan, die een gunst moet afleggen tegen de aalgladde spion Rudolf Abel, dat hier prima is neergezet door Rylance, een man die ik hiervoor nog niet ben tegengekomen in films. En ja, je weet allemaal hoe het gaat, want dit soort thema's zijn al erg vaak aan bod geweest door de jaren heen.

Spielberg blijft wel een meester in de settings en besteed daar ook zijn volle aandacht in. Zo waren die ijskoude locaties van Berlijn ten tijde dat de muur gebouwd werd ook erg aangrijpend en wisten je emoties mee te trekken in die situaties. Hetzelfde als de eindeloze propaganda, waarbij kinderen al geconfronteerd worden met de spanningen rond de kernwapens.

Wat mij betreft weer een prima geschiedenislesje onder genot van een bak popcorn.

Kijkt aardig weg, maar verder weinig bijzonder typisch Hollywood filmpje.

avatar van Pazmaster
Geen slechte film, er wordt prima gespeeld, alles ziet er netjes uit en het verhaal is redelijk. Maar toch deed het me niet heel erg veel, het is allemaal te braaf en het typische Spielberg sentiment wordt hier ook niet achterwege gelaten. Ik vond het niet bijzonder maar leuk om eens gezien te hebben.

Spielberg still has it. Spannend tot op het laatste moment en Hanks is naarmate hij ouder wordt ook steeds beter te pruimen.
Dik 4*, maar heb zo'n idee dat ie in de loop der dagen wel kan gaan groeien. Spielbergs beste film van de afgelopen 15 jaar in ieder geval.

avatar van 606
Plot klopt niet met die van het IMDB want daar staat dat Tom hanks 2 dingen moet doen die piloot en een Sovjet persoon. Toch belangrijk.

During the Cold War, an American lawyer is recruited to defend an arrested Soviet spy in court, and then help the CIA facilitate an exchange of the spy for the Soviet captured American U2 spy plane pilot, Francis Gary Powers.

Een onderhoudende, conventionele, klassieke spionagethriller waarin het simpele historische verhaal (met een morele boodschap; in 1957 verkeerde de wereld zo'n beetje op het hoogtepunt van de koude oorlog) doeltreffend en consequent werd gebracht. Grote pluspunten waren het intelligente scenario, de authentieke sfeer, het werkelijk schitterende decor en een uitstekend acterende cast, met Tom Hanks als de perfecte held. Veel scènes deden hun werk en het Amerikaans patriottisme moest je als kijker maar op de koop toenemen.

avatar van david bohm
Sterke film waarvan het mij verbaast dat het is geschreven door de gebroeders Coen. Tuurlijk zijn de Amerikanen een stukje beter dan de Russen en Duitsers maar goed. Acteerwerk is van de bovenste plank, naast Hanks speelt ook Mark Rylance een mooie rol als spion.

Mooi,degelijk spionage koude oorlog verhaal waarin behalve spionage ook de start van de Berlijnse muur centraal staat. Wederom een ijzersterke acterende Tom Hanks.
Maar ook sfeervol gefilmd. De eind jaren 40 zijn prachtig in beeld gebracht.
Boeiend van begin tot eind.

Dominootje
Boeiend verhaal maar te sloom en langdradig.. Tsja.

avatar van Norman Mailer
Dominootje schreef:
Boeiend verhaal maar te sloom en langdradig.. Tsja.

Morgen dus gewoon maar weer eens een Seagalletje d'r in dus. Mooi!

avatar van AmazingPP
Mooie, degelijke film uit de stallen van Spielberg. De film wordt heerlijk langzaam vertelt zonder al teveel flitsende camera-beelden, eigenlijk zoals film hoort naar mijn bescheiden mening. Spielberg weet het verhaal op een blijvend begrijpelijke manier uit te leggen zonder ergens belerend te worden. Het zal heus niet ieders ding zijn, maar ik vond het een prachtfilm. En wat is Hanks toch een uitstekend acteur! Die man kan met z'n ogen en blik je precies laten weten hoe hij zich voelt. Knap! 4 *

avatar van Rfc_
Wat een verademing na "the hatefull eight". Zo kan het dus ook en dat zelfs zonder (extreem debiel) geweld om een film enigszins te redden.

Top film, mooi sfeertje en wat blijft Tom Hanks een goede acteur.

avatar van tbouwh
Maak jij je nu nooit zorgen? 'Heeft het zin?'

Pracht van een film die mijn milde verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Saillant detail: de eerste film die ik zag met mijn nieuw vergaarde Pathe Unlimited abonnement. Tom Hanks is weergaloos als bemiddelend advocaat tussen de betrokken partijen van de Koude Oorlog. Zijn acteerwerk is mijns inziens zonder meer Oscarwaardig. Ik geloofde iedere blik, iedere dialoog. Zijn tegenspeler, de Russische spion die hij moest verdedigen, was minstens evengoed. De perfecte acteur voor een goed uitgeschreven rol. Ook de bijrollen waren stuk voor stuk sterk of in orde. Drama ging mij nooit te ver, Spielberg heeft hier naar mijn mening voldoende gedoseerd, en de acteurs die het drama overbrengen doen dit op geloofwaardige wijze. Bridge of Spies duurt lang, maar zeker niet te lang. Geen scene was duidelijk te veel geschoten; de opbouw verloopt fijn gematigd waardoor je als kijker langzaam maar zeker het verhaal ingetrokken word. Qua setting was het Berlijn van de Koude Oorlog uitstekend neergezet. Heel veel impact had de scene waarin een aantal jongetjes over een stuk hek klimmen, vanuit de trein gadegeslagen door Hanks. De geschiedenis komt tot leven, beklemt en dwingt tot reflectie. Het verhaal ontwikkelt zich tot prachtige wijze, resulterend in een mooie eindscène. Hoogtepunt wat mij betreft is het veelzeggende moment als de Russische spion achterin de auto moet instappen.
Bridge of Spies liet me verbijsterd achter, en doet me nu al vooruit denken aan de eindejaarslijstjes. Ik verwacht dat deze er bij mij in gaat staan. Ruim 4,5*

avatar van tbouwh
david bohm schreef:

Juist niet toch.. de smeerlapperij van de C.I.A. mensen die enkel hun eigen hachje willen redden wordt maar al te goed duidelijk gemaakt. Hanks die als hoofdrolspeler sympathiseert met een Russische spion...Hanks die zich als enige Amerikaan, zo lijkt het, bekommert om het leven van de economie-student..

avatar van DragQueen
Spielberg levert met Bridge of Spies een sterke film af, die gebaseerd is op waargebeurde feiten. Het verhaal is sterk uitgevoerd, en ook visueel ziet het er meer dan onderhoudend uit. De settings ogen authentiek, en zijn sfeervol in beeld gebracht. Verder acteert de cast overtuigend. De hoofdrol word ijzersterk ingevuld door Tom Hanks. 4 Sterren.

Fortune schreef:
... Ook in Duitsland zegt hij dat Oost en West niet zoveel van elkaar verschillen. Dit kan komen omdat Steven Spielberg van origine Russisch is ...

1. Bedoel je verschil tussen het Oosten en het Westen of tussen Oost- en West Berlijn? In het laatste geval: in die tijd werd de muur nog gebouwd dus logisch dat er geen verschil was tussen Oost en west.
2. De ouders van Steven Spielberg waren Joden van Duitse afkomst...

Randy33 schreef:
Ik haakte al af bij :,,vindt ik...." Als je niet kunt spellen, kun je ook niet recenseren.

Volgens mij ben je een punt vergeten te zetten achter ,,vindt ik....", maar ik kan het mis hebben.

avatar van blurp194
Leuk stukje geschiedenisles.

Niet dat het nou helemaal precies de feiten volgt, maar het zit er dicht genoeg bij om er een mooi spannend verhaal van te maken - niet meteen in de spionnenruil, maar de hele intrige erom heen. Vrij perfectionistisch in het tijdsbeeld gezet, met veel aandacht voor kleine details - en ook daar goed genoeg dat de foutjes die er hier en daar ingeslopen zijn nergens opvallen.

Hanks is natuurlijk weer eens als held gecast - typecasting, maar het ligt hem wel weer goed. Weinig verrassend, zoals misschien de hele film wat weinig verrassend is - ik bedoel, prima cast, goed gefilmd, sterk verhaal, sterke sfeer. Vakwerk, dat is het. En dat is eigenlijk het enige wat er tegenin te brengen is: het had wat minder op safe gemogen.

avatar van Rodger
Mooie film, qua beeld en sfeer perfect gebracht.
Het verhaal is prima, met een bepaalde spanning en drama.
4.0 ***

Degelijke spythriller volgens beproeft Amerikaanse recept: men neme een onafhankelijk denkende held, die zich niet voor de karretjes van een ander (regering, CIA, publieke opinie) laat spannen, een Russische spion verdedigt, daarna zorgt dat hij samen met een onfortuinlijke student wordt uitgeruild tegen U2-piloot Garry Powers en op de bres blijft staan voor de Amerikaanse waarden, enz. enz. enz. Natuurlijk geen cynisme. Natuurlijk geen mislukkingen. Gewoon stug volhouden. En aan het eind krijgt de held het meisje/de prinses. Iedereen blij. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Natuurlijk is het spannend. Natuurlijk is het onderhoudend. Nog waargebeurd ook. En Spielberg weet echt wel hoe hij een spannende film moet maken. En Tom Hanks levert vakwerk af, met precies de goede nuances. Prima film voor een zaterdagavond. Lekker onderuit met een bak popcorn. Maar ik had er meer van verwacht. Het is te voorspelbaar, te braaf. Sommige personages hebben karikaturale trekjes. Daar hou ik niet van. Sommige zaken zijn onwaarschijnlijk, zoals de reacties van treinpassagiers als ze Donovan herkennen. En Oost-Berlijn anno 1960 wordt afgeschilderd als één grote ruïne. Zo erg was het nu ook weer niet. Het lijkt wel of zelfs in deze film, zestig jaar na dato, nog wat propagandistische trekjes zijn geslopen.

avatar van lau12345
Geen fan normaal van Hanks , maar dit was een prima film met grillig sfeertje zo als het hoort .

avatar van Homer42
Een meeslepende film die goed in elkaar zit.
Ik heb me geen moment verveeld.

avatar van the new guy
Gewoon een goede film. Nergens is de film in mijn ogen echter echt verrassend of echt indrukwekkend. Het verhaal leende zich voor een film maar de film heeft t verhaal niet legendarisch kunnen maken.

avatar van Pikkemoos
Beetje vlakke film met Tom Hanks die op de automatische piloot acteert. Geen Captain Phillips, waarin Tom echt schitterde. Bridge of Spies wordt in mijn ogen gedragen door Mark Rylance, die echt een heerlijk karakter wegzet. Geen film die ik nog eens ga kijken. Niet elke film met Tom Hanks kan natuurlijk een topper zijn.

avatar van Collins
Film over advocaat die door de Amerikaanse regering wordt ingezet om te onderhandelen over de ruiling van door Russen gevangen genomen piloot tegen door Amerikanen gevangen spion.
Genoeg voer dus om alle registers open te trekken en een lekker potje Amerikaanse heroïek en Amerikaans patriotisme op de kijker los te laten. En hoewel dat zeker gebeurt, is in de film gelukkig genoeg ruimte voor nuance. De film verzandt niet in de versimpelde weergave van de aloude West (=goed) vs Oost (=slecht) religie. Er is zelfs ruimte voor Amerikaanse zelfkritiek. Dat feit maakt het kijken naar de film al een stuk prettiger.
De sfeer van paranoia die bij het spionagegenre hoort is aanwezig. Met oog voor detail wordt een precaire situatie geschetst waarin met omwegen te werk moet worden gegaan. Diplomatie, blufpoker en vindingrijkheid spelen een belangrijke rol. Verwacht geen grote hoeveelheden actie. De spanning zit in het spel van de onderhandeling en in de weergave van de benauwende sfeer.
Het acteerwerk is van hoog niveau en helpt enorm om de paranoïde spanning die gepaard gaat met onderhandelingen en ontmoetingen waarbij niemand het achterste van zijn tong laat zien, te verhogen. Spannend. Spannend.
In de film is dus ruimte voor nuance. De Russen en de Oostduitsers worden eens niet linea recta doorverwezen naar de onderste regionen van slechtheid. Er wordt zelf toegegeven dat het politieke machtsspel door iedereen op dezelfde manier en met dezelfde verachtelijke middelen wordt gespeeld. Verfrissend.
Het einde is helaas wel weer wat zoetig. Spielberg kon het toch niet laten om een flintertje van het Amerikaanse "land of the free-bullshit" te laten doorsijpelen. Het zal wel met commercie en kijkcijfers te maken hebben. Toch jammer.

Spielberg en Hanks weten toch echt iets te maken met dit relatief simpele plot. Overigens wordt het tijdsbeeld visueel ook mooi uitgewerkt. De scene met de piloot die hangend aan een luchtslang met het vliegtuig wordt meegesleurd, vond ik belachelijk.

avatar van tattoobob
De film ziet er strak uit en ook de cast en het acteerwerk was top,maar verder vond ik het onderwerp maar weinig boeien....meer iets voor een docu naar mijn idee.
Van thriller is hier echt geen sprake.....gewoon een volbloed drama in mijn mijn ogen.

Kortom ....die film ziet er netjes uit en alles kijkt oke weg,maar verder is het verhaal niet onderhoudend genoeg om de volle lengte te boeien.

avatar van schumacher
Die hoge scores zijn toch echt overdreven vind ik.
Aan de acteurs lag het niet, die waren top maar een film die zolang duurd mocht toch wat boeiender en spannender zijn voor mij.

avatar van De GeuS
Aardig filmpje, maar net iets te braaf en voorspelbaar. Na het eerste moment in de trein/metro weet je al dat er een keerpunt komt voor Hank's personage met een tegenovergestelde reactie. 3*

avatar van Walter White
Een goede film om is gezien te hebben over koude oorlog en Tom Hanks speelde ze rol geweldig.
Het sfeer in de film vond ik erg spannend wat er ging gebeuren op het brug.