Bridge of Spies (2015)

Verenigde Staten / Duitsland / India
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Mark Rylance en Amy Ryan

De film vertelt het waargebeurde verhaal van James Donovan, een advocaat die zich in het centrum van de Koude Oorlog bevindt wanneer hij door de CIA gerekruteerd wordt om een haast onmogelijke missie uit te voeren: onderhandelen over de vrijlating van een door de Russen gevangen genomen Amerikaanse piloot.

avatar van John Barry
Ik kwam dit toevallig tegen. Toch wel opmerkelijk.

John Williams doet niet muziek voor Bridge of Spies

Deze nieuwe film van Spielberg vind ik trouwens over een interessant onderwerp gaan. Ik denk dat ik deze film eind dit jaar wel ga zien in de bioscoop.

avatar van mcdaktari
Inderdaad ja, een heel interessant onderwerp, en Tom Hanks, dat kan haast niet fout gaan. En daarbij zal Spielberg nou niet bepaald een zwak filmpje afleveren. Ik kijk hier in ieder geval naar uit en heb goede hoop op weer een pracht film van zowel Spielberg als Hanks.
Ik dacht gelezen te hebben dat deze rond november uitkomt.

Vanaf 15 oktober in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros. Pictures International)
EDIT: release verplaatst naar 26 november

avatar van schram101
Gaap! Saaie trailer zeg. Wanneer maakt Spielberg weer eens wat unieks? Hij kan het wel namelijk.

Yes een nieuwe film van Steven Spielberg een van de beste regisseurs ooit samen met Tom Hanks dat kan gewoon niet fout gaan.

Ik kijk hier erg naar uit.

Geen John Williams inderdaad daar stond ik ook van te kijken maar achteraf logisch vanwege zijn gezondheid.

avatar van HarmJanStegenga
Trailer ziet er nogal oninteressant uit. Heb hier niet zoveel zin in.

avatar van JohnWilliams
wood23 schreef:

Wel fijn dat hij gewoon de BFG gaat doen, hij blijft de beste...

avatar van AGE-411
Bon. Heb net de trailer gezien.
De film hoef ik niet meer te zien, want de trailer is gewoon een samenvatting van de film!

HALVE TAMME.
Mijn interesse is gewekt.

avatar van Tommeh
Mede geschreven door de Coens, ben benieuwd.

Een film over de cold war en dan hoor ik Tom Hanks in de trailer deze zin zeggen: 'We call it the constitution that's why we're Americans'.

Dan weet ik al genoeg. Dat wordt weer 2 uur lang een propaganda film hoe geweldig amerika wel niet is net als bij Captain Philips, American Sniper en al die andere Hollywood bagger.

Uiteraard inmiddels een 8.8 op imdb om die redenen. Nee hier ga ik de illegale bluray nog niet van downloaden.

avatar van de grunt
Je hebt dé propaganda-film bij uitstek in je toplijst staan

avatar van John Milton
Als je mij zoekt in het American Sniper topic dan kom je er snel genoeg achter dat ik daar óók niet tegen kan, martijnk. Ik ben er zelfs zeer allergisch voor. Maar ik moet zeggen dat ik er bij Captain Phillips helemaal geen last van had. En ik wil zeker Spielberg wel het voordeel van de twijfel geven. Ik denk dat het wat te vlot is om aan de hand van een zinnetje uit te trailer te veronderstellen dat ook dit een propangandistisch wanproduct á la American Sniper is. Ik weet ook niet of het onderwerp zich er wel voor leent, op het us vs them aspect wat je bij de Koude Oorlog natuurlijk sowieso hebt na dan. Those red, commie bastards...

de grunt schreef:
Je hebt dé propaganda-film bij uitstek in je toplijst staan

Ik denk dat je doelt op Forrest Gump maar dat is (nog steeds) gewoon een hele mooie film en ook deels jeugdsentiment want ik was geloof ik 15 of 16 toen ik die voor het eerst zag en dan denk je nog niet zo na over die dingen

Bovendien is het meer een soort conspiracy theory dat mensen die film als propaganda bestempelen want ik heb totaal niet de indruk dat die film als dusdanig bedoeld is.

Ik sta overigens naast je in het Forrest Gump kamp. Dat dan weer wel

avatar van John Milton
nouuuhou... Hij wordt behoorlijk warm ontvangen moet ik zeggen, met 92% fresh.

Ik kan niet wachten om deze film te zien. Ben zelf (jaren geleden) eens over die brug gelopen om me voor te stellen hoe dat geweest moet zijn als die spionnen werden uitgewisseld. Waarom Spielberg daar nu is ingedoken is me een raadsel. Nostalgie? Had liever George Clooney in die rol gezien dan die vierkante kop van Tom Hanks. Maar misschien valt het mee.

avatar van cordiacovens
Bridge of Spies is spannend, boeiend, interessant, goed geacteerd en ziet er zeer goed uit. Een fijne toevoeging aan het toch al zo indrukwekkende cv van Spielberg en Hanks die nu samen 4 films af hebben geleverd. Een film waarin een man met een goed hart centraal staat en die alles over heeft voor zijn land en gezin. Bridge of Spies is als een klassieke spionagethriller van jaren geleden, maar die nu nog steeds zeer goed werkt. Het enige minpuntje is dat de film hier en daar een klein tikkeltje te langdradig wordt.

'Bridge of Spies' Recensie - Filmtakers

avatar van freek_93
Niet bijzonder.

De film kijkt gemakkelijk weg. Personages worden goed geïntroduceerd. Verhaal is goed. Acteurs spelen goed. Maar het wordt nooit spannend. Geen enkel moment heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten. En de actie die in de film zit, is al in de trailer te zien.
De beelden zijn mooi. Je wordt echt de koude oorlog in geslepen. Mooi om te zien hoe dit in Amerika is. Ik vond vooral die beelden op de school interessant. Ook is Berlijn mooi verfilmt. Mensen die proberen te vluchten net voor de muur gebouwd is. .
De humor hier en daar is ook echt goed gedaan, maar zoals ik al zei, het wordt nooit spannend. Geen moment het gevoel gehad dat het volledig mis zou gaan (de gehele ruil). Gewoon een film die makkelijk weg kijkt en eigenlijk niks bijzonders doet, naar mijn mening.

appearingink
HALVE TAMME. schreef:
Mijn interesse is gewekt.

Mooi

avatar van russo
Vond het een middelmatige film, qua productie ziet het er geweldig uit, sfeer is goed neergezet.

Maar het verhaal is nergens echt spannend en de helft had van mij weggelaten kunnen worden om het geheel minder langdradig te maken.

avatar van puti
Ik vond het een prachtige film waar een mooie vriendschap groeit die ontroert. Ik vond de USA verheerlijking wel meevallen. Het is geen actiefilm maar een mooi document van de tijd waar het in speelt, met zeer mooie beelden van Berlijn.

avatar van Edamboy
Mooie evenwichtige film, die een goed tijdsbeeld geeft uit de Koude Oorlog. Mooie rollen van Tom Hanks en Mark Rylance. Geen overdreven Amerikanisme. De kwallificatie DRAMA kan ik beter plaatsen als de kwalificatie THRILLER

avatar van mjk87
Ik ga deze film wel een voldoende geven. De film is één brok degelijkheid, maar wel door talentvolle mensen in elkaar gezet en weet daardoor te vermaken en te boeien gedurende de ruime twee uur die de film duurt. Hanks is ook degelijk als altijd, maar wel redelijk geloofwaardig, draagt de film en zakt nooit door een ondergrens. Verder fijn dat Duitsers ook Duits spreken. En absoluut pluspunt is het production design (die Oscar staat zo ongeveer al vast, geloof me) dat de jaren 50 (en begin sixities) helemaal tot leven wekt. En niet alleen met wat auto's in de straat of kamers met wat meubels die erin zijn gezet, maar die hele wereld leeft. Daar is echt een flink budget tegenaan gegooid en over elk hoekje lijkt te zijn nagedacht. De decors zijn ook echt helemaal vol gestouwd. Als Hollywood iets voor heeft op andere filmcentra zijn het de budgetten die een wereld echt tot leven kunnen weken.

Maar als thriller of drama is het zwakker. Spannend wordt het nergens (op een klein momentje na) en de film wil te veel vertellen. Zo wordt het allemaal wat oppervlakkig. Had je gehouden bij de rechtszaken, of bij de deal, en dat goed uitgewerkt, iets dat Spielberg in Lincoln wel goed deed. Nu krijg je alles conform het afvinklijstje. Hanks praat een keer met de rechter, de uitspraak, het gesprek met zijn vrouw, de steen door de ruit, et cetera. De shots omdat ze moeten, zoals ik ze maar noem, maar eilandjes op zich. En in Berlijn is het niet veel anders.

Verder is de film vrij patriottistisch van aard. Amerika is goed, Rusland en Oost-Duitsland zijn slecht, en men laat niet na de kans aan te grijpen dat te tonen. Ook in gebruik van kleur en weersomstandigheden, Zo is het in Amerika allemaal vrij kleurrijk, in Berlijn is het allemaal troosteloos met sneeuw en constant grijze wolken en een blauwe kille waas door het beeld. En dan dat laatste shot, in de metro van Brooklyn. Je denkt, gaat Spielberg zelf nog de vergelijking trekken met Berlijn. En ja hoor, gelukkig, we krijgen wat jongens die over een hekje klimmen in het vrije Amerika. Stiekem moet ik er wel om lachen, maar kotsen had net zo goed gekund. 3,0*.

Veel te Amerikaanse film, duurt veel te lang, geen seconde spanning, strijkorkesten die te pas en te onpas worden ingezet, etc, etc.
1,5 punt nog voor die Russische spion, maar verder echt zonde van m'n tijd...

avatar van doeze
Interessant om kennis te maken met Donovan en me daar wat meer in te gaan verdiepen. Vond de start van de film boeiend, met name door de Russische Spion. Maar naarmate de film vorderde vond ik het toch wat minder worden. Langdradig en weinig tot geen spanning. Inderdaad kreeg je af en toe het gevoel van verheerlijking van Amerika. Het acteerwerk was overigens zeer sterk vond ik. Niks op aan te merken, maar als film overall kan ik er niet meer voor geven dan 3 sterren....... terwijl ik tevoren had verwacht dat dit wel een 3,5 - 4 sterren film zou kunnen gaan worden. Jammer.

avatar van JohnWilliams
Niet bijzonder, maar wel goed! De film begon erg rustig, met maar een paar woorden in de eerste 5-10 minuten. Daarna verliep de film wat sneller, al namen ze wel voor alles echt de tijd. Het verhaal rondom de ruil in Berlijn was natuurlijk ontzettend spannend. Je kan dan toch weer zien wat een geweldige regisseur Spielberg is. Hij weet alles spannend te houden tot het einde. Zelf kende ik het verhaal niet, dus was het voor mij de vraag of Rudolf Abel werd neergeschoten op de brug of juist niet. De muziek was ook in orde, al miste ik natuurlijk wel de klanken van John Williams. Ondanks dat heeft Newman het prima gedaan, vooral de laatste 15 minuten zaten vol met warme klanken. Tot slot wil ik Tom Hanks noemen, want wat een geweldig acteur is dat toch ook. Hij draagt de film als een warme jas (die ditmaal niet gestolen wordt ) en blijft wat mij betreft één van de beste acteurs in de wereld. Ook zijn tegenspeler Rylance deed het goed. Ik ben benieuwd naar zijn rol in de GVR...

Kortom...een mooie, rustige en spannende film die dankzij de acteerprestaties van Hanks en het geweldige camerawerk van het team van Spielberg niet verveelde. Top.

TMP
Zeer degelijke film van Spielberg. Een behoorlijk plot, maar wel een met heel weinig verrassingen. De verhaallijn verloopt eigenlijk precies als verwacht, er zit dan ook weinig spanning in. De ruil van de spionnen is boeiend in beeld gebracht en vormt het hoogtepunt van de film. Het acteerwerk is in orde, hoewel alleen Tom Hanks een echt sterke rol weet neer te zetten.

Geen bijzondere film, weinig spanning.
Goede acteurs maar er gebeurt vooral tijdens het eerste gedeelte in de film erg weinig.
Het 2e deel na de pauze is een stuk beter.