Bridge of Spies (2015)

Verenigde Staten / Duitsland / India
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Mark Rylance en Amy Ryan

De film vertelt het waargebeurde verhaal van James Donovan, een advocaat die zich in het centrum van de Koude Oorlog bevindt wanneer hij door de CIA gerekruteerd wordt om een haast onmogelijke missie uit te voeren: onderhandelen over de vrijlating van een door de Russen gevangen genomen Amerikaanse piloot.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vakmanschap. En dat is zowel een compliment als een vorm van kritiek. Spielberg maakt hier een mooie film met topacteur Tom Hanks. Ook de rest weet wat ze moeten doen en de film teert op een degelijk verhaal. Mooie scènes met passende cinematografie. Spielberg weet hoe hij een film moet maken. Maar enorm boeiend is het niet en weinig verrassend. De typische les moraal van Spielberg op het einde van de film verdwijnt wat in het niet en zorgt voor een dof einde.

Nu lijkt dit een slechte film, maar dat is het niet. Het script is degelijk, de acteurs doen hun werk en het ziet er mooi uit. Dit is best wel een aangename thriller. Maar een klassieker zal het nooit worden. Daarvoor moet je vakmanschap met creativiteit mengen.

avatar van martijn011
Spielberg dendert maar door. Z'n zoveelste film in z'n enorme oevre. Bridge of Spies is weliswaar niet z'n beste maar kenmerkt wel weer zijn meesterschap. De film ziet er echt schitterend uit, een realistische sfeer en tijdgeest scheppen is echt aan Spielberg besteed.

Tom Hanks speelt zoals we van hem gewend zijn, namelijk erg sterk. Nu de jaren ook voor hem gaan tellen is het toch bijzonder wat hij allemaal op z'n cv heeft staan. Hanks staat garant voor kwaliteit, ook in deze Bridge of Spies.

Het verhaal van de film is prima, maar wordt nergens echt opwindend of speciaal. Wat me meer beviel was de sfeer en het acteerwerk. Gewoon een degelijke film met een goed verteld verhaal, zo kunnen we Bridge of Spies wel typeren.

avatar van ikkegoemikke
“I am Irish, you are German.
But what makes us Americans?
Just one thing, The rulebook.
We call it the Constitution and agree to the rules, and that's what makes us American.”

Spielberg keert terug naar het oorlogsverleden na “War Horse”, het relaas van een hengst met Lassie allures tijdens WWI, maar dan niet met heroïsche beelden van het slagveld zoals in “Saving Private Ryan”. “Bridge of Spies” speelt zich af op het hoogtepunt van de koude oorlog. Een periode waarin spionagepraktijken dagelijkse kost waren en grootmachten elkaar volledig wantrouwden waardoor een heel arsenaal kernraketten gericht stond op de belangrijkste steden van beiden. Spionnen waren in de maatschappij geïnfiltreerd en bezorgden de overheden en instanties allerhande geheime informatie. Spionnen die voldeden aan het clichébeeld. Deftig geklede heren met een lange jas en een statige deukhoed, die zich schichtig verplaatsten door de menigte en die een opgerold papiertje ergens uit een voeg in een muur peuterden. Dit bericht ontcijferden ze dan met behulp van een ingenieus mechanisme en een ingewikkelde decodeer sleutel in hun sober ingerichte flat. En dat bericht bevatte dan de nieuwe coördinaten waar het volgende bericht zich bevond. Tja, zo stelde ik me dat voor in mijn kinderjaren.

De grootste troef van deze film is de algehele omkadering en aankleding. Het decor waarin zich alles afspeelt ziet er prachtig uit waarbij er enorm veel aandacht werd besteedt aan details. Het New York uit de jaren 60 met zijn boulevards vol prachtige bolides, de klederdracht, de sfeer en waarden van indertijd. Zo leren we de familie van James Donovan (Tom Hanks) kennen. Een typisch Amerikaanse modelfamilie, in een in atoomstijl ingericht huis, piekfijn uitgedost in de mode uit die tijd en met een gedisciplineerd levensstijl. Daartegenover zijn we getuige van de bouw van de muur dat Berlijn in twee delen splitste. Een grimmige door sneeuw bedekt Berlijn waar zich hartverscheurende taferelen afspeelden.

Spilfiguur in dit spionage-drama is James Donovan (Tom Hanks), een doodgewone advocaat gespecialiseerd in rechtszaken waar verzekeringsmaatschappijen bij betrokken zijn, wordt ineens opgezadeld met de verdediging van de zojuist opgepakte Russische spion Rudolf Abel (Mark Rylance). Het feit dat alles wat ook maar het etiket communisme opgeplakt kreeg, automatisch verdacht en terstond veroordeeld moet worden, zorgt er automatisch voor dat deze toch wel koelbloedige, spion niet echt kon rekenen op een eerlijk proces. Maar dat is buiten Donovan gerekend, want deze principiële advocaat houdt zich krampachtig vast aan de constitutionele regel dat iedereen, ongeacht wat de misdaad is, recht heeft op een verdediging tot zijn schuld bewezen is. Het resultaat is dat de vijandige publieke opinie zich niet alleen richt tegen Abel maar ook tegen Donovan, van Ierse afkomst maar Amerikaan in hart en nieren.

Maakte deze “Bridge of spies” een enorme indruk op mij? Nee niet echt. Niet dat de perfectionistische beelden teleurstelden. Of dat de acteerprestaties abominabel slecht zijn. Maar wel omdat ik niet zat te wachten op de zoveelste historische oorlogsdocumentaire. De clichématige tegenstellingen tussen de beide grootmachten werd wel enorm dik in de verf gezet. De omstandigheden waarin Abel zich bevindt tijdens zijn gevangenschap, zien er aangenamer uit dan de Amerikaanse gevangenen in het Oostblok. En de listige manier waarop Spielberg weeral het historische weet te omzeilen om het een meer avontuurlijker en heroïsch karakter te geven, toont dat hij ook toegevingen moet doen aan het management van Hollywood. Anderzijds vind ik het een verademing dat de figuur van een spion op een realistische manier wordt voorgesteld. Verwacht je dus niet aan James Bond of Ethan Hunt toestanden, vol met heetgebakerde actie en levensgevaarlijke stunts waarbij de aan hun toegereikte hightech gadgets altijd weer een oplossing bieden. De spionnen in “Bridge of spies” zijn doorsnee figuren die op een eenvoudige en minder spectaculaire manier hun spioneerwerk uitvoeren.

En als laatste is het belang van een steracteur zoals Tom Hanks natuurlijk doorslaggevend bij deze film. Hanks is en zal altijd één van mijn favoriete acteurs blijven. Een charismatisch en veelzijdig acteur die van elke rol een meesterwerk maakt. Hij domineert in elke film waar hij aan meewerkt. Zonder Hanks zou dit maar een doorsnee historisch drama zijn, ontsproten uit het brein van de grootmeester Spielberg.

Niet echt geslaagde koude oorlog film die het qua spanning vooral van de karakter(ontwikkeling) moet hebben. Probleem is alleen dat de karakters niet interessant zijn. Hanks speelt weer een cliché rol als de man met het hart op de juiste plaats en met lovenswaardige principes. Iets meer twijfel en angst had het karakter zo veel interessanter gemaakt.
Rylance is een goed acteur, maar de rol die hij speelt is een typetje en komt niet realistisch over. Donovan (Hanks) trekt zich nergens wat van aan en bluft zich overal uit, maar in sommige scenes is dit totaal niet realistisch. Visueel is het vooral overbelicht en erg gelikt, niet echt passend bij de setting.

avatar van Macmanus
Sterke Spielberg.

Eerste scene is al meteen een lekkere binnenkomer. Erg sterke spanningsopbouw. Geweldige klassieke montage en camerawerk. Normaal ben ik meer voor wat vernieuwend maar dit is van zo een hoog niveau dat je er wel waardering voor moet hebben. Verhaal maakt op een slimme manier een link naar nu. Spielberg blijf Spielberg en de film verliest wat grond naar het einde toe. Hanks is wat te Hanks en de muziek komt er weer moddervet in om Hanks nog meer held te maken. Het gebeurde te laat om mij echt te storen. En gelukkig was daar Mark Rylance in de spaarzame scenes met hem. Speelde geweldig. Geeft mij een erg goed gevoel over BFG.

3.5 sterren.

Ik vond dit zeker wel een goede film, niet Spielberg zijn beste of die van Hanks wat dat betreft maar ondanks de speelduur was ik er zo doorheen en dat geeft aan dat de film van begin tot eind bleef boeien.

Wat ik wel miste was spanning, het was allemaal vrij luchtig en nooit erg meeslepend. Ik kreeg nooit echt het koude oorlog gevoel zelfs in Oost-Berlijn voelde ik me relatief veilig heel de tijd.

Al met al, een zes lijkt me te laag maar een 8 weer veel te hoog, dus kom op 3.5*

avatar van cor1946
Goede film, goed verhaal en Tom Hanks speelde als van ouds.

avatar van Awasiku
Getwijfeld om deze te bekijken , uiteindelijk gedaan en geen spijt van gehad .
Een goede film van Steven Spielberg , niet zijn beste . In mijn mening allemaal te danken aan Tom Hanks die de 141 minuten boeiend maakt en dat rol van Mark Rylance oscarwaardig was is een voor mij een raadsel .
Een avondvullende film met vooral een mooie Setting .

Na wat lof uitingen te hebben gehoord over deze film had ik er nog steeds geen zin om deze te kijken. Het leek me saai en langdradig en oorlogfilms vind ik zelden een 'fijne' kijkervaring. Nu een heel weekend voor mezelf dacht ik dat het na de lach-films wel de moeite waard kon zijn om deze film erbij te pakken.

Super mooi verhaal, mooi gefilmd. Spielberg weet wat hij doet. Als ik het had geweten had ik hem veel eerder gezien. Geen bioscoopfilm wat mij betreft maar wel een film die nog lang blijft hangen. Ik vond het eens een keer meevallen met het sentiment dat Amerika het beste is in alles. Dat was een 1 mans actie. Amerika's bestuur en CIA stak er lelijk bij af.

avatar van Insignificance
Mja, Spielberg. Met Hanks. Die zoete nabrander, voor mij hoeft dat niet zo. Het is er weer eentje waar je de historische onjuistheden zo uit kunt pikken en al te subtiel gaat Spielberg ook niet te werk. Donovan komt alleen maar koppige Amerikanen tegen die maar één ding willen. Zelfs tijdens de finale lijkt hij de enige te zijn die weet hoe je het spelletje moet spelen. Beetje overdreven met zo'n apparaat achter je. Verhalend laat het ook een paar steken vallen. Met name rondom de Amerikaanse gevangenen.

Powers krijgt weinig screentime, Pryor nog minder. Doe het goed of helemaal niet en presenteer ze als de pionnetjes die ze zijn. Nu komt het vooral halfbakken over. Minnen in een verder vooral oerdegelijke film die een steuntje in de rug krijgt door zowaar de nodige humor. De houding van Abel bijvoorbeeld. Blijkbaar hebben de Coens het een beetje op smaak gebracht en dat merk je daar wel en ook verderop, als een verkouden Donovan gaat onderhandelen. Wat dat aangaat nog best een aangename film.

avatar van zaleino
Amerikanen zijn weer de helden...wat een controverse met de daadwerkelijke waarheid

avatar van mnrk
The death sentence is not a foregone conclusion. Don't worry... I'm not afraid to die, Mr. Donovan. Although, it wouldn't be my first choice.

Een prima film van Steven Spielberg, maar geen klassieker naar mijn mening...

Het verhaal is natuurlijk wel interessant, en ook de manier waarop de film gebracht wordt is best boeiend te noemen...

Het is de gehele setting/decor's en aankleding die deze film dat extra's meegeven en zorgen voor de juiste sfeer...

Tom Hanks is altijd goed en ook de overige cast is zeker een uitstekende aanvulling...

En dit allemaal voorzien van een prima score van Thomas Newman...
Thomas Newman - Bridge of Spies (2015) - MusicMeter.nl

avatar van kurWA
4 pogingen gedaan om te kijken en 4 keer in slaap gevallen

avatar van Noodless
Laten we dadelijk maar de Oscar voor best mannelijke bijrol aan de kaak stellen. Mark Rylance doet het wel goed, maar daarvoor een Oscar krijgen gaat me toch wat te ver. Ik denk dat je dan wel heel wat acteurs in bijrollen een kans tot Oscar kan geven. Maar soit, dit is mijn mening daarover. Ik vond Tom Hanks overigens wel goed acteren in zijn rol. Ook de film zelf vind ik een beetje over roepen. Het verhaal en de sfeer in de film is zeker de moeite, maar intrigerend is het helemaal niet ondanks de juiste sfeer en mooie settings. En hier wringt het schoentje. Ondanks de positieve elementen blijft het allemaal wat oppervlakkig en mist het verhaal de nodige spanningskracht. Degelijk, maar verwachtingen lagen toch wel hoger. 6/10

avatar van Vdk_Movie
Sterke psychologische oorlogs strijd tussen 2 machtige naties; Amerika en de Sovjet Unie. En ja ik ben het er mee eens dat het nogal wat te Amerikaans is, maar Spielberg zijn verhaallijnen kunnen echt nooit stuk bij mij. En dan hebben we nog Tom Hanks met zijn acteer kunsten. Over het algemeen gewoon en sterke film die je moet begrijpen. 4*

avatar van baspls
"Aren't you worried?"
- "Would it help?"

Erg jammer dat ik deze niet in de bioscoop heb kunnen zien, want dit is toch weer een goede film van Steven Spielberg.

De koude oorlog. Een Russische spion word opgepakt en komt een rechtszaak. James Donovan, een ervaren verzekeringsadvocaat, moet de Rus verdedigen. Iedereen lijkt echter al bij voorbaat de schuld van de verdachte te hebben vastgesteld en als Donovan de spion serieus probeert te verdedigen wordt hem dit niet in dank afgenomen.

Tom Hanks speelt een prima hoofdrol, hij komt sympathiek en overtuigend over en weet ook een leuke humor in de film te brengen. Mark Rylance speelde ook zeker niet slecht, al was de Oscar misschien een beetje overdreven. Vond het wel goed van Spielberg dat hij ook een aantal Duitse en Russische acteurs heeft gebruikt en er toch een beetje Duits wordt gepraat hier en daar in de film. Sebastian Koch (Das Leben der Anderen) vond ik het dan ook wel goed doen als de DDR-ambtenaar Vogel.

De film is niet zo'n spektakel als we tegenwoordig vaak zien, maar is weer eens een keer een rustigere serieuzere film. Niet veel onnodige CGI (enkel wat in in de achtergrond in Berlijn en voor het spionagevliegtuig) en rustige editing. Op de vrij moderne belichting na oogt de film ook lekker ouderwets. Uitstekende cinematografie met veel typische Spielberg-shots. Niets mis met de muziek van Thomas Newman, al vond ik de soundtrack niet heel memorabel.

De film geeft een goed beeld van de paranoia van de Amerikanen tijdens de Koude oorlog. Hoewel de film nog steeds typisch Amerikaans is (ook in de manier hoe de Russen worden afgeschilderd) vond ik het wel mooi dat het een keer niet zo zeer nationalistisch is. Belachelijk dat een Sovjet-spion nauwelijks een eerlijk proces krijgt en al die amerikanen hem gewoon ter dood veroordeelt willen zien. Totaal geen besef van mensenrechten, en dat noemt zich een verlicht westers land, nou veel beter dan de Russen waren ze echt niet. Perse 2 tegen 1 willen ruilen, dat is toch geen eerlijke ruil. Ik snap best dat Donovan die student wilde redden, maar het is toch behoorlijk arrogant.

Het plot heeft een paar probleempjes, zo is de character-ontwikkeling van alle personages (op Donovan en Abel na) niet heel goed. Verder vind ik de film nogal pats-boem, het voelt hier en daar een beetje afgeraffeld aan. Zo snap ik niet waarom aan het einde de DDR ineens wel akkoord ging, alleen door die bedreiging? Lijkt me sterk
. Voor 142 minuten vond ik de film erg snel over, dat is niet perse iets slechts, maar ik had toch graag nog wat meer verdieping gezien.

Alles bij elkaar toch zeker geen slechte film, onderhoudend, mooi opgenomen en het script van de gebroeders Coen was ook sterk met af en toe een leuk vleugje humor.

Ik verwachtte veel van deze film, en hij heeft me niet teleurgesteld.
Opnieuw een prima film van Steven Spielberg, die oog heeft voor detail en de geschiedenis mooi weet te verfilmen.
Al is die geschiedenis dan niet zo fraai.
Toch is dit een boeiende film geworden die me enorm is bevallen.
Een puike Tom Hanks speelt de hoofdrol samen met nog vele bekende acteurs.
Echt weer een topper deze film, die ondanks zijn lengte geen seconde verveelt.

avatar van VincentL
Bridge of Spies

Klassieke Spielberg, die zich typeert door bijzonder braaf te zijn. Van te voren leek me dit een prima film en had ik er best zin in, dus had mij gespoed om op de valreep (dat is al weer even geleden) nog de bioscoopversie te pakken. Alles is mooier op het grote doek, maar inhoudelijk gezien wordt het er niet beter op.

Spielberg staat er op bekend om met een verfijnd plot op de proppen te komen. Dit hebben we hem in zijn omvangrijke oeuvre immers veelvuldig zien doen. Juist het gevoel van een herhaling van zetten, zelfde insteek en esthetiek geeft een teleurstellende braafheid. Het geheel werkt, dat is zeker waar, maar het geheel mist originaliteit. Toch zijn er ook momenten dat je de innovativiteit en humor van Spielberg terug ziet, zoals het punt waarop Donovans jas gestolen wordt. Een licht en luchtiger stuk in een verder bedompt en drukkend vehikel. De melodramatiek blijft dan ook niet uit en het laatste stuk op de brug is te zwaar aangezet. Jammer, want op historische feiten gebaseerde verhalen kunnen zo inspirerend zijn.

Tom Hanks speelt helemaal niet slecht, maar past bijzonder goed in de rest van het verhaal: degelijk, maar braafjes. Het onderscheid tussen zijn karakters in zijn rollen is miniem. Je kan beter in één ding goed zijn, dan in veel dingen matig, maar toch was een frissere acteur op zijn plaats geweest.
Mark Rylance speelt een aardige rol, al is het geen Oscar-materiaal. Ook hij kenmerkt zich met ingetogen spel. Helaas krijgen hij en Hanks daardoor een beetje een sullige uitstraling. Er vormt zich een beeld van twee mannen die het systeem willen bestrijden, maar daar eigenlijk geen kracht en zin in hebben.

Visueel is de film degelijk. Zelf ben ik van na de Muur, dus de sfeer kan ik niet helemaal accuraat plaatsen, maar die voelt goed aan. Ik kan zelfs zeggen dat de sfeer een van de weinige aspecten is die een groeiende lijn laat zien naarmate het einde in zicht komt, met de brug als climax uiteraard. Misschien komt dat wel door het melodramatische effect.

Bridge of Spies is een te monotoon braaf filmpje geworden, dat originaliteit en frisheid mist. Ben benieuwd naar Spielbergs volgende film

avatar van Captain Pervert
zaleino schreef:

En wat een contradictie met de betekenis van controverse. Gebruik geen woorden die je niet begrijpt.

avatar van Captain Pervert
Spielberg maakt naast dom vermaak (Indiana Jones) en baanbrekende science-fiction (Jurassic Park) vaak films met intrigerende waargebeurde verhalen. Vaak gaat dit over personen die ondanks hun komaf of overtuiging er voor kiezen om 'the right thing' te doen. Schindler die joden helpt, Lincoln die slavernij afschaft, noem ze maar op.

Op zoek naar verhalen over mensen die ondanks alles 'the right thing' doen - ze worden onderhand schaars mag ik aannemen - kwam Spielberg uit bij advocaat James Donovan, een advocaat die in de hoogtijdagen van de Koude Oorlog een betrapte Russische spion verdedigt, wat hem door zijn omgeving niet in dank wordt afgenomen. Maar Donovan, prima gespeeld door Tom Hanks, blijft volharden want ook al is hij de vijand, hij heeft recht op een eerlijk proces. En, it's the right thing to do.

De uitgekauwde moraal kennen we wel. Deze film is dan vooral weer een excuus om Spielberg's meesterlijke sfeerschepping te etaleren en zijn steengoede decorbouwers en set dressers hun kunstje te laten doen. Het verhaal heeft namelijk weinig om het lijf, gaat niet erg diep en laat je zelfs achter met feitelijke onwaarheden. Iets met een afscheid en een achterbank, wat een suggestie wekt die in werkelijkheid niet klopte.

Een piekfijne formulefilm die op basis van de namen wellicht te hoge verwachtingen wekt.

3 sterren.

P.S. de Oscar voor Mark Rylance slaat nergens op. Zijn Russische spion is een interessant personage maar compleet emotieloos. Dat had ik ook nog wel kunnen acteren.

avatar van Smugmarty
Mooi thema dat eigenlijk tijdloos is, zet er maar wat andere gebeurtenissen, landen en namen in dan is het nu net zo aan de orde. Advocaat neemt zijn werk serieus ondanks de meningen en opinie van de mensen om hem heen die een snel oordeel belangrijker vinden dan gerechtigheid. Sterk en geloofwaardig uitgewerkt door Hanks & Mark Rylance.
Aanrader.

avatar van pierre18
Uiterst sfeervol gemaakt. En die sfeer is naast het verhaal en het spel van Hanks toch wel een zeer grote en sterke toef. Dat het verhaal niet helemaal zal kloppen neem ik voor lief. Het geeft hier en daar een behoorlijk beeld van de tijdgeest ten tijde van de Koude Oorlog.

avatar van AC1
AC1
VincentL schreef:

Je bent benieuwd?! Na deze film dacht ik, Ik geef het op, Spielberg gaat altijd braaf tussen de lijntjes kleuren. Dit was allemaal zo oudbakken en oubollig ... Dat iemand met zo'n talent zo blijft stilstaan in brave huisvader cinema is mij een raadsel.

avatar van VincentL
AC1 schreef:

Ik ben het met je eens. Toch denk ik dat er in mij een voortdurende hoop zit en wacht op de dag dat Spielberg met iets fris en origineels voor de dag komt. Daarom blijf ik kijken denk ik. Het zou toch stom zijn als de man binnenkort boven zichzelf uit weet te stijgen en ik die film dan niet gezien heb? Tot die tijd laat ik mij uit naïeve hoop teleurstellen

avatar van Mochizuki Rokuro
Verhoeven schreef:
Weet niet waar Spielberg Mark Rylance heeft gevonden maar dat is zo'n beetje de Amerikaanse ontdekking van het jaar. Voortreffelijke acteur. Ouderwets genieten van acteergeweld.
Geen antwoord op jouw vraag, maar: ik zou hem hebben gezien in (en dus kunnen kennen uit)Prospero's Books (1991) en Institute Benjamenta, or This Dream People Call Human Life (1995). Toch twee titels die de zintuigen prikkelen. Geen idee of hij een grote rol daarin speelde. Om hem wel benieuwd naar Bridge of Spies. De BD ligt inmiddels klaar.

"Does it matter?"zei Abel elke keer bij een indringende vraag??? Die heb ik in mijn geest opgeslagen..."Does it matter..?'De film dan, .............niet echt spannend, ook niet echt boeiend..Je weet het verhaal wel zo'n beetje. geen sex, geen relaties, geen humor....Tja, waarom gaf ik hem dan toch 3,5 ster...?? Omdat je je niet van de film los kan maken. (Lange films kijk ik altijd in 2 etappes)Hanks zet een dijk van een personage neer, en de overige (Abel) acteurs weten ook van wanten. Ondanks zijn te lange speelduur, verveelt de film geen seconde en er gebeurt feitelijk niks.
O...ik maak mij sterk dat met elke andere acteur dan Hanks de film niet boeiend zou zijn geweest. De man draagt de hele film. En de film is niet gedateerd..........zijn we niet weer een beetje in de Koude Oorlog beland???

avatar van Mark71
Op zich weer een prima Spielberg-film, niet zijn beste, maar zeker goed te doen. Maar als het om waargebeurde, historische verhalen gaat, dan ben ik wel kritisch. Begrijpelijk dat je zoveel mogelijk mee wilt nemen van de gebeurtenissen uit die tijd, maar het kan dan ook over-the-top worden. In deze film zaten wel wat tenenkrommende scenes, zoals: Powers die samen met zijn vliegtuig naar beneden valt en nog zijn knopje wil omzetten, totaal onrealistisch. De bouw van de muur, mannen die om de meter tegelijk een blok op de muur zetten. Sure, het was vast een chaos, maar zelf in zo'n chaos gaan metselaars nog wel enigszins gestructureerd te werk. Een student die zijn vriendinnetje gaat redden en dan toevallig het enige exemplaar van zijn proefschrift bij zich heeft, tuurlijk... Een Oost-Duitse advocaat die ook al heeft hij banden met het regime, een spiksplinternieuwe Volvo P1800 rijdt, onwaarschijnlijk... En Donovan die op de terugweg uit de Oost dan toevallig ook nog een executie bij de muur ziet...
Geen slechte film. Goed te zien voor vermaak, maar vanuit historisch oogpunt teveel geconcentreerd en over-the top.

avatar van DVD-T
Oerdegelijk en ontzettend brave film van Spielberg.

Kwalitatief zit het allemaal erg goed. Spielberg weet wat hij doet en ook andere elementen zijn zoals je kan verwachten van een Spielberg film. Editing is goed, production design is heel erg fijn, de muziek die dit keer verzorgd wordt door Thomas Newman is best O.K. en Janusz Kaminski die hier toch met enkele erg mooie shots op de proppen komt. Dat shot naar het einde toe bijvoorbeeld met dat vliegtuig is fantastisch.

Het onderwerp van het verhaal zit best interessant. Helaas is het allemaal wel erg vlak geschreven en wordt het nergens echt spannend, is het net allemaal net wat te braaf en neemt Spielberg verder geen enkel risico om het een beetje op te peppen. Er wordt hier ontzettend op safe gespeeld. En dat merk je tijdens het kijken heel erg. Ook richt Spielberg zich te veel op een kant van het verhaal en gaat hij verder niet heel erg diep in op de gevangenschap van Powers en Pryor. Het constante herinneren in welk tijdperk het zich afspeelt, oa. de intermezzo met de atoombom en de bouw van de muur, begint op den duur ook wat te vervelen. Ook het einde zie je al vanaf het begin aankomen.

Qua acteerwerk zit het verder goed. Hanks doet zijn ding en Rylance zet een aandoenlijke spion neer. Toch niet heel opzienbarends en niet echt Oscar waardig te noemen. Bridge of Spies is dan natuurlijk ook echte "Oscar-bait".

Spielberg's erg brave Bridge of Spies kijkt verder wel erg makkelijk weg en is ergens toch nog vermakelijk. Al is het net als Spielbergs post Minority Report, met uitzondering van Munich, een beetje een niemendalletje.

avatar van Boneka
ikkegoemikke schreef:
“I am Irish, you are German.
But what makes us Americans?
Just one thing, The rulebook.

Mooi geschreven Ikkegoemikke!!!

avatar van Boneka
Mooi authentiek gemaakte film uit een tijd die al weer heel lang achter ons ligt. De film ziet er zeer gedetailleerd uit en ademt uit begin jaren 60 van Berlijn. Over de sfeer heb ik niets te klagen en ook de acteurs spelen hun rol voortreffelijk. Zowel Tom Hanks als Mark Rylance weten hun personage voortreffelijk neer te zetten. Het verhaal is gebaseerd op ware feite en dat gegeven is vaak een mix van interessante film zonder al te veel fantasie, maar ook het gemis van bepaalde spanning. Toch vind ik dat bij deze film niet zo erg, het zijn meer de typische Spielberg trekjes die ik wat storend vind. Bijvoorbeeld als iedereen in de tram zit en hem aankijkt met het krantje erbij . Dat ligt er gewoon te dik op. Zo ook al die verbaasde ogen wanneer in volle actie de muurbeschietingen plaatsvinden. Bij momenten voelt de film dan net even iets te fantasierijk in het hoofd van Spielberg om vooral naturel gefocust te blijven op het thema. Een typisch Spielberg dingetje zullen we maar zeggen.

De film moet het vooral hebben van het tweede deel in Berlijn. Dat stuk is gewoon zeer sterk tot het einde bij de brug. Sowieso vond ik het einde goed gemaakt. Van alle echte hoofdrolspelers leeft alleen nog de student die nu professor is in Amerika. Ook mooi is dat veel straten en bruggen echt zijn gefilmd in de nabije omgeving. Zelfs Merkel kwam even een kijkje nemen op de set.

Wat ongelooflijk lijkt is de crash van Powers waarbij hij blijft hangen aan het vliegtuig en hij probeert lost te wrikken, maar dit is daadwerkelijk zo gebeurd.

Bridge of Spies is misschien niet de meest spannende film, maar zit verder goed in elkaar en wordt uitstekend gespeeld. De typische Spielberg momenten zullen we hem dan maar vergeven. Ook de voorspelbaarheid wordt helaas halverwege verklapt (evt ruil met Amerikaan). Een minpunt, maar wellicht kon dat deel in de rechtszaak niet anders worden verteld.