Angels & Demons (2009)

Alternatieve titel: Het Bernini Mysterie

Thriller / Mystery
138 minuten / 146 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Ewan McGregor en Ayelet Zurer

Symboloog Robert Langdon wordt na de dood van de Paus door het Vaticaan ontboden omdat de Illuminati, een doodgewaande, mysterieuze sekte, ergens in Rome een bom heeft geplaatst. Ze willen het conclaaf verstoren en hebben de vier preferiti, de kardinalen die kans maken om tot paus te worden verkozen, gegijzeld. Elk uur zal één van hen sterven. Samen met Vittoria Vetra, de collega van een vermoorde wetenschapper, volgt Langdon een eeuwenoud spoor dwars door Rome om de daders te pakken...

een mooi vervolg.maar deel 1 net iets beter vind ik.maar heb me zeker ook weer prima vermaakt.tom hanks speelt het ook weer prima.en de rest van de cast ook.

Fisico schreef:
Angels and demons ligt op filmisch vlak wat in dezelfde lijn als The da vinci code: degelijk zonder meer. Optimaal verfilmd door een vakman als Ron Howard en het boek zo goed en zo kwaad het kon op het witte doek gebracht. De lijn van het boek werd minder gevolgd dan in de eerste film, maar het blijft een huzarenstukje om het boek van Dan Brown in pakweg 140 filmminuten te proppen. Het kan de indruk geven dat het allemaal wel helemaal losjes en misschien te snel verloopt. Enige achtergrondkennis van het boek kan bijgevolg nuttig zijn.

Wat volgt is een aangenaam kijkspel dat geen moment verveelt. Vanaf het begin word je meegezogen in het verhaal. Tom Hanks blijft ik voor het personage Robert Langdon een miscast vinden. Met zijn charisma en vakkennis probeert hij er toch het beste van te maken. De setting is met het historische Rome en Vaticaanstad gewoonweg geweldig, maar dat kan moeilijk een verdienste genoemd worden.
Geen topper, maar wel lekker mysterieus en vol spanning. De weetjes krijg je er bij voor niets en je bent een dikke twee uur zoet. Zeker een voldoende met 3,0*.

Ik lees zelf nooit geen boeken, maar bij deze film had ik hetzelfde als jouw gedachte. Je moet het boek lezen om enige kennis te vergaren. Dat deze film niet het boek heeft gevolgd wordt deels uitgelegd in de film. Zo is het eind diverse malen veranderd.

avatar van Boneka
Als ik puur kijk naar het verhaal vond ik het eerste deel (als ik het zo mag noemen) beter. Zelf vinden ze het overigens geen vervolg, want het verhaal staat op zich. Verder geen vervolg dus op de graal of de evt bloedlijn. Afijn qua snelheid en actie zit het wel snor bij Angels & Demons. Het verhaal zelf vond ik niet zo heel interessant. 4 Kardinalen die zijn ontvoerd en dreigen te worden vermoord. Dan is er ook nog een bom die ze dreigen te ontploffen. Wat duidelijk is dat de "kerk" omver geblazen moet worden. Het waarom en de Illuminati is voor mij meer leesvoer en kennis die ik niet bezit. Dit gaat mij dan ook deels aan mij voorbij. Het kan dan ook niet allemaal uitgelegd worden in deze film. Wat wel grappig is dat fictie en waarheid dicht bij elkaar liggen. Alleen is dat moeilijk te onderscheiden. Dat Paus Johannes I zou zijn vermoord in 78 is nog steeds onduidelijk. Doordat hij snel is gebalsemd was autopsie niet meer mogelijk. Dat blijft tot de dag van vandaag een mysterie.

Zoals gezegd vond ik het verhaal van Da Vinci Code beter in elkaar zitten, maar zagen we relatief weinig beweging. In Angels & Demons is de actie meer centraler geworden. Het hoe en waarom vooral in het begin moet je maar loslaten als je de kennis niet bezit. Gaandeweg wordt hij steeds spannender en na het midden van de film zit je in een heerlijke roes. Vooral het eind vond ik briljant gemaakt. Toch onverwachts. Natuurlijk compleet ongeloofwaardig met die helikopter, maar wel allemaal fraai in elkaar gezet. Vond de chemie tussen de twee hoofdrolspelers wel iets minder dan bij de vorige. Daarbij is het wel opmerkelijk dat onze professor wel heel snel alles doorheeft en er vrijwel nooit naast zit. Toch wel apart als je dan ook nog geen latijn kent. Zo vond ik het opmerkelijk dat hij vrij snel de boeken wist te vinden tot in de passage toe en dan maar even liet vertalen, omdat hij het zelf niet kon lezen.

Het beeld 4K was weer te donker. Gelukkig is de normale blu ray versie goed te zien. Het geluid van 4K is ook anders. Je moet echt extra speakers hebben of een soundbar om er optimaal van de profiteren anders komt het geluid van deze 4K track er niet uit. Wie dit niet heeft kan beter een normale blu ray bekijken.

Op naar Inferno die zoals ik lees nog meer op actie is gericht.

avatar van Fisico
Boneka schreef:

avatar van Fisico
Fisico schreef:

Bij The Da Vinci code had minder het gevoel dat je het boek nodig hebt, sowieso in zowel film- als literaire wereld een betere productie dat deze Angels and demons. Maar dat geef je zelf ook aan. The Da Vinci code is minder chaotisch en kent een meer gestructureerd verloop.

Helemaal mee eens.

De voorganger vind ik iets beter. Bij 'The Da Vinci Code' krijg je de indruk dat de info op waarheid gebaseerd is, ook al gaat het om fictie. Bij 'Angels & Demons' is die indruk er niet. Het voelt gewoon aan als fictie. Vooral die bom past in een typische actiefilm. Voor de rest is de film heel geslaagd. Er zit veel vaart in en geeft zin om Rome nog eens te bezoeken.

3.5 sterren

avatar van Mila1987
Het boek vond ik geweldig, naar mijn mening hadden ze het boek beter kunnen verfilmen in een korte serie. Er kan niet zoveel detail als in het boek in een 2 urige film worden gestopt. Hierdoor zijn, naar mijn mening, teveel scenes en personages eruit gehaald die in het boek juist het verassingseffect gaven en de spanning hoog hielden.

Het boek intrigeerde mij, de film allerminst.