The Terminal (2004)

Komedie / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones en Stanley Tucci

Een Oost-Europeaan, Viktor Navorsky, bezoekt New York. Wanneer hij op Kennedy Airport is aangekomen breekt er in zijn thuisland oorlog uit. Hij kan niet terugvliegen en mag met zijn huidige papieren de VS niet in. Viktor improviseert en maakt van Kennedy Airport maandenlang een tijdelijke thuis, waar hij de mensen bekijkt en verliefd wordt op stewardess Amelia.

Het bewijs dat een film zich prima kan afspelen op één locatie. Het is leuk om te zien hoe Navorsky langzaam maar zeker een leventje opbouwt op het vliegveld. Hanks levert een goede acteerprestatie, maar ondanks het accent lijkt hij natuurlijk totaal niet op een Oost-Europeaan. De Indische schoonmaker vond ik erg grappig en levert een aantal leuke scenes op.

De film heeft toch nog wel wat mindere kanten en dat is zonde. Sommige dingen worden veel te dik aangezet of overdreven, terwijl de setting en de gebeurtenissen toch vrij realistisch zijn (een vliegveld waar mensen komen en gaan). De Indische schoonmaker die het vliegtuig wil stoppen en de slotscène zijn gewoon veel te overdreven. Zonder deze scenes had er echt een hele hoge score ingezeten, nu blijft het 'maar' bij 4*

Ik vond het een mooie film goed verhaal acteerwerk is goed

Ugh.

Je vraagt je toch af hoe casting bureaus te werk gaan. Je moet een rol invullen van een bijna-rus die amper Engels spreekt en vast komt te zitten op de luchthaven van NY. Aan wie denk je dan ... Tom Hanks natuurlijk. Toch?

Echt een dramatische keuze om hem de hoofdpersoon te maken, maar Spielberg zal zel ook wel wat in de pap te brokken hebben gehad. De rest van de cast is eigenlijk niet heel veel beter, enkel Tucci vond ik wel in z'n rol passen.

Lelijk geschoten ook, het Disney-achtige soundtrackje verveelt al snel en Hanks die de hele tijd klungelig loopt te doen (moet hij nu echt zo'n belachelijk loopje hebben?) is bijna onuitstaanbaar. Komt erbij dat het verhaaltje vééls en vééls te sentimenteel is en het einde gewoon echt niet kan.

Het type werk waarom ik weinig tot niks moet hebben van Spielberg.

avatar van tbouwh
Wat een heerlijke film. Ik ben een enorme fan van Tom Hanks, en wat hij in deze film weer flikt is onvoorstelbaar. Doe het maar even, de gehele film in het Russisch of met accent wauwelen, en dat terwijl je een ras-Amerikaan bent..
Hanks flikt het, en goed ook. In the Terminal is de perfecte balans gevonden tussen komedie en drama. Bij vlagen heb ik hard gelachen om de geweldige humor in de diverse scenes. Voorbeelden: Hanks die niet begrijpt wat hem verteld wordt, de lachwekkende pogingen van het vliegveldpersoneel om als professioneel horecapersoneel over te komen, gedurende het etentje met Amelia.
Op deze humor kan ik lang doorgaan, het ligt je of het ligt je niet. In mijn geval klopte het allemaal. Briljant.
Het verhaal van Novorski, dat zich in het tweede deel van de film langzaam onthult, is ontroerend en soms bijna vertederend. De emoties zijn voelbaar en echt, zoals enkel Hanks ze kan overbrengen.
Je ziet duidelijk dat Spielberg Hanks alle ruimte heeft gegeven, en dat is een verademing.
Het liefdesverhaal met Zeta-Jones vond ik ook goed te behappen, het paste goed bij de film.
Gelukkig acteert Zeta-Jones goed en geloofwaardig; het komt nooit nep over.
Enig minpuntje is dan dat de film in het 2e gedeelte bij vlagen clichematig wordt; dit is een feelgoodfilm, maar daardoor gebeurt soms net niet wat je zou hopen.
Tucci is ideaal als klootzak en ook de rest van de cast levert een fijne prestatie.
Ik heb ontzettend genoten van deze film, veel gelachen en ik zou deze makkelijk nog meerdere keren kunnen bekijken.

Redelijk.Maar kon me niet overtuigen.Vond het verhaal veel te melig en vrij zwak.De acteerprestaties waren wel goed.

avatar van John Barry
The Terminal vind ik een leuke film.

Tom Hanks acteert erg goed als Viktor Navorsky. Viktor is een grappig personage. Viktor kan door de oorlog in zijn land niet terug, en hij kan ook niet de verenigde staten in. Dus moet viktor maanden lang op het vliegveld verblijven. Het vliegveld is zijn nieuwe huis. Intussen hebben we ook te maken met Frank Dixon. Hij is de directeur van de grens bewaking en hij wil zo snel mogelijk van Viktor af. Dit betekent een aantal grappige scènes tussen die twee. Frank word gespeeld door Stanley Tucci. Stanley acteert erg goed. Hij zet een vervelend, maar ook wel een grappig personage neer.

De manieren die Viktor vind om te overleven vind ik grappig verzonnen. Grappigste manier vond ik wel die karretjes die Viktor terugbrengt en daarmee een hoop statie geld voor zich zelf wist te bemachtigen.

Er zitten nog wel meer leuke en grappige personages in deze film. Zo vond ik die schoonmaker , die enorm zat genieten als er weer eens iemand zal vallen over het gladde vloertje , een leuk personage. Een goede rol van Kumar Pallana. Eigenlijk is het acteerwerk van bijna de gehele cast sterk. Alleen Catherine Zeta-Jones als Amelia Warren stelt teleur. Catherine acteert op de automatische piloot. Ze kan echt veel beter.

Dat liefdesverhaaltje tussen Viktor en Amelia vond ik ook niet zo interessant. Het voegt ook niet zo veel toe aan de film. Viktor en Amelia draaien om elkaar heen maar beginnen uiteindelijk niks met elkaar. Amelia is wel de gene die zorgt dat Viktor een tijdelijk visum heeft om de Verenigde Staten in te gaan. Maar verder rest is haar rol nutteloos.

Ik vond de film erg grappig en leuk om naar te kijken. Maar de film duurde wel wat te lang. De film had wel wat korter mogen duren. De filmmakers hadden van mij wel dat liefdesgedoe tussen Viktor en Amelia eruit mogen laten. Dit bij verhaaltje haalt toch wel wat tempo uit de film.

De muziek in deze film is van John Williams. Williams levert voor deze film goed werk af. Zijn muziek past goed bij de film.

Al met al vond ik The Terminal een leuke en grappige film.

3,5 ster voor deze film.

Jammer dat ik geen 3,75 kan geven. 4 is te veel en 3,5 te weinig. Toch maar een 4 gegeven. Tom Hanks maakt toch weer van heel weinig weer een prachtfilm. Veel humor en me enorm vermaakt.

Een film die net zo veel moeilijkheden kent, als dat het pluspunten heeft. Wanneer is iets nog gebaseerd op een waar verhaal? Als de enige connectie is dat er ooit in Parijs een man was die ook een tijd op een vliegveld moest verblijven, kun je het waargebeurde nog wel doorvoeren naar Amelie (om maar eens wat te noemen). Het verhaal van die man is natuurlijk helemaal anders. Dat maakt verder niet uit, maar het lijkt wel alsof een film 'based on a true story' op meer bijval kan rekenen. Based on wordt amper meer gelezen en de lijn is zelfs daar eigenlijk te dun voor, omdat men niet van het waargebeurde uitgaat, maar zelf iets verzint dat er alleen in de verte nog maar op lijkt.

Op zich is het een aardige en sprookjesachtige film geworden met een fijne setting. Tegelijk is de poging iets te zeggen over bureaucratie (in een notendop) volledig mislukt. De stereotyperingen vliegen je om de oren, net als de ongeloofwaardigheden. Maak er dan ook een komedie / sprookje van en laat het dramatische gedeelte achterwege. Gelukkig kreeg dit ook weer niet te veel de overhand. Tegenover elk moment dat zorgt voor gefronste wenkbrauwen, staat een leuke scene.

Het zijn natuurlijk niet de castingbureaus, maar de producenten/makers zelf die iemand als Tom Hanks benaderen voor zo'n rol. Maar Onderhond heeft wel een punt om daar zijn vraagtekens bij te zetten, betere alternatieven waren vast mogelijk geweest. Kies gewoon een goede acteur uit het oostblok. Hanks kiest vaak goede films uit, speelt nooit echt slecht, maar ik zie toch vooral Tom Hanks.

Dit is het beste en slechtste dat Spielberg te bieden heeft allemaal verpakt in één film. Als je bereid bent een hoop onzin voor lief te nemen en sowieso graag vervelende clichés bezigt als 'hersenloos vermaak' of 'lekker onderuit gezakt kijken' of misschien wel 'verstand op nul' en 'niet te veel nadenken' lukt het gemakkelijker dit te waarderen, want mijn hemel dat is wel nodig zeg. Snel stemmen maar, want anders gaan hier heel snel punten vanaf.

Knap om van zo een statisch gegeven als een terminal toch een onderhoudend verhaal te maken. Misschien iets te lang.

avatar van Antonev
Zoettige film die eigenlijk net iets té zoet is. De eerste 45 minuten zijn interessant en vond ik het beste gedeelte van de film. De verwarring, de zoektocht naar antwoorden, geld, voedsel en plek om te slapen hebben ze mooi neer weten te zetten. Op dat moment voelde ik ook wel sympathie voor Viktor.

Na die 45 minuten vervalt het allemaal een beetje in middelmatigheid en wordt het nergens nog echt heel interessant. Jammer.

avatar van huiguh
Gisteren op Tv maar even herzien.
Blijft een leuke feelgood movie, maar toch maar een half puntje eraf gehaald.
De 2e helft van de film wordt wel erg zoet sappig...

wel grappig...maar geen hoogvlieger..2.5
was die mevrouw die steeds zn rode stempel zette trouwens Zoë Zoldana?

heb het even opgezocht en heb dr goed herkend idd Zoë SALdana

avatar van HK Senator
Mager verhaaltje en eigenlijk Spielberg onwaardig. De man is briljant op vele gebieden maar sentimentele komedies moet hij niet maken. Wat een ongeloofwaardige onzin. Enige ammuzementswaarde heeft de film wel. Daarom een 2,5.

avatar van JBass
Heerlijke feelgood film. Perfect voor een zondagavond

avatar van playah26
Film van 128 minuten waarvan zo ongeveer (gokje) 110 op een vliegveld.
Dat lijkt nogal saai maar met een geweldige tom hanks in de hoofdrol vliegt de tijd voorbij.
Film ondertussen al meermalen gezien en verveeld nooit eerlijk gezegd.
Inderdaad een typische feel-good movie en je leeft helemaal mee met viktor (Tom Hanks)

Fijn filmpje die je zeker ooit gezien moet hebben.

MaartenTuinstra
Een ontzettend leuke film met een origineel verhaal.

Een kwestie van smaak, deze film, maar ik heb echt gelachen. Hanks speelt geweldig en blijkt maar weer eens van alle markten thuis. Door de combinatie van het verbluffend goed nagemaakte decor, het originele verhaal en de kleurrijke bijrollen is deze film echt een juweeltje.
Het is zeker waar dat er aan het eind een hoop clichés worden afgewerkt en de rol van Zeta-Jones, die overigens prima acteert, enigszins overbodig is. Ik heb me echter zo vermaakt dat het mij niet eens stoorde.
Hanks-Spielberg is een gouden combinatie.

avatar van Popcorntales
Erg aangename film, maar ook niet veel meer dan dat. Ik vond het vooral geweldig om te zien dat de luchthaven volledig werd nagebouwd en bovendien volledig operationeel was, waanzin! Tom Hanks is natuurlijk dé grote blikvanger van het verhaal met z'n geweldige vertolking. Alleen was het allemaal net iets te zoetsappig om écht te kunnen beklijven en te wedijveren met Spielberg's klassiekers. Maar het is wel een uiterst professioneel, aangenaam gemaakte romantische komedie met een origineel verhaal en setting! volledige recensie: Recensie: The Terminal – Popcorn Tales - popcorntales.com

avatar van Filmkriebel
Eén van Spielbergs mindere. Leuk onderwerp met een lichte toon en humor, maar de ongeloofwaardigheid is soms irritant.

Alsof men die kerel zou toelaten om infrastructuurwerken in een luchthaven te doen Anyway, jaren op een luchthaven leven komt mij als een echte nachtmerrie over. Voortdurend in die beperkte ruimte leven zonder ooit buiten te komen. Om gek van te worden. Hanks is ook een grote blunder om een Rus te vertolken.Een minder bekend Russisch acteur die wat Russisch kent zou beter gepast hebben in plaats van dat nep-slavisch... dat vond ik belachelijk. Om maar niet te spreken van die karnaval-Indiër. Niet mijn favoriete film en soms dom, maar ik moet het Spielberg nageven... zelfs al vind ik het geen topfilm, het blijft onderhoudend tot het einde

avatar van ZenZin
In de categorie onzin maar toch redelijk onderhoudend niet onaardig

avatar van IH88
“You told me you were delayed, you never said it was for nine months!”

Sympathieke film. Dat zijn films met Tom Hanks in de hoofdrol al snel, maar The Terminal leunt zwaar op de 'likeability' van Hanks. En dat levert een prima film op over Viktor Navorski, een man die gedwongen op een vliegveld moet leven. Hij komt in aanraking met een bont gezelschap personages en ontmoet een vrouw (Zeta-Jones) waar hij een oogje op heeft. Dit is echt Hank's z'n film en hij maakt van Navorski een personage die je gelijk in je hart sluit.

avatar van Evren Ünlü
Geestig verhaal en zeer goed geacteerd.
Eén van de beste komedies..

TMP
Het is allemaal nogal klef, voorspelbaar en sentimenteel in deze film. De setting op het vliegveld is zeer aardig en biedt ook diverse mogelijkheden voor het plot. Tom Hanks acteert degelijk, maar op enig moment had ik het wel gezien met Viktor Navorsky, een nogal flauw en weinig interessant personage. Ook weinig leuke bijrollen, veelal te gemaakt om te overtuigen. De film duurt ook wat lang, want zoveel heeft het verhaal nou eigenlijk ook weer niet te bieden. Een van Spielbergs en Hanks mindere films.

avatar van Fisico
Geen onaardige film die vooral slaagt omwille van het feit dat Tom Hanks de hele film moeiteloos draagt als een gestrande toerist op JFK Airport. Een ideale rol voor Hanks die het best uit de verf komt als een sullig goedlachs personage. The terminal is een film die voor mij in twee delen op te splitsen is. Het eerste gedeelte is het interessantste waarbij de mallemolen van de bureaucratie wordt getoond. Ook het (over)leven op een vliegveld wordt netjes uit de doeken gedaan: slapen, eten, hygiëne, privacy, ... het komt allemaal een beetje aan bod. Op een luchtige amusante toon weliswaar, maar best boeiend om te volgen.

Vanaf het moment dat de film de romantische toer opgaat, gaat het eigenlijk fout. De focus ligt niet meer zozeer bij het script van de film, maar wijkt af naar een zwakke romcom die nergens op slaat. De randpersonages die zijn vrienden worden zijn nietszeggend en oppervlakkig. Op het einde is hij allemans vriend waardoor het zeer klef en zoetsappig wordt. Wat een contrast overigens met het individualistische tot zelfs egoïstische begin waar niemand hem zag staan.

Ondanks de vele minder interessante momenten (naast het romcom gehalte eveneens de ongeloofwaardigheid van het script) blijft de film erg onderhouden en ademt de film de sfeer uit van een luchthaven. Zo vond ik het vreemd waarom Viktor niet de luchthaven verliet wanneer hij door veiligheidsmensen daartoe de kans kreeg, zeker als je weet wáárom hij naar NY afzakte. Neen, staat hij daar wat onnozel te doen met die veiligheidscamera’s... Ook dat bouwvakkersgedoe balanceert op het randje. Humor glijdt af naar het absurde, niet iets voor Spielberg denk ik zo.

Net omwille van Hanks toch nog een nipte voldoende met 3,0*. Geen meesterwerk van Spielberg waarbij in deze film vooral de luchtigheid en het vermaak primeerde.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond maar besloten een komedie film op te zetten en al gauw viel mijn oog op de film ‘The Terminal’ waar op papier een aantal grote namen aan mee gewerkt hebben. Toch vond ik de film soms iets slapjes over komen, en was hij blijkbaar minder geslaagd bij ons thuis dan bij de meesten want ik kon maar moeilijk wennen aan het feit dat Hanks die rol gekregen heeft. Voor de rest loopt de film mooi rustig door en is hij qua tijdsduur prima te doen.

Qua komedie had de film hier en daar wel wat weg, en was hij ook wel leuk. Ik heb opzich af en toe wel eens gelachen om sommige momenten in de film maar ik begon erg te haten op de rol van Tom Hanks in zolang de film zich afspeelde. De beste man kan naar mijn gevoel geen oost-Europeaan vertolken, dat wil gewoon niet. En ik kon daar opzich dan weer net niet van genieten, en dan valt de film toch soms door de mand heen, iets waar ik niet op hoopte.

Toch weet Spielberg hier wel weer een werkje van te maken die helaas minder magisch over kwam dan sommige films uit zijn handen. Toch knap dat je met een bepaalde ruimte als dezelfde setting werkt en eindelijk werkt een regisseur dit eens vermakelijk uit, ach ik had het ook niet anders mogen hopen bij Spielberg wat toch een regisseur blijft die in mijn top 10 rond zweefd. En dan ben ik soms ook wel weer tevreden over hoe Spielberg deze film weet te brengen in het algemeen maar, ik denk dat de sterke acteerkunsten die Hanks heeft (ondanks zijn verschrikkelijk irritante rol) daar zeker een grote rol in speelden, want Hanks wist mij toch soms best te raken met zijn dramatische scénes, wist mij op te vrolijken wanneer hij blij was en wist een lach op mijn gezicht te krijgen wanneer hij soms grappig door de vertrekhal heen gaat. Alleen had ik hem liever niet als oost-Europeaan gezien.

We volgen in deze film het verhaal over Viktor Navorski die voor een doel naar New York komt. Eenmaal aangekomen is zijn thuisland in oorlog en mag Navorski vanwege een ongeldig visum het land van de Verenigde Staten niet binnen treden maar hij mag ook niet terug naar zijn thuisland. Hij strand op het vliegveld waarna hij zijn eigen vertrek creeërd in ‘Gate 67’ en daar voor ruim negen maanden woont. In die leert hij verschillende mensen kennen en behaald hij een heel avontuur.

Zoals ik al zei vond ik Hanks zijn rol maar niks. Catherine Zeta-Jones vond ik nou persoonlijk ook niet héél bijzonder in de film, en haar rol gaf weinig weg. Dan heb je de medewerkes die Hanks helpen nog, waarvan de kleine Indiër nog wel leuk over kwam en uiteraard Stanley Tucci die ook een irritante rol had. Dus over de rollen was ik allemaal niet echt te spreken en vond ik het soms best slap.

En dan is ‘The Terminal’ helaas een Spielberg film die mij minder is bevallen, dat kan ook gebeuren. Op sommige vlakken kon de film leuk over komen maar meerendeels zat ik te haten op het feit waarom Hanks de rol gekregen heeft, en dat is niet fijn. Ook liet de rest van de cast me soms koud en waren de grappen helaas niet altijd even grappig.

avatar van Melksnor
Leuke film die nergens verveelt, iets te vergezocht en teveel overacting van Jones en Hanks. Maar al met al wel genoten. 3,5*

avatar van Iron Maiden
Melksnor schreef:

Vergezocht? (;

This Syrian Refugee Has Been Stuck In An Airport Transit Zone For More Than A Month (HBO) - YouTube - m.youtube.com

avatar van Melksnor

denk je niet dat alles ietsje geromantiseerd is ? Die fontein is schitterend, denk alleen niet dat deze werkelijk gemaakt is door de beste man.

avatar van JanLo
Jo1990 schreef:
Ja, ze hadden net als op school tot een 10 moeten gaan, want dan had je ook gewoon een 7,5 kunnen geven. Misschien dat er een reden voor is, maar ik vind tot 5 sterren gewoon slecht! Ik heb ook het idee dat je met sterren meer aan een hotel of restaurant gaat denken. 1 Michelin ster is in een restaurant al fantastisch. Hier hebben veel mensen ook het idee volgens mij dat als ze 3 sterren geven het een hele goede film vinden, maar in cijfers van 1 tot 10 is het maar een 6.!

Vandaag pas deze film gekeken, destijds langs mij heen gegaan ondanks dat ik een groot fan ben van Tom Hanks.
Toch weer een topfilm neergezet, blijft verbazend hoe goed Tom Hanks is; doe het maar even na: een film van dik 2 uur waarbij 95% van de tijd Hanks in beeld is, en toch blijft het boeiend. (nog beter te zien in bijv. castaway)
Tuurlijk is het verhaal simpel, maar je kunt natuurlijk niet anders verwachten met dit plot. De film kijkt gewoon erg lekker weg en de twee uur vlogen voorbij.