The Terminal (2004)

Komedie / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones en Stanley Tucci

Een Oost-Europeaan, Viktor Navorsky, bezoekt New York. Wanneer hij op Kennedy Airport is aangekomen breekt er in zijn thuisland oorlog uit. Hij kan niet terugvliegen en mag met zijn huidige papieren de VS niet in. Viktor improviseert en maakt van Kennedy Airport maandenlang een tijdelijke thuis, waar hij de mensen bekijkt en verliefd wordt op stewardess Amelia.

• vrijdag om 20:30 uur op TV (RTL8)

Elke keer uitgesteld, jarenlang, maar vandaag was ik er klaar voor. En blij dat ik hem heb gezien, prachtige film.
Het acteerwerk dik in orde, af en toe grappige momenten en origineel concept.
Ja 4,5 sterren

JanLo schreef:

Ja, ze hadden net als op school tot een 10 moeten gaan, want dan had je ook gewoon een 7,5 kunnen geven. Misschien dat er een reden voor is, maar ik vind tot 5 sterren gewoon slecht! Ik heb ook het idee dat je met sterren meer aan een hotel of restaurant gaat denken. 1 Michelin ster is in een restaurant al fantastisch. Hier hebben veel mensen ook het idee volgens mij dat als ze 3 sterren geven het een hele goede film vinden, maar in cijfers van 1 tot 10 is het maar een 6.!

Haha eens!

avatar van Donkerwoud
'The Terminal' (2004) met een Nederlands tintje, een triest verhaal over de ellende van staatloosheid.
Deze brief aan Tom Hanks is de laatste hoop voor de staatloze Igor - NPO3.nl

avatar van Spoelworm
Onderhond schreef:
Ugh.

Je vraagt je toch af hoe casting bureaus te werk gaan. Je moet een rol invullen van een bijna-rus die amper Engels spreekt en vast komt te zitten op de luchthaven van NY. Aan wie denk je dan ... Tom Hanks natuurlijk. Toch?

Echt een dramatische keuze om hem de hoofdpersoon te maken, maar Spielberg zal zel ook wel wat in de pap te brokken hebben gehad. De rest van de cast is eigenlijk niet heel veel beter, enkel Tucci vond ik wel in z'n rol passen.

Lelijk geschoten ook, het Disney-achtige soundtrackje verveelt al snel en Hanks die de hele tijd klungelig loopt te doen (moet hij nu echt zo'n belachelijk loopje hebben?) is bijna onuitstaanbaar. Komt erbij dat het verhaaltje vééls en vééls te sentimenteel is en het einde gewoon echt niet kan.

Het type werk waarom ik weinig tot niks moet hebben van Spielberg.

ik kan het niet beter omschrijven

jordorientje schreef:
Het acteerwerk dik in orde, af en toe grappige momenten en origineel concept.
Ja 4,5 sterren

Helemaal mee eens! Stond al jarenlang op m’n lijstje om nog eens te bekijken, en nu eindelijk gedaan. Geen spijt van gehad!

avatar van Roger Thornhill
Interessant: veel mensen vinden dat Spielberg voor de hoofdrol eigenlijk een echte Oosteuropeaan had moeten gebruiken, maar als deze film in 2020 gemaakt zou worden, zou je dan überhaupt nog een niet-Oosteuropeaan kúnnen casten zonder dat de PC-crowd over je heen valt? Als je kijkt naar de reacties toen bekend werd dat Scarlett Johansson een transgender zou gaan spelen...
        Hoe dan ook, Tom Hanks is qua nationaliteit inderdaad een rare keuze, maar hij blijkt toch perfect te zijn voor deze rol, met een ware balanceer-act op het slappe koord tussen een karikatuur (zijn accent, zijn loopje, zijn verhaspelingen) en een echt mens (zijn standvastigheid, zijn relatie met Amelia, zijn overlevingskunst, zijn menselijkheid). Regelmatig was ik bang dat hij in Forrest Gump-achtige onwezenlijkheid zou vervallen, maar hij ontwijkt die valkuil steeds op bewonderenswaardige wijze. Sentimenteel maar meeslepend en hartverwarmend, met een geweldige rol ook voor Stanley Tucci. Ik kan er niets aan doen, elke keer dat ik deze film zie zit ik weer met afwisselend een brok in m'n keel en een grijns op m'n gezicht. "So, will we share the panties?"