• 8.482.573 stemmen

Met onder meer: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones en Stanley Tucci

Releasedatum: 16 september 2004

Plot The Terminal

"Life is waiting."

Een Oost-Europeaan, Viktor Navorsky, bezoekt New York. Wanneer hij op Kennedy Airport is aangekomen breekt er in zijn thuisland oorlog uit. Hij kan niet terugvliegen en mag met zijn huidige papieren de VS niet in. Viktor improviseert en maakt van Kennedy Airport maandenlang een tijdelijke thuis, waar hij de mensen bekijkt en verliefd wordt op stewardess Amelia.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van jordorientje

jordorientje

Elke keer uitgesteld, jarenlang, maar vandaag was ik er klaar voor. En blij dat ik hem heb gezien, prachtige film.

Het acteerwerk dik in orde, af en toe grappige momenten en origineel concept.

Ja 4,5 sterren

avatar van jordorientje

jordorientje

JanLo schreef:

Ja, ze hadden net als op school tot een 10 moeten gaan, want dan had je ook gewoon een 7,5 kunnen geven. Misschien dat er een reden voor is, maar ik vind tot 5 sterren gewoon slecht! Ik heb ook het idee dat je met sterren meer aan een hotel of restaurant gaat denken. 1 Michelin ster is in een restaurant al fantastisch. Hier hebben veel mensen ook het idee volgens mij dat als ze 3 sterren geven het een hele goede film vinden, maar in cijfers van 1 tot 10 is het maar een 6.!

Haha eens!

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

'The Terminal' (2004) met een Nederlands tintje, een triest verhaal over de ellende van staatloosheid.

Deze brief aan Tom Hanks is de laatste hoop voor de staatloze Igor - NPO3.nl

avatar van Spoelworm

Spoelworm

Onderhond schreef:

Ugh.

Je vraagt je toch af hoe casting bureaus te werk gaan. Je moet een rol invullen van een bijna-rus die amper Engels spreekt en vast komt te zitten op de luchthaven van NY. Aan wie denk je dan ... Tom Hanks natuurlijk. Toch?

Echt een dramatische keuze om hem de hoofdpersoon te maken, maar Spielberg zal zel ook wel wat in de pap te brokken hebben gehad. De rest van de cast is eigenlijk niet heel veel beter, enkel Tucci vond ik wel in z'n rol passen.

Lelijk geschoten ook, het Disney-achtige soundtrackje verveelt al snel en Hanks die de hele tijd klungelig loopt te doen (moet hij nu echt zo'n belachelijk loopje hebben?) is bijna onuitstaanbaar. Komt erbij dat het verhaaltje vééls en vééls te sentimenteel is en het einde gewoon echt niet kan.

Het type werk waarom ik weinig tot niks moet hebben van Spielberg.

ik kan het niet beter omschrijven

avatar van davert89

davert89

jordorientje schreef:

Het acteerwerk dik in orde, af en toe grappige momenten en origineel concept.

Ja 4,5 sterren

Helemaal mee eens! Stond al jarenlang op m’n lijstje om nog eens te bekijken, en nu eindelijk gedaan. Geen spijt van gehad!

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1966 stemmen

Interessant: veel mensen vinden dat Spielberg voor de hoofdrol eigenlijk een echte Oosteuropeaan had moeten gebruiken, maar als deze film in 2020 gemaakt zou worden, zou je dan überhaupt nog een niet-Oosteuropeaan kúnnen casten zonder dat de PC-crowd over je heen valt? Als je kijkt naar de reacties toen bekend werd dat Scarlett Johansson een transgender zou gaan spelen...

Hoe dan ook, Tom Hanks is qua nationaliteit inderdaad een rare keuze, maar hij blijkt toch perfect te zijn voor deze rol, met een ware balanceer-act op het slappe koord tussen een karikatuur (zijn accent, zijn loopje, zijn verhaspelingen) en een echt mens (zijn standvastigheid, zijn relatie met Amelia, zijn overlevingskunst, zijn menselijkheid). Regelmatig was ik bang dat hij in Forrest Gump-achtige onwezenlijkheid zou vervallen, maar hij ontwijkt die valkuil steeds op bewonderenswaardige wijze. Sentimenteel maar meeslepend en hartverwarmend, met een geweldige rol ook voor Stanley Tucci. Ik kan er niets aan doen, elke keer dat ik deze film zie zit ik weer met afwisselend een brok in m'n keel en een grijns op m'n gezicht. "So, will we share the panties?"

avatar van Shadowed

Shadowed

Spielberg?

Tot nu toe scoorde hij nooit lager dan 2,5* bij mij. Het is vaak een wat pro-Amerikaanse regisseur maar heeft meerdere keren bewezen dat hij als regisseur behoorlijk wat voor kan stellen. Maar The Terminal vind ik een serieuze uitglijder in zijn carrière. Kreeg ook zelden het gevoel dat Spielberg de daadwerkelijke regisseur was.

De meest opvallend keuze was de hoofdrol. Waarom was Tom Hanks daarvoor gecast. Over het accent kan ik nog wel heenstappen. Hanks doet het accent voor de rest ook niet a te beroerd. Maar hij ziet er gewoon veel te Amerikaans uit voor deze rol en daarom kan ik hem nauwelijks serieus nemen.

Voor de rest mis ik voornamelijk de kracht van Spielberg. Normaal stelt hij wel op een bepaald gebied nog wat voor, maar alles schiet wat te kort in deze film. De humor is regelmatig van bedenkelijk niveau, het camerawerk is te tam en visueel schiet het vaak te kort. Paar aardige shots maar geen enkele echt krachtige.

Rollen zijn ook wel wat te standaard en te makkelijk. Tucci weer als een typische schurk en Kwik & Kwek & Kwak als de goede hulpjes van Donald Hanks. We zien het vaak gebeuren, maar dat het van Spielberg moet komen is toch wel een teleurstelling. Vooral omdat hij meestal wel iets aparts kon doen met de karakters. (Cate Blanchett uitgezonderd in Indiana Jones 4, net zo Spielberg-onwaardig).

Het gehele vliegveld heeft ook te weinig detail en het verhaal is soms pijnlijk niet-boeiend. Nooit kreeg ik er een heel fijn of lief gevoel van en het sentiment loopt regelmatig te hoog op. Maar het acteerwerk is toch best degelijk en er gebeurd net genoeg om het nooit volledig saai te laten worden. Enkele scenes zijn ook wel net wat sterker en daardoor komt het nog wel net op 2,0* terecht.

Maar van een regisseur als Spielberg verwacht ik meer. Veel meer dan dit soort onzin. Het gemiddelde ligt wat mij betreft ook echt veel te hoog.

avatar van Frankie123

Frankie123

Wat een heerlijke film! Ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn, maar ik heb me vooral enorm vermaakt.

kappeuter (crew films)

Oekraïner beleeft The Terminal in het echt | Buitenland | Telegraaf.nl

De Telegraaf schreef:

Anton was samen met zijn vrouw op huwelijksreis geweest naar Montenegro. Bij thuiskomst een week geleden mocht zijn echtgenote gewoon het land in, omdat ze een Russische is. Maar Anton, die weliswaar als docent in Moskou werkt, is van origine Oekraïens, dus vanwege de corona-lockdown in Rusland werd hem de toegang geweigerd.

Nu slaapt Anton op stoeltjes, eet hij vliegtuigmaaltijden en wast hij zich in de wc’s op het vliegveld.

avatar van bloepie

bloepie

mooie film ,maar het zal je toch overkomen...

avatar van Mescaline

Mescaline

Vooral het eerste uur van deze film is erg vermakelijk, de rol van Tom Hanks deed mij met tijden ook sterk denken aan die van Peter Sellers in The Party (1968)
Daarbij is het vliegveld ook een leuke en interessante omgeving om een film te maken, de film voelde ook vooral in dat eerste uur om die reden best wel fris en origineel aan, ook al was het personage van Hanks dat natuurlijk alles behalve.

De 2de helft is helaas een stuk moeizamer om doorheen te komen, de humor wordt flink terug geschroefd en de film probeert meer een sentimentele kant op te gaan en heeft daarbij(helaas) zelfs geen 1 verrassing meer. Het wordt een opeenstapeling van uitgekauwde clichés en slappe voorspelbare scenes.
Ook de behoorlijk zwart-witte bad guy die in de eerste helft nog te volgen is maakt totaal geen logica meer in het 2de gedeelte

The Terminal heeft zoveel potentie, want de acteurs doen het namelijk stuk voor stuk erg sterk.. maar het schrijfwerk is zeker in de 2de helft op een vermoeiende en irritante manier lui en gemakkelijk.

Als The Terminal in de 2de helft even sterk was geweest als in de eerste helft, zat er een 3 of 3,5 zeker te weten wel in.. maar door alle opgesomde missers kom ik niet verder meer dan 2,5*

Gemiste kans.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Erg matig.

Steven Spielberg maakt een sprookje in een niet-alledaagse setting. Sprookje, want de meligheid is prominent aanwezig, niet alleen door de weinige subtiele soundtrack maar ook door bv. een m.i. miscaste Tom Hanks die een sullige Oost-Europeaan portretteert.

Met Hanks' (repetitieve) ontmoetingen raakt de film over de speelduur van 2 uur, hetgeen mij verbaast. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom een uiteindelijk lichte, tragikomische film als dit zo lang hoeft aan te slepen. Het wordt na verloop van tijd alsmaar stroperiger.

Niet mijn ding.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Leuke film. Weer eens gezien op dvd. Iedereen doet goed zijn best. Tom Hanks zijn personage is eerst wat ongemakkelijk om naar te kijken. Je ziet toch de acteur i.p.v. de rol die hij speelt. Op een gegeven moment ebt dat weg. Tucci en Jones zijn heerlijk om naar te kijken. Maar de kleine bijrollen stelen de show.

Ik vond de muziek van John Williams eigenlijk best mooi. Een keertje minder bombastisch.

avatar van Number23

Number23

Opeens had ik zin om deze te kijken, aangezien ik er totaal niks meer van wist.

Ik verkocht hem zelf aan een vriendin als feelgood, maar Victor krijgt veel op zijn bordje.

Voor mij was het in ieder geval te romantisch. Hanks speelt teder, maar niet perse de sterren uit de hemel.

En waarom blijft Tucci z'n personage doorgaan met dat saboteren, vond dat maar niks en zelfs een beetje geforceerd. Het is gewoon pure plotvordering en conflicten verzinnen.

avatar van alacer9

alacer9

Leuke en vermakelijke film!

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuk, bedachte film om naar te kijken.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Het was alweer even geleden dat ik The Terminal gezien had, en zoals ik gewend ben zet ik niet iets op MovieMeter zonder het aan een herkijk onderworpen te hebben of de film me nu ligt of niet. En zo was The Terminal dus aan de beurt, de zoveelste samenwerking tussen deze regisseur en de acteur Hanks, en hoewel de laatstgenoemde het meer dan prima doet blijft het toch echt een Spielberg product.

Ontstellend is toch wel dat dit zogenaamde koddige verhaal eigenlijk gebaseerd is op het dramatische relaas van een Iraanse vluchteling die bijna 18 jaar vast zat op Charles de Gaulle vliegveld in Parijs en geestelijk zo op slot zat dat toen hij als Frans staatsburger gezien werd het vliegveld niet wilde verlaten en dat uiteindelijk pas deed toen hij ziek maar een hospitaal werd afgevoerd. Zowel dubbel als knap is de komische draai die aan het Navorski gebeuren gegeven wordt en het moet gezegd, Hanks, een man van veel talenten, flikt het toch weer redelijk, hoewel het soms op het randje is. En even boeit de film meer dan goed, ook al is het natuurlijk onzin dat Dixon zonder enige vorm van vertaling aan Navorski aan de hand van een zak chips de situatie uitlegt, om de beste man vervolgens in de centrale hal te dumpen. Nee, al te serieus hoeft deze film niet genomen te worden, dat is dan wel duidelijk.

En het moet gezegd dat de eerste fase rond Navorski, die van alles uitvindt, best leuk is. Zo ook het beeld van het vliegveld met al zijn personeel op alle lagen, de cast is prima, en vooral Tucci doet het uitstekend als chief die nergens de teugels wil laten vieren maar vooral geen vuile handen wenst te krijgen. Het mag dan ook met recht een bizarre situatie genoemd worden waar Navorski in verkeerd met alle besognes thuis en al die regeltjes in de VS.

Maar dan toch, na drie kwartier is dat semi grappige gedoe wel klaar, en is vooral het gestuntel rondom Amelia, en dat veel te flauwe gedoe rond dat etentje tussen de twee, to much. Gupta met zijn bordjes te draaien en de kolossale fontein die hij bouwt toch wel als ergerlijk. Bovendien als geheel product is het Spielberg's kenmerk er een koddig soort slapstick van te maken met veel feel good achtig sentiment, en vaak is de balans zoek, is het te flauw of te suikerzoet. En dat is waarom ik wel vaker op Spielberg afhaak, neem bijvoorbeeld de samenwerking van Gupta, Enrique en Mulroy om Amelia in het nauw te drijven waarop ze pardoes bij Viktor op schoot beland. Tja...

Goed, heel slecht is het allemaal niet en het is vooral degelijk te noemen en vooral aardig voor een keer, maar daar is voor mij dan ook wel het meeste met gezegd.

avatar van shrink

shrink

• 2022 stemmen

Mooie, lieve en grappige film. Gegarandeerd een avondje veel filmplezier!!

avatar van GothamCity

GothamCity

Fantastische film, moest hier wel om lachen, mooie beelden en geinig verhaal.