The Terminal (2004)

3,54

Komedie / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones en Stanley Tucci

Een Oost-Europeaan, Viktor Navorsky, bezoekt New York. Wanneer hij op Kennedy Airport is aangekomen breekt er in zijn thuisland oorlog uit. Hij kan niet terugvliegen en mag met zijn huidige papieren de VS niet in. Viktor improviseert en maakt van Kennedy Airport maandenlang een tijdelijke thuis, waar hij de mensen bekijkt en verliefd wordt op stewardess Amelia.

653 BERICHTEN 54 MENINGEN
Het bewijs dat een film zich prima kan afspelen op één locatie. Het is leuk om te zien hoe Navorsky langzaam maar zeker een leventje opbouwt op het vliegveld. Hanks levert een goede acteerprestatie, maar ondanks het accent lijkt hij natuurlijk totaal niet op een Oost-Europeaan. De Indische schoonmaker vond ik erg grappig en levert een aantal leuke scenes op.

De film heeft toch nog wel wat mindere kanten en dat is zonde. Sommige dingen worden veel te dik aangezet of overdreven, terwijl de setting en de gebeurtenissen toch vrij realistisch zijn (een vliegveld waar mensen komen en gaan). De Indische schoonmaker die het vliegtuig wil stoppen en de slotscène zijn gewoon veel te overdreven. Zonder deze scenes had er echt een hele hoge score ingezeten, nu blijft het 'maar' bij 4*

Ik vond het een mooie film goed verhaal acteerwerk is goed

Ugh.

Je vraagt je toch af hoe casting bureaus te werk gaan. Je moet een rol invullen van een bijna-rus die amper Engels spreekt en vast komt te zitten op de luchthaven van NY. Aan wie denk je dan ... Tom Hanks natuurlijk. Toch?

Echt een dramatische keuze om hem de hoofdpersoon te maken, maar Spielberg zal zel ook wel wat in de pap te brokken hebben gehad. De rest van de cast is eigenlijk niet heel veel beter, enkel Tucci vond ik wel in z'n rol passen.

Lelijk geschoten ook, het Disney-achtige soundtrackje verveelt al snel en Hanks die de hele tijd klungelig loopt te doen (moet hij nu echt zo'n belachelijk loopje hebben?) is bijna onuitstaanbaar. Komt erbij dat het verhaaltje vééls en vééls te sentimenteel is en het einde gewoon echt niet kan.

Het type werk waarom ik weinig tot niks moet hebben van Spielberg.

avatar van tbouwh
Wat een heerlijke film. Ik ben een enorme fan van Tom Hanks, en wat hij in deze film weer flikt is onvoorstelbaar. Doe het maar even, de gehele film in het Russisch of met accent wauwelen, en dat terwijl je een ras-Amerikaan bent..
Hanks flikt het, en goed ook. In the Terminal is de perfecte balans gevonden tussen komedie en drama. Bij vlagen heb ik hard gelachen om de geweldige humor in de diverse scenes. Voorbeelden: Hanks die niet begrijpt wat hem verteld wordt, de lachwekkende pogingen van het vliegveldpersoneel om als professioneel horecapersoneel over te komen, gedurende het etentje met Amelia.
Op deze humor kan ik lang doorgaan, het ligt je of het ligt je niet. In mijn geval klopte het allemaal. Briljant.
Het verhaal van Novorski, dat zich in het tweede deel van de film langzaam onthult, is ontroerend en soms bijna vertederend. De emoties zijn voelbaar en echt, zoals enkel Hanks ze kan overbrengen.
Je ziet duidelijk dat Spielberg Hanks alle ruimte heeft gegeven, en dat is een verademing.
Het liefdesverhaal met Zeta-Jones vond ik ook goed te behappen, het paste goed bij de film.
Gelukkig acteert Zeta-Jones goed en geloofwaardig; het komt nooit nep over.
Enig minpuntje is dan dat de film in het 2e gedeelte bij vlagen clichematig wordt; dit is een feelgoodfilm, maar daardoor gebeurt soms net niet wat je zou hopen.
Tucci is ideaal als klootzak en ook de rest van de cast levert een fijne prestatie.
Ik heb ontzettend genoten van deze film, veel gelachen en ik zou deze makkelijk nog meerdere keren kunnen bekijken.

Redelijk.Maar kon me niet overtuigen.Vond het verhaal veel te melig en vrij zwak.De acteerprestaties waren wel goed.

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Terminal vind ik een leuke film.

Tom Hanks acteert erg goed als Viktor Navorsky. Viktor is een grappig personage. Viktor kan door de oorlog in zijn land niet terug, en hij kan ook niet de verenigde staten in. Dus moet viktor maanden lang op het vliegveld verblijven. Het vliegveld is zijn nieuwe huis. Intussen hebben we ook te maken met Frank Dixon. Hij is de directeur van de grens bewaking en hij wil zo snel mogelijk van Viktor af. Dit betekent een aantal grappige scènes tussen die twee. Frank word gespeeld door Stanley Tucci. Stanley acteert erg goed. Hij zet een vervelend, maar ook wel een grappig personage neer.

De manieren die Viktor vind om te overleven vind ik grappig verzonnen. Grappigste manier vond ik wel die karretjes die Viktor terugbrengt en daarmee een hoop statie geld voor zich zelf wist te bemachtigen.

Er zitten nog wel meer leuke en grappige personages in deze film. Zo vond ik die schoonmaker , die enorm zat genieten als er weer eens iemand zal vallen over het gladde vloertje , een leuk personage. Een goede rol van Kumar Pallana. Eigenlijk is het acteerwerk van bijna de gehele cast sterk. Alleen Catherine Zeta-Jones als Amelia Warren stelt teleur. Catherine acteert op de automatische piloot. Ze kan echt veel beter.

Dat liefdesverhaaltje tussen Viktor en Amelia vond ik ook niet zo interessant. Het voegt ook niet zo veel toe aan de film. Viktor en Amelia draaien om elkaar heen maar beginnen uiteindelijk niks met elkaar. Amelia is wel de gene die zorgt dat Viktor een tijdelijk visum heeft om de Verenigde Staten in te gaan. Maar verder rest is haar rol nutteloos.

Ik vond de film erg grappig en leuk om naar te kijken. Maar de film duurde wel wat te lang. De film had wel wat korter mogen duren. De filmmakers hadden van mij wel dat liefdesgedoe tussen Viktor en Amelia eruit mogen laten. Dit bij verhaaltje haalt toch wel wat tempo uit de film.

De muziek in deze film is van John Williams. Williams levert voor deze film goed werk af. Zijn muziek past goed bij de film.

Al met al vond ik The Terminal een leuke en grappige film.

3,5 ster voor deze film.

Jammer dat ik geen 3,75 kan geven. 4 is te veel en 3,5 te weinig. Toch maar een 4 gegeven. Tom Hanks maakt toch weer van heel weinig weer een prachtfilm. Veel humor en me enorm vermaakt.

Een film die net zo veel moeilijkheden kent, als dat het pluspunten heeft. Wanneer is iets nog gebaseerd op een waar verhaal? Als de enige connectie is dat er ooit in Parijs een man was die ook een tijd op een vliegveld moest verblijven, kun je het waargebeurde nog wel doorvoeren naar Amelie (om maar eens wat te noemen). Het verhaal van die man is natuurlijk helemaal anders. Dat maakt verder niet uit, maar het lijkt wel alsof een film 'based on a true story' op meer bijval kan rekenen. Based on wordt amper meer gelezen en de lijn is zelfs daar eigenlijk te dun voor, omdat men niet van het waargebeurde uitgaat, maar zelf iets verzint dat er alleen in de verte nog maar op lijkt.

Op zich is het een aardige en sprookjesachtige film geworden met een fijne setting. Tegelijk is de poging iets te zeggen over bureaucratie (in een notendop) volledig mislukt. De stereotyperingen vliegen je om de oren, net als de ongeloofwaardigheden. Maak er dan ook een komedie / sprookje van en laat het dramatische gedeelte achterwege. Gelukkig kreeg dit ook weer niet te veel de overhand. Tegenover elk moment dat zorgt voor gefronste wenkbrauwen, staat een leuke scene.

Het zijn natuurlijk niet de castingbureaus, maar de producenten/makers zelf die iemand als Tom Hanks benaderen voor zo'n rol. Maar Onderhond heeft wel een punt om daar zijn vraagtekens bij te zetten, betere alternatieven waren vast mogelijk geweest. Kies gewoon een goede acteur uit het oostblok. Hanks kiest vaak goede films uit, speelt nooit echt slecht, maar ik zie toch vooral Tom Hanks.

Dit is het beste en slechtste dat Spielberg te bieden heeft allemaal verpakt in één film. Als je bereid bent een hoop onzin voor lief te nemen en sowieso graag vervelende clichés bezigt als 'hersenloos vermaak' of 'lekker onderuit gezakt kijken' of misschien wel 'verstand op nul' en 'niet te veel nadenken' lukt het gemakkelijker dit te waarderen, want mijn hemel dat is wel nodig zeg. Snel stemmen maar, want anders gaan hier heel snel punten vanaf.

Knap om van zo een statisch gegeven als een terminal toch een onderhoudend verhaal te maken. Misschien iets te lang.

avatar van Antonev
Zoettige film die eigenlijk net iets té zoet is. De eerste 45 minuten zijn interessant en vond ik het beste gedeelte van de film. De verwarring, de zoektocht naar antwoorden, geld, voedsel en plek om te slapen hebben ze mooi neer weten te zetten. Op dat moment voelde ik ook wel sympathie voor Viktor.

Na die 45 minuten vervalt het allemaal een beetje in middelmatigheid en wordt het nergens nog echt heel interessant. Jammer.

avatar van huiguh
Gisteren op Tv maar even herzien.
Blijft een leuke feelgood movie, maar toch maar een half puntje eraf gehaald.
De 2e helft van de film wordt wel erg zoet sappig...

wel grappig...maar geen hoogvlieger..2.5
was die mevrouw die steeds zn rode stempel zette trouwens Zoë Zoldana?

heb het even opgezocht en heb dr goed herkend idd Zoë SALdana

avatar van HK Senator
Mager verhaaltje en eigenlijk Spielberg onwaardig. De man is briljant op vele gebieden maar sentimentele komedies moet hij niet maken. Wat een ongeloofwaardige onzin. Enige ammuzementswaarde heeft de film wel. Daarom een 2,5.

avatar van JBass

Heerlijke feelgood film. Perfect voor een zondagavond

avatar van playah26
Film van 128 minuten waarvan zo ongeveer (gokje) 110 op een vliegveld.
Dat lijkt nogal saai maar met een geweldige tom hanks in de hoofdrol vliegt de tijd voorbij.
Film ondertussen al meermalen gezien en verveeld nooit eerlijk gezegd.
Inderdaad een typische feel-good movie en je leeft helemaal mee met viktor (Tom Hanks)

Fijn filmpje die je zeker ooit gezien moet hebben.

MaartenTuinstra
Een ontzettend leuke film met een origineel verhaal.

Een kwestie van smaak, deze film, maar ik heb echt gelachen. Hanks speelt geweldig en blijkt maar weer eens van alle markten thuis. Door de combinatie van het verbluffend goed nagemaakte decor, het originele verhaal en de kleurrijke bijrollen is deze film echt een juweeltje.
Het is zeker waar dat er aan het eind een hoop clichés worden afgewerkt en de rol van Zeta-Jones, die overigens prima acteert, enigszins overbodig is. Ik heb me echter zo vermaakt dat het mij niet eens stoorde.
Hanks-Spielberg is een gouden combinatie.

avatar van Popcorntales
Erg aangename film, maar ook niet veel meer dan dat. Ik vond het vooral geweldig om te zien dat de luchthaven volledig werd nagebouwd en bovendien volledig operationeel was, waanzin! Tom Hanks is natuurlijk dé grote blikvanger van het verhaal met z'n geweldige vertolking. Alleen was het allemaal net iets te zoetsappig om écht te kunnen beklijven en te wedijveren met Spielberg's klassiekers. Maar het is wel een uiterst professioneel, aangenaam gemaakte romantische komedie met een origineel verhaal en setting! volledige recensie: Recensie: The Terminal – Popcorn Tales - popcorntales.com

avatar van Filmkriebel
Eén van Spielbergs mindere. Leuk onderwerp met een lichte toon en humor, maar de ongeloofwaardigheid is soms irritant.

Alsof men die kerel zou toelaten om infrastructuurwerken in een luchthaven te doen Anyway, jaren op een luchthaven leven komt mij als een echte nachtmerrie over. Voortdurend in die beperkte ruimte leven zonder ooit buiten te komen. Om gek van te worden. Hanks is ook een grote blunder om een Rus te vertolken.Een minder bekend Russisch acteur die wat Russisch kent zou beter gepast hebben in plaats van dat nep-slavisch... dat vond ik belachelijk. Om maar niet te spreken van die karnaval-Indiër. Niet mijn favoriete film en soms dom, maar ik moet het Spielberg nageven... zelfs al vind ik het geen topfilm, het blijft onderhoudend tot het einde

avatar van ZenZin
In de categorie onzin maar toch redelijk onderhoudend niet onaardig

avatar van IH88
“You told me you were delayed, you never said it was for nine months!”

Sympathieke film. Dat zijn films met Tom Hanks in de hoofdrol al snel, maar The Terminal leunt zwaar op de 'likeability' van Hanks. En dat levert een prima film op over Viktor Navorski, een man die gedwongen op een vliegveld moet leven. Hij komt in aanraking met een bont gezelschap personages en ontmoet een vrouw (Zeta-Jones) waar hij een oogje op heeft. Dit is echt Hank's z'n film en hij maakt van Navorski een personage die je gelijk in je hart sluit.

avatar van Evren Ünlü
Geestig verhaal en zeer goed geacteerd.
Eén van de beste komedies..

Het is allemaal nogal klef, voorspelbaar en sentimenteel in deze film. De setting op het vliegveld is zeer aardig en biedt ook diverse mogelijkheden voor het plot. Tom Hanks acteert degelijk, maar op enig moment had ik het wel gezien met Viktor Navorsky, een nogal flauw en weinig interessant personage. Ook weinig leuke bijrollen, veelal te gemaakt om te overtuigen. De film duurt ook wat lang, want zoveel heeft het verhaal nou eigenlijk ook weer niet te bieden. Een van Spielbergs en Hanks mindere films.