The Party (1968)

geregisseerd door Blake Edwards
met Peter Sellers, Claudine Longet en Kathe Green

De Indiase acteur Hrundi V. Bakshi maakt er een zooitje van tijdens de opnames van een kostuumdrama en wordt toegevoegd aan de 'ontsla deze persoon'-lijst. Als er een fout wordt gemaakt met twee namenlijsten, komt zijn naam te staan op de gastenlijst van een elite feest. Hij gaat ernaartoe en iedereen neemt aan dat hij gewoon uitgenodigd is. Dan beginnen de misverstanden.

avatar van Don Homer
Een rommelige film is een vaak gebruikt kritiekpunt op deze website. Bij een comedy als the party (1968) werkt het echter wel (op de lachspieren). Vooral in het begin erg flauwe humor, maar naarmate de film vordert wordt het iets grappiger. De leuke set speelt hierin een grote rol.

avatar van Corcicus
Peter Sellers zet hier een fantastische blackface neer (shhht). Genieten voor het hele gezin.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mescaline schreef:
Dit feest blijft vermakelijk en sfeervol, zelfs na 4x! De setting alleen is al prachtig en daaromheen die heerlijke sfeer uit eind jaren 60. Ja, dit blijft een makkelijke wegkijker.
5de keer ging ook prima! Een film die voor mij iedere kijkbeurt weer plezier oplevert.

Sellers schittert in deze komedie die het eerste uur vol steekt met grappige vondsten en ook wel op een gesmaakte manier allerlei menselijke trekjes bloot legt.
Helaas, nadien verdwijnt Sellers naar de achtergrond en gaat de film al te zeer slapstick hanteren. Jammer.

avatar van Brix
Alwéér een keer bekeken, via Canvas TV deze keer.
En alwéér evenzeer genoten als tijdens de vele vorige kijkbeurten.
Het was niet eens de bedoeling, want ik heb de film natuurlijk ook thuis, maar ik kan deze film gewoon niet weerstaan.
Verslavend grappig.

5,5* (als dat zou kunnen )

avatar van thunderball
Ik wilde de film ook gaan kijken, maar heb het maar een minuut of tien volgehouden. Wat een slechte kopie was dat zeg! Ook een beeld van 4:3 dat kan nooit de originele beeldverhouding zijn.

thunderball
Daar was ik mij eerlijk gezegd niet eens bewust van, omdat ik weer zo geboeid was door de malle fratsen van Sellers (alias Hrundi V. Bakshi ) dat me dat blijkbaar ontgaan moet zijn.

De rol van Denny Miller moet overigens ook niet onderschat worden.
Diens interactie met Sellers is hilarisch.
Naar verluidt klikte het ook geweldig tussen de twee op de set (hoorde ik van Denny zelf ooit) en nam Sellers zelfs suggesties van Miller aan.
De naam "Kelso" (in koeien van letters) op de achterzijde van het jack dat Miller("Wyoming" Bill Kelso) droeg, was een idee van Denny waar Sellers erg om moest lachen.
Denny was in het werkelijke leven ook een man met een enorm gevoel voor humor.
Van al de films waarin hij ooit speelde was The Party zijn favoriet.

avatar van Kronos
Movsin schreef:

Begint inderdaad sterk maar verzandt in een flauw drukke bedoening.

avatar van ZenZin
Peter Sellers : douze points!

avatar van JoeCabot
Dat neppe accent, die brownface, die flauwe slapstick … Deze film is zó fout dat-ie op de een of andere manier weer leuk wordt. Althans, de eerste 15 minuten. Daarna wordt het echt te kinderachtig. De foam party was dan weer wel een mooie afsluiter. Maar goed, als je hier de volle 99 minuten wil van genieten, heb je toch minstens 1,5 promille in je bloed nodig.

2,5* lijkt me wel een mild verdict.

JoeCabot schreef:

Mwa..alcoholvrij kan ook, gewoon met een ander gevoel voor humor