• 8.295.950 stemmen

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Actie / Avontuur | 122 minuten
3,05 3.037 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Harrison Ford, Cate Blanchett en Shia LaBeouf

Releasedatum: 22 mei 2008

Plot Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

"The adventure continues . . ."

1957. De Koude Oorlog is op zijn hoogtepunt. Nadat hij op een afgelegen vliegveld ternauwernood ontsnapt aan een groep snode Sovjet agenten, ontmoet de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones (Harrison Ford) de jonge, opstandige Mutt (Shia LaBeouf) die zijn hulp nodig heeft bij een persoonlijke missie. In ruil daarvoor maakt Indy grote kans op het vinden van de Crystal Skull van Akator, een legendarisch en fascinerend voorwerp omringd door bijgeloof en gevaar. Indy en Mutt reizen naar de uithoeken van Peru, maar merken al snel dat zij niet de enigen zijn die de Crystal Skull zoeken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Russian Suit

avatar van shrink

shrink

• 1922 stemmen

Het eerste half uur vond ik de film nog niet best, maar daarna vond ik hem eigenlijk heel goed. Kon echter niet wennen aan die kop van Harrison Ford. Zit daar botox in of hebben ze iets met computerbeelden gedaan. Vreemd...

avatar van finalman

finalman

Ik herinner me nog dat de film een rare kleur had. Ook qua verhaal en CGI de slechtste Indy-film voor mij!

avatar van FlorisV

FlorisV

Onderschatte film, die gewoon leuk is. Qua ongeloofwaardigheid zijn de andere films uit de reeks niet beter. De koelkastscene kan zich meten met het van buitenaf meeliften met een onder water gedoken onderzeeer voor honderden zeemijlen, wat in Raiders doodleuk gedaan wordt. Verder is een eeuwen oud buitenaards artefact niet vreemder dan de bovennatuurlijke verschijnselen in de andere films.

Qua vaart en humor is het nivo gelijkwaardig ook. Verder zijn de modernere visuele effecten weliswaar meer met de computer gemaakt, maar prima uitgevoerd, met veel detail. Dat er nooit echt dreiging is...ja ook dat geldt voor de andere films, maar de lol maakt het ook hier voldoende goed. Het is nooit zozeer de vraag of Indy het gaat overleven, maar in wat voor idiote, netelige situatie hij hierna terecht komt. Blanchett is extra lekker als koele slavische officier en LeBoeuf past prima. De hereniging met Marion is ook een gouden greep.

Het probleem met Indy 4 is denk ik niet zozeer dat deze veel slechter is dan de andere Indy films, het probleem is dat iedereen die er mee opgegroeid is een stuk ouder is geworden, verwender en het allemaal wel een keer eerder gezien heeft. De hommage aan vrolijke jaren 40 serials paste perfect rondom 1980, daarmee een cynische periode in de cinema afsluitend, met Star Wars en Raiders, maar inmiddels is die formule sleets geraakt.

avatar van Xavier1

Xavier1

vind Harrison Ford een filmacteur van formaat... (mijn mening). Heb van hem nog geen slechte 'performance' gezien. Vandaar mijn 4.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Ik kan Spielberg als regisseur best waarderen. Hij wist een aantal van mijn favoriete films te regisseren. Maar ook Spielberg kan een matige film afleveren, en met het vierde deel van Indiana Jones laat hij zijn ook gewoon slordige films te kunnen regisseren.

Deze film had er ook niet perse te hoeven zijn. Ford is ondertussen gewoon te oud voor deze rol. Ben benieuwd of hij ook nog in het besproken vijfde deel terugkeerd. Hier doet hij het desondanks wel prima, al is hij duidelijk wat ouder.

Voor de rest zijn de rollen niet al te best. LaBeouf is een redelijke miscast. Kan beter een grappig typetje spelen ipv zo'n serieus type als hier. Allen is ook echt te oud voor deze rol. Hurt voegt voor de rest ook weinig toe. Maar de echte wanprestatie is toch wel Blanchett.

Blanchett in de misser van haar carriere. Al bij het moment dat ze voor het eerst de auto uitstapt voel je de bui al hangen. En dat laat zich ook blijken in een onbeheerst en sterk aangezet accent en daarbij speelt ze ook gewoon een compleet stompzinnige rol. Winstone doet het dan wel nog redelijk.

Visueel ook opvallend lelijk. Vooral voor Spielberg zijn doen, die normaal in mijn optiek toch wel wat kan neerzetten op visueel gebied. De CGI faalt eigenlijk vaak en de houterigheid hangt vaak in de lucht. Extra opvallend gezien het budget dat volgens IMDb 185 miljoen was.

Voor de rest hebben de actiescenes ook iets te weinig kick. Het treed redelijk in de voetsporen van de voorgaande en veel betere delen, dus de lompe geluiden tijdens schoppen en slaan zijn er weer en de ouderwetse gevechtjes mogen er ook weer zijn.

Wel enkele betere scenes tijdens de autoachtervolging door het oerwoud, de rode mierenaanval en de autoboot door de watervallen. Dat zijn de betere en meer vermakelijke momenten tijdens de film. Maar de film vliegt de bocht behoorlijk uit wanneer het uiteindelijk om aliens blijkt te gaan. Spielberg, hoe verzin je het toch weer. Snap ook niet waarom sciencefiction in een film als deze aan bod moet komen.

Maar de film is vlot en het vermaakt redelijk. Ik was snel door de 2 uur en dat is toch wel wat je verwacht van een Indiana Jones film. Daarvoor nog een 2,5*. Voor de rest wel 1 van de mindere Spielberg-films.

avatar van rep_robert

rep_robert

Omdat het Indiana Jones is kan ik de film nog een voldoende geven. Ford is briljant in zijn rol en eerlijk gezegd erger ik me ook niet aan LaBeouf in deze film. Het is meer het vervelende kleurenfilter, het gebrek aan nazi's en een stupide alien plotje die de film naar beneden halen. Ik kan de mensen begrijpen die de film waardeloos vinden. Ik kom in ieder geval nog net op een krappe voldoende uit.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Deze vierde Indiana Jones is onnodig, maar ondanks dat, niet zo slecht als er vaak geroepen wordt. De aliens en het hele ruimteschip op het einde kan wel een beetje over the top overkomen, maar het is echt niet misplaatst binnen het hele wereldje van Indiana Jones, waar het bovennatuurlijke altijd aanwezig is geweest. Voor de rest vormen de jungles van Latijns-Amerika een ideale locatie en zitten er best wat toffe actie-scènes in. Aan vaart is er in ieder geval ook in dit deel geen gebrek. De cast is wel wat minder, op Harrison Ford na, die gewoon weer veel plezier lijkt te beleven. Kritiek dat hij hier te oud voor zou zijn geweest vind ik een beetje onzinnig, dat valt echt nog wel mee. De film omarmt dat ook gewoon. Het verhaal zelf hangt wel met haken en ogen aan elkaar en hier en daar zitten er iets te veel over the top momenten in, dus dat deze late nakomer een danig niveau onder de eerste drie staat, is een feit. Maar het blijft vermakelijk kijkvoer.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2015 stemmen

“We seem to have reached the age where life stops giving us things and starts taking them away.”

Ik vond het al best raar. Vorig jaar zomer had ik de ingeving om de ‘Indiana Jones’ collectie eens helemaal te gaan kijken, ik had ooit maar op één film gestemd uit de reeks en alle delen heb ik wel eens in stukken gezien maar nooit helemaal voldoende. Dus een jaar geleden, in de zomer besloot ik de reeks eens te kijken maar toen is blijkbaar dit vierde en laatste deel mijn ontglipt. Vandaag mooi de kans en de zin gehad hem te kijken en hoewel de zit best leuk was om te volgen spat de film niet meer zijn vonken af zoals hij deed in de vorige drie delen.

Toch is deze film erg zwak, de verouderde Jones was wel geinig maar het voelde nergens zo speciaal als een goede rentree. Het verhaal is overigens ook niet interessant genoeg en het is allemaal net iets te makkelijk om te geloven. Hoewel ik de aanval op Area 51 wel leuk vond waarna er een nucleaire test gaande was maar ook zwaar onrealistisch want als zo’n aanval in het echt zou plaats vinden was het nooit zo rustig gebleven.

Ach, en dan hebben we voornamelijk de standaard concept van de film, het schatten zoeken en ‘Indiana Jones’ die hordes van bendes uitschakelt maar, na vier films heb ik dat wel een beetje gezien. De tempels waren niet meer bijzonder genoeg en het schat zoeken was zeker niet zo uitdagend zoals we ‘Indiana Jones kennen’.

Om toch nog wat verjaring tegen te gaan introduceert ‘Spielberg’ de zoon van ‘Jones, genaamd ‘Mutt Williams’ gespeeld door de jonge ‘Shia LaBeouf’. Opzich best een leuke toevoeging maar het had geen meerwaarde, als hij er niet was maakte het me ook niet zoveel uit. En de schurken waren ook niet van héél hoog niveau, ‘Jones’ heeft namelijk wel voor veel interessantere vijanden gestaan.

Al om al, het vierde deel was best te kijken maar zorgde totaal voor geen verrassende beleving meer. Het concept is herhaald en de film weet eigenlijk nergens spanning of nieuwigheid te bieden, het gedeelte met de aliens vond ik wel geinig, ook niet bijzonder.

avatar van Vidi well

Vidi well

De minste Indiana Jones.

Als groot fan van de oorspronkelijke delen keek ik destijds echt uit naar deze film. Ik was dan ook enigszins teleurgesteld na de film gezien te hebben. Niet dat het nu echt heel slecht is allemaal, er zijn genoeg goede scenes en mooie momenten, zoals de motor-achtervolging. Maar vergeleken met de oudere films is het allemaal wat braaf, wat netjes, teveel CGI en te onsamenhangend. Sommige scenes zijn ronduit slecht en overbodig, zoals de veelbesproken nuke-the-fridge scene en de Tarzan-liaan-scene.

Persoonlijk heb ik nooit moeite gehad met de aliens. In de oudere films worden Bijbelse taferelen, voodoo en magische stenen gepresenteerd, dus in een jaren 50 cold-war setting vind ik aliens een heel logische keus. Vooral als je bedenkt dat Indiana Jones altijd leentjebuur heeft gespeeld bij B-movies. Jammer genoeg wordt de spanning naar de aliens slecht opgebouwd (bij de Ark werd er vaak gewaarschuwd en wilde je uiteindelijk echt weten wat erin zat). Bij deze film had ik dat niet. Komt bij dat de cgi echt lelijk is in de laatste scenes, en dat van de man die nota bene met Jurassic Park als eerste liet zien hoe het wél moet. Opmerkelijk.

Crystal skull is prima vermaak voor een keer, maar na afloopt blijf je met het gevoel achter dat het allemaal niet zo bijzonder was. Vanavond maar weer eens Temple of Doom opzetten.

avatar van Boneka

Boneka

Ik vond deze bijna laatste Indiana Jones helemaal zo slecht nog niet. Er is gewoon weer heel veel te zien met prachtige beelden. Het verhaal is redelijk al had ik in het begin meer het idee dat ik naar een wat goedkope 007 zat te kijken. Ook de vetboy met vreselijke moeder later maakt het allemaal niet beter. Toch heb ik me best wel vermaakt al vond ik de CGI hier en daar wat matig. Het eerste deel vond ik nog steeds het slechtste. Deel II en IV krijgen van mij een 3.5. De vierpunter blijft de 3e film. En nu ben ik toch heel benieuwd naar de echt laatste Indiana Jones!!!

Film 3.5

Beeld 5.0 (4K)

Geluid 4.5 (Dolby Atmos)

avatar van stratmans

stratmans

Minder dan de voorgangers, maar toch veel plezanta aktie en spektakel