Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (2008)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Harrison Ford, Cate Blanchett en Shia LaBeouf

1957. De Koude Oorlog is op zijn hoogtepunt. Nadat hij op een afgelegen vliegveld ternauwernood ontsnapt aan een groep snode Sovjet agenten, ontmoet de avontuurlijke archeoloog Indiana Jones (Harrison Ford) de jonge, opstandige Mutt (Shia LaBeouf) die zijn hulp nodig heeft bij een persoonlijke missie. In ruil daarvoor maakt Indy grote kans op het vinden van de Crystal Skull van Akator, een legendarisch en fascinerend voorwerp omringd door bijgeloof en gevaar. Indy en Mutt reizen naar de uithoeken van Peru, maar merken al snel dat zij niet de enigen zijn die de Crystal Skull zoeken.

avatar van rcuppen79
Indiana Jones is en blijft één van mijn favoriete filmkarakters. De oude trilogie heb ik talloze malen met veel plezier bekeken en sinds midden jaren 90 keek ik dan ook reikhalzend uit naar een vierde deel. Tijdens het lange wachten heb ik mijn honger gestilt met het lezen van diverse Indiana Jones-boeken, alsmede het bekijken van de saaie tv-serie Young Indiana Jones. In de tussentijd verschenen er enkele boeiende Indiana Jones-klonen (o.a. The Mummy), maar in 2008 was het na lang wachten dan eindelijk zover: de vierde Indiana Jones-film verscheen eindelijk in de bioscoop.

Samen met 3 vrienden (die ook alle drie Indiana Jones-fan waren) ging ik de film bekijken in de bioscoop en toen we na 2,5 uur buiten kwamen, moet ik bekennen dat geen van ons echt onder de indruk waren van de film die we zojuist gezien hadden. Nergens bespeurde ik de charme van de originele trilogie en ik heb me kapot geërgerd aan de vele CGI-effecten die veel actiescènes behoorlijk verpestte. Als voorbeelden noem ik de scène waarin Shia Labeouf als een soort Tarzan via lianen door de jungle slingert, of de inmiddels veelal bespotte scène met de ijskast. Ook het einde van de film vond ik zwaar teleurstellend.

Op papier zag het er allemaal indrukwekkend uit: Ford keerde terug als Indiana Jones, evenals Karen Allen als Marion Ravenwood (toch wel de leukste love-interest van Indy). In de bijrollen spelen veteranen als John Hurt en Jim Broadbent en daarnaast speelt ook één van mijn favoriete acteurs (Ray Winstone) mee in deze film.

Waar ging het dan toch fout: wellicht omdat de film veels te overdreven is. De stunts zijn ongeloofwaardig, Cate Blanchett acteert ook behoorlijk over-the-top en had beter gepast in een aflevering van Allo Allo. Eigenlijk is deze hele film een beetje over-the-top.

De vorige Indiana Jones-films namen het zeker niet al te nauw met de geloofwaardigheid (met name deel 2 en 3), maar dit vierde deel schoot in mijn ogen iets te ver door.

avatar van joolstein
WAAAAAAAA, E.T. zit in Indiana Jones!! Eigenlijk had ik nog een ster minder moeten geven. Maar aangezien er ook spannende scene`s in zitten en tja het blijf indi toch nog drie sterren

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, blijft een goede film met de nieuwste technieken. Goed verhaal en soms best spannend, wel heel anders dan de vorige delen.
Heel mooi gemaakt allemaal.

avatar van IH88
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

Dit vierde deel is naar mijn mening een beetje ondergewaardeerd. Zeker, de magie van Raiders en The Last Crusade komt nergens tot leven maar tot tweederde van de film is dit deel een spetterend avontuur vol met kleurrijke personages en sterke actiescènes.

Het is een goed idee geweest van Spielberg om Indiana Jones te laten strijden met de Russen en vanaf het begin met de scènes in de woestijn zit je gelijk goed in het verhaal. De vele knipogen naar de vorige films zijn leuk gedaan en de jaren 50 sfeer wordt ook goed gevangen door Spielberg en co. Het probleem van dit vierde deel zit hem in het script. Het verhaal rond een kristallen schedel met hoog magnetische eigenschappen wordt niet goed uitgewerkt en is niet interessant genoeg. De spanning is ook ver te zoeken omdat de Russen onder leiding van Irina Spalko (Cate Blanchett) op geen enkel moment dreiging uitstralen en een waardige tegenstander voor Indiana Jones en zijn groep vormen. Het bovenmatig gebruik van CGI in de actiescènes is ook niet bevorderlijk voor de spanning want het ziet er eerder mal en gekunsteld uit dan dat je op je puntje van je stoel zit. Toch is het allemaal erg vermakelijk totdat het laatste gedeelte aanbreekt in de tempel van El Dorado. De film vliegt hier helemaal uit de bocht maar erger nog, de spanning is helemaal weg omdat het Indiana Jones veel te makkelijk wordt gemaakt. Gelukkig is Harrison Ford ook op zijn oude dag nog steeds in topvorm en hij heeft een goede chemie met Shia LaBeouf. LaBeouf doet het uitstekend en als dan ook Karen Allen opduikt kan het feest helemaal beginnen. Ray Winstone en John Hurt waren een stuk minder alhoewel Winstone nog een aantal aardige momenten had. Kingdom of the Crystal Skull haalt nergens het niveau van Raiders en The Last Crusade maar een amusante avonturenfilm is het zeker geworden.

TMP
De eerste drie Indiana Jones films uit de jaren '80 kan ik wel waarderen. Deze film slaat de plank echter volledig mis. Het plot is waardeloos. Een onsamenhangend verhaal met een ontknoping waar zelfs aliens aan te pas komen. Ook de vader/zoon verhaallijn en de bruiloft van Indiana Jones aan het einde is tenenkrommend. Er wordt nog een stel Russen in het verhaal betrokken, die echter zo stereotype worden neergezet dat hun aanwezigheid totaal geen indruk maakt. De actiescènes zijn voorspelbaar en zien er vaak niet eens goed uit. Voorts is het acteerwerk ver onder de maat. Harrison Ford als Indiana Jones heeft nog wel enige charme. Shia LaBeouf kan echter niet overtuigen en Cate Blanchett kan echt veel beter dan de waardeloze rol die zij hier neerzet. Niet spannend, niet vermakelijk, gewoon ronduit slecht.

avatar van des1
Indiana Jones 1: bij wijze van spreken een 5,5 ster
Nr. 2: 2,5 ster
Nr. 3: 4 ster
Nr. 4: 1,5 ster

Indiana007
Best grappige film.
Zeker geen tegenvaller.
Ongeloofwaardig met het alien plot word gezegd.
Nee deel 1 is lekker geloofwaardig .
Lekkere wegkijker.
4* voor de hele serie

Die aliens verneukten de hele film.

avatar van loneranger
Niet zo goed als de eerdere trilogie, desondanks aangenaam kijkvoer. Harrison Ford begint ouder te worden, hier is hij echter nog aardig in vorm. Voor Indiana Jones 5 die voor 2019 gepland staat vrees ik echter het ergste.

Net zoals vele series van weleer wordt ook Indiana Jones jaren later weer opgepakt om er nog eens grof geld aan te verdienen. Voor mij had er niet echt een vierde film hoeven komen. Ondanks dat de eerste drie niet echt op elkaar volgen, werd de serie afgesloten met een prima film.

Toch is er besloten deze te maken en Harrison Ford en Steven Spielberg zijn weer terug voor wat toch wel een vermakelijke film is geworden. Ondanks dat hij niet zo goed is als de eerste en derde uit de franchise, voelt deze film wel echt aan als een Indiana Jones film, meer nog dan the Temple of Doom. Leuk is, dat er constant referenties naar voorgaande films geplaatst worden (the Lost Ark in het pakhuis en terugkerende personages).

Het verhaal zelf is niet bijster sterk, maar ook niet heel storend. Toch had ik nooit voor iets met Aliens gekozen. Echter waren alle voorgaande films ook al bovennatuurlijk, dus was het niet overdreven anders. Sommige scènes - ik ga ze niet in spoilers benoemen, want mensen die de film gezien hebben snappen welke ik bedoel - waar de film té over de top gaat, wat echt nergens voor nodig is.

Conclusie, the Kingdom of the Crystal Skull is een aardige film die best leuk wegkijkt. De film is naar mijn mening meer Indiana Jones, en daarom ook beter, dan the Temple of Doom en heeft toch een nostalgische factor. Hij is niet zo goed zoals 1 en 3, maar is ook zeker niet slecht te noemen. 3*

Gisteren nog eens herbekeken....Tja het blijft, samen met Temple of Doom, toch duidelijk één van de minste in de reeks. Archelogie in relatie met buitenaards leven is een wat ongemakkelijke combinatie. Met name het laatste half uur gaat flink over the top, heb het met gefronsde wenkbrauwen aanschouwd. Ach, het eerste gedeelte van Crystal skull was goed te doen, verhaal werd in de laatste minuten alsnog netjes afgerond, dus het zal bij deze vierde blijven, en dat is ook goed zo. Wel jammer dat als je topacteurs als Hurt en Blanchett aan boord hebt dat je zo slecht gebruikt van ze maakt. Beiden lopen, om hun slecht geschreven rol nog enigszins acceptabel te maken, behoorlijk te schmieren, maar werken doet het helaas niet.

avatar van DVD-T
Finding the Crystal Skull.

Indiana Jones hadden ze beter met rust kunnen laten of een beter verhaal gegeven. Dat heeft Indiana wel verdient. De film begin leuk met dat oude Paramount logo wat traditie getrouw in een berg verandert. In dit geval een klein bergje. Helaas wordt dat al snel opgevolgd door het eerste lelijke CGI shot. En daar zit de film vol mee. Dat haalt je op momenten echt uit de film en alles komt daardoor erg lachwekkend over. Verhaal is bij vlagen leuk, en bij vlagen erg slecht. Vooral naar het einde toe vliegt de film behoorlijk uit de bocht. De introductie van Indy met de schaduw op de auto is erg leuk gedaan. Wat weer verpest wordt door het afschuwelijke personage van Blanchett. En de gehele film lijkt dat kwaaltje te hebben. Enorm slechte momenten worden afgewisseld met zo af en toe een leuke scene. Waarin de slechte momenten en elementen toch wat meer aanwezig zijn.

Leuk zijn alle verwijzingen naar de vorige films met bijbehorende muziek. De actie scene in de loods van Area 51 en een aantal momenten die zich in Peru afspelen. En dat is niet het gevecht wat in het bos plaats vind. Misschien wel een van de slechtste scenes die Spielberg ooit heeft gefilmd. De film weet zo heel af en toe die sfeer die de oude films hebben over te brengen, maar slaagt daarin niet heel goed. Verder is de behouden stijl wel erg geslaagd. Verder zit Kingdom of the Crystal Skull vooral vol met belachelijke momenten, irritante personages (vooral Mutt en Spalko) te veel slechte CGI en is het verhaal weinig boeiend.

Ford probeert nog wel wat van zijn rol te maken en ook John Hurt lijkt in te zien hoe belachelijk het verhaal is. Blanchett is een complete miscast en haar accent is echt tenenkrommend. LeBeouf is ook geen goede casting keuze geweest. Vooral erg irritant. Allen weet niet veel te voegen. Broadbent is best een goede vervanger van Denholm Elliot.

Spielberg en Lucas maken er hier echt een rommeltje van. Er lijkt niet echt een duidelijke lijn in de film te zitten. De CGI mag dan erg lelijk zijn, de practical effects zijn van een hoog niveau. Ook qua production design zit het goed. En dat geld eigenlijk wel voor bijna alle technische aspecten. Gelukkig laat Kaminski de traditionele Indiana Jones look hier in tact. Het schrijfwerk is behoorlijk beroerd. De muziek van Williams is wel weer erg goed.

Niet de terugkeer die Indiana Jones verdient. De film heeft helaas weinig goeds/leuks te bieden.

toch weer een heerlijk vervolg.heb weer gelachen en met veel plezier gekeken.

avatar van FunkStarr
Toen hij net uit was gezien, en toen vond ik hem wel "aardig", maar ik ben bang dat dat bij een herziening gaat tegenvallen. Dit heb ik overigens ook helaas bij de andere Indiana Jones films, welke natuurlijk nog steeds stukken beter zijn dan deze.

avatar van TornadoEF5
Eigenlijk niet zo slecht, alleen niet zo memorabel als de andere drie door dat er minder scènes bovenuit springen, door de aanwezigheid van vervelende personages (al heeft deze franchise daar wel vaker last van), en door een slechte en lelijke ontknoping van een al minder interessant verhaal.

avatar van frodok
Toch best wel een leuke film! Lekker over-de-top, leuke actie, en hier en daar leuke humor. Verhaal is nogal mager, daar had wel meer in gezeten, en op zich interessant hoe de kristallen schedels in deze film hun plaats hebben gekregen. Ik was wel aangenaam verrast door de introductie van de buitenaardsen. Had alleen veel meer achtergrondinformatie gewenst.
Leuke film, als je gewoon niet teveel verwacht. Niet de beste uit de reeks, maar ik heb me prima vermaakt.

avatar van Baggerman
Blijft inderdaad vermakelijk, al haalt het niveau bij lange na niet die van de drie voorgaande films van de reeks. Zelf heb ik wel wat problemen met sommige acteurs. Vooral LeBeouf en Blanchett vind ik volslagen misgecast en irritant.

avatar van Colonel_Cooper
Wat een aanfluiting. De eerste Indiana Jones films zijn sterk maar deze is echt erg zwak. Het verhaal is extreem over de top en onsamenhangend en de special effecten lijken wel gemaakt met Photoshop.

avatar van frodok
Met photoshop kun je best leuke dingen doen, hoor...

avatar van Gerlof1378
Tja deel 4 ik vind hem leuk maar daar is ook alles mee gezegd, hij mag dan wel veel hebben opgebracht. Qua verhaal hadden ze hem beter kunnen maken, vond die ver gezocht en past totaal niet in de 1ste 3 delen. Harrison kan je niks verwijten want hij speelt hem weer goed en ook de rest van de cast zoals Cate Blanchett doet het leuk. Qua setting vond ik hem ok en ook de CGI zag er mooi uit maar net iets te, maar ja hij is dan ook zowat 20 jaar later gemaakt he. Al met al een leuk gemaakte Indiana Jones film, maar eigenlijk wel 1 die toch overbodig is en deel 5 komt 2020 dus ja dan is Harrison al bijna 80 dus dan zal het wel Indiana Jones And The Curse Of The Wheelchair worden of zoiets haha.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oef, dit blijft pijnlijk om te zien.

George Lucas weet als geen ander wat je moet doen met uitstekende filmtrilogieën: jaren later nog een deel maken van bedroevende kwaliteit. Na Star Wars was in 2008 Indiana Jones aan de beurt. Er werd schijnbaar talloze jaren aan gewerkt, maar het resultaat is simpelweg om te janken. Wist Spielberg in de jaren 80 nog zo goed actie, komedie en zelfs vleugjes horror af te wisselen in de Indiana Jones films; hier is hij enkel geïnteresseerd in over de top actiescènes neerzetten en zelfs dat lijkt hij niet meer te kunnen. De man die ons ooit Raiders en Jurassic Park bracht - films met fantastisch spektakel en tijdloze effecten - komt nu met weerzinwekkende achtervolgingen in de jungle met de lelijkste CGI en greenscreen effecten die je in een film met zo'n budget kan tegenkomen. Overigens ziet elke actiescène in Crystal Skull er bijzonder lelijk uit.

Ford krijgt ditmaal hulp van Shia LaBeouf. LaBeouf is geen Kate Capshaw, maar is alsnog onuitstaanbaar. Nog erger zijn de momenten dat er een band ontstaat tussen vader Jones en zoon Mutt; Indiana Jones die trots glimlacht naar zijn zoon onder vioolmuziek van John Williams, bah! Verder lopen er een hoop andere kleurloze figuren rond, zelfs Marion - één van de leukere vrouwelijke filmpersonages - weten ze compleet te verkloten. Maar het toppunt van dit zooitje domme personages is Cate Blanchett, die schijnbaar enkel de regieaanwijzing kreeg om een flauw, inwisselbaar en compleet bespottelijk tekenfilmfiguur uit te beelden. De schurken uit de vorige Indiana Jones films waren ook krankzinnige figuren, maar leuk en memorabel. Wat Blanchett hier doet is vooral beschamend. En dat geldt voor Crystal Skull in het algemeen; de film probeert de vorige films na te doen, maar het eindresultaat is niet om aan te zien.

1,5 sterren.

avatar van Fisico
Voor de tweede of derde keer The crystal skull gisteren gezien. Ik wist dat ik hem een pak minder vond dan de trilogie uit de eighties, maar het is eigenlijk nog erger. Eigenlijk heeft deze film nog bitter weinig te maken met Indiana Jones, maar tracht men via allerlei geforceerde manieren die magie erin te stoppen. Denk bijvoorbeeld aan de legendarische hoed die Indiana opraapt en die hem tranformeert van een dulle professor in een losbandige avonturier: in The crystall skull komt dit een drietal keer voor, waarvan toch twee keer te veel (mieren en bruiloft).

Ook het verhaal heeft bitter weinig om het lijf en het rondzeulen met die plastieken misvormde schedel deed ook mij migraine krijgen. Ik werd net niet gek zoals sommige andere personages. The crystall skull is een doodgewone over the top avonturenfilm boordevol acties die soms er los over zijn (jungleachtervolging). Het deed me eerder denken aan Tomb raider, dan aan Indiana Jones. Je verveelt je wel geen moment. Area 51 vond ik dan nog het beste. Ook de absurde humor komt hier en daar terug, maar pakt niet.

Ook de personages waren vrij leeg. Alles behalve onder de indruk van Blanchett en ook LaBeouf deed me weinig meer dan alleen irriteren met het maniakaal goedleggen van zijn haar. Het personage van John Hurt liep er ook maar voor spek en bonen bij, tekenend voor het dunne script dat deel vier wel niet is. De CGI vond ik evenmin geslaagd, zeker niet in de slotscene, bah! Weg nostalgie, weg magie, weg sterren!

avatar van Vilmkritikus
Waardeloze film Indiana Jones onwaardig ik heb de film stopgezet toen Labeouf door de jungle ging slingeren.

avatar van Toontje G
Tegenvaller.

Tarkus schreef:
Het blijft altijd wel leuk, een film van Indiana Jones, maar dit is wel de mindere van de 4 die er nu zijn.
De grappen zijn minder geslaagd en ook het verhaal rommelt.
Ik verheugde me erop Cate Blanchett in deze film bezig te zien, maar dat valt me wel wat tegen, hoewel ze een uitstekende actrice is en een van mijn favorieten, is deze rol niet voor haar geschikt, ze had hem naar mijn mening beter geweigerd en dingen gedaan die haar beter liggen, want komisch kan je haar zeker niet noemen in deze film. Maar dat geldt een beetje voor iedereen in deze prent.
Harrison Ford is ook te oud geworden voor dit soort rollen, hij mag zelf dan het tegendeel beweren, toch zou hij beter minder fysieke rollen kiezen.
Ook de Russen als vijanden zijn niet echt de juiste vervangers voor de Duitsers uit de eerste 3 filmen.
Visueel was er helemaal niets op aan te merken dat moet ik wel toegeven, maar het had toch allemaal veel beter gekund, zeker als je zulke hoge verwachtingen hebt van een prent als deze.
Een goede raad voor de heren Spielberg en Lucas... laat een 5de Indy maar achterwege

Moet eerlijk toegeven dat deze film me na het herbekijken beter is bevallen dan de eerste maal.
Misschien dat je door een tweede kijkbeurt nieuwe dingen ontdekt die je over het hoofd ziet een eerste maal, ik weet het niet.
Maar heb dus deze maal meer plezier beleefd aan het bekijken van deze film.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, vond het wel een vermakelijke film, veel actie en avontuur weer.
Het einde werd wel een beetje nep met die alien, maar verder niet echt storend.
Mijn top 4 ziet er zo uit:

1. The Temple of Doom
2. Last Crusade
3. Kingdom of the crystal skull
4. Raiders of the lost ark

avatar van Lovelyboy
Vermakelijk, niets meer niets minder. Het is het gebruikelijke recept wat ook in de vorige drie films uit de doeken gedaan wordt, maar het tikt nergens by far niet het niveau van de drie 'oudjes' aan. En dan vraag ik me toch af, beste producenten, waarom?

Plezierig niet heel vervelend wegkijkertje, niet meer, en niet minder.

avatar van Duke Nukem
soom schreef:
Harrison is gewoon goed als Indiana (hoewel de jaren hem wel aan te zien zijn).... Het is jammer dat er meer kolder te zien is hier, waar de oudere films duidelijk meer in zich hadden aan sfeer. Deze film lijkt vooral gemaakt om de fans tevreden te stellen. En verslikt zich vervolgens ernstig in z'n eigen leukigheid. Tikkeltje jammer, maar het is ondanks de manco's nog goed te doen.

Daar ben ik het mee eens. Men probeerde teveel om de fans tevreden te stellen met knipoogjes, er is teveel op de leukigheid gemikt in plaats van de spannende sfeer van de eerdere films terug op het scherm te toveren (hoewel in The Last Crusade ook een pak humor zat), waardoor deze film meer een parodie op de eerdere Indiaina Jones films is geworden dan een heuse opvolger. En Harrison Ford is inderdaad geknipt voor deze rol, alleen wordt hij te oud om de actieheld te spelen. Ik heb de dvd-box met alle vier de films, dus bekijk ik ze graag af en toe eens allemaal op een rijtje, maar deze is toch duidelijk de minste.

avatar van Duke Nukem
Vilmkritikus schreef:
Dat was inderdaad het diepste dieptepunt van deze film.
xxERWINxx schreef:

Mijn top 4 ziet er zo uit: