The Da Vinci Code (2006)

3,30

Mystery / Thriller
149 minuten / 174 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Audrey Tautou en Ian McKellen

In Parijs loopt professor Robert Langdon een afspraak mis met de conservator van het Louvre omdat die kort daarvoor is vermoord. Langdon is de belangrijkste verdachte, ook al omdat de man vóór hij stierf zijn naam op de grond heeft geschreven. Hij beseft dat de conservator aanwijzingen heeft achtergelaten die alleen hij kan ontcijferen: symbolen die verwijzen naar de werken van Da Vinci. Geholpen door een agente maakt Langdon zich uit de voeten en begint de speurtocht naar het motief voor de moord en naar de betrokkenheid van het Opus Dei. Want met name de katholieke kerk zit niet op de oplossing te wachten. Ondertussen zitten de politie en de moordenaar hen op de hielen...

1419 BERICHTEN 66 MENINGEN
avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien, ditmaal op Bluray, met het oog op de komende nieuwe Dan Brown verfilming Inferno (2016). Nu zelfs eens de extended versie gezien die bijna 3 uur duurt, maar veel meerwaarde heeft de verlenging van het verhaal niet. De film weet absoluut niet de gehele speelduur te overtuigen en te boeien en zit bij vlagen wat ongeloofwaardig in elkaar, maar anderzijds zit alles wel goed genoeg in elkaar om gewoon degelijk en overtuigend over te komen. Het mysterieuze verhaal blijft wel interessant en vooral Tom Hanks is uitstekend als professor Robert Langdon. Sterk laatste shot bij het Louvre ook.

3,5* stonden en blijven staan.

Best een goede film maar geen hoogvlieger.
Acteurs doen het oké maar geen uitblinkers.
Ik heb het boek ook gelezen (alwel een tijd geleden) ik kan het mij niet meer precies voor de geest halen maar daar zat sowieso veel meer spanning in dan deze film die ik geen thriller kan noemen.
Nogmaals geen hoogvlieger maar voor een zondagje zo straks in de wintermaanden goed te doen.

avatar van MacHop
Spannende en zeer onderhoudende film die blijft boeien. Uiteraard bij tijd en wijle ongeloofwaardig, maar dat zijn alle verhalen van Dan Brown. Toch blijft het verhaal boeien en blijf je jezelf afvragen of er niet een kern van waarheid zit in het verhaal zoals de katholieke kerk ons al jaren in de zeik neemt.

Zeker het kijken waard en ik ben benieuwd naar Inferno.

avatar van Barry83
Na jaren opnieuw bekeken op Blueray. Maar eigenlijk is dit een erg matige en rommelige film.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mja, eens leuk om naar te kijken en in mijn specifiek geval handig om op boekpersonages wat gezichten te kunnen plakken (want dat lukt me anders niet te best), maar dat is het ook. Uiteraard moet Howard de lijn van het boek volgen (anders zou hij daarop afgekraakt worden), maar het probleem is natuurlijk dat het boek van Dan Brown zodanig veel informatie bevat, hij de kunst bevat om tal van quiz-weetjes amusant en vlot te verwerken in een verhaal, dat dit erg moeilijk te verfilmen valt. Er is gewoon té veel informatie die verwerkt moet worden in een film. Het maakt niet uit of je een film dan 2, 3 of 4 uur laat duren. Er zit té veel vaart in de film. Mensen die het boek niet kennen, verzuipen in de info en de talloze plotwendingen.

Bij een (actie)boek kan je ook meer je verbeelding laten spreken en geef je zelf interpretatie van hoe iets ontstaat of evolueert. Op het filmdoek kan dit best slordig, overdreven of onrealistisch overkomen omdat je het moet doen met de interpretatie van de regisseur, die vaak niet de jouwe is. Je wéét als kijker hoe het verhaal in elkaar zit en hoe het zal eindigen en dat maakt het zo moeilijk voor Howard (en de anderen)...

Zo zijn de scenes waarin gepuzzeld moet worden zeer haastig en ongeloofwaardig. Langdon die een beetje staat rond te kijken en ineens met lumineuze ideeën of verklaringen op de proppen komt, tja. En dan heb ik het nog niet over het (belachelijke) einde waarin blijkt dat Sophie een nazaat blijkt van Jezus. Zoals ik al zei volgt Howard gewoon de lijn van het boek, maar ik vond het ook niet zo sterk gespeeld of geregisseerd. Een weliswaar erg knappe Tautou, maar omgekeerd evenredig met haar acteerprestatie in deze film, helpt hier uiteraard niet bij. Ook Jean Reno (Fache) vond ik een bizar onbenullig oninteressant personage, niet iets voor Reno die stukken beter kan (en verdient). Ook Tom Hanks vond ik niet superovertuigend. In mijn ogen foute casting. Hij kan alleszins beter, veel beter.

Al bij al een nipte voldoende met 3,0* al geef ik de tip om het bij het boek te houden (nu niet dat dat dan Nobelprijswaardig genoemd moet worden).

Tarkus schreef:

Na zoveel jaren deze film eens herbekeken en wat dus eerder zei, een tweede maal is wel erg nuttig, zodat je meer van het verhaal snapt.

Naar aanleiding van het verschijnen van het derde deel heb ik de 3 films op Blu-ray aangeschaft.
En dus opnieuw bekeken.
En ook deze derde maal wordt er nog meer duidelijk.
Puike prent is en blijft het nog steeds !!

avatar van Emiledj
gotti schreef:
Ondanks het zeer matige boek toch maar gaan zien....

Grappig, het boek vond ik vele malen beter (logisch vanwege details en opbouw) dan de film. Overigens bij alle verfilmingen van Dan's boeken. Inferno spant daarin de kroon waarbij essentiële delen van het boek zijn overgeslagen, vooral het begin...

Toch vind ik zelf deze verfilming het beste van de drie. Het is allemaal prima in beeld gebracht en vooral het einde is qua muziek en camerawerk prachtig gedaan.

avatar van IH88
“Nobody hates history. They hate their own histories.”

Nauwgezette boekverfilming van The Da Vinci Code. Ron Howard staat voor degelijkheid, en zo kan je deze film ook wel omschrijven. Netjes wordt het boek vertaald naar het witte doek, en het script zit ingenieus in elkaar en het wordt vlot uit de doeken gedaan.

Het boek was soms overdreven uitleggerig, en de film ontkomt daar ook niet altijd aan. Er wordt zoveel informatie over de kijker uitgestrooid dat het soms wat veel kan zijn. En dan duurt de film ook nog erg lang, met vooral een einde wat aan Lord of the Rings doet denken. Er kwam maar geen eind aan. Tautou, Hanks (met verschrikkelijk haarstukje), McKellen en Bettany doen het uitstekend, ook al zijn hun rollen soms erg mager uitgewerkt. Spannend wordt het nergens, maar als avontuurlijke speurtocht is The Da Vinci Code meer dan geslaagd.

Eindelijk The Da Vinci code gezien!

Lange maar geweldige film waar je als kijker wel goed voor de buis moet zitten om het verhaal enigszins te snappen.

Deze week de 2 opvolgende delen eens gaan bekijken.