The Da Vinci Code (2006)

Mystery / Thriller
149 minuten / 174 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Audrey Tautou en Ian McKellen

In Parijs loopt professor Robert Langdon een afspraak mis met de conservator van het Louvre omdat die kort daarvoor is vermoord. Langdon is de belangrijkste verdachte, ook al omdat de man vóór hij stierf zijn naam op de grond heeft geschreven. Hij beseft dat de conservator aanwijzingen heeft achtergelaten die alleen hij kan ontcijferen: symbolen die verwijzen naar de werken van Da Vinci. Geholpen door een agente maakt Langdon zich uit de voeten en begint de speurtocht naar het motief voor de moord en naar de betrokkenheid van het Opus Dei. Want met name de katholieke kerk zit niet op de oplossing te wachten. Ondertussen zitten de politie en de moordenaar hen op de hielen...

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien, ditmaal op Bluray, met het oog op de komende nieuwe Dan Brown verfilming Inferno (2016). Nu zelfs eens de extended versie gezien die bijna 3 uur duurt, maar veel meerwaarde heeft de verlenging van het verhaal niet. De film weet absoluut niet de gehele speelduur te overtuigen en te boeien en zit bij vlagen wat ongeloofwaardig in elkaar, maar anderzijds zit alles wel goed genoeg in elkaar om gewoon degelijk en overtuigend over te komen. Het mysterieuze verhaal blijft wel interessant en vooral Tom Hanks is uitstekend als professor Robert Langdon. Sterk laatste shot bij het Louvre ook.

3,5* stonden en blijven staan.

Best een goede film maar geen hoogvlieger.
Acteurs doen het oké maar geen uitblinkers.
Ik heb het boek ook gelezen (alwel een tijd geleden) ik kan het mij niet meer precies voor de geest halen maar daar zat sowieso veel meer spanning in dan deze film die ik geen thriller kan noemen.
Nogmaals geen hoogvlieger maar voor een zondagje zo straks in de wintermaanden goed te doen.

avatar van MacHop
Spannende en zeer onderhoudende film die blijft boeien. Uiteraard bij tijd en wijle ongeloofwaardig, maar dat zijn alle verhalen van Dan Brown. Toch blijft het verhaal boeien en blijf je jezelf afvragen of er niet een kern van waarheid zit in het verhaal zoals de katholieke kerk ons al jaren in de zeik neemt.

Zeker het kijken waard en ik ben benieuwd naar Inferno.

avatar van Barry83
Na jaren opnieuw bekeken op Blueray. Maar eigenlijk is dit een erg matige en rommelige film.

avatar van Fisico
Mja, eens leuk om naar te kijken en in mijn specifiek geval handig om op boekpersonages wat gezichten te kunnen plakken (want dat lukt me anders niet te best), maar dat is het ook. Uiteraard moet Howard de lijn van het boek volgen (anders zou hij daarop afgekraakt worden), maar het probleem is natuurlijk dat het boek van Dan Brown zodanig veel informatie bevat, hij de kunst bevat om tal van quiz-weetjes amusant en vlot te verwerken in een verhaal, dat dit erg moeilijk te verfilmen valt. Er is gewoon té veel informatie die verwerkt moet worden in een film. Het maakt niet uit of je een film dan 2, 3 of 4 uur laat duren. Er zit té veel vaart in de film. Mensen die het boek niet kennen, verzuipen in de info en de talloze plotwendingen.

Bij een (actie)boek kan je ook meer je verbeelding laten spreken en geef je zelf interpretatie van hoe iets ontstaat of evolueert. Op het filmdoek kan dit best slordig, overdreven of onrealistisch overkomen omdat je het moet doen met de interpretatie van de regisseur, die vaak niet de jouwe is. Je wéét als kijker hoe het verhaal in elkaar zit en hoe het zal eindigen en dat maakt het zo moeilijk voor Howard (en de anderen)...

Zo zijn de scenes waarin gepuzzeld moet worden zeer haastig en ongeloofwaardig. Langdon die een beetje staat rond te kijken en ineens met lumineuze ideeën of verklaringen op de proppen komt, tja. En dan heb ik het nog niet over het (belachelijke) einde waarin blijkt dat Sophie een nazaat blijkt van Jezus. Zoals ik al zei volgt Howard gewoon de lijn van het boek, maar ik vond het ook niet zo sterk gespeeld of geregisseerd. Een weliswaar erg knappe Tautou, maar omgekeerd evenredig met haar acteerprestatie in deze film, helpt hier uiteraard niet bij. Ook Jean Reno (Fache) vond ik een bizar onbenullig oninteressant personage, niet iets voor Reno die stukken beter kan (en verdient). Ook Tom Hanks vond ik niet superovertuigend. In mijn ogen foute casting. Hij kan alleszins beter, veel beter.

Al bij al een nipte voldoende met 3,0* al geef ik de tip om het bij het boek te houden (nu niet dat dat dan Nobelprijswaardig genoemd moet worden).

Tarkus schreef:

Na zoveel jaren deze film eens herbekeken en wat dus eerder zei, een tweede maal is wel erg nuttig, zodat je meer van het verhaal snapt.

Naar aanleiding van het verschijnen van het derde deel heb ik de 3 films op Blu-ray aangeschaft.
En dus opnieuw bekeken.
En ook deze derde maal wordt er nog meer duidelijk.
Puike prent is en blijft het nog steeds !!

avatar van Emiledj
gotti schreef:
Ondanks het zeer matige boek toch maar gaan zien....

Grappig, het boek vond ik vele malen beter (logisch vanwege details en opbouw) dan de film. Overigens bij alle verfilmingen van Dan's boeken. Inferno spant daarin de kroon waarbij essentiële delen van het boek zijn overgeslagen, vooral het begin...

Toch vind ik zelf deze verfilming het beste van de drie. Het is allemaal prima in beeld gebracht en vooral het einde is qua muziek en camerawerk prachtig gedaan.

avatar van IH88
“Nobody hates history. They hate their own histories.”

Nauwgezette boekverfilming van The Da Vinci Code. Ron Howard staat voor degelijkheid, en zo kan je deze film ook wel omschrijven. Netjes wordt het boek vertaald naar het witte doek, en het script zit ingenieus in elkaar en het wordt vlot uit de doeken gedaan.

Het boek was soms overdreven uitleggerig, en de film ontkomt daar ook niet altijd aan. Er wordt zoveel informatie over de kijker uitgestrooid dat het soms wat veel kan zijn. En dan duurt de film ook nog erg lang, met vooral een einde wat aan Lord of the Rings doet denken. Er kwam maar geen eind aan. Tautou, Hanks (met verschrikkelijk haarstukje), McKellen en Bettany doen het uitstekend, ook al zijn hun rollen soms erg mager uitgewerkt. Spannend wordt het nergens, maar als avontuurlijke speurtocht is The Da Vinci Code meer dan geslaagd.

Eindelijk The Da Vinci code gezien!

Lange maar geweldige film waar je als kijker wel goed voor de buis moet zitten om het verhaal enigszins te snappen.

Deze week de 2 opvolgende delen eens gaan bekijken.

avatar van SmackItUp
Inderdaad niet veel meer dan een ingewikkelde speurtocht, waarbij gezegd moet worden dat de film best sfeervol is. Beelden van Parijs zijn mooi en het acteerwerk is goed. Het blijft allemaal wel aardig om te volgen al is de ontknoping wat simpel.

een geweldige film vind ik.zoals velen al zeggen je moet je hoofd er goed bijhouden.maar ik hou wel van deze soort films.vermaak me er altijd prima mee.ik heb ook de extended version.nog langer genot.en tom hanks speelt hier heel goed in.hij is een goeie acteur vind ik.de rest van de cast speelt ook prima.de vervolgen vind ik ook goed maar denk dat ik dit deel het mooiste vind.

avatar van Boneka
Tijd geleden ooit gezien en toen kon ie mij maar moeilijk bekoren. Tijd voor een nieuwe kijkbeurt dit keer in 4K wat ook al de nodige kritieken bevatten. De film is sowieso nogal donker. Wie 4K kijkt krijgt de beelden vaak nog donkerder voorgespiegeld. Of de huidige tv's al zijn aangepast weet ik niet die van mij kan het donkere beeld nog niet volledig aan. De blu ray versie is sowieso lichter van kleur. Inmiddels is er wel al een remastered version 4K verschenen dus het kon inderdaad beter. Helemaal vlekvrij was ie trouwens ook niet in 2006. De blu ray begon ergens rond die tijd dus dat had zeker beter gekund afijn de film!

Het is best een interessante film, maar je moet wel bij de les blijven. Lastig zijn sommige namen en termen. Voor deze film is het misschien handig sommige termen te weten. Denk dat er weinig mensen zijn die deze film vlekkeloos kunnen navertellen. Toch bekeek ik 'm nu beter dan de vorige keer. De film is zeker te volgen ondanks dat hij vrij donker is. Vraag me niet waarom maar het eerste anderhalve uur is gewoon donker gefilmd in 4K. Daarna komt er licht in de duisternis. Niet alles is even makkelijk te begrijpen. Misschien een leuke film voor mooie discussies. Zo blijven er voor mij twee dingen over. De graal en de bloedlijn. Dat laatste blijft vaag ook op het eind, maar wordt wel verduidelijkt. De graal komt ook niet tot een oplossing. Weet niet of we daar een vervolg op krijgen.

Hoe dan ook de spanning wordt mooi opgebouwd en zoals velen hier zeggen hij blinkt nergens in uit, maar is zeker ook niet slecht. Onderhoudend stabiele film zullen we maar zeggen.

Het is toch wel een heel boeiende film. Hoe zowel het boek als de film erin slagen om de fictie als waar te doen overkomen is een sterk punt. Als de inhoud waarheid was, legde die een bom onder het christendom. Gelukkig gaat het om pure fictie. Toch zet het je tot denken aan. Waarom werden sommige geschriften wel opgenomen in de Bijbel en waarom werden andere geweerd? Houdt het Vaticaan zaken verborgen? Zo ja, wat en waarom? Opmerkelijk ook dat een dergelijke film in onze christelijke wereld makkelijk kan. In de islamwereld is het ondenkbaar. Dit is geen oordeel over wat wel of niet goed is, maar gewoon een vaststelling.

4 sterren

Omdat het me nu eenmaal boeit, heb ik op het net heel wat gelezen over het boek en de film. De overheersende conclusie is toch wel duidelijk dat het om geniale fictie gaat die perfect inspeelt op de drang van de mens om te geloven in complottheorieën. Hoe geniaal ook, het is fictie. Sommige auteurs van gelezen artikels beschouwen het bijgevolg als een aanval op het christendom.

avatar van Left4Dead
Tja, zeker qua montage en script nou niet heel erg geslaagd, bij tijden rommelig en knullig. Daarnaast is het acteerwerk soms ook niet om naar huis over te schrijven. Verhaal vliegt en hopt van plek naar plek waarbij de oplossingen van eeuwenoude aanwijzingen in eens prima oplosbaar te blijken. Het tempo zit er aardig in en met de actie kijkt het aardig vlot weg.

Helaas deed het verhaal mij gewoon niets aangezien het erg repeterend aandeed. De cast niet bijzonder voor mij en echte overtuiging op vele vlakken kon ik niet ontdekken in hun werk. Het gaf mij soms het gevoel dat ze de tekst voorlazen van een autocue. Aardig geprobeerd, had zeker beter uitgewerkt kunnen worden en ik had voor een groot deel een andere cast niet misstaan gevonden.

Matig, vooruit een halve ster erbij..... lange zit btw.

avatar van Shadowed
Ok.

Wel een redelijk boeiende boekverfilming dit van Ron Howard. Al kon ik weinig meeleven met enkele personages en vond ik ze maar vrij saai uitgewerkt. Tom Hanks heeft eigenlijk ook niet echt een chemie met Audrey Tatou, en dat is soms behoorlijk te merken.

Wel fijne prestaties en enkele sterke scenes. De goede mystery in het boek schijnt hier overigens niet al te best in zijn bewerkt en dat klopt ook deels, want qua mystery was het niet altijd even interessant. Wel enkele leuke karakters zoals Silas.

Boeiende film, maar ik vond het nergens een uitblinker. Duurt ook met zijn speelduur van 149 minuten wat lang, maar voor een boekverfilming is dat wel vergeven aan de film. Boeiend vormgegeven, prima acteerwerk en enkele goede scenes, maar daar blijft het ook bij.