V for Vendetta (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

1123 BERICHTEN 81 MENINGEN
Daniel1102 schreef:
Ze pakken homo's en lesbiennes op, verbieden de islam. Maar wat? Waarom? Omdat ze gemeen zijn. Ik vind niet dat je van de kijker mag verwachten dit verhaal serieus te nemen wanneer je met zulk soort stripboek concepten komt aanzetten.

Dus jij wilt beweren dat er nergens ter wereld regeringen zijn die uit zijn op het behouden van macht ten koste van alles? Waarbij minderheidsgroeperingen worden onderdrukt en religie wordt gecensureerd? Volg het wereldnieuws en verdiep je eens in Noord Korea.

avatar van horizons
lol, verdiep je maar eens in Nederland of de VS en het omgaan met privacy wetgeving.

horizons schreef:

Mijn voorbeeld was inderdaad wat in extremis, maar wat betreft het omgaan met religie zijn wij en de VS tolerant, terwijl dat in Noord Korea is uitgebannen (met uitzondering van de goddelijke aanbidding van de Grote Leiders). Al met al, zo raar is het niet dat een overheid volledig onderdrukkend is, zoals in deze film wordt gesuggereerd.

Wat de rol van de overheid wel wat kolderiek maakt, is dat je je kunt afvragen hoe geloofwaardig het is dat een eenling een land zo kan ontwrichten. De bestuurders worden weggezet als een stelletje clowns die totaal niet capabel zijn in het omgaan met crisissituaties. Een soort imperfecte Orwelliaanse wereld, waar totale macht wel wordt nagestreven, maar waar bij lange niet in wordt geslaagd.

Maartenn schreef:

Natuurlijk zijn er regeringen die de status quo willen behouden maar het behouden van een machtsbasis werkt niet zo simplistisch als deze film doet vertonen. In werkelijkheid gaat dat veel subtieler; men ontwikkelt een bewustzijn waaruit een identiteit ontstaat, gekoppeld aan de staat. Wanneer daarvan afgeweken wordt vorm je een bedreiging en pas dan bestaat het dat regeringen minderheden gaan bedreigen. Maar het citaat uit mijn vorige reactie zijn daar geen voorbeelden van maar slechts kunstgrepen die moeten laten zien hoe gemeen en duivels de regering wel niet was. Dus nogmaals: stripboek concepten.

Daniel1102 schreef:

De vraag is hoeveel ruimte je hebt in film om dit soort paradigma's op die manier uit te diepen. Ik ben het met je eens dat wat meer context wellicht op zijn plaats was, maar ik vind het niet onbestaanbaar dat totalitaire regimes zonder enige gefundeerde reden mensen oppakken, anders dan dat ze de pik op mensen hebben die op een manier een mogelijke bedreiging voor een regime zijn. Je ziet dit terug in landen over de hele wereld, waarbij Turkije wellicht het dichtbij zijnde voorbeeld is.

avatar van van duijn
Remember remember, the fifth of november

Natalie Portman is sowieso een verschijning die ik erg graag voorbij zie komen. Na het zien van Black Swan, besloot ik om ook V for Vendetta eens te bekijken, ook met Natalie Portman. Zij vertolkt de rol van de jonge Evey, die op een avond wordt gered van een zeker lijkende verkrachting door de mysterieuze V. Zoals haar landgenoten buigt ook zij onder de tirannie van de totalitaire staat die Groot-Brittannië is geworden. Althans, nog wel.

V is geweldig. Waar ken ik die stem van? Dat vroeg ik mij telkens af. Hugo Weaving ken ik bijna alleen van zijn rol in de Lord of The Rings trilogie. Van tevoren had ik nooit kunnen raden dat hij de persoon achter het masker was. Met zijn ver gevorderde vocabulary en zeer professionele zwaardkunst, weet hij je als kijker direct te boeien. Voor het eerst een terrorist die we wel kunnen waarderen.

V for Vendetta is vooral een boeiende film. De mooie actie scènes, de mysterieuze V en de mooie Natalie Portman (zelfs zonder haar is ze schitterend) maken dit tot een van de beste actiefilms die ik recent heb bekeken. *4,5

avatar van K. V.
Deze vroeger al eens gezien, maar omdat het vandaag de 5e november is, was het het uitgelezen moment om deze nog eens te bekijken.
Een boeiend verhaal en wat een cast ook. De film zag er ook prima uit met enkele toffe scènes.
Verder boeide de film ook van begin tot einde.
Een aanrader.

avatar van Pecore
George Orwel meets Zorro. Wat overblijft is een tergend saaie en ongeloofwaardige rotfilm. Ook op visueel gebied is er niets interessants te ontdekken en het acteerwerk steekt niet boven de middelmaat uit.

avatar van Fisico
Laat het ons een erg actuele film noemen, dat lijkt me zeker met de recente aanslagen in Manchester en London. De parlementsverkiezingen gisteren in Londen doen het plaatje helemaal kloppen. Gelukkig zal het niet zo'n vaart lopen dat een democratisch land uit panische angst zich omschoolt tot een fascistische politiestaat. Toch? Wel een interessant gegeven natuurlijk: we leven in een tijd waar angst meer en meer onder het vel van de mensen kruipt. Hoe lang nog eer de kaarsjes en de knuffeltjes niet meer volstaan om de emoties te kanaliseren?

In dit opzicht een schitterend concept van de film waarbij een fascistische politiestaat de bevolking en de media in zijn macht heeft, censuur hoogtij viert, vrije meningsuiting beknot is en alles was immoreel is (homo's bvb) geband wordt. Dit wordt fijntjes weergegeven via de kelder van Deitrich. Het volk had nood aan een sterke hand om orde te scheppen in de chaos en men was bereid vrijheid en privacy op te geven tot op het punt dat ze niet meer terugkunnen. V geeft het volk een nieuw bewustzijn en nieuw geloof in eigen kunnen. Power to the people! Dit bewustzijn wordt op een harde manier ook weerspiegeld aan Evey door haar gevangenschap. Hier gaat de film voor mij een beetje de mist in. Ik vond deze wake-up call iets te snel/simpel/makkelijk.

Ook de duivelse regering was een tikkeltje over the top. Het scheelt niet veel of je hebt met die Sutler en Creey een tweede Hitler en Himmler gecreëerd (of misschien waren ze dat al). Ook het grote Larkhill-complot is in ditzelfde bedje ziek.
Interessant om op te merken is wel dat V for Vendetta de film ruim overstijgt en mensen inspireert. Niet inhoudelijk, maar het Guy Fawkesmasker vandaag de dag symbool staat voor allerlei protesten en georganiseerde protestgroepen als de Occupybeweging of de hackers van Anonymous. Een film die dit kan (herlanceren), verdient een degelijke quotatie! Zeker ook omdat Portman het goed deed en de stem van Hugo Weaving uitstekend gecast werd.

avatar van TornadoEF5
Extreem saaie film vol pseudointellectueel gedoe. Ik vind het ook gewoon nergens goed. Visueel lelijk, muziek niet tot amper aanwezig, irritante montage, overacting met oninteressante personages vol niet begrijpelijke dialogen om maar een beetje stoer of charismatisch over te komen, en dan heb je nog een slappe drol als fascistische leider. Ik heb ook niet het idee dat men begrijpt wat fascisme is. Het grootste probleem ligt in het verhaal dat gewoon niet geloofwaardig en vooral theatraal en karikaturaal overkwam., met ook vervelende zijverhaallijnen, en een niet echt interessant neergezette overheid. Ik kan mij ook nergens in iemand in leven ook door de twisten die erin zitten en alleen maar voor de schijn. En verder ontwijkt het geen enkele cliché. Ik ga er verder geen woorden aan vuilmaken. Gewoon bah!

Ik had niet gedacht dat het een film was voor mij, maar dat het zo freaking slecht zou zijn. Dat had ik ook nooit gedacht. Zonder twijfel bij de tien slechtste films die ik ooit gezien heb, en wellicht ook de vijf slechtste

avatar van SmackItUp
Zeer matige actiefilm waarin met name "V" een enorm storende factor is.

Zoals hier al vaker aangegeven is hij niet stoer, niet charismatisch en zijn stem leidt enorm af. Hiermee wordt de kijker al ruw uit de film getrokken. Zet daar een overdreven Portman tegenover en het feestje is compleet. De dialogen zijn totaal oninteressant en visueel wordt er maar bar weinig geëxperimenteerd. Enkel de scène in slowmotion was aardig gedaan. Dit is dan ook het enige wat mij van deze film zal bijblijven.

Snap weer eens totaal niets van de hoge score..

avatar van de grunt
Nooit kunnen bevroeden dat Koolhoven deze film zou selecteren voor Ezgotik.

avatar van Bela Blasko

Het was mijn keuze, niet die van Martin. Vanavond gaan we op groot doek zien of V for Vendetta werkt of niet. In Cinema Egzotik kiezen we heel vaak voor films die het publiek splijten. De recensies waren destijds ook heel negatief. De Volkskrant kopte 'Een schelm in gelikte verpakking' en gaf het twee sterren van de vijf. We gaan het zien vanavond.