

Genre: Thriller / Actie
Speelduur: 132 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Geregisseerd door: James McTeigue
Met onder meer: Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea
IMDb beoordeling:
8,2 (1.162.191)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 maart 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Amazon Prime
Bekijk via Google Play
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop (Amsterdam)
Plot V for Vendetta
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."
Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...
Externe links
Acteurs en actrices
Evey Hammond
William Rookwood / V
Chief Inspector Eric Finch
Gordon Deitrich
Chancellor Adam Sutler
Creedy
Valerie Page
Dominic
Lewis Prothero
Dascomb
Reviews & comments

Lovelyboy
-
- 2938 berichten
- 2143 stemmen
Poeah….wat heb ik zitten kijken? Een bepaalde sfeer en kwaliteit zit er zeker in en naast de aanwezigheid van John Hurt heb ik constant het gevoel dat ik naar een moderne versie van 1984 zit te kijken. Het geheel heeft al met al wel een bepaalde uitstraling en Portman doet als vanouds haar best. Doch, stoor ik mij vooral in het begin, later minder, aan de ellenlange pseudo-intellectueel/filosofische volzinnen van V. Dat ratelt maar door en wat wil hij nu eindelijk duidelijk maken?
Met de tijd eens even herzien en dan wellicht een beter cijfer, nu nog de twijfel tussen of dit best wel goed was of een beetje over the top kitsch.
En weer struikel ik over die lastige poëtische volzinnen van V. Niet alleen is er erg veel opsmuk qua woorden tevens wordt er tijdens de eerste confrontatie met de Fingermen ook nog rustig door gemonteerd met shots en gebeurtenissen, en het is gewoon teveel. Waar moet je eerst naar kijken? De tweede keer dat hij op de tekst is weer dat gevoel van bla bla bla, wat zegt die gast nu allemaal? Het zal bij het personage horen, ondanks zijn acties moet hij kennelijk doorgaan voor een geletterd, geleerd en tevens romanticus. Toch blijft V voor mij een lastig personage die mij niet echt wil boeien.
De film blijft, zoals ik de vorige keer ook al concludeerde, van een bepaalde kwaliteit. Het personage Evie is interessant, Portman altijd leuk naar te kijken, het verhaal en de opstand heeft interessante elementen en het aparte tijdsbeeld of misschien beter gezegd styling is ook fraai. Jammer genoeg was ik gisteravond helemaal op mijn scherpst aangezien ik een paar keer bijna in slaap viel. Daarom weer niet de indruk die ik wel hoopte te krijgen met deze herziening desondanks wel een half punt erbij en misschien met de tijd nog eens voor de derde keer proberen.

Hoggiebro
-
- 178 berichten
- 316 stemmen
Mooi mesterwerk van James McTeigue. Prachtige rollen van Natalie en Hugo.

frans123
-
- 3669 berichten
- 941 stemmen
Ik geef volmondig toe dat het aan mij ligt; ik kwam door die onzin niet heen. Na 20 min. mee gestopt.
Gewoon helemaal mijn ding niet, maar ik zag wel dat het in zijn genre een hoge kwaliteit had.
Grappig is dat ik het liedje "'Remember, remember, the fifth of November "" ken van school.
""Guy Fawkes , Guy, hang m on the ??.. post.., hang m high".

blurp194
-
- 4230 berichten
- 3416 stemmen
Indertijd was dit best een verfrissend en leuk idee. Fijn ongegeneerd afzetten tegen de gevestigde orde, en die zetten we dan meteen even neer als een fout-fascistische bende. Maar een kleine twintig jaar later zijn de parallellen met door social media of IT-getruc gemanipuleerde verkiezingen te pijnlijk, en roept zich de vraag op of de revolutionaire V wel recht heeft op onze sympathie. Tenslotte, in de oude woorden van Theun de Vries, de vrijheid gaat in het rood gekleed. Te makkelijk allemaal, de gekleurde propaganda-oorlog, en te makkelijk om altijd maar de revolutie te kiezen. Was dat niet een voorrecht voor links, en moest rechts zich niet getrouw aan het gezag conformeren? die oude traditie zou een heleboel problemen van de laatste twintig jaar voorkomen hebben.
In politiek opzicht scoort de film absoluut niet bij mij, zoveel wil ik maar duidelijk maken. Gedoe met eigenrichting, volksgerechten en tribunalen, daar hebben we al teveel woorden aan verspild de afgelopen paar jaar, en de optelsom is duidelijk - het leidt tot niets dan ellende, zelfs als je het er alleen maar over hebt zonder echt plan om er ooit iets van waar te maken. Niet voor niets is nog steeds een van de grootste schandalen uit de vaderlandse geschiedenis de moord op de broeders De Witt. Moet dat zich dan ook weer gaan herhalen?
Dus, nee. Narratief vind ik de film buiten dat motief al niet zo sterk - er hangt wel heel erg veel aan het Guy Fawkes motief, maar ook daar zonder dat de werkelijkheid daaromtrent ook maar ergens in de verte geraakt wordt. Goedkoop winstbejag, zouden we dat in een andere context noemen. Net als het gebruik van het masker - Anonymous was daar eerder mee, en bepaald niet in lijn met de filosofie die er in deze film aan verbonden wordt, als ik het vanuit mijn begrip uitleg.
Dan even de acteurs. Portman komt er deels mee weg, al is de transitie van mooi meisje naar geharde revolutionair niet heel erg geloofwaardig in haar spel - als je even door de kaalgeschoren kop heen kijkt, zeg maar. Weaving komt er deels wel mee weg, al is dat wellicht vooral door het masker - maar de teksten die hij uit te slaan krijgt zijn karikaturaal over the top, en dat maakt zijn optreden farcikaal. In de bijrollen wel een paar leuke - Ben Miles bijvoorbeeld. Maar ook veel meh, ik zie toch veel acteurs die beter kunnen, en ik zie er ook veel die hadden moeten bedanken voor de rol die ze krijgen.
Qua soundtrack ongeinspireerd en gemakzuchtig. En eigenlijk is de hele film dat wel - makkelijk scoren op de onvrede van de samenleving, maar zoals dat populisten betaamt, geen enkele aanzet tot een oplossing. Jaah, laten we het parlement opblazen. Goed plan hoor, bedenk er nog maar een.

teigertje
-
- 1554 berichten
- 2618 stemmen
Deze film is een waarschuwing aan de mensheid.
Het is al is gebeurd in het verleden.
En het is indrukwekkend om te zien, hoe deze film dit laat zien.
En het zo belangrijk is waakzaam te blijven.
Een meesterwerk zo indrukwekkende film.
De hoofdpersonage V neemt het op tegen het totale totalitaire systeem waar de burgers onder gebukt gaan.
Tot de mysterieuze V met het masker verschijnt met ongelooflijke krijgers skills, en dit regime omver wil werpen.
Met hoog niveau acteer prestaties van de hoofdrol spelers.
De makers en cast hebben een juweel afgeleverd van een film.

flebbie
-
- 26 berichten
- 44 stemmen
Deze film is een waarschuwing aan de mensheid.
Klopt. Net als 1984. Alleen laten de meeste mensen zich liever niet waarschuwen.

teigertje
-
- 1554 berichten
- 2618 stemmen
Klopt. Net als 1984. Alleen laten de meeste mensen zich liever niet waarschuwen.
Precies en 1984 ook een bijzondere en indrukwekkende film.
Veel film plezier. !

De filosoof
-
- 1939 berichten
- 1356 stemmen
De plotontwikkelingen kloppen het in wezen simpele verhaaltje of idee van de film op: totalitaire regimes en andere tirannen komen aan de macht door middel van angst voor existentiële dreigingen (een virus, een oorlog) en keren zich tegen het vreemde (homo’s, migranten) maar zetten ook een kettingreactie van geweld in werking (toeval bestaat niet) waarmee ze hun eigen ondergang bewerkstelligen. De film kleedt dit in met allerlei verwijzingen naar de geschiedenis en het heden – van The Gunpowder Plot uit 1605 (met Guy Fawkes die de explosieven plaatste) en Hitler tot moslimterrorisme en Abu Graib en zelfs een vooruitziende blik met de vogelgriep, een bestorming van het Amerikaanse parlement en complottheorieën (de dodelijkste terreurdaden werden in werkelijkheid gepleegd door de machthebbers zelf). De film is opvallend sympathiek jegens het terrorisme: de man met het Guy Fawkes-masker die de symbolen van de macht opblaast en een persoonlijke vedetta met de machthebbers uitvecht staat uitdrukkelijk voor een ideaal, een idee (van vrijheid) dat universeel is en dat blijft leven als de man van vlees en bloed sterft, al beleeft die laatste nog wel een romance met de schone dame die de hoofdpersoon van de film is waardoor hij ook tot inkeer komt en de film toch ook anti-terroristisch is (door middel van de liefde neemt hij afstand van de haat die het ideaal geeft). De terrorist die de macht uitdaagt c.q. de held die voor rechtvaardigheid strijdt staat zo voor iedereen van ons en in literair opzicht voor de typische byronic hero (de eenzame, gekwelde held met eem geheim die wraak neemt) die in dit geval is gemodelleerd naar Edmond Dantès uit Dumas’ The Count of Monte Cristo (en naar The Phantom of the Opera van Leroux) dat zo een lekker postmodern hybride anachronistische stijl oplevert (en fictie is belangrijk voor de realistische boodschap want kunst “vertelt de waarheid door middel van ee leugen”).
De film is van dezelfde makers als die van The Matrix-trilogie en dat is te merken: het heeft dezelfde combinatie van science fiction met kung fu-gevechten en een politieke boodschap (van bevrijding) met een filosofisch sausje (zoals dat toeval niet bestaat en dat je pas echt vrij bent als je niet meer bang voor de dood bent). En een hoop gevatte, wat paradoxale uitspraken die de actiefilm ook prikkelend maken voor het intellect. Al met al is het een vermakelijke en bijna briljante film.

omniesbonsai
-
- 30 berichten
- 474 stemmen
Totalitaire staat film a la George Orwell 1984
En de rode draad wat we in onze samenleving zien gebeuren
Het einde van de film is euforisch te noemen
Gerelateerd nieuws

Dystopische thriller 'V for Vendetta' met Natalie Portman vanavond op televisie

Vijf films en series voor fans van 'The Handmaid's Tale'

Vanavond op televisie: 'Batman Begins' en 'Good Will Hunting'

Filmhit 'V for Vendetta' sinds gisteren ineens trending op Twitter
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.850 reacties

Fight Club
Komedie / Thriller, 1999
4.193 reacties

Léon
Misdaad / Drama, 1994
1.296 reacties

Snatch
Misdaad / Komedie, 2000
1.374 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.257 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
6.995 reacties
Gerelateerde tags
detectivedc comicsfascismerevolutiefascistdystopieregeringchancellor gebaseerd op stripwraakmartelenhatredmasked vigilantevengeful spirit activistvengeful dc extended universe (dceu)2020sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.