V for Vendetta (2005)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Thriller / Actie

geregisseerd door James McTeigue
met Natalie Portman, Hugo Weaving en Stephen Rea

Eind jaren 2020. Groot-Brittannië is een totalitaire staat geworden. Tegen deze achtergrond wordt de jonge vrouw Evey (Natalie Portman) van de dood gered door een gemaskerde man, beter bekend als "V". V is weergaloos en charismatisch, maar vooral meester in list en bedrog en zeer bekwaam in de vechtkunst. Hij ontketent een revolutie als hij twee belangrijke regeringsgebouwen opblaast en het door de regering gecontroleerde radio- en TV-station overneemt. V spoort zijn burgervrienden aan in opstand te komen tegen de tirannie en onderdrukking van het onmenselijke schrikbewind. Als Evey de waarheid blootlegt over V's mysterieuze achtergrond en hiermee ook de waarheid over zichzelf ontdekt, is zij zijn onwaarschijnlijke bondgenoot in de strijd voor vrijheid en gerechtigheid in een samenleving die geplaagd wordt door wreedheid en corruptie...

Vond de graphic novel aardig, maar minder geweldig dan haar reputatie suggereert. Moet bekennen de trailer me evengoed nieuwsgierig maakt. Ik sluit niet uit dat ik de film beter ga vinden...

avatar van davidov

2 nieuwe posters

vooral die 1e vind ik super mooi, de verkleuring van het papier en het kleuren gebruik alsof het een 70 jaar oude poster is. Doet me denken aan mn monopoly geld

Mooie posters, ook die hier rechtsboven te zien is.

Misschien wel de mooiste posters in jaren.

FisherKing
James Purefoy was originally cast as V, but left the project. Hugo Weaving was then brought in to take his place.

Die posters hebben een "Cubaanse" sfeer. Iets heel communistisch. Warner Bros heeft er veel geld voor over...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De posters vielen me ook al op. Heel erg mooi. En best wel gewaagd.

avatar van moviefreak#1
Ik vond de trailer echt wazig. Alleen de naam van Natalie Portman (met kaal hoofd ) word genoemd en de eigenlijke hoofdrolspeler (Hugo Weaving toch ) word niet genoemd en is totaal onherkenbaar.
Ik weet niet wat ik hiervan moet verwachten.

p.s. Voordat mensen het vragen, de trailer heb ik gewoon in de bioscoop gezien

avatar van moviefreak#1
Oh ik heb de hele eerste pagina bij deze film over het hoofd gezien

Heb zo'n vermoeden dat ik de film beter zou kunnen vinden dan de strip.

avatar van as
as
Allan Moore zelf was niet erg te spreken over de scriptbewerking van zijn verhaal...

Alan moore wou een 1 op 1 bewerking van zijn strip (zoiets als sin city zeg maar). Dat lijkt me bij deze strip niet echt een goed idee.

avatar van stan
mooie poster

Film-freaker
Trailer ziet echt super vet uit.
ben benieuwd naar deze film

as schreef:

Dat zegt me heel weinig.

avatar van sn@ke
Net als Batman Begins kan dit weer een comic-film zijn met inhoud en stijl .... Om naar uit te kijken.

avatar van Flipman
Alan Moore! Wow! Hij schreef het geweldige "The Killing Joke," dus ik ben erg benieuwd naar de Graphic Novel!

Trouwens, de inhoud van "Batman Begins?" Begon erop te lijken, maar had beter gekund.

avatar van davidov
Flipman schreef:

perfecte boek verfilming is moeilijk...haast onmogelijk te vinden...

avatar van The One Ring
Is dit werkelijk een drama-film? Kan ik me moeilijk voorstellen.

avatar van mikoz
Dit is in ieder geval de film waar ik het meest naar uitkijk.

avatar van Koekebakker
Lesley Velperin van Variety is niet erg positief:

Lesley Velperin schreef:
pic suffers from many of same problems as last two installments of producers Andy and Larry Wachowski's "Matrix" franchise: indigestible dialogue, pacing difficulties and too much pseudo-philosophical info. Pic should open with a bang in late March but may fizzle quickly.

Shit, gemist in Berlijn. Wel goede dingen gehoord.

avatar van raymon
Niet echt dat dit mij een goeie film lijkt, Maar wie heeft al gestemd op deze film terwijl hij nog in de bios is????

avatar van Brooklyn
Ik. Gezien in persvoorstelling
De film kon vooraf twee kanten opvallen wat mij betreft. De kant van een goede intelligente science fiction thriller met bijtende kritiek op de toestand in de wereld of de kant op die de The Matrix vervolgen ook zijn gegaan: commerciële actiefilms doorspekt met quasi diepzinnige statements en dialogen. Helaas werd het meer van het laatste. Kijk, dat de film verpakt zit in een wat commerciëlere vorm, mag logisch genoemd worden. Helaas gaat het bij V for Vendetta wat mij betreft compleet de verkeerde kant op. Batman Begins had bijvoorbeeld heel wat meer dan deze film. De eindeloze herhaling in de film van het feit dat Groot Britannië een fascistische legerstaat is geworden begint na verloop van tijd behoorlijk irritant te worden en de kritiek daarop en de vele paralellen naar het heden zijn vrij snel al uitgewerkt.

Het minst zijn nog de dialogen. Het script is gewoonweg niet erg goed geschreven en de vele filosofische opmerkingen van "V" slaan de plank vaak mis. Verder had ik gehoopt dat de film zich vooral zal richten op de relatie tussen "V" en het personage van Portman, maar de prioriteit wordt gesteld bij de oorlog tegen de fascistische staat en haar regime.

Er zijn ook wel wat positieve punten hoor. Weaving en Portman spelen érg goed, wat het niveau nog wat naar boven haalt. Jammer (zoals gezegd) dat de film niet om hun relatie draaide, die vond ik namelijk nog het interessantst. Een aantal scenés (Vooral de flashbacks) zijn aardig, maar niet meer dan dat. Voor de bezoeker die een spectaculaire actiefilm willen zien, zal V for Vendetta graag leuk vinden, maar inhoudelijk stelt het teleur

2,5 sterren.

avatar van streeter
Natalie is met de promotie begonnen en heeft een rap video gemaakt die gisterenavond op tv was: http://youtube.com/watch?v=tQ7bJQGlfJY&search=portman%20snl

avatar van De GeuS
streeter schreef:
Is ondertussen alweer verwijderd....

avatar van bebdn
Natalie rules

funny show, net in de Bios hier gezien

avatar van missy85
zag half jaartje terug trailer in de bios. Echt, deze film wil ik nou een half jaar zien! dus ga ik zeker kijken als die in de bios komt volgende maand.

avatar van Kasper
1 advies: