Sully (2016)

3,44

Drama / Biografie

geregisseerd door Clint Eastwood
met Tom Hanks, Aaron Eckhart en Laura Linney

Film over het leven van de Amerikaanse piloot Chesley 'Sully' Sullenberger (Tom Hanks). Sully werd wereldberoemd nadat hij met een passagiersvliegtuig een noodlanding maakte op de New Yorkse Hudson River, waarmee de levens van 155 mensen aan boord gered werden. Echter, waar Sully door het publiek en de media geprezen werd om zijn prestatie, ontvouwde zich op de achtergrond een onderzoek dat zijn reputatie en carrière dreigde te verwoesten.

132 BERICHTEN 45 MENINGEN
Knap gemaakte reconstructie van een destijds spraakmakende noodlanding. Best spannend al is er naar mijn mening te veel aandacht voor het onderzoek van de luchtvaartautoriteiten in verhouding tot de spectaculaire noodlanding zelf. Tom Hanks excelleert zoals altijd in dit soort rollen en Clint Eastwood kan zijn patriottisme en heldenverering weer eens uitleven.

avatar van Teejey
Het lukte me niet door de altijd geweldige Tom Hanks heen te kijken. De 'crash' zelf is interessant en daar is alles mee gezegd. Als film vond ik dit erg matig. Zo onrealistisch als de pest vooral. Hier lijkt echt geen tijd in gestopt te zijn door Eastwood en zijn collega's.

Turn on the tv, ja hoor, op de milliseconde getimed bij de start van 'breaking news' (of komt dit automatisch als eerste in Amerika of iets dergelijks?). Dat laatste lachje in de rechtszaal ook, ajj wat slecht. Ook hoe uit het niets wordt verteld dat de simulatie de 17e was, neh, kon hier weinig mee. 3 van de misschien wel 10 ergernissen die ik ervaarde.

Visueel ook gewoon irritant. Ik heb zoveel mooie gemaakte films gezien, en dan krijg je zo'n kunststoffen vliegtuigje op je scherm gegooid.

Sorry Tom.

avatar van John Milton
Teejey schreef:
Audiovisueel ook gewoon irritant. Ik heb zoveel mooie gemaakte films gezien, en dan krijg je zo'n kunststoffen vliegtuigje op je scherm gegooid.

Sorry Tom.

Audio kun je weglaten hoor, Sully was wat mij betreft terecht genomineerd voor sound editing. Was echt behoorlijk goed in een atmos zaal. Herken het commentaar op het visuele aspect ook niet helemaal moet ik zeggen. Die aspecten waren juist wel in orde vond ik.

avatar van Teejey
Oh sorry, audio is me niet eens opgevallen eerlijk gezegd, dus een meerwaarde vond ik het ook niet. Maar bedoel wel inderdaad het visuele aspect.

avatar van John Milton
no worries, altijd zeggen wat je denkt.

maar: ik ga er stiekem van uit dat je niet de beste audio denkbaar hebt, waar je nu bent?

avatar van Teejey
Netflix op m'n Lenovo'tje. Misschien niet spectaculair maar een lekkere soundtrack kun je er wel op ontdekken. Al gaat het nu meer om de sound editing zoals je zelf al zegt.

avatar van the hustler
Routineus vakwerk. Nergens beklijvend. Teleurstellende CGI. Alweer een opgeklopte Clint Eastwood-ode aan een "American hero" die gewoon zijn werk deed. Flauw patriottisme, meer is het niet. Tom Hanks kan de film niet redden.

avatar van JHagenstein
'Brace brace brace! Heads down! Stay down!'

Je hebt van die acteurs/actrices die een film nog net wat beter kunnen maken dan dat ze al zijn, puur door zijn/haar aanwezigheid. Een film met een tamelijk slap verhaal kan nog net even die halve ster meer ontvangen, puur vanwege het feit dat de leading actor een extra dimensie toevoegt.

Tom Hanks is zo'n acteur, en Sully is zo'n film.

Een prima cast en een uitstekende regisseur. Het was een voorbode voor een film die mee zou kunnen dingen naar de hoofdprijzen bij de Oscars, maar dat zou uiteindelijk meevallen. De film en het verhaal boeide me, maar het was niet hoogstaand. Het is niet zo dat als ik met mijn vader over films ga babbelen dat deze flick opeens ter sprake komt, nee dat zeker niet.

Gotta love Tom Hanks though. Een mooie ingetogen rol van zijn kant. De naweeën van de crash worden uitstekend weergegeven en dat is voor mij het belangrijkste aspect van de film. De crash is daaraan ondergeschikt. Ook een prima rol van Aaron Eckhart.

Prima om gezien te hebben. Drie sterren.

avatar van Waackx
Tom Hanks blijft steengoed en blijft hits maken.
Toch knap van iemand zijn leeftijd om na al die jaren nog steeds een A-list actor te zijn en films haast in je eentje weten te dragen en nog succesvol ook te wezen.
De enige 2 van "zijn" leeftijd die dat ook nog beheersen zijn volgens mij Tom Cruise en Denzel Washington.
Zelfs L. Jackson en Freeman hebben een sidekick nodig.

avatar van martijn011
Prachtige film van Eastwood. Wederom levert hij een film af die boeit en er prachtig uitziet.
Weliswaar geholpen door een geweldige rol van Tom Hanks, die de rol van piloot 'Sully' op zich neemt en er weer een glansrol van weet te maken.
Ik kan me nog herinneren dat dit bijzondere nieuwsfeit op de journaals te zien was maar het is niet goed tot me doorgedrongen want we zijn nu ongeveer 8 jaar verder en het was me eigenlijk ontschoten.

De film heeft een korte speelduur maar dat is helemaal geen negatief punt. Het is zelfs wel eens fijn in de tijd dat elke film langer dan twee uur moet duren en een onnodig langgerekt geheel wordt.
De film is kort en krachtig en laat je geen seconde los. Echt een aanrader!
Vier dikke sterren!

avatar van BlueJudaskiss
Vond aanvankelijk het verhaal erg dun - die flashbacks waren echt pure opvulling om maar aan die 90 minuten te komen - maar merkte tegen het einde dat ik echt tegen het scherm gekluisterd zat. Tom Hanks en Laura Linney spelen weer Tom Hanks en Laura Linney maar wauw... Spannend van begin tot eind.

Uitstekende film over een piloot van een passagiersvliegtuig die een noodlanding moet maken op een rivier. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Alhoewel de noodlanding zelf uitvoerig en realistisch in beeld wordt gebracht, draait hier voornamelijk om het aangrenzende onderzoek. Ogenschijnlijk simpel, maar effectief verteld (zoals gewend van Clint Eastwood). Een nipte 4.0 sterren.