Sully (2016)

3,42

geregisseerd door Clint Eastwood
met Tom Hanks, Aaron Eckhart en Laura Linney

Film over het leven van de Amerikaanse piloot Chesley ‘Sully’ Sullenberger. Sully werd wereldberoemd nadat hij met een passagiersvliegtuig een noodlanding maakte op de New Yorkse Hudson River, waarmee de levens van 155 mensen aan boord gered werden. Echter, waar Sully door het publiek en de media geprezen werd om zijn prestatie, ontvouwde zich op de achtergrond een onderzoek dat zijn reputatie en carrière dreigde te verwoesten.

97 BERICHTEN 31 MENINGEN
geplaatst: 26 december 2016, 19:13 uur [permalink]
Als fan van Hanks ook deze film gekeken. Hij heeft in betere films geacteerd. Maar ondanks dat is het gewoon weer een goede film.

geplaatst: 2 januari, 02:25 uur [permalink]
Prima film Een man die op het juiste moment zijn werk deed op een manier die niemand hem nadoet. Linksom of rechtsom
mayday het wordt de Hudson.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 3 januari, 17:27 uur [permalink]
Een kink in de heldenstatuskabel.

Althans, dat leek er even op door het onderzoek van de luchtvaartauthoriteit. Lijkt me vrij normaal dat er een onderzoek plaatsvind naar het hoe en waarom van de actie. Dat er ergens een rekenfout wordt gemaakt is natuurlijk kwalijk maar wordt later recht gezet.
Ik kreeg de indruk dat het verhaal werd verteld om de heldendaad van de crew nog wat heroischer te maken. Ik had pas later door dat de film van de hand van de kritische patriottistische Clint Eastwood was. Dat verklaart het wel weer.
Ik kan hier niet zoveel mee.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: 6 januari, 07:09 uur [permalink]
“There was no time for calculating.
I had relied on my experience of managing the altitude and
speed of thousand of flights over four decades.
I eyeballed it.”

Alle respect voor de piloot Chesley “Sully” Sullenberger die in 2009 een Airbus middenin de Hudson rivier neerpoot en op wonderbaarlijke wijze de veiligheid van de 155 passagiers wist te garanderen. Een waar huzarenstukje die alleen mogelijk was door een jarenlange ervaring als piloot. Anders was dit bijna onmogelijke manoeuvre niet uitgevoerd, met alle gevolgen van dien. En dit alles vanwege een zwerm ganzen die de voorrang van rechts regel niet goed kenden en massaal de turbinemotors ingezogen werden, waarna deze het opgaven. Dankzij de piloot Sully (Tom Hanks) die onder zulke stresserende omstandigheden het hoofd koel hield en beredeneerd de ultieme juiste beslissing nam, kon erger vermeden worden. De storm waarin hij terechtkwam naderhand had hij niet onder controle, ondanks zijn jarenlange ervaring als piloot. Maar ook hier weet hij zijn reputatie te redden door een ingeving die in hem opkwam op het laatste nippertje.

Nogmaals, alle respect voor de piloot van dienst. Maar als je het internet afschuimt, kan je een heel arsenaal van filmpjes zien waarop piloten halsbrekende toeren uithangen om hun luchtschip veilig aan de grond te zetten. De wereld lijkt wel bezaaid met strategisch slecht geplaatste landingsbanen, zodanig dat bij elke piloot het zweet uitbreekt op het moment dat ze het naderen. Of je ziet een Boeing die bijna zijdelings aan de grond wordt gezet vanwege sterke zijwinden. Ik ben er van overtuigd dat er wel meerdere heldhaftige landingen zijn uitgevoerd ergens in de wereld waarbij er een beslissing werd genomen in een opwelling. Hopelijk wordt dit allemaal niet verfilmd. Je voelt al welke richting ik uit wil gaan. Ondanks een topcast, met een zoals altijd schitterende Tom Hanks, een levende legende in de regisseursstoel namelijk Clint Eastwood en spectaculaire beelden van de noodlanding, is deze film toch ietwat licht uitgevallen. De film is qua inhoud niet echt indrukwekkend te noemen. Vliegtuig geraakt in problemen. Piloot beslist om het toestel op een onconventionele plek neer te zetten. Experts en verzekeringsmaatschappijen opperen dat er sprake is van een inschattingsfout. Het is dan wachten op het verdict van deze commissie. Niet veel soeps dus.

Al goed dat ze de uitgevoerde noodlanding meerdere keren terug in beeld brengen vanuit verschillende perspectieven, anders was “Sully” een uiterst kwalitatieve kortfilm geworden. De beelden van de ramp zijn verspreid over de gehele film. Verwacht je dus aan een hele resem flashbacks. Niet alleen flashbacks met de reële situatie maar ook nachtmerries van Sully met een meer destructieve afloop. Buiten deze beelden zien we een oude rot die mettertijd meer begint te twijfelen aan de juistheid van zijn beslissing. En een arsenaal aan experten die maar al te graag willen bewijzen dat een professionele fout werd gemaakt. Natuurlijk is de grootste drijfveer voor dit onderzoek dat men niet de schadeclaims zou moeten betalen en om te vermijden dat de verzekeringsmaatschappijen de geleden schade moeten vergoeden. Eigenlijk is het een nogal zielige vertoning en beschamend te zien hoe men probeert de foutloze en eervolle carrière van een betrouwbare piloot in diskrediet brengt door ondoordachte beweringen uit te kramen. Een weerspiegeling van het respectloos karakter van de huidige maatschappij. Wel raar dat een man zoals Sully na een succesvolle loopbaan blijkbaar toch in financiële problemen zou raken door dit voorval.

Tom Hanks moet zich niet echt inspannen om een perfecte rol te spelen. En door de juiste make-up en rekwisieten slaagde men er zelfs in om hem griezelig perfect te laten lijken op de echte Sullenberger. Maar eerlijk gezegd, Hanks acteerde op automatische piloot (wat dan weer zeer toepasselijk is bij deze film). Met andere woorden subliem maar in veilige modus. De onderzoekscommissie vond ik dan weer een uiterst interessant gezelschap op acteervlak. In werkelijkheid lijken het me eerder een zootje muggenzifters zonder een greintje respect. Het leek precies een allegaartje van mensen uit andere sectoren die geen kaas gegeten hebben van wat luchtvaart precies inhoudt en daarnaast ook niet het vernuft hadden om rekening te houden met één bepalende factor waardoor hun hele theorie op de helling kwam te staan. Bijgevolg ergerde ik me mateloos aan hun arrogante houding en was het leedvermaak op het einde des te groter. Aaron Eckhart, als Sully’s co-pliloot, heeft ook zo’n ingetogen en redelijk kalme rol (voorzien van een indrukwekkende snor). “Sully” is niet echt een spektakelfilm. En qua drama is het ook niet bijster overweldigend. Waarschijnlijk daarom dat ze de crash meermaals in beeld brengen. Maar dat Sully een held is, staat buiten kijf. Zijn heldendaad is echter heroïeker dan het maken van deze toch maar oppervlakkige film.

avatar van keimpeS
geplaatst: afgelopen dinsdag om 17:01 uur [permalink]
Het is wel een leuke film, ook best interessant maar ook wel wat matjes qua acteerwerk. Op Tom Hanks niets aan te merken, dat is gewoon een goede acteur, Aaron Eckhart vindt ik echt mis casting.
Zoals gezegd gewoon een leuke film voor tussendoor en de aftiteling wat langer doorkijken is ook zeker de moeite waard!

avatar van cor1946
geplaatst: afgelopen donderdag om 21:38 uur [permalink]
Prima film met een uitstekende Hanks en Eckhart. Al die lange dialogen zijn niet nodig bij deze film.

avatar van missl
geplaatst: afgelopen zaterdag om 01:06 uur [permalink]
Respect voor deze man dat hij dit zo geregeld heeft. Je volgt het onderzoek en je ziet wat Sully ervan vindt een hoe hij dit ervaart. Ik vond het iets te oppervlakkig gebracht. Verhaal en beeld.