Sully (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door Clint Eastwood
met Tom Hanks, Aaron Eckhart en Laura Linney

Film over het leven van de Amerikaanse piloot Chesley 'Sully' Sullenberger (Tom Hanks). Sully werd wereldberoemd nadat hij met een passagiersvliegtuig een noodlanding maakte op de New Yorkse Hudson River, waarmee de levens van 155 mensen aan boord gered werden. Echter, waar Sully door het publiek en de media geprezen werd om zijn prestatie, ontvouwde zich op de achtergrond een onderzoek dat zijn reputatie en carrière dreigde te verwoesten.

Knap gemaakte reconstructie van een destijds spraakmakende noodlanding. Best spannend al is er naar mijn mening te veel aandacht voor het onderzoek van de luchtvaartautoriteiten in verhouding tot de spectaculaire noodlanding zelf. Tom Hanks excelleert zoals altijd in dit soort rollen en Clint Eastwood kan zijn patriottisme en heldenverering weer eens uitleven.

(verwijderd)
Het lukte me niet door de altijd geweldige Tom Hanks heen te kijken. De 'crash' zelf is interessant en daar is alles mee gezegd. Als film vond ik dit erg matig. Zo onrealistisch als de pest vooral. Hier lijkt echt geen tijd in gestopt te zijn door Eastwood en zijn collega's.

Turn on the tv, ja hoor, op de milliseconde getimed bij de start van 'breaking news' (of komt dit automatisch als eerste in Amerika of iets dergelijks?). Dat laatste lachje in de rechtszaal ook, ajj wat slecht. Ook hoe uit het niets wordt verteld dat de simulatie de 17e was, neh, kon hier weinig mee. 3 van de misschien wel 10 ergernissen die ik ervaarde.

Visueel ook gewoon irritant. Ik heb zoveel mooie gemaakte films gezien, en dan krijg je zo'n kunststoffen vliegtuigje op je scherm gegooid.

Sorry Tom.

avatar van John Milton
(verwijderd) schreef:
Audiovisueel ook gewoon irritant. Ik heb zoveel mooie gemaakte films gezien, en dan krijg je zo'n kunststoffen vliegtuigje op je scherm gegooid.

Sorry Tom.

Audio kun je weglaten hoor, Sully was wat mij betreft terecht genomineerd voor sound editing. Was echt behoorlijk goed in een atmos zaal. Herken het commentaar op het visuele aspect ook niet helemaal moet ik zeggen. Die aspecten waren juist wel in orde vond ik.

(verwijderd)
Oh sorry, audio is me niet eens opgevallen eerlijk gezegd, dus een meerwaarde vond ik het ook niet. Maar bedoel wel inderdaad het visuele aspect.

avatar van John Milton
no worries, altijd zeggen wat je denkt.

maar: ik ga er stiekem van uit dat je niet de beste audio denkbaar hebt, waar je nu bent?

(verwijderd)
Netflix op m'n Lenovo'tje. Misschien niet spectaculair maar een lekkere soundtrack kun je er wel op ontdekken. Al gaat het nu meer om de sound editing zoals je zelf al zegt.

avatar van the hustler
Routineus vakwerk. Nergens beklijvend. Teleurstellende CGI. Alweer een opgeklopte Clint Eastwood-ode aan een "American hero" die gewoon zijn werk deed. Flauw patriottisme, meer is het niet. Tom Hanks kan de film niet redden.

avatar van JHagenstein
'Brace brace brace! Heads down! Stay down!'

Je hebt van die acteurs/actrices die een film nog net wat beter kunnen maken dan dat ze al zijn, puur door zijn/haar aanwezigheid. Een film met een tamelijk slap verhaal kan nog net even die halve ster meer ontvangen, puur vanwege het feit dat de leading actor een extra dimensie toevoegt.

Tom Hanks is zo'n acteur, en Sully is zo'n film.

Een prima cast en een uitstekende regisseur. Het was een voorbode voor een film die mee zou kunnen dingen naar de hoofdprijzen bij de Oscars, maar dat zou uiteindelijk meevallen. De film en het verhaal boeide me, maar het was niet hoogstaand. Het is niet zo dat als ik met mijn vader over films ga babbelen dat deze flick opeens ter sprake komt, nee dat zeker niet.

Gotta love Tom Hanks though. Een mooie ingetogen rol van zijn kant. De naweeën van de crash worden uitstekend weergegeven en dat is voor mij het belangrijkste aspect van de film. De crash is daaraan ondergeschikt. Ook een prima rol van Aaron Eckhart.

Prima om gezien te hebben. Drie sterren.

avatar van Waackx
Tom Hanks blijft steengoed en blijft hits maken.
Toch knap van iemand zijn leeftijd om na al die jaren nog steeds een A-list actor te zijn en films haast in je eentje weten te dragen en nog succesvol ook te wezen.
De enige 2 van "zijn" leeftijd die dat ook nog beheersen zijn volgens mij Tom Cruise en Denzel Washington.
Zelfs L. Jackson en Freeman hebben een sidekick nodig.

avatar van martijn011
Prachtige film van Eastwood. Wederom levert hij een film af die boeit en er prachtig uitziet.
Weliswaar geholpen door een geweldige rol van Tom Hanks, die de rol van piloot 'Sully' op zich neemt en er weer een glansrol van weet te maken.
Ik kan me nog herinneren dat dit bijzondere nieuwsfeit op de journaals te zien was maar het is niet goed tot me doorgedrongen want we zijn nu ongeveer 8 jaar verder en het was me eigenlijk ontschoten.

De film heeft een korte speelduur maar dat is helemaal geen negatief punt. Het is zelfs wel eens fijn in de tijd dat elke film langer dan twee uur moet duren en een onnodig langgerekt geheel wordt.
De film is kort en krachtig en laat je geen seconde los. Echt een aanrader!
Vier dikke sterren!

avatar van BlueJudaskiss
Vond aanvankelijk het verhaal erg dun - die flashbacks waren echt pure opvulling om maar aan die 90 minuten te komen - maar merkte tegen het einde dat ik echt tegen het scherm gekluisterd zat. Tom Hanks en Laura Linney spelen weer Tom Hanks en Laura Linney maar wauw... Spannend van begin tot eind.

Uitstekende film over een piloot van een passagiersvliegtuig die een noodlanding moet maken op een rivier. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Alhoewel de noodlanding zelf uitvoerig en realistisch in beeld wordt gebracht, draait hier voornamelijk om het aangrenzende onderzoek. Ogenschijnlijk simpel, maar effectief verteld (zoals gewend van Clint Eastwood). Een nipte 4.0 sterren.

avatar van puppet master
topfilm

avatar van wimaroca
Als Tom Hanks deze rol niet had gehad,was er niks aan geweest,
Wat speelt hij top, je zou zo zeggen dat ie 100% piloot is.

Verder is de crash wel mooi in beeld gebracht

Film komt direct tot de kern van de zaak : het onderzoek van de luchtvaartoverheid om toch maar na te gaan of piloot Sully geen verkeerde beslissing heeft genomen, zodat we ons aan een pak flashbacks mogen verwachten. Die komen er dan ook en zijn van uitstekende kwaliteit en passend in het geheel ingelast. Spectaculair is wel de noodlanding op de Hudson (dacht dat die intensiever bevaren werd) en ook de vliegsimulaties zijn interessant, zodat we tot een al bij al boeiende film komen van veteraan Clint Eastwood (het was al een tijdsje geleden).
Tom Hanks en ook Aaron Eckhart zijn stevig op dreef.

avatar van 606
Mag je hier spreken van een wonder? Ben geen expert, maar in mijn ogen is dit echt een wonder. Normaal gezien klapt zo'n gigantisch vliegtuig uit elkaar, maar was het een millimeter verkeert geland? Dan het had zomaar anders kunnen aflopen. 155 engeltjes zijn hier hard aan het werk geweest. Maar 1 grote engel heeft iedereen gered. Prachtig gemaakte film en levensecht gebracht met subliem acteerwerk. Telkens als ik de noodlanding zag gedurende de film bleef ik het voelen de spanning die ze gehad hebben daar, ongelooflijk.

avatar van john mcclane 2
Tja,,,zat al Eem tijdje tegen de film op te hikken ,,een crash die goed is afgelopen op een rivier .
Is dat een leuke film ervaring ?

Maar ja dan krijg je de regie van eastwood , en de hoofdrol voor Hanks .
En dan krijg je toch wel wat je verwacht ,,,Hanks als in en in Goedzak en een geheel dat heerlijk weg kijkt .
Met hier en daar waar senitiment l
Ik vond het een heerlijke film .plus punt : niet nodeloos rekken .1,5 uur is prima om dit verhaal te vertellen .
Dus 3,5 is ook een ruime voldoend in mijn ogen .

avatar van Flavio
Oerdegelijke maar ook niet al te boeiende film over de knappe landing in de Hudson van piloot Sully, prima vertolkt door Hanks. Het verhaal is in twee zinnen verteld, en dat wreekt zich: op de landing na (vanuit meerdere gezichtspunten getoond) zitten er nauwelijks spannende momenten in, en ook op drama-gebied gebeurt er eigenlijk niks. Er is wat gebel met het thuisfront (Linney in de ondankbare en nietszeggende rol als ongeruste echtgenote aan de telefoon) en een commissie die Sully ook wel een held vinden, maar ja, regulations. Een film zonder verdere spanningsboog die dus lui vertrouwt op het vakmanschap van de acteurs om er nog wat van te maken.

Kennelijk is in de VS de behoefte aan helden groot, en ik vermoed dat we binnenkort naar het verhaal kunnen kijken van Tammie Jo Shults (die als kers op de taart ook nog eens een vrouw is).

avatar van Fisico
Mja, ik verwachtte van Sully een intrigerend rechtbankdrama waarbij de held van het verhaal als een Don Quichote streed voor zijn gelijk. Maar deze verwachtingen werden amper ingelost. In de plaats krijgen we een vrij ééndimensionale film waarbij iets te veel aandacht geschonken wordt aan de heldendaad van Sully waardoor alle nuance wat verdwijnt. De onderzoekscommissie belast met het dilemma of hij nu een held of een onverantwoorde daad stelde (ongeacht de positieve afloop), was zeer inspiratieloos en flets opgebouwd. Die onderzoekscommissie wordt trouwens afgeschilderd als een bende incompetente harteloze nitwits die niets anders konden dan toegeven aan de publieke opinie. In werkelijkheid was dit toch geheel anders en werd het onderzoek professioneel, oordeelkundig en sereen gehouden!

Van een Clint Eastwood verwacht ik pakken beter. Technisch gezien een goede film waarbij vooral op safe wordt gespeeld met montage, acteurs (Tom Hanks), regie en camera. Weinig op aan te merken. Het plot en de dialogen echter konden wat beter uitgediept worden. Ook het personage van Tom Hanks wordt te weinig uitgediept. Amper psychologische diepgang in het personage. De crash een keertje minder in beeld brengen in functie van hierboven vermelde kritiekpunten, had de film beter tot zijn recht doen komen. Een film op automatische piloot wat mij betreft. Jammer.