Sully (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door Clint Eastwood
met Tom Hanks, Aaron Eckhart en Laura Linney

Film over het leven van de Amerikaanse piloot Chesley 'Sully' Sullenberger (Tom Hanks). Sully werd wereldberoemd nadat hij met een passagiersvliegtuig een noodlanding maakte op de New Yorkse Hudson River, waarmee de levens van 155 mensen aan boord gered werden. Echter, waar Sully door het publiek en de media geprezen werd om zijn prestatie, ontvouwde zich op de achtergrond een onderzoek dat zijn reputatie en carrière dreigde te verwoesten.

Vanaf 8 september in de bioscoop (Warner Bros)

avatar van Jusstinb
Ben benieuwd, Tom Hanks verleent zich niet vaak voor flutfilms!

Vroege stem wel.. die 5... ?????

Ik heb de voorbarige stem verwijderd.

avatar van John Milton
Nou, de trailer intrigeert me zeker wel, zou Clint zich na zijn afgelopen flops (in mijn ogen dan) toch nog revancheren?

Dit kon nog wel eens een goede film worden. Thema weet me in ieder geval te boeien!

86 jaar oud, en dan nog bij de top regisseurs horen. Deze film lijkt me wel interessant in ieder geval.

avatar van Flitskikker
Ziet er goed uit. Hanks stelt zelden teleur. Eastwood ben ik echter geen fan van, dus ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Ben ook benieuwd.
Heb de reeks gezien 'Air Crash Investigations' en daar werd ook deze gebeurtenis getoond.
Is inderdaad wel boeiend om er een film over te maken !!

avatar van Donkerwoud
Zie er niet echt naar uit, het lijkt wel een kopie van Flight, en die was imho niet al te best.

avatar van Vdk_Movie
Dit soort films zijn altijd wel weggelegd voor Hanks, hij zal het ook vast niet slecht doen. Kan haast niet. Ben alleen wel benieuwd naar het werk van Clint Eastwood, vind het hoe dan ook erg gaaf dat hij met zijn 86e nog films regisseert!

Ik laat me verrassen!

avatar van brabusRUS
1 van de weinige films waar ik echt naar uitkijk. De combo Eastwood en Hanks kan gewoon niet floppen. In ieder geval vanaf mijn oogpunt niet.

avatar van FunkStarr
Ben je dan geniaal, om op je 86e nog steeds films te regisseren en tot de absolute wereldtop behoren. Wat een ongelofelijke held is Clint Eastwood toch. Voor mij toch echt (met enkele anderen) de beste acteur die er ooit geweest is, maar heeft zich ook als regisseur al meerdere malen bewezen. Wat deze man heeft gepresteerd is echt ongekend.

brabusRUS schreef:
dat dacht ik ook bij de combo Eastwood en Damon voor ik Hereafter (2010) zag

Maar ik heb voor deze wel degelijk goede hoop!

avatar van Arri
Donkerwoud schreef:

Dat heb ik ook een beetje. Eastwood en Hanks ben ik groot fan van, daarom ga ik de film sowieso in de bioscoop bekijken. Maar heel de gebeurtenis in het vliegtuig duurde maar enkele minuten, daar moet dus een heel verhaal rondom heen geschreven zijn. De echte Sully had een weinig boeiend leven zo zegt men, vraag me dus af wat ze precies gedaan hebben daarmee.

avatar van Filmkriebel
Klinkt wat als Flight (2012)... ik verwacht niet veel bijzonders.

avatar van pjutter
He het was toch Regilio Tuur die iedereen had gered?

De gebeurtenissen in het vliegtuig zullen inderdaad niet al te lang duren waarschijnlijk. Heb onlangs ergens gelezen dat de film ook vooral gaat over hetgeen Sully overkwam na de ramp. Zo was hij in de ogen van het volk een held, maar hebben de autoriteiten twijfels gehad bij zijn keuze om in de Hudson te landen en is er dus een onderzoek tegen hem ingesteld.

Staat ook zo'n beetje te lezen in de synopsis bovenaan deze pagina en er is ook wel wat van te zien in trailer.

avatar van mnrk
pjutter schreef:
He het was toch Regilio Tuur die iedereen had gered?

Daar moest ik ook aan denken, die beelden van Regilio toen op tv

avatar van brabusRUS
John Milton schreef:
dat dacht ik ook bij de combo Eastwood en Damon voor ik Hereafter (2010) zag

Maar ik heb voor deze wel degelijk goede hoop!

Ha! Ja, dat is een behoorlijke flop. Ben die hele film alweer vergeten

avatar van Zwolle84
Dat had ik dan net andersom. Damon + Eastwood leek me vooraf een erg stroperige combinatie, maar Hereafter vind ik een prachtfilm.

Hanks kan ik niet luchten of zien, dus zal deze ook wel meevallen.

Bélon
Zwolle84 schreef:
Hanks kan ik niet luchten of zien, dus zal deze ook wel meevallen.

Ik ben iemand van het kamp dat een film goed is ondanks Tom Hanks ipv dankzij maar bij sommige films is hij wel op z'n plek. Dit is zo'n film waarmee je de helft kunt vullen met actie/spanning (de crash) en de andere helft met drama.

A Hologram for the King (2016) leek me qua trailer al een zeikfilm dus die heb ik maar geskipt

Deze ga ik wel zien hij duurt ook niet al te lang

avatar van hijman1946
Jusstinb schreef:
Ben benieuwd, Tom Hanks verleent zich niet vaak voor flutfilms!

Vroege stem wel.. die 5... ?????
over vroege stem gesproken.film is noch niet in de bios u heeft hem niet gezien maar noemt het al n flutfilm ik noem dit een flutcommentaar

avatar van chevy93
Even iets beter lezen.

Bélon
Viel niet tegen. Hanks is prima op z'n plek als Sully en Eckhart ook als zijn wing man ( )

Eigenlijk wel een feel good film maar dan zonder al te veel opsmuk: even dacht ik dat de film de verkeerde kant op zou gaan toen ze de passagiers gingen introduceren: ik vreesde voor een Airport (1970) en andere rampenfilms scenario waar in "beroemdheden/passagiers met hun persoonlijke problemen" gefilmd werden tijdens de crash maar dat was gelukkig minimaal. Editing had wel wat strakker gekund. Beelden van de crash zelf waren goed.

Echt groots wordt het nooit maar wel erg degelijk: echt een "van 8-88 jaar" film en dat bedoel ik als compliment

Goede 3,5* (7,5) ik wordt bijna nog Hanks fan op m'n oude dag

avatar van Walter White
Tom Hanks op een van ze beste films die hij ooit in heeft gespeeld.

avatar van John Milton
Kom op Walter, die zin kun je beter maken

avatar van m1chel
Regisseur Clint Eastwood en hoofdrolspeler Tom Hanks hebben natuurlijk geen nadere introductie nodig. De twee slaan de handen ineen om het miraculeuze verhaal over de bizarre waterlanding op de Hudsonrivier gestalte te geven. Toch liepen we van de trailer nog niet echt heel warm, want hoe pers je uit dit verhaal een complete film en weet je het geheel ook nog interessant te houden. Gelukkig is dit iets dat je aan de heren over kan laten en Eastwood heeft er gelukkig voor gekozen om de film niet nodeloos lang te rekken, maar af te ronden op een nette anderhalf uur. Dit komt de film zeker ten goede en zorgt ervoor dat je aan het eind van de film niet murw geslagen je bioscoopstoel verlaat.

Het verhaal van de film draait volledig om de nasleep van de crash. De film opent dan ook met veel dialoog, dat komt kijken bij het onderzoek dat tegen Sully en zijn co-piloot Jeff Skiles loopt. Het eerste deel van de film lijkt zich hiermee dan ook vooral te richten op het deel waarin de heren de schuld in de schoenen dreigt te worden geschoven voor het uithalen van een onnodig gevaarlijke manoeuvre. Het lijkt erop dat Eastwood zich meer richt op een reconstructie, dan dat hij ons echt een film presenteert. Zeker als je zelf bekend bent met het verhaal neemt dat wel de nodig spanning weg, maar toch weet het geheel te boeien, iets dat vooral te danken is aan de prestatie van Hanks. Minpunt hierbij zijn de twee flashbacks naar het verleden van Sully. Deze raken kant nog wal en voegen weinig toe.

Het zeer kalme camerawerk in deze Eastwood-film typeert zijn werk als regisseur en is fijn om naar te kijken. Geen flitsende beelden of schokkend camerawerk voor het belevingseffect, maar subtiele bewegingen en fraaie lange shots. Bijna ouderwets, maar hier duidelijk de kracht van de film. Het zorgt ervoor dat het neerstorten van het vliegtuig op overtuigende wijze naar het scherm wordt vertaald. Gelukkig maar, want de film is om dit ene moment heen gebouwd. Je krijgt de crash feitelijk zelfs drie keer uitgebreid te zien, wat interessant gemaakt wordt doordat je de crash steeds vanuit een ander perspectief ziet. Het eindpleidooi wordt helaas een beetje te zoetsappig gepresenteerd en hoewel dit een verfilming is van het boek van de echte Sully, kan je bij het eind van de film je vraagtekens zetten. In grote lijnen zal dit absoluut kloppen, maar er wordt iets te veel en te snel met de billen bloot gegaan.

Sully is een vakkundig gemaakte reconstructie over de nasleep van een vliegtuigcrash die op een wonderlijke manier afliep. Deze eerste samenwerking tussen regisseur Clint Eastwood en acteur Tom Hanks mag er dan ook zeker wel zijn en weet de volledige speelduur moeiteloos te boeien. Er zijn een paar kleine kanttekeningen te maken betreft zaken die beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat de film niet het gehoopte meesterwerk is geworden, maar is zeker vakkundig gemaakt. De film schets hoe een luchtvaartmaatschappij alles op alles zet om een crash, waar alle passagiers zonder kleerscheuren vanaf komen, in de schoenen van de piloten in kwestie proberen te schuiven. Sully is dan ook een prima film die zeker de moeite waard is om op het witte doek te gaan bekijken.

avatar van mjk87
John Milton schreef:
Kom op Walther, die zin kun je beter maken

Als je de film hebt gezien begrijp je waarom hij het op deze manier opschrijft, met 'op' ipv 'in'.