Diego Maradona (2019)

Alternatieve titel: Maradona

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Asif Kapadia

Biografie over één van de grootste voetballers die de wereld ooit gekend heeft, de Argentijn Diego Armando Maradona. Door middel van onder meer 500 uur aan nooit eerder vertoond filmmateriaal krijgt de kijker een beeld van deze topvoetballer en Argentijnse volksheld.

avatar van Basto
Documentaire zoomt vooral in op zijn periode bij Napoli, terwijl juist daar alles wel over bekend is. Het kijkt verder lekker weg met veel wazige voetbalbeelden. Had een half uurtje compacter gemogen, of twee uur erbij omdat ik juist zijn nadagen en periode na het actieve voetballen interessant had gevonden.

avatar van John Milton
Ik hou niet van voetbal en mijn vriendin haat het, toch waren we beiden onder de indruk van deze docu. Kapadia komt volledig aan de door Senna (nog zo’n sport waar ik niets mee heb) en Amy geschepte verwachtingen tegemoet. Fijn portret dit.

avatar van MOTS
Voor meer mooie beelden van Maradona kan je de franse docu “un gamin en or” checken. Dat gaat ook meer in op de dagen van Maradona in Barca en na Napels. Wat Kapadia goed heeft gedaan is de sfeer en spanning erin brengen.

Waar de F is dit te zien

Was in de bioscoop.

avatar van schumacher
- Mijn 1ste WK was die van 86, als jong manneke, dan was je gewoon voor Maradona. - Beste voetballer van zijne tijd, sowieso. - Je kan de tijd van nu en toen moeilijk vergelijken maar Maradona won het WK terwijl Argentinie niet het beste team was, zelfde voor Napoli, heel straf dus.

- Maradona is nog steeds de absolute held voor de Napoli supporters en ondanks zijn dom gedoe en drugsverslaving is die zeer zeker nog over heel de wereld geliefd.

- Wat je nu hebt dat is dat velen die tijd niet hebben meegemaakt, vele mensen die nu op fb reageren die weten van niet beter.
- Zelfde met onze eigen Pfaff, die man zitten ze nu nog op talloze plaatsen op handen te dragen, was 1 vd beste keepers zoniet op een bepaald moment de beste keeper ooit toen, was megapopulair, alleen hier in Belgie zie je weer mensen negatief op alles en nog wat reageren , mensen die die nooit hebben bezig gezien.

- Wat mij nog opviel en sommige beelden had ik vroeger al gezien dat is dat ze Maradona kapot wilden schoppen, dat zag je vooral toen hem bij Barca speelde, die trap die express was waardoor die zwaar geblesseerd raakte dat kon al einde carriere zijn.

- En idd, na die match tegen Italy, schrijnend wat er dan allemaal is gebeurt. Ze hebben die gast gewoon kapot gemaakt.

- Dat die prive nergens nog eens rustig kon gaan is ook allesbehalve leuk te noemen, Cr7 nu maakt toch hetzelfde mee, nergens kan je gaan zonder te worden lastig gevallen, tol vd roem, net zoals Michal Jackson ook heeft voor gehad. En de ene kan er beter mee omgaan dan de andere.

- Diego geraakte aan de drugs, MJ aan de vele medicatie en dan heb je Cr7 die alles in de hand heeft, geen roken, geen zat zuipen, geen tattoo's (niet dat er wat mis aan is hoor).
- Wat dat drugs gebruik betreft is die heel wat beginnen feesten waardoor die daar in aanraking is gekomen met drugs en foute mensen leren kennen dat ook, dat is wat ik erop uit maak, jammer. - We hebben op het laatste WK gezien dat dat nog steeds het geval is, je vraagt je dan af kan er nu echt geen ene die helpen dan?

- Naar zo'n docu's kan ik uren naar kijken, mocht van mij nog langer duren en ik had graag nog meer beelden willen zien.
- Maradona is samen met Cr7 nu (er zijn er nog een aantal maar die net onder deze 2 staan) de 2 besten die ik ooit heb gezien.

- Maradona is zoals de jaren 90 dance muziek hier = nostalgie , een tijd die ik heel hard mis , een voetballer waar je als kind naar opkeek en nu nog steeds en ik ben zo gelukkig dat ik daar een mooi deel van mogen mee maken heb, dat ik het WK van 86 heb gezien enz...
- Maar vooral, de beste voetballer ooit aan het werk gezien te hebben (helaas nooit live) of toch zeker in zijn periode, geniale voetballer die nooit mag vergeten worden en altijd op handen moet gedragen worden als voetballer zijnde, ook nog binnen 20jaar, ook nog binnen 40 jaar (tegen dan zal ik er waarschijnlijk al nimmer zijn ).

- Zo'n spelers, spelers als Maradona zie je maar 1 keer om de zovele jaren, dit zijn uitzonderlijke getalenteerde voetballers die net dat tikkeltje extra hebben en kunnen dan vele andere goeie voetballers.

avatar van james_cameron
Boeiende documentaire, volledig opgebouwd uit zeldzaam en tot voor kort onbekend archiefmateriaal. Zoals wel inmiddels gewend zijn van de documentaires van regisseur Asif Kapadia geen parade van pratende hoofden maar commentaar van meerdere betrokkenen over de archiefbeelden heen. Verwacht geen overzicht van de hele carriere van Maradona; de documentaire richt zich hoofdzakelijk op de periode dat Maradona bij de Italiaanse club Napoli speelde. Toch ontstaat er al snel een mooi en indringend beeld van de mens achter de voetbalheld. Knap gedaan.

avatar van ankiepankie1
Ik ben vrouw en heb niets met voetbal maar vond deze documentaire echt ontzettend indrukwekkend! Ik herken mij dan ook totaal niet in het verhaal van 'filosoof' dat het alleen maar over voetbal gaat; zelfs als niet-voetballiefhebber vond ik de voetbalbeelden intrigerend om te zien en bovenal de transformatie van een sympathieke bescheiden jongen naar het wrak dat Maradona uiteindelijk geworden is. Ontzettend zonde om te zien.
Vind de film echt een aanrader!

avatar van WillemC
Door middel van onder meer 500 uur aan nooit

En dan maar 125 minuten?

Het fascinerende verhaal van de legendarische argentijnse voetballer Diego Maradonna. Het fenomeen die eerst verafGod werd en uiteindelijk verguis en gehaat door het italiaanse publiek. Met name die van Napels. En dat allemaal door de verloren partij van de italianen tegen Argentinie in eigen huis, te Napels. Het gaat dan snel berg afwaarts. Drugs en vrouwen doen de voetballer de das om. De film geeft een prima beeld van Diego en zijn eigen gecreerde persoonlijkheid Maradonna. Je krijgt medelijden met de man die vanaf zijn 15e geleefd werd. Prima documentaire. Beelden hadden wel wat gerenoveerd mogen worden. Gedigitaliseerd. Nu is de kwaliteit regelmatig erbarmelijk. Niet nodig in deze tijd. 3.5*