• 10.585 nieuwsartikelen

Met onder meer: Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 23 oktober 2003

Plot Mystic River

"We bury our sins, we wash them clean."

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Jimmy Markum

Silent Ray Harris

avatar van frans123

frans123

cdman19800 schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom Jimmy op het eind niet gearresteerd wordt voor de moord op Dan... Verder wel een prachtige film.

Dan heb je geen notie van "'vriendschap voor het leven: no matter what, my friend"...Btw hij heet Dave...geen Dan.

avatar van frans123

frans123

Indrukwekkende film met een ijzersterk verhaal. Een geweldige rol van Penn, en ook van Robbins in mindere mate.
Bacon in een gebruikelijke bijrol. Ik heb hem jaren geleden gezien en ik vind dat hij na herziening nog meer indruk op mij maakte - vanwege het acteren en de hele sfeer- Gelukkig heb ik een slecht geheugen en wist niets meer van het verhaal. Knap werk van Eastwood.

Note; Een misser vond ik het gedoe van Bacon met zijn vrouw, onnodig, voegt helemaal niks toe.. Daarom 4,5* en geen 5*.
ik heb geen moment gedacht dat Dave de dader zou kunnen zijn , dat kwam doordat Fishburne daar te veel nadruk op legde [spoiler[

avatar van Nekstwan

Nekstwan

Mystic River is een thriller die mij van begin tot eind heeft geboeid. Qua verhaalstructuur, -opbouw, -einde en acteerprestaties een absolute topper in dit genre. Het boek van Lehane is, zoals wel vaker bij verfilmingen, nóg beter. Ook Shutter Island is door Lehane geschreven.

avatar van Dayer

Dayer

Pittige film die uiteindelijk zuur en met een knoop in de maag eindigt. Het traditionele verloop van een thriller met het onderzoek naar een moord wordt compleet onderuit gehaald door trauma en onvoldoende of zelfs niet geheelde wonden. Minpunt is wat mij betreft de opheldering van de moord, dat eindpunt is toch wel vederlicht. Alles wat eerder komt met het verwerken van trauma en de verstoorde onderlinge relaties tussen de hoofdrolspelers staat veel sterker. Ook het ultieme einde waar dan eigenlijk blijkt dat het allergrootste slachtoffer misschien niet Jimmy, maar het verscheurde gezin Boyle is, is stevige kost. Niettemin een interessante en hele degelijke film van Eastwood.

avatar van la-witte

la-witte