ad

Geregisseerd door: Clint Eastwood

Met onder meer: Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Releasedatum: 23 oktober 2003

Over Mystic River

"We bury our sins, we wash them clean."

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jimmy Markum

Dave Boyle

Sean Devine

Sergeant Whitey Powers

Annabeth Markum

Brendan Harris

Katie Markum

Mr. Loonie - Liquor Store Owner (onvermeld)

avatar van Alathir

Alathir

Een film die spannend blijft tot het einde. De film kent een eerder traag tempo maar dat stoorde me in geen geval. In het begin dacht ik meteen te weten wie de dader was, Dave heb ik eigenlijk nooit echt verdacht gevonden. Ik had het pas raar gevonden moest hij de dochter iets aangedaan hebben. De film probeert echter hem verdacht te maken en slaagt daar op sommige momenten wel in, dat je toch begint te twijfelen.

Bovendien is dit ook een sterke film die de evolutie van de drie jeugdvrienden hun relatie schetst. Door het lot komen ze als het ware terug bij elkaar. Elk heeft zijn eigen pad gekozen in het leven, al kon je al raden hoe ze later ongeveer gingen zijn. Sean Penn vond ik weer erg goed spelen en ook Tim Robbins kwam erg geloofwaardig over. Kevin Bacon vond ik wat gewoner met zijn typische rol als rechercheur. Qua drama is het niet slecht gedaan, al denk ik dat het drama misschien nog iets te vroeg komt en er nog iets meer rond de persoon van Katie had gedaan kunnen worden. Eerst dacht ik ook dat het een voorspelbaar einde ging zijn maar na een anderhalf uur dacht ik toch van dat dit een subliem plot ging kennen. Het plot was verrassend anderzijds misschien een beetje makkelijk.

avatar van Tapa

Tapa

Aardige Mystery/Thriller, was al een tijd geleden dat ik m gezien had maar de clue was ik even vergeten. Was wel verrassend. Alleen het op een gegeven moment geeft Dave toe aan Jimmy dat het bloed in zijn kofferbak van die gast is die hij lens had geslagen, maar er wordt door de politie in de film niet echt over de bloedsporen in zijn auto in gegaan.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Ik was vooraf een beetje wantrouwig richting de speelduur maar achteraf gezien is dit geen enkel probleem. Mystic River is een zeer degelijk drama die het vooral moet hebben van de acteerprestaties, Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon spelen ijzersterk. Ik twijfelde vanavond tussen deze film of een herziening van The Matrix dus het is geinig dat Laurence 'Morpheus' Fishburne ineens een rol bleek te hebben en ik ben ook altijd voorstander van een bijrol voor Kevin Chapman. Met de cast zat het dus wel goed en als dit alles wordt geregisseerd door Eastwood krijg je een film die van de eerste tot de laatste minuut je volle aandacht grijpt. Het plot is degelijk maar laat zich wel makkelijk voorspellen, maar liever ietwat voorspelbaar dan er in de slotfase nog ineens gekke sprongen te maken. Ik weet nu vrijwel zeker dat ik nog een paar mooie films van Eastwood te gaan heb.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Al bij al een sterke film waarbij de vriendschapsband van 3 jongeren centraal staat door gebeurtenissen die 25 jaar eerder zijn gebeurd. Allen gingen ze elk hun eigen weg, de één al wat meer getekend dan de andere. Mystic River is een misdaadverhaal van "Whodunit" en is op dat vlak niet bijster origineel te noemen. Ook het feit dat er gezocht wordt naar een bekende intimi als dader komt wel erg vaak terug in Hollywood. Het wraakmotief is eveneens een steeds terugkerend item ... en toch heeft deze film iets.

Toch is het een film die blijft hangen omdat je de verbonden vriendschapsband van 25 jaar terug door omstandigheden een nieuw vervolg krijgt. In dat opzicht doet de film me wat denken aan Sleepers (eveneens met Kevin Bacon). Hoe zou het leven verlopen zijn, mocht er 25 jaar geleden niets gebeurd zijn? Of wat als iemand anders het slachtoffer was, zoals een paar keer werd aangehaald in de film? Mystic river focust zich echter voornamelijk op de hoofdpersonages en veel minder op het verhaal zelf. Daar zit de sterkte. De goede acteerprestaties van Sean Penn en Tim Robbins zijn hiervoor dan ook terecht bekroond.

Emoties staan centraal in de film en Sean Penn is hier een uitstekend voorbeeld van wanneer hij met zijn gevoelens amper blijf weet: zijn woede, angst, wraakgevoelens, frustraties en onmacht maken van Jimmy een explosieve cocktail waarbij hij de relaties in zijn omgeving op de helling zet. En het personage van Robbins draagt heden nog steeds de zwaarste gevolgen van de gebeurtenissen van toen. Opnieuw een geslaagde film van Eastwood die er telkens in slaagt diepgang en karakter te brengen in een op eerste zicht gewone film. Puur inhoudelijk blijft de film wel vrij voorspelbaar (zelfs met de plottwist). Ook de keuze voor de titel begrijp ik eveneens niet goed zoals ik hieronder ook al las, want de rivier komt nauwelijks in het stuk voor. Desondanks een vette 3,5*.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Vrij solide detectivethriller met misschien net iets te veel sentiment, en een gebrek aan wat subtiliteit. Hoewel het gelukkig niet lijkt zoals je verwacht dat het zou worden, want het ligt er vingerdik op dat de film je richting de piste van Dave wilt duwen. De acteerprestaties van deze film zijn zeer goed, en het verhaal/plot is goed geschreven, met het politieteam (waaronder Sean) dat een zaak moet oplossen, en Jimmy (en zijn bende) die op eigen houtje wilt handelen en Sean die met mentale problemen kampt. Jammer genoeg zijn er wel redelijk wat toevalligheden nodig om het verhaal te doen kloppen, en blijft de vraag onbeantwoord waarom Dave uiteindelijk niet eerlijk weet te zijn met zijn vrouw, of niet naar de politie weet te stappen met dit verhalen (zelf aangeklaagd worden voor moord), of dat de verdachten in dit geval beschermd worden door de politie omdat ze zelf goed genoeg weten dat Jimmy uiteindelijk een gevaar voor hen vormt. Maar uiteindelijk over het algemeen goed, maar nergens ook speciaal. Clint Eastwood staat daar blijkbaar wel garant voor, en heeft een breed spectra aan films die goed ontvangen zijn, maar anderzijds nergens weten uit te pakken of niet gewaagd genoeg te zijn. Toch is het wel een regisseur die er voor mij weet te staan, omdat er weinigen zijn die keer op keer een film van deze kwaliteit weten te regisseren. Met Eastwood weet je wat je kan verwachten, en die stelt blijkbaar zelden tot weinig teleur. Mystic River, Million Dollar Baby, American Sniper en Sully hebben allen een 3.5* gekregen van ik, en er zijn uiteindelijk nog heel wat films die ik wil zien. Ik zie ook dat hij in zijn beginjaren als regisseur nog veel westernfilms heeft geregisseerd, wellicht verdergaand op het elan waar hij als acteur voor stond. Met Unforgiven, Letters from Iwo Jima, Changeling, Invictus en Gran Torino valt voorlopig nog genoeg te zien van deze regisseur.

avatar van schenkowiets

schenkowiets

Geweldig verhaal met geweldige acteurs !

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Het begin van een reeks meesterwerken bij Eastwood over mannelijkheid, schuld en boete. De film is klassiek in opmaak. Mooie panoramische establishing shots, veel dialoog en een orkestrale score die opwelt bij een tragische gebeurtenis. Wat we krijgen is een diepgaande studie over 3 mannen en hun omgeving. De sociale achtergrond - een working class buurt aan een rivier - wordt met veel authenticiteit geschetst. De locaties en milieu zijn belangrijke indicatoren over de karakters van de personages. We kijken recht in de ziel van deze mannen, we ontdekken de rol van hun vrouwen (de ene als verraadster, de andere als onzichtbaar en de derde als onvoorwaardelijke steun) en we merken dat de huidige positie van de mannen (een leider, een slachtoffer, een ordehandhaver) zal zorgen voor confrontatie en conflicten tussen hen. Eastwood gebruikt een moordintrige als kader. Perfect evenwicht tussen het onderzoek naar de dader en het onderzoek naar de demonen van de 3 personages (veel scenes spelen zich af in half verlichte kamers waar geheimen zich schuil houden). Hun zonden worden dan ook symbolisch én letterlijk door de rivier Mystic verzwolgen zodat hun geweten zuiver blijft. Ingetogen, sober met een traag tempo zodat de kijker alles kan absorberen. Trillende cinema over mensen in crisis.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Moeilijke en lastige film waarbij ik het gevoel heb dat me iets ontgaat. Want is de film nu best oké of is het een meesterwerk dat ik steeds verder ontdek naarmate ik hem vaker kijk? Het laatste lijkt steeds meer het geval. Na de derde keer waardeer ik de film steeds meer en zie ik steeds beter het totaalplaatje ook al zijn er wel wat puntjes van kritiek.

Wat ten eerste opvalt, de bijzondere en soms voor het gevoel ietwat misplaatste dromerige klassieke muziek. Muziek die Eastwood zelf overigens gecomponeerd heeft. Dan het typerende Bostoniaanse beeld met haar typerende buurtjes en inwoners die perfect aansluit bij het algehele sfeertje van films als The Town, Gone baby gone en The departed in zekere mate. Het beeld van een hechte gemeenschap waar ons ons kent en men hun eigen problemen oplost en rekeningen vereffend, waar men lijd in hoofdletters op zijn Iers zoals de kroegbezoeker zegt tegen Nicolson in The departed; 'she's on her way out.' Waarop Nicolson zegt 'Arn't we all?'. Prima rollen overigens van Sean Penn die oh zo'n lekker vaatje buskruit speel, en wat kan die man dat goed. Robbins prima als de man met de molensteen om de nek. Alleen Bacon oogt als een lichte dissonant die voor een keer geen fouterik speelt, en zijn rol in die zin degelijk doet maar er op de een of andere manier niet echt iets extra's aan toe voegt. Marcia Gay Harden en vooral ook Tom Guiry zijn het vermelden nog wel waard.

Maar dan toch helaas het minpunt van de film. Er zit wat mij betreft totaal geen spanning in. Behalve de scene van Guiry die zijn broertje aanpakt en plots onder schot gehouden wordt vind ik de film totaal geen spanning hebben, ook niet het deel waar Robbins tot een bekentenis wordt gedwongen. Het kabbelt in die zin maar een beetje voort. Het begint pas echt even te beklijven met Guiry en wanneer Robbins aan zijn vrouw opbiecht wat er vroeger allemaal gebeurt is. Verder is het een spanningloze zoektocht naar het einde, en de dader uiteraard, en dat is altijd een punt van kritiek van mijn kant. Maar tegelijk kom ik daar ook op terug want des te vaker ik de film zie des te meer ik in zie dat het ook niet bedoeld is als een spannende who did it achtige thriller. Er had meer met muziek, spanning en duistere trieste beelden gewerkt kunnen worden, waar ik op zich altijd weg van ben maar dat is de intentie simpelweg niet van de film. De boodschap draait mij inziens uiteindelijk om 'noodlot'. Alles wat er gebeurt in die twee durende uren is een voortvloeing van de beginfase wanneer Robbins wordt meegenomen. Was dit niet gebeurt had alles anders gegaan, was iemand anders van de twee meegenomen had ook alles anders gegaan. Alles lijkt daar al in een baan te geraken die naar deze situatie leidt. Dat Penn is hoe hij is, zijn dochter verliest, dat Robbins is hoe hij is en eigenlijk maar opbiecht dat hij het gedaan heeft om rust te vinden. Hoe wrang eigenlijk ook, een microscopisch voorbeeld van hoe het leven soms in elkaar grijpt en op catastrofale wijze met elkaar verbonden is.

Een bijzonder film die je eigenlijk vind ik pas op het einde echt raakt wanneer wat mij betreft dat idee van de boodschap aankomt.

avatar van blurp194

blurp194

Ter ere van de tiende verjaardag van de uitreiking van de eerste Prix Lumiere aan Clint Eastwood werd afgelopen week Mystic River vertoond in de grote zaal van het Institut Lumiere in Lyon. Wat een mooie gelegenheid, en een perfecte film voor zo'n avond - ook nog eens ingeleid door iemand die daar een mooi verhaal van wist te maken. En op de een of andere manier had ik de film nog nooit gezien - waarom is me even een raadsel - zodat alle plottwists perfect uit de hoek kwamen.

De hand van Clint is duidelijk te herkennen, zowel in de ietwat traditioneel-ouderwetse manier van vertellen als in de beschouwing van de kleine gemeenschap waar het speelt. In het begin stoorde me dat wel wat, met de wat gedwongen aanvoelende introductie van de buurt en personages, maar zodra de intrige op gang komt en de acteurs beginnen te spelen is dat gauw vergeten. Waarbij het spel van de drie jeugdvrienden natuurlijk het makkelijkst opvalt, maar ik vond vooral ook de rollen van twee van hun vrouwen erg fraai gedaan - de derde is wat onzichtbaar, dus daar kan ik weinig van vinden. En wat een eng takkewijf weet Laura Linney van haar rol te maken. Je zal er maar zo een hebben.

De acteurs en het verhaal, dat is het dan ook wel zo'n beetje - ik vond het qua beelden wat mak en gewoon allemaal, en de soundtrack waar Clint-zelf aan geschreven heeft, mwah, veel indruk maakte dat ook weer niet op me. Maar ondanks dat, een perfecte avond naar de film, en erg leuk om in die setting te zien - in een zaal vol met enthousiaste die-hard Clint fans die de toespraak van de presentator uit hun blote hoofd konden aanvullen en verbeteren.

avatar van kissyfur

kissyfur

Een mannenfilm. Niet zozeer hersenloos knallenschietenactie mannenfilm, maar een mannenfilm over... emoties! Hard, rauw, confronterend, beschamend, dat alles. En onvermijdelijke gebeurtenissen. Noodlot. Tragedie.

Maar helemaal aan het eind viel het me toch op dat het toch ook wat misogyn over kwam.

Immers, de ene vrouw verraadt haar eigen man en veroordeelt hem eigenlijk ter dood, terwijl de ander nog meer richting echt *evil* gaat en ervoor zorgt dat haar man een onschuldige vermoordt. Terwijl de derde om mysterieuze redenen een groot deel van de film onbereikbaar is.

En verder: een acteursfilm. Ik bedoel maar: wat een cast. Spreekt voor zichzelf.

En toen kwam de aftiteling. Clint Eastwood op regie. Okee, petje af, want duidelijk de beste film van zijn hand - tenminste, van de films die ik gezien heb. Maar aan de andere kant verklaart het ook het overduidelijke mannenperspectief. En mogelijk de misogynie. Want Eastwood als acteur en regisseur kan ik toch ook niet helemaal los zien van zijn Republikeinse conservatieve gedachtegoed. Natuurlijk, dat kan prima al in het script gezeten hebben, maar dan vind ik het nauwelijks toeval dat Eastwood dit script gekozen heeft. Maar genoeg gemiep over Eastwood: Eén van de beste films uit de eerste paar jaren na het nieuwe millennium.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Harde, zware film over trauma's, lijden, schuld en boete en hoe de drie hoofdpersonages hier elk op een verschillende manier mee omgaan. De titulaire Mystic River lijkt lange tijd geen rol te spelen, maar blijkt achteraf toch centraal. Het is de rivier waar Jimmy zijn zonden probeert weg te spoelen, in het verleden en op het einde van de film. Het verhaal sleepte me erg mee en stak ook goed in elkaar, maar ik moet wel zeggen dat er hier en daar toch vergezochte elementen in zaten, die er voor moeten zorgen dat het plaatje klopt. Die kleine kinderen hun motief om Jimmy's dochter te vermoorden is niet eens een motief. Gewoon per ongeluk, puur toeval, mja, ok. Maar toen ik er wat over ging nadenken na de film besefte ik dat je de film helemaal zo realistisch niet moet benaderen. Het is allemaal veeleer symbolisch en moreel. Jimmy vermoordde vroeger de vader van het jongetje, en door een soort kosmische karma voor zijn zonden vermoordt dat jongetje jaren later geheel per toeval Jimmy's dochter. Karma voor zijn zonden en gebrek aan berouw? Op die manier zal er voor Jimmy ook na de film geen gelukkig leven wachten, omdat hij weer geen berouw toont voor het onterecht vermoorden van zijn vroegere vriend. Althans, zo beschouw ik het toch, anders is het maar een erg vreemd en nihilistisch einde.

Voor de rest een erg sterke acteursfilm. Sean Penn en Tim Robbins waren enorm sterk als respectievelijk de getormenteerde crimineel en het getraumatiseerde slachtoffer. Bacon z'n rol als detective was wat meer standaard, maar ook hij doet het zeker goed, evenals Marcia Gay Harden.

Eastwood's regie is perfect. Mooie panoramische overzichtsshots, een erg vaste camera, mooie aankleding en sfeer. Top, de man kan zeker even goed regisseren als acteren.

Dikke 4*

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Een erg solide detective film, met een toch wel meeslepend verhaal en een goede cast.

Het begint eigenlijk direct spannend met Dave die door een zogenaamde politie agent wordt verplicht om zijn auto te stappen, waarna hij vervolgens wordt ontvoert en later uiteindelijk ontsnapt. Daar door zat ik eigenlijk direct in het verhaal, maar daarna kakt het verhaal wel even in maar later herpakt de film zich toch weer sterk.

Vanaf het begin van de film heb je eigenlijk al het idee wie de dader is, maar toch komt er weer een verrassende polt twist in die voor mij wat tegenviel. Ook het gebrek aan muziek vind ik jammer en de muziek die er in zit voelt een beetje misplaatst.

avatar van cdman19800

cdman19800

Ik begrijp nog steeds niet waarom Jimmy op het eind niet gearresteerd wordt voor de moord op Dan... Verder wel een prachtige film.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Ik denk inderdaad een mannenfilm. Mijn vrouw vond er niets aan maar dat is een beetje geven en nemen want ik heb toch 2 uur lang aandachtig zitten kijken. Ooit wel eerder gezien maar herinnerde me er niet veel meer van. Maar wel met de juiste acteurs op de juiste plek. Goed en slecht lopen door elkaar. Uiteindelijk verder geen nieuw verhaal. Hoe vaak heb je al een verhoorkamer in een film gezien? Het is maar hoe je het vertelt, welke twist je eraan geeft. Is eigenlijk nog steeds hetzelfde als de Duitse crimi’s ‘der Alte’ of ‘Derek’ alleen met een ander sausje erover. Maar zeker de moeite nog een keer gekeken te hebben.

avatar van Rafasol

Rafasol

Ik had hem destijds al gezien, maar ik was er al veel van vergeten, dus tijd voor een herziening (waarbij geleidelijk aan wel dingen terugkeerden).

Van Eastwood en een cast met grote namen, dus veelbelovend.

Ik houd wel van films waarbij een bepaalde actie vele aspecten van vele levens gaat beïnvloeden. Leuke films om even over bij stil te staan. It hits home. De uitwerking kon wel wat spannender en beter voor mij. De eerder traagheid stoorde mij niet echt, niet elke film moet flitsend en snel zijn.

Ik zou 3,5 á 4 geven. Ik ga het op een dikke 3,5 houden voorlopig.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Wat een sombere, dramatische maar steengoede film ....en wat een klote einde. Ik voelde het al aankomen halverwege de film. .

Een heel kort rolletje voor Eli Wallach als eigenaar van de drankwinkel. Ik herkende hem meteen, ondanks zijn hoge leeftijd als "the Ugly".

avatar van schrans

schrans

Degelijk, maar daarnaast ook vrij standaard whodunnit met plichtmatige twist op het einde. Genietbaar, maar de hoge score kan ik minder in volgen.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Oscars dik verdiend, wat een mooie film en plotwending die ik niet zag aankomen.

avatar van Eekhoorn!

Eekhoorn!

Ik vond de setting van de film erg fijn om naar te kijken en passend bij het verhaal. De tag 'mystery' lijkt me wat misleidend, want zo kwam het op geen moment op mij over.

Ik had nooit eerder van de film gehoord, klikte 'm gewoon aan op Netflix, dus heb 'm zonder veel verwachtingen bekeken. Al snel na de moord, stapelen de toevallige gebeurtenissen en ontmoetingen zich op en worden alle belangrijke personen netjes één voor één geïntroduceerd, echt op een presenteerblaadje met naam, toenaam en back story. Het leek de richting van een vrij standaard 'whodunnit' op te gaan, niks mis mee voor op een doordeweekse avond, dus toen het aan het einde van de film min of meer irrelevant bleek wie het uiteindelijk had gedaan en een duidelijk motief zelfs ontbrak vroeg ik me toch af waar ik dan al die tijd naar had zitten kijken. Blijkbaar zaten mijn eigen verwachtingen (een doorsnee slot met een big reveal van het wie en vooral waarom) me dus alsnog in de weg.

Toen de film eenmaal was afgelopen, besefte ik dat het dan ook niet het (wat mij betreft magere, weinig verrassende) verhaal is waar deze film om draait, maar de drie hoofdpersonages. Drie 'vrienden' die 25 jaar na hun jeugdtrauma hun lot blijkbaar nog steeds niet kunnen ontlopen. Dave, de eenzame zondebok, die begint als onschuldig slachtoffer en gedoemd is om ook als onschuldig slachtoffer te eindigen. Jimmy, de bad guy met de grote mond, die keer op keer slechte keuzes blijft maken en aan den lijve ondervindt wat 'karma' inhoudt. En Sean, de loyale getrouwe, die de mensen om hem heen (moordenaar Jimmy maar ook zijn vrouw, die hij na haar ellenlange silent treatment, zonder verklaring te eisen terug verwelkomt) vergeeft.

Op zich best interessant om de karakters en hun bijbehorende lot als uitgangspunt te nemen, ware het niet dat deze karakters vervolgens net te weinig medeleven bij me opriepen. Allemaal lijden ze, ieder op hun eigen manier, maar op één aangrijpende scène na, kon ik me toch moeilijk in hun emoties inleven. Ze lijken er zelf allemaal toch net te weinig mee te zitten.

Verder vond ik de side characters, zoals de zwijgende, onzichtbare vrouw van Sean (die voor een aantal misplaatste scènes zorgde) en de Christelijke, misbruikende ontvoerders, zo stereotiep en karikaturaal dat het afdeed aan de serieuze toon van de film - zeker The Savages leken wel de twee schurken uit een boevenfilm voor kinderen.

Ook snapte ik niet tegen wie het vriendje van de doofstomme jongen praatte toen hij tijdens de 911 call tegen de mededader zei dat de politie wilde weten wie 'ze' was. Want die twee bleken het telefoontje te hebben gepleegd, maar tegen zijn doofstomme vriendje praatte hij uiteraard alleen in gebarentaal, dus wie was dan deze derde persoon?

Vooral onbevredigend vond ik dat er geen moeite is genomen om een motief uit te werken. Er zal vast een bedoeling achter zitten om dat juist achterwege te laten (hun lot was toch al bepaald, dus linksom of rechtsom was de uitkomst altijd hetzelfde geweest?) want de motieven lagen voor het oprapen (jaloezie vanwege de geplande trip naar Vegas, wraak vanwege de moord op zijn vader) maar ik vond het toch al magere script hierdoor nog dunner aanvoelen.

Een aantal punten dus die mij niet aanspreken, maar mede door de fijne setting kan ik me voorstellen dat ik de film een keer zal herzien en ik kan me best voorstellen dat dit een film is waar je tijdens een tweede kijkbeurt toch weer anders tegenaan kijkt.

Verassend einde, mooie film. Ik kan niet anders zeggen. Daarom 4 sterren.

avatar van hannes64

hannes64

MindlessAssassin schreef:

De muziek was voor mij juist een perfecte soundtrack voor de film, en paste mooi bij de film.

Intens en ietwat bombastisch.

De film op zich is bijna een meesterwerk van Eastwood, die hier een geweldige film afleverd met een zeer goede cast en een oscar voor Penn, en Robbins die deze zeer verdiend hebben. Vooral het acteren van Robbins was voor mij al genoeg.

De film op zich had voor mij ook de oscar gekregen, en `t script van Helgeland ook 1, maar wie is ons om te bepalen wie een oscar krijgt......dat terzijde.

Heb de film vandaag weer eens gezien, en ik weet hoe de film eindigt, maar toch raakte hij mij weer voor een 3de keer.

4.5, en die blijven staan......prachtfilm van een levende legende.....