Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van Alathir
Een film die spannend blijft tot het einde. De film kent een eerder traag tempo maar dat stoorde me in geen geval. In het begin dacht ik meteen te weten wie de dader was, Dave heb ik eigenlijk nooit echt verdacht gevonden. Ik had het pas raar gevonden moest hij de dochter iets aangedaan hebben. De film probeert echter hem verdacht te maken en slaagt daar op sommige momenten wel in, dat je toch begint te twijfelen.

Bovendien is dit ook een sterke film die de evolutie van de drie jeugdvrienden hun relatie schetst. Door het lot komen ze als het ware terug bij elkaar. Elk heeft zijn eigen pad gekozen in het leven, al kon je al raden hoe ze later ongeveer gingen zijn. Sean Penn vond ik weer erg goed spelen en ook Tim Robbins kwam erg geloofwaardig over. Kevin Bacon vond ik wat gewoner met zijn typische rol als rechercheur. Qua drama is het niet slecht gedaan, al denk ik dat het drama misschien nog iets te vroeg komt en er nog iets meer rond de persoon van Katie had gedaan kunnen worden. Eerst dacht ik ook dat het een voorspelbaar einde ging zijn maar na een anderhalf uur dacht ik toch van dat dit een subliem plot ging kennen. Het plot was verrassend anderzijds misschien een beetje makkelijk.

avatar van Tapa
Aardige Mystery/Thriller, was al een tijd geleden dat ik m gezien had maar de clue was ik even vergeten. Was wel verrassend. Alleen het op een gegeven moment geeft Dave toe aan Jimmy dat het bloed in zijn kofferbak van die gast is die hij lens had geslagen, maar er wordt door de politie in de film niet echt over de bloedsporen in zijn auto in gegaan.

avatar van Night's Watch
Ik was vooraf een beetje wantrouwig richting de speelduur maar achteraf gezien is dit geen enkel probleem. Mystic River is een zeer degelijk drama die het vooral moet hebben van de acteerprestaties, Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon spelen ijzersterk. Ik twijfelde vanavond tussen deze film of een herziening van The Matrix dus het is geinig dat Laurence 'Morpheus' Fishburne ineens een rol bleek te hebben en ik ben ook altijd voorstander van een bijrol voor Kevin Chapman. Met de cast zat het dus wel goed en als dit alles wordt geregisseerd door Eastwood krijg je een film die van de eerste tot de laatste minuut je volle aandacht grijpt. Het plot is degelijk maar laat zich wel makkelijk voorspellen, maar liever ietwat voorspelbaar dan er in de slotfase nog ineens gekke sprongen te maken. Ik weet nu vrijwel zeker dat ik nog een paar mooie films van Eastwood te gaan heb.

avatar van Fisico
Al bij al een sterke film waarbij de vriendschapsband van 3 jongeren centraal staat door gebeurtenissen die 25 jaar eerder zijn gebeurd. Allen gingen ze elk hun eigen weg, de één al wat meer getekend dan de andere. Mystic River is een misdaadverhaal van "Whodunit" en is op dat vlak niet bijster origineel te noemen. Ook het feit dat er gezocht wordt naar een bekende intimi als dader komt wel erg vaak terug in Hollywood. Het wraakmotief is eveneens een steeds terugkerend item ... en toch heeft deze film iets.

Toch is het een film die blijft hangen omdat je de verbonden vriendschapsband van 25 jaar terug door omstandigheden een nieuw vervolg krijgt. In dat opzicht doet de film me wat denken aan Sleepers (eveneens met Kevin Bacon). Hoe zou het leven verlopen zijn, mocht er 25 jaar geleden niets gebeurd zijn? Of wat als iemand anders het slachtoffer was, zoals een paar keer werd aangehaald in de film? Mystic river focust zich echter voornamelijk op de hoofdpersonages en veel minder op het verhaal zelf. Daar zit de sterkte. De goede acteerprestaties van Sean Penn en Tim Robbins zijn hiervoor dan ook terecht bekroond.

Emoties staan centraal in de film en Sean Penn is hier een uitstekend voorbeeld van wanneer hij met zijn gevoelens amper blijf weet: zijn woede, angst, wraakgevoelens, frustraties en onmacht maken van Jimmy een explosieve cocktail waarbij hij de relaties in zijn omgeving op de helling zet. En het personage van Robbins draagt heden nog steeds de zwaarste gevolgen van de gebeurtenissen van toen. Opnieuw een geslaagde film van Eastwood die er telkens in slaagt diepgang en karakter te brengen in een op eerste zicht gewone film. Puur inhoudelijk blijft de film wel vrij voorspelbaar (zelfs met de plottwist). Ook de keuze voor de titel begrijp ik eveneens niet goed zoals ik hieronder ook al las, want de rivier komt nauwelijks in het stuk voor. Desondanks een vette 3,5*.

avatar van TornadoEF5
Vrij solide detectivethriller met misschien net iets te veel sentiment, en een gebrek aan wat subtiliteit. Hoewel het gelukkig niet lijkt zoals je verwacht dat het zou worden, want het ligt er vingerdik op dat de film je richting de piste van Dave wilt duwen. De acteerprestaties van deze film zijn zeer goed, en het verhaal/plot is goed geschreven, met het politieteam (waaronder Sean) dat een zaak moet oplossen, en Jimmy (en zijn bende) die op eigen houtje wilt handelen en Sean die met mentale problemen kampt. Jammer genoeg zijn er wel redelijk wat toevalligheden nodig om het verhaal te doen kloppen, en blijft de vraag onbeantwoord waarom Dave uiteindelijk niet eerlijk weet te zijn met zijn vrouw, of niet naar de politie weet te stappen met dit verhalen (zelf aangeklaagd worden voor moord), of dat de verdachten in dit geval beschermd worden door de politie omdat ze zelf goed genoeg weten dat Jimmy uiteindelijk een gevaar voor hen vormt. Maar uiteindelijk over het algemeen goed, maar nergens ook speciaal. Clint Eastwood staat daar blijkbaar wel garant voor, en heeft een breed spectra aan films die goed ontvangen zijn, maar anderzijds nergens weten uit te pakken of niet gewaagd genoeg te zijn. Toch is het wel een regisseur die er voor mij weet te staan, omdat er weinigen zijn die keer op keer een film van deze kwaliteit weten te regisseren. Met Eastwood weet je wat je kan verwachten, en die stelt blijkbaar zelden tot weinig teleur. Mystic River, Million Dollar Baby, American Sniper en Sully hebben allen een 3.5* gekregen van ik, en er zijn uiteindelijk nog heel wat films die ik wil zien. Ik zie ook dat hij in zijn beginjaren als regisseur nog veel westernfilms heeft geregisseerd, wellicht verdergaand op het elan waar hij als acteur voor stond. Met Unforgiven, Letters from Iwo Jima, Changeling, Invictus en Gran Torino valt voorlopig nog genoeg te zien van deze regisseur.