Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Wat een cast!

avatar van Phoenix
Ook Laurence Fishburne doet mee.

avatar van Macmanus
Ja leuke cast.

avatar van Phoenix
Teaser! Edit: waar je trouwens geen reet aan hebt, maar ja.

Vaag verhaal, maar wel een sterrencast....

avatar van bioscoopzaal
Phoenix schreef:

Teaser! Edit: waar je trouwens geen reet aan hebt, maar ja.

Bij deze dan de trailer. Daar hebben we al wat meer aan

9.0/10 (73 votes) Ik denk dat dit de topper van het jaar wordt.

stinissen schreef:

9.0/10 (73 votes) Ik denk dat dit de topper van het jaar wordt.

Heb ik mijn twijfels bij. Het wordt moeilijk om Goodbye Lenin en Dolls voorbij te streven.

de topper wat het grote publiek zal gaan zien dan maar

FisherKing
Oh je bedoelt de distributie van de film.

avatar van pascal83
inderdaad een topcast ....
maar hartje79 jij hebt wel erg veel nieuwe films (al) gezien ... zelfs films die pas in oktober in de bios komen .... en dan ook nog al die films (gemiddeld gezien) hoge cijfers geven

avatar van Goodfella
Kleine teaser/trailer gezien in de bios net. Lijkt me een erg mooie film dit! De sfeer in deze film is volgens mij echt fantastisch! En wát een cast zeg..

"Clint Eastwood's Mystic River , which opens in many major markets tonight (Wednesday), is receiving arguably the strongest reviews of any movie released this year" (op imdb.com)

avatar van Phoenix
Oei... nou moet je de verwachtingen niet nóg hoger gaan maken, hè!

FisherKing
Uit Cinema.nl Maar vooral moet Tarantino wedijveren met de nieuwe film van regisseur Clint Eastwood: Mystic River, die ook op vrijdag in première ging. Deze thriller is door álle recensenten gevierd als een 'historische prestatie' en 'absoluut een van de beste films van het jaar'.

avatar van Wolkenmeter
Het is makkelijk te begrijpen waarom de film zulke goede reacties krijgt, maar zelf was ik toch enigszins teleurgesteld. Hoewel het eerste halfuur veelbelovend was, komt het gewicht van de film dan ten volle op de acteurs te liggen, en die zijn lijken zowat allemaal te beseffen dat een oscar binnen handbereik ligt. Resultaat: Sean Penn en Tim Robbins balanceren iets te vaak op de grens tussen geloofwaardigheid en overacting. Na de zoveelste emotionele uitbarsting van de hoofdpersonages had ik het wel gehad. Alleen Marcia Gay Harden vond ik een echt memorabele vertolking neerzetten als Celeste, de vrouw van het personage van Tim Robbins. Een middelmatige film werd voor mij nog gered door de epiloog die ik dan weer verbazend sterk vond. De laatste tien minuten intrigeerden me meer dan twee uren die ik daarvoor had gezien. Op de valreep toch nog 3.5 sterren.

Volgens de laatste berichten wordt deze film de grote kanshebber voor de oscars.

stinissen schreef:

volgens alle berichten daarvoor ook al

avatar van jackie
Humo-filmbesprekingen:

Laten we mekaar geen kool verkopen: Clint Eastwood heeft sinds ’Unforgiven’ (1992) nog maar weinig goeie dingen klaargestoofd (denk onder meer aan ’Blood Work’ en ’Space Cowboys’ en begraaf kermend uw hoofd in uw handen). En ook Clints nieuwste, ’Mystic River’, is een sof van jewelste. De plot draait rond drie uit mekaar gegroeide jeugdvrienden die door een gruwelijke moordzaak weer worden samengebracht. Uiterlijk is ’Mystic River’ opgebouwd als een traditionele politiefilm - een moord, ondervragingsscènes, flikken op pad - maar de ambities van Eastwood reiken hoger, véél hoger: Clint wil in deze zwaar meditatieve prent de ziel blootleggen van drie door het noodlot gekwetste mannen en en passant nog iets zeggen over de grote thema’s van het leven, als daar zijn Schuld, Boete, Wraak & Verlossing. Alstublieft! De nochtans niet van humor en relativeringsvermogen verstoken Clint heeft voor een godsjammerlijk zware aanpak geopteerd: de acteurs bewegen zich door de decors alsof ze het volledige oeuvre van Dostojevski tussen hun bilspieren geklemd houden, en de bombastische, door Clint himself gecomponeerde soundtrack en de zwaarbeladen mise-en-scène roepen een terneerdrukkende, welhaast bijbelse noodlotsatmosfeer op. Maar bij atmosfeer blíjft het eigenlijk: krab het door Clint zo zorgvuldig aangebrachte donkere vernislaagje weg, en u kijkt uit op een akelig hol, weinigzeggend en zwak vertolkt melodrama dat stikt van scènes en momenten die rechtstreeks uit een zaterdagavondfilm hadden kunnen komen. Sean Penn tracht zijn demonen aanschouwelijk te maken door aldoor hevig te knarsetanden en met de schouders te rollen (wedden dat die schouders een oscarnominatie krijgen?); Kevin Bacon, die de rol van de flik voor z’n rekening neemt, voert aldoor melodramatische telefoongesprekken met zijn ex-lief, die steevast geen woord terugzegt (vrouwen!); en Tim Robbins, die een als kind seksueel misbruikte man vertolkt, probeert zijn trauma’s voelbaar te maken door geregeld als een snoek voor zich uit te staren en met een trillend Johan Museeuw-stemmetje wartaal uit te slaan (’Ik ren weg uit een donker woud... en nog een gesneden brood, graag!). Hoe jammer is het dat Eastwood, die zich met ’Unforgiven’ nochtans had ontpopt tot een buitengewoon intelligent en sober cineast, dient terug te vallen op dit soort overnadrukkelijke en psychologisch ongeloofwaardige weekendfilmtafereeltjes. Misschien toch maar eens aan het pensioen beginnen te denken? Het is maar een hint, Clint.

avatar van streeter
Hele goeie acteer prestaties van Penn, Robbins en Bacon, maar het beste vond ik nog Marcia Gay Harden. Laurence Fishburne is ook heel goed, maar Laura Linney (die billing boven Harden krijgt) zit nauwelijks in de film.
Ook hele mooie muziek score van Clint zelf.
Ik ben benieuwd hoeveel Oscar nominaties deze film binnenkrijgt.

avatar van sn@ke
Ik wou net die recensie van humo er ook op zetten Maar geen nood de humo recensies zijn meestal erg pessimistisch. Als een film 1 ster krijgt is hij al goed.

avatar van Sjoerd
Supermooie film, fantastische rollen van vooral Robbins en Penn. Het verhaal is opzich vrij simpel, maar wordt erg 'persoonlijk' en 'dichtbij' gebracht. Een echte aanrader...

avatar van Phoenix
Het was kennelijk gezellig in Zeeland . Nou is er niemand meer om mee naar deze film in de bios te gaan , moet ik hem wel pindakazen .

avatar van Sjoerd
Phoenix schreef:

ik heb hem in Antwerpen gezien (in die mega-bioscoop daar, was wel stoer, zeker voor zo'n 'boertje van buuten' zoals ik )

Phoenix schreef:

O, hier is iemand die van de pindakaas verslaving wil afkomen. En bennekom is niet zo ver...

Beetje dubbel gevoel bij deze film. De karakters worden erg mooi uitgewerkt, waarvoor Clint alle tijd neemt. Dit maakt de film wel erg traag, maar de acteerprestaties van de goede cast maken veel goed. Ik heb 't boek niet gelezen, maar ik hoop dat daarin het verhaal van Bacon en z'n vrouw wat beter uitgewerkt is, want in de film was dat alleen maar irritant. Ook vond ik de soundtrack (blijkbaar van Clint zelf?) erg overdreven. Dat ik toch op 3,5* kom, komt door de mooi geschoten plaatjes en de acteurs.

avatar van bioscoopzaal
Uitzonderlijk boeiende film, misschien wel dé beste film van Clint Eastwood.

Ik werd er helemaal stil van.

4 sterren

avatar van pascal83