Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

jackie schreef:

Humo-filmbesprekingen:

Laten we mekaar geen kool verkopen: Clint Eastwood heeft sinds ’Unforgiven’ (1992) nog maar weinig goeie dingen klaargestoofd (denk onder meer aan ’Blood Work’ en ’Space Cowboys’ en begraaf kermend uw hoofd in uw handen).

SPACE COWBOYS ROCKS ASS// (ik heb geen zin om argumenten aan te halen. Hij steekt goed in elkaar;leuk gefilmt; netjes geacteerd; grappig.... Echt goeie 'feel-good' movie,.. (alhoewel.. toen tommy lee kanker kreeg was het best droevig eigenlijk.. hi hi)

Zo... lekker gemiddelde.

Goede film. Helaas een beetje verpest door de laatste 5 minuten. Deze 5 minuten hebben totaal geen toegevoegde waarde. Goede rol van Sean Penn. 4 sterren.

Idd het had moeten eindigen na het dialoog op straat tussen Sean en Jimmy. De emotionele lading van die scene werd naar mijn idee door de daaropvolgende minuten onderuit gehaald

avatar van bioscoopzaal
Wel even spoiler-tags gebruiken, aub!

avatar van Jordy
Ik zie geen spoilers?

avatar van bioscoopzaal
Het is toch niet nodig om te verklappen hoe de laatste scène van de film eruit zal zien? Dat wekt een bepaald verwachtingspatroon, en het feit dat het gesprek net tussen die twee personen gaat, is binnen de context van de film al een spoiler op zich.

avatar van Goodfella
Dijk van een film, met zo'n verhaal waar je heel langzaam wordt ingezogen en dat daarna helemaal onder je huid kruipt. Penn en Robbins verdienen een Oscar, samen met Norton in 25th Hour de beste rollen op het grote scherm dit jaar. Verhaal lijkt in het begin de standaard who-done-it kant op te gaan, maar blijkt uiteindelijk toch meer te zijn. Slechts het volkomen ongepaste einde houdt dit van een 4,5 (en een top 5 van 't jaar notering) af..

avatar van titan
Goedbeschouwd niet meer dan een redelijk standaard wraakverhaal met een ietwat teleurstellend einde en een vaag en matig uitgewerkt subplotje rondom Bacon en zijn vrouw.

Het zijn echter de puike acteerprestaties (van met name Tim Robbins, Sean Penn en Marcia Gay Harden) die deze film naar een hoger niveau tillen en boven de middelmaat doen uitstijgen. 3,5*

avatar van Brooklyn
Film van het jaar. Wat een acteerprestaties van Penn, Robbins, Bacon en Fishburn. Aangrijpend! 4,5 sterren...

Humo zeikt en is negatief om het zeiken en negatief zijn... het is een houding, een attitude, om maar het kostbaar opgebouwde imago te bewaren. Helaas heeft het weinig te maken met kennis van zaken en objectiviteit.

Verder was dit wel een goede film, jammer alleen van het einde.

Goeie film
Niets mis met het einde

Niet zo slim om spoilers uit een bericht te halen en te qouten. Ik had de spoiler nog niet gelezen maar nu wel....

avatar van reveal
Ik had veel lovende commentaar gehoord over deze film dus misschien lagen mijn verwachtingen te hoog. Maar voor mij persoonlijk viel deze film tegen. Er zit zeker een behoorlijke mate van spanning in, dat ga ik niet ontkennen, maar die is toch niet zo enorm. De acteerprestaties vind ik goed maar ook niet speciaal, maar wat me het meeste stoorde was zeker en vast het einde. Naar mijn mening was de film 10 a 15 minuten te lang. Zonder deze laatste minuten hadden we een prachtig open einde gehad en dat is nu een beetje de mist in gegaan. Daarom ***.

Goede film met uitstekende acteerprestaties.
Doordat de film zeer traag is, zal niet iedereen deze film kunnen waarderen.

En het einde haalt mijn waardering ook iets naar beneden.

De film had moeten stoppen op het moment dat Jimmy en Sean op straat bij elkaar staan te praten, cirkel was dan "rond" geweest.

avatar van De Knip
Film die goed is opgebouwd en ondanks dat er zich nauwelijks plotwendingen voltrekken, wel boeiend geheel. Het einde vond ik - zoals meerdere hier - overbodig en niks toevoegend.
Ook de acteerprestaties - vooral Sean Penn/Tim Robbins -zorgen ervoor dat deze film boven de middenmoot uitstijgt.

****

Deze film is wel heel geniepig de top 100 in geslopen!
In Utrecht draait 'ie al weken alleen nog in de nachtvoorstelling.

A MUST SEE, voor mij zelf

Mik
Sterke film, staat zeker in mijn top 5 van beste films in de bios dit jaar.

Ik merkte dat ik me zwaar ergerde aan die pratende pubers naast me (en ik was gewoon met hén naar de bios toe , zo kon ik wel een paar keer lekker mijn emotie eruit knallen door te zeggen, HOU JE BEK !!!!)

Het einde haalt de film wat mij betreft echt onderuit (edit: na het lezen van de berichten bij deze film merk ik wel dat ik zeker niet de enige ben) . Totaal overbodige scenes die de hele "drama" teniet doen. En het ergste is, de scene ervoor was een perfecte afsluiter geweest. Zonde!

avatar van Banjo
waneer is deze film te huur?

ja vraag ik me ook af

avatar van marcskie
Top film. Blij dat ik m toch nog in de bios ben wezen kijken.
Echt een aanrader. De zaal was nog behoorlijk gevuld als je bedenkt dat ie pas om 24:00u begon en ie al zo'n lange tijd draait.

tovenaar
Net gezien in de bios, Tim Robbins leek op Guus Hiddink, later meer.

tovenaar
Yep, Tim leek op Guus, eeeenorm . Maar vooruit, over de film, ik heb er uiteindelijk een beetje een dubbel gevoel aan over gehouden. Ik heb het dan niet eens over het einde, want het lijkt me wel duidelijk de film gewoon had moeten eindigen als Jimmy en Sean daar op straat staan. Het gaat meer om het verloop van de film. Natuurlijk verloopt de film grotendeels als een standaard politiefilm, maar toch is er iets meer. Wat precies, dat weet ik niet. Misschien is het wel gewoon het acteerwerk dat echt kippenvellend (?) is. Het dubbele gevoel zit hem misschien ook een beetje in het feit dat heel de film alles overduidelijk naar Dave wijst, waardoor je al vanaf de eerste scene als hij thuis aan komt met dat bloed, weet dat hij het in ieder geval niet gedaan heeft. Vanaf dat moment ging ik in de film dan ook maar op zoek naar de dader die het dan wel had gedaan, maar daar krijg je dan weer te weinig aanwijzingen voor. Dan maar concentreren op de vriendschap, acteerwerk en de toestand van een man die vroeger misbruikt is door twee lugubere kerels. Net 4.

PS, ik heb Sean Penn en Tim Robbins echt nog nooit zo goed zien acteren. Sean is echt gegroeid de laatste jaren (niet dat ie eerst zo slecht was ofzo, maar toch). Sean deed me trouwens vaak denken aan Harvey Keitel.

avatar van Jordy
tovenaar schreef:

Tim Robbins leek op Guus Hiddink

Haha, dat vond ik ook inderdaad. In Jacob's Ladder was 'ie trouwens sprekend Henk Westbroek.

Je weet niet wat je ziet.

Een beetje een saaie, logge film, met toegegeven een schare goede acteurs die een aantal goede personages of film vastleggen ... maar wie dit script geschreven heeft mag voor mij op de voet onslagen worden. 90 minuten lang zit je zo'n beetje te wachten op de uiterst voorspelbare twist. Subtiel is het verhaal en gehint echt niet, eerder doorzichtig en uiterst gemakkelijk.

Veel meer heb ik eigenlijk niet te melden ... beste film van het jaar ? Ik ga nog moeten geloven dat Lost In Translation die Oscar verdiende.

1*, voor een paar mooie acteerprestaties, maar een ramp van een film.

Onderhond schreef:
maar wie dit script geschreven heeft mag voor mij op de voet ontslagen worden.

beetje laat, niet?

Ach, dat belet verdere miskleunen. Je zal het als regisseur maar moeten verfilmen (hoewel me dit nu niet direct een opdrachtfilm leek te zijn).

avatar van Goodfella
Ik dacht dat jij die Oscars niet serieus nam? En dan toch stiekem genomineerde filmpjes kijken hè, tsk tsk..

Op een ander forum is momenteel een discussie aan de gang over de stagnatie in de Amerikaans arthouse scene. Door de film gezien te hebben kan ik nu ook deze aanhalen, naast Lost In Translation. Mensen verdragen geen commentaar op een film als je hem niet gezien hebt ...