Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van markel66
Vandaag voor de tweede keer gekeken, prachtig.

avatar van popcorn en cola
Genoeg over geschreven hier, geweldige film!

avatar van tommykonijn
Clint Eastwood lijkt wel een alleskunner op het gebied van film: acteur, regisseur en componist. Deze twee laatste taken nam hij op zich voor de verfilming van de roman 'Mystic River'. De behoorlijke cast onder leiding van Eastwood was de reden dat ik geïnteresseerd raakte in Mystic River.

Het leuke aan de film is dat ik toch lange tijd met een hoop vragen bleef zitten. Het telefoontje verklapt eigenlijk al de clou, maar op de een of andere manier drong dat niet voldoende tot me door, waardoor ik de uitkomst toch niet geheel voorspelbaar vond. Dit is echter iets persoonlijks, want een ander kan daarentegen weer vrij snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. Het hoogtepunt van de film is de climax (de afwisseling tussen de beelden met Jimmy en Dave en de familie Harris). Dit deel deed me op het puntje van mijn stoel belanden. Waar ik echter niet helemaal blij mee was, was het einde. Het is ergens wel goed dat de film (of eigenlijk het boek neem ik aan) iets anders probeert door niet iedereen die iets slechts gedaan heeft keurig in de cel te laten opsluiten; dat is immers best realistisch. Toch liet het me een beetje met een vreemd gevoel achter; alsof er iets niet helemaal af was.

De cast is, zoals verwacht, uitstekend. Met name Tim Robbins weet op bijzondere wijze de excentriekeling, hoofdverdachte, een sympathieke indruk te geven. Ook Sean Penn, Kevin Bacon en de bijrollen werden allemaal stuk voor stuk goed ingevuld. Het is met name interessant om te volgen hoe de vriendschap tussen het drietal zich ontwikkelt in de loop der jaren en hoe dat ene moment alles veranderde. De film is wat aan de lange kant, maar verveelt nooit. Het verhaal is intrigerend en wordt op een goede wijze vertelt. Een behoorlijk donkere sfeer heerst, en dat is precies wat hier nodig is.

Gewoon een goede film van Eastwood. De film leunt op een interessant verhaal en een zeer sterke cast (overigens leuk om Eli Wallach weer even in een cameo voorbij te zien komen). De sfeer sprak me aan, zaken als settings en muziek waren prima verzorgd en de personages zijn goed uitgewerkt. Het einde veroorzaakt wat twijfels bij me, maar ik ben benieuwd of dat bij een herziening ook nog het geval is. Ik kan het nog geen meesterwerk noemen, maar wel absoluut een goed uitgewerkte film binnen het genre.

avatar van pintjebier
Tim Robbins als altijd top. Sean Penn vond ik iets te nadrukkelijk, was ook wel de meest complexe rol in deze film. Kevin Bacon's rol kwam er niet helemaal uit; hij had meer verscheurd kunnen zijn door het drama in hun jeugd. Iets te geforceerd naturel. De vrouwen stuk voor stuk erg vervelend.

avatar van Brabants
Mystic River is het op en top mysterie drama gebaseerd op de roman van Dennis Lehane. Het is zo een verrassende donkere film die alleen maar leunt op een goed script en acteerwerk en daarmee ontzettend sterkt is. Het is een tragisch verhaal waarbij de jeugd nog verre gevolgen zal hebben voor de rest van vier jonge levens. Hierbij staan vier jeugdvrienden, misbruik en een moord centraal. De personages krijgen in dit grimmige en kille verhaal allemaal ruimschoots de tijd om zich te ontwikkelen. Het verhaal werkt hiermee naar een climax toe, met een plotwending waarvan je weet dat die komt maar niet precies weet hoe die zich zal onthullen.

Superfilm. Boeiend en spannend van begin tot einde. Knap geregisseerd en geacteerd.

avatar van RuudC
Ik had best een hoge pet op van Clint Eastwood als regisseur, maar blijkbaar ben ik bij zijn drekfilms aanbeland. Eerst twee uur weggegooid aan Changeling en nu met Mystic River. Vanwaar die fascinatie? Het Twin Peaksachtige plot is niet echt bijzonder en daarbij vaak beter uitgevoerd. Een film als deze moet het dan vaak hebben van de personages en laat die nu net niet tot hun recht komen (Kevin Bacon), strontvervelend zijn (Sean Penn) of compleet suffig zijn (Tim Robbins). En dan worden die halfbakken prestaties ook nog eens beloond met oscars. Een draai om hun oren hadden ze moeten krijgen! Het was kijkbaar, maar de finale is eigenlijk net zo nietszeggend als de rest van de film. Eastwood zal zich wel kapot gelachen hebben, want zelden heb ik zo'n onbezield werkje zo bejubeld zien worden. Nu snap ik iets meer waar Changeling vandaan komt.

avatar van joshua1988
RuudC - hoe kan het toch dat jouw smaak en uitleg over deze film uitermate verveeld, zielloos & zompig op me overkomen? Dat is pas fascinerend he -;)

Redelijke film; alleen een onbeduidend slot....

avatar van hannes64
Schitterende film van Eastwood.
Er is al teveel over geschreven wat ik hier neer wilde zetten.
In mijn opinie is dit echt een dijk van een film.
Iedereen speelt hier puur top, vooral Robbins en natuurlijk Penn (beiden kregen de oscar).
Het moment dat Jimmy ontdekt aan de ogen van z`n maat Sean, dat z`n dochter daar ligt, is echt ongelooflijk goed gespeeld.
Had em even in mijn top 10 films allertijden, maar moest even ruimte maken (staat nu op `t nr 12 plekje in mijn speciale top 100 films allertijden.....hoeft ook niemand te weten, 10 is al genoeg), anders stond ie er nog steeds.
Voor een 4de maal gezien, en ik vind em echt een 'por in de maag gevende' zeer goeie film.
Nèt geen meesterwerk, maar voor mij mag `t.
Oh ja, de score hòòrt er gewoon bij........ook van Eastwood, maar, dat is al bekend.
Een film om niet te vergeten, en als men deze film nòg niet heeft gezien???.
Dit is een pure aanrader in `t misdaad/thriller/drama genre.

avatar van Bacchero
Goed opgebouwde film waarbij men op zoek gaat naar de dader van de moord op een jong meisje maar dit wordt verwerkt met het drama die drie mannen op jonge leeftijd meemaakten. Er zijn verschillende plotwendingen die goed in elkaar zitten en begrijpbaar (te volgen) blijven. De film verveelt voor geen moment. Tim Robbins zet voor mij de sterkste rol neer als een getormenteerde en getraumatiseerde man. Sean Penn speelt hier zijn typische "tough guy"-rol. Kevin Bacon vond ik niet helemaal in zijn rol zitten. Leuke cameo van Wallach (blijft een fijne acteur). Het enige wat mij wat tegenviel was het einde. Het is me een beetje bizar dat Sean die zo hevig recherchewerk leverde naar de moord van het meisje, bij de moord op Dave, waarbij Sean bijna zeker weet dat Jimmy het heeft gedaan, eigenlijk niets verder onderneemt (zo laat de film het toch uitschijnen). Als regisseur had ik dit verandert, ik zou het op zijn minst laten eindigen met het feit dat Sean zou laten merken aan Jimmy dat hij deze ook wel zou klissen voor de moord op Dave . Eastwood mag hier als regisseur zeker een pluim op zijn hoed steken. Ook aan de cinematografie (visueel/beelden) werd ook de nodige aandacht besteed.

Prachtige film er word goed geacteerd

avatar van Flat Eric
Deze crime flick neemt wel heel rustig de tijd het verhaal te vertellen. Ondanks dat de film tegen het trage aan voortkabbelt blijft de film wel boeien. De verschillende personages,op de stereotiepe gebroeders Savage na, waren prettig om naar te kijken.
Het einde was minder voorspelbaar dan ik had verwacht, alhoewel ik ook het doofstomme jochie niet helemaal kon plaatsen halverwege de film.

avatar van Luppie00
Goede film, alleen de laatste 15 minuten hadden ze van mij over mogen slaan.

avatar van Boneka
Half puntje erbij. Vooral het eerste uur is zeer sterk. Jammer dat de jongens zo kort in beeld kwamen. Het politiewerk is goed serieus niks overdreven. Het tempo had hier en daar wat sneller gemogen. Soms ligt het drama er iets te dik op. En daarmee ook de rare wending. De vrouw van Dave wist al die jaren van niks (jeugdtrauma) Dat klinkt niet geloofwaardig natuurlijk. Het eind had ook beter gekund. Die parade had voor mij niet meer gehoeven. De dader had opgepakt moeten worden (jammer) en inderdaad duurt een kwartier te lang. Maar de minpuntjes eraf blijft het nog steeds een dijk van een film. Topper!

avatar van max cady
Film met een aardig lange speelduur die wel iets kortig had mogen zijn. Neemt niet weg dat het een fantastische film is met een goed verhaal ach het is hieboven allemaal al beschreven. Het slot van de film, ik bedoel dan de climax, daar heb geen problemen mee. De laatste 10 minuten van de film daarintegen ... Alsof ze er geen einde aan wisten te breien .. Daarom 4*** Anders misschien wel 5

Afgaande op de lovende commentaren had ik veel meer verwacht van deze film. Er werd heel slecht geacteerd. Het was meer een soap. Het verdriet van het verlies was niet geloofwaardig.

avatar van Antonev
Zeer spannende thriller, die je keer op keer op het verkeerde been weet te zetten. Je denkt te weten wie de dader is en dan plotseling wordt alles weer omgedraaid. Ik heb genoten!

avatar van Toontje G
Zoals vele opmerken, jammer van de laatste 10 minuten.

avatar van notsub
Mystic River is vooral bij de aanvang ijzersterk en ongewoon. Na de moord vertraagt de film net te veel en komt er langzaam een proces op gang wat dan weer weer naar een volgende climax leidt. Op zich is dat mooi gedaan, maar als het hoogtepunt daar is volgen er nog enige minuten die daar weer afbreuk aan doen. Zo is de film toch wat onevenwichtig, maar blijft er voldoende over om van te genieten.

Voor de tweede keer gezien.
Erg goede film, met een sterke cast.
Het einde vond ik slapjes uitgewerkt en had naar mijn mening beter gemoeten om zo'n dijk als een film goed af te sluiten.

avatar van SmackItUp
Aardig dramatisch thrillertje.

Bij tijd en wijle biedt deze film een leuke kijkervaring, maar dan met name door de drie topacteurs en hun bijna net zo overtuigende naasten. Het concept van 3 jongens waarbij hun paden later weer kruisen is goed uitgewerkt. Het verhaal van de moord op Katie, waar het ten slotte om draait, vond ik matig. Al vroeg in de film kon je ongeveer al raden wie het gedaan zou kunnen hebben en wie niet. Het einde vond ik werkelijk de plank volledig mis slaan. Zoveel dingen kloppen hier niet en daardoor komt het einde, en daardoor ook een beetje de gehele film, ongeloofwaardig en wat eenvoudig over. Twijfelde tussen 3 en 3,5*, maar door de uitstekende cast, en met name Tim Robbins (wat is die vent toch elke keer geweldig) geef ik 'm het voordeel van de twijfel.

avatar van jippie2010
Wat een intense film! En wat een krachtige acteerprestaties, met name van Penn.
Sommige dingen kun je niet achter laten, trauma's worden doorgegeven. *4,5

NB: 1 minpuntje... het is een psychologisch drama en zeker geen Mysterie.
Daarvoor wordt alles teveel uitgelegd.

avatar van baspls
Naar deze Mystery van Clint Eastwood was ik al langere tijd nieuwsgierig en het viel niet tegen.

Drie vrienden spelen op straat en een van hen wordt op klaarlichte dag ontvoerd. Jaren later ontmoeten de drie vrienden elkaar weer als de dochter van een van hen wordt vermoord. Een van hen is politieagent en moet de moord onderzoeken.

Het acteerwerk van Mystic River is erg sterk. Kevin Bacon zet een sterke hoofdrol neer. Tim Robbins deed het ook erg sterk als de getraumatiseerde van het stel. Sean Penn deed het ook erg goed als de vader van het vermoorde meisje. Daarnaast was het acteerwerk ook prima, zo speelde Laurence Fishburne een politieman en heeft Eastwood's oude Western-collega Eli Wallach een kleine rol als een winkelier.

De film begint sterk met de jeugd van de drie hoofdpersonen, daarna begint langzaam het pijnlijke politieonderzoek. De hele tijd lijkt het dat de film een duidelijk pad volgt (namelijk dat Dave de moord heeft gepleegd), maar dan blijkt het toch anders te zitten. Hoe het nu uiteindelijk in elkaar zit had beter gekund. Dat het blinde broertje jaloers was en de vriendin van zijn broer neerschiet is natuurlijk stukken minder interessant als dat een getraumatiseerde jeugdvriend de dochter van een vriend vermoord dochter uit een soort wraak. Toch vond ik het einde niet slecht, omdat ik de wraak van de vader heel goed uitgewerkt vond. Hij vermoord zijn oude vriend, die onschuldig blijkt te zijn. Door de meeslependheid en het goede drama, maakt het de ietwat teleurstellende twist meer dan goed.

De film is mooi opgenomen met degelijke cinematografie. Het kleurgebruik kwam rustgevend over. Mooie indruk van Boston, net als Canada heeft het Noorden van de VS ook wel iets sfeervols. Eastwood maakt ook zelf de muziek, een beetje minimalistisch maar toch prima pianomuziek en een paar mooie synthesizer-klanken.

De titel vind ik een beetje slecht gekozen, al kan Eastwood er niet veel aan doen (het is een boekverfilming namelijk). Ik verwachte namelijk dat de rivier een prominentere rol zou spelen in het verhaal, maar eigenlijk is het ook wel prima zo. Alleen waren wat meer beelden van het water misschien op zijn plaats geweest.

Alles bij elkaar is Mystic River een sterke Mystery. De film had wat spannender gekund, maar het drama maakt het toch zeker de moeite waard. Ben weer nieuwsgierig geworden naar Clint's andere films als regisseur, valt tot nu niet tegen.

avatar van Gerlof1378
Hele goeie en sterke drama/thriller film met een goed verhaal en sterke cast. Sean Penn, Tim Robbins en ook Kevin Bacon spelen erg goed in deze film waarin de dochter van Sean vermoord wordt en Kevin speelt de rol van politieagent die de moord moet oplossen. Vroeger waren ze samen met Tim Robbins beste vrienden totdat het personage van Tim ontvoerd en misbruikt wordt. Nu brengt de dood van Sean zn dochter ze weer samen en dan begint het verhaal spannend met een twist. Vooral kijken als het regenachtig is of donker dan komt deze film tot zn recht. Kijk ook eens Gone Baby Gone ook naar een verhaal van Dennis Lehane die ook Shutter Island schreef have fun ermee

avatar van Capablanca
Onderhoudende film, maar niet meer dan dat. Sterk begin, goed acteerwerk, maar doordat het in het midden wat inzakt, kan hij helaas niet in het rijtje van de Klassiekers geplaatst worden.

avatar van IH88
“We bury our sins here, Dave. We wash them clean.”

Mystic River blijft een indrukwekkende film. Eastwood levert een grauwe en rauwe film af over de drie jeugdvrienden Jimmy, Dave en Sean die op latere leeftijd onder dramatische omstandigheden elkaar weer onder ogen moeten komen. Vriendschap, jeugdtrauma's, verlies, verraad, verkeerde keuzes, fatale beslissingen, Mystic River is geen opbeurende film maar wel een schitterende blik in de ziel van deze drie jeugdvrienden en alle andere personages.

Het verhaal is redelijk straight forward maar door de rustige regie van Eastwood en vooral de weergaloze acteerprestaties is dit een film die blijft boeien. Robbins en vooral Penn springen er voor mij uit maar eigenlijk zit er geen zwakke schakel tussen. Het einde was een beetje vreemd maar voor de rest neemt de film geen rare uitstapjes, maar blijft het een donkere en grauwe bedoening. Uitermate sfeervol en als je dan ook nog zulke acteerkannonen hebt… Geweldige film.

Best wel een goede film, maar een volle punt aftrek voornamelijk vanwege het einde waar al veel mensen hier het over hebben gehad. Dat de kinderen de moordenaars waren was erg verrassend (ondanks het 911 telefoontje in het begin van de film. het feit dat ze "she" zeiden viel me wel gelijk op, maar later nooit meer over nagedacht), maar toch vond ik het tegenvallen. Ik vond het gewoon te simpel. Ook stoorde ik mij erg aan de scène met Jimmy en zijn vrouw. Ik vond het zelfs creepy (lijkt net alsof het zijn vrouw echt geen ene moer interesseert dat hij de verkeerde persoon vermoord heeft en dat ze zelfs trots op hem is. ze leek echt wel mentaal gestoord). Ook was de parade onwijs overbodig en vraag ik me erg af of Jimmy überhaupt vervolgt gaat worden voor de moord op Dave!? Nee, het einde was voor mij echt een dooddoener. Ook was ik niet weggeblazen van de acteerprestaties. Ik vond alleen Tim Robbins en Brendan goed acteren, Sean Penn daarentegen kon mij totaal níet overtuigen. Er zat na mijn mening totaal geen pure emotie in (bij de meerderheid van de acteurs).

hele sterke film.hij boeide mij van het begin tot het eind.ook een hele goeie cast.gewoon een super film.

avatar van tbouwh
Sterke film. In Mystic River ontlopen Eastwood en scenarist Brian Helgeland (naar een boek van Dennis Lehane) de valkuil van een eenvoudig misdaadmysterie. De emoties zitten dieper dan dat, gegrond in een onverwerkt jeugdtrauma en gesitueerd in een buurt waarbinnen vooroordelen en kromgetrokken relaties het heden en de toekomst bepalen.

Lang had ik vrijwel niets op deze film aan te merken, en zat ik vooral diep in dit gelaagde verhaal. Richting het einde werd ik daar wat uitgetrokken, omdat de uiteindelijke climax/twist nogal teleurstelde. Dat Penn het recht in eigen handen zou nemen zag ik aankomen, en de plot arc rondom de doofstomme Ray en zijn vriendje vond ik compleet ongeloofwaardig. In dat licht voelde het einde te veel aan als een eenvoudige manier om het te verwachten einde (Boyle als dader) maar te kunnen vermijden.

Jammer, want tot die tijd zat Mystic River op koers voor 4,5*. Net als Changeling. Filmtechnisch vond ik deze film trouwens niet eens zo heel sterk, Eastwood scoort echt op het acteerwerk en het narratief/drama. De score zat er af en toe te dik bovenop, de cinematografie vond ik wat bleekjes en die elkaar opvolgende fades aan het begin konden ook niet op mijn waardering rekenen.

Indringend misdaaddrama.