Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van Sergio
Sobere regie van Eastwood en het uitstekende spel van Robbins, Penn en Bacon maken Mystic River de moeite waard.

avatar van planet_of_death
Zit je een film te kijken, komt opeens ome Eli compleet onverwachts op het scherm. Wat een verassing! Had niet verwacht hem te zien in deze film.

avatar van knusse stoel
Zeer goed, zoals meestal wel met de films waarin Sean Penn speelt.
Aangrijpend, zoal deze man emoties vertoont, levensecht.
Een mooie en ook wel nu en dan spannende film, deze hebben we voor de 2e maal gezien. Aanbevelenswaardig is toch het goede woord?

Je zou dit sombere, inktzwarte, loodzware, spiritueel diepzinnige, hartverscheurende en sterke moordverhaal (een mix van drama en thriller) een spelersfilm kunnen noemen. Dienovereenkomstig is het spel fenomenaal en indrukwekkend. Daarnaast is de regie van Clint Eastwood effectief en sober: zijn scènes lijken soms weelderig maar zijn nooit ten overvloede. Een sterk en malancholiek verhaal van misdaad, schuld en straf, dat je niet loslaat.

avatar van JohnWilliams
Clint Eastwoord regisseert hier weer een film vol somberheid. Een realistische film die het vooral van de goede Cast moet hebben. Vooral Penn en Robbins kwamen erg overtuigend over en hebben voor deze prestaties ook terecht een Oscar gewonnen. Niet een geweldige film waar je je op kan verheugen maar wel een film waarin je gewoon kan zien dat het professioneel in elkaar zit.

Aangrijpend verhaal, spanning en een geweldige Cast...al deze elementen zorgen voor een film die wat mij betreft 3,5* waard is.

Eli Wallach had ook een klein rolletje, leuk om te zien!

avatar van stipstap
Het is idd loodzwaar dit verhaal zoals hier door iemand opgemerkt wordt. Je krijgt een onbehaaglijk gevoel terwijl je dit drama ziet uiteenlopen. Ik had zin om stop te roepen en iedereen de tragische waarheid willen laten zien tijdens de film. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Eastwood is een goed regisseur en bewijst dat hij kwaliteitsvolwerk kan leveren.

Een mooie film, waarin goed geacteerd wordt. De film houdt je aandacht goed vast, maar wat ik jammer vind is dat de film op een bepaald moment onlogisch wordt. Bijvoorbeeld als blijkt wie de dader is (meer zeg ik niet). Als dit iets beter was uitgewerkt en de film een wat mooier einde had, dan had ik de film hoger gewaardeerd.

avatar van mrmojorisin123
Ik heb het niet zo voor misdaadfilms maar sinds L.A. Confidential werd mijn interesse weer aangewakkerd. Deze van Clint Eastwood is dan weer een voltreffer.

Vooral het eerste half uur was een schot in de roos. Ontzettend goede acteerprestaties van Tim Robbins en Sean Penn. Die ene scène wanneer Jimmy samen met de Savage broers door de politie tegen worden gehouden in het park... Ik kreeg er de tranen van in mijn ogen, en dat zonder achtergrondmuziek. Zeldzaam, wat een briljant stuk. Maar ook Tim Robbins verdient lof door zijn rol grandioos te vertolken als getraumatiseerde volwassene. Een quote om toch te onthouden is : 'Ik ben een vampier. Eenmaal het in je zit, geraakt het er nooit uit.' Vanaf minuut 1 is het ook duidelijk dat de camerapositioneringen en overgangen van een sublieme kwaliteit zijn. Ik ben ook fan van de mysterieuze wijze waarin de karakters omschreven werden.

Doorheen het verhaal had ik wel een vermoeden wie de moordenaar was, maar ik had er niet al mijn centen op gezet. Geweldig ook dat Clint's goede vriend, Tuco van The Good, The Bad & The Ugly, zelfs een rol krijgt in deze klassieker. Eén van de minpunten aan de film is toch wel de conversaties tussen de recherche en zijn vrouw. Waarom is dit van nut?

avatar van Bottleneck
Begint goed, eindigt slap.. Het verhaal zelf ligt het niet aan, camerawerk en het sfeertje van de stad vind ik ook prima, maar na zo'n driekwartier begon ik me te ergeren aan de ontzettend lannnggggerekte monologen en dialogen (vandaar die 138 minuten), en aan de soundtrack. Iedere keer zodra zich een emotie voor gaat doen komt hetzelfde, té subtiele pianodeuntje opzetten. Het heeft een beetje hetzelfde euvel als Changeling waarin de emoties ook zo dik worden onderstreept en tranen rijkelijk vloeien; denk dat drama's van Eastwood nooit mijn ding zullen worden. En waarom dit ook als mystery staat aangeschreven is me trouwens een mystery

Het hielp niet mee dat je van mijlenver kon aanvoelen dat Dave onrecht zou overkomen, en degene die met me meekeek wees al vrij vroeg de dader aan. Toch heb ik nog wel genoten van een paar scenes zoals het beginstuk, en de mannen in de bar en bij het water.

Maar als het dan ook weer eens erg vreemd eindigt.... (Sean ziet Jimmy aan de overkant staan en maakt een vriendschappelijk overkomend gebaar terwijl hij weet dat hij Dave (die met een ontvoering, trauma's en een pijnlijke dood nog ergere dingen heeft meegemaakt dan Katie) heeft vermoord.

avatar van mrmojorisin123
Bottleneck schreef:
Iedere keer zodra zich een emotie voor gaat doen komt hetzelfde, té subtiele pianodeuntje opzetten. Het heeft een beetje hetzelfde euvel als Changeling waarin de emoties ook zo dik worden onderstreept en tranen rijkelijk vloeien.)

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. De emoties worden uitermate goed doorgegeven aan de kijker dat een soundtrack zelf niet van toepassing is. Hier denk ik onmiddellijk aan de balkon- en de parkscène.

mrmojorisin123 schreef:

Je moet me even helpen met je voorbeelden, kan me de scenes zo even niet herinneren. Je tweede zin klinkt me teveel als een nietes, btw.

Bottleneck schreef het al:

Of die rare woorden van Jimmy's vrouw om Jimmy te kalmeren en het blijkbaar allemaal prima vindt en op bed belandt, ook al weet ze dat Dave's vrouw haar man heeft verloren door hem. Wat is de bedoeling van dat soort scenes: meevoelen met een man van wie z'n dochter is vermoord, maar wel één die een onschuldige kerel neersteekt en afschiet en amper wroeging laat zien; mixed feelings krijgen? Ik kreeg ze niet in ieder geval, eerder verbazing over dat einde.)

De film deed me denken aan zo'n professioneel gemaakte inleiding op een nieuwe politieserie.

laundromat
Marcia Gay Harden had oscar moeten winnen ipv Renée Zellweger.

laundromat
Heb film weer es herzien. Zijn een aantal scènes die ik nooit meer vergeet (eindscène tijdens parade hoe 'ze' naar elkaar kijken; en dan vooral de vrouwen. Dat je je zo kil kan zijn, maar veel wist ik niet meer (dat Bacon en zijn collega zoveel in beeld waren). Alle is zeer in orde, mede door de casting! De 3 jeugdvrienden; Ik probeerde Robbins voor te stellen de rol van Bacon enzo. Werkte niet. Het is perfect zo. Ook de 'vrouwen-van' zijn top. Laura Linney sowieso, maar heb altijd zwak gehad voor Marcia Gay Harden.

Hij heeft zo'n indruk gemaakt. Ik moet verhogen.

Relatief weinig berichten bij deze film, nietwaar?

avatar van Laoslander
niet echt wild van.. Het eerste deel is zeker interessant, helaas vervalt de boel daarna in een slappe whodonit.

Bottleneck schreef:

Ik heb precies hetzelfde over het einde. Ik werd gewoon misselijk van die woorden van die vrouw van Jimmy. Alsof hij een soort held is, zo werd hij door haar neergezet. Ik had zo gehoopt dat Jimmy nog gekapt zou worden. Ik vind rechtvaardigheid belangrijk, zelfs in films, maar misschien ben ik daar te 'naief' voor. Ik vond het einde iig alles behalve realistisch.

Driello
Een whodunnit zoals ik ze graag zie. Geen superieure detective, geen magische noodgrepen maar gewoon een simpel, realistisch verhaal dat waar gebeurd zou kunnen zijn. Sterk acteerwerk, mooi geschoten en een fijne, mistroostige sfeer. Natuurlijk zitten er in de score wat al te dramatische toontjes, maar het detoneert niet en leidt ook niet af. Plot is realistisch en niet ver gezocht.
Het einde is dan wat vreemd. Daar had een andere wending wat realistischer geweest.

christoph80
mrmojorisin123 schreef:

Het nut van die conversaties is volgens mij om op het einde van de film te kunnen motiveren waarom Kevin Bacon zijn jeugdvriend Sean Penn niet inrekent, terwijl hij weet dat hij schuldig is. Bacon heeft gedurende de hele film naar zijn gezin verlangd - hij wist niet eens hoe zijn dochter heette - en als hij dan aan het eind herenigd wordt met zijn vrouw en dochter, kan hij het niet over zijn hart verkrijgen om een ander gezin juist uit elkaar te rukken.

Uiteindelijk is iedereen in de laatste scene deels schuldig aan de dood van Tim Robbins (zijn vrouw heeft hem verraden, Penn heeft hem vermoord, Penns vrouw beschermt hém weer en verraadt haar eigen nicht, Bacon ten slotte houdt zijn mond). De film wint op deze wijze aan tragiek door namelijk het lot/de samenloop der omstandigheden van zo grote invloed te laten zijn, waardoor mensen min of meer gedwongen worden (ondanks dat iedereen verantwoordelijkheid draagt voor zijn daden) om 'slechte' dingen te doen en de kijker sympathie moet opbrengen voor alle spelers, wetend dat allen ook schuldig zijn. (Penn handelt uit wraak/liefde voor zijn dochter, Penns vrouw uit liefde voor haar man, Robbins' vrouw uit gewetenswroeging, Bacon uit sympathie/begrip). De spagaat waarin de kijker hierdoor belandt (mits hij werkelijk meeleeft met alle spelers), laat hem de tragiek van het leven aan den lijve ondervinden. Mensen kunnen slechte dingen doen zonder werkelijk slecht te zijn en dit maakt het moeilijk om ze echt te veroordelen.

christoph80 schreef:
Het spagaat waarin de kijker hierdoor belandt (mits hij werkelijk meeleeft met alle spelers), laat hem de tragiek van het leven aan den lijve ondervinden. Mensen kunnen slechte dingen doen zonder werkelijk slecht te zijn en dit maakt het moeilijk om ze echt te veroordelen.

Mooie reactie christoph80. Die spagaat herken ik. Ik veroordeel de mannen nog niet eens, maar de vrouw van Penn (Linney) wel. Omdat zij het echt goedpraat en dan vooral die blik van haar bij de parade...rillingen. Bijzonder hoe dat mechanisme werkt dat je voor of tegen iemand kan zijn...zonder nadenken, automatisch.

christoph80
laundromat schreef:

Ik vond het ook bijzonder moeilijk om sympathie voor die vrouw op te brengen. Het maakt het onrecht echter wel weer net iets onverteerbaarder.

laundromat
Ja dat is goed gedaan...en ik ben nog fan van Laura Linney ook! Dat zíj zo is...is onverteerbaar, maakt het nog erger.

avatar van Mr_Mephisto
Aardig geacteerd drama, maar veel te lang aanslepende film.
Met name Sean Penn doet het naar mijn mening niet slecht als een gewetensloze crimineel die zich nooit zal beteren. Zijn personage mocht zelfs nog meer uitgewerkt worden. Maar de acteurs dragen hier de film niet. Meer zelfs, door het lome verhaal worden hun prestaties wat naar beneden gehaald. Ook de ontknoping is te doorzichtig (wie goed oplet bij het telefoontje dat de 911 krijgt van een stel kinderen, weet al een en ander). 138 minuten is te lang voor deze bijna standaard whodunit, die bij het begin niet eens dat uitzicht had door het uitgangspunt van drie vrienden en het grimmige verleden van Robbins' personage.

Driello
Mr_Mephisto schreef:

Volgens mij is de ontknoping geheel niet waaar deze film om draait. Tuurlijk, er moet een dader worden gevonden. Maar deze film richt zich veel meer op wat de gebeurtenis en de gevolgen doet met de personages, waarbij het verleden dan ook nog een bepalende impact heef.

avatar van Mr_Mephisto
Driello schreef:
Volgens mij is de ontknoping geheel niet waar deze film om draait. Tuurlijk, er moet een dader worden gevonden. Maar deze film richt zich veel meer op wat de gebeurtenis en de gevolgen doet met de personages, waarbij het verleden dan ook nog een bepalende impact heeft.

Je hebt een punt, en daarom geef ik een voldoende aan deze film. Het grimmige verleden van één van de mannen en de "oude wonden die worden opengereten" vormen een goed uitgangspunt.

avatar van martijn011
Werkelijk schitterende film van Eastwood met een cast om van te smullen. Zowel Penn, Robbins en Bacon zetten een zeer indrukwekkende acteerprestatie neer in een film die me van begin tot eind aan het beeld gekluisterd heeft.
Eastwood heeft met deze film een masterclass film maken gegeven. In alle eenvoudigheid wordt het verhaal verteld, maar wel zo dat het enorm spannend en indrukwekkend is.

De karakters in de film vond ik ook sterk uitgewerkt. Naar mijn mening had de film de lange speelduur zeker nodig, vooral om het uitdiepen van de personages. Zo kan je echt meeleven met hen en worden de keuzes die ze maken, zeker richting het einde toe, duidelijker.
Ik vond het einde van de film eigenlijk zeer verrassend en het overdonderde me een beetje zodat ik me daar niet helemaal fijn bij voelde.

Een dikke vierenhalve ster was in de maak maar dankzij het einde gaat er een halfje af. Toch overheerst een groots gevoel wanneer ik aan deze film terugdenk.
Aanrader!

martijn011 schreef:
Aanrader!

Bedoel je met het einde; de dood van 'Robbins' of die parade of...? Ik vond de slotscène met de blikken naar elkaar zo goed. Vooral die vrouwen...kippenvel.

avatar van martijn011
Vooral het feit dat Bacon helemaal niks doet om Penn alsnog op te pakken. En waar was Fishburne ineens gebleven? Hij had toch ook met de moordzaak te maken en hij had toch geen andere belangen om Penn niet op te pakken?

Ik moet zeggen dat het einde me nogal verraste en overdonderde dus het kan best zijn dat het einde me wel goed zal bevallen wanneer ik de film herzie.
We zullen zien.

avatar van JeroenFR08
Goede film, goede acteerprestaties, mooie sfeer, goed plot. Vond vooral Robbins erg goed spelen zeg.

avatar van Koerok
Ik vond 'm net iets te langdradig (moet je van houden), maar het verhaal als geheel wordt goed verteld. En het spel is prima, vooral inderdaad Tim Robbins. Een 3,5.