Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Je weet niet wat je ziet.

Een beetje een saaie, logge film, met toegegeven een schare goede acteurs die een aantal goede personages of film vastleggen ... maar wie dit script geschreven heeft mag voor mij op de voet onslagen worden. 90 minuten lang zit je zo'n beetje te wachten op de uiterst voorspelbare twist. Subtiel is het verhaal en gehint echt niet, eerder doorzichtig en uiterst gemakkelijk.

Veel meer heb ik eigenlijk niet te melden ... beste film van het jaar ? Ik ga nog moeten geloven dat Lost In Translation die Oscar verdiende.

1*, voor een paar mooie acteerprestaties, maar een ramp van een film.

neo (crew)
Indrukwekkende film. Eastwood's regie is haast vlekkenloos, de cast is groots in acteerprestaties. Toch komt hier dan weer bij zoals al eerder gezegd dat Penn en Robbins af en toe op het randje zaten van overacting. Maar dit even negerend, levert het een indrukwekkend, psychologisch sterke film op. De trailer is ook al zo prachtig waarin een camera om een bar heen vliegt met ondertussen Eastwood die verteld over de ''donkere kant'' van de mens. Opvallend is niet alleen de score van Eastwood maar ook de enorme benadrukking in de end credits. 4.5 sterren

Spannende, goed geacteerde, psychologische thriller die geen minuut verveelt. 4*

Uitstekende cast, lekker broeierig sfeertje, maar het Hollywood sausje laat toch een vieze smaak achter. Flauw en makkelijk einde en vooral de karakterontwikkeling van Penn was uitermate zwak.

avatar van Quentin
Matige tot redelijke film, sterk gegeven maar de uitvoering stelt teleur, Penn kon me op bepaalde momenten totaal niet overtuigen (en dat al helemaal niet tegenover zijn prachtige rol in 21 grams) met zijn prestatie en Robbins hetzelfde, Bacon was daarintegen wel goed bezig. Allemaal jammer. 2,75*

avatar van Halcyon
Ik heb deze film net herbekeken omdat ik hem aanvankelijk niet hoog aanschreef maar hij hier toch goed scoort. Bij deze tweede kijkbeurt ben ik veel positiever dan bij de eerste.

Ik ga akkoord met sommige voorgangers in verband met het scenario dat enkele gaten en twijfelachtige keuzes bevat, zoals het motief van de twee jongens. Het had z'n goede en minder goede kanten, maar vooral de symboliek vond ik toch vrij sterk naar voor komen: Dave die 2x pech heeft als gevolg van z'n eigen onhandige keuzes is hiervan het toppunt. Verder zijn er dan nog de onderlinge relaties die door uitmuntend acteerwerk (vooral Kevin Bacon, hoewel hij niet de moeilijkste rol heeft) zeer goed tot z'n recht komen en geen moment onrealistisch overkomen. Voeg daar nog een passende soundtrack aan toe en je hebt een film die verdiend hoog scoort.

avatar van FillumGek
Hele aardige thriller. Goed geacteerd en een best boeiend verhaal, maar iets oppervlakkig wat mij betreft. Misschien komt het omdat ik gisteren Usual Suspects heb gezien en ik vond hem daar wel een beetje op lijken.

Bij beide films proberen ze een persoon te achterhalen en heb je van die 'ik-verdenk-hem-maar-heeft-het-toch-niet-gedaan-momenten'. Zo dacht ik dat Robbins de killer was en had ik uiteindelijk nooit verwacht dat die kinderen het gedaan zouden hebben.
Maar zoals ik al zei maak ik automatisch een beetje de vergelijking met Usual Suspects en die vond ik vele malen beter uitgewerkt.

Als ik deze film eerder had gezien dan Usual Suspects had ik hem waarschijnlijk iets beter gevonden. Nu kom ik niet hoger dan 3.5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had enkel Million Dollar Baby gezien met Eastwood als regisseur. Deze was ook van zijn hand en het moet gezegd worden dat hij niet enkel kan acteren, maar ook zonder schaamte achter de camera mag staan.

Heel sterk scenario (maar dat zal grotendeels wel liggen aan het originele boek) met bijhorende acteerprestaties. De film is meer dan een verhaal rond een moord. Dit gaat vooral over de 3 hoofdfiguren en hoe ze reageren op die situatie door de omstandigheden die ze hebben meegemaakt. Als kind waren ze alle 3 zowat elkaars gelijke, maar door wat ze als kind en later bij het opgroeien hebben meegemaakt, kijken ze met andere ogen naar de moord die voor elk van hen effect heeft.

Leuk is wel dat er geen happy end is zoals in veel Hollywoodfilmpjes. Dat zou in dit verhaal enorm misstaan.

Raar vind ik wel de vergelijking enkele berichten geleden met Usual Suspects. Als je deze 2 films wil vergelijken heb je niet veel van de film begrepen...

avatar van maxcomthrilla
maxcomthrilla schreef:
Ik had er veel van verwacht maar de film kreeg mij maar niet te pakken. Geen wendingen, weinig actie, zelfs geen reconstructie van de moord, weinig spanning omdat ik niet meeleefde met de trieste figuur, geen riviergeheimen.........Ik gaf hem direct na het zien een 3, maar dat was denk ik alleen maar om mijzelf ervan te overtuigen dat ik geen miskoop had gedaan. Letterlijk slaapverwekkend, 1ste 5 minuten waren oke, te weinig kern....dus een *2, en daar komt de film nog goed mee weg!

De film kwam toen nog goed weg met een 2, een paar weken daarna heb ik hem alsnog afgewaardeerd naar de laagst haalbare score 0,5*. Wat een ongelofelijk slechte film, de ergste die ik ooit gezien heb. Wat een nepsentiment van die Sean Penn zeg, ik kreeg echt de neiging om hem eens lekker uit de weg te ruimen Zal toch niet de bedoeling van de regisseur geweest zijn dat ik mij aan hem ging ergeren? Ik zou juist met hem mee moeten leven, het pakte echter heel anders uit. En dan die belachelijke plottwist op het einde....triest.

Binnenkort ga ik Million Dollar Baby kijken, ik hoop niet dat die film ook op zo `n drama uitdraait anders mogen ze die Eastwood wat mij betreft aan een ketting in de boksring leggen.

avatar van Rianneke_Dan
Goede film!
Had een beetje een standaart actie filmpje verwacht, maar dat viel gelukkig mee.
Het begint al vrij heftig, en het onderwerp is zeker niet mis.
Mooie beelden, vrij emotionele scene's en zeker goed acteerwerk van de mannen.
Sean Penn kan het toch wel hoor, die man heeft ook zo'n eigen uitstraling.
Toch een minpuntje vond ik dat de films soms wat langdradig was, waardoor het bijna saai werd.
Maar ik heb me toch goed vermaakt.

deze middag gezien. Film kon me wel bekoren. Een goed uitgewerkt plot en acteerprestaties die ook (meestal) van redelijk hoog niveau zijn.

avatar van Leland Palmer
Prachtige film die je vanaf het begin tot het einde aan het beeld gekluisterd houd. Het verhaal is erg sterk en de film begint dan ook erg goed. Daarna wil je alleen nog maar weten hoe alles nou eigenlijk zit en hoe het eindigd. De geweldige regie van Eastwood helpt hierbij dat je als kijker niet meer je ogen van het scherm kan houden.

De acteerprestaties zijn geweldig. Zowel Penn, Robbins als Bacon spelen erg sterk al vond ik dat Penn en Robbins soms net op het randje zaten. Jah, hoe reageer je als je dochter vermoord is? Moeilijk om te spelen, maar Penn wist me alleen daarin op sommige momenten niet te overtuigen. Voor de rest was het vlekkeloos.

De muziek is goed verzorgt en de film ziet er in het algemeen prima uit. Goede sfeer, prima opbouw en sterk camerawerk wat mij betreft. Wat is die dochter van Penn in deze film trouwens een lekker wijf zeg. Op een aantal ongeloofwaardige momenten na is dit toch wel een indrukwekkende film van Eastwood. Dikke voldoende dus.

avatar van maerk
Een film die door de goede cast gedragen wordt.

Mystic River valt me tegen. Met Eastwood in de regiestoel en een mooie topcast verwachtte ik iets als Million Dollar Baby. Maar dat is Mystic River bij lange na niet. De regie is ook niet zo sterk als ik van hem verwacht. De acteurs doen het allemaal top maar de dialogen zijn een beetje saai. Alle drie de hoofdrolspelers doen het uitstekend. Hoewel Sean Penn en Tim Robbins een Oscar hebben gewonnen voor hun rol vond ik Kevin Bacon de beste. Hij steekt met kop en schouders boven iedereen uit. En zoals The Last ook zegt: Ik kon niet echt meeleven in het verdriet van Penn. Hij speelt het erg goed, maar ik kon niet met hem meeleven. Ook had ik niet het gevoel naar een Oscarwaardige prestatie te kijken bij Robbins en Penn...nominatie zou goed genoeg zijn geweest .

Ik vond de film wel goed, maar mijn verwachtingen zijn bij lange na niet waargemaakt. 3,5* voor nu, 3* vind ik iets te laag en dat verdient Mystic River ook niet. Dikke kans op verlaging als ik hem opnieuw zou zien, daarom kijk ik hem niet opnieuw .

Erg magere 3,5*.

avatar van kArIzMa_Movie
Zeer mooie film. Een intensieve drama met acteerprestaties van zeer hoog niveau. Het acteerwerk van zowel Sean Penn (die overigens in deze film iets wegneemt van Robert De Niro) als Tim Robbens zijn werkelijk fantastisch! De personages worden echt levensecht neergezet. De film wordt nergens saai, je blijft constant geboeid kijken.

Deze film mag je dus absoluut niet missen!

avatar van otherfool
Nu vind ik Penn de vervelendste acteur ter wereld, maar sowieso viel Mystic River me niet erg mee. Film sleept een beetje voort, heeft wel een paar mooie scenes maar is naar mijn mening zeker niet de moderne klassieker die sommigen erin zien. Dan vond ik Gone Baby Gone toch een stuk sterker...

2,5*.

avatar van Montorsi
Ik kan niet zo goed plaatsen wat me nou zo heeft gegrepen. Mystic River is helemaal niet zo'n bijzonder verhaal, het camerawerk en de regie is gewoon erg standaard, en het plot was ook niet de sterkste aller tijden.

Ik denk dat het toch de interpersoonlijke verhoudingen de sleutel is, ik vind deze echt optimaal vertaald naar het filmdoek. Penn is weer zeer goed en ook Bacon houdt zich goed staande. Robbins viel dan weer wat tegen, maar zo erg stond het me niet tegen, aangezien je de drie acteurs toch eerder als een pakket moet zien dan als individuen in deze film.
Het plot is braaf, maar ondertussen wel onderhoudend, stoorde me ook totaal niet aan het simpele karakter in deze. Eigenlijk was storend uberhaupt niet aan de orde geweest vanavond, ben gepakt door het verhaal en heb me meer dan uitstekend vermaakt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spannend drama van vakman Eastwood, die toch iets meer uit het verhaal had kunnen halen. Toch zorgt met name de sterke cast er voor dat de film wel de moeite waard is. Goed.

avatar van ®Tc
Schitterende acteerprestaties, daar valt in ieder geval niet over te discussiëren en vooral een verdiende oscar voor Sean Penn maar de uitwerking?

Eigenlijk is dit niet meer dan een lang aflvering van Witse of Flikken of wat dan ook. Een moord, een paar verdachten, een hoofdverdachte die eigenlijk onmogelijk onschuldig kan zijn maar blijkt dan toch weer onschuldig te zijn. Bij genre hoeft mysterie echt niet te staan vind ik.

Ach ja, wel een goede film hoor maar hier zat veel meer in.

magere 3,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder fraaie film van de man die ik naast de acteur ook als regisseur geweldig vind. Zo genoot ik al van Eastwoods Million Dollar Baby en Gran Torino (recent zelfs) om eens wat te noemen en van Mystic River heb ik ook genoten.

Waarom eigenlijk vind ik zelf lastig om te zeggen want als je de film goed bekijkt is het neit eens zo heel bijzonder. Er wordt iemand vermoord en je ziet het politieonderzoek en je ziet verdachten en je krijgt uiteindelijk een antwoord. Wat de film zo speciaal maakt weet ik eigenlijk niet, maar de film is het wel. Heel de film door voel je dat er klasse achter zit. Sowieso dankzij het acteerwerk. Zo vond ik Sean Penn echt geweldig spelen. Zijn quote ''Is that my daughter????'' ging door merg en been heen. Hij speelt een prachtige rol van gebroken vader die het moeilijk kan uiten en eigenlijk boven alles de dader wilt vinden. Ook de overige rollen vond ik best aardig neergezet.

De film bevat gewoon veel sfeer. Nergens wordt de film saai of langdradig en dat is een pluspunt want ik heb een hoop moordfilms met een politieonderzoek gezien en uiteindelijk gaan de meesten in het middenstuk vaak wat vervelen bij me.
Maar de film is niet perfect. Daarvoor heb ik de volgende kritiek: Zo vond ik het er best dik bovenop liggen dat Doyle niet de moordenaar was van Katie. Waarom? Omdat het er zo duidelijk bovenop lag dat hij het wel was. Alles wees naar hem en je kon er eigenlijk niet omheen. En dan weet je dat een beetje film een plottwist erin verwerkt. En ja hoor, Doyle had haar niet vermoord. Kwam dus voor mij niet als een verrassing.
Nog erger vond ik het werkelijk erg matige einde. Na zon spannende film verwacht je een mooie climax maar dat werd echt een sof. Twee kinderen hadden haar vermoord en het was eigenlijk allemaal toevallig. Na zon sterk verhaal vond ik dat maar een slecht einde. Beetje gemakkelijk hoe ze zich hier vanaf maken. Eastwood had dit beter mogen doen, iedereen verwachtte toch een geplande moord met een uitleg van waarom en hoe.

Maar goed, je kan niet alles hebben he. Toch een hele goede film en hij verdient bij mij een dikke voldoende.

avatar van DeCol
Mystic River, een film die je toch wel raakt. Zoals velen al gezegd hebben een niet zo heel bijzonder verhaaltje maar door de geweldige acteerprestaties toch aardig bijzonder gemaakt. De 3 heren spelen ijzersterk. Daarbij komt kijken dat het constant spannend blijft, afwachtend op wat er gaat gebeuren blijft de aandacht erbij.

Dit zijn toch wel factoren die de film zo goed maken. Het einde had van mij ook anders gemogen. Geen echt motief, geen voorbedachte rade en dus ook geen uitgebreide uitleg. Toch zorgde het einde voor een impact bij mij die nog even bleef hangen.

Geslaagd, dat zeker, echter had er misschien nog iets meer ingezeten. Voor mij gevoel kom ik dan ook niet aan een 4.5* maar ook zeker niet lager dan 4.0*.

avatar van wwelover
Heerlijke film. Ik heb enorm genoten en de film heeft me constant geboeid, mijn 3e van Eastwood en ben erg benieuwd naar de andere, net als Changeling blijft het de hele film een mysterie wie er nou achter alles zit, al is de Changeling natuurlijk dan weer waargebeurd. Maar dit is toch wel één van de beste mysterie/thrillers die ik heb gezien, ook beter dan Changeling. Maar had ook niet anders verwacht met deze cast en regisseur. Muziek was ook wel goed, neit geweldig maar vind het wel knap dat Clint dat zelf heeft gedaan al kan je je afvragen of dat wel zo handig is geweest omdat het blijkbaar niet bij iedereen in de smaak valt.

De cast is super, neit alleen qua namen maar ook qua prestaties. Dat is natuurlijk ook te zien aan de 2 terecht gewonnen Oscars van Penn en Robbins, en ook Harden deed het erg goed. Maar er mag ook gezegd worden dat Fishburne en Bacon goed geacteerd hebben, maar ja die vielen een beetje in het niet door Robbins en Penn.

avatar van Reservoir Dogs
We bury our sins, we wash them clean.

Weeral een knappe film van Clint Eastwood.
Over de acteerprestaties valt niet te twijfelen, een ijzersterke cast.
Hoe Eastwood het duistere van de film in kaart weet te brengen is zeer knap. De spanning blijft in de film zitten en laat het niet meer los.

avatar van Spetie
Sterke film van Eastwood. Het verhaal is degelijk, maar het zijn echt de acteurs die deze film ver boven het gemiddelde doen uitsteken. Sean Penn en Tim Robbins zetten allebei werkelijk prachtige, ontroerende rollen neer waarvoor ze beiden terecht een oscar hebben gewonnen. Eastwood heeft daarnaast duidelijk de tijd genomen om de karakters tot wasdom te laten komen. Het tempo van de film is aan de trage kant, maar toch vliegt de tijd voorbij met deze film. De muziek is prima gekozen en visueel ziet het er allemaal erg verzorgd uit. Het einde misschien had alleen misschien nog iets beter uitgewerkt kunnen worden. Sterke film en prima karakterstudie dus, met grote dank aan de acteurs!

avatar van sinterklaas
Toch weer een geslaagd werkje van Clint Eastwood als alleen regiseur. Maar daarnaast zitten der wel 3 ijzersterke hoofdrolspelers in. De sfeer zit hier goed in elkaar en de tijdslijn, maar ook vooral een puzzeltocht word op een fantastische wijze weergeven. Ik moet wel zeggen dat het verhaal van Mystic River wel ietsje minder sterk is dan de meeste films van Clint Eastwood. De reden is meer omdat het steeds neigt naar een dito detective verhaaltje waar je toch soms wel al aan kan zien hoe het afloopt. Maar evengoed is de rest van de film wel erg aangrijpend. Om even terug te komen op die drie hoofdpersonen (Die ook fantastisch worden gespeeld door Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon) Het begint allemaal met de jeugd van die drie jongens, het begint bij spelen maar uiteindelijk maakt Dave iets traumatisch mee door die kidnapping. Daarna maken we een tijdsprong en we zien dat de 3 mannen allemaal een eigen leven lijden. Totdat we de lijk van de 19 jarige dochter van Jimmy (Penn) vinden en dat brengt hun weer bij elkaar. Al is dat ook niet helemaal zuiver aangezien Dave verdacht word en eigenlijk al zijn eigen jeugdvriend (Bacon) die politie is op zijn dak krijgt. Verder vond ik die rol van Dave (Robbins) ook erg goed. Hij komt de grootste gedeelde van de film wel over als een heel gevoelig en gekwelde man. Zou dat door die kidnapping komen? En zo krijgen we de grootste gedeelde van de film met die huiveringwekkende speurtocht te maken dat inderdaad, net als in elke Eastwood-film een verassende maar ook dramatische ontknoping heeft.

En zo na het zien van ook deze film van Eastwood heb ik haast geen negatief woordje over Clint Eastwood. Die man die kan echt zo goed verhalen verzinnen, waar een gewone persoon al 10 jaar de tijd voor nodig heeft om het op papier te zetten. Mystic River mag dan wel een dito speursmurfen film zijn, Clint weet het toch weer te vullen met allemaal verassende dingen en ontroerende momenten en een ijzersterk plot erom heen. En daarnaast ook prachtige acteurs (vooral Sean Penn) En ook de groezelige achterbuurten van Boston als decor. Ik ben gewoon weer erg verrast door Eastwood en deze film verdiend zeker een 4,5* Opnieuw topklasse!

Het script van Brian Helgeland (LA Confidential, Man on fire) zit goed in elkaar; de verschillende personages worden goed uitgewerkt waardoor we een goed beeld krijgen in o.a.de getergde zielen van Jimmy en Dave. Sean Penn en Tim Robbins kregen een oscar voor hun sublieme spel, maar Marcia Gay Harden had ook meer verdiend; Zij is uitstekend als Celeste, de wanhopige vrouw van Dave. Eigenlijk is de hele cast wel goed.
Het is een film over relaties, verdriet en (wan)hoop. Je wordt er niet vrolijk van, maar je blijft geboeid kijken.

avatar van Vinokourov
Loopt te lang door, maar al met al is Mystic River typisch Eastwood-adequaat. Oke, maar niet bijzonder.

avatar van rensie32
Goede film waarin de acteurs vooral uitblinken. Het verhaal was misschien niet zo bijzonder, maar het bleef me wel boeien.

Alleen het laatste gedeelte van de film voelde een beetje onafgemaakt aan. En waar sloeg die scene met die parade op, die had toch geen enkele meerwaarde?

Voor de rest was de film gewoon boeiend, maar dit soort misdaad/drama films weten me altijd wel te boeien. 4 sterren!

avatar van huVILEub
Aardige Thriller. Wel mooi camerawerk en sterk geacteerd. Maar ik vond het verhaal niet echt denderend. Dat was wel jammer. Maar toch vermakelijk om te kijken.

avatar van booyo
Zeker een goede mystery, die gedragen wordt door het sterke acteerwerk van Penn, Bacon en Robbins. Het verhaal is spannend en boeiend tot het einde, en de ontknoping is verrassend. Ik vond echter wel dat de film net 7 minuten minder lang had mogen duren. Het einde met de optocht, en daar aan voorafgaand de scene op Jimmy's kamer, had van mij weg gelaten gemogen. Voegde niks toe aan de film. Ik had de aftiteling laten beginnen als de camera als het ware wegrijdt van Penn en Bacon. Maar goed, dit is slechts een klein minpunt aan een verder goede film.

avatar van chevy93
Clint Eastwood. Wat een persoon is dat toch. Eenzaam aan de top staat hij. Uitstekende regisseur, naar horen zeggen een goede musicus en niet te vergeten een superieur acteur.

Dit is mijn 3e door Eastwood geregisseerde film en ik weet het nu zeker: 'Hij kan óók regisseren!' Ik hoop dan ook zeer snel Unforgiven op de kop te tikken.

Het verhaal pakt je gelijk beet met wat humor, wat drama en nadat de moord plaatsgevonden heeft, kom in een stroom van nieuwsgierigheid. Zo na 1,5 uur zakt de film iets in (daardoor een iets lagere beoordeling), maar naar het einde toe ontpopt zich een geweldige ontknoping. Hij schiet zomaar de verkeerde neer!!
Dat is dan ook het moment waarop de film moet stoppen. Het moment waarop hij zich dat realiseert. Het (te) zoete einde vond ik dan ook een misser.

Die scène trouwens, waarin Brendan die jongen een gebroken neus slaat. Was wel heftig.

Wel een zeer vermakelijke film en zeker een aanrader!