Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Diesel
rebelman schreef:

Zoek eens een vergelijkbare acteur die zo geloofwaardig het verdriet uitschreeuwd !
Penn komt inderdaad zeer geloofwaardig over maar de manier waarop Pacino het verdriet uitschreeuwd in de derde Godfather veegt naar mijn mening alles en iedereen van het scherm..

Veel wisselende reakties lees ik hier, en die kloppen wel een beetje met het gevoel wat ik bij deze film heb. Het bleef mij boeien tot de laatste 5 minuten en het begin was veelbelovend. Maar achteraf een rare onlogische film. Ben bang dat ik het maar 2 sterretjes kan geven

ps(vergeten op te merken: kreeg af en toe heel erg de indruk dat het in de jaren 70 gesitueerd was, door kleurgebruik en sfeer. Maar neem aan dat het verhaal zich 'nu' afspeelt. Heel vreemd. )

waarom heeft de dochter van Jimmy geen mobieltje bij zich? en waarom is in het begin van de film haar auto niet op slot??

Ik ben er nog niet over uit of ik nou een goede film heb gezien. Het kwam allemaal erg rommelig en langdurig over. Geen film om nog eens te bekijken. Jammer want er spelen goede acteurs en actrices mee.

avatar van WB
WB
rebelman schreef:

Jullie doen Penn toch echt te kort voor deze rol!
En ook Robbins is hier heel sterk en overtuigend !

Heeeelemaaal mee eens! Die speelden echt geweldig! Wist niet dat Penn zo goed was eigenlijk...
Robbins heb ik in de Shawshank Redemption al goed zien spelen. Deze film verdiend om de sfeer en het acteerwerk al 4,5 sterren! Geweldig!

avatar van Scorpio11
Goeie film.....blijft boeien tot het eind.

avatar van Quentin
Matige tot redelijke film, sterk gegeven maar de uitvoering stelt teleur, Penn kon me op bepaalde momenten totaal niet overtuigen (en dat al helemaal niet tegenover zijn prachtige rol in 21 grams) met zijn prestatie en Robbins hetzelfde, Bacon was daarintegen wel goed bezig. Allemaal jammer. 2,75*

Zeer goede drama-misdaad film. echt serieus, het betere werk. Vooral de acteerprestaties zij goed en het begin van de film is prachtig net zoals het einde. Ik vond het 'bende' gegeven ook wel origineel, een soort van kleine godfather eigenlijk. Toen ik het plot gezien had dacht ik van : goed, erg goeie film, maar geen meesterwerk. En ik dacht van : waarom komt er nu nog een scene, dat is gewoon overbodig. Maar ook door die laatste scenes was ik erg geboeid en gepakt. En ja toen de aftiteling verscheen.

Patat! een meesterwerk.

4sterren

Overschatte en wat belegen film met een rammelend scenario. Niet helemaal waardeloos, want sommige scenes en ideeen zijn goed.

rebelman schreef:
Jullie doen Penn toch echt te kort voor deze rol!

Dat vond ik zo'n beetje het minste moment van de film.

avatar van Pieter Montana
Wouter schreef:

Dat vond ik zo'n beetje het minste moment van de film.

Dit is werkelijk een sterk staaltje in het Thriller/mystery genre.Sean Penn,Kevin Bacon en Tim Robbins spelen alledrie hun personages voortreffelijk.

Penn zet een vader neer die helemaal teneergeslagen is en koste wat het kost wilt weten wie de moordenaar van zijn dochter is.

Bacon-de coolheid zelve- heeft zich bij het politiekorps aangesloten en onderzoekt de moord terwijl zijn vrouw hem de hele tijd opbelt en niets zegt.Vrouwen?? .R

obbins speelt een zwaar stille getraumatiseerde man die vroeger werd misbruikt.Ze spelen op en top !.Ook anderen bekenden uit Hollywoodland passeren de revue.Mooie cast dat Clint heeft samengebracht.

Deze mysterie-film is toch wat specialer dan de andere Amerikaanse mysterie-films.Een voortreffelijk verhaal naar het boek van de Amerikaan Dennis Lehane.Clint houdt heel de film lang een nogal heel duistere sfeer achter.Je blijft zoeken naar de moordenaar,waar je zoals gewoonlijk,op het einde weer helemaal naast zit.

De film werd overladen met 6 Oscar-nominaties waarvan er 2 geïncasseerd werden.Penn voor Beste acteur-die daarmee Jack Sparrow versloeg-en Robbins voor Beste Bijrol-een oscar die hij eigenlijk 9 jaar daarvoor al had moeten krijgen voor Shawshank Redemption.Hoe kon The Return of The King ooit Mystic River verslaan.?????????????????????

Hoogtepunt:
IS THAT MY DAUGHTER IN THERE????-->Dat vond ik juist de beste scene van de hele film.Ik kreeg er echt de kriebels van.Die tranen in z'n ogen,de politie die hem probeert tegen te houden,Bacon die rustig toekijkt,het geschreeuw,allemaal meesterlijk voorbereid door Eastwood.Voor deze scene heeft Penn de oscar gekregen!

Staaltje verdomd goed acteerwerk. Mooie, meeslepende film. Ook Clint Eastwood als regiseur weer geweldig.

Geweldige film, vond ik al meteen. De achtergrond en ruimte ook, of hoe je dat zegt.
Het blijft zich daar maar afspelen, en het lijkt allemaal heel langzaam te gaan als je terugkijkt, maar echt geweldig spel.

avatar van maxcomthrilla
Ik had er veel van verwacht maar de film kreeg mij maar niet te pakken. Geen wendingen, weinig actie, zelfs geen reconstructie van de moord, weinig spanning omdat ik niet meeleefde met de trieste figuur, geen riviergeheimen.........Ik gaf hem direct na het zien een 3, maar dat was denk ik alleen maar om mijzelf ervan te overtuigen dat ik geen miskoop had gedaan. Letterlijk slaapverwekkend, 1ste 5 minuten waren oke, te weinig kern....dus een *2, en daar komt de film nog goed mee weg!

ik vondt hem niet echt boeiend,maar zeker ook niet slecht.
Ik zie het niet niet echt in van het stukje dat de jongen mee moet met die 2 mannen.
Zeker gedaan,om je te laten denken dat die man gek is geworden en het daarom heeft gedaan.
Nee ik vondt er niet veel jus aanzitten.

avatar van Pacino88
Zon film die wel tot het einde boeit,hoewel de film wat eerder af had kunnen lopen,niet dat dit zon groot probleem was.Maar die troost scene van Sean Penn zijn vrouw had niet gehoeven.Goed acteerwerk,maar er waren wat gaten in het verhaal die ik wat raar vond,waar ik even niet meer op kan komen.Ik denk niet dat ik deze vaak zal kijken.

Aan het begin van de film is er een verwezing naar een amerikaanse honkbalploeg welke is dat ik weet het niet meer
HELP-HELP-HELP

STUUR JE ANTWOORD NAAR
[email protected]

avatar van Macmanus
Oké filmpje.

Het whodunit verhaaltje is natuurlijk nooit echt spannend, het was van kilometers ver te zien dat Robbins het niet was, en dan waren eigenlijk de enige verdachte dat doven jongetje en zijn buddy.
Maar de film kabbelde wel lekker voort en het acteren best goed.
Alleen moet Clint wel leren dat stilte meer emotie opbrengt bij de kijker dan een Penn die ontiegelijk hard loopt te schreeuwen.

Al met al best te doen maar zeker geen hoogvlieger.
Net 3 sterren.

avatar van pjutter
heel erg goede film dit, met natuurlijk een terechte oscar voor Sean Penn, die echt heeel goed acteerwerk neer zet.
een verhaal vol onverwachte wendingen, en waar de kijker telkens bedrogen wordt en telkens een andere 'moordenaar' in gedachte heeft.
Heel mooie emoties en

Top film
4.5 *

DRJeFF
idd een terechte oscar.
Wat speelt ie ontzettend oprecht in deze film.Je kan het bijna voelen wat het moet zijn om je kind te verliezen als je `m voor dat politie cordon ziet staan.
De machteloosheid die je in zn ogen kan lezen de hele film door.
Ook Robbins speelde een sublieme rol.De wat vage teruggetrokken man die wel iets te verbergen moet hebben.
Waanzinnige film.
5sterren

aurora schreef:

ja want spongebob kwam in de parade voor op het einde..

avatar van SSeagal
Goede film, maar zeker niet met een feel-good einde. Vond sowieso het einde zeer vreemd, alsof de actie van Penn goed werd gekeurd door zijn vrouw?? Ik weet niet, maar vond het einde erg deprimerend werken, een klef happy end had ook niet gehoeven, maar dit was weer het andere uiterste. Knap acteerwerk trouwens. ***

SSeagal schreef:

Sean deed er ook trouwens verder niks meer aan.
Maar het was ook niet bepaald een happy end, er werd alleen voorgedaan dat het een happy end was. Ze lieten het er allemaal maar bij zitten.

Een goede film dat erg sterk begint maar helaas het niveau niet kan vast houden met als diepte punt het totaal niet bij de film passende einde waar het gedrag opeens goedgekeurd blijkt te zijn, dit vond ik gewoon niet goed en zeker niet geloofwaardig.

Ook vond ik het jammer dat de film hier en daar toch wat voorspelbaar was. Want het werd zo gebracht dat het zeer gauw duidelijk werd dat Robbins de moordenaar niet was.

Het acteren is zeker goed te noemen, ik vond de korte rol van Emmy ook zeer goed. Ze heeft echt een toekomst.

Gewoon goede film met wat minpunten helaas waar je je dan toch wel aan ergerd. 3.5*

avatar van Gehenna
Wat een geweldige suspense thriller zeg, behalve dat de cast super acteerprestaties neer weet te zetten, ben ik vol goede lof over de regie die werd verzorgd door Clint Eastwood. Die oude man lijkt net goede wijn hoe ouder hoe beter die word. 4.5*

avatar van Skuller
tja goeie film,maar niet wat ik er van had verwacht

DRJeFF
Skuller schreef:
tja goeie film,maar niet wat ik er van had verwacht

Lekker vaag.
En dan een goeie film wel een 1.5* geven?

Hele aparte film.

Briljant geacteerd, zwak scenario.

De verhaal omtrent de vrouw van Bacon is in mijn ogen vrij overbodig en sowieso zwak uitgewerkt. Het voegt in deze film niks toe. Het einde is mijns inziens dramatisch, Het motief van de 2 kereltjes is tot in hoeverre het duidelijk is, gewoon slecht.

Sterke kanten in deze film vind ik het moment van Penn als hij wil weten of het z'n dochter is, de herhaling van het 911-bericht en ook het moment dat Robbins in de auto stapt bij Bacon en partner. Mooi gefilmd, in weze een herhaling van het begin.

Al met al een geweldig potentieel, met zulke acteurs, regisseur en script. Maar er zitten teveel haken en ogen aan die dit tot een goeie film maken.

3.0 sterren

Supersterke film!! Sean Penn was heel erg goed, en Robbins ook, je voelt gewoon mee met de acteurs.
Inderdaad de meningen zijn verschillend, maar Sean Penn is superstrek in zijn rol.
Bij het einde van de film, weet je eigenlijk wat er gaat komen, maar je hoopt dat het niet gebeurd.......tenminste zo'n gevoel had ik.Zeker 3,5 sterren van mij.

Nee nee nee.. 1 ster

avatar van Halcyon
Ik heb deze film net herbekeken omdat ik hem aanvankelijk niet hoog aanschreef maar hij hier toch goed scoort. Bij deze tweede kijkbeurt ben ik veel positiever dan bij de eerste.

Ik ga akkoord met sommige voorgangers in verband met het scenario dat enkele gaten en twijfelachtige keuzes bevat, zoals het motief van de twee jongens. Het had z'n goede en minder goede kanten, maar vooral de symboliek vond ik toch vrij sterk naar voor komen: Dave die 2x pech heeft als gevolg van z'n eigen onhandige keuzes is hiervan het toppunt. Verder zijn er dan nog de onderlinge relaties die door uitmuntend acteerwerk (vooral Kevin Bacon, hoewel hij niet de moeilijkste rol heeft) zeer goed tot z'n recht komen en geen moment onrealistisch overkomen. Voeg daar nog een passende soundtrack aan toe en je hebt een film die verdiend hoog scoort.