Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Macmanus schreef:
Het whodunit verhaaltje is natuurlijk nooit echt spannend

Volgens mij is dat ook niet de hoofdzaak. Ik zie het als een middel om aan te tonen hoe menselijke relaties evolueren en op basis van totaal verkeerde interpretaties uit de hand kunnen lopen.

avatar van The One Ring
Erg sterke film, maar net als Eastwood's Million Dollar Baby heb ik ook hier het gevoel dat het meerendeel van de mensen de film met de verkeerde ogen bekijkt. Waar Million Dollar Baby door velen gezien wordt als een simpel boksfilmpje a la Rocky, lijkt deze film weer door het grootste deel beschouwt te worden als een simpele who-dunnit. Maar Mystic River is zoveel meer dan dat.

Mystic River is boven alles een karakterdrama en het raakt ontzettend veel moeilijke thema's aan, waarvan verlies van een kind en jeugdtrauma de belangrijkste zijn. Hoewel niet iedereen het ermee eens is, vind ik dat Eastwood er wederom in geslaagt is om zoeits zonder vals sentiment uit te werken. Natuurlijk is de film emontioneel, maar die emoties zijn nergens vals. De gebeurtenissen zijn hier bijzonder tragisch en kunnen gewoon niet plaatsvinden zonder tranen. Het kwam allemaal een stuk realistiser over op mij dan in de gemiddelde Hollywood-film. Eastwood's sombere kleurgebruik en rustige tempo, die kenmerkend zijn voor de films die ik van hem gezien heb, voegen erg veel toe aan de trieste sfeer.

En niet alleen die ouwe Clint zorgt ervoor dat het verhaal goed uit de verf komt, maar ook de acteurs zijn op hun best hier. Sean Penn heb ik altijd wel een goede acteur gevonden, maar nooit echt op zijn plaats gezien. Nu dus eindelijk wel. Robbins is goed, als altijd. De rest van de cast ondersteunen deze twee hoofdfiguren perfect, zonder enige zwakke schakel ertussen.

Verder snap ik ook niet dat hier zoveel users klagen over een rammelend script. In mij ogen leek het wel te kloppen. Natuurlijk had ook ik niet verwacht dat Robbins de dader was, maar dat was toch niet het belangrijkste onderdeel van de film. Het enige waar je nog een kanttekening bij kan plaatsen is de reden waarom de jochies nou Penns dochter vermoord hebben. Een logische reden zou kunnen zijn dat die doofstomme niet zou willen dat zijn broer wegging. Maar deze logica hebben ze in de film vreemdgenoeg weggelaten en vervangen door een onduidelijk motief.

Dat is dan ook het enige minpunt dat ik zo kan noemen. Schitterende film. Tot nu toe heeft Eastwood mij nog nooit teleurgesteld en ook nu doet hij dat niet
4 dikke sterren

avatar van Halcyon
Mooi gezegd. Relaties zijn hier inderdaad belangrijker dan de vraag over de indentiteit van de moordernaar.
En ik moet ook zeggen dat ik zelden een film heb gezien die relaties op zo'n boeiende en overtuigende manier weet te brengen zonder dat het ook maar één moment over the top is.

avatar van Matchostomos
Clint Eastwoods' Mystic River is een film die nergens echt bovenuit steekt. Het verhaal is zeker niet rommelig, maar wel wat te oppervlakkig uitgewerkt. Het probleem zit in het feit dat Eastwood pas op het einde kracht geeft aan zijn film door af te sluiten met enige ironie. Voor de rest vertelt hij een verhaal als een ander: een vriendschap die verloren gaat, en door louter toeval weer wordt 'opgeraapt'. Daarbovenop vindt ik de acteerprestaties niet zo schitterend als wordt gezegd. Penn acteert naar behoren, maar moet af en toe eens schreeuwen en tieren om de scene wat kracht bij te zetten (De oscar was puur, omdat ze hem de vorige jaren vergeten waren. Ik vond de prestatie in 'Dead Man Walking' persoonlijk veel sterker). Robbins daarentegen past zijn stem simpelweg wat aan om wat verloren en 'debiel' over te komen.

Aangrijpende en boeiende film met een uitgesproken rolbezetting.Vriendschap, loyaliteit staat centraal in dit drama.
Hoe seksueel misbruik een verdere leven volledig op zijn kop blijft zetten.
Sterke acteerprestaties met name van Kevin Bacon en Sean Penn.
Een must see movie!

avatar van FillumGek
Hele aardige thriller. Goed geacteerd en een best boeiend verhaal, maar iets oppervlakkig wat mij betreft. Misschien komt het omdat ik gisteren Usual Suspects heb gezien en ik vond hem daar wel een beetje op lijken.

Bij beide films proberen ze een persoon te achterhalen en heb je van die 'ik-verdenk-hem-maar-heeft-het-toch-niet-gedaan-momenten'. Zo dacht ik dat Robbins de killer was en had ik uiteindelijk nooit verwacht dat die kinderen het gedaan zouden hebben.
Maar zoals ik al zei maak ik automatisch een beetje de vergelijking met Usual Suspects en die vond ik vele malen beter uitgewerkt.

Als ik deze film eerder had gezien dan Usual Suspects had ik hem waarschijnlijk iets beter gevonden. Nu kom ik niet hoger dan 3.5*

FillumGek schreef:

Rare vergelijking volgens mij.

avatar van FillumGek
Tja misschien, maar het ging vanzelf

avatar van The One Ring
Maar wel een beetje onterecht. Mystic River is meer een karakterdrama, terwijl The Usual Suspects een who-dunnit is. Ik zou juist zeggen dat The Usual Suspects de oppervlakkige van de twee is.

Gisteravond gekeken, wat een schitterende film zeg;
heb tot en met het einde op het puntje van mijn stoel gezeten; had al veel positieve verhalen over deze film gehoord; Eastwood blijft een topper.

De karakters worden hier zo goed uitgewerkt, dat je meteen in de film zit, eigenlijk meteen vanaf het begin.
Natuurlijk is "wie is de dader?" hier niet het hoofdonderwerp, de onderlinge banden, relaties en wat zware gebeurtenissen met een mens kunnen doen, dat is waar het hier om draait.
En dat zet Eastwood hier perfect neer!

4,5 punten!!

Gisteravond gekeken, wat een schitterende film zeg;

En dat zet Eastwood hier perfect neer!

4,5 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had enkel Million Dollar Baby gezien met Eastwood als regisseur. Deze was ook van zijn hand en het moet gezegd worden dat hij niet enkel kan acteren, maar ook zonder schaamte achter de camera mag staan.

Heel sterk scenario (maar dat zal grotendeels wel liggen aan het originele boek) met bijhorende acteerprestaties. De film is meer dan een verhaal rond een moord. Dit gaat vooral over de 3 hoofdfiguren en hoe ze reageren op die situatie door de omstandigheden die ze hebben meegemaakt. Als kind waren ze alle 3 zowat elkaars gelijke, maar door wat ze als kind en later bij het opgroeien hebben meegemaakt, kijken ze met andere ogen naar de moord die voor elk van hen effect heeft.

Leuk is wel dat er geen happy end is zoals in veel Hollywoodfilmpjes. Dat zou in dit verhaal enorm misstaan.

Raar vind ik wel de vergelijking enkele berichten geleden met Usual Suspects. Als je deze 2 films wil vergelijken heb je niet veel van de film begrepen...

avatar van predator
Zeer sterk karakterdrama met geweldige rollen van Penn en Robbins. Over toeval, vriendschap en over hoe beslissend bepaalde gebeurtenissen kunnen zijn voor de levensloop van mensen.

Prachtig

Erg Goede Film met vreselijk goed acteerwerk

avatar van Ronnievb
Ik heb Eastwood als regisseur nog niet gezien in Million dollar bay, maar als ik deze film zie, maakt het me wel nieuwsgierig hoever onze wildwest held het kan schoppen.

Sean Penn is echt geweldig in deze boeinde film! Net iets teveel drama voor mij maar desondanks een dikke 4

Film gekeken naar aanleiding van jullie goede berichten erover. Ik was er niet zo over te spreken, zeker niet zoals jullie hem beschrijven.
Ook de film zag er prima uit, muziek was mooi en acteren ook, maar ik vond het verhaal niet zo.
Ik weet niet precies waarom, maar ik ken vele betere films! Zoals eerder door iemand geschreven is: een beetje verpest door de laatste 5 minuten. Deze 5 minuten hebben totaal geen toegevoegde waarde.

avatar van Dennis Evahi
The One Ring schreef:

Prachtig uitgedrukt/ goed onderbouwd waarin ik mij helemaal kan vinden.

Ik geef *** en een halve ster

avatar van BenicioDelToro
FillumGek schreef:

Heel apart dat je die twee films op elkaar vindt lijken. Het zijn namelijk twee compleet verschillende films. Mystic River draait meer om de karakterontwikkelingen van de drie vrienden; het 'whodunnit'-idee dat jij aanhaalt is niet waar het in deze film om gaat. Het is ook geen thriller, het is drama.

avatar van BenicioDelToro

avatar van pampie

ja wat een zever zeg, en dat voor een fillumgek

oh ja wat de film betreft 2** ik geef zo laag omdat er totaal geen spanning in zit, je valt echt in slaap bij die dramas

avatar van Mug
Mug
pampie schreef:
ja wat een zever zeg, en dat voor een fillumgek

Kom zelf eens met een recensie...

avatar van pampie
Mug schreef:

Kom zelf eens met een recensie...

nee, want ik kan over die film niks nuttigs melden dat wordt dan ook zon zever recensie die nergens op slaat

avatar van maxcomthrilla
maxcomthrilla schreef:
Ik had er veel van verwacht maar de film kreeg mij maar niet te pakken. Geen wendingen, weinig actie, zelfs geen reconstructie van de moord, weinig spanning omdat ik niet meeleefde met de trieste figuur, geen riviergeheimen.........Ik gaf hem direct na het zien een 3, maar dat was denk ik alleen maar om mijzelf ervan te overtuigen dat ik geen miskoop had gedaan. Letterlijk slaapverwekkend, 1ste 5 minuten waren oke, te weinig kern....dus een *2, en daar komt de film nog goed mee weg!

De film kwam toen nog goed weg met een 2, een paar weken daarna heb ik hem alsnog afgewaardeerd naar de laagst haalbare score 0,5*. Wat een ongelofelijk slechte film, de ergste die ik ooit gezien heb. Wat een nepsentiment van die Sean Penn zeg, ik kreeg echt de neiging om hem eens lekker uit de weg te ruimen Zal toch niet de bedoeling van de regisseur geweest zijn dat ik mij aan hem ging ergeren? Ik zou juist met hem mee moeten leven, het pakte echter heel anders uit. En dan die belachelijke plottwist op het einde....triest.

Binnenkort ga ik Million Dollar Baby kijken, ik hoop niet dat die film ook op zo `n drama uitdraait anders mogen ze die Eastwood wat mij betreft aan een ketting in de boksring leggen.

Ik vond de film net een paar shots te lang duren. De scene met Bacon en Penn op straat vond ik wel een goed eind. Maar misschien waren die laatste paar scenes nog ergens goed voor en had ik dit niet door. Als er nog een betekenis zit achter de scene met de optocht en Bacon die doet alsof hij Penn neerschiet, vertel het me dan.

HCForums schreef:

Ik had ook dat idee toen ik hem zag. Maar uiteindelijk vind ik die laatste shots redelijk interessant omdat ze de verzuurde relaties als gevolg van het hele drama nog eens extra in de verf zetten.

goede film! En maak geen overhaaste beslissingen... 4*

avatar van Joe-K
Goede film met toch de grote vraag van wie heeft Katie vermoord? ik dacht zelf ook eerst Dave want hij ging toch heel verdacht doen, maar later zag je dat hij het niet gedaan had, wat moeilijk te bewijzen was bij Jimmy, oh wat heeft hij een grote fout gemaakt Voor de rest gewoon weer een pracht film van Eastwood.. 4,5*.

Ik heb hem in de bios gezien mooie film goed verhaal.

avatar van Turkeyloverz
Goede, mooie film met ook een goede cast. Sean Penn viel wel een beetje tegen, Robbins was nauwelijks herkenbaar maar deed het net als Bacon wel oke.

Het verhaal is niet zo origineel meer, de zoveelste ''Wie is het?'' film, waarbij de film verrassend wil doen, maar bij Mystic River lukte dat niet, ik wist al vanaf het begin dat Dave niet de schuldige was, maar dat het Ray Jr. was had ik zeker niet verwacht, ik vind dat ook erg ''goedkoop'', van mij mochten ze iets wel beters verzinnen.

Ondanks een paar minpunten, vind ik de film wel goed. Het keek lekker weg en was wel vermakelijk.