Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van Deckard
Sterk verhaal en clint geeft geeft door z'n manier van filmen de film de juiste toon en sfeer.

avatar van jordybeukeboom
Degelijke film, typisch Amerikaans eigenlijk.

De film begint goed. Daarna blijft hij boeien, maar wordt je er als kijker een beetje goedkoop 'ingeluisd', want dat die twee jongens de daders zijn vind ik A. ongeloofwaardig en B. had je dat nooit kunnen weten.

Robbins overtuigt, Bacon vind ik te gladjes (zijn relatieproblemen zijn daarbij totaal niet interessant en hadden beter weggelaten kunnen worden) en Penn vind ik een beetje 'vreemd'. Ik vind de rol van Jimmy Markum niet bij hem passen. Je zou ook kunnen zeggen dat hij slecht acteert, maar dat vind ik te ver gaan

Het symbolische einde en het shot van de rivier (met daarbij de naam Mystic River) is typisch Amerikaans: flauw en onnodig, Eastwood zou beter moeten weten

3 sterren, vind hem dus overschat hier

us_raider
Ik vind Mystic River ook lichtelijk overschat. Het is een redelijke film, maar niet meer dan dat. Ik begin maar met het acteerwerk, Penn en Robbins hebben beiden een oscar gekregen voor hun rol. Ze speelden niet slecht, maar ik had voor beiden geen sympathie, ik vond hun acteerwerk tegen over-acting aanzitten.
Het verhaal is dan ook nog eens vrij standaard, je hoeft deze film niet te kijken vanwege het misdaad-gedeelte want dat is gewoon niet erg sterk. Dat de kleine Harris en zijn vriendje de uiteindelijke moordenaars blijken vind ik ook maar teleurstellend, ongeloofwaardig.

De reden dat de film een voldoende van mij krijgt is dat de film realistisch is, en de thema's worden vrij goed uitgewerkt. Het was absoluut niet ergerlijk om de film te kijken, alleen de film raakte geen gevoelige snaar bij mij waar de film het wel heeft geprobeerd, waarschijnlijk omdat ik de karakters en diens relaties niet echt boeiend vond. De laatste 5 minuten hadden ook weggelaten mogen worden. Ook vond ik de desbetreffende rivier helemaal niet zo mystiek als de titel doet suggereren...

Ik heb een 4 gegeven, ik vind het verhaal goed en de emoties waren ook allemaal echt, daar was geen tragische muziek bij nodig.

Echter een paar minpuntjes:
- Het eerste deel was Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, het was langdradig en saai en je kwam niets concreets te weten.
- Het einde, ik had Jimmy zijn verantwoordelijkheid willen zien opeisen. Het mooiste zou geweest zijn als de fil eindigde met een shot van Jimmy die een 'bullet through his brains' jaagt waarna het beeld zwart wordt en de aftiteling begint... Het was een beetje anti-climax want ik zat er wel op te wachten...

Een interessant verhaal en op een rustige manier neergezet wat het kijken ontspannend maakt. De personages zijn niets geweldigs en ook niet super origineel. Desalniettemin is het een goede film voor de avond waarop je even geen zin hebt in bende-oorlogen en teveel schietgerei.

avatar van MrEd
Heb hem 3.5* gegeven. Na een wat langdradig begin kwam het verhaal lekker op gang. In tegenstelling tot enkele andere gebruikers vond ik de acteurs wel overtuigend spelen. Echter net als Peacemaker al eerder schreef heb ik ook wat minpuntjes/vragen:
-sean wist wat jimmy had gedaan, waarom kwam ie er mee weg
-jimmy's vrouw reageerde aan het einde van de film wel erg vreemd

Verder was het een film die voorbij was voor ik het wist

Goede film moet ik zeggen.
Acteurs die ik allemaal toch wel graag bezig zien moet ik zeggen en die een hier samen met Clint een zeer goede film neer zetten.
Verhaal zit zeer goed in elkaar en duurt wel misschien iets te lang daar door net geen 4 sterren maar zeker een aanrader om eens te zien.
4 sterren dus.

movie*freak
Ik had meer verwachtingen acteerprestaties van sean penn and tim robbins waren geweldig. Vooral die van tim robbins en het einde was ongelofelijk goed maar in het begin van de film verveelde ik me soms en wat jimmy's vrouw deed vond ik ongelofelijk stom en eigenlijk nergens op slaan je gaat toch niet je eigen man verraden terwijl je niet zeker weet voorlopig hou ik het wel op *** sterren

avatar van Razorcut
Je zou kunnen zeggen dat dit een sterk punt van de film is, dat je je kwaad maakt op die vrouw...dit betekent dat je sterk meeleeft met de film, niet? Ik vond hem alleszins beresterk, met zeer goede vertolkingen en enkele zeer aangrijpende scènes (tussen de verdachte en zijn stomme broer bvb.) 4.5

avatar van Rianneke_Dan
Goede film!
Had een beetje een standaart actie filmpje verwacht, maar dat viel gelukkig mee.
Het begint al vrij heftig, en het onderwerp is zeker niet mis.
Mooie beelden, vrij emotionele scene's en zeker goed acteerwerk van de mannen.
Sean Penn kan het toch wel hoor, die man heeft ook zo'n eigen uitstraling.
Toch een minpuntje vond ik dat de films soms wat langdradig was, waardoor het bijna saai werd.
Maar ik heb me toch goed vermaakt.

avatar van 606
heftig verhaal en ook emotioneel.
sterk geacteerd.

4 sterren

avatar van hannes64
Pieter Montana schreef:

Dit is werkelijk een sterk staaltje in het Thriller/mystery genre.Sean Penn,Kevin Bacon en Tim Robbins spelen alledrie hun personages voortreffelijk.

Penn zet een vader neer die helemaal teneergeslagen is en koste wat het kost wilt weten wie de moordenaar van zijn dochter is.

Bacon-de coolheid zelve- heeft zich bij het politiekorps aangesloten en onderzoekt de moord terwijl zijn vrouw hem de hele tijd opbelt en niets zegt.Vrouwen?? .R

obbins speelt een zwaar stille getraumatiseerde man die vroeger werd misbruikt.Ze spelen op en top !.Ook anderen bekenden uit Hollywoodland passeren de revue.Mooie cast dat Clint heeft samengebracht.

Deze mysterie-film is toch wat specialer dan de andere Amerikaanse mysterie-films.Een voortreffelijk verhaal naar het boek van de Amerikaan Dennis Lehane.Clint houdt heel de film lang een nogal heel duistere sfeer achter.Je blijft zoeken naar de moordenaar,waar je zoals gewoonlijk,op het einde weer helemaal naast zit.

De film werd overladen met 6 Oscar-nominaties waarvan er 2 geïncasseerd werden.Penn voor Beste acteur-die daarmee Jack Sparrow versloeg-en Robbins voor Beste Bijrol-een oscar die hij eigenlijk 9 jaar daarvoor al had moeten krijgen voor Shawshank Redemption.Hoe kon The Return of The King ooit Mystic River verslaan.?????????????????????

Hoogtepunt:
IS THAT MY DAUGHTER IN THERE????-->Dat vond ik juist de beste scene van de hele film.Ik kreeg er echt de kriebels van.Die tranen in z'n ogen,de politie die hem probeert tegen te houden,Bacon die rustig toekijkt,het geschreeuw,allemaal meesterlijk voorbereid door Eastwood.Voor deze scene heeft Penn de oscar gekregen!

Dat was mijn hoogtepunt ook....zèèr , maar dan ook zèèr goed geacteerd...de tranen sprongen me spontaan in de ogen.
Meesterwerk van de bovenste plank, en had voor mij ook nog de oscar voor beste film gekregen.
Puur TOP!!!!

Heb 'm net nog eens gezien, voor de derde of vierde keer ofzo, en wat vind ik dit toch een ongelooflijk boeiende film! Ik snap sommige kritiek ook niet echt (dat het een oninteressant verhaal is bijvoorbeeld).

Ik vind dat de karakters erg sterk worden neergezet door de acteurs. Eigenlijk gewoon echt fantastische acteurs!
En het verhaal vind ik echt super interessant (en ook erg zielig). Er zitten ook erg veel mooie scenes in, mét hele mooie uitspraken.

Misschien verhoog ik m'n stem binnenkort naar 4,5*.

Peacemaker schreef:

Dat was pas "Amerikaans" geweest..

avatar van Nicolage Rico
Goede film, met een niet al te ingewikkeld script.

Hoogtepunten:
- Het moment dat Jimmy vraagt of zijn dochter daar ligt in het park. Niks over-acting. Ik denk dat iemand in de realiteit zo reageert bij het verliezen van zijn of haar dochter.
- De namen in het cement. Prachtig dat de naam van Dave niet voluit geschreven was, omdat hij meegenomen werd in de auto. Vanaf dat moment was hij Dave niet meer. Prachtig gesymboliseerd.
- De schitterende muziek
- Het acteren van bijna iedereen, op het spel van de vrouw van Jimmy (die eindscene tussen haar en Jimmy had weggelaten moeten worden) en het spel van degene die Brendan vertolkte na.

De scenes tussen Sean Devine en zijn vrouw waren niet heel nuttig. Het enige dat daar iets aan toevoegde was het moment dat Celeste het gelukkige gezinnetje zag bij de optocht, terwijl zij geen gezinnetje meer had (dode man en een ongelukkig zoontje). Ietwat zwak, maar niet geheel overbodig dus..

Toch was ik niet helemaal tevreden over de scene van de moord op Dave. Dave had moeten weten dat hij alsnog vermoord zou worden. Waarom zou hij zeggen dat hij het gedaan had? De enige reden die ik kan bedenken is dat hij toch niet meer wilde leven, omdat hij getraumatiseerd was. Maar Dave was geen domme jongen, vandaar een dubieuze scene.

Verder toevallig dat Dave exact iemand doodt in exact hetzelfde tijdbestek dat Katie wordt vermoordt. Aan de andere kant, dat is bijna de kern van de film. Als er geen bijzondere dingen gebeuren, blijft er niks over om een film te maken... Het zou in het echt kunnen gebeuren, laten we maar zeggen.

Erg goede film. 4*

The One Ring schreef:
Natuurlijk had ook ik niet verwacht dat Robbins de dader was, maar dat was toch niet het belangrijkste onderdeel van de film. Het enige waar je nog een kanttekening bij kan plaatsen is de reden waarom de jochies nou Penns dochter vermoord hebben. Een logische reden zou kunnen zijn dat die doofstomme niet zou willen dat zijn broer wegging. Maar deze logica hebben ze in de film vreemdgenoeg weggelaten en vervangen door een onduidelijk motief.

Dat heeft Eastwood niet weggelaten. Brendan gaf duidelijk aan dat zijn broertje het deed voor hem, door te vragen: Van wie hou je? Hou je van je moeder? Etc. Hierdoor blijkt dus dat hij het deed zodat zijn broer thuis zou blijven, in combinatie met het motief wat de politie opgeeft. Al is dat wat dubieus en had dit misschien beter uitgewerkt kunnen worden.

Doet me een beetje denken aan de film Stand by me.

Goeie cast en een sterk verhaal,af en toe is het best wel wazig als je hem niet volgt.
Hij verdiend wel een 4.0*

avatar van thibault14
Vanavond op vt4 om 21u20

Goede film door enkele schitterende acteerprestaties. Het verhaal is boeiend maar door de lengte van de film soms een beetje aan de trage kant.

Ik vind net als sommige andere gebruikers de scene waarin Jimmy staat te screeuwen om zijn dode dochter verruit de meest spectaculaire en meest tragische.
Door deze scene alleen, geef een halve ster meer.

Kaffeefiltjer
Nicolage Rico schreef:

Ik vraag me af of Celeste het ooit zal weten ofdat Dave dood is Oké, ze heeft het hele verhaal gedaan aan Jimmy, maar die zal naar alle waarschijnlijkheid Maandelijks een bedrag storten, waardoor Celeste zal denken dat haar vent er vandoor is gegaan

Nicolage Rico schreef:

Ik denk dat hij helemaal het Noorden kwijt was
Hij was sowieso al de hele film door verward door zijn trauma, en was dan ook nog eens dronken op moment dat hij bedreigd werd. Wat hij ook zei, hij zou vermoord worden.

Met Goede film, ga ik zeker akkoord
4 sterren.

deze middag gezien. Film kon me wel bekoren. Een goed uitgewerkt plot en acteerprestaties die ook (meestal) van redelijk hoog niveau zijn.

avatar van melanie178
Tja....wat zal ik hier nou eens over zeggen.....ik vond t absoluut een goeie film die echt nog even blijft hangen op het moment dat hij is afgelopen maar toch is het typisch een film waarbij ik denk "T is het net niet"

Ik had graag geweten wat er nou precies gebeurde met Dave toen hij mee werd genomen in die auto....en ik had ook graag geweten waarom Dave in vredesnaam toegaf dat hij het was, terwijl dit dus niet zo was

Verder vond ik het erg vreemd dat Celeste zo kalm bleef terwijl ze dan al weet wat er met Dave is gebeurd.....

Al met al een vreemde film, die je mede dankzij de topprestaties van Sean Penn toch aan je stoel houdt....

3 *

avatar van gerrit019
Sean Penn briljant acteur. Ben daarentegen niet zo een Kevin Bacon fan. Verder een erg goede film met naar mijn mening een paar overbodige scenes (de "bedscene" ah eind) en een paar scenes die evt. hadden kunnen worden toegevoegd. 4*

Te langdradig waardoor de vaart er uit wordt gehaald. Het eind vond ik een beetje suf. Toch een oscar gekregen. Jammer dat de film tegen valt want er doen goede acteurs mee als Penn en Bacon.

Vanavond voor de tweede keer gezien. Ik weet het nog steeds niet zo goed, vind het eigenlijk 'net niet' zoals meer mensen hier zeggen.

- Het einde met de twee jongens als daders waarin de dove jongen 'ineens kan praten' en dat vriendje van hem ineens de broer van zijn 'dove' vriendje wil doodschieten: het klinkt als het einde van een gemiddelde csi aflevering, zonde.

- De relatie verhaallijn van Sean: totaal onnodig en maakt de film eerder slechter dan beter. En het einde waarin Sean een schietbeweging maakt naar Jimmy staande naast zijn vrouw en kind, begreep ik ook niet. En de blikken van Celeste en Jimmy's vrouw, nee vond ik echt niks.

- Dat Dave 'toevallig' een pedofiel tegenkomt op de avond van de moord op Katie. Beetje makkelijk bedacht. Het lijkt wel snel verzonnen, zodat hij maar een verdachte positie in de film kan hebben.

De film gaat veels te langdradig door met allerlei rare onnodige ontknopingen. Hij stond in de gids aangeschreven met 5 sterren, niet daar je daar teveel op moet afgaan maar ik had wel wat meer verwacht.

Ik had een hele andere film verwacht maar hij is wel stukken beter dan verwacht, briljant acteerwerk vooral van Sean Penn.

4 sterren

MovieEter
Meer dan goede, subtiel voortkabbelende en soms briljante film, zowel qua scenes als acteerwerk. 4*

melanie178 schreef:

3 *

Ik denk dat Dave sexueel misbruik werd, en ik denk dat hij toegaf omdat die onder druk werd gezet door Jimmy

Sugakiss
aurora schreef:
Veel wisselende reakties lees ik hier, en die kloppen wel een beetje met het gevoel wat ik bij deze film heb. Het bleef mij boeien tot de laatste 5 minuten en het begin was veelbelovend. Maar achteraf een rare onlogische film. Ben bang dat ik het maar 2 sterretjes kan geven

ps(vergeten op te merken: kreeg af en toe heel erg de indruk dat het in de jaren 70 gesitueerd was, door kleurgebruik en sfeer. Maar neem aan dat het verhaal zich 'nu' afspeelt. Heel vreemd. )

waarom heeft de dochter van Jimmy geen mobieltje bij zich? en waarom is in het begin van de film haar auto niet op slot??

Nou haar auto is niet op slot omdat ze op het moment dat ze neergeschoten word het portier tegen de dader opengooit en wegvlucht, ze heeft dus geen tijd om haar auto op slot te zetten ze vluchtte weg uit haar auto en dat van dat mobieltje, tja niet iedereen heeft die luxe er zijn tientallen redenen te bedenken waarom ze er geen had.

ik denk dat er het HELE begin bedoeld word, als dat vriendje van dr in de auto verstopt zit.